Zoals je in een voorgaand topic kon lezen (http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=564146#p564146), blijkt uit het uitlezen van mijn bbox2 dat vectoring hier actief zou zijn. Nu ben ik aan het overwegen om een modem upgrade te maken.
Graag zou ik de voor- en nadelen van een modemupgrade eens samen met jullie op een rijtje zetten, en daarbij dan ook de voor- en nadelen van een fritzbox 7360 vs bbox3.
Momenteel:
bbox2. Ik had een 50/6-profiel dat echt helemaal op het randje zat. Onlangs ben ik terug op 30/6 gegooid, maar ik heb al gemerkt dat de lijn wel eens jojo doet (nu eens 50/6, dan eens 30/6), al dan niet in functie van het weer.
Volgens de BGC speedtest kan ik een 60 Mbps-profiel halen.
Mijn netwerkje is heel simpel: één LAN-kabel UTP cat 5e met daaraan een ontdubbeler zodat 100 Mbps rechtstreeks naar de decoder gaat en 100 Mbps naar een switchje waarop mijn vaste PC is aangesloten. Qua telefonie heb ik een Siemens Gigaset A580 IP die uitbelt met betamax en inkomend gaat via weepee. Abo is Internet start.
Voordeel huidige situatie:
- bbox2 is gratis in bruikleen. Heb hem al een paar keer gratis moeten gaan inleveren, maar is heel snel want er is een boetiek in de buurt
- als mijn bbox2 nog eens kapot zou gaan, dan krijg ik waarschijnlijk gratis een bbox3
- voldoet eigenlijk wel aan mijn noden, hoewel iets sneller Linux distro's downloaden mij wel leuk vindt, zeker als ik terug op 30 / 6 zit en van 50 / 6 kom
Nadeel:
- bbox2 gebruikt nogal veel stroom
- wifi gaat wel in de verste kamer maar beduidend trager
Merk op dat we op termijn ook wel een TV in de kamer van mijn oudste dochter zouden willen zetten. Maar dat kan nog een eindje duren, ze is er pas 5. In dat aspect lijkt de bbox3 me handiger omdat ik dan mijn LAN-kabel kan on-ontdubbelen (heh) en op de switch steken en van daar direct vertrekken naar alle decoders en PC's. De zogenaamde bridged mode, als ik het me goed herinner?
Daarnaast zijn we tevreden van de Siemens Gigaset 580 IP maar ik meen dat wanneer mijn dochters wat ouder worden, er best meer dan één vaste telefoon in huis zal zijn. Of misschien GSM's die via de "vaste lijn" (lees: betamax klonen liefst centraal geconfigureerd) uitbellen. Je voelt al waar ik naartoe ga...
Opties: ik zie momenteel de bbox3 of fritzbox 7360 als alternatief, of natuurlijk gewoon houden wat ik heb tot hij kapot gaat. Ook de fritzbox 7490 is een mogelijkheid maar ik zie niet direct in wat de meerprijs rechtvaardigt...
Fritzbox: 155 euro thuisgeleverd: http://www.centralpoint.be/nl/routers/a ... akersclick
BBOX3: 99 euro in boetiek: http://www.belgacom.be/nl/id_t_B-box3/p ... l?tabnav=1
Meningen?
bbox3 of fritzbox 7360?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
De fritzbox heeft veel meer functies te bieden zoals idd VoIP en nog andere zaken (vergelijk maar).
Enige nadeel van de fritz7360 dat er geen wifi met 5Ghz is tegenover de Bbox3.
De Bbox3 heeft ook meer bugs dan de fritzbox.
Ikzelf gebruik dan ook alleen maar een fritzbox (internet & VoIP) en geen Bbox3.
[
Post made via mobile device ]
Enige nadeel van de fritz7360 dat er geen wifi met 5Ghz is tegenover de Bbox3.
De Bbox3 heeft ook meer bugs dan de fritzbox.
Ikzelf gebruik dan ook alleen maar een fritzbox (internet & VoIP) en geen Bbox3.
[

Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 363 keer
- Bedankt: 174 keer
Ik gebruik beiden dus. Ik heb jaren de fritzbox gebruikt als modem maar sinds de activatie van vectoring op mijn rop deed mijn fb7390 echt vreemd. Sindsdien de bbox3 er tussen gegooid, geen problemen meer. Extra verbruiker helaas maar het werkt wel heel stabiel nu.
[
Post made via mobile device ]
[

Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3727 keer
- Recent bedankt: 24 keer
Als FritzBox fan verwacht je van mij waarschijnlijk het omgekeerd advies, maar jouw behoeftes zijn zo basic dat ik zou kiezen voor de Bbox-3.
Ik zou er wel geen €99 voor over hebben. Tracht gewoon in de shop (of via de klantendienst) een omruiling van de bbox-2 te verkrijgen, met het argument dat je:
Als nadeel zie ik eventuele VoIp problemen (Gigaset IP achter b-box3). We zien hier toch regelmatig meldingen van users die VoIP problemen kregen, na overschakeling van b-box2 naar b-box3. Blijkbaar geraken ze niet meer geregistreerd na de "96-u forced disconnect" (probleem vooor inkomend WeePee).
Hou nu toch nog geen rekening met de behoeftes van toekomstige tieners. Alles gaat zo snel, binnen 5-10 jaar hebben we geen vaste nummers meer, en bellen we met z'n allen mobiel.
En je zal je tiener niet meer paaien met een extra gigasetje, ze zal al lang een smartphone gekregen hebben vooor haar plechtige communie
(of misschien al bij haar eerste communie)
Ik zou er wel geen €99 voor over hebben. Tracht gewoon in de shop (of via de klantendienst) een omruiling van de bbox-2 te verkrijgen, met het argument dat je:
- - de hogere vectoring snelheid wil halen, nu jouw aansluiting in een vectoring gebied ligt.
- je de 5GHz WiFi nodig hebt.
Als nadeel zie ik eventuele VoIp problemen (Gigaset IP achter b-box3). We zien hier toch regelmatig meldingen van users die VoIP problemen kregen, na overschakeling van b-box2 naar b-box3. Blijkbaar geraken ze niet meer geregistreerd na de "96-u forced disconnect" (probleem vooor inkomend WeePee).
Hou nu toch nog geen rekening met de behoeftes van toekomstige tieners. Alles gaat zo snel, binnen 5-10 jaar hebben we geen vaste nummers meer, en bellen we met z'n allen mobiel.
En je zal je tiener niet meer paaien met een extra gigasetje, ze zal al lang een smartphone gekregen hebben vooor haar plechtige communie

Volgens mij kan je alleen uitlezen dat jouw ROP een nieuwe lijnkaart heeft (Broadcom ipv Ikanos), maar dat wil nog niet zeggen dat vectoring al actief is. Dat kan nog maanden duren!Goztow schreef:Zoals je in een voorgaand topic kon lezen, blijkt uit het uitlezen van mijn bbox2 dat vectoring hier actief zou zijn.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 363 keer
- Bedankt: 174 keer
Eerlijk gezegd niet want als ik dat ga meten vrees ik dat ik een fb7490 ga willen;)Goztow schreef:Kan jij het verbruik van bbox3 en fritzbox inschatten?
Maar gezien het vectoring verhaal en de firmware woes met de fritz box ben ik niet meer zo happig om een fb als cpe te gebruiken, aangezien bgc gaat bepalen wanneer ze een firmware goedkeuren en je dus het risico loopt dat je dus geforceerd wordt om een oude firmware te draaien op je fb. Nu is dit allemaal nog redelijk onduidelijk maar toch... In mijn setup ben ik dus voor bgc een standaard klant maar gebruik ik toch een fritz box voor mijn thuisnetwerk. Het enige wat ik vrees op termijn is dat ze de pppoe sessie limiet gaan wijzigen of de pppoe bridging gaan uitschakelen op hun managed cpe's... Dan heb ik een probleem.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1462 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Vandaag in mijn mailbox!
"Uw gratis b-box 3-modem staat voor u klaar".
Goed nieuws: voortaan kunt u bij u thuis gratis gebruikmaken van alle voordelen van Vectoring. De b-box 3 geeft u toegang tot deze gloednieuwe technologie van Belgacom. Zo profiteert u van meer gebruikscomfort én krijgt u nieuwe mogelijkheden voor uw tv en internet.
Hoe kunt u zelf deze nieuwe tv- en internetmogelijkheden ervaren?
Wissel gratis uw oude modem in voor de nieuwe b-box 3 (waarde: € 99) in uw dichtstbijzijnde Belgacom Center. Inruilen kan tot en met 08/10/2014.
"Uw gratis b-box 3-modem staat voor u klaar".
Goed nieuws: voortaan kunt u bij u thuis gratis gebruikmaken van alle voordelen van Vectoring. De b-box 3 geeft u toegang tot deze gloednieuwe technologie van Belgacom. Zo profiteert u van meer gebruikscomfort én krijgt u nieuwe mogelijkheden voor uw tv en internet.
Hoe kunt u zelf deze nieuwe tv- en internetmogelijkheden ervaren?
Wissel gratis uw oude modem in voor de nieuwe b-box 3 (waarde: € 99) in uw dichtstbijzijnde Belgacom Center. Inruilen kan tot en met 08/10/2014.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 223 keer
Nu 3 dagen een BBOX 3 (technicolor) en geen problemen met VoIP (weepee op grandstream GXV3240 en gigaset, eveneens geregistreerd op het gigaset.net).philippe_d schreef: Als nadeel zie ik eventuele VoIp problemen (Gigaset IP achter b-box3). We zien hier toch regelmatig meldingen van users die VoIP problemen kregen, na overschakeling van b-box2 naar b-box3. Blijkbaar geraken ze niet meer geregistreerd na de "96-u forced disconnect" (probleem vooor inkomend WeePee).
Ondertussen ook al paar geforceerde disconnects gedaan en dus einde van de PPoE sessies.
Hout vasthouden dus maar

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 97 keer
nope, volgens mij doelen ze op de 5GHz WiFi, waardoor het nu mogelijk is om draadloos een aantal settopboxen aan te sluiten (icm de WiFi bridge)jackho schreef:Wat ik nog niet goed begrijp is :Bedoelen ze daarmee dat er meer bandbreedte komt voor TV ?nieuwe mogelijkheden voor uw tv
-
- Premium Member
Uiteraard, maar dan moest je ook een extra ruckus als AP zetten, nu zit die al ingebouwd in de bbox3. Bovendien is dit een 4x4 die aan beamforming doet, iets wat je zelfs bij de 7490 niet hebt.jackho schreef:Maar dat was vroeger toch ook mogelijk met ruckus bij de bbox2 en met de ruckus waren er toch weinig klachten, veel meer klachten met devolo's.
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Is de BBOX3 compatibel met ruckus?
Ik heb een BBox3 en verbinding met de TV's gaat via ruckus. Kan ik dan de ruckus aan de bbox3 er tussenuit halen?
Verder heb ik dezelfde setup als fryelectro:
- bbox3 (gekocht op ebay) als modem om zo weinig mogelijk problemen met bgc te hebben. Wifi hiervan staat enkel aan tijdens vakantie om FON-netwerk te kunnen gebruiken.
- daarachter een FB7390 voor de uitgebreide functionaliteiten en om niet aan één goedgekeurde firmware vast te hangen. Wifi staat enkel uit tijdens vakantie
stroomverbruik heb ik ook nog niet gemeten.
Ik heb een BBox3 en verbinding met de TV's gaat via ruckus. Kan ik dan de ruckus aan de bbox3 er tussenuit halen?
Verder heb ik dezelfde setup als fryelectro:
- bbox3 (gekocht op ebay) als modem om zo weinig mogelijk problemen met bgc te hebben. Wifi hiervan staat enkel aan tijdens vakantie om FON-netwerk te kunnen gebruiken.
- daarachter een FB7390 voor de uitgebreide functionaliteiten en om niet aan één goedgekeurde firmware vast te hangen. Wifi staat enkel uit tijdens vakantie

stroomverbruik heb ik ook nog niet gemeten.
-
- Moderator
Volgens mij niet:
- - de ingebouwde wifi Bridge in de bbox3 werkt op 5 GHz
- de Ruckus Ontvanger werkt volgens mij alleen op 2.4 GHz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
Als ik het goed voorheb zou het kunnen dat de eerste oude versies van Ruckus op 2.4GHz werkten,
en de laatse versie van Ruckus volgens mij op 5Ghz.
Maar zelf al werken beiden (Bbox3-wifi-bridge en Ruckus ontvanger) op 5GHz dan nog stel ik mij de vraag of ze samen kunnen werken?
en de laatse versie van Ruckus volgens mij op 5Ghz.
Maar zelf al werken beiden (Bbox3-wifi-bridge en Ruckus ontvanger) op 5GHz dan nog stel ik mij de vraag of ze samen kunnen werken?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
Het antwoord is kort, neen, ze kunnen niet samen werken = niet compatibel met elkaar !jackho schreef:Maar zelf al werken beiden (Bbox3-wifi-bridge en Ruckus ontvanger) op 5GHz dan nog stel ik mij de vraag of ze samen kunnen werken?
-
- ISP Staff
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 76 keer
Inderdaad, dit klopt. Ruckus werkt niet met bbox3.philippe_d schreef:Volgens mij niet:
- - de ingebouwde wifi Bridge in de bbox3 werkt op 5 GHz
- de Ruckus Ontvanger werkt volgens mij alleen op 2.4 GHz
[

-
- Moderator
Als beide op 5GHz zouden werken, zie ik niet in waarom ze niet zouden kunnen samenwerken ...jackho schreef:Maar zelf al werken beiden (Bbox3-wifi-bridge en Ruckus ontvanger) op 5GHz dan nog stel ik mij de vraag of ze samen kunnen werken?
- - De B-box WiFi bridge (op 5 MHz) is niets anders dan een normale WiFi AP (waarop het TV signaal ook gezonden wordt)
- De Ruckus (in client mode) is een normale WLAN client
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
Ik stel mij die vraag omdat ik van sommigen gehoord heb dat het niet werkt (en dit antwoord zou ook de helpdesk van Proximus gegeven hebben)
maar omdat ik inderdaad zoals jij zegt niet begrijp waarom het niet zou werken, was ik benieuwd om te weten wat er nu eigenlijk van waar was en hoopte ik van langs deze weg iemand tegen te komen die een BBOX3 heeft en ook nog ruckussen liggen heeft, om dit eens in de realiteit uit te willen testen.
maar omdat ik inderdaad zoals jij zegt niet begrijp waarom het niet zou werken, was ik benieuwd om te weten wat er nu eigenlijk van waar was en hoopte ik van langs deze weg iemand tegen te komen die een BBOX3 heeft en ook nog ruckussen liggen heeft, om dit eens in de realiteit uit te willen testen.
-
- Premium Member
Als de Ruckus een "normale" WLAN client was (de receiver dan, want blijkbaar zijn dat dedicated AP's of clients?) dan zou ik die hebben teruggevonden in de lijst van WiFi Certified toestellen (https://www.wi-fi.org/product-finder) zoals dat met de bbox3 (https://www.wi-fi.org/product-finder-re ... s=TG589bvn of https://www.wi-fi.org/product-finder-re ... panies=713) wel het geval is.philippe_d schreef: - De Ruckus (in client mode) is een normale WLAN client
m.a.w, uit niets blijkt dat de Ruckus wel degelijk een normale WLAN client is, en zal dus idd proefondervindelijk moeten getest worden of hun client kan samenwerken met de b-box 3