Winteruur - Zomeruur

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Het Winteruur is de "natuurlijke" tijd, voordat men begon te switchen naar het zomeruur.

Voordelen wintertijd: Betere nachtrust, niet te laat nog zonneschijn: dit zou de nachtrust negatief beïnvloeden.
Voordelen Zomertijd: Lang op terrasjes zitten en langere openingsuren voor de horeca, althans volgens de regering. Maar dit heeft ook nadelen:
tot ver na middernacht veel verkeer omdat het langer helder is, langere werkuren voor winkel en horeca medewerkers.
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Bijkomend nadeel van het winteruur (wat blijkbaar niemand zich meer herinnert): in de zomer wordt het veel te vroeg licht, dus het argument nachtrust gaat niet op.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Bwa, in de zomer gaat iets na 5:00 de zon al op, wij hebben Rollen en gordijnen. Ik sta dan niet op hoor.. (ook niet om 6:00) :-D

Ik ben ook voor afschaffen, maar welke tijd juist, maakt me niet zoveel uit.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1838
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 354 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Inderdaad, volledig mee akkoord. Welke tijd het ook wordt, gewoon geen wijzigingen meer. Ik merk bij mijn kinderen steevast op dat ze zich gedurende een week of twee minder goed voelen. Zelf heb Ik er minder last van maar ik merk toch, des te ouder ik word, dat ik er meer last van heb.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Ik neem aan dat de tegenstanders dan ook nooit op vakantie gaan in een andere tijdszone? :banana:
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1838
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 354 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

op vakantie heb je toch wel meer marge om te kiezen hoe laat je aan je dag begint, er van uitgaande dat je in de meeste gevallen niet verder dan 2 a 3 uren tijdzone + of - gaat.
Thuis heb je die luxe niet, denk dat daar wel een verschil zit :banana:
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

fryelectro schreef:op vakantie heb je toch wel meer marge om te kiezen hoe laat je aan je dag begint, er van uitgaande dat je in de meeste gevallen niet verder dan 2 a 3 uren tijdzone + of - gaat.
Wij hebben zowat alle - zones van -1 tot -12 en een redelijk aantal + zones (tot +12) gehad zonder noemenswaardige problemen. (+/-12 hadden we zelfs geen last). We beginnen onze eerste vakantiedag bijna altijd omstreeks 7:30/8:00u, ontbijt tussen 8:30/9:00. Daarna begint een hele dag "sightseeing". Direct "normale" uren aanhouden werkt voor ons perfect. Ik snap wel dat kinderen en ouderen meer last hebben van uurverschillen maar er zijn ergere dingen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

bdeblier schreef:Bijkomend nadeel van het winteruur (wat blijkbaar niemand zich meer herinnert): in de zomer wordt het veel te vroeg licht, dus het argument nachtrust gaat niet op.
Bioritme werkt hormonaal op de aanwezigheid of afwezigheid van blauw licht.

Het beste is: bij het ontwaken de volle laag daglicht om wakkerwordhormonen te stimuleren, bij het inslapen mag het echter al een tijdje donker of tenminste geel tot roodachtig licht zijn buiten, om zo de aanmaak van het slaaphormoon te stimuleren.

Dus 's morgens licht en 's avonds donker is biologisch beter dan omgekeerd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

JamesEarlGray schreef: Dus 's morgens licht en 's avonds donker is biologisch beter dan omgekeerd.
Allemaal goed en wel in theorie, maar je moet rekening houden met persoonlijke verschillen.

Het bestaan van ochtend en avondmensen is wetenschappelijk erkend. Als je een tijdszone hanteert die de een bevoordeelt (ochtendmensen, naar ik begrijp), dan ontzeg je de ander heel wat zonlicht. Noodzakelijk voor Vitamine D, preventie van depressie, en wat weet ik nog meer. Is dat wel rechtvaardig? En hoe je het draait of keert, je doet avondmensen biologisch absoluut geen deugd door hen tegen hun eigen ritme te laten opstaan, ook al is dat dan in vol zonlicht.

Meteen de reden waarom consensus in deze discussie onhaalbaar is. Geen enkele oplossing is voor iedereen goed, het behoud van de tweejaarlijkse wissel is (helaas) nog het meest rechtvaardig.

En uiteraard is winteruur - zomeruur niet het echte probleem. Het echte probleen is dat we een artificiele cultuur hanteren die vaste patronen (9-5 bijvoorbeeld) probeert te forceren in een circadiaans ritme dat allesbehalve vast ligt. Winteruur/zomeruur is niets meer dan lapwerk, dat pas ontstaan is toen die vaste patronen dominant werden in onze cultuur (daarvoor was er absoluut geen nood aan zoiets). Het instellen van een tijdzone het hele jaar door moet komen met de bereidheid om die vaste patronen te herzien, opnieuw in het belang van de gezondheid van iedereen (ochtend- of avondmensen).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik vind mijn oplossing toch nog steeds het beste hoor, en nergens zie ik die verschijnen. Misschien eens een briefje naar onze politiekers sturen? :)

Neem gewoon de helft. :) Wie kan er dan nog klagen?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

satellitetv schreef:Het Winteruur is de "natuurlijke" tijd, voordat men begon te switchen naar het zomeruur.
Met dat "winteruur is natuurlijk" argument wordt vaak mee gesmeten door mensen in discussies hierover zonder dat ze daarbij nadenken.
Omdat ze daarbij vergeten dat niemand nog op natuurlijke wijze leeft.
De klassieke dooddoener is dan vaak "jama bij winteruur staat de zon dichter bij 12u (middag) aan het hoogtepunt, en dat is 'natuurlijk'".
Waarop je dan direct kan antwoorden "Enkel als jij opstaat om 4u en gaat slapen om 20u is jouw 'mid-dag' om 12u. Aangezien de meesten echter opstaan rond 6-7u en gaan slapen rond 22-23u, ligt hun mid-dag eerder rond 13-14u. We leven allang niet meer volgens de zon."
CCatalyst schreef: Allemaal goed en wel in theorie, maar je moet rekening houden met persoonlijke verschillen.

Het bestaan van ochtend en avondmensen is wetenschappelijk erkend. Als je een tijdszone hanteert die de een bevoordeelt (ochtendmensen, naar ik begrijp), dan ontzeg je de ander heel wat zonlicht. Noodzakelijk voor Vitamine D, preventie van depressie, en wat weet ik nog meer. Is dat wel rechtvaardig? En hoe je het draait of keert, je doet avondmensen biologisch absoluut geen deugd door hen tegen hun eigen ritme te laten opstaan, ook al is dat dan in vol zonlicht.

Meteen de reden waarom consensus in deze discussie onhaalbaar is. Geen enkele oplossing is voor iedereen goed, het behoud van de tweejaarlijkse wissel is (helaas) nog het meest rechtvaardig.
Bedankt.
Ik ben avondmens; enfin, quasi nachtmens.
In de wintermaanden zie ik met moeite wat daglicht (dat zoiezo vaak al minder fel is), en winterdepressies zijn elk jaar vaste kost, ook steevast opgelost een weekje of twee na de herinvoering van het zomeruur.
Altijd winteruur zou voor mijn gezondheid wss nefast zijn.
Ik voel me echt niet goed in mijn vel de maanden dat de zon voor 20u/20u30 ondergaat.
Bij permanent winteruur zou dat quasi het ganse jaar zijn.
Ik ben dus vrij "militant" pro-zomeruur.

Plus, ik heb ook echt geen nood aan zonlicht om 3u 's ochtends in putteke zomer.
Aangezien mensen hun dag meestal indelen "opstaan-werk-vrijetijd-slapen", heeft meer zon 's avonds dus ook meer zin, want dan is het zonlicht beschikbaar in de "nuttige uren".
De compromis zoals hij nu bestaat is idd nog de beste (hoewel ik liever de zomeruur transitie vroeger zou zien, bv begin maart zoals in de US).
Maar compromis is een vies woord aan het worden, alles moet tegenwoordig of het een of het ander zijn.

Naar de EU toe, zie ik niet hoe er een consensus gaat komen.
Niet alleen op basis van ochtenmens vs avondmens, maar ook omdat de landen west-oost nu al een totaal ander uur hebben dat de zon opkomt/ondergaat, en voor de landen in het oosten de zonsopgang/ondergang nu al heel vroeg is.
De landen noord/zuid hebben dan weer voor een andere reden verschillende zonneuren.
En een versnippering van uren wanneer elk land apart mag kiezen is ook geen goeie oplossing denk ik.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er bestaan ook mensen die gevoelig zijn aan fel zonlicht/warmte en daardoor zomerdepressies kunnen krijgen.
Er wordt al genoeg rekening gehouden met de liefhebbers van zonlicht door een permanente wintertijd te hebben(zonlicht+1h).
Een permanente zomertijd zou nefast zijn voor mijn gezondheid.

PS: er bestaat genoeg voeding(vette vis, eieren, zuivel) met vitamine D. Een vitamine D tekort vind ik dus nonsens.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

@catalyst en itnetadmin, dit gaat niet over ochtendmens vs avondmens maar over mensen die op de vaste tijdstippen moeten participeren in de samenleving. School begint een uur vroeger en stopt een uur vroeger, crèche sluit een uur vroeger. Ik heb flexibele werkuren, gelukkig maar, doch blijven er genoeg vaste tijdstippen over die ik niet kan kiezen waardoor ik gekluisterd ben aan de tijd van de zone waarin ik leef.

Dus een tijd waarin ik een uur later kan opstaan en gaan slapen wanneer je de zonnetijd als constante beschouwt, is voor mij beter. So wintertijd it is!

Sinds de omschakeling naar zomertijd moet ik nu permanent elke dag een uur vroeger opstaan. Zoiets fückt met ne mens, zijt daar maar zeker van, toch als deftige nachtrust al schaars is zoals bij zo veel mensen met kinnekes.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Het is bovendien een misvatting dat het zomeruur gunstiger is voor avondmensen dan ochtendmensen; het is precies omgekeerd. Echte avondmensen hebben er geen probleem mee om na zonsondergang nog actief te blijven. Door de klok een uur vooruit te zetten word je echter gedwongen om vroeger op te staan en daar hebben avondmensen juist het meeste last van.

PS: Is het nog iemand opgevallen dat de discussie het hevigst woedt bij de overschakeling van winter- naar zomertijd, maar dat de omgekeerde beweging haast geruisloos passeert?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Bovendien bevindt ons land zich dichter bij de nul-meridiaan (Greenwich) dan bij de 15 graden oost meridiaan! Zelfs in de wintertijd lopen wij méér dan een halfuur voor op de zonnetijd :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Klopt natuurlijk ook. De hele Benelux hoort eigenlijk UTC te hanteren als tijdszone, UTC+1 is de tijdszone van Centraal-Europa. In die zin is een permanent winteruur dus al een compromis met UTC en UTC+2 als de uitersten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

JamesEarlGray schreef:School begint een uur vroeger en stopt een uur vroeger, crèche sluit een uur vroeger.
...
Sinds de omschakeling naar zomertijd moet ik nu permanent elke dag een uur vroeger opstaan. Zoiets fückt met ne mens, zijt daar maar zeker van, toch als deftige nachtrust al schaars is zoals bij zo veel mensen met kinnekes.
Hier snap ik nu eens niets van. School of creche beginnen gewoon nog altijd op hetzelfde uur. Dat het ineens lijkt alsof het een uur vroeger is, omdat de zon nog hoger staat, maakt totaal niet uit. Zeggen dat je nu permanent een uur vroeger opstaat, gaat voorbij aan het feit dat je normaliter nu ook permanent een uur vroeger gaat gaan slapen, maar daar zwijg je over.

Ik ben het 100% met ITnetadmin eens dat het argument dat winteruur natuurlijk is, gewoon irrelevant is, want niemand leeft 'rond' het middaguur, want dat betekent om 20u gaan slapen en om 4u opstaan. Bijna iedereen staat ten vroegste om 6u op, en een systeem waarbij het al vóór 6u daglicht is, is gewoon zonde van dat daglicht. De kortste nacht van het jaar duurt nog altijd 7u30' en met onze zomertijd is de zonsopgang dan al rond 5u30, waarom zou je dat in godsnaam al op 4u30 willen (i.e. permanente wintertijd).

Of je al dan niet de tijd wil laten veranderen hangt ook vooral af met het feit of je liever 's morgens grote variatie hebt, of 's avonds. Mij lijkt 's avonds gewoon nuttiger, want in de zomer wil je ook langer van je dag buiten kunnen gebruik maken (of het nu terras is, of werk doen) dan in de winter. Voor mij zou het zelfs een systeem mogen zijn dat elke morgen de zonsopgang op hetzelfde tijdstip valt :D.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

We zullen nog wel zien wat ze kiezen, maar zomeruur kiezen omdat het woord zomer prettiger klinkt dan komt het niet goed lijkt me.

[youtube]PCA_VyXCPok[/youtube]
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Prachtig MClaeys, met Lubach is het inderdaad altijd lachen geblazen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

@Tomby, dus enkel duur van slaap is van belang, niet het moment waarop? Itnetadmin zei net dat er wetenschappelijk bewijs is voor het bestaan van zo wel avond- als ochtendmensen, dus wat je zegt klopt niet.

Ja, ik zou vanaf omschakeling zomeruur elke dag een uur vroeger in bed kunnen gaan liggen, maar daar zou mijn bioritme een ferm stokje voor steken, zoals ook (weer) gebleken.

Daarnaast is het moment waarop het licht en donker is wel degelijk van belang, zoals ik al zei: veel licht bij het ontwaken, reeds donker bij het uitbollen en gaan slapen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Tomby schreef: Bijna iedereen staat ten vroegste om 6u op, en een systeem waarbij het al vóór 6u daglicht is,
Straffe aanname... Ik heb meer dan de helft van mijn loopbaan een pak vroeger opgestaan. Om 6u30 waren we al aan de slag (soms na 80-90Km gereden te hebben). In de zomer bij warm weer begonnen we dikwijls nog een uur vroeger. Gaan slapen was meestal tussen 23-24u.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Onze natuurlijke tijdzone is GMT/UTC. Het hele jaar door. En zelfs dat is nog niet onze natuurlijke tijd, maar de zon komt dan wel op haar hoogtepunt rond min of meer 12u 's middags. Natuurlijk meer in Oostende dan in Genk.

Het aannemen van natuurlijke tijd is afgeschaft toen de spoorwegen ontstonden omdat dat totaal onwerkbaar was om een dienstregeling op te stellen. Toen zijn de tijdzones ingevoerd. En tot voor de oorlogen was de tijdzone hier ook effectief GMT, maar leven en cultuur was toen uiteraard wel helemaal anders dan vandaag.
JamesEarlGray schreef:@catalyst en itnetadmin, dit gaat niet over ochtendmens vs avondmens maar over mensen die op de vaste tijdstippen moeten participeren in de samenleving.
Dat is idd de kern van het probleem, zoals ik ook al aangehaald heb. Natuurlijke variatie (zowel in mens als planeet) geforceerd en artificieel proberen te "normaliseren" zal altijd gedoemd zijn om te falen.
on4bam schreef:
Straffe aanname... Ik heb meer dan de helft van mijn loopbaan een pak vroeger opgestaan.
Hij heeft wel gelijk hoor. Elia heeft een tabel met de load per uur. Om 5u is dat nog hetzelfde als om 1u30 's nachts. Om 6u hetzelfde als 18u (en om 18u is het nog niet donker genoeg om lichten aan te steken). En vanaf 6u zie je de grafiek plots pijlsnel de hoogte in gaan, met 7u meteen het piekmoment van de ganse dag.
Didymus schreef:Het is bovendien een misvatting dat het zomeruur gunstiger is voor avondmensen dan ochtendmensen; het is precies omgekeerd.
Yeah, no. Vraag dat eens aan een avondmens.
Didymus schreef: PS: Is het nog iemand opgevallen dat de discussie het hevigst woedt bij de overschakeling van winter- naar zomertijd, maar dat de omgekeerde beweging haast geruisloos passeert?
Nope, discussie is er dan evengoed. Het varieert van jaar tot jaar welke switch het meeste discussie krijgt. Toen er nog geen sprake was van de DST af te schaffen was de discussie telkens zeer beperkt.

Btw, Duitsland en Frankrijk zijn onze nummer 1 en 2 handelspartners. Duitsland zal wellicht UTC+2 nemen door de ligging, Frankrijk wellicht ook door de cultuur en ook omwille van Duitsland dat ook hun voornaamste handelspartner is (omgekeerd echter niet). Onze handelspartner 3 is NL en 4 is UK, die wellicht UTC+1 gaan nemen. Maar gezien de verwachting dat de handel met het UK sterk zal minderen, en handelspartner 6 (5 is VS) Italie is dat zeker voor UTC+2 gaat, zal dit op zich genoeg zijn voor het planbureau om UTC+2 te adviseren omwille van economische redenen/het feit dat wij economisch zo afhankelijk zijn van het Europese blok ten oosten van ons. Met het vertrek van het VK zal Duitsland veel meer de toon gaan zetten in de EU.

De grootste kans is echter dat de politici (weer) niet durven beslissen, en alles bij het oude blijft.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

CCatalyst schreef:Yeah, no. Vraag dat eens aan een avondmens.
Ik BEN een avondmens, doch verplicht vroeger dan gewenst op te staan en te gaan slapen dan wat voor mij natuurlijk voelt.

Daarbij zou helpen: reeds licht om mij te motiveren op te staan en reeds donker mij te motiveren te gaan slapen.

Ik begrijp echt niet hoe je tot het idee bent gekomen dat voor mij als avondmens opstaan in het donker en gaan slapen met invallend zonlicht een goed idee zou zijn, want dat is pure gekheid: ik wil dat niet! Dan lijkt het alsof ik een vroege ploegenshift zou draaien, de absolute hel voor avondmensen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als avondmens:
Of ik nu in de winter met winteruur in het donker zou moet wakker worden/opstaan, of met zomeruur in het donker datzelfde, maakt niet veel uit.
Om nog maar te zwijgen dat de gordijnen thuis toch toe zijn, kwestie van straatverlichting wat buiten te houden; dus in het donker wakker worden is zoiezo een feit.
Dat de zon een uur sneller opkomt in de winter maakt niet veel uit, na een slaapdronken rit naar het werk en de nodige koffie (vergis je niet, de eerste 30-60 min mag/moet men mij niet aanspreken, koffie of niet, licht buiten of niet, winter en zomer), heb ik aan die ochtendzon echt niks gehad.

's Avond ben ik, bij zomeruur, in de zomer een 3tal uurtjes na zonsondergang klaar om te slapen; met winteruur wordt dat 4u.
Maar erger, in de winter ben ik al gauw makkelijk 7-8 uur wakker na zonsondergang, en dat betekent dat er veel te veel van mijn actieve tijd doorgebracht wordt in een omgeving zonder daglicht (met zomeruur zou dat al een iets minder pijnlijke 6-7 uur zijn).

Over werken zullen we niet spreken, dat is binnenshuis en helpt ook niet echt veel; toch niet omdat in de winter de zon nu niet echt vaak "straalt", het is vaak een zwak zonnetje achter een wolkendek, met moeite bekeken door een raam. Echt "sterk" daglicht geeft dat niet.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

De zon moet heus niet in je gezicht schijnen om een effect op je melatoninecyclus te hebben. Mag ik het daarnaast ook vreemd vinden dat je het als avondmens problematisch vindt om veel actieve tijd door te brengen na zonsondergang? Dat het moeilijk overeen te stemmen valt met doorsnee school- en werkuren, dat is een andere kwestie.
CCatalyst schreef:Yeah, no. Vraag dat eens aan een avondmens.
Zoiets dan?
Afbeelding

(Niet dat ik mezelf vergelijk met Mandela, verre van.)

Ik ben een avondmens pur sang die het productiefst is vanaf de late middag tot laat op de avond. Wie mij wil folteren kan mij het best verplichten om om 5u op te staan.

Ik zie in deze discussie veel zelfverklaarde avondmensen die 's avonds lang daglicht willen. Als je daar logisch en wetenschappelijk over redeneert, dan is dit een contradictio in terminis.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind het absoluut niet problematisch om actieve tijd door te brengen na zonsondergang.
Hoewel mijn voorliefde zich eerder bevindt bij het feit dat anderen dan slapen en de wereld tot rust komt en "van mij" is.
Het is dus minder "ooh, het is eindelijk donker, ik haat de zon" en meer "de wereld slaapt eindelijk, nu kan ik ongestoord wat werken/lezen/...".

Avondmens zijn heeft ook eerder te maken met een tragere cyclus (en een langere; ochtendmensen zitten veel korter op een biologische 24u cyclus dan avondmensen, die vaak dichter bij een 26-tal uur zitten); ik word zeer traag wakker (ik prefereer een tweetal uurtjes om wakker te worden whenever possible), maar ik blijf ook veel langer actief (eenmaal met iets bezig...), en niet echt te maken met "ooh ik zit liever in het donker dan in de zon".

Ik merk dat ik last heb van het te weinig aan daglicht tijdens winteruur, en hoe ouder ik word, hoe meer mijn lichaam toch van zijn oren begint te maken dat er wat minder zonuren meegepikt worden.
Ik zou, maw, als avondmens wel kunnen functioneren in gebieden die kort bij de middernachtzon liggen.

Verder liggen mijn productieve uren ook in de late namiddag tot nacht.
Ik kan gerust de tijd uit het oog verliezen en doorvloeken op iets tot 4u 's ochtends.
Vergaderingen en meetings allerhande zijn voor mij strict namiddagactiveiten; menselijke interactie voor het middagmaal (rond 14-15u) zijn voor mij ongewenst.
En het is lang niet de eerste keer dat ik pas na middernacht de deur van mijn werk achter mij toetrek (want geen gezaag rond mijne kop, geen kat in het gebouw, en je kan al ns iets platleggen).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

JamesEarlGray schreef: Ik begrijp echt niet hoe je tot het idee bent gekomen dat voor mij als avondmens opstaan in het donker en gaan slapen met invallend zonlicht
In welk scenario zou dat wel zijn dan, ben niet mee.

Avondmens is per definitie niet wakker voor 8u en gaat niet slapen voor 1u, en daar heb ik mijn veronderstelling op gebouwd.

Ik denk dat er nergens voorgesteld wordt om UTC+5 in te voeren (21 juni zonsopgang 8u30 zonsondergang 1u).

Tenzij je natuurlijk afwijkt van je natuur en om 5u opstaat en om 22u gaat slapen, maar dan ben je een ochtendmens in disguise. Afaik houden avondmensen zoiets nooit lang vol, de kruik van tegen je natuur ingaan gaat maar zolang te water tot ze barst in de zin van psychologische of lichamelijke problemen (zie literatuur).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Iemand heeft precies een oud bericht van mij op Userbase gelezen. :)

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/w ... ~abea3288/

“Schaf wintertijd af en verzet klok half uur”
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Daarvoor pleiten de Nederlandse meteorologen van weerbureau Weeronline.
Daarvan hebben ze het ;)
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5309
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ik vroeg mij al af wanneer het "gezaag"weer zou beginnen. :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

on4bam schreef:Ik vroeg mij al af wanneer het "gezaag"weer zou beginnen. :angel:
Uhu, 't is laat dit jaar. En als dat weer voor 6 maandjes van de baan is, kunnen we aan zwarte piet beginnen :bdaysmile:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Grote meerderheid om het omschakelen tussen zomer- en winteruur af te schaffen, kleine meerderheid voor behoud van het winteruur:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/10/23 ... intertijd/
slafes schreef:“Schaf wintertijd af en verzet klok half uur”
Nee, geen voorstander van. Dat maakt de dingen alleen maar ingewikkelder als je met sommige landen een een veelvoud van een uur en met andere van een halfuur verschilt.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als ik het goed voor heb, kon je enkel kiezen tussen zomer of wintertijd. Mocht de keuze erbij staan om het huidig systeem te behouden, zagen de resultaten er zeker anders uit
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Uit de resultaten blijkt dat 83 procent van de Belgen af wil van het systeem van winter- en zomertijd. Als ze moeten kiezen tussen winter- en zomertijd, is er een lichte voorkeur voor de wintertijd. 50 procent van de mensen die geantwoord hebben, staan achter de wintertijd, 45 procent koos voor zomertijd.
Er staat toch dat 83% ervan af wil? De overige 17% wil het huidige systeem dus behouden.
Wat uit het artikel niet heel duidelijk blijkt is of die 50% voor wintertijd en 45% voor zomertijd het percentage is van alle deelnemers of van die 83% die het wil afschaffen. Ik vermoed het eerste.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Er klopt toch weer eens een ander niet aan dat filmpje van de VRT. Er zijn een aantal vreemde zaken die telkens het winteruur beter laten uitkomen.
=> Mensen leven niet alleen voor het werk, dus waarom tonen ze ook niet de kortste nacht (21 juni)?
=> Wie staat op om 8u, en vertrekt om 8u10 al naar het werk?
=> Wie is 's avonds langer onderweg dan 's morgens, in het weekend dan nog (dit is immers zeker niet in de week gefilmd, getuige de rust op de weg).
=> Waarom een volledig bewolkte dag gebruiken voor de zomertijd-film en een half bewolkte voor de wintertijd?

Soit, Wallonie wil altijd zomertijd, dus de federale regering durft niets te beslissen. Onder de volgende zal het wellicht niet beter zijn als de PS erin komt. Altijd wintertijd wordt ginder al geframed als toegeven aan Vlaanderen. Dus deze topic, die al 15 jaar oud is, kan gerust nog veel ouder worden.

Wij als klein landje dat leeft van export/import met andere landen moeten ook geen eigen arrogante tijdzone gaan hanteren. We zouden het VK kunnen volgen, maar gezien brexit en de psychologische grens van de zee valt een uur verschil makkelijk te verantwoorden. Ik stel dan ook gewoon voor om te doen whatever Duitsland doet. Tenslotte bepaalt den Duits al bijna 80 jaar de tijd van Belgie.

Denk ook aan de vele toestellen met DCF77 ontvangers (veelal zonder offset-mogelijkheid) die onbruikbaar zouden worden! GPS is niet altijd een alternatief, zeker niet voor indoor-ontvangst.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:Wij als klein landje dat leeft van export/import met andere landen moeten ook geen eigen arrogante tijdzone gaan hanteren. We zouden het VK kunnen volgen, maar gezien brexit en de psychologische grens van de zee valt een uur verschil makkelijk te verantwoorden. Ik stel dan ook gewoon voor om te doen whatever Duitsland doet. Tenslotte bepaalt den Duits al bijna 80 jaar de tijd van Belgie.

Denk ook aan de vele toestellen met DCF77 ontvangers (veelal zonder offset-mogelijkheid) die onbruikbaar zouden worden! GPS is niet altijd een alternatief, zeker niet voor indoor-ontvangst.
Ik ben het helemaal met u eens.
Met het UK is er nu al een tijdverschil van 1u, dus ik zie niet in waarom we ons zouden vastklikken aan hun "uur-keuze".
Het is veel relevanter om te kijken naar de andere buurlanden: Duitsland, Frankrijk, Nederland. Net zoals de BEF gekoppeld was aan de DM voor de EUR er was, is het nuttig om onze tijdsaanduiding af te stemmen op die van DE.

De keuze tussen zomer- of winteruur zal me een zorg wezen. Het is niet het ene of het andere dat me stoort, wel de overgang 2 keer per jaar.
Beide uurregelingen hebben voor- en nadelen voor individuele personen en voor de maatschappij als geheel.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik blijf bij mijn Belgisch alternatief.
- Vlaanderen Winteruur
- Wallonie zomeruur
- Brussel en faciliteiten gemeenten blijven 2x per jaar wisselen.

Iedereen blij. :)
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zie zoiets hier nog komen... waarom samenwerken als je kan tegenwerken? Er zit evenzeer 'werken' in dat woord ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik verwacht ook nog zoiets.

Onze politiek in België zal weer vanalles verzinnen wat het volk eigenlijk niet wil (zoals altijd). Als het voor hen zelf maar een overwinning lijkt. En dan verwonderd dat de mensen de politiek moe zijn ...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1333
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ramaht schreef: - Brussel en faciliteiten gemeenten blijven 2x per jaar wisselen.
Net zoals ze officieel tweetalig zijn moeten ze dan ook maar 2 tijden hanteren. (toegeven dat tijden van frans naar nederlands vertalen lastig gaat zijn). Meeste brusselaars hebben toch 2 armen dus geen probleem (waals rolex/vlaams K3 gaat naar beide kanten issues geven dus wel best op gelijk niveau). Bonus voor de horlogeverzamelaars.

Treinen gebruiken al apparte tijdzone (het rode cijfertje is nst, nmbs standard time, niet te verwarren met hst).

Als groot liefhebber van De Lijn ben ik fan van fuzzy time. "Als ik goesting heb", "Rond zesse", "na mijn bokes" en voor de liefhebbers van het Vlaamsche kanon "als de zon schijnt" (... euh wacht effe... whatever da kennen ze toch ni...). Ook quantum interpretaties (afhankelijk van wanneer, met hoeveel dringendheid en uw algehele gemoedstoestand bij het kijken) zijn zeker psychologisch/filosofisch interessant (is het uw gemoedstoestand die de bussen beinvloed of andersom? Als niemand een bus nodig heeft, rijdt ze dan wel?).
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”