Iemand die een pakketje uit China verwacht?

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dertig ton goederen geblokkeerd op Brucargo: parket voert onderzoek naar fiscale fraude door Aziatische webwinkels
https://www.hln.be/zaventem/dertig-ton- ... ~a6f2a705/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

"Zij worden ervan verdacht consumentengoederen zoals smartphones, tablets en goedkopere plastic voorwerpen en toestellen naar Europa te verzenden met frauduleuze douaneaangiften. "

Raar dat ze nu in actie schieten, juist voor het einde van de 22 euro vrijstellingsperiode. Die douane aangifteverklaringen is zoals de officiële werkroosters van de koeriers die de pakjes verdelen; pure fictie. Dat is niets nieuws.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik had ook zoiets: die chinezen zetten al jaren veel minder dan de werkelijke waarde op het pakket en nu schiet de douane in actie????
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:die chinezen zetten al jaren veel minder dan de werkelijke waarde op het pakket en nu schiet de douane in actie????
is toch heel normaal? zo werkt onze (r)overheid.

-> wacht tot online shoppen vanuit china en consoorten populair is
-> kondig aan dat er "binnenkort meer moet betaald worden voor alles van daar"
-> wacht even
-> doe controle op de ineens ongetwijfeld gestegen aantal pakketjes
-> $$$
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dient idd als sensibilisering voor de verandering van 1 juli.

Het is ook de laatste kans om eens na te gaan hoeveel inkomsten ze zo gemist hebben de laatste 10-15 jaar.

De verandering van 1 juli (het afschaffen van de de minimis) is het rechtstreeks gevolg van de miljardenfraude jarenlang gepleegd door China, gesteund door iedereen die daarin medeplichtig is door volop te bestel(l)en uit China op Alidit en Alidat, goed wetende dat de waardes daar ondergedeclareerd worden. Zij die altijd eerlijk waren in hun aangiftes en legitiem goederen onder de 22 EUR verzonden betalen helaas ook de prijs.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Voor mij is er ook een pakket onderweg, waarde 35 euro. Ik zie in de T&T dat het via Luik binnenkomt. Hopelijk liggen er daar ook geen tonnen goederen te wachten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Splitter schreef:
Jack Daniels schreef:die chinezen zetten al jaren veel minder dan de werkelijke waarde op het pakket en nu schiet de douane in actie????
is toch heel normaal? zo werkt onze (r)overheid.

-> wacht tot online shoppen vanuit china en consoorten populair is
-> kondig aan dat er "binnenkort meer moet betaald worden voor alles van daar"
-> wacht even
-> doe controle op de ineens ongetwijfeld gestegen aantal pakketjes
-> $$$
In tegenstelling tot de brave burger die gepoept is omdat die alles volgens het boekje doet en uitdrukkelijk bij Den Chinees heeft gezegd dat die de werkelijke waarde moet declareren? Of is het niet erg als burgers belastingen ontwijken en zo de druk doorschuiven naar de rest van de bevolking? Gij werkt zeker int zwart zonder scrupules? Soit. Als we platte praat verkondigen tussen het smossen van pinten door, dan doe ik maar mee, hé.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Het gaat hem niet over de alidit en alidat maar eerder over de eglobals en ultras volgens mij.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik denk niet dat het om individuele pakketjes gaat, ik zie enkel dozen en paletten op de fotos.
Het zal dus om minder bekende schimmige Aziatische webwinkels gaan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Gray schreef:Ik denk niet dat het om individuele pakketjes gaat, ik zie enkel dozen en paletten op de fotos.
Het zal dus om minder bekende schimmige Aziatische webwinkels gaan.
Ik zie op de tweede foto een doos met heel wat iPhone toestellen in. Zal dus inderdaad niet gaan over de occasionele Ali koper.
Ik zou zeggen, sla uw slag. Onderaan het artikel staat namelijk:
De meest waardevolle goederen worden verkocht via de webshop van FinShop, het verkoopcentrum van de FOD Financiën. De goedkopere artikelen worden per palet aan professionelen verkocht.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

JamesEarlGray schreef: In tegenstelling tot de brave burger die gepoept is omdat die alles volgens het boekje doet en uitdrukkelijk bij Den Chinees heeft gezegd dat die de werkelijke waarde moet declareren?
het is niet aan de koper om te zorgen dat de verkoper in orde is met de regelgeving.
die 'brave burger' valt onder het concept 'ik koop op goeder trouw dat ik het correct product, volgens de correcte regels, ontvang'.
(degenen die expliciet vragen aan 'den chinees' om een lagere waarde te declareren, is een andere zaak....)

JamesEarlGray schreef: Als we platte praat verkondigen tussen het smossen van pinten door, dan doe ik maar mee, hé.
dat is 1 ding, mijn reply uit de context halen van "waarom ze nu ineens, plots, wel een heleboel zaken in het groot kunnen tegenhouden" is een andere zaak.

de brave mensen die ze nu opgejut hebben "om nog rap iets uit china te bestellen want het gaat duurder worden" zijn wss diezelfde mensen als waar ze nu het pakket van tegenhouden en extra zullen belasten.
en zeg niet dat het principe niet waar is, of dat het nieuw is, want ze hebben hetzelfde geflikt met de zonnepanelen (rechtzaak nog bezig als ik me niet vergis) en er zullen nog voorbeelden zijn.
(en een van de volgende zullen de hybride/elektrische wagens zijn, you'll see)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Splitter schreef: (en een van de volgende zullen de hybride/elektrische wagens zijn, you'll see)
Yep, exact mijn gedacht. Eerst iedereen warm maken voor iets tot ge niet meer uit hun handen kunt en dan... Pats met de voorhamer. Als je met de overheid te maken krijgt kun je er donder op zeggen dat je een mes in de rug krijgt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Zever - hier wist je op voorhand dat de gedeclareerde waarde in heel veel gevallen niet klopte.
Werd tijd dat ze dit (en de vicieuze cirkel) eens aanpakten en doorbraken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

axs schreef:Zever - hier wist je op voorhand dat de gedeclareerde waarde in heel veel gevallen niet klopte.
Werd tijd dat ze dit (en de vicieuze cirkel) eens aanpakten en doorbraken.
Kijk, dat zien we graag. Iemand met een glazen bol, iemand die op voorhand al weet wat de gedeclareerde waarde op het pakje is. Ik kon die gedeclareerde waarde pas zien toen het pakje in mijn brievenbus stak.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

axs schreef:Zever - hier wist je op voorhand dat de gedeclareerde waarde in heel veel gevallen niet klopte.

Invoeren van producten uit het buitenland kan een gedoe zijn voor het merendeel van onze klanten. Wij organiseren dit proces voor u. Wij bezorgen u de goederen tot aan uw deur door de snelle lokaal scheepvaartverkeer. De vermelde prijzen op onze website zijn de definitieve prijzen, door het te betalen zullen de goederen geleverd worden tot aan uw deur. Zonder verborgen kosten en douane vertraging.


Ik vrees dat je er maar opuit komt eenmaal de rekening gepresenteerd krijgt. ( en ja nu is het all over the internet, maar bij de opkomst van die shops kende nog niemand hun werkwijze )
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

axs heeft gelijk dat het hier een soort van self-sustaining fraude betreft waarbij ook de bestellers hier boter op hun hoofd hebben. Er is een soort van stilzwijgende overeenkomst "jij Chinees declareert onder de 22 EUR, ik Europeaan zal veel bij u blijven bestellen".

Kom niet af met "de klant weet niet aan hoeveel het gedeclareerd wordt", dat weet hij wel: nl de werkelijk betaalde waarde van het goed, wat in veel gevallen meer dan 22 EUR is. Maar de klant weet ook dat China - met hun cultuur waarin oneerlijkheid perfect ok is als dat betekent dat je erbij wint - een loopje neemt met de regels en zal declareren aan 5 of 10 EUR, en dat is de reden om te bestellen in China ipv de VS of een ander land waar ze de echte waardes opschrijven. Op dit forum voorbeelden genoeg de laatste jaren van mensen die letterlijk zeggen daar te bestellen omdat ze weten dat ze dan geen douanekosten moeten betalen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:China - met hun cultuur waarin oneerlijkheid perfect ok is als dat betekent dat je erbij wint
Want een onzin.
Alsof Europeanen of Amerikanen allemaal communiezieltjes zijn. Dehumaniseren is het begin van oorlog.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Bij mijn weten leven al die klanten in de waan dat ze net wel hun invoerrechten hebben betaald.

Om het met de woorden van onbam te zeggen, ge koopt op een BE site dus waar moet je jezelf zorgen overmaken.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Dit zal waarschijnlijk over btwfraude gaan met goederen die op papier in transit zijn.
Ik heb bijvoorbeeld zelf een gsm gekocht bij gshopper die 30% goedkoper was dan bij EU webshop. De goederen werden trouwens ook verzonden vanuit de EU. Dus geen import gedoe.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

9livesuni schreef:Bij mijn weten leven al die klanten in de waan dat ze net wel hun invoerrechten hebben betaald.
Lol.

Nu, invoerrechten is wel iets anders, geldt in de meeste gevallen pas vanaf 150 EUR en is zelfs dan nog op veel zaken 0%. Het gaat hier over BTW.
Jack Daniels schreef:Ik zie op de tweede foto een doos met heel wat iPhone toestellen in. Zal dus inderdaad niet gaan over de occasionele Ali koper.
Heb geen foto gezien maar het kan eventueel een consigment of AirContainer zijn die hier nog onderverdeeld moet worden? Zaken gaan niet "los" in het vliegtuig, wordt gebundeld en dan nog in een container gestoken.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

CCatalyst schreef:Dient idd als sensibilisering voor de verandering van 1 juli.

Het is ook de laatste kans om eens na te gaan hoeveel inkomsten ze zo gemist hebben de laatste 10-15 jaar.

De verandering van 1 juli (het afschaffen van de de minimis) is het rechtstreeks gevolg van de miljardenfraude jarenlang gepleegd door China, gesteund door iedereen die daarin medeplichtig is door volop te bestel(l)en uit China op Alidit en Alidat, goed wetende dat de waardes daar ondergedeclareerd worden. Zij die altijd eerlijk waren in hun aangiftes en legitiem goederen onder de 22 EUR verzonden betalen helaas ook de prijs.
Droom verder.
Je moet eens op Amazon.De kijken, waar zou dat vandaan komen. (och ja komt zogezegd uit Europa)
Of nog beter bij bol.com.
Dat ze de laatste jaren inkomsten hebben gemist is dan weer de schuld van de koper?
Een aantal jaren terug was het bijna altijd levering via Dhl + extra kosten.
De laatste jaren is het plotseling B post - Post nl geworden.
Het mislopen inkomsten is voor u een probleem, het ondergewaardeerde loon van die koeriers lijkt me een veel groter probleem.
Is maar waar men zijn prioriteiten legt zeker.
Eet liever chinees dan vette hamburgers.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

fendtje schreef: Het mislopen inkomsten is voor u een probleem, het ondergewaardeerde loon van die koeriers lijkt me een veel groter probleem.
Ik snap uw post niet helemaal, maar iig heb ik geen probleem met het mislopen van inkomsten voor de staat want ze verspilt haar inkomsten toch alleen maar. Ik heb wel een probleem wel met het feit dat zij die eerlijk waren ook slachtoffer zijn.

"De minimis" is een universeel concept, het bedrag bij ons was al zo laag (in de VS is het 800 USD, verhoogd in 2016 toen het nog 200 USD was, in Uzbekistan godbetert is het maar liefst 1000 USD), en de EU - sowieso al de wereldwijde belastingskampioen - is de pionier in het afschaffen van de de minimis. En dat komt door China. Het is Zweden die deze verandering gepushed heeft, en ze hebben letterlijk gezegd dat het door China en hun wanpraktijken was. Niet alleen het onderdeclareren, ook het misbruiken van hun positie als "ontwikkelingsland" (kuch) in de UPU waardoor ze voor een appel en een ei naar hier sturen en bpost (of de Zweedse tegenhanger) moet het wel voor een paar centen komen afleveren, zwaar verlieslijdend maar per het UPU-verdrag geen keus. De UPU is in hetzelfde bedje ziek als de WHO, ook in Zwitserland gevestigd maar in de zak van China.

Het perverse bovendien is dat de EU het zodanig geregeld heeft dat ze haar eigen BTW-inkomsten wel veilig gesteld heeft, maar dat de compensaties die de postbedrijven ontvangen (u weet wel, de fameuze bpost-toeslag voor de aangifte) vanaf 1 juli veel minder aangerekend gaan kunnen worden door de iOSS. Groter kan de middelvinger van de EU naar de post- en koerierbedrijven niet zijn denk ik.

Het ondergewaardeerde loon houdt hier maar vaag verband mee, er zijn daar veel meer oorzaken voor dan enkel dit.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

CCatalyst schreef: en bpost (of de Zweedse tegenhanger) moet het wel voor een paar centen komen afleveren, zwaar verlieslijdend maar per het UPU-verdrag geen keus.
dat zal toch grotendeels bpost hun eigen fout zijn als ik naar hier kijk.
let op: ik snap idd wat je wil bedoelen met dat bpost eigenlijk de kost draagt ipv china, maar:

- rond een uur of 6 komt hier de postbode, met de wagen, die de kranten brengt. die doet (een simpele wijk) in een cirkel.
- rond een uur of 14 komt hier de postbode (soms met fiets, soms met wagen), de post rondbrengen. ook in een cirkel.
- op een willekeuriger uur komt, als ik wat besteld heb, nog een 3rde postbode, met de wagen, om dat pakketje te leveren.

dat bpost dus verlies draait, is iets waar ik helemaal geen compassie mee heb als je dus geregeld met 3 wagens en 3 personen op 1 adres gaat rondrijden.

ik wil zelfs nog akkoord gaan met een aparte postbode voor de post vs de pakketjes en kranten... maar het kan er bij mij niet in,
dat je geen manier kan vinden om de krant en pakjes tesamen te leveren (en ja, das dan vroeg... maar wel efficienter en anders moet het maar mee met de postbode die de post levert)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Hier bij ons is de postbode die de pakjes levert dezelfde die de brieven later brengt. Eerst doet hij zijn ronde met de Kangoo, deze zit meestol tot het dak vol. Eens leeg rijdt hij terug naar het postkantoor en doet dan zijn ronde met de fiets. Hij bedient een 800 adressen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Tjah, het is vrij gecompliceerd, ik ken er ook niet alles van, enkel wat tidbits: voor kranten en pakjes gebruikt men dezelfde wagentjes. Ik vermoed deels ook dezelfde postbodes want krantenbedeling duurt niet zodanig lang, dus die postbode doet daarna nog pakjes of brieven?

Kranten is iets wat de overheid subsidieert (ja want die dragen hun propaganda rond hee). Brieven worden deels gesubsidieerd (oa verkiezingspropaganda) maar gezien er daar geen monopolie op is niet hetzelfde als kranten.

Kranten zijn de enige die een "commitment" hebben qua uur, de exacte tijden ken ik niet maar volgens het contract met de overheid moet de krant op een bepaald tijdstip in uw bus zitten en het is ook redelijk vroeg (ook op zaterdag, maar dan mag het wat later dan in de week, en ja soms halen ze die commitment niet (al dan niet door de schuld van bpost zelf) maar dat doet niet terzake). Pakjes hebben geen commitment voor residentiële adressen, dat kan in theorie om 23u59 nog afgeleverd worden maar in de praktijk stopt men natuurlijk op een bepaald uur en als het dan nog niet afgeleverd is schuift het door naar de volgende dag. Van brieven weet ik het niet zeker.

Dat maakt het moeilijk om kranten met brievenpost te combineren, want dan moet die postbode veel meer stops maken en dus veel vroeger beginnen, wellicht op een moment dat de kranten en of brieven nog niet aangekomen zijn in het lokale depot.

Krant en pakjes tegelijk lijkt me ook onmogelijk want naast dezelfde problematiek van de brieven zou je de mensen ook nog eens uit hun bed bellen. Dit zou enkel kunnen als iedereen "pakjesbussen" voor z'n deur zet.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Eigenlijk kan je dit verruimen: waarom niet één ronde over alle pakketdiensten heen die 's morgens met de krantenronde (moet vóór een bepaald uur afgeleverd zijn) brievenpost en pakketjes meeneemt? Maar neen: én Bpost, én PostNL, én DPD, én UPS, én ... moeten elk hun koeriers hebben... En laat die pakketjes eens afleveren in een pakketbus ipv. telkens te moeten aanbellen...
Computer(k)nul
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Sinna schreef:Eigenlijk kan je dit verruimen: waarom niet één ronde over alle pakketdiensten heen
Kan echt niet. Allez vergelijk UPS - een full-service expressdienst - met bpost of PostNL. Afhankelijk van welke dienst de verzender kiest bij UPS moet het pak afgeleverd worden voor 9u (of zelfs 8u), voor 10u, voor 12u 's middags, of voor "het einde van de dag" (whatever that means). Als die commitments niet gehaald worden is - in bepaalde gevallen - UPS een vergoeding verschuldigd aan de verzender. Ze zouden bij bpost totaal zot komen met zoiets. UPS heeft natuurlijk een gans computersysteem die dat allemaal uitwerkt en zelfs zegt aan de koerier hoe hij de pakken in zijn bestelwagen moet plaatsen en welke route hij moet nemen etc.

Waar samenwerken kan wordt het ook gedaan, UPS heeft bv een specifieke dienst (enkel voor e-commerce die van buiten de EU komt) waarbij zij vervoeren tot aan het land van bestemming, de aangifte doen, en het dan afgeven aan bpost als het bij ons is. Maar die mogelijkheden zijn zeer beperkt.
Sinna schreef:En laat die pakketjes eens afleveren in een pakketbus ipv. telkens te moeten aanbellen...
Dan moet die er ook staan. Zoiets is ook niet overal een evidentie, denk aan typische rijhuizen in het diepe centrum van een stad (zonder voortuin oid).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Sinna schreef:Eigenlijk kan je dit verruimen: waarom niet één ronde over alle pakketdiensten heen die 's morgens met de krantenronde (moet vóór een bepaald uur afgeleverd zijn) brievenpost en pakketjes meeneemt? Maar neen: én Bpost, én PostNL, én DPD, én UPS, én ... moeten elk hun koeriers hebben... En laat die pakketjes eens afleveren in een pakketbus ipv. telkens te moeten aanbellen...
Er is toch een evolutie gaande dat meer en meer mensen kiezen om af te halen in postkluis of afhaalpunt.
Persoonlijk laat altijd leveren in een afhaalpunt als het kan. Dat bespaart heel wat tijd voor koeriers denk ik.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Jack Daniels schreef:
Gray schreef:Ik denk niet dat het om individuele pakketjes gaat, ik zie enkel dozen en paletten op de fotos.
Het zal dus om minder bekende schimmige Aziatische webwinkels gaan.
Ik zie op de tweede foto een doos met heel wat iPhone toestellen in. Zal dus inderdaad niet gaan over de occasionele Ali koper.
Ik zou zeggen, sla uw slag. Onderaan het artikel staat namelijk:
De meest waardevolle goederen worden verkocht via de webshop van FinShop, het verkoopcentrum van de FOD Financiën. De goedkopere artikelen worden per palet aan professionelen verkocht.
Zopas een keer gekeken naar die FinShop.
Ergens verbaast het me niet, maar toch: die site negeert alle regels omtrent online verkoop...
Kapot pakket? Niet ons probleem, contacteer bpost.
Garantie? Niet ons probleem, pech gehad.
En ik die dacht dat de overheid het goede voorbeeld moest geven :banana:
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik kies ook steeds voor een afhaalpunt zodat ik zelf kan kiezen wanneer ik er om ga en niet moet wachten op een koerier die ergens tussen 9u en 17u kan langskomen... Waarom moet alles asap geleverd (kunnen) worden? Ik moet vaak echt moeite doen om een levering achteruit te zetten...

Toegegeven: mijn eerdere reactie was er misschien wat over, maar twee rondes (voor BPost) zou toch moeten lukken? Eén 's morgens voor de kranten en één tussen pakweg 13u en 16u (brieven- en pakketpost)? Zo blijven de postbodes/koeriers ook uit de spits... Dat bepaalde commitments gehaald moeten worden tot daar aan toe, en expressleveringen moeten mogelijk blijven, maar moet echt alles zo snel afgeleverd?
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

cadsite schreef: Persoonlijk laat altijd leveren in een afhaalpunt als het kan. Dat bespaart heel wat tijd voor koeriers denk ik.
Ik vind dat ook veel handiger: afhaalpunt is altijd open voor de koerier, dus die kan altijd leveren én meerdere pakketten in 1 keer en is lang genoeg open voor mij (20u) om het op te halen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

blaatpraat schreef: En ik die dacht dat de overheid het goede voorbeeld moest geven :banana:
Wanneer de overheid regels uitvaardigt, voorziet ze altijd uitzonderingen voor zichzelf. Niets nieuws, 2000 jaar geleden werd het al neergeschreven: Matteüs 23:3-4, "Houd je aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden. Ze bundelen alle voorschriften tot een zware last en leggen die de mensen op de schouders, terwijl ze zelf geen vinger uitsteken om die te verlichten."

Dat gezegd zijnde ik ben ooit eens in die FinShop geweest (fysiek) en het was iig een grote teleurstelling, de echte waardevolle dingen verkoopt men via andere wegen (veilingen oa) of daar krijgt hun eigen personeel wel een of ander nergens gedefinieerd "recht van voorkoop" op. Enkel de meest waardeloze brol belandt dan nog in die winkel, oa hing daar een massa lelijke kledij die niemand zou durven te dragen. Als er toch iets van tech/computer te vinden was (zeer weinig) dan was het meteen duidelijk dat er iets mee scheelde.

Was ook een zeer oudbollige manier van werken daar, precies Sovjet-Unie maar dan zonder coupons om iets te "mogen" kopen, geen verrassing natuurlijk net als de enorm beperkte openingsuren en oh wee als je 15 minuten voor sluitingsuur nog zou durven binnenkomen.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Daarstraks even hun shop bekeken en na het aanbod te hebben gezien was het 'recht van voorkoop' het eerste wat me binnenviel. :lol:
Nuja, hoe zou ge zelf zijn daar werkende en cheap leuke spullen kunnen kopen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zit al meer dan een jaar thuis maar ga nog steeds om de paar weken even langs op het bedrijf. Dit omdat er daar een zogenaamde 'Bringme-pakjesautomaat' staat. Ik ben wel thuis maar als die aanbellen, als ze al aanbellen, kan niet zomaar wegspurten om open te gaan doen.

Als er een optie is om te leveren in een afhaalpunt dan doe ik dat maar dat is zeker niet bij alle webshops. Maar zelfs als er een pakjesautomaat is... relatief veel pakjes met adres voor de automaat worden niet effectief in de automaat gestoken. Nog een geluk dat er daar iemand rondloopt die deze opvangt.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Kreeg gisteren zelf 2 geanimeerde en terugbetaalde pakjes van AliExpress. Het bestelde pakje is nog onder weg maar al bij de post.
Ander pakje weet ik niet waar het zit
Het rare is universial parcel tracker zegt dat het bij de post zit.
Bij bpost tracking vind ik niks
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Sinna schreef:maar twee rondes (voor BPost) zou toch moeten lukken? Eén 's morgens voor de kranten en één tussen pakweg 13u en 16u (brieven- en pakketpost)? Zo blijven de postbodes/koeriers ook uit de spits... Dat bepaalde commitments gehaald moeten worden tot daar aan toe, en expressleveringen moeten mogelijk blijven, maar moet echt alles zo snel afgeleverd?
dat is nog het grappigste van de zaak: een tijd terug zijn ze "minder rondes" gaan beginnen doen.
dus de post komt nog maar 2 a 3 keer per week hier....

maar dus:

- dagelijks komen ze de krant brengen (kan de post toch in principe in mee?)
- quasi dagelijks komt er in de straat wel een pakje (of abbo tijdschrift) aan voor iemand, dus die postbode zie je ook quasi dagelijks toch rijden
- en dan "zijn er de verminderde rondes van 2 a 3 / week" die je ook dus 2 a 3 / week ziet rijden.

ik weet dat, toen ik klein was, er 1 postbode was voor de kranten (wegens tijdstip) en 1 postbode die zijn hele ronde deed en de mensen kende,
en je post er tegen 9u ten laatste inzat.
ondertussen rijden er dus vaak 3 rondes en heb je je post pas ergens tegen 14u, maar "ze rijden wel minder" ?

ik neem de meeste facteurs natuurlijk niks kwalijk, het merendeel zijn (eindelijk terug) toffe mensen, maar het management van de post moet misschien toch eens wat meer realiteitszin krijgen en eens een dagje met die mensen meerijden om te zien hoe absurd het geworden is.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

glda19 schreef:Kreeg gisteren zelf 2 geanimeerde en terugbetaalde pakjes van AliExpress. Het bestelde pakje is nog onder weg maar al bij de post.
Ander pakje weet ik niet waar het zit
Het rare is universial parcel tracker zegt dat het bij de post zit.
Bij bpost tracking vind ik niks
de goedkope pakjes hebben geen tracking in het bestemmingsland.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Splitter schreef: maar dus:

- dagelijks komen ze de krant brengen (kan de post toch in principe in mee?)
Ik heb u hierboven uitgelegd waarom dat volgens mij logistiek niet mogelijk is. De vroege "commitment" voor de kranten in het contract met de overheid is hier de spelbreker. Volgens mij laat de tijd tussen dat de kranten aankomen en dat ze bezorgd moeten zijn gewoon te weinig ruimte om brieven er nog bij te nemen. Maakte het niet uit wanneer de krant tijdens de dag aankwam, dan kon dit uiteraard perfect. En dan veronderstel je dat brieven samen met kranten aankomen in het depot wat ook niet zeker is (kranten komen van drukkerij, brieven van sorteercentrum). Zie het ook vanuit het standpunt van bpost: kranten is iets waar ze gegarandeerd winst op maken, dus ze willen dat niet riskeren (er zijn nog andere gegadigden voor dat contract).
Splitter schreef:ik weet dat, toen ik klein was, er 1 postbode was voor de kranten (wegens tijdstip) en 1 postbode die zijn hele ronde deed en de mensen kende,
en je post er tegen 9u ten laatste inzat.
ondertussen rijden er dus vaak 3 rondes en heb je je post pas ergens tegen 14u, maar "ze rijden wel minder" ?
Maar toen waren er ook niet elke dag duizenden pakketten te bezorgen van verschillende afmetingen in een depot. Wat brieven betreft: het dalende volume liet niet langer toe om nog al die postboderondes van vroeger aan te houden, consolideren was de enige optie.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

CCatalyst schreef: het dalende volume liet niet langer toe om nog al die postboderondes van vroeger aan te houden, consolideren was de enige optie.
Dat is wat ze beweren, maar ik kan dat toch niet rijmen met het feit dat ik zie dat de hele stad heel vaak vol ligt met 'overlast zakken'.
Mochten ze de postbode elke dag de ronde laten doen zouden ze niet meer moeten al die post onbeheerd op straat laten liggen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eventjes inpikken hierop.
Bij ons hebben ze al verschillende pakketten op de douane open gedaan die van China kwamen.
Op 10 jaren tijd zijn er een 5-tal pakket waar er kosten bijkwamen.
Dus laten ze ook pakketten, die ze zelfs opengehad gehad hebben, ongemoeit door.
En nu moeten de kassen gespijst worden in de EU naar aanleiding van onze vriend, het virus.
Ook al stond dat al langer in de sterren geschreven, het komt nu wel effe goed uit :bang:
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”