BBOX-3 ervaringen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

^ kan je bij je apparaten een eigen naam invullen en type in plaats van het mac adres en de benaming "generic" ?
Laatst gewijzigd door lacer 29 sep 2013, 15:07, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
flyerken
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Weet iemand waar of hoe je de dns servers kan opgeven in je DHCP scope?
Ik heb namelijk een AD domain lopen thuis en het is best dat ik de domain controllers DNS laat doen.
Deze optie bestond in de BBOX2 maar was al niet te configureren (wel via telnet http://carroarmato0.wordpress.com/2012/ ... the-bbox2/) en in de BBOX 3 lijkt deze volkomen verdwenen
Inloggen via telnet of SSH lijkt ook niet te werken dus daar valt ook al niets te doen. Zitten deze opties wel achter het Expert of Admin menu?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Als een vast ip adres voor je pc ingeeft, dan kan je tergelijkertijd eigen dns server adressen ingeven toch ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
flyerken
Starter Plus
Starter Plus

Dat klopt natuurlijk. Maar ik maak er geen hobby van om op alle machines een vast IP-adres in te stellen. Dus een manier om reservaties enzo aan te maken en natuurlijk DNS instellingen mis ik wel op dat ding.
flyerken
Starter Plus
Starter Plus

Ok, Ik denk dat de modem juist een nieuwe firmware heeft gekregen, na een reboot duurde het toch zeker 10 minuten voordat die weer op was. Nu heb ik wel de opties voor DHCP reservaties, maar DNS servers instellen is nog steeds een nogo.
poohbeer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Als je toch een eigen AD infrastructuur met dns server en al hebrt, waarom dan niet die server ook dhcp laten doen en dhcp op de bbox uitzetten?

lacer schreef:^ kan je bij je apparaten een eigen naam invullen en type in plaats van het mac adres en de benaming "generic" ?
Naam kan je naar eigen wens aanpassen. Device type kan je slechts uit een lijst van 10 (en 'none') device types kiezen.

Wat ik nog mis is de mogelijkheid om zelf routes toe te voegen. Is dat überhaupt mogelijk?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

@poohbeer,

Kan jij bij apparaten een eigen naam en device type ingeven ? Ik niet. Alles invulvelden staan wit.
Schermafdruk geven kan ik niet, alles is zwart... :roll: Nog een bug ?
Of ik moet een fototoestel gebruiken....
IMG_1308.JPG
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Tallica
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

Vorige week plots geen internet meer, adsl sync was ok maar geen internet. Technieker is langs geweest en heeft een nieuwe modem geplaatst (een Bbox 3 )
Toen ik thuis kwam was alles in orde, heb toen modem uitgeschakeld en losgekoppeld om hem terug op zijn normale plaats te zetten. Alles weer aangesloten en wat blijkt,geen internet meer :!:
Alles opnieuw proberen instellen, niets hielp, geen internet...Had bijna opnieuw naar Belgacom gebeld tot ik dacht, ik doe een factory reset. En ja hoor alles was weer ok.
Blijkbaar moet je dus een reset doen als je die modem van het net haalt :???: :???:
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het is niet normaal dat je een reset moet doen als je hem even van het net haalt (spanning en Vdsl2).
Kan ook zijn dat je hem afgekoppeld hebt op het moment dat er juist een firmware upgrade aan de gang was. Dan heb je toch geluk gehad, anders was je bbox3 vermoedelijk bricked :bang:
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

een firmware upgrade die bezig is kan je herkennen aan de "nightrider" LEDs, en dan kan je idd beter ff wachten alvorens die af te schakelen. Maar een brick kan die daardoor niet worden, want de bbox3 bewaart ook nog zijn oude firmware in geheugen: als er iets misloopt met download van de neiuwe, schakelt die automatisch terug om naar de oude versie, en begint de download opnieuw.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Maar een brick kan die daardoor niet worden, want de bbox3 bewaart ook nog zijn oude firmware in geheugen...
Gelukkig maar :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
poohbeer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

lacer schreef:@poohbeer,

Kan jij bij apparaten een eigen naam en device type ingeven ? Ik niet. Alles invulvelden staan wit.
Schermafdruk geven kan ik niet, alles is zwart... :roll: Nog een bug ?
Of ik moet een fototoestel gebruiken....
IMG_1308.JPG
yep, dat KON ik effectief. Heb al mijn devices netjes een naam kunnen geven en in een correcte device type categorie gestopt.
Deze naam zie ik nu ook nog steeds staan.

Als ik nu echter opnieuw die naam en categorie bekijk krijg ik net als jij allemaal lege velden en een lege dropdown box voor de categoriën.
Gelijk ook even met 3 verschillende browsers geprobeerd maar allemaal hetzelfde.

Wat ik ook compleet niet meer vind is de sync van mijn lijn. Is die ergens verstopt? Ik zou kunnen zweren dat ik hem eerder wel ergens heb gevonden.

bottom line: wat een afschuwelijke GUI.
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Ik kan hier ook de device type en friendly name niet meer veranderen.
In het overzicht staat de naam nog, maar wanneer ik erop klik, is het niet te wijzigen in iets anders.

Bug zoveel
Victory Not Vengeance
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Opgelet wie windows 8 gebruikt want sinds de update loopt er soms wa mis als men via microsoft explorer BBOX3 wilt benaderen
testertje
Elite Poster
Elite Poster

Via Opera ook.
Victory Not Vengeance
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De inhoud van een 2 GB usb stick die achteraan ( of voorraan) in de bbox3 ingeplugd zit kan ik niet meer bereiken. Een paar weken geleden was dit nog wel zo.
Samba en DLNA zijn ingeschakeld.
In het overzichtsvenster van de bbox3 kon je toch voorheen het usb apparaat in of uitschakelen dacht ik ?
Als ik nu erop klik zie ik in pop-up venster:
>Massaopslag; Poort: 0; Type ...
>Mounted successfully; FAT32; Grootte: 1941224; \\192.168.1.1\Disk_a1
Als ik op het getoonde ip adres klik gebeurt er niks, als ik daarentegen de link hierboven plak in een nieuw venster krijg ik de melding:
>Server niet gevonden
>Firefox kan de server op \\192.168.1.1\disk_a1 niet vinden.
Nu kan ik enkel nog kiezen voor apparaat uitwerpen :-(
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
adeprol
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Vandaag ook de BBox3 in gebruik genomen:

Afbeelding

Bizz Pack Comfort
(ik had toch gehoopt op een 50mbit profiel, bij registratie zeiden ze dat dit geen probleem is, ik kon ook 3 HD tv's aansluiten)
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Hier vandaag een Bbox2 zonder problemen omgeruild voor een Bbox3.
Na aansluiten zie ik wel hele tijd roze leds van links naar rechts knipperen, ik neem aan dat dat de update fase is...

Edit: uiteindelijk toch wel enkele malen moeten resetten om de modem te laten syncen. Toch nog niet af, die Bbox3...
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 23 okt 2013, 11:17, in totaal 2 gewijzigd.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

adeprol schreef:(ik had toch gehoopt op een 50mbit profiel, bij registratie zeiden ze dat dit geen probleem is, ik kon ook 3 HD tv's aansluiten)
Dat komt nog wel, eenmaal ze al dan niet merken dat u lijn stabiel genoeg is. Gemiddeld 2 weken wachten...
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Hoe zit het met de wifi ontvangst van de bbox3? Even belabberd als de bbox2/sagems of is dat al een stuk beter? Ben mijn verhuis aan het voorbereiden, in de nieuwe woning komt een bbox3 en ben de boel daar "nerdproof" aan het maken :-). Ik vraag mij dus af of het zin heeft een extra wifi access point te plaatsen, of heb je in een "gewoon" huis voldoende ontvangst met de bbox3?
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
adeprol
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

naar mijn (beperkte) mogelijkheid tot testen werkt het niet beter dan een bbox2.

Mijn ontvangst is nog steeds even slecht (moet wel zeggen dat de bbox in de berging staat en dus direct een muur in de buurt heeft, in open ruimte valt het misschien wel beter mee).
testertje
Elite Poster
Elite Poster

Wi-fi is beter - bbox3 staat sinds verleden week 5m verder in de inkomhal en de verbinding is goed.
In mijn ogen, het voordeel tov de bbox2 is dat nu onze iPads en iPhones hun wi-fi netwerk behouden en niet zoals met de bbox2 het signaal 'droppen'.
Is het de perfecte modem/router, bwa nee, te veel bugs, maar voor een all-in one product te zijn = ok
Victory Not Vengeance
Nedbelg
Starter
Starter

Mijn ervaring met wi-fi via de BBOX-3 is niet slecht. In en om huis heb ik overal ontvangst. Ik zou eerst de BBOX-3 proberen en alleen als het toch niet voldoet een extra toegangspunt bij plaatsen. Hangt ook een beetje af van de materialen in je huis en de plaatsing van je BBOX-3.

Succes.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

ik merk geen verschil in ontvangst niveau op de spectrum analyser
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Kleine bemerking, ontvangst is één ding, doorvoersnelheid een ander.

Een Bbox3 haalt duidelijk veel hogere snelheden over Wifi vergeleken met een Bbox2, da's ook een niet te onderschatten verschil.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

ja 'k zou het geloven 't is wif-n t.o.v. wifi-g , dat is appelen met citroenen vergellijken :wink:
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard, maar enkel focussen op ontvangst is dus niet perce nodig. Met een "streepje" minder zou je mogelijks toch sneller surfen als voorheen...
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

jackho schreef:ik merk geen verschil in ontvangst niveau op de spectrum analyser
zal in de meeste gevallen zo zijn: het maximale uitzendvermogen is in Europa beperkt tot 20dBm (ofte 100mW) en dat is voor de bbox3 niet anders dan voor de bbox2. Dus die zullen beiden met hun maximale zendvermogen even ver reiken. Wat wel kan, is dat noch bbox2, noch bbox3 een perfect rondom egaal stralingsveld hebben, en in ene richting iets sterker dan in de andere zullen zenden. Het loont dus altijd om - indien mogelijk - de bbox te draaien om te kijken of er verbetering is.

MAAR... je moet uiteraard niet alleen ontvangen; de bbox moet nl ook jouw signaal kunnen ontvangen. Dus het zou niks helpen mocht je bvb het zendvermogen tot 23dBm optrekken in de bbox, als je niet hetzelfde doet in je PC.

Voor de 5GHz radio gebruikt de bbox3 vier antennes, waarmee hij beamforming gaat doen, en dus zijn uitgestraald vermogen gaat richten naar de ontvanger. Alleen is de verzwakking van het 5GHz signaal een pak groter doorheen muren, zodat de reikwijdte afhankelijk van je muren zelfs kleiner kan zijn. Maar de bbox3 gaat wel zijn stream richten naar de client.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Maar de bbox3 gaat wel zijn stream richten naar de client

met stream bedoel je beam veronderstel ik
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

flupke19 schreef: Voor de 5GHz radio gebruikt de bbox3 vier antennes, waarmee hij beamforming gaat doen, en dus zijn uitgestraald vermogen gaat richten naar de ontvanger. Alleen is de verzwakking van het 5GHz signaal een pak groter doorheen muren, zodat de reikwijdte afhankelijk van je muren zelfs kleiner kan zijn.
Het wettelijk maximaal uitzendvermogen voor 5GHz is 1W (ipv 100 mW voor 2.4 GHz). Misschien compenseert dat de verzwakking bij hogere frequentie?
vverbeke schreef:Ben mijn verhuis aan het voorbereiden, in de nieuwe woning komt een bbox3 en ben de boel daar "nerdproof" aan het maken :-). Ik vraag mij dus af of het zin heeft een extra wifi access point te plaatsen, of heb je in een "gewoon" huis voldoende ontvangst met de bbox3?
Als je van scratch kan beginnen, zoals in een nieuwe woning, zou ik toch aanraden de bekabeling te voorzien voor een (of meerdere) extra wifi access point(s). De nodige UTP kabel leggen, en eventueel stroomvoorziening (dat laatste kan je weglaten indien je PoE gebruikt). Kan je later nog altijd beslissen of je er een access point hangt.

De plaats waar de b-box staat (technische ruimte, meterkast, garage, ...) is niet altijd de meest ideale plek voor een access point, ongeacht of het nu een b-box2 of de (betere?) b-box3 is...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:... ongeacht of het nu een b-box2 of de (betere?) b-box3 is...
B-box3 is duidelijk nog niet beter als de B-box2. Software en mogelijkheden zijn niet te vergelijken, UI kan pakken beter. De B-box3 is vooral beter op Wifi vlak.
Maar als je echt goede Wifi wil sluit je beter een router op de Bbox aan. Dus dan vervalt het nut van een Bbox3 momenteel nog wat. Totdat IPV6 komt en Vectoring, en/of als je gigabit ethernet wil.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

philippe_d schreef:Als je van scratch kan beginnen, zoals in een nieuwe woning, zou ik toch aanraden de bekabeling te voorzien voor een (of meerdere) extra wifi access point(s). De nodige UTP kabel leggen, en eventueel stroomvoorziening (dat laatste kan je weglaten indien je PoE gebruikt). Kan je later nog altijd beslissen of je er een access point hangt.

De plaats waar de b-box staat (technische ruimte, meterkast, garage, ...) is niet altijd de meest ideale plek voor een access point, ongeacht of het nu een b-box2 of de (betere?) b-box3 is...
Die netwerkbekabeling ligt er, ik heb zeker de mogelijkheid een extra router of AP aan te sluiten. Maar als het niet hoeft doe ik het niet, weer een verbruiker en point of failure minder. Ik zal eens testen, maandag wordt de boel actief gezet in het "nieuwe" huis.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Heb pas opgemerkt dat 2 dagen geleden de software werd vernieuwd. Deze is nu:
Softwareversie = 10.5.D.U.CX
Data Pump-versie = A2pv6F038k1.d24h

Bij Netwerkverbindingen staat bij gedeelte Internet nu een IPv4 en een IPv6 adres vermeld.
Ik let er nog maar pas op, maar zou IPv6 bij de vorige softwareversie ook al actief geweest zijn ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
testertje
Elite Poster
Elite Poster

Geen ipv6 tab hier.
Victory Not Vengeance
Nedbelg
Starter
Starter

Blijkbaar wordt dit niet overal tegelijk gedaan.
Mijn software versie is nog 10.5.D.U.CN
De Data Pump-versie is wel A2pv6F038k1.d24h
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

testertje schreef:Geen ipv6 tab hier.
Neen, geen tab maar enkel een adres bij Netwerkverbindingen, gedeelte Internet.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
testertje
Elite Poster
Elite Poster

Ook niet :-) enkel ipv4 adres, ipv6 is leeg.
Misschien dat die nieuwe firmware het ipv6 adres geactiveerd heeft?
Victory Not Vengeance
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Hiet alleszins ook nog niet die nieuwe softwareversie, en dus ook geen IPv6...
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Weet iemand hoe men de inhoud van een aangesloten Usb-stick of hardeschijf kan zien die aangesloten is op de BBox3 ?

In het begin had ik het eens gedaan en toen lukte het mij, maar de laatste tijd gaat het niet meer.
De Usb-stick komt wel te voorschijn in het hoofdvenster bij USB,
Dan klik ik erop en in dit Algemene Info venster kan ik zogezegd de bestanden verkennen : Mounted successfully; FAT32; 7841768; \\192.168.1.1\Disk_a1.
Maar als ik op de locatie rechts klik gebeurt niks, ook niet als ik deze locatie rechtstreeks in het adresveld van een nieuw browserblad plak.

Misschien ben ik de enige niet en dan moet ik niet verder zoeken en maar denken dat de firmware nog niet is zoals het zou moeten zijn :roll:
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Nedbelg
Starter
Starter

Meteen geprobeerd, maar alles werkt nog zoals voorheen.
Kan in Verkenner, na aanklikken B-BOX3, de betreffende USB disk als share zien.

Aanvulling: wanneer de disk wordt bekeken via de User Interface van de B-BOX3 gebeurt er inderdaad niets.
De disk wordt weergegeven als: \\192.168.1.1\Disk_a1 maar ondanks de kop "Verkennen" erboven gebeurt er niets.
Via de Windows verkenner is het wel mogelijk.
Laatst gewijzigd door Nedbelg 02 nov 2013, 09:32, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”