Winteruur - Zomeruur

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

pfuhu schreef:Onze politiek in België zal weer vanalles verzinnen wat het volk eigenlijk niet wil (zoals altijd). Als het voor hen zelf maar een overwinning lijkt. En dan verwonderd dat de mensen de politiek moe zijn ...
Wel, het "goede" nieuws is dat er in dit dossier hoogstwaarschijnlijk niets gaat gebeuren zonder dat er minstens een consensus met onze buurlanden is gevonden. De kans dat de opvolger van Angela Merkel onze tijdszone gaat bepalen is oneindig veel groter dan dat Elio Di Rupo enige invloed zal hebben.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vanuit energieoogpunt minstens 2u verschillen van de buurlanden. Dan wordt het piekverbruik beter gespreid over die landen heen.
En in de winter, wie heeft de luxe om bij daglicht te vertrekken naar zijn werk (ongeacht of je naar de lichtinval kijkt bij zomer/wintertijd)
Thuiskomen kan je met zomertijd quasi altijd mét licht.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ik mag morgen aanpassen naar -7u en een dag later nog eens -1. 4 weken terug +7 en de volgende dag niet eens last gehad van wakker/vaak of honger.

Zomer/winteruur is overrated :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als de bestuurder naast of achter u wél last heeft van vaak, zou jij ook wel eens in de problemen kunnen komen.
Combineer dat met een niet vrijgemaakte voorruit als het ijzelt en de "Go for zero" campagne is weer een maat voor niets...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

on4bam schreef:Ik mag morgen aanpassen naar -7u en een dag later nog eens -1.
UTC-8 => Alaska Time? :eek:
Of bedoel je 2-8 => UTC-6 => Mountain Time (Rockies)?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

on4bam schreef:Zomer/winteruur is overrated :angel:
Inderdaad... als je er zo'n probleem mee hebt moet je ook 7 dagen op 7 exact op hetzelfde uur opstaan en gaan slapen (en dat doet ook niemand).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Zo eenvoudig is het niet. Het is niet alleen een kwestie van waak-slaap ritme maar ook de beleving in de dag. Hoe raar het ook klinkt, mensen met een onregelmatig ritme hebben net meer last van de uurverschuiving. Ik loop vol continue shiften en heb meer last van het schakelen tussen winter- en zomeruur dan van het snel roteren in mijn shiftrooster.

Laat ons gewoon met die onzin stoppen en gelijk de permanente wintertijd invoeren.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

MaT schreef:Nee, geen voorstander van. Dat maakt de dingen alleen maar ingewikkelder als je met sommige landen een een veelvoud van een uur en met andere van een halfuur verschilt.
Ik zie geen enkel probleem, want ook dat is er nu al, sommige landen hanteren immers al halve uren. Zelfs 3/4 uur bestaat.

Ik zie echter alleen maar voordelen. Zij die tot 23u buiten willen zitten leveren maar een half uur in, zij die graag vroeg licht hebben leveren ook maar een half uur in, alles netjes in de helft.

Tijdzones zijn een beetje raar, dat gaat dus niet met rechte lijnen maw, als gans West Europa (min UK dan) kiest voor een half uur is er totaal niets raar of vreemd en omrekenen moeten we zelf niet meer doen, dat kan je zo op het internet vinden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Slafes schreef: Ik zie geen enkel probleem, want ook dat is er nu al, sommige landen hanteren immers al halve uren. Zelfs 3/4 uur bestaat.
Theoretisch is het idd allemaal geen probleem. In de praktijk verwacht ik gewoon veel IT miserie.

Heel veel legacy systemen zijn gemaakt met de veronderstelling dat :30 offsets gewoon niet bestaan (ook al bestonden ze al). De banken bv gaan weer gigantisch moeten investeren om dat aan te passen in hun systemen.

In nieuwere systemen is support meestal wel aanwezig (zeker als ze libraries als tzdata gebruiken), maar dat gaat wel een update vereisen eer ze beseffen dat er een :30 offset zou gelden. En dat zal lang duren eer dat overal komt.

Als je dan echt met een heel kleine regio zit die die offset toepast, ga je een repeat van het "Azerty"-probleem zien. Ja, er is support, maar de fabrikant verandert iets in het systeem en men vergeet die :30 offset weer en dan zitten we weer bij voor af aan.

Theoretisch allemaal vrij juist en nobel, maar het is een IT-doos van Pandora die je beter gewoon niet opent.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Gans West Europa is toch geen kleine regio? India is toch geen klein land? Switchen tussen winter en zomeruur is misschien vanuit het buitenland gezien nog meer raar denk ik. Er is trouwens de eerste twee jaar nog geen verandering dus dat valt wel te implementeren mijn gedacht...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Slafes schreef:Gans West Europa is toch geen kleine regio? India is toch geen klein land? Switchen tussen winter en zomeruur is misschien vanuit het buitenland gezien nog meer raar denk ik.
Ah ok, ik dacht dat je alleen Belgie of de Benelux bedoelde.

Gans West Europa zie ik echter ook geen halfuur aannemen. Hoewel perfect legitiem, is het concept voor velen totaal onbekend en ik zie conservatievere landen er gewoon niet in meestappen. Erger nog, heel wat van die landen zijn door hun ligging iets meer gebaat met een tijdzone op een vol uur ipv half uur. Dus ja, probeer daarmee maar een consensus te vinden in het Europees parlement.
Slafes schreef:Er is trouwens de eerste twee jaar nog geen verandering dus dat valt wel te implementeren mijn gedacht...
Als IT 2 jaar de tijd krijgt om iets te implementeren, gaan ze er pas mee beginnen in de laatste week van die 2 jaar.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

ub4b schreef:wanneer gaan ze die onzin eens afschaffen .... dit verstoort velen hun bioritme .... en is volledig achterhaald
Meer dan akkoord. Ik snap nog altijd de zin hiervan niet.
En het er is wetenschappelijke evidentie dat deze nonsens - opnieuw geïmplementeerd door onze eminente politici -wel degelijk het bioritme verstoord van mensen die al gezondheidsproblemen hebben, zeker bij geriatrische patiënten en baby's ...

Eéntje ter illustratie:
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... wintertijd

EOS is nu nog niet direct een belabberde bron ...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Er moet toch een bredere denkoefening gemaakt worden voor je dit afschaft.

De (her)invoering van het zomeruur in 1977 werd breed gedragen omwille van meer dan enkel energiebesparingsredenen. Het 9-5 ritme had toen immers echt ingang gevonden, en mensen voelden aan dat je niet EN het hele jaar door dezelfde tijd kan aanhouden EN hetzelfde dagritme kan aanhouden. De natuur doet dit immers ook niet, en onze voorouders (onze genen) deden dat evenmin! Het zomeruur - dat velen toen nog kenden van tijdens de oorlog - was de oplossing om 1) in de winter meer toegang te hebben tot daglicht en 2) in de zomer geen uren daglicht te verliezen aan slaap - terwijl je hetzelfde dagritme het hele jaar door aanhoudt. Zomeruur/winteruur sloot veel meer aan bij het 9-5 leven van de dag dan altijd winteruur.

Als je het zomeruur afschaft, moet er ook een bereidheid zijn om compromissen te maken inzake het 9-5 ritme, die ook in wet gegoten moeten worden want anders krijgt de werknemer het natuurlijk niet. Als dat niet gebeurt, denk ik dat velen onder ons toch weer gaan beseffen dat altijd winteruur ook niet zo ideaal is.

Op lange termijn moeten we dan ook voorzichtig zijn dat we niet belanden in een cirkel waarbij de generatie die "vergeten" is hoe 9-5 onder constant dezelfde tijd eruit ziet het zomeruur afschaft, waarna men enkele jaren later tot de conclusie komt dat het toch niet zo ideaal is en het weer invoert, om dan 30 jaar later weer een generatie te hebben die het "vergeten" is, etc.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

heist_175 schreef:...Net zoals de BEF gekoppeld was aan de DM voor de EUR er was, is het nuttig om onze tijdsaanduiding af te stemmen op die van DE...
Ik stem liever zo weinig mogelijk af op hen, zelfs geen uursverandering. We hebben vorige eeuw ons al menig keer moeten aanpassen toen ze een minder goede buur waren.
Het word echt tijd dat ze die waanzin van uursverandering stoppen, dit doet mens nog dier goed.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Gisterenmorgen om 5u30 opgestaan (UTC+9) en om 22:15 (UTC+2), 1.5 uur vroeger dan "normaal" gaan slapen. Vanmorgen om 8:30 (UTC+2) gewoon wakker geworden en vandaag geen "inzinking", die -1 vannacht zal mij waarschijnlijk iets vroeger doen wakker worden morgen maar dat is dan ook alles. Jammer dat de 4 weken in "UTC+9" er geen zomeruur was want de zon ging de hele tijd al om 17:00 onder en een kwartier later was het donker.

Ik blijf het vreemd vinden dat er zo geklaagd wordt over die 2 keer per jaar de klok verzetten maar dat veel van die klagers wel op vakantie gaan naar bestemmingen in andere tijdzones.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

on4bam schreef:Ik blijf het vreemd vinden dat er zo geklaagd wordt over die 2 keer per jaar de klok verzetten maar dat veel van die klagers wel op vakantie gaan naar bestemmingen in andere tijdzones.
Inderdaad, maar het zijn niet alleen vakanties... week/weekends, feestjes, feestdagen, een lange TV avond, … in een moderne wereld hebben we geen constant ritme dus ik begrijp al die heisa totaal niet over die tweemaal per jaar een uurtje verschil.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

timmermc schreef: Het word echt tijd dat ze die waanzin van uursverandering stoppen, dit doet mens nog dier goed.
Aha, vandaar dat mijn goudvis wat nerveuzer was dan normaal. En ik ben mijn kippen vergeten zeggen dat het uur vannacht verandert. Hopelijk zal de schok niet te groot zijn...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Gedomesticeerde dieren zullen daar weinig last van hebben, maar voor wilde dieren kan de omschakeling wel degelijk een kwestie van leven of dood zijn.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu ben ik toch echt wel eens benieuwd naar die uitleg....? Het eerste konijn met een uurwerk moet ik toch nog tegenkomen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

woutervh schreef: Aha, vandaar dat mijn goudvis wat nerveuzer was dan normaal. En ik ben mijn kippen vergeten zeggen dat het uur vannacht verandert. Hopelijk zal de schok niet te groot zijn...
de schok zal voor mij zijn
half 8 wil de kat ontbijt, op zo'n zondag wordt dat dus ...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

1207 schreef:half 8 wil de kat ontbijt
Pfft.. Dat ze een muis gaat vangen... katten hebben niet te willen,... verwend nest :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Kat is baas in huis. Die van ons is wel nog zo vriendelijk om zich altijd vrij snel aan te passen aan het nieuwe uur.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

on4bam schreef:
Pfft.. Dat ze een muis gaat vangen... katten hebben niet te willen,... verwend nest :angel:
Als je een kat in huis hebt weet ik niet, maar indien zo heb je in elk geval geluk dat ze jouw lijntje niet kan lezen op userbase :lol:
CCatalyst schreef:Kat is baas in huis. Die van ons is wel nog zo vriendelijk om zich altijd vrij snel aan te passen aan het nieuwe uur.
Hier zou mijn huispoes genoegzaam om knorren, vooral over dat eerste zinnetje. :angel:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

woutervh schreef:Nu ben ik toch echt wel eens benieuwd naar die uitleg....? Het eerste konijn met een uurwerk moet ik toch nog tegenkomen
Sommige schemerdieren passen hun fourageergedrag aan aan de drukte van het verkeer om niet te worden aangereden.
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

Zou het er dan toch eindelijk van komen ?
https://www.hln.be/binnenland/schakelen ... ~a62a2eb2/

In October zouden we dan de laatste keer permanent naar de wintertijd omschakelen.

Maar
En hoewel 2021 vooropgesteld werd als hét jaar van de afschaffing, kan de Commissie ook nog een jaar uitstel geven.
Dus als wij of 1 van of onze buurlanden dit uitstellen is dit ten vroegste 2022... En als er 1 land graag dingen uitstelt...
Greetz cyberbug

Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

cyberbug schreef:Zou het er dan toch eindelijk van komen ?
https://www.hln.be/binnenland/schakelen ... ~a62a2eb2/

In October zouden we dan de laatste keer permanent naar de wintertijd omschakelen.
Ik hoop van niet... het huidige systeem is prima.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Hopelijk wel... Zal weer een paar weken serieus ontregeld rondlopen zijn in mijn geval...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

DarkV schreef:Ik hoop van niet... het huidige systeem is prima.
Mij maakt het eigenlijk geen hol uit wat het wordt.

Ik vraag me wel af wat jou zo stellig doet zeggen dat het prima is. Waarom ben je zo pro-uurwissel?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bah, al dat gelul over "zonnetijd" online.

Iedereen die daarover begint moest dan maar ns beseffen dat "zonnetijd" betekent dat je ook rond 4u moet opstaan en rond 20u gaan slapen, want enkel dan is 12u het midden van je dag.

Wij, in onze westerse beschaving, leven meestal tussen 6-7u en 22-23u; wat inhoudt dat het midden van onze dag zich rond 14-15u bevindt.
En laat zomertijd daar nu het best aan aangepast zijn, met een +-2u verschil op de zonnetijd, zit de zon dan rond 14u op z'n hoogst.
Perfect voor onze levensstijl dus.

Wat mij betreft moet zomeruur alvast behouden blijven.
Hoe ze dat doen, permanent of met wissels, maakt me niet te veel uit, maar van die donkere avonden word ik gek (alle dagen die voor 21u donker zijn, zijn zeer onplezant; en alle dagen waarin het voor 20u donker is, zijn een kwelling).
Je gaat de depressies nogal zien stijgen als winteruur behouden blijft.

En om 4u vol licht in de zomer, dat is nu toch ook totale verspilling.
We gaan zo uren daglicht verslapen, die nodig zijn om aan genoeg vitamine D te geraken, en die belangrijk zijn voor ons mentaal welzijn.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Veel wetenschappers spreken je hierin volmondig tegen.



https://esrs.eu/joint-statement-to-the-eu-commission/
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Als ze het maar houden bij één van de twee want ik haat het ook altijd dat omschakelen.
Ben daarna ook niet in mijn doen dan.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Permanent zomertijd wil zeggen dat de zon in de winter na 9 op. Das dus zeer slecht voor de zichtbaarheid van de zwakke weggebruikers.
Permanente winterijd is veiliger voor het verkeer en sluit beter aan bij je biologische klok, er is dus geen reden om een andere keuze te maken.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik blijf voorstander van de Belgische oplossing:
Vlaanderen winteruur
Wallonië zomeruur
Brussel wisselt 2x per jaar :lol:
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

50/50... Wissel een half uur. Klaar. Iedereen blij.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

SPR schreef:50/50... Wissel een half uur. Klaar. Iedereen blij.
Neen, want de huidige wintertijd is al een compromis. Als de Duitsers hier niet waren binnengevallen zaten we nog altijd op de(voor België veel correctere) GMT. Een uur verschil met de natuurlijke tijd is nog te doen, maar meer mag het echt niet worden.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ik had niet gedacht dat deze non-discussie nog eens zou opgerakeld worden dit jaar.

Sommigen zijn voor, anderen tegen en geen van beiden kan de anderen overtuigen.
Wie heeft er last van? Dieren en kinderen omdat die zich niet/minder door een klok laten leiden maar de rest?....

Sommigen klagen er over om dat doodleuk een paar tijdzones verder op vakantie te gaan. Rare jongens, die Belgen (vrij naar Asterix).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

devilkin schreef:Veel wetenschappers spreken je hierin volmondig tegen.
En velen gaan akkoord.
Het is dan ook een issue met quasi evenveel voor- als tegenstanders.

Stroper schreef:Permanent zomertijd wil zeggen dat de zon in de winter na 9 op. Das dus zeer slecht voor de zichtbaarheid van de zwakke weggebruikers.
Permanente winterijd is veiliger voor het verkeer en sluit beter aan bij je biologische klok, er is dus geen reden om een andere keuze te maken.
Permanent winteruur geeft hetzelfde effect 's avonds in de winter.
En studies zeggen dat dat gevaarlijker is, want 's ochtends zijn er minder mensen op de baan dan 's avonds.

En die biologische klok: ga jij dan opstaan om 4u in de zomer?

Stroper schreef: ...zaten we nog altijd op de(voor België veel correctere) GMT. Een uur verschil met de natuurlijke tijd is nog te doen, maar meer mag het echt niet worden.
Wat heb ik nu net gezegd hierboven?
Natuurlijke tijd gebruiken we al meer dan een eeuw niet meer, sinds de opkomst van elektrische verlichting.
Natuurlijke tijd betekent "12u is het midden van je dag, en dan staat de zon het hoogst".
Guess what: "12u is de middag" betekent een maatschappij waarin we om 4u opstaan en om 20u gaan slapen.
Het aantal mensen dat dat doet is in de zeer zeer zware minderheid (vnl de shift arbeiders, maar die wisselen dan ook constant van shift).


Qua acceptabele compromis zou ik zeggen:
Zomeruur van begin maart (zoals in de US) tot eind oktober, de rest van de maanden in winteruur.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

cyberbug schreef:Zou het er dan toch eindelijk van komen ?
https://www.hln.be/binnenland/schakelen ... ~a62a2eb2/

In October zouden we dan de laatste keer permanent naar de wintertijd omschakelen.
Uitstel zal er nog wel van komen, sowieso mag dat nog dit jaar en daarna kan men dat natuurlijk ook nog, er zijn andere prioriteiten nu. Het artikel gaat er echter verkeerdelijk vanuit dat het permanent winteruur zou zijn, permanent zomeruur is evengoed een optie.

Ik dacht dat het aan elke lidstaat zou zijn om te beslissen, iets wat AFAIK nog geen lidstaat officieel gedaan heeft, maar wat de buurlanden betreft zouden we mogelijks in de huidige stand van zaken vrij geïsoleerd staan als we permanent winteruur doen, met NL en UK.

Frankrijk wil permanent zomeruur (Romaanse cultuur = langere avondbezigheden).

Nederland, niet Romaans, wil vreemd genoeg nipt ook zomeruur, mogelijks om bij Duitsland te blijven. Indertijd is ooit beslist dat de BeNeLux altijd dezelfde tijd zouden houden, dus de vraag is wie dan zal moeten plooien voor wie. Echter is het verschil in NL zo klein, dat als je de vraag anders zou framen of als je de poll deze week afgenomen zou hebben ipv half oktober, je wel een meerderheid winteruur kan vinden ook. De weerstand van mensen voor verandering kan het percentage altijd een klein beetje in het voordeel van het ene of het andere sturen (in het voordeel voor winteruur nu, in het voordeel voor zomeruur in oktober).

Van Duitsland is er nog geen poll geweest, maar de Duitsers stemden wel massaal op het voorstel van de EU om de jaarlijkse switch te schrappen, en dat was onder de promesse (maar geen garantie) van permanent zomeruur (Duitsers waren ongeveer 70% van de respondenten op die EU poll). Permanent winteruur geeft al een zonsopgang om 3u30 's nachts in Berlijn eind juni, niet iets dat de meeste Berliners gaan willen denk ik.

Dat er in Belgie een iets grotere voorkeur is voor winteruur kan misschien aan het overwicht Vlamingen liggen, want het verschil ligt weer een beetje op die lijnen en deze kwestie lijkt regionaal heel anders beantwoord te worden (Wallonie wil gewoon wat Frankrijk doet). Als wij dan toch winteruur houden, hebben we plots een uurverschil met 2 van onze voornaamste handelspartners, en geen tijdverschil meer met Engeland wellicht (in de zomer toch - zij zijn niet meer verplicht om de beslissing van de EU inzake de switch te volgen).

Dat "ondanks" de poll bij ons zomeruur toch meer waarschijnlijk lijkt, volgt dus uit het feit dat FR dat wilt en dus wil Wallonië dat ook, en dat er in NL in principe ook een meerderheid zomeruur is en we indertijd afgesproken hebben om met hen dezelfde tijd te volgen. Als NL toch winteruur kiest, gaat België weer niet kunnen beslissen :-), maar de druk van de Walen gaat niet klein zijn, zij willen het Franse 19u journaal bekijken als het 19u is en niet om 18u (naar de Waalse zenders kijken ze amper).

Eigenlijk, alles bekeken, vind ik de jaarlijkse switch het beste, ook met de nadelen die dat brengt. Als dat afgeschaft wordt, heb ik liever permanent zomeruur. Ik pas voor een zonsopgang om 4u30 eind juni, waarom bewust 3 uur zonlicht verliezen als de meesten in bed liggen? En met de Brexit heeft permanent winteruur nog minder zin, de rol van het VK als handelspartner vermindert immers.

De argumenten van "juiste tijd" enzomeer boeien me eigenlijk niet. We leven nu al niet op de juiste tijd, sowieso met tijdzones al niet, en zelfs met tijdzones zouden wij eigenlijk UTC of de tijd van London (Greenwich) moeten aanhouden om juist te zijn, want die tijdzone loopt van Greenwich tot bijna exact onze grens met Duitsland. Verder gaan de mensen ook niet meer gaan opstaan en slapen met de zon om op het land te werken. Er is ook voor de mens geen enkele meerwaarde om de zon pal boven zich te hebben om 12u.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ik heb nog permanente wintertijd gekend.

Wel dat was gewoon beter dan jaarlijks wisselen.

In België is wintertijd te verkiezen omdat het anders extreem laat wordt vooraleer er licht is in de winter, herste en lente.


In de zomer maakt dat uur geen verschil.
Je kan langer buiten zitten, flauw argument. Dat is een kwestie van gewoonte.

Ipv om 21u00 buiten te beginnen feesten, kan je ook om 20u00 beginnen.
Dan kan je net even lang buiten zitten terwijl er licht is'
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8272
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

fvhbrugge schreef: In België is wintertijd te verkiezen omdat het anders extreem laat wordt vooraleer er licht is in de winter, herste en lente.
Eigenlijk niet, de allerdonkerste periode valt in de kerstvakantie, en het is maar 1 maand waarbij de burgerlijke schemering (de helderste van de 3 schemeringen) niet voor 9u begint, en daarvan vallen dus al twee weken in de vakantie. Om allerhande complexe astronomische redenen is de donkerste periode niet volledig gecentreerd rond de kortste dag (21 december); de periode tussen 21 december en nieuwjaar is iets donkerder dan de 10 dagen voor 21 december.
fvhbrugge schreef:In de zomer maakt dat uur geen verschil.
Je kan langer buiten zitten, flauw argument. Dat is een kwestie van gewoonte.
Dat is niet het argument hoor, dat heb je verkeerd begrepen. De argumenten zijn eerder de zonsopgang om 4u30 eind juni en dus 3 uur verlies van zonlicht voor de meeste mensen. Alsook dat de avondspits een uur langer in het licht verloopt, wanneer mensen doorgaans meer vermoeid zijn dan 's ochtends. In het bijzonder heb je minder de "lage zonnestand" die notoir is om de avondspits de soep in te laten draaien. Die lage zonnestand komt nog altijd voor natuurlijk, maar dan na de avondspits. Met permanent zomeruur tref je dan weer meer de ochtendspits, maar dan zijn mensen ook wakkerder.

Verder zijn er ook allerhande onderzoeken gebeurd:
* Zomeruur in de winter leidt tot minder SAD (seizoensdepressie)
* Zomeruur in het algemeen - het jaar door - leidt tot lagere criminaliteit
* Economie draait tot 5% beter in het zomeruur, langer licht na de werkuren zorgt voor meer uitgaven
* Minder obesitas/betere algemene fitheid omdat langer licht meer uitnodigt tot fysieke activiteit 's avonds
* Zomeruur leidt nog altijd tot iets minder uitgaven aan energie (ja, het oorspronkelijke argument)

Let wel: de echte "schuld" treft doorgaans niet zomeruur/winteruur, wel het 9-5 ritme, maar dat is al totaal onmogelijk om te veranderen.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”