Winteruur - Zomeruur

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

geen idee wat het wordt

enkel voor de fun hoop ik op maximale complexiteit
verschil vlaanderen-wallonie, de compromis vh half uur, buurlanden die allemaal een andere oplossing kiezen om maximale stress te organiseren bij internationale handel

uiteraard allerlei nieuwe agentschappen en taksforces met allemaal slimme mensen die nieuwe ingewikkelde papieren procedures en regeltjes verzinnen om tegemoet te komen aan de god vd administratie, lord Kafka
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Hehe
Bijlagen
IMG-20210328-WA0000.jpg
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Als wij winteruur houden en Duitsland houdt zomeruur hebben IK en veel landgenoten en bedrijven veel meer dan een "klote"weekend.

Je zal je klokken maar eens synchroniseren op DCF77 he :!: Nu is dat wel leuk, want ik moet niets doen die 2 keer per jaar.

Maar als we een andere tijdzone ingaan:
1) Sommige professionele modellen kunnen een offset instellen, maar alle klokken voor de consumentenmarkt: vergeet het.
2) Klokken wegsmijten (als je niet manueel kan instellen) of manueel instellen en vanaf dan regelmatig moeten nakijken op accuraatheid.
3) Wij en NL hebben geen tijdzender zoals DCF77. Als UK altijd zomeruur aanhoudt, kunnen wij een klok voor hun zender kopen, met import + BTW. Als UK blijft switchen of op winteruur blijft is dat geen optie

^ Dit is iets wat velen hier nog niet door hebben denk ik, een verschil met (vooral) DE brengt ons veel meer kopzorgen dan we denken. Ik dacht dat zelfs de NMBS daarmee synchroniseert voor bepaalde klokken.

NTP is bijlange niet altijd een optie en een NTP-klok kost doorgaans ook flink meer.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ga er ook een bedenking bij maken.
Mensen met PV installatie, wat stilaan gemeengoed of een verplichting begint te worden, hebben voordeel bij het zomeruur, dan kunnen ze lokaal opgewekte stroom verbruiken na een werkdag. Zeker interessant indien de saldering wordt afgeschaft.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

pfff, Windows 10 slaagt er zelfs niet in om zomer- en wintertijd correct toe te passen, hoewel mijn tijdsinstellingen op mijn pc juist staan (nooit aan geprutst in elk geval). Stond dus nog op wintertijd daarnet hoewel pc al uur opgestart was. :evil:

Merkte het omdat 2FA (met google authenticator) niet werkte en toen viel mijn frank (euro)
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

sdecoster schreef:pfff, Windows 10 slaagt er zelfs niet in om zomer- en wintertijd correct toe te passen, hoewel mijn tijdsinstellingen op mijn pc juist staan (nooit aan geprutst in elk geval). Stond dus nog op wintertijd daarnet hoewel pc al uur opgestart was. :evil:

Merkte het omdat 2FA (met google authenticator) niet werkte en toen viel mijn frank (euro)
is volgens mij een bug in windows 10. hier en alle pc's op het werk bij de klok instellingen automatisch aanpassen uit en terug aanzetten en dan werkt het alsnog
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

In 1999 hebben ze maanden liggen mekkeren over die milleniumbug. Maar nu ligt blijkbaar niemand wakker van een wijziging in ons uur-systeem. Heel veel klokgebaseerde embedded systemen zijn niet internetverbonden, niet updatebaar en gaan dus in de soep draaien wanneer de ingestelde omschakeling niet meer plaatsvindt. Hoe ver de impact zal gaan, geen idee....
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Klokgebaseerde systemen die geen gebruik maken van timestamps relatief tegenover UTC?
Dan zoeken die systemen het zelf hé...
Handers
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 feb 2021, 10:19
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

woutervh schreef:In 1999 hebben ze maanden liggen mekkeren over die milleniumbug. Maar nu ligt blijkbaar niemand wakker van een wijziging in ons uur-systeem. Heel veel klokgebaseerde embedded systemen zijn niet internetverbonden, niet updatebaar en gaan dus in de soep draaien wanneer de ingestelde omschakeling niet meer plaatsvindt. Hoe ver de impact zal gaan, geen idee....
Waarom zou een systeem dat niet door heeft dat er geen omschakeling moet gebeuren in de soep draaien?
Die gaat gewoon doorgaan met omschakeling zomer-winter tijd

Handig voor de eindgebruiker? Neen
Maar die gaat hooguit een achterliggend logging systeem extra moeten programeren om een time stamp correctie te doen
blaatpraat schreef:Klokgebaseerde systemen die geen gebruik maken van timestamps relatief tegenover UTC?
Dan zoeken die systemen het zelf hé...
Er zijn helaas zeer veel fabrikanten die uit luiheid en ingebeelde kostenbesparing de meest absurde dingen durven implementeren...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

In elke *nix is het de tzdata updaten en meer werk is er niet aan.

Maar ja, in de bankenwereld (kuch) zal dat idd weer grote paniek en problemen geven met hun archaische systemen. Niet alleen in de bankenwereld, maar toch vooral in de bankenwereld :-)
Handers schreef: Die gaat gewoon doorgaan met omschakeling zomer-winter tijd

Handig voor de eindgebruiker? Neen
Maar die gaat hooguit een achterliggend logging systeem extra moeten programeren om een time stamp correctie te doen
Denk niet zozeer aan de "eindgebruiker" - veeleer aan interoperabiliteit met andere systemen (die wel de nieuwe tijdsinformatie hebben). Bijvoorbeeld, als ze unieke beveiligingscodes genereren waarin ook de tijd verwerkt zit, dat gaat al mislopen dan als een uur verschil daarbij niet getolereerd kan worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Om de discussie dan naar het praktische te brengen, ik heb de cijfers van de voorkeuren opgezocht.
Belgie verkiest winteruur, met 50% voorstanders tegenover 45% voor zomeruur.
Maar dat is nationaal; bekijk je het regionaal dan is vlaanderen 52% winteruur, 42% zomeruur.
Wallonie is 49% zomeruur vs 47% winteruur.

Maar nu komt het: we hebben destijds 2 afspraken gemaakt.
1) De Benelux blijft in dezelfde tijdzone
2) We gaan rekening houden met onze buurlanden bij de keuze, want we willen geen tijdsverschil met onze handelspartners.

En wat willen de buurlanden?
NL heeft een lichte voorkeur voor zomeruur, naw omdat ze wat noordelijker liggen, en omdat ze geen verschil willen met Duitsland.
Duitsland heeft, als de beruchte EU poll accuraat was, een uitgesproken voorkeur voor zomeruur.
Frankrijk heeft, volgens een poll die zij gedaan hebben, ook een voorkeur voor zomeruur.

De kans dat het zomeruur wordt is dus bestaande.
Ook moet je weten dat de EU voor zomeruur gekozen heeft; zo zeggen ze letterlijk "De EU gaat op permanent zomeruur, maar de landen mogen daar individueel van afwijken als ze dat wensen; dan moeten ze dat op tijd laten weten."


blaatpraat schreef:Klokgebaseerde systemen die geen gebruik maken van timestamps relatief tegenover UTC?
Dan zoeken die systemen het zelf hé...
Daar ga ik nu volledig mee akkoord.
Ook windows, btw, lijkt me in dat bedje ziek te zijn, als 2fa niet werkt.
En 2fa zelf ook blijkbaar.
Dat zou toch allemaal op UTC moeten werken, en dan dmv een offset je de lokale tijd tonen.


Je gaat zoiezo ook issues krijgen met legacy systemen.
Mijn thermostaat bv, een dom bakje aan de muur, weet wel wanneer het winter- en zomeruur is.
Ik zie daar niet direct een update voor verschijnen; kzou durven betwijfelen dat je dat ding kan updaten.
En nee, geen radio sync, want de klok loopt constant fout na een paar maanden.

PCs die, willens nillens, nog op oudere OSen draaien (XP, Win7), bv om legacy systemen te ondersteunen (is wel oplosbaar door de winkel op UTC te gooien, op voorwaarde dat dit geen issues geeft met mogelijke certificate systemen).

bruma schreef:Mensen met PV installatie, wat stilaan gemeengoed of een verplichting begint te worden, hebben voordeel bij het zomeruur, dan kunnen ze lokaal opgewekte stroom verbruiken na een werkdag. Zeker interessant indien de saldering wordt afgeschaft.
Goed punt; die kunnen elk extra uur zonlicht 's avonds goed gebruiken nu.
Zeker nu men ook piekverbruik wil aanrekenen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

ITnetadmin schreef:Dat zou toch allemaal op UTC moeten werken, en dan dmv een offset je de lokale tijd tonen.
Alle PC's en de tablet staan hier op UTC. Eigenlijk zou alles met een klok zo moeten werken met de optie om de gebruiker de offset te laten instellen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En dan maar hopen, mocht men toch terug naar het winteruur overschakelen, dat FLUVIUS, zijn programma's op orde heeft.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Om de discussie dan naar het praktische te brengen, ik heb de cijfers van de voorkeuren opgezocht.
Belgie verkiest winteruur, met 50% voorstanders tegenover 45% voor zomeruur.
Maar dat is nationaal; bekijk je het regionaal dan is vlaanderen 52% winteruur, 42% zomeruur.
Wallonie is 49% zomeruur vs 47% winteruur.
Ik zou dat graag eens zien naar leeftijd, want ik kan me perfect voorstellen als je van elke 10 jaar 100 mensen hebt

99% 80 ers voor het winteruur kiezen
90% 70 ers voor het winteruur kiezen
70% 60 ers voor het winteruur kiezen
....
70% van de 20 ers kiezen zomeruur

Die 20 ers moeten hier nog veel langer rondlopen dan de 80 ers.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

q-tec schreef: Die 20 ers moeten hier nog veel langer rondlopen dan de 80 ers.
Dat vind ik een non-argument om verschillende redenen:
  • De 20-ers van vandaag worden ooit ok 80-ers, de 80-ers zijn ook ooit 20-ers geweest.
  • 80-ers hebben ervoor gezorgd dat 20-ers kunnen leven zoals ze nu leven, ze hebben evenveel recht op een stem.
  • 80-ers hebben veel meer levenservaring dan 20-ers en kunnen dus ook goede redenen hebben om een bepaald standpunt in te nemen.
Kortom: de wereld is van iedereen en het is niet omdat iets een goed idee lijkt als jonge, energieke, levenslustige, idealistische 20-er, dat het ook een goed idee is als 80-er die het wat rustiger aan wil doen en weet dat niet alle idealen haalbaar zijn (op korte termijn).

Zelf verre van 80-er trouwens...
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

q-tec schreef: Ik zou dat graag eens zien naar leeftijd, want ik kan me perfect voorstellen als je van elke 10 jaar 100 mensen hebt

99% 80 ers voor het winteruur kiezen
90% 70 ers voor het winteruur kiezen
70% 60 ers voor het winteruur kiezen
....
70% van de 20 ers kiezen zomeruur

Die 20 ers moeten hier nog veel langer rondlopen dan de 80 ers.
Dat mag men gerust onderzoeken, maar zolang men dat niet doet is jouw stelling evenveel/weinig waard als de stelling dat 90% procent van de 70+ers voor het zomeruur zullen kiezen omdat ze dan langer petanque kunnen spelen en 90% van de tieners voor het winteruur zullen kiezen omdat ze in het donker meer kattenkwaad kunnen uithalen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Wordt er hier openlijk gepleit voor de weging van een stem :)?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Wordt er hier openlijk gepleit voor de weging van een stem :)?
Tot op zekere hoogte is het interessant om hiermee rekening te houden, kijk bv. naar de Brexit, waarbij de mensen die er het minst lang last van hebben, bepalend zijn geweest. Democratisch gezien is het uiteraard een slippery slope
Uiteraard kan je politieke beslissingen terug draaien, het is dus best mogelijk dat als men voor permanente zomertijd kiest men 2 jaar later terug voor permanente wintertijd kiest(als zal die kans eerder klein zijn).

Persoonlijk zou ik er als gepensioneerde minder last van hebben, want als je geen werkuren hebt, kan je je gemakkelijker richten op de zonnetijd.
Als werkende mens heb ik echter geen zin om in de winter in het donker 's ochtends naar het station te fietsen, en in de zomer vind ik het vervelend om in de te (felle) zon en te zware hitte(17h zomertijd is 15h in zonnetijd !) terug naar huis te fietsen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als werkende mens heb ik echter geen zin om in de winter in het donker 's ochtends naar het station te fietsen, en in de zomer vind ik het vervelend om in de te (felle) zon en te zware hitte(17h zomertijd is 15h in zonnetijd !) terug naar huis te fietsen.
Euj

Nu kan ik niet meer volgen, misschien omdat het maandagmorgen is.
In de winter, tot op heden, is het wintertijd én het is donker om naar t werk te fietsen, tenzij je maar om 10u moet beginnen. Of je er nu zomertijd of wintertijd van maakt het is en blijft donker.
In wintertijd naar huis fietsen is het meestal ook alweer donker, mocht zomertijd in de winter bestaan dan zit je meestal in de schemering.

In de zomer heb je gelijk dat je rond 15h zonnetijd zit, meestal is dit niet het warmste moment van de dag, maar met zomertijd mag je wel al naar huis fietsen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

bruma schreef: In de winter, tot op heden, is het wintertijd én het is donker om naar t werk te fietsen, tenzij je maar om 10u moet beginnen. Of je er nu zomertijd of wintertijd van maakt het is en blijft donker.
In wintertijd naar huis fietsen is het meestal ook alweer donker, mocht zomertijd in de winter bestaan dan zit je meestal in de schemering.
Bij permanente zomertijd, is het 's ochtends donker van half oktober tot begin maart.
In de wintertijd is dat van half november tot half februari=> duidelijk een kortere periode.
's Avonds is het enkel in december schemerdonker rond 17h
bruma schreef: In de zomer heb je gelijk dat je rond 15h zonnetijd zit, meestal is dit niet het warmste moment van de dag, maar met zomertijd mag je wel al naar huis fietsen.
Het warmste moment van de dag is ongeveer 1 a 2u nadat de zon op zijn hoogste punt staat(dus 15h tot 16h Zomertijd).
Om 17h Zomertijd mag het dan al iets afgekoeld zijn, het blijft nog redelijk (te) warm.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

heist_175 schreef:Wordt er hier openlijk gepleit voor de weging van een stem :)?
Ansich wel ja. Enkel als het verschil zeer groot is natuurlijk, schommelen de resultaten rond de 50% dan maakt het niet zo veel uit.
De 20-ers van vandaag worden ooit ok 80-ers, de 80-ers zijn ook ooit 20-ers geweest.
Ze zijn ook 20 geweest maar velen hadden een leven van hard werken gaan slapen om 21u en opstaan om 4u.
Op heden met computers zijn er niet veel mensen meer die nog om 4u opstaan om te gaan werken.

Putje winter met een 9to5 job is het donker bij aankomst en vertrek dus als de zon opkomt om 9u of om 10u maakt mij eigenlijk niks uit.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

q-tec schreef:Op heden met computers zijn er niet veel mensen meer die nog om 4u opstaan om te gaan werken.
Je vergeet een hele bouwsector. Niet dat ik om 4 uur moest opstaan maar we waren wel om 6u30 ter plaatse, ook als we meer dan een uur onderweg waren. Dus om 5 uur opstaan was geen uitzondering en dat is nog steeds voor een groot deel van "de bouw" zo.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zie ook voldoende collega's in IT die reeds om 6h bezig zijn, van thuis of vanop kantoor.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Thuis is afgesproken dat ik om 8u begin maar soms begin ik ook rond 6u30 hoor.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

ITnetadmin schreef:... zo zeggen ze letterlijk "De EU gaat op permanent zomeruur, maar de landen mogen daar individueel van afwijken als ze dat wensen; dan moeten ze dat op tijd laten weten."
Echt ? :banana: :banana: :banana:
Ze menen dat of wat ? :-D


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Is geen geheim dat de EU 1 tijd voor de continentale unie wilt (Ierland mag z'n eigen ding houden).

Dat zou dus UTC+2 zijn, dat is de tijdzone die gemiddeld het best aansluit bij de geografische ligging van de continentale EU.

Ja, eigenlijk is UTC+1 de "gemiddelde" natuurlijke tijdzone maar er is weinig interesse om die "natuurlijke" tijd aan te houden. Ook wij doen dat nooit trouwens, gezien onze natuurlijke tijd UTC is. Bovendien zou Oost-Europa behoorlijk problemen hebben met UTC+1, terwijl West-Europa geen problemen maakt inzake UTC+2, en dan heb ik het vooral over Frankrijk en Spanje die nog een stuk westelijker gaan dan wij. Portugal misschien wel.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 29 maa 2021, 15:43, in totaal 1 gewijzigd.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:Is geen geheim dat de EU 1 tijd voor de continentale unie wilt (Ierland mag z'n eigen ding houden).
Dan zullen ze nog altijd zitten met Finland, de Baltische staten, Portugal(en dat zijn alleen diegene die ik uit het hoofd ken, ik vergeet er waarschijnlijk nog).
1 Tijd voor de ganse (Continentale) EU zal er sowieso dus niet komen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Stroper schreef: Dan zullen ze nog altijd zitten met Finland, de Baltische staten, Portugal(en dat zijn alleen diegene die ik uit het hoofd ken, ik vergeet er waarschijnlijk nog).
En Griekenland en de nieuwtjes in Oost Europa. Eigenlijk is dat dan gewoon permanent "wintertijd" voor hen, nochtans iets waar sommigen hier geen problemen in zien.

Portugal idd alhoewel gelijkstelling met Spanje wel eens mag.

Maar soit, dat is wat de EU graag wil, het zou ook de "standaard EU-tijd" zijn, maar elk land mag dus idd afwijken.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef: Portugal idd alhoewel gelijkstelling met Spanje wel eens mag.
Dat hebben ze in 1992 gedaan, en de late zonsopgang(wat hier ook zal gebeuren bij permanente zomertijd) zorgde ervoor dat de maatregel vrij onpopulair werd en in 1996 werd ze dan teruggedraaid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En als er maar een handvol staten "uitzondering" zijn is het ook niet goed voor de eenheid...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Onze natuurlijke tijd is overigens niet exact UTC.
Onze zonnetijd ligt ergens midden tussen UTC en UTC+1.
Het is afhankelijk van welk landsdeel uiteraard, maar je mag toch zo'n 25min bij UTC bijtellen.

Maar zoals velen hierboven ook al aanhaalden: als maatschappij volgen we al vele decennia de zon niet meer.
Er zullen altijd wel wat outliers zijn, maar als de CET landen zomeruur aanhouden, en de UTC+2 landen blijven bij winteruur, dan is de grootste hoop ineens in dezelfde tijdzone.
Een klein aantal landen zal dan uit de boot vallen.
Bv bij Portugal ligt dat moeilijk omdat die echt wel te westelijk liggen, Ierland zou op zomeruur kunnen gaan maar nog altijd een uur achterlopen, en ook Ijsland kan niet bijbenen.
De UK is alvast geen issue meer om rekening mee te houden; en als ze nog bij de EU waren deden ze toch koppig hun eigen ding.
gunnix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Wat mij betreft mag het zo dicht mogelijk bij de zonnetijd. UTC dus, hier (int westen) is UTC + 10 min de zonnetijd. Liever dan de tijd van Praag of Wenen te gebruiken. Nederland, Frankrijk en Spanje zijn ook dichter bij UTC. Duitsland en Italië blijven dan GMT +1. Permanente standaardtijd (wintertijd) invoeren...

Was het maar zo simpel :)

Ter info: Brussel is UTC +16min, enkel het meest oostelijk punt van België is +25min.

Alsof we geen tijdsverschil met Duitsland aankunnen.. in vele landen zijn er verschillende tijdszones binnen het land zelf.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Is de zoveelste kl***erij van Europa. Men blijft maar sjoemelen met de natuur, mensen hun bioritme etc. en om welke reden ... ? 's Avonds kan het licht langer uit, 's morgens moet je het vroeger doen branden. Energiebesparing ????? Covid alleen is nog niet genoeg ...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

We zullen voor de middag winteruur pakken, en na de middag zomeruur... iedereen blij. :bdaysmile:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

koenraaddeconinck schreef:Is de zoveelste kl***erij van Europa.
Waarom is dat de fout van Europa? Winter en zomertijd bestaan overal in de wereld. Dat is geen Europees unicum
1, als elk land zijn zin zou doen was de chaos en miserie veel groter. (als je dat wil, ga dan naar de UK)
2, het is dank zij Europa dat het zo lang duurt om tot een beslissing te komen en er dus niet jaarlijks aan gesleuteld wordt. Overleg en tot overeenstemming komen kost tijd. En laat dat in deze context nu net geen slecht idee zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

R2D2 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Is de zoveelste kl***erij van Europa.
Waarom is dat de fout van Europa? Winter en zomertijd bestaan overal in de wereld. Dat is geen Europees unicum
R2D2 schreef:1, als elk land zijn zin zou doen was de chaos en miserie veel groter.

En nu is er in Europa geen chaos ... ? Quid bv. covid vaccinatie?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

R2D2 schreef:Waarom is dat de fout van Europa? Winter en zomertijd bestaan overal in de wereld. Dat is geen Europees unicum
Eigenlijk doet "slechts" minder dan 40% van de landen die bijaarlijkse switch. Vooral Noord-Amerika en Europa, in het Midden-Oosten nog enkele, en dan hier en daar nog een geïsoleerd land. In Azië en Afrika is het volledig afwezig.

Overigens wil men het in de VS ook afschaffen. Om ook altijd zomeruur te houden. Uiteraard nog in de respectievelijke tijdzones.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

koenraaddeconinck schreef:En nu is er in Europa geen chaos ... ? Quid bv. covid vaccinatie?
Je kan tegen Europa zijn, maar de relatie tot winteruur ontgaat me? Dit is bij uitstek iets dat Europees geregeld zou moeten worden.
Coronamaatregelen ook trouwens, dus er mag gerust wat "meer" Europa zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Niet alleen dat, de EU is niet eens bevoegd voor gezondheid.
Dit was dus letterlijk een bijeengeraapte oplossing om toch met wat eenheid vaccins te kunnen verdelen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Parenting hack van de afgelopen dagen:
Onze kinderen zijn 6, leren net de klok lezen en tijdens weekends/vakanties worden ze toch geacht om tot 8u te slapen.
Het is al 3 dagen op rij 9u, ‘k ga nog twee van die klokken gaan halen voor tijdens de vakanties en weekends!
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”