Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Zag het op HBVL maar Proximus heeft het ook gepost: https://www.proximus.be/pickx/nl/195572 ... ame-op-til
In hun url staat pickx, weet niet of het dan bij dit topic hoort ? https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 60#p790060

Bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190613_044 ... ame-op-til
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Er zijn hier op UB al eerdere topics over geweest.

1. Inhalig
Waarom wil Proximus (en andere bedrijven) toch zo graag alsmaar meer winst?
Maak een product, plak er een correcte prijs op en klaar. Waarom moet ik betalen voor een product waar ik bovenop mijn aankoopbedrag ook nog moet betalen met profiling etc?

2. Negeren
Ik snap niet dat marketingafdelingen van bedrijven zo'n gigantische sommen geld neertellen voor reclame.
Danone had jarenlang reclame voor "activia". Activia staat tot youghurt zoals een vermolmde boom tot een stoere eik, kortom het is gewoon prul. Maar blijkbaar had er iemand bij Danone toch een mega marketingbudget ergens weten te scoren.
Ik bedoel maar: laat de marketingjongens geloven dat reclame werkt en laat de rest van de mensheid met rust :).
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

heist_175 schreef:Er zijn hier op UB al eerdere topics over geweest.

1. Inhalig
Waarom wil Proximus (en andere bedrijven) toch zo graag alsmaar meer winst?
Maak een product, plak er een correcte prijs op en klaar. Waarom moet ik betalen voor een product waar ik bovenop mijn aankoopbedrag ook nog moet betalen met profiling etc?

2. Negeren
Ik snap niet dat marketingafdelingen van bedrijven zo'n gigantische sommen geld neertellen voor reclame.
Danone had jarenlang reclame voor "activia". Activia staat tot youghurt zoals een vermolmde boom tot een stoere eik, kortom het is gewoon prul. Maar blijkbaar had er iemand bij Danone toch een mega marketingbudget ergens weten te scoren.
Ik bedoel maar: laat de marketingjongens geloven dat reclame werkt en laat de rest van de mensheid met rust :).
1. Winst is de bestaansreden van bedrijven, beursgenoteerde bedrijven hebben ook nog eens groei nodig. Het klopt wel dat als je al betaalt men de klant niet nogmaals moet ambeteren met reclame. Ofwel betaal je voor de dienst, ofwel ben je via reclame zelf het product.

2. Omdat het werkt. Er wordt enkel geld in gestoken als het ook opbrengt. Zonder reclame kende maar weinigen Danone.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

1 als je zelf een bedrijf hebt, dan wil je dat dit zo hoog mogelijk is gequoteerd op de markt voor een hoge (markt) - verkoopwaarde.
Maar als consument wil ik natuurlijk ook een eerlijke prijs geven en niet willen opdraaien voor de woekerwinsten. Maar Dat is nu eenmaal marketing. De klant doen geloven dat het produkt het beste is voor een eerlijke prijs. Maar dan zo eerlijk mogelijk dat er veel winst op gemaakt wordt.

2 veel A- merken kosten meer, omdat ze zogezegd het beste zijn, terwijl de huismerken net zo goed zijn tegen een veelal lagere prijs. Meestal zijn deze ook in dezelfde fabriek gemaakt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Gigantische sommen geld worden niet zomaar neergeteld. Trouwens, al die data-miners moeten eerst wel gevoed worden door de kabel-en koperdraadboeren! Onze monopolisten zitten weer op een goud-ader misschien, hun ¨stomme pijp¨ wordt mogelijk het nieuwe verdienmodel :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

wied schreef:Gigantische sommen geld worden niet zomaar neergeteld.
:bdaysmile:

Hoeveel extra laminaat zou QuickStep verkocht hebben door fietserkes te laten rondrijden met hun naam op hun t-shirt? Ach kom nou.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

En tegelijk hoor je dat Google de API in chromium die nu gebruikt wordt door adblockers gaat inperken, want "adblocking is een gevaar voor hun business model".
Interessante tijden (de alternatieve browsers die chromium gebruiken dreigen alvast met een forking).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Volgens mij is die versie van Chrome nog niet gelanceerd?
En als ze dat wel doen: iedereen terug op FF :bdaysmile:
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef:
wied schreef:Gigantische sommen geld worden niet zomaar neergeteld.
:bdaysmile:
Hoeveel extra laminaat zou QuickStep verkocht hebben door fietserkes te laten rondrijden met hun naam op hun t-shirt? Ach kom nou.
Ook dat is reclame die werkt ('quickstep' is voor velen al een synoniem voor laminaat). Je merkt dat vooral als een of andere renner een interview afneemt met ander t-shirt (of niet de juiste schoenen/onderbroek/zeemvel/tandpasta...)
Is echt niet omdat ze de sport willen aanmoedigen. (dan zouden vooral farma bedrijven sponsoren... uhm... ah well...)

Er zijn al experimenten geweest met reclame in games en zal wel groeien.
Praktisch elk merk/label dat in beeld komt is betaald, soaps zijn er natuurlijk voor gemaakt maar zelfs in films (sony is hier vooral berucht voor).
Enkel VRT mag het niet (dat is geen reclame maar sponsoring :lol: )

Al die spam is er met zoveel gewoon omdat het werkt :cry:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Data-mining is een heel ander beestje dan mensen laten rondrijden met reclame op de borst of rug!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Volgens mij is die versie van Chrome nog niet gelanceerd?
Ik citeer effe de bronnen:
https://boingboing.net/2019/05/31/confl ... est-2.html
https://boingboing.net/2019/06/11/browser-wars.html
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

wied schreef:Data-mining is een heel ander beestje dan mensen laten rondrijden met reclame op de borst of rug!
Ook data mining is vooral voor reclame.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:
wied schreef:Gigantische sommen geld worden niet zomaar neergeteld.
:bdaysmile:

Hoeveel extra laminaat zou QuickStep verkocht hebben door fietserkes te laten rondrijden met hun naam op hun t-shirt? Ach kom nou.
Veel mensen reageren direct met de merknaam als je het over parket hebt.
Waarom noemen we een fototoestel een "kodak", een balpen een 'bic',... goeie marketing. Dus ik zou de impact van reclame niet onderschatten maar ook niet overschatten, zo'n merkbekendheid duurt jaaaaaren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Versta me niet verkeerd: Ik ben zelf ook geen fan van reclame (zoals de meesten uiteraard). En van persoonlijke nog minder.

Maar toch vind ik dit Belgisch 'megaproject' (we zullen zien hoe mega) niet meer dan logisch!
Alle grote buitenlandse spelers (lees Amerikaanse) zoals Facebook, Google, ... doen het al jaren. Of persoonlijke ads nu werken of niet, het spreekt de marketing boys & girls wel aan. Torenhoge budgetten die dus gespendeerd worden voor reclame vloeien letterlijk meer en meer weg naar o.a. Amerika.

Lokale spelers leven echter van deze reclameinkomsten. De Belgische markt is dus gewoon haar verdienmodel aan het bijwerken.

Tot slot, eerlijk gezegd heb ik liever dat die inkomsten terug wat naar onze economie vloeien, dan gewoon naar de overkant van de oceaan te vliegen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

excuseer... maar gdpr?

ik ben klant bij proximus, niet bij de rest (enfin, nog even bij mediahuis voor MV maar die is ook naar base aan het gaan)...
dus de rest heeft niets te kijken naar mij "klantendata" !

heeft proximus wel het recht om zomaar gegevens van klanten te delen met andere bedrijven?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Er zal wel een clausule in de kleine lettertjes staan of gezet worden.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk niet dat de gdpr zo werkt; enkel data retention die noodzakelijk is, en ik denk dat "commerciele interesses" niet echt noodzakelijk genoemd kunnen worden.
Zulke toestemming, ook al is ze opt-out (wat ook al een issue is voor de gdpr, want die werkt met opt-ins), kan op elke moment ingetrokken worden.
Dacht ik toch.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Er staat nog niets vast. Pas als de tests voorbij zijn, beslissen de bedrijven of er een aanbod voor adverteerders komt.
Uiteraard moeten ze rekening houden met GDPR! Ze zullen ook niet één grote database maken met alles erin. Dat mag gewoonweg niet.

Misschien gaan ze die data niet letterlijk met elkaar delen?

Een gemeenschappelijk platform waar een adverteerder mee werkt zou bijvoorbeeld ook kunnen.
De adverteerder zegt, ter illustratie: ik target 25-45 jarige vrouwen, met huisdier. En dat platform stuurt dat dan uit naar Proximus, VRT, ...
Elk stuurt dan die reclame uit naar hun klanten die aan deze voorwaarden voldoen.

Resultaat: de adverteerder heeft geen persoonlijke data en de bedrijven hebben van elkaar ook geen weet wie deze zijn.

Trouwens, deze manier van werken bestaat nu ook al, maar dan zonder meerdere ‘klantenbestanden’ :wink:
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

heist_175 schreef:Volgens mij is die versie van Chrome nog niet gelanceerd?
En als ze dat wel doen: iedereen terug op FF :bdaysmile:
Ik kreeg gisteren een online survey over Firefox Foxus, ik heb de indruk dat FF dat ook denkt...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

ITnetadmin schreef:
heist_175 schreef:Volgens mij is die versie van Chrome nog niet gelanceerd?
Ik citeer effe de bronnen:
https://boingboing.net/2019/05/31/confl ... est-2.html
https://boingboing.net/2019/06/11/browser-wars.html
https://tweakers.net/nieuws/154002/goog ... orgen.html
Zit nog niet in de huidige versie van Chrome dus
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

MrBlueSky schrijft: ...eerlijk gezegd heb ik liever dat die inkomsten terug wat naar onze economie vloeien...

Met Liberty Global als hoofdaandeelhouder bij Telenet zal die wens niet vervuld worden :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”