FritzBox 7360/7490/3490/7430 Vectoring approved

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

[gepost in het Belgacom Forum, gezien niets met VoIP te maken]

Goed Nieuws voor de bezitters van een FritzBox 7360
Sinds gisteren is zijn er twee nieuwe firmwares beschikbaar!
  • 111.06.06 voor FRITZ!Box 7360 v1
    124.06.06 voor FRITZ!Box 7360 v2

Code: Selecteer alles

New with FRITZ!OS 6.06:
- this version has been certified to be used in Belgium. Only this version may be used in Belgacom's network.
Ik neem dus aan dat de FritzBox 7360 eindelijk op de Belgacom white-list staat en dus full vectoring approved is.

Indien een Box ingesteld staat op land België wordt deze firmware automatisch aangeboden bij een "one click update" in de gebruikers interface (http://fritz.box).

Tevens zijn de firmwares te downloaden van de ftp server van AVM in de map /belgium. Pas op: alléén deze Firmware versie mag gebruikt worden in Belgacom's netwerk.
Indien er in toekomst een nieuwere firmware komt zal deze niet worden aangeboden als de FRITZ!Box op land België staat ingesteld. Dit is natuurlijk enorm jammer, maar helaas niet te verhinderen wegens de Belgacom approval policy :-( .

Indien een van jullie een FritzBox 7360 gebruikt op een Belgacom vectored lijn, wil je dan eens de lijnwaarden posten?
Laatst gewijzigd door philippe_d 24 maa 2015, 12:31, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is dit alleen voor de alternatieve operatoren ? Of kan ik met mijn Belgacom Internet Comfort evengoed die BBox ervan tussen halen ?
Ik ben bang dat Belgacom extra voorwaarden oplegt aan eigen klanten ivm verplichting van Bbox. Ze hebben mij daar al eens voor gebeld.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Volgens mij is er geen enkel onderscheid.

Het is natuurlijk wel op initiatief (en kosten?) van alternatieve providers (EDPnet, Belgian Telecom, Dommel, ...) dat de goedkeuringsprocedure werd doorlopen, maar eens goedgekeurd komt de FritzBox 7360 gewoon op de lijst van goedgekeurde vectoring CPE's.

Let wel: het gaat hier alleen over de 7360 (volgens jouw signatuur heb je een 7340, deze is niet toegelaten)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 334
Lid geworden op: 15 dec 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Vraagje: hoe zit het met de 7390?

Op de website van de producent staat dat deze vectoring aan kan, maar wordt deze ook ondersteund door Belgacom? :)
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het maakt niet uit of een modem "full vectoring" aankan of niet, zolang die niet door Belgacom goedgekeurd is zal deze modem op een "vectoring fall-back" profiel terecht komen van 7 Mbps down, 512 kbps up.
  • - Deze post gaat dus enkel over de FB 7360
    - Ik hoop dat de nodige stappen zullen gedaan worden om ook de 7490 te laten goedkeuren (zelfde chipset).
    - Voor zover ik weet zijn er geen plannen om de 7390, of ander FritzBoxen, te laten goedkeuren
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Zou het ook werken als je een Duitse 7360 hebt met deze internationale firmware erop?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

In principe wel, want voor zover ik weet zijn er geen Hardware verschillen.
Je hebt wel speciale tools nodig om een Duitse Fritzbox om te zetten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_15410
Dummy
Dummy
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 maa 2010, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef: [...]
Indien een van jullie een FritzBox 7360 gebruikt op een Belgacom vectored lijn, wil je dan eens de lijnwaarden posten?
Hi philippe_d

Bedankt voor de post!

Ik heb EDPnet 16.5/10 profiel, De lijn is (denk ik) nog niet 'vector'-ed.

hier is de output op DSL Information / DSL

Max. DSLAM throughput kbit/s 16560 10064
Min. DSLAM throughput kbit/s 10064 4064
Attainable data rate kbit/s 38003 11752
Current throughput kbit/s 16554 10048
Seamless rate adaptation off off
Latency 8 ms 6 ms
Impulse Noise Protection 3 2
G.inp off off
Signal-to-noise ratio dB 16 7
Bitswap off on
Line attenuation dB 0 6
Profile 17a
G.Vector off off
Carrier record V43 V43

nb: vector is off/off

De DSL central exchange is
Ikanos
0.0
B500494B4E53
352E352E
01

Had je graag nog andere waarden?

PS: ik heb een Freetz gebuild voor deze firmware en kan dus ook via ssh data lezen.
2hactec
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 maa 2008, 01:06
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 3 keer

hi philippe,
bedankt voor dit goede nieuws, ik heb mijn FB7360 geupdate met de nieuwe frimware en nu geen fall-back profiel meer.
Hieronder mijn waarden.
Mijn Rop is blijkbaar wel geupdated naar vectoring maar hoe kan ik nu zien of het vectoring signaal nu al dan niet aktief is ?
Want ik heb volgens mij een gewoon provisoning profiel en geen vectoring provisioning profiel.
Mijn Rop is : 15MESC/211 (dit staat op het naamplaatje van de rop)
Bijlagen
DSL info2.JPG
DSL info1.JPG
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

je mag gewoon updaten via de fritzbox webinterface, of moet je de updates dowbnlaoden en op een andere manier installeren dan de vorige updates?
2hactec
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 maa 2008, 01:06
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 3 keer

je mag gewoon updaten via de fritzbox webinterface, of moet je de updates dowbnlaoden en op een andere manier installeren dan de vorige updates?
ik heb via de link in philippe zijn post de juiste versie voor mijn FB7360(v2) gedownload en dan via de webinterface de update uitgevoerd, wel gekozen om het bestand vanop mijn harde schijf te gebruiken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

mDup schreef: Ik heb EDPnet 16.5/10 profiel, De lijn is (denk ik) nog niet 'vector'-ed.

hier is de output op DSL Information / DSL:
  • Current throughput kbit/s 16554 10048
    Profile 17a
    G.Vector off off
De DSL central exchange is:
  • Ikanos.
Uit de info hierboven zie je duidelijk dat:
  • - je nog geen vectored lijn hebt.
    - je nog niet op een vectored ROP zit (Ikanos in plaats van Broadcom).
Trouwens geen idee hoe vectoring zal uitgerold worden op een High Upload (16.5/10) profiel?
Gezien het vectoring provisioning profiel initiëel 70/6 wordt, is dit dus niet geschikt voor een 16.5/10 lijn!

PS. Het zou eens interessant zijn om een screenshot te zien van jouw DSL Spectrum.
Gewoon uit interesse (ik wil eens weten of zo'n 16.5/10 profiel andere download/upload banden gebruikt dan een gewoon 17a profiel).
FritzBox Spectrum 17a.PNG
Ter info: zo ziet een 17a (70/6) niet-vectored spectrum er uit.
Je ziet hier dus duidelijk hoe de upload capaciteit (groene band) van deze lijn onderbenut wordt (attainable = 16 mbps)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

2hactec schreef:ik heb mijn FB7360 geupdate met de nieuwe frimware en nu geen fall-back profiel meer.
Hieronder mijn waarden.
Mijn Rop is blijkbaar wel geupdated naar vectoring maar hoe kan ik nu zien of het vectoring signaal nu al dan niet aktief is ?
Want ik heb volgens mij een gewoon provisoning profiel en geen vectoring provisioning profiel.
Proficiat, jij bent waarschijnlijk de eerste FritzBox gebruiker op een vectored lijn!
De vragen die je stelt kan ik jammer niet bantwoorden: vectoring is zo nieuw, dat het voor ons allemaal nog een leercurve is, toch?

Maar uit de info van je eerste screenshot kan je zien dat:
- Je wel degelijk op een vectored lijn zit (G-vector on).
- Je nog geen vectored profiel gekregen hebt. Geen idee hoe dat komt, of wat de volgende stap is om op een vectored profiel te komen.
  • Mijn "best guess" is dat je een nieuwe TBF moet lanceren (bellen naar 0800 22424) om je lijn opnieuw te laten provisioneren.
  • Bij het aansluiten van een b-box3 wordt zo'n test automatisch uitgevoerd, maar misschien moet een FritzBox gebruiker deze test manueel initiëren?
- Ik weet niet hoever van je van de ROP zit (in ieder geval <400m), maar de lijnwaarden die je krijgt (attainable rate) vallen mij wel een beetje tegen:
  • de upload capaciteit (25 mbps) is wel veel hoger dan wat je normaal op een 17a lijn ziet?
  • de download capaciteit (80 mbps) had ik hoger verwacht op een vectored lijn.
2hactec schreef:ik heb mijn FB7360 geupdate met de nieuwe frimware en nu geen fall-back profiel meer.
Je had dus tot gisteren een fall-back profiel?
Bewijs dat de nieuwe Firmware dus wel degelijk op de Belgacom white-list staat :-D .
Heb je toevallig nog screenshots van de lijnwaarden op zo'n fallback profiel (vb spectrum)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ik zou verwachten hebben dat de S/N veel beter zou geweest zijn dan 20dB als zijn FB op Vectoring werkt!
Of zie ik dat verkeerd ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De S/N is niets anders dan de verhouding tussen de actuele snelheid en de attainable rate.
Als hij straks op 70 mbps zou komen, zal zijn S/N nog zakken tot 9 dB :(
Dus zelfs met "vectoring on" geraakt hij waarschijnlijk niet hoger dan 70 mbps?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Akkoord maar dan moet ik het anders formuleren, ik zou verwachten de de attainnable rate zou verhogen door het toepassen van de vectoring tov van vroeger op die lijn nog geen ruis onderdrukt werd.
Want normaal als je de ruis op die lijn kunt verminderen zou je toch een grotere bitstroom kunnen oversturen

Ik ga er vanuit dat in de rop op die lijn een signaal in tegenfase gestuurd wordt zodat de ruis op die lijn verminderd, of wel zit ik hier met mijn redenering verkeerd !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja, je hebt gelijk.
Vandaar dat ik hierboven schreef, dat de 80 mbps (attainable rate) lager is dan wat ik had verwacht.
We weten natuurlijk niet hoeveel deze waarde is veranderd d.m.v. vectoring ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ok ,
ik ging er eigenlijk al zo vanuit dat die 80mbit attainable rate deze was van vroeger (voor de vectoring).
ubremoved_15410
Dummy
Dummy
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 maa 2010, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef: PS. Het zou eens interessant zijn om een screenshot te zien van jouw DSL Spectrum.
Gewoon uit interesse (ik wil eens weten of zo'n 16.5/10 profiel andere download/upload banden gebruikt dan een gewoon 17a profiel).
Bijlagen
16-10.jpg
2hactec
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 maa 2008, 01:06
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 3 keer

Ik had vorige maand toen ik de FB7360 aansloot een fall-back profiel, maar ik verkreeg geen sync met de FB7360 bijgevolg heb ik toen ook geen waarden of spectrum kunnen uitlezen.
Ik heb toen de FB7360 achter een Sagem modem aangesloten en alzo verder gewerkt.

Ik heb wel vorige week een Bbox3 (technicolor) kunnen verkrijgen (omruil van een bbox2 met problemen)
Ik heb dan 1 week met die Bbox3 gewerkt (met de FB7360 erachter) maar zelfs dan had ik dezelfde download snelheid.(kan geen waarden uitlezen)
Ik heb zelfs via 0800 22424 een automatische lijntest gedaan maar het resultaat bleef hetzelfde.

Via de Sagem modem haalde ik volgende waarde met VDSLtool:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30040 kbps        6064 kbps
Modem max:             72904 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        59858 kbps         12541 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           106 m Estimated!
Training margin:       21.4 dB
Attenuation:           9.9 dB
Wat ik wel vreemd vind is dat de afstand nu maar 106m bedraagt, terwijl dit vroeger 294m was (2 jaar geleden).
En als ik via google earth de afstand in vogelvlucht meet zit ik op minimaal 170m van mijn Rop.

Ik heb nu met de FB7360 rechtstreeks aangesloten ook reeds een automatische lijntest gedaan via 088 22424 maar zonder resultaat.
Ik begin nu te vermoeden dat er iets niet in orde is met mijn lijn of zou ik nog iets kunnen uit proberen ?
(ik heb hier nu zowel een FB7360 een Bbox3 als een Sagem staan, de FB7360 is nu wel aangesloten)

Hieronder mijn DSL spectrum.
Bijlagen
DSL info3.JPG
Tuurbo
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 dec 2009, 20:51
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

Succesvol m'n Fritz!Box 7360 (v1) geupgrade. Ook al is m'n wijkcentrale nog niet geupgrade (is nu nog Ikanos), ben ik er alvast klaar voor!

Advies is om gebruik te maken van de bestanden die philippe_d in de 1e post van dit topic vermeld. In mijn situatie kwam de automatische update vanuit de fritz!box slechts met FRITZ!OS 06.05aan, echter heb je 06.06 nodig.

Volgens mij is het ook nieuw dat je je Profile kan zien. Spijtig genoeg is mijn verbinding niet beter dan een 8b profiel.
Schermafbeelding 2014-06-21 om 22.36.30.png
Schermafbeelding 2014-06-21 om 22.35.45.png
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Waar zie ik dat ik versie V1 of V2 nodig heb?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je huidige Firmware 111.06.xx is, dan heb je een 7360 v1 (16 MB Flash memory)
Als je huidige Firmware 124.06.xx is, dan heb je een 7360 v2 (32 MB Flash memory)

Ik denk dat je het vlug gaat merken, want de FritzBox zal waarschijnlijk een update met de verkeerde Firmware weigeren.

Volgens een post op IPPF Forum heeft de internationale 7360 v2 het artikel nummer 2000 2562
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
2hactec
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 maa 2008, 01:06
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 3 keer

Waar zie ik dat ik versie V1 of V2 nodig heb?
Dit kan je bv. aan de onderkant van de fritzbox zien.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

2hactec schreef:Ik heb nu met de FB7360 rechtstreeks aangesloten ook reeds een automatische lijntest gedaan via 088 22424 maar zonder resultaat.
Ik begin nu te vermoeden dat er iets niet in orde is met mijn lijn of zou ik nog iets kunnen uit proberen ?
(ik heb hier nu zowel een FB7360 een Bbox3 als een Sagem staan, de FB7360 is nu wel aangesloten)
Ik denk niet dat het een goed idee is om om regelmatig modems te verwisselen.
Misschien heeft Belgacom jou profiel vastgezet op 30/6 (naar aanleiding van jouw vorige problemen en hun interventie).
Ik zou rustig afwachten, ze zijn nog volop bezig met vectoring uit te rollen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Nu dat de FB7360 witgewassen is , zou je dan nog op een provisioning profiel gezet worden als je die in de plaats aansluit van je bbox,
net zoals je de bbox3 aansluit ipv een bbox2, dan gebeurt dit ook en vroeger gebeurde dit niet als je de FB7360 ipv de bbox aansloot , dacht ik toch !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Geen idee hoe dat precies in zijn werk gaat, eens vectoring op de ROP geactiveerd is.
Voor vectoring bestaat er maar één provisioning profiel: 70/6 (vectoring line profile).
Ik neem dus aan dat
  • - de B-box3 bij het starten een "TBF" lanceert, waardoor de modem onmiddelijk het vectoring line profiel krijgt (op voorwaarde dat vectoring op de ROP actief is en, en de lijn vectoring aankan).
    - bij een FritzBox wordt misschien geen TBF gestart, en moet je dat manueel starten (0800 22424) ?
2hactec schreef:Ik heb nu met de FB7360 rechtstreeks aangesloten ook reeds een automatische lijntest gedaan via 088 22424 maar zonder resultaat.
Ik begin nu te vermoeden dat er iets niet in orde is met mijn lijn of zou ik nog iets kunnen uit proberen ?
Ik denk het niet.
In de topic Brief Belgacom introductie vectoring? heeft user Bssoft in detail de stappen uitgelegd hoe vectoring ge-activeerd wordt op een ROP. Je moet eens rustig deze gans post doorlezen:
Bssoft schreef:Activatie van vectoring op bestaande lijnen bestaat uit drie fasen:
  • 1 - card swap
    2 - then ports reconfiguration
    3 - finally vectoring activation
  1. Card swap
    Dit houdt in dat de ROP de nieuwe lijnkaarten krijgt. In jouw geval is dit dus gebeurd.
  2. Ports reconfiguration
    De lijnkaart op jouw poort wordt ge-reconfigureerd.
    Dit houdt in dat de kaart in vectoring-friendly mode werkt.
    Niet vectoring-friendly modems vallen op een fall-back line profile. In jouw geval is dit dus gebeurd.
  3. Vectoring activation
    Dit houdt in dat Belgacom (vanop afstand) het vectoring line profile activeert (op de lijnen die aan de voorwaarden voldoen: afstand <400m en approved modem). Vanaf dan werkt de kaart in vectoring mode.
Ik denk dat jouw ROP nog in fase 2 zit (port reconfiguration). Met andere woorden: je zit op een vectored lijn, maar het vectoring line profiel is nog niet geactiveerd (vandaar dat je nog op 30/6 zit).

Dus (zoals reeds gezegd): een beetje geduld tot fase 3 komt :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tuurbo schreef:Advies is om gebruik te maken van de bestanden die philippe_d in de 1e post van dit topic vermeld. In mijn situatie kwam de automatische update vanuit de fritz!box slechts met FRITZ!OS 06.05aan, echter heb je 06.06 nodig.
Volgens AVM is dit probleem inmiddels opgelost.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Tuurbo schreef:...... In mijn situatie kwam de automatische update vanuit de fritz!box slechts met FRITZ!OS 06.05aan, echter heb je 06.06 nodig.....
Dat is de vraag!

Hier in de buurt van het Drielandenpunt is er nog geen vectoring, maar nog steeds het 17a profiel en GVector off/off. Zoals ik Duitsland heb aangegeven als locatie in de configuratie (alleen VoIP=Sipgate.de), word vandaag alleen de FW 6.05 aangeboden als een update van de 6.04. Maar als men de duitse 6.05-info.txt vergelijkt met de belgische 6.06-info.txt, is er geen verschil: zowel 6.05 en 6.06 zijn klaar voor vectoring.

Dus waarom en 6.06?
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat je een deel van de discussie hebt gemist.
De meeste FritzBoxen (met VDSL2) zijn "zijn klaar voor vectoring", daar gaat het niet om. Ze moeten ook nog goedgekeurd zijn door Belgacom!
En alleen de internationale FritzBox 7360 met OS 06.06 is goedgekeurd.
Jouw FritzBox met OS 06.05 zal dus door het Belgacom netwerk op een fall-back profiel gezet worden :(.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 334
Lid geworden op: 15 dec 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Waar kan je die lijst raadplegen met toegelaten modems voor belgacom?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Nergens, maar in het kort:

Toegelaten modems zonder Vectoring profijt
Bbox2
Sagem F@st

Toegelaten modems met Vectoring profijt
BBox3 (sagem en technicolor)
Obox3

De fritz 7360 is goedgekeurd, maar of die als vector friendly (geen profijt) of full vectoring compliant is goedgekeurd weet ik niet.
flyerken
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 maa 2006, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hmmm, Ik heb momenteel een BBOX 3 staan en nog een BBOX 2 liggen. Maar ik ben niet echt tevreden over die dingen. Nu dat ik hoor dat de fritzbox 7360 goedgekeurd is wil ik er zo wel eentje kopen. Maar ik heb daar nog wat vraagjes bij.
1. werkt belgacom TV zonder problemen op die dingen. (hoeft niet plug en play te zijn ik wil best wel wat instellen)
2. zal ik met die modem ook van vectoring kunnen genieten.
Gebruikersavatar
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 334
Lid geworden op: 15 dec 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Werkt zeer vlot! En snel ingesteld! :)
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

qless schreef:De fritz 7360 is goedgekeurd, maar of die als vector friendly (geen profijt) of full vectoring compliant is goedgekeurd weet ik niet.
De 7360 is als full‎ vectoring goedgekeurd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

Heeft vectoring zin eigenlijk zin bij de minder snelle profielen? Heb profiel 8b, 25.2 / 2.

Vectoring staat nu nog uit, maar waarschijnlijk wordt dit later nog aangepast. Dus nu ben ik 'belgacom-proof'. :)
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

flyerken schreef:Hmmm, Ik heb momenteel een BBOX 3 staan en nog een BBOX 2 liggen. Maar ik ben niet echt tevreden over die dingen. Nu dat ik hoor dat de fritzbox 7360 goedgekeurd is wil ik er zo wel eentje kopen. Maar ik heb daar nog wat vraagjes bij.
1. werkt belgacom TV zonder problemen op die dingen. (hoeft niet plug en play te zijn ik wil best wel wat instellen)
Bij mij werkt belgacom TV toch al een paar jaar zonder problemen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

seppe schreef:Heeft vectoring zin eigenlijk zin bij de minder snelle profielen? Heb profiel 8b, 25.2 / 2.
Vectoring staat nu nog uit, maar waarschijnlijk wordt dit later nog aangepast. Dus nu ben ik 'belgacom-proof'. :)
Van zodra een ROP "gevectoriseerd" wordt, worden alle niet compatibele modems op een fall-back profiel gezet, inclusief de minder snelle profielen. Je hebt er dus alle voordeel bij om een goedgekeurde modem (minstens vector friendly) modem te gebruiken, ook al zit je >400m van de ROP.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik geef even mijn waarden mee. Zoals je kan zien op de screenshot, helaas nog geen vectoring bij mij. Ik woon te Dendermonde (zone 052).
De specialisten onder jullie zullen wel weten of dit goeie waarden zijn of niet. Zelf heb ik er geen bal verstand van.
Bijlagen
Schermafbeelding2.png
Schermafbeelding1.png
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Inderdaad dit zijn goeie waarden, de DLM heeft je al op een 70/6 Mbit/s gezet.
Als de vectoring actief wordt voor u zal je in eerst instantie geen hogere snelheid krijgen,
mss in een latere fase als ze de DLM op het Vectoring profiel zouden uitvoeren.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”