Problemen bekabeling

EotT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 Sep 2010
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Problemen bekabeling

Berichtdoor EotT » 24 Aug 2016, 17:17

Hallo iedereen,

Enkele dagen geleden heb ik het aansluitpunt van de modem (Fritz!box 7490) verplaatst van de keuken naar de garage (waar het signaal binnenkomt). Dit is gedaan omdat ik dan betere wifi dekking zou hebben + omdat het daar makkelijker is om nog een kabel te trekken.

Dit had ook als extra voordeel dat mijn lijnwaarden iets beter zijn geworden, maar dat terzijde.
voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding



Na het verplaatsen is internet nog ok, maar de telefoon werkt niet meer (geen kiestoon).

Situatie voor de veranderingen:
Onderaan komt signaal op witte en grijze kabel binnen, bovenaan gaat het signaal via witte en blauwe kabel verder in het huis. Andere kabels zijn blijkbaar niet in gebruik.
(afbeeldingen zijn klikbaar)
Afbeelding Afbeelding

Situatie na veranderingen:
Nieuwe NTP2007 in Proximus winkel gaan halen. Links komt signaal binnen met witte en grijze kabel, splitter stuurt signaal naar Fritz!box, en bovenaan rechts zou het signaal van telefoon moeten uitkomen (maar dit werkt niet).
Afbeelding

Ik heb geprobeerd om telefoon rechstreeks aan te sluiten in aansluitingen boven de splitter, ook zonder resultaat. Daarna heb ik de kabels terug naar de oude situatie gebracht, maar telefoon werkt nog steeds niet.
Ondertussen een nieuwe telefoon gekocht (batterij was toch zo goed als helemaal opgebruikt, en sinds enkele dagen waren er ook problemen met het geluid, dus dat moest toch gebeuren). Nieuwe telefoon geprobeerd, ook zonder resultaat.

Waar zou het probleem kunnen zitten?
- Telefoon kan ik uitsluiten, die is net nieuw.
- Internet werkt nog, dus het signaal dat binnenkomt lijkt ook nog in orde.
- De NTP2007 zal ook wel in orde zijn, want het zou heel toevallig zijn dat die niet werkt (net nieuw), en terzelfder tijd ook de oude manier niet meer werkt.
- Volgens de documentatie van Proximus lijkt alles correct aangesloten.

Iemand een idee? Bedankt!

Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3837
Lid geworden op: 10 Mar 2010
Bedankt: 388 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor Splitter » 24 Aug 2016, 17:27

stap 1: haal de splitter eruit ... toon? (de filter / ntp kan ook defect zijn, waardoor die bij het inpluggen geen toon meer doorlaat)
stap 2: kijk of er geen kabeltje 'gebroken' is (trek er een beetje aan, aan alle draadjes) ... breekt er nergens iets af?
stap 3: maak alles los en twist de kabels rechtstreeks aan elkaar (indien genoeg speling) ... toon?
ooit zal hier iets nuttigs staan

genksta
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 Mei 2006
Bedankt: 5 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor genksta » 24 Aug 2016, 19:34

Heb je een telefoonlijn via Proximus of via VOIP vanuit de FritzBox?

EotT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 Sep 2010
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor EotT » 24 Aug 2016, 19:44

Splitter schreef:stap 1: haal de splitter eruit ... toon? (de filter / ntp kan ook defect zijn, waardoor die bij het inpluggen geen toon meer doorlaat)
stap 2: kijk of er geen kabeltje 'gebroken' is (trek er een beetje aan, aan alle draadjes) ... breekt er nergens iets af?
stap 3: maak alles los en twist de kabels rechtstreeks aan elkaar (indien genoeg speling) ... toon?


Stap 1 had ik ook al gedaan, geen verschil.
Ik heb de kabeljes al paar keer opnieuw erin gestoken, niets aan te zien. Niets afgebroken of iets dergelijks.
Ik zal ze straks eens rechtstreeks aan elkaar knopen.

Telefoonlijn is via proximus.

Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3837
Lid geworden op: 10 Mar 2010
Bedankt: 388 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor Splitter » 24 Aug 2016, 21:08

het kan ook nog dat er in de binnenbekabeling destijds iets aangepast is waardoor je geen toon meer hebt, maar soit.
het zal ook vast iets binnenshuis zijn, maar dan mag je wel gaan zoeken -surtout omdat, in principe, je altijd toon hebt ook achter een dsl aansluiting.

wil je echter helemaal zeker zijn dat het binnenshuis ligt, dan kan je bv een dsl filter nemen, de 2 binnenkomende kabeltjes rond de 2 linkse pinnen van die filter draaien, en daar je telefoon insteken.
heb je dan toon, is het zowiezo binnen.
ooit zal hier iets nuttigs staan

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 07 Aug 2010
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Bedankt: 93 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contact:

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor petzl » 24 Aug 2016, 23:14

Zonder filter stekker zou het ook moeten werken , je hebt dan wel geen dsl meer
Afbeelding

EotT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 Sep 2010
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor EotT » 25 Aug 2016, 17:06

Niets werkt. :-(

Wat ik geprobeerd heb:
* zonder splitter, kabeltje in ntp2007
* kabeltjes rond linkse pinnen van filter draaien, telefoon aansluiten op filter.
* kabeltjes rechtstreeks aan elkaar knopen.

Ik veronderstel dat het probleem dus niet aan de binnenbekabeling ligt. Kan het dat ik wel een internet signaal binnenkrijg, maar geen telefoonsignaal?

nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 283
Lid geworden op: 11 Dec 2009
Bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor nolfie » 25 Aug 2016, 21:57

je kan perfect DSL krijgen zonder dat je telefonie binnen krijgt.

mocht je een voltmeter hebben, meet dan eens hoeveel spanning er over de witte en grijze draad staat. Normaal zou dit 48V moeten zijn.

heb je de kabel al eens een klein stukje ingekort en de draden opnieuw bloot gemaakt? Je zou de eerste niet zijn waar er toevallig een draadje van afgebroken is net onder de mantel.
Vervolgens eens opnieuw rechtstreeks met je telefoon luisteren op de invoerparen. Als dat ok is je ntp en je splitter opnieuw aansluiten.
Afbeelding

Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 Sep 2012
Bedankt: 62 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor Steven_09 » 26 Aug 2016, 08:30

Kijk eens op de achterkant van je splitter: daar zitten links onderaan twee kleine schuifschakelaars. Die moeten naar boven staan om de telefonie door te geven. Als één (of beide) naar onderen staat, dan zal je geen telefoniesignaal hebben dat uit je splitter komt en kan het ook niet doorgegeven worden aan de pinnen die rechts bovenaan op de NTP.

EotT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 Sep 2010
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor EotT » 26 Aug 2016, 09:16

Schakelaars had ik al geprobeerd, zowel naar boven als naar beneden, geen verschil.
Ik zal vanavond de draden een stukje inkorten.

Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 589
Lid geworden op: 11 Dec 2012
Bedankt: 152 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor Bssoft » 26 Aug 2016, 14:15

De eerste gewone truc is .... hoe de twee draden van de kabel die binnenkomt uit elkaar (wit-grijs) !
1 - bel met je GSM naar je telefoon nummer
2 - normaal gezien moet je in je GSM het horen bellen op je telefoonnummer
3 - maak nu een goede korsluiting met je twee draden die binnenkomen (wit-grijs)
4 - doordat er nu een kortsluiting is hoor je het niet meer bellen in je GSM (naar je telefoon nummer)
5 - indien je terug belt met je GSM zal het bezet klinken zolang de twee draden zijn samengedraaid !

PS: als je een korsluiting maakt ... niet met je blote vingers ineendraaien want je zal dat zekers voelen (de belspanning) !

EotT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 Sep 2010
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor EotT » 27 Aug 2016, 16:51

In gsm hoor ik het inderdaad bellen. Bij korstluiting is het inderdaad bezet.

Resultaat van de voltmeter: 54,6V

Van de kabel heb ik nog niets afgeknipt. Dit is gewoon een koperdraad, daar kan niets van afbreken?

genksta
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 Mei 2006
Bedankt: 5 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor genksta » 27 Aug 2016, 18:25

Welk telefoontoestel is het juist? Als je hem aansluit en je belt er met je GSM naar, gaat ie dan ook niet over?

EotT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 Sep 2010
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor EotT » 27 Aug 2016, 19:40

Een Philips draagbare telefoon. Exact modelnummer weet ik niet. Bellen gaat niet. Gsm gaat niet over. Ik hoor ook niks als ik luister aan de telefoon, gewoon stilte. Geen gepuut of iets anders.

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15220
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2659 keer
Recent bedankt: 43 keer
Uitgedeelde bedankjes: 728 keer
Contact:

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor philippe_d » 27 Aug 2016, 22:35

Proximus storingen bellen.
Wellicht een fout op de PES poort in de ROP/KVD ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-75737 BETA, profiel 100/30.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 07 Aug 2010
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Bedankt: 93 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contact:

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor petzl » 27 Aug 2016, 23:27

als je een AGW lijn hebt dan zitten er automatische zekeringen in de AGW module van belgacom, door ff naar het 0800 nr te bellen en een lijn controle uit te voeren kan het soms opgelost zijn.

AGW = Access gateway , of ne mooie naam voor VOIP vanuit de centrale of KVD
Afbeelding

EotT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 Sep 2010
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor EotT » 29 Aug 2016, 13:16

0800 nummer heeft niet geholpen. Ik zal naar proximus storingen bellen is dit 0800 22 800?)

Edit: persoon aan de telefoon heeft bevestigd dat er een probleem is, er gaat een technieker langskomen.

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15220
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2659 keer
Recent bedankt: 43 keer
Uitgedeelde bedankjes: 728 keer
Contact:

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor philippe_d » 29 Aug 2016, 23:40

petzl schreef:AGW = Access gateway , of ne mooie naam voor VOIP vanuit de centrale of KVD

Misschien kan je beter zeggen VOIP tot aan de centrale of KVD.
Vanuit de KVD (tot bij jou thuis) is het terug PSTN :)

petzl schreef:als je een AGW lijn hebt dan zitten er automatische zekeringen in de AGW module van belgacom, door ff naar het 0800 nr te bellen en een lijn controle uit te voeren kan het soms opgelost zijn.

Bedoel je het gekende "TBF" nummer? Heeft dat ook invloed op de AGW kaart? Ik dacht dat dit alleen met het VDSL gedeelte te maken had ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.19-75737 BETA, profiel 100/30.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 07 Aug 2010
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Bedankt: 93 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contact:

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor petzl » 29 Aug 2016, 23:44

als proximus een lijn controle doet resetten ze ook de lijn ... het probleem waar ik al jaren me sukkel is dus vaak opgelost door 080022500 te bellen en dan het lijn nr op te geven. nog voor ik de operator aan de lijn krijg is de storing dan weg.
Afbeelding

EotT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 Sep 2010
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer

Re: Problemen bekabeling

Berichtdoor EotT » 03 Sep 2016, 21:03

Heel verloop: Naar proximus gebeld, volgens hun testen blijkbaar ergens een kortsluiting. Technieker is langsgekomen, toen was er al weer signaal (hebben ze al iets op afstand kunnen doen?). Hij heeft ook nog een probleem gevonden bij de 6 pin splitter in de keuken, die was blijkbaar ook kapot.

Telefoon werkt nu terug. Technieker heeft zelfs dag erna teruggebeld om te vragen of alles nog in orde was. Mooie service van Proximus!

Allen bedankt voor het meedenken en voor alle tips en mogelijke oplossingen. Weer een heel deel bijgeleerd!


Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten