ACOD: “Proximus bereidt ontslagronde voor”

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

En de rol van de vakbonden is inderdaad vrij schijnheilig. Ze klagen in de pers dat het een schande is dat de werknemers dit hebben moeten vernemen via de media. Dit is een situatie die ik al bij enkele bedrijven heb zien gebeuren en waarvan ik vermoed dat het bij Proximus net zo gebeurd is.
Een bedrijf broedt op een reorganisatie. Op directieniveau wordt dit uitgedacht maar op het te concretiseren worden er op een lager management niveau simulaties gemaakt en overlegd. Hiervan lekken uiteraard details door naar de werkvloer, maar omdat niets beslist is kan er nog niets gecommuniceerd worden (logisch). Maar daar wachten de bonden niet op zij lekken die fragmentarische info (mooi aangedikt) door naar de pers. En iedereen is plots te kort gedaan want zij hadden vooraf geconsulteerd moeten worden (vakbonden, werknemers, de overheid,...)
In deze mediacrisis kunnen de vakbonden zich mooi profileren en de onrust bij de werknemers (soms nodeloos) aanwakkeren. De pers is een gewillige partner want die kan mooie stories maken over gezinnen of families waar meerdere familieleden in hetzelfde bedrijf werken en zo het drama extra erg maken.
Intussen moet de directie crisiscommunicatie voeren en in het geval van Proximus ook nog politieke inmenging ondergaan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Maar achteraf gezien hadden ze toch wel gelijk... Bij een beslissing om 1900 mensen te ontslaan of dwingen van job te veranderen gaat men normaal niet zomaar over één nacht ijs. Want dat is uiteindelijk de essentie en dat wordt hier precies vergeten?

Kort termijn denken leidt hier bij PX tot het plotse dwingen van mensen om om te scholen of hun boeltje te pakken. Netto gezien moeten er trouwens nog altijd 650 mannen/vrouwen afvloeien. Die transitie door de technologische evolutie had veel eerder en gelijkmatiger moeten gebeuren.

Straks krijgen we nog te horen dat het de schuld is van de vakbonden dat er een ontslagronde gaat komen. Het is de werkgever nog altijd die hier tot die beslissing overgaat, in het belang van de aandeelhouder, de klanten en de moordende concurrentie die alleen maar zal toenemen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

R2D2 schreef:En de rol van de vakbonden is inderdaad vrij schijnheilig. Ze klagen in de pers dat het een schande is dat de werknemers dit hebben moeten vernemen via de media. Dit is een situatie die ik al bij enkele bedrijven heb zien gebeuren en waarvan ik vermoed dat het bij Proximus net zo gebeurd is.
Een bedrijf broedt op een reorganisatie. Op directieniveau wordt dit uitgedacht maar op het te concretiseren worden er op een lager management niveau simulaties gemaakt en overlegd. Hiervan lekken uiteraard details door naar de werkvloer, maar omdat niets beslist is kan er nog niets gecommuniceerd worden (logisch). Maar daar wachten de bonden niet op zij lekken die fragmentarische info (mooi aangedikt) door naar de pers. En iedereen is plots te kort gedaan want zij hadden vooraf geconsulteerd moeten worden (vakbonden, werknemers, de overheid,...)
In deze mediacrisis kunnen de vakbonden zich mooi profileren en de onrust bij de werknemers (soms nodeloos) aanwakkeren. De pers is een gewillige partner want die kan mooie stories maken over gezinnen of families waar meerdere familieleden in hetzelfde bedrijf werken en zo het drama extra erg maken.
Intussen moet de directie crisiscommunicatie voeren en in het geval van Proximus ook nog politieke inmenging ondergaan.
De directie moet dit ondergaan? Ja, dat is dan ook hun job waar ze dan ook nog eens gigantische bedragen voor krijgen.
Ik wil toch even herinneren dat er 2 politiekers in de raad van bestuur zitten Stefaan De clerk en Karel de Gucht, die zitten daar niet om hun know-how... Zowel de christen democraten als de liberalen wisten dus waar ze aan begonnen en wat de politieke impact zou zijn, de politieke verontwaardiging nu is dus puur toneel!
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

petrol242 schreef:Die transitie door de technologische evolutie had veel eerder en gelijkmatiger moeten gebeuren.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/10 ... -proximus/

Enkele jaren geleden werd Telindus, een technologie bedrijf, overgenomen.
Sedert de komst van het internet is de innovatie op technologisch gebied exponentieel toegenomen. De technologie van gisteren is morgen al achterhaald.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

petrol242 schreef: Straks krijgen we nog te horen dat het de schuld is van de vakbonden dat er een ontslagronde gaat komen. Het is de werkgever nog altijd die hier tot die beslissing overgaat, in het belang van de aandeelhouder, de klanten en de moordende concurrentie die alleen maar zal toenemen.
Ik heb nergens gezegd dat het de schuld is van de vakbonden. En ik wil nergens de directie in bescherming nemen.
Maar ik ben het wel moe om telkens weer zo een mediacircus te zien waar niemand echt wat aan heeft.
Want er zijn meer relevante vragen te beantwoorden (zoals hierboven aan aangehaald).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Misschien kan ik ook refereren naar een een eerder topic dat ik was begonnen over industrie 4.0? https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 4&start=40
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Gray schreef:Ik wil toch even herinneren dat er 2 politiekers in de raad van bestuur zitten Stefaan De clerk en Karel de Gucht!
2 maar, beiden Vlamingen dan nog? Kom nou.

Levaux is een mannetje van de PS of MR naargelang, dat samen met de vakbonden de luchthaven van Zaventem deels geruineerd heeft, met de organisatie van zeer gerichte stakingen op het moment dat belangrijke contracten met luchtvaartmaatschappijen aan bod kwamen, ten voordele van de luchthaven van Charleroi. Lek zal wel via die weg gegaan zijn.

Vraag maar gelijk wie binnen Brussels Airport wat ze denken van hem.

Achter welk masker het Brussels mannetje en ander Waalse mannetje zit weet ik niet, maakt me ook niet uit.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Wees maar zeker dat alles georchestreerd is...
Zowel de lekken, de politieke verontwaardiging, stakingen, en uiteindelijk gaat iedereen van de ontslagen op brugpensioen. Iedereen winnaar behalve de gemeenschap...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gray schreef:Wees maar zeker dat alles georchestreerd is...
Zowel de lekken, de politieke verontwaardiging, stakingen, en uiteindelijk gaat iedereen van de ontslagen op brugpensioen. Iedereen winnaar behalve de gemeenschap...
Allez, dan wordt onze overheid ineens een goed geöliede machine ? :roll:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een "parlementaire" analyse :

apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Komende dinsdag zou er een staking zijn, ik hoop dat het niet toe leidt dat we allen zonder telefoon, internet en TV zullen zitten. :nono:
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Lijkt me weinig kans toe. Daarvoor zou je de infrastructuur moeten platleggen, wat onder sabotage valt.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

devilkin schreef:Lijkt me weinig kans toe. Daarvoor zou je de infrastructuur moeten platleggen, wat onder sabotage valt.
de infrastructuur is toch al een halve catastrofe :)
ipv allerlei nieuwe diensten en toepassingen te ontwikkelen zouden ze daar ne keer moeten leren om correcte afspraken en facturen op te maken.

heb m'n abo opgezegd
door een " tijdelijke en uitzonderlijke" storing in de winkel konden ze me geen bewijs meegeven dat ik de toestellen was komen afgeven :)
1,5u heeft dat geduurd.
de inkt vd printer was waarschijnlijk op
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

CCatalyst schreef: Leroy zegt het nu zelf: het personeel moet goesting hebben om zich bij te scholen. Ze heeft gelijk, vaak wringt daar het schoentje. Zoals ik hierboven al zei, in Vlaanderen krijgt zoiets vaak veel weerstand, nog te veel werknemers hier zien het als een soort van verworven recht om - eenmaal aangenomen - voor eens en altijd hetzelfde werk te mogen (of moeten) uitvoeren. Voor levenslang leren is er bitter weinig interesse, laat staan voor omscholen.
^ vandaag staat dit allemaal nog eens gedetailleerd uitgelegd in De Tijd: https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 89206.html
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef:
CCatalyst schreef: Leroy zegt het nu zelf: het personeel moet goesting hebben om zich bij te scholen. Ze heeft gelijk, vaak wringt daar het schoentje. Zoals ik hierboven al zei, in Vlaanderen krijgt zoiets vaak veel weerstand, nog te veel werknemers hier zien het als een soort van verworven recht om - eenmaal aangenomen - voor eens en altijd hetzelfde werk te mogen (of moeten) uitvoeren. Voor levenslang leren is er bitter weinig interesse, laat staan voor omscholen.
^ vandaag staat dit allemaal nog eens gedetailleerd uitgelegd in De Tijd: https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 89206.html
De nagel op de kop.
Zowel politiek, wergevers als werknemers(afvaardiging) heeft boter op het hoofd. Voor iedereen is het prioriteit op papier, maar niemand die er echt om geeft.
Zolang het voor WG en WN niet van belang is, heeft de politiek wel andere katten te geselen.
WG's zien het voornamelijk als kost en WN's zien het voornamelijk als "overbodig, want ik kan mijn huidige job prima".
De problemen bij ING of Proximus hebben - tot hiertoe althans - niet tot een mindshift geleid.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dikwijls liggen de dossiers toch iets ingewikkelder dan een 'mindshift' of 'goesting om bij te scholen'.

Stel bijvoorbeeld iemand voor in vol continue ploegenarbeid en die wordt gedwongen een andere functie aan te gaan in dagfunctie omdat "de organisatie" dat oplegt. Los van het financiële aspect zijn zaken zoals loopbaaneinde voor zware beroepen, organisatie van het sociale leven en mobiliteit bijvoorbeeld belangrijke parameters voor de betrokkene.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”