Doorbraak in onderzoek waterstof panelen

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Misschien zien ze deze nieuwe uitvinding weer wat te rooskleurig in.
Het weer is zoals het nu bezig is niet echt normaal te noemen, maar heeft de mens genoeg info over een zeer lange periode om dit ook te bevestigen... dat is de vraag.
Nog een interessant filmpje van een prof:
[youtube]dSVkSCN_hLQ[/youtube]
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

250l op een jaar uit een paneel, 10-12 mol als het atmosferisch is, dus hoop en al 30 gram H²
paneeltje van 10cm², 0.1gram per dag, wat 36.5 gram op jaar basis zou kunnen zijn
energieinhoud van H² is 120MJ/kg, 33kWh/kg

Ik mis wat gegevens of mijn elementaire chemie kennis moet opgefrist worden.
Gebruikersavatar
edon
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 jul 2011, 23:27
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 10 keer

Gemiddeld 250l per dag per jaar...
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Thx, wist dat ik ergens iets niet had gelezen, dat maakt al een heel verschil :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AnD schreef:Nog een interessant filmpje van een prof:
Beste quote... "I had hair before the global warming but I don't make a connection."

Beide partijen hebben zeker overtuigende feiten maar het leggen van verbanden blijft een gevaarlijk iets.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Blijkbaar is dat toch allemaal niet zo simpel... waterstof "lekt" namelijk overal doorheen (zelfs door je opslagtank) als het onder druk staat. Gezien je ook driemaal zoveel waterstof nodig hebt als aardgas voor dezelfde energieke waarde moet je ook driemaal zoveel door je net pompen want toch heel wat andere eisen stelt aan dat net.
Lekken gaan we het niet direct noemen. Waterstof nestelt zich in het kristalrooster van ijzer totdat dat verzadigd is, ook wel 'blistering' genoemd.. Het zou anders wat zijn op de productie eenheid waar ik werk...
ddd schreef:Het restproduct (water - waterstof) is zuurstof. Kan dat ook niet nuttig gebruikt worden?
Zeker. Het voordeel bij een elektrolyse is dat je heel zuivere gassen bekomt. Zuurstof is een belangrijk industrieel gas, waar heel hoge zuiverheidscriteria aan vast hangen (zoals bijvoorbeeld de ethyleenoxide productie). Het wordt ook ingezet in verbrandingsovens of als oxidatiemiddel in biochemische processen. De toepassingen zijn legio en vergeten we ook niet uiteraard de medische wereld niet.De klassieke luchtdistillatie voor de productie van zuurstof is heel energie intensief waardoor zuurstof uit elektrolyse een perfect alternatief is.
Ofloo schreef:Waar ik meer van wakker lig is wat is er allemaal nodig om waterstof op te slagen, en wat is de kost van dat onderhoud, waterstofgas opslaan gaat niet bepaald zonder risico's !
Waterstof heeft een slechte naam maar dat is onterecht. Het zo gezegde verhoogde risico duikt telkens op in de discussies over waterstof.
Waterstof is heel licht en zal bij het vrijkomen in de atmosfeer heel snel stijgen en zich verspreiden in de lucht waardoor de explosiegrenzen snel niet meer overschreden worden. De eventuele verbranding zal dus heel lokaal voordoen en niet snel verspreiden. Aardgas of benzinedampen bijvoorbeeld zijn zwaarder dan de lucht en kunnen op concentreren waardoor het risico op bijvoorbeeld een explosie of vuurbal hoger is dan bij waterstof het geval is. Een lek in een waterstofvat dat ontsteekt zal eerder een steekvlam geven dan een explosie of vuurbal. Ik heb dus meer 'schrik' van de aardagsleiding in mijn woning dan wanneer er waterstof in zou zitten.
Waterstof wordt al jaren in de industrie gebruikt en toont een opvallend positieve veiligheidsgeschiedenis en zijn er nagenoeg geen incidenten gekend die rechtstreeks gerelateerd zijn aan de eigenschappen van waterstof op zich.
Uiteraard is elk drukvat met de de nodige voorzorgen te behandelen. Wat dat betreft verschilt er weinig tussen een waterstofvat en pakweg een duikcilinder of een persluchtvat.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Dat er nog twijfelaars van de menselijke invloed zijn, begint stilaan pijnlijk te worden
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ~a7b9a826/
Zowat iedere wetenschapper is gek, behalve wij :lol:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Lekken gaan we het niet direct noemen. Waterstof nestelt zich in het kristalrooster van ijzer totdat dat verzadigd is, ook wel 'blistering' genoemd.. Het zou anders wat zijn op de productie eenheid waar ik werk...
Ik denk dat de blistering nog wel iets anders is dan waarover men het op Tweakers.net heeft (al is er later twijfel over de 1.6%)...
Waterstof diffendeert overal doorheen. Je verliest gewoonweg tot 1,6% per dag. Zeker bij lange termijn opslag zoals een half jaar zomer/winter cyclus gaat dat flink mee spelen.
Bron: https://tweakers.net/nieuws/149626/ku-l ... r_12650080
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Je moet wel wat verder lezen dat je neus lang is...

De post eronder spreekt van:
Volgens mijn berekening komt dit overeen met een verlies van 0,015% per dag (zie onderaan de comment).
Nu wil ik niet beweren dat alle tanks aan deze ISO norm voldoen maar dit is toch significant minder dan de genoemde 1,6%.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

We spreken van blistering als het effectief overgaat in corrosie en resulteert in broos staal. Maar dat komt alleen voor in verontreinigingen binnen de staalstructuur. Door de juiste legering en zuiverheid te kiezen is dat probleem van de baan. Maar het heeft dus ook te maken met het feit dat waterstof geabsorbeerd kan worden door metalen. Wij spreken er in ieder geval op het werk over als "den blister" verwijderen wanneer we leidingen bijvoorbeeld gaan spoelen met stikstof. Het metaal ademt dan nog lang waterstof na.

Over lekken naar buiten toe los door de leidingen heen heb ik nog nooit van gehoord. Ik zal het eens aan onze metalurgisten vragen.

Voor particuliere toepassingen denkt men eerder aan composietmaterialen om opslagtanks te fabriceren. Die kunnen grotere wanddiktes hebben en tegelijk licht uitgevoerd worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nob schreef:Je moet wel wat verder lezen dat je neus lang is...
Daarom dat ik ook reeds de opmerking maakte... ik denk trouwens niet dat ons huidige aardgasnet aan dergelijke ISO normen voldoet.

Zowel centraal als decentraal zijn er dus nog wel wat obstakels.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Niet dat elke site de waarheid in pacht heeft maar ik volg waterstof al enkele jaren. En het verhaal van verlies door de wanden komt heel veel voor in de nadelen totdat composiet materialen werden gebruikt.

En indien ik me niet vergis mag momenteel niet meer dan 7% waterstof toegevoerd worden aan het aardgasnet.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:ik denk trouwens niet dat ons huidige aardgasnet aan dergelijke ISO normen voldoet.
Een ombouw zal er altijd moeten gebeuren. Het hoge gasdruknet waar bijvoorbeeld Fluxys het beheer over heeft vormt weinig problemen op afsluiters en pakkingen na.

Naar woningen toe zullen, in de veronderstelling volledig op waterstof over te gaan in het netwerk, oudere (metalen) leidingen her en der wel vervangen moeten worden of gecoat. Oude leidingen (waaronder zelfs asbest) worden trouwens nu al volop vervangen door kunststof en dat vormt geen probleem bij niet te hoge drukken, maar dat is bij het lage gasdruknet niet van toepassing en is dus perfect mogelijk.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Waterstof blijft uiteraard het kleinste atoom dat er bestaat.
Daardoor slipt het al wel ns door seals enzo.
Voor waterstof is dat gelukkig niet zo erg, dat bindt zich wel weer met iets anders en verdwijnt niet.
In tegenstelling tot helium, dat dezelfde problemen heeft maar eenmaal gelost voor eeuwig verloren is.
WimDelar
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 feb 2019, 16:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

koenraaddeconinck schreef: Alleen maar om te zeggen dat dit allemaal heel mooi is. Hopelijk kan deze milieuvriendelijke technologie optornen tegen "the big money" want als de oliebaronnen beginnen te spreken ... Immers: "the money rules and ruins the world" ...
Het feit dat deze onderzoeksafdeling van de KU Leuven veelduldig samenwerkt met de petrochemische industrie én tegelijk inzet op dit soort van milieu innovatie, toont alvast aan dat de oliebaronnen daar geen invloed op hebben...
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

petrol242 schreef:..
Waterstof heeft een slechte naam maar dat is onterecht. Het zo gezegde verhoogde risico duikt telkens op in de discussies over waterstof.
Waterstof is heel licht en zal bij het vrijkomen in de atmosfeer heel snel stijgen en zich verspreiden in de lucht waardoor de explosiegrenzen snel niet meer overschreden worden. De eventuele verbranding zal dus heel lokaal voordoen en niet snel verspreiden. Aardgas of benzinedampen bijvoorbeeld zijn zwaarder dan de lucht en kunnen op concentreren waardoor het risico op bijvoorbeeld een explosie of vuurbal hoger is dan bij waterstof het geval is. Een lek in een waterstofvat dat ontsteekt zal eerder een steekvlam geven dan een explosie of vuurbal. Ik heb dus meer 'schrik' van de aardagsleiding in mijn woning dan wanneer er waterstof in zou zitten.
Waterstof wordt al jaren in de industrie gebruikt en toont een opvallend positieve veiligheidsgeschiedenis en zijn er nagenoeg geen incidenten gekend die rechtstreeks gerelateerd zijn aan de eigenschappen van waterstof op zich.
Uiteraard is elk drukvat met de de nodige voorzorgen te behandelen. Wat dat betreft verschilt er weinig tussen een waterstofvat en pakweg een duikcilinder of een persluchtvat.
'k heb het niet over leidingen ik heb het over vaten, .. een aardgas vat in je tuin moet ook aan bepaalde normen voldoen, op een bepaalde manier geplaatst worden en door een erkende geschilderd bij het minste krasje en gekeurd worden.

En da's ook een onderhoudskost die je moet in calculeren ! Dan moet je dat spul nog op druk brengen dat gaat ook niet zonder kosten en risico's, .. waarom zetten we anders niet allemaal een mest vat in onze tuin en maken we ons eigen aardgas, doen we ook niet, er is een mest overschot, als iedereen 2 vaten en een motor in de tuin zet kan men simplistisch gezegd ook zelf aardgas maken en met aardgas kan je ook een motor aandrijven om elektriciteit te maken.

Er komt gewoon meer bij kijken dan men wilt doen uitschijnen, en dit zal niet iets zijn voor iemand die op een appartementje woont je zal hier redelijk wat ruimte voor nodig hebben !

Allé begrijp me niet verkeerd ik hoop dat dit werkt, .. maar ik zie dit nog niet direct van de grond komen. Misschien over 20j
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9743
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 40 keer

Voor appartementen kan men werken met installaties per buurt. Panelen kunnen op collectieve gebouwen waarbij buurtbewoners kunnen participeren.

De opslag van energie is één van de belangrijkste punten die we moeten oplossen om duurzamer te kunnen leven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ofloo schreef:
'k heb het niet over leidingen ik heb het over vaten, .. een aardgas vat in je tuin moet ook aan bepaalde normen voldoen, op een bepaalde manier geplaatst worden en door een erkende geschilderd bij het minste krasje en gekeurd worden.
Ik had het niet alleen over leidingen hé. Trouwens een leiding is een vat, alleen wat langer :-D
Je maakt de vergelijking met een gastankt in de tuin. Meestal gaat het dan over vloeibaar propaan en een gasfase en daar liggen de risisco's pakken hoger dan bij een vat onder waterstofdruk. Geef mij dan maar dat laatste hoor. Zoals ik schreef, uiteraard moet elk drukvat met de nodige omzichtigheid behandeld worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Voor vloeibare waterstof moet je serieus gaan koelen... vergeet dat dus maar voor particulier gebruik.

Het zal gewoon onder druk zijn... maar een tank op 200 bar is ook leuk als iedereen dat in z'n tuin heeft staan.

Ik denk dat we serieus vooruit lopen op deze hopelijk beloftevolle techniek.. maar ik zou hem niet zo snel in je tuin verwachten.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Iedereen mag met een CNG wagen rijden en deze zelfs met een CNG compressor bijtanken aan zijn huis. Echter indien men een vat wil plaatsen dan dien je aan de Vlarem norm te voldoen!
En de CNG vaten staan nog maar op 300bar, waterstof is gebruikelijk op 700bar.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De publieke opinie vormt momenteel een struikelblok omdat de meeste mensen, terecht, niet de juiste eigenschappen van waterstof kennen of bang zijn van hoge drukken en vanuit een buikgevoel reageren. Waterstof heeft ook nog altijd af te rekenen met het Hindenburg complex. En zoals bruma aangeeft komen hoge drukken veelvuldig voor en wordt daar geen probleem over gemaakt, behalve in een vaste opstelling... Duikflessen worden ook gemakkelijk tot 300 bar opgedrukt. Ik bekijk het natuurlijk anders omdat ik er beroepsmatig elke dag mee te maken krijg en dan nog op veel extremere wijze.
r2504 schreef:Voor vloeibare waterstof moet je serieus gaan koelen... vergeet dat dus maar voor particulier gebruik.
Vloeibare waterstof wordt ook in de industrie niet of nauwelijks gebruikt. Alleen in de ruimtevaart is het een veel voorkomende brandstof.
bruma schreef:En de CNG vaten staan nog maar op 300bar, waterstof is gebruikelijk op 700bar.
De meest gebruikelijke drukken voor waterstof zijn het volgende : In de netwerken die we nu hebben Benelux/Noord Frankrijk beschikken we over verschillende einddrukken gaande tot 100 bar. De gekende "sigaren" die over de weg vervoerd worden staan vol op 300 bar. Nieuwere trailers met rechtopstaande flessen in composiet gaan tot 400 bar.

Ondertussen zijn er ook metaalhybriden die waterstof in hun moleculair rooster kunnen opnemen. Net hetzelfde verhaal als het nestelen van waterstof in het ijzerkristal maar dan veel intensiever. Nadeel hiervan is dat er beperkte en dure grondstoffen voor nodig zijn en die een serieuze milieu impact hebben bij ontginning. Dan denk ik aan paladium en consoorten. Koolstofcomposieten beginnen voor dit doel ook gebruikt te worden en hebben een voordeel op beschikbaarheid en kostprijs tegenover metaalhybriden, maar kunnen minder waterstof opnemen.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Awel, ik vind het leuk dat er eens iemand met kennis van zake uitleg kan geven over zo'n materie. Ipv het gebruikelijke giswerk.

Thumbs up petrol242 :beerchug:
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1267
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Heb je een idee van de prijs van een opslagtank voor waterstof? Laat ons zeggen een vat van 1000, 2000 en 5000 liter voor 300bar. Ik heb een paar fabrikanten gevonden maar nergens prijzen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Daar kan ik je direct niet in voort helpen.
Ik kan wel eens bij onze diensten horen. Uiteraard is dat dan in industriële context, maar het kan een richtwaarde zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

johan.devos schreef:Heb je een idee van de prijs van een opslagtank voor waterstof?
De tank is maar één van de vele onderdelen... compressor, ontspanner, energie wisselaar, controller, … de vraag is of zoiets economisch rendabel is in een individuele context.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Inderdaad is de tank alleen niet de volledige installatie. Uiteraard zal een individuele installatie, wat eigenlijk niet wenselijk is, de nodige elementen moeten bevatten zoals inderdaad compressie, brandstofcel, etc. Maar dat is ook zo bij een warmtepomp of eender welke particuliere energie installatie. Het kan wel misschien een mogelijkheid bieden voor mensen om off-grid te gaan, maar dat is een andere discussie. Ik denk eender aan lokale projecten zoals per wijk of per blok.

Of iets economisch rendabel is, is een vraag die altijd zal opspelen. Particulier of niet. Maar het feit dat we die vraag stellen is deel van het probleem. Maar daar ken je ondertussen mijn standpunt in.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3933
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Niet elke particulier moet zo een instalatie hebben,vind ik,men kan ook gewoon samenwerken,en alles op een meer geschikte plaats instaleren,om zo dan te bevoorraden,ik heb het dan over enkele straten te samen bijv.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3933
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Remeha heeft een eerste waterstofketel,om een huis te verwarmen,men gaat die nu testen,maar het lijkt een goed alternatief voor de gewone aardgas ketel.

https://www.remeha.nl/professional/cons ... /waterstof
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Liefst gecombineerd dan. Waterstof kan tegelijk ingezet worden als enkel brandstof of voor de levering van elektriciteit, waarbij ook terug warmte vrijkomt. Zeg maar dat 'vergeten' rendement. Het is trouwens een gevolg van het nieuwe 'Delta' project in Nederland nu de aardgasproductie daar weg valt en er opnieuw moet uitgekeken worden naar alternatieven.

De infrastructuur hebben ze al voor een groot deel dus zou het al te gek zijn die niet te gebruiken en in een vrij eenvoudige transitie om te vormen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

https://tweakers.net/nieuws/202470/wete ... kopen.html
Wetenschappers van de KU Leuven willen tegen 2030 waterstofpanelen kunnen verkopen die ze zelf hebben ontwikkeld. Ze zullen daarvoor een eigen spin-offbedrijf oprichten. Hoeveel een waterstofpaneel uiteindelijk moet kosten, is niet bekend.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

De rekensommen die ik zie in het Tweakers artikel zijn toch niet echt positief (tenzij je een heel groot dak hebt).
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”