LastPass bevat zeven datatrackers in de Android-app

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Sinds de overna
me door Logmein gaat het alleen maar berg af.
Van een bedrijf dat je paswoorden beheerd verwacht je volledige transpirantie.

Dat een externe partij dit naar buiten brengt. Tenzij het in de "kleine" lettertjes staat.


Onlangs: Lastpass voert extra beperkingen in voor free accounts https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=37&t=60012

Bron: https://tweakers.net/nieuws/178586/last ... r_15696730

EDIT:
Antwoord van Lastpass:
A LastPass spokesperson told us: "No sensitive personally identifiable user data or vault activity could be passed through these trackers. These trackers collect limited aggregated statistical data about how you use LastPass which is used to help us improve and optimize the product.

"All LastPass users, regardless of browser or device, are given the option to opt-out of these analytics in their LastPass Privacy Settings, located in their account here: Account Settings > Show Advanced Settings > Privacy. We are continuously reviewing our existing processes and working to make them better to comply, and exceed, the requirements of current applicable data protection standards."
https://www.theregister.com/2021/02/25/ ... ers_found/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik was al lang betalende gebruiker en plots moest ik niet meer betalen voor cross-platform functionaliteit.
Nu is duidelijk waarom :).

Een van de dagen er eens werk van maken om te migreren naar Bitwarden.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Er zijn nog meer paswoord managers die trackers hebben volgens Exodus
Do all password apps contain such trackers? Not according to Exodus. 1Password has none. KeePass has none. The open-source Bitwarden has two for Google Firebase analytics and Microsoft Visual Studio crash reporting. Dashlane has four. LastPass does appear to have more than its rivals. And yes, lots of smartphone apps have trackers: today, we're talking about LastPass.
Ook Bitwarden, echter misschien niet als je self host, maar kan ik niet opmaken.

https://reports.exodus-privacy.eu.org/e ... ts/165465/
https://reports.exodus-privacy.eu.org/e ... en/latest/


εxodus - the Privacy Auditing Platform for Android Applications
Op https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/ kan je zoeken op alle Android apps
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

heist_175 schreef:Ik was al lang betalende gebruiker en plots moest ik niet meer betalen voor cross-platform functionaliteit.
Nu is duidelijk waarom :).

Een van de dagen er eens werk van maken om te migreren naar Bitwarden.
Heb het vorige week gedaan. Is een piece of cake. Alles exporteren vanuit lastpass, importeren in Bitwarden en klaar. Never looked back.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik weet het natuurlijk niet echt maar het zou heel erg verbazen als Bitwaren gehost bij Bitwarden zelf , dat die iets zouden doen dat niet correct is. Dat denk ik op basis van de vrij subjectieve reden dat hun premium-abonnement $10 per jaar is. En het verschil tussen gratis en premium is zeer beperkt. Ik heb dat om Bitwarden te steunen.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

De BitWarden client die je vanop F-Droid kan downloaden (althans als het over Android gaat) heeft géén trackers noch crashlog ingebouwd.
fuserke
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 apr 2019, 15:05
Bedankt: 10 keer

Teampass self hosted en geen trackers
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik denk dat de credits voor dit onderzoek naar het Duitse computermagazine c’t moeten gaan die in hun uitgave van 13 feb dit probleem onderzocht en gepubliceerd hebben.

Bijgevoegd een overzicht van de trackers in de password managers. Ze hebben trouwens ook 25 password managers getest in dezelfde uitgave.
B61950AA-2EFD-4B14-B8C1-9FAABB80D3B3.jpeg
Laatst gewijzigd door johan.devos 28 feb 2021, 07:59, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Niks beters dan lokaal werken met open-source apps die geen internettoegang vereisen. Ikzelf ben al jaren gebruiker van Keepass.

Natuurlijk vergt het wel iets meer werk qua database management, zo moet je bijvoorbeeld zelf maar zien dat je een manier vindt om cross-platform te werken (de apps zijn er voor elk platform, maar je moet natuurlijk zien dat de recentste versie van je db op elk van je devices geraakt bij elke aanpassing). En je bent ook zelf verantwoordelijk dat je database veilig staat, op meerdere devices voor het geval er 1 de geest geeft. Al vind ik dit nog een voordeel; je lot ligt niet in handen van een ander bedrijf zoals LastPass.

LastPass is een groot gemak, maar achteraf betaal je er dan (met wat pech zelfs een tweede keer, naast een betalend lidmaatschap) voor met geintjes zoals deze.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Maglor schreef:
heist_175 schreef:. Alles exporteren vanuit lastpass, importeren in Bitwarden en klaar. Never looked back.
Idem hier.
Maar dan komt de vraag: LastPass account verwijderen dan? Nog even actief houden?
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

Sinds vandaag is de single system force actief op lastpass. Ben dan ook maar overgeschakeld naar Bitwarden :)
Omdat ik verschillende folders had heb ik wel wat moeten prullen maar op een kwartiertje was alles gefixt. 2FA aangezet en klaar.. Het enige pw dat nog in mijn lastpass zal komen te staan is de OTP key.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”