Proximus Fiber

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Installatie van Fastfiber (Proximus) gaat plaats vinden op 22/08. Hou jullie op de hoogte van de bevindingen.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Tazmanian79 schreef:Installatie van Fastfiber (Proximus) gaat plaats vinden op 22/08. Hou jullie op de hoogte van de bevindingen.
Graag met foto's! :beerchug:
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Hier 26/08

Nieuwbouw, bakje was standaard al geïnstalleerd bij de bouw

Indien interesse neem ik wat foto’s
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
samsungboy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 nov 2011, 00:03

Ik kreeg vanavond deze mail van proximus

Dag Jeroen,

Proximus dankt je voor jouw interesse in fiber.

Zoals je weet, is fiber aan een opmars bezig: wijk na wijk, straat na straat wordt de technologie van de toekomst in ons land geïnstalleerd. Binnenkort is jouw woning aan de beurt.
In afwachting daarvan, wil Proximus je laten ontdekken hoe fiber ons dagelijks leven zal verbeteren.

Is dit echt een voorbode? Omdat er staat JOUW WONINC ..

Woon in Bree.

Heeft iemand nog deze mail gehad en daarna effectief fiber gekregen?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ik krijg volgende mail als ik op proximus interesse toon voor Fiber

Bedankt voor jouw interesse in fiber!

We stellen alles in het werk om dag na dag steeds meer steden op dit netwerk van de toekomst aan te sluiten. Ons doel is om tegen 2028 om en bij de 4,2 miljoen gezinnen van fiber te voorzien.

De uitrol ervan gebeurt echter in verschillende fasen, stad per stad, wijk per wijk en straat per straat. Glasvezel is momenteel niet beschikbaar op jouw adres maar wij houden je op de hoogte van de situatie en nemen contact met je op zodra deze beschikbaar is.

Met vriendelijke groeten,

Caroline van het Proximus Fiber-team


Duidelijk voor mij: 't zal nog jaren duren;
Bij jouw zijn er blijkbaar wel betere verwachtingen
samsungboy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 nov 2011, 00:03

Antwoord van Proximus via Twitter: Ik heb hier nog geen specifieke richtdata voor vrees ik.

Zal toch nog niet voor direct zijn vrees ik dan...
JAMIN001
Plus Member
Plus Member
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 sep 2018, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Ik mag wachten tot eind 2027 voor fiber in mijn straat :bdaysmile:
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

dit formulier van Proximus werd vanmiddag in onze bus en eveneens bij de buren in de bus gestoken samen met een kaartje Fiber komt naar je toe

"Binnenkort voeren we werken uit in uw straat. Tijdens deze werkzaamheden willen wij de hinder voor u tot een minimum beperken."
En onderaan staat er "Gelieve de achterzijde van dit document (waar onderstaande foto van is) in te vullen en het op een duidelijk zichtbare plaats op te hangen
20220813_172534.jpg
(250.84 KiB) Nog niet gedownload
Er wordt gevraagd een schets te maken waarop ik dien aan te duiden waar de nutsleidingen lopen. Iemand iets dergelijks al ingevuld? Het is een gekocht huis en op de plannen die we liggen hebben vind ik niet terug wat waar loopt enkel in de garage kan ik zien welke leiding waar naar boven komt maar we wonen dus een oprit ver van de stoep en hoe deze lopen onder onze oprit heb ik geen idee. Betekent dit dat als ik dit niet (kan) invul dat ik geen aansluiting kan krijgen anderzijds wil ik ook geen risico nemen door verkeerde informatie door te geven. Ze plannen deze werken al binnen 5 dagen
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Toen ze hier de vdsl kabel zochten had ik ook geen flauw idee wat waar lag.
Met hun scanner zochten ze de kabel.

En ze hebben beetje per beetje gegraven toen.
Voorzie eventueel wachtbuis als je oprit hebt tijdens hun werken.

Indien je er niet uitgeraakt maandag eens bellen
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

buthead schreef:Toen ze hier de vdsl kabel zochten had ik ook geen flauw idee wat waar lag.
Met hun scanner zochten ze de kabel.

En ze hebben beetje per beetje gegraven toen.
Voorzie eventueel wachtbuis als je oprit hebt tijdens hun werken.

Indien je er niet uitgeraakt maandag eens bellen
met wachtbuis voorzien bedoel je een stuk holle buis van X meter te koop bij de doe-het-zelf en deze hou ik dan klaar? Is wel kort dag vind ik, wat indien we met vakantie waren, zagen we fiber aan onze neus voorbij gaan?
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Bel anders maandag eens naar hun nummer en vraag extra info, zeg in jouw geval.
Dat je niet echt weet waar die leidingen liggen.


In theorie krijgt de aannemer zelf plannen van bvb water, elek,.. enz waar wat ligt.
Of ze effectief daar nog liggen m.a.w. up to date zijn is een ander verhaal.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

bartman schreef:Het is een gekocht huis en op de plannen die we liggen hebben vind ik niet terug wat waar loopt enkel in de garage kan ik zien welke leiding waar naar boven komt maar we wonen dus een oprit ver van de stoep en hoe deze lopen onder onze oprit heb ik geen idee. Betekent dit dat als ik dit niet (kan) invul dat ik geen aansluiting kan krijgen anderzijds wil ik ook geen risico nemen door verkeerde informatie door te geven. Ze plannen deze werken al binnen 5 dagen
Dat heeft absoluut niets met jouw aansluiting te maken.
Telkens nutsbedrijven het voetpad voor je deur opengraven, vragen ze dit soort informatie aan de bewoners.
Dit om voorbereid te zijn tijdens het graven (zodat ze geen eventuele aansluitingen kapot trekken tijdens het uitgraven).

Als je die info niet hebt, kan je ze ook niet geven hé, dan moet je niets aan je venster hangen :lol:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

dus als ik niet uithang ga ik mezelf niet in de voet schiete? al zou ik niet weten wat ik op die schets moet zetten

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Waarom zou jij jezelf in de voet schieten?

Maar als ze de waterleiding raken door het graven, en je zit 2 dagen zonder water is dat wel vervelend voor jou :cry: .
En dat kan je vermijden door exact aan te duiden waar jouw wateraansluiting zit onder het voetpad (als voorbeeld).

Dat is de enige reden van dat briefje aan de venster :lol: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

wel daar heb ik dus geen flauw idee van. Enkel enkele dekseltje van de watermij en een gele van de gas zijn er

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
sddt
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 sep 2012, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 18 keer

Anderhalve maand hetzelfde gehad. Kwamen ze plots met 15 man alles openleggen, putjes voor de dtp's maken en een oranje kabel de grond in (buis om fiber te blazen)
Is enkel voor hun referentie dat ze niets zouden raken. Heeft nog niets te maken met de eigen aansluiting. Sindsdien stil en geen verder nieuws meer. Bij PX nog steeds niet aansluitbaar. Zal volgens dat ik het hier lees nog wat geduld moeten uitoefenen :)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

en had jij een schets getekend en zichtbaar opgehangen? wat is het verschil tussen wel een schets ophangen of niet? Wat gaan ze concreet dan anders doen?
Laatst gewijzigd door philippe_d 14 aug 2022, 07:43, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
sddt
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 sep 2012, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 18 keer

Ja had een schets gemaakt en eigenlijk wel 3/4 vd straat had dat gedaan. Of ze echt zijn komen kijken is een andere vraag :)
Op zich als dat ongeveer is weten ze al genoeg.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

buthead schreef:In theorie krijgt de aannemer zelf plannen van bvb water, elek,.. enz waar wat ligt.
Of ze effectief daar nog liggen m.a.w. up to date zijn is een ander verhaal.
Op die plannen staan volgens mij vooral de leidingen in het voetpad/straat (telefoon, water, elektriciteit, gas, coax, ...).
De schets die ze hier vragen is vooral de aansluitingen (aftakkingen) naar jouw woning.
bartman schreef:en had jij een schets getekend en zichtbaar opgehangen? wat is het verschil tussen wel een schets ophangen of niet? Wat gaan ze concreet dan anders doen?
Concreet gaan ze niets anders doen, maar als ze precies weten waar de kabels liggen kunnen ze op die plek wel iets voorzichtiger graven, en als ze op iets stoten, weten ze dan al waarop.

Je weet toch waar de elektriciteitskabel je woning binnenkomt (waar de teller staat)? Je weet wellicht waar de telefoonkabel binnenkomt (eerste stopcontact, of in de garage/kelder) ??
Trek dan vandaar een loodrechte lijn naar de straat, dat zal ongeveer de plaats zijn waar die leidingen liggen ...
Idem voor water, gas, riool ...

Het is maar een schets hé .... niet zo moeilijk :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Bij digitale meter was dit in verschillende fases, tegels losmaken en afschrapen van eerste laag aarde wordt wel gedaan adhv die tekening denk ik? Dan komt de 2de ploeg die alles nog eens in detail bekijkt en daarna de detailwerk doet. Die eerste groep zijn meestal niet nederlandstaligen, 2de groep wel. Niet heel de straat werd opengebroken, alleen waar de aftakkingen plaats vonden van de woningen die een afspraak/goedkeuring maakten met Fluvius. Er zijn er altijd een paar die weigeren per straat.

Ze hebben ook eens in me straat een stuk van de hoofdbuis van gas van de stad Gent vervangen (die hier onder de Leie duikt), dat was wel een impressionant werkske.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

maar waarom vragen ze ons een schets te bezorgen als ze toch maar op de openbare weg blijven? bij de straten in de buurt zijn ze ook geen opritten gaan opgraven enkel het voetpad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat heet indekken.

Hier kregen we ook zo'n papiertje om de leidingen aan te duiden. Een dag later waren ze al bezig terwijl sommige mensen dat briefje nog niet uit hun brievenbus hadden gehaald :lol:

Normaal gaan ze via publiek domein maar in België is dat relatief want velen beschouwen dat soms ook als hun oprit omdat ze bvb er klinkers hebben gelegd.

Ik had foto's van de aansluiting van bij de bouw van ons huis. Ik wist dus redelijk nauwkeurig waar de aansluiting lag maar toch hebben ze er een halve dag (met 6 man) naar gezocht. Eerst de kabel van de buren gevonden uiteraard maar uiteindelijk toch de juiste. Het ging om de oranje "smarttube" die je als preinstall kon laten voorzien destijds.

De installatie en aansluiting van fiber was maanden na het leggen van de eerste oranje buis. Geduld dus.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Klopt het dat de nieuwe Internet box slechts 4 LAN poorten heeft?

Ik zou in principe 1 poort te kort komen. Een Switch kan een oplossing zijn; maar beetje zonde voor slechts 1 poort…

Kan ik de DSL poort gebruiken? (RJ11 dongle of RJ11/45 kabel?)
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

thomasv schreef: 15 aug 2022, 17:54 ...

Ik zou in principe 1 poort te kort komen. Een Switch kan een oplossing zijn; maar beetje zonde voor slechts 1 poort…

Kan ik de DSL poort gebruiken? (RJ11 dongle of RJ11/45 kabel?)
Dat zal niet lukken met de DSL poort, dit is enkel de ingang voor het VDSL signaal (2 aderige aansluiting).
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

samsungboy schreef: 11 aug 2022, 22:36 Woon in Bree.
Als dat zo is, komt het dichterbij, woon in Hechtel :banana:
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

ze zijn hier bezig met ganse centrumvernieuwing. Toen ik me inlogde op mij proximus kreeg ik een banner fiber ligt in u straat of zoiets kon me inschrijven enzo aleen verzenden lukte niet. Toen ik de klantendienst daarover aansprak kreeg ik als antwoord zoals de burgemeester als zei eind 2027 begin 2028 :oops:
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Bij buurman waren ze gisteren bezig. 2 man ipv 6 bij mij en in de namiddag (17u) waren ze nog bezig. Vanmorgen zag ik dat ze de gegraven gleuf met een zeil afgedekt hebben. Ze doen vandaag dus nog verder. Precies toch niet zo'n routine die fiber installeren :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

vanmorgen gewekt door het geluid van hun machines en zag dat ze al bezig waren de stoeptegels op te breken, nog net op tijd de auto kunnen buitenrijden. avond ervoor stond er niks van dat ze 's anderdaags 's morgens de stoep gingen openbreken. Om de hoek denk ik dat ze een paar keer opnieuw op zelfde plaats gat gravev. Lijkt toch precies niet allemaal mooi afgestemd op elkaar.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Je had wel geluk dan. Ik ben al eens thuisgekomen van mijn werk en de volledige straat was opengebroken en een meter diep uitgegraven. Mijn auto stond in mijn garage en heeft daar ook een maand gestaan. We wisten dat er werken gingen zijn, maar er was niet gecommuniceerd wanneer. De aannemer is dan nog gekomen om te zeggen dat ik pech had.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Vanavond was de gleuf van de buurman toch dicht, net voor de wolkbreuk :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

wat hebben ze oa gedaan. 1 orange en 2 zwarte kabels, een proximus putdeksel en een lint uitgerold boven de reeds met aarde bedekte kabels met het opschrift TELENET GLASVEZEL. we hebben er een foto van. Dus zowel proximus als telenet hebben van hetzelfde moment gebruik gemaakt

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Jozs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:10
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Ik zocht naar het antwoord maar niet direct gevonden. Wij zitten in de laatste fase van onze nieuwwoning. Er ligt een wachtbuis klaar tot aan de rooilijn, echter ligt onze woning achter een beek en is een stukje achter de beek reeds onze geplande oprit (ookal is het nog een stukje openbaar domein). Nu, heb ik totaal geen interesse in de koperdiensten van Proximus, maar wel in de glasvezelaansluiting. Aangezien de wachtbuis aan de rooilijn nog altijd ondergronds ligt en alles achter de beek onze oprit is, heb in geen zin om wederom te graven indien Proximus nu een koperaansluiting voorziet.

Mijn vraag is dus vooral: indien ik nu een aansluiting aanvraag, leggen zij dan onmiddellijk een glasvezelkabel, of wordt er koper voorzien en moet ik die dan alsnog later mijn oprit een stukje openbreken? Proximus klantendienst stuurt me steeds door naar de pagina voor aanvragen bij nieuwbouw, maar antwoord dus niet echt op mijn vraag.

Op 100 meter van mijn woning begint trouwens een geplande fiberzone, maar we vallen er net buiten. Maar naar de toekomst toe zou deze daar dus wel uitgebreid worden.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Als je geen interesse hebt in de koperdiensten van Proximus, ga je dan tijdelijk de Telenet coax laten binnentrekken ?
Door de wachtbuis van koper kan echter ook de glasvezel doorgetrokken worden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jozs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:10
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Ja inderdaad, voorlopig was het de bedoeling om via deze wachtbuis coax te voorzien.
De vraag is vooral: als je proximus laat komen (nu de oprit en wachtbuis nog vrij liggen), dan leggen zij wellicht gewoon een koperaansluiting via de wachtbuis en nog geen voorziening voor glasvezel? Dus in principe heeft het dan geen nut om een aansluiting bij Proximus aan te vragen. Ik wil enkel vermijden dat ze op een later tijdstip een stuk van mijn oprit opnieuw moeten openbreken.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Kan je, als de diameter van je wachtbuis het toelaat, geen extra dunnere wachtbuis erin steken die tot aan de rooilijn uitkomt ?
Zo vermijd je toch het opnieuw openbreken van je oprit.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Je kan toch zo'n smarttube laten leggen? Ik heb dat enkele jaren geleden gedaan bij de bouw van mijn huis. Nu kon de aansluiting gebeuren zonder de oprit open te werken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ja, de SmartTube, kon op de naam niet komen :-)
Is een 2 aderige koperaansluiting met ernaast een lege wachtbuis om fiber door te blazen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jozs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:10
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Kijk, dat is nu eens nuttige info. Daar was ik naar op zoek, thanks!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jozs schreef: 22 aug 2022, 13:20Proximus klantendienst stuurt me steeds door naar de pagina voor aanvragen bij nieuwbouw, maar antwoord dus niet echt op mijn vraag.
Op https://proximus.be/bouwen staat een brochure "Aansluiting eengezinswoning" en op bladzijde 4 kan je de normen waaraan de wachtbuis moet voldoen nakijken.
Als je die wachtbuis aanlegt volgens de normen moet er op jouw privé-terrein nooit meer gegraven worden. Dan kunnen netwerkoperatoren eender welke kabel door de wachtbuis trekken door één putje op openbaar domein te graven langs de rooilijn waar het uiteinde van de wachtbuis op uitkomt.
Jozs schreef: 22 aug 2022, 13:20Nu, heb ik totaal geen interesse in de koperdiensten van Proximus, maar wel in de glasvezelaansluiting.
Bij Proximus is het fysiek binnenbrengen van de aansluitkabel steeds mogelijk zonder abonnementsverplichting. Dat heet een vooraanleg en je kan die aanvragen via het formulier op https://proximus.be/bouwen
Jozs schreef: 22 aug 2022, 13:20Mijn vraag is dus vooral: indien ik nu een aansluiting aanvraag, leggen zij dan onmiddellijk een glasvezelkabel, of wordt er koper voorzien en moet ik die dan alsnog later mijn oprit een stukje openbreken? Proximus klantendienst stuurt me steeds door naar de pagina voor aanvragen bij nieuwbouw, maar antwoord dus niet echt op mijn vraag.
Neen, Proximus zal geen losse glasvezelkabel door je wachtbuis trekken als er alleen koper in je straat ligt. Dat lijkt me nutteloos. Als er nog geen fiber is aangelegd, kan die glasvezelkabel die naar je woning zou lopen ook niet aangesloten worden. Dat zou betekenen dat er pas jaren later bij de uitrol van fiber dan het opgerold uiteinde van die glasvezelkabel moet opgegraven worden. Het risico op beschadiging van zo'n losse glasvezelkabel in de grond is te groot.
Als er koper in je straat ligt, sluit Proximus je aan op koper en monteert men die kabel ook netjes af met een wandcontactdoos.

Een wachtbuis volgens de normen aanleggen is voldoende. Ik raad wel aan om je woning (op koper) te laten aansluiten door Proximus. Het is altijd een meerwaarde wanneer de bewoners van je huis vrij een telecomaanbieder kunnen kiezen. Je weet nooit of je door onvoorziene omstandigheden zelf verhuist en de woning moet verkopen of verhuren.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik raad aan om de plaats waar die wachtbuis uitkomt aan de straat/trottoir goed te onthouden en er goede foto's van te nemen. Ondanks dat ik dat gedaan had heeft men toch heel wat tijd gespendeerd om de wachtbuis te vinden. Die lag nl wat dieper dan ze dachten.

Bij een buur is het ook van dat, na 1 volle dag werk nog altijd niet aangesloten. Zit nu enkele dagen zonder aansluiting.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”