Proximus: nieuwe configuratie "1vlan"

markDS
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer
Recent bedankt: 1 keer

Re: Proximus: nieuwe configuratie "1vlan"

Berichtdoor markDS » 2 weken 23 uur 23 minuten geleden (20 Jun 2022, 23:58)

yup, bleef alle 24u disconnecten, kreeg ook IP in andere range dan de WAN van de bbox4.
WAN MAC adres van de BBOX gespoofd op de WAN van de router en klaar. Ondertussen geupgrade naar 1000/350 mbps profiel, werkt als een bom, geen enkele onderbreking meer... Dus ter samenvatting:
Bbox 4 vragen bij Belgacom, die stelt lijn blijkbaar automatisch in op single VLAN profiel, weet niet of je dat manueel zomaar gedaan krijgt bij hun techs...
daarna:
DHCP
VLAN 20
MAC adres van de WAN van de BBOX op de WAN van je eigen router zetten
WAN van je router op de GE1 van de fiber modem inpluggen
fiber modem rebooten

KLAAR! enjoy :-)

alloja
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 41 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer

Berichtdoor alloja » 2 weken 11 uur 55 minuten geleden (21 Jun 2022, 11:26)

De omschakeling naar een enkel VLAN gebeurt automatisch wanneer de Internet Box voor de eerste keer wordt aangesloten (HGW4 en niet bbox4). Op mijn FRITZ!Box 4060 daarentegen hoefde ik het MAC-adres niet te vervangen: rechtstreeks aangesloten op de glasvezelterminal op de GE1-poort, VLAN 20 in DHCP op het WAN en het is goed!
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & Wi-Fi Booster v2 + FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K

YordiDR
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Berichtdoor YordiDR » 1 week 5 dagen 23 uur geleden (22 Jun 2022, 23:26)

dupondje schreef:@markDS: nog issues gehad?

Ik zou eventueel willen vragen aan Proximus/MV om mij op een single VLAN lijn te zetten.
De voornaamste reden: Mijn router trekt geen gbit over PPPoE. Dus als ik geen PPPoE meer zou moeten doen, is dat perfect!
De BBOX3V+ die ik staan heb moet ik sowieso niet gebruiken, aangezien die nutteloos is in een fiber setup.

Ik stel me ook de vraag of je deze hele topic kan doortrekken naar mobile vikings? Zij gebruiken ook de bboxen en ik zou liever pppoe vermijden op glasvezel indien mogelijk voor de overhead.

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”