Bbox3 Sagem Tool

Marsmillo
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 Jul 2009
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor Marsmillo » 14 Aug 2020, 13:56

GuntherDW schreef:Gaat dit om een 0.13-dev versie, of 0.12?


Vermoed om versie 0.13

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
*-*

thvranken
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 Aug 2009
Bedankt: 3 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor thvranken » 14 Aug 2020, 23:14

Wij hebben sinds midden 2015 onze internetverbinding via Proximus. Kort na de installatie zijn wij terechtgekomen op een profiel met 85Mbps download snelheid.

Hier zijn onze lijnwaarden van februari 2016:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   85 000 kbps
Upstream current bit rate:     14 998 kbps

Downstream max bit rate:       102 099 kbps
Upstream max bit rate:         24 838 kbps

Downstream attenuation:        17,9 dB

Downstream noise margin:       11,8 dB
Upstream noise margin:         12,6 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            481 m

Proximus profile name:         85/15
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no


Onze verbinding is nu echter ruime tijd geleden (weet niet exact sinds wanneer, maar wellicht minstens al een jaar), teruggevallen tot een profiel met een downloadsnelheid van slechts 70Mbps. Zoals je kan zien in de onderstaande huidige lijnwaarden, is de downstream max bit rate in mijn ogen significant gedaald van 102 099 kbps naar 86.215 kbps.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     24.998 kbps

Downstream max bit rate:       86.215 kbps
Upstream max bit rate:         31.153 kbps

Downstream attenuation:        18,8 dB

Downstream noise margin:       11,5 dB
Upstream noise margin:         9,7 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            497 m

Proximus profile name:         70/25
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no


Aan onze binnenhuisinstallatie is niets veranderd. Is zulke terugval in downstream max bit rate als normaal te beschouwen? Waar zou dit aan kunnen liggen? Zouden we mogelijks wat kunnen ondernemen om terug een hogere downstream max bit rate te kunnen bekomen? Alvast bedankt voor jullie suggesties!

M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 462
Lid geworden op: 23 Aug 2017
Bedankt: 50 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor M_016 » 15 Aug 2020, 17:18

Beide 85/15 (2016) en 70/25 zijn DLM profielen
De minimaal gegarandeerde snelheid op uw adres kunt u terug vinden via de onderstaande link, bij voorkeur deze als nieuw klant gebruiken
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspe ... tml#/input

Vermits de noise margin +/- 10 dB bedraagt lijkt een verdere verhoging van het profiel 70/25 in principe weinig waarschijnlijk
Een mogelijke verklaringen voor de wijziging van 85/15 -> 70/25 in de voorbije periode zijn:
bezetting/gebruik van de kabelparen in de betrokken distributiekabel
herstellingen aan, interventies op de betrokken distributiekabel
....

Marsmillo
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 Jul 2009
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor Marsmillo » 3 weken 5 dagen 23 uur geleden (25 Aug 2020, 16:20)

Vandaag eens opnieuw de tool gedraaid in ons ouderlijk huis (2 weekjes na ingebruikname nieuwe lijn)

De tool deed er heel lang over om tot resultaten te komen, heb ik nog nooit eerder gehad.
Ook na reset van modem ging het traag.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69,999 kbps
Upstream current bit rate:     27,516 kbps

Downstream max bit rate:       127,655 kbps
Upstream max bit rate:         29,541 kbps

Downstream attenuation:        9.5 dB

Downstream noise margin:       25.7 dB
Upstream noise margin:         5.9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            168 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown


Zie dat verctoring actief gekomen is
Maar profile name en DLM zijn onbekend, dat is raar.
*-*

GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 966
Lid geworden op: 11 Mei 2007
Locatie: zwijndrecht
Bedankt: 59 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Contact:

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor GuntherDW » 3 weken 5 dagen 22 uur geleden (25 Aug 2020, 16:52)

Dat is omdat de upload bitrate niet echt optimaal is. Gezien je niet in de range zit rond de bestaande profielen moet de tool een beetje gaan bruteforcen om je snelheid teweten te komen.

27,516mbit terwijl je een 30Mbit profiel toegewezen kreeg, met een snr van 5.9 is niet echt optimaal te noemen.
Die lijn gaat dus of een tragere upload toegewezen krijgen of je gaat resyncs blijven krijgen.

Die waarden voor een afstand van ~170m, al is het maar een schatting is vrij pover te noemen eigenlijk.
Ik zou als het kan eens je lijn laten uitmeten eigenlijk.

Marsmillo
Member
Member
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 Jul 2009
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor Marsmillo » 3 weken 5 dagen 4 uur geleden (26 Aug 2020, 10:41)

GuntherDW schreef:Ik zou als het kan eens je lijn laten uitmeten eigenlijk.


Bij installatie was al gemeld dat er een fout op de lijn zat. De installateur heeft dan ook al een nieuwe afspraak gemaakt om dit verder te laten onderzoeken. Deze afspraak is volgende week.

Nu vectoring op die lijn actief is, hoop ik dat ze de lijn zelf ook nog wel in orde krijgen, zo niet dan kunnen ze het paar gebruiken waarop nu de bedrijfsaansluitingen van mijn ouders zit (en deze week opgezegd wordt), deze komt op zelfde adres binnen.

Edit 03/09/20

Deze ochtend was er een ploeg om de storing op te sporen, maar blijkbaar was de onderaannemer van Proximus niet correct ingelicht. Ze dachten dat er een nieuwe aansluiting moest gemaakt worden, maar waren in de war toen ze zagen dat er blijkbaar al 6 paar binnen komt, waarvan er maar 2 in gebruik waren (voorheen 3, maar die bedrijfslijn is ondertussen opgezegd).

Na wat telefoontjes, kreeg ik opeens de telefoon in mijn handen geduwd. Na uitgelegd te hebben dat er vorige maand een aansluiting is gebeurd en dat de technicus daar storingen op de lijn had gevonden en hij een nieuwe afspraak had gemaakt zijn ze opnieuw gaan bellen. Uiteindelijk de lijnen beginnen uitmeten en hebben ze besloten mij op een ander paar aan te sluiten.

Na groot halfuurtje werk, kreeg ik melding dat alles in orde zou moeten zijn, en ze het foute paar in de straat ook nog gaan opzoeken en proberen te herstellen. Dit zou op zich geen invloed meer moeten hebben op mij, daar dit niet meer de lijn is die deze aansluiting gebruikt.

Waarden na interventie:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99,999 kbps
Upstream current bit rate:     29,999 kbps

Downstream max bit rate:       135,730 kbps
Upstream max bit rate:         42,512 kbps

Downstream attenuation:        7.8 dB

Downstream noise margin:       18.1 dB
Upstream noise margin:         14.2 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            126 m

Proximus profile name:         100/30
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no


Lijn is 18min up, zie dat:

Downstream attenuation van 9.5 dB naar 7.8 dB
Downstream noise margin van 25.7 dB naar 18.1 dB (is op zich slechter denk ik, maar de downstream current bit rate is hoger dus)
Upstream noise margin van 5.9 dB naar 14.2 dB

Als alles stabiel blijft is dit ideaal :)
Zal wel via mijn ouders horen, en zeker als er storingen op Proximus tv zouden voordoen zal ik het snel mogen aanhoren...
*-*

PeterD1
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 Apr 2019
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor PeterD1 » 2 weken 1 dag 3 uur geleden (06 Sep 2020, 11:58)

Sinds afgelopen donderdag ook klant bij Proximus. Technieker had gezegd dat ik tegen dit weekend een snelheidsverhoging zou moeten zien maar ik heb nog geen verandering gezien dus heb de tool ook eens gebruikt.
Zover ik kan zien is er nog geen DLM profiel, moest dit al toegewezen zijn of moet ik nog wat langer wachten? Of moet ik het TBF nummer eens bellen?
Bijlagen
dlm.png

jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4236
Lid geworden op: 05 Jun 2011
Bedankt: 273 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor jackho » 2 weken 1 dag 3 uur geleden (06 Sep 2020, 12:15)

Het gaat niet altijd zo vlug, kan zeker een week duren (soms ook langer) maar als er dan nog niets gebeurd is kun je altijd het TBF nummer eens bellen.

warpozio2
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 19 Okt 2016
Bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor warpozio2 » 2 weken 6 uur 28 minuten geleden (07 Sep 2020, 09:10)

jackho schreef:Het gaat niet altijd zo vlug, kan zeker een week duren (soms ook langer) maar als er dan nog niets gebeurd is kun je altijd het TBF nummer eens bellen.


Wat is "Het TBF nummer"?

lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 455
Lid geworden op: 03 Aug 2010
Bedankt: 75 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor lirec » 2 weken 6 uur 21 minuten geleden (07 Sep 2020, 09:16)

Full quote vanwege bovenstaande vraag

philippe_d schreef:Via de klantendienst:
    - Proximus factuur bij de hand nemen.
    - Onder "internet" staat naast je abonnement je lijn nummer (ziet eruit als een telefoonnummer).
    - Bellen naar de klantendienst op 0800 22800.
    - Indien je telefoonnummer gevraagd wordt, geef dit lijn nummer in.
    - Kies nu voor optie 1 (vaste lijn) > 4 (storing) > 2 (internet).
    - Nu krijg je de helpdesk, die kan je lijn (laten) nakijken.
Zelf een lijntest (TBF) initiëren:
    - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel (50/15?), waarna DLM terug opgestart wordt.
Indien dit geen verbetering geeft, dan toch best de helpdesk bellen?

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15595
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2746 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 751 keer
Contact:

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor philippe_d » 2 weken 5 uur 19 minuten geleden (07 Sep 2020, 10:18)

PeterD1 schreef:Zover ik kan zien is er nog geen DLM profiel, moest dit al toegewezen zijn of moet ik nog wat langer wachten? Of moet ik het TBF nummer eens bellen?

Wat jij moet doen is geduldig afwachten, en vooral geen veelvuldige TBF's en reboots.
Binnen de 2 weken zal je wel plots merken dat je snelheid verhoogt, waarschijnlijk naar 85/35 of misschien 100/35.

Intussen genieten van jouw 70/30, veel Proximus klanten halen dat niet eens :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.20, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Bart80
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 Okt 2005
Bedankt: 1 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor Bart80 » 6 dagen 4 uur 26 minuten geleden (15 Sep 2020, 11:11)

Nieuwe lijn sinds gisteren:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     29.999 kbps

Downstream max bit rate:       121.080 kbps
Upstream max bit rate:         40.651 kbps

Downstream attenuation:        15,1 dB

Downstream noise margin:       23,5 dB
Upstream noise margin:         13,1 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            360 m

Proximus profile name:         70/30
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no


"SinterDLM" is nog niet langsgeweest blijkbaar om iets in het schoentje van deze brave jongen te leggen...
Mag ik me aan iets verwachten?

Tx!

Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 Jun 2017
Locatie: Rixensart, WB
Bedankt: 22 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor alloja » 6 dagen 4 uur 19 minuten geleden (15 Sep 2020, 11:19)

100/35 :wink:
Proximus Flex (100/35, FRITZ!Box 7490 (b-box 3v+ als backup), V5, V7 (in de doos), Apple TV 4K) • Voo DVB-C • Fransat • Vu+ Ultimo 4K (DVB-C FBC + DVB-S2X FBC) • Vu+ Duo² (Dual DVB-T2) • Sat: 39°E<>15°W

Bart80
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 Okt 2005
Bedankt: 1 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor Bart80 » 5 dagen 6 uur 30 minuten geleden (16 Sep 2020, 09:07)

alloja schreef:100/35 :wink:


Inderdaad!

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99.999 kbps
Upstream current bit rate:     35.000 kbps

Downstream max bit rate:       127.300 kbps
Upstream max bit rate:         41.527 kbps

Downstream attenuation:        15,1 dB

Downstream noise margin:       15,3 dB
Upstream noise margin:         9,8 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            360 m

Proximus profile name:         100/35
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no

GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 966
Lid geworden op: 11 Mei 2007
Locatie: zwijndrecht
Bedankt: 59 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Contact:

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor GuntherDW » 5 dagen 4 uur 40 minuten geleden (16 Sep 2020, 10:58)

Dat was snel, op een net opgeleverde lijn al binnen de week, heck, na nog geen 2-3 dagen?

Al had hij wel ook direct vectoring. Dus het zal geen "spliksplinternieuwe" lijn geweest zijn.

Bart80
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 Okt 2005
Bedankt: 1 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor Bart80 » 5 dagen 3 uur 33 minuten geleden (16 Sep 2020, 12:05)

GuntherDW schreef:Dat was snel, op een net opgeleverde lijn al binnen de week, heck, na nog geen 2-3 dagen?

Al had hij wel ook direct vectoring. Dus het zal geen "spliksplinternieuwe" lijn geweest zijn.


Hangt er van af wat "spiksplinternieuw" is, natuurlijk.
Er zal wel infrastructuur onder de grond gezeten hebben tov. mijn adres maar de binneninstallatie (zespolig stopcontact, BBOX) was in elk geval nog niet aanwezig. Er moest ook een kabel door een wachtbuis getrokken worden, werkput voor de deur was open, kabels aaneenlassen etc.

Nu ja, ik klaag niet ;)

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 15595
Lid geworden op: 28 Apr 2008
Locatie: Waregem
Bedankt: 2746 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 751 keer
Contact:

Re: Bbox3 Sagem Tool

Berichtdoor philippe_d » 5 dagen 1 uur 55 minuten geleden (16 Sep 2020, 13:43)

GuntherDW schreef:Dat was snel, op een net opgeleverde lijn al binnen de week, heck, na nog geen 2-3 dagen?.

Tegenwoordig gaat het blijkbaar veel sneller, ook DLM ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, FW 07.20, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.


Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten