Google verdwaalt in Gent

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Hoe goed het allemaal ook bedoeld is (LEZ, circulatieplan... en andere maatregelen om verkeer te ontmoedigen) heeft het bij ons enkel maar het effect gehad dat we veel minder in stadscentra komen tenzij het niet anders kan. We kwamen regelmatig in Antwerpen en Gent waarbij we dan door de winkelstraten liepen en de lokale horeca steunden of we een "impulsaankoop" deden maar nu komen we nog maar sporadisch in deze steden, meestal op een (niet-koop)zondag en dan nog liefst weg van het centrum.
Enige uitzondering, terwijl we er vroeger haast nooit kwamen, is Brussel. Ik kwam er vroeger zeer veel voor het werk en had er een afkeer van (vuil, onveilig....) maar de laatste jaren lopen we er met plezier rond. Het is ook de enige stad waar we met de trein naartoe gaan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

fluppie schreef:Mazda is dit het geval.
Als (bak)fietser met een Cambio-lidkaart, is dat nu niet direct een winkel die ik bezoek. :angel:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

In Dendermonde is er nu ook sprake om het winkelcentrum, de oude vest, voor een stuk autovrij te maken. De handelaars staan op hun achterste poten wat ik volledig begrijp. Kijk ter vergelijking naar de Stationsstraat van Sint Niklaas. Deze ooit zo bloeiende winkelstraat is dood sinds die autovrij is. Zowat elke winkel is er verdwenen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

De Stationsstraat in Sint-Niklaas is zo dood als iets door het shopping center en dat was al jaren voor ze autovrij werd.

Het is pas sinds de straat autovrij is, dat ik er terug winkels zag bijkomen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Als men de baan van Oostakker naar Lochristi (en ook naar Lokeren)neemt dan kan je niet op tijd tellen(nothans staat men daar dikwijls in de file) hoeveel handelszaken erbij gekomen zijn,ik heb het vermoeden dat ook veel bewoners van Gent-centrum naar daar komen om te winkelen.De grootste winkel van Media Markt in Belgie is ook daar.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

fluppie schreef:ik heb het vermoeden dat ook veel bewoners van Gent-centrum naar daar komen om te winkelen.
Mensen die danig vergroeid zijn met hun wagen, daar zijn die baanwinkels een zegen voor. Maar wat hebben die eigenlijk tebieden dat je niet online goedkoper kan kopen? Een gezellig dagje uit met de wagen misschien?

Zaken komen nu eenmaal tot verval door ons gedrag. Nu ik mis ze niet die ketens die in elke stad dezelfde zijn. Geef mij dan maar de dode stad waar terug ruimte komt voor de kleine ondernemer.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

fluppie schreef:Als men de baan van Oostakker naar Lochristi (en ook naar Lokeren)neemt dan kan je niet op tijd tellen(nothans staat men daar dikwijls in de file) hoeveel handelszaken erbij gekomen zijn,ik heb het vermoeden dat ook veel bewoners van Gent-centrum naar daar komen om te winkelen.De grootste winkel van Media Markt in Belgie is ook daar.
Mediamarkt ligt daar al van voor er van het circulatieplan sprake was!
Hij ligt trouwens eerder tussen Sint-Amandsberg en Oostakker dan tussen Oostakker en Lochristi ;)
(dat stuk file van de R4 tot centrum Lochristi vermijd ik op zaterdag als de pest met de auto... Het weekend is te leuk om daar consequent in de file te staan)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat is de grootste klotebaan van heel België. Je moet eens proberen gewoon die baan over te steken :lol:

Pure shoppinghorror om van de "schoonheid" te zwijgen. Blijkbaar is er een publiek dat graag staat aan te schuiven aan die rotbaan maar dat zijn blijkbaar dezelfden die bij elke zonnestraal in de file naar de kust staan. De Belgische kust is trouwens even schoon als die baan :lol:

Geef mij dan maar een gezellig stadscentrum met ook nog een aanbod aan horeca en cultuur. Veilig shoppen in verkeersarm centrum zonder de uitlaatgassen, de trend wereldwijd maar sommigen zijn altijd een beetje achter :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Er heeft er ene heimwee naar Bokrijk toestanden blijkbaar.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik wist niet dat ze in Bokrijk trams hadden.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het lijkt me eerder dat de verstokte, IK moet door alles heen kunnen rijden want IK moet voor de deur staan, mensen eerder in het verleden leven.

Hoe langer hoe meer steden wereldwijd zien in dat een leefbare stad beter is dan een stad die slaaf is van het doorrijdend verkeer, allemaal plaatsen die Bokrijk willen zijn :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Kunnen we de verbloemde persoonlijke aanvallen achterwege laten? Kthxbye.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Dizzy schreef:Ach sommige mensen trekken er zich gewoon niets van aan. De knips zijn zeer duidelijk en ook daar rijden sommigen gewoon over, ook zonder vergunning. Ik heb in Gent ook eens een toeristenbus gewoon knal over gele palen zien rijden, gewoon geen goesting om te stoppen of om te rijden.

Ik heb wel de indruk dat het begint te beteren, in het begin moeten mensen zich aanpassen maar na verloop van tijd moet je de paljassen gewoon bekeuren. Het is veel aangenamer om te wandelen door de stad.
En ja, binnen enkele jaren is er geen enkele winkel meer maar het zal wel aangenaam wandelen zijn in Gent tussen de appartementsblokken ...

Ter illustratie: FNAC. In de Veldstraat. Tot voor enkele jaring in het begin van de straat, een grote winkel met een uitgebreid gamma. Nu zijn ze al enkele jaren verhuisd. Personeel vreest voor zijn job binnen afzienbare tijd want steeds meer mensen mijden Gent als binnenstad. Idem voor andere - en vooral kleinere - zaken.

Geslaagd circulatieplan. En mileubesparend ???? Het genereert files en je moete ettelijke km alom rijden om terug de stad uit te kunnen. Zeer mileuvriendelijk :bang: :bang: :bang:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gisteren was het nochtans vrij druk in de Veldstraat, met dat vermijden zal het dus wel meevallen.
De problemen bij FNAC zijn zeker niet het gevolg van het circulatieplan.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

koenraaddeconinck schreef:
En ja, binnen enkele jaren is er geen enkele winkel meer
Is dat binnen vijf, tien , twintig of vijftig jaar? Of zal het nog gebeuren tijdens deze lockdown?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Even over die cliché-vergelijking met Bokrijk :
1, Bokrijk is een verdomd aangenaam openluchtmuseum. Het toont leefbaarheid zonder auto's. Dat is uiteraard moeilijk te begrijpen voor autoverslaafden.
2, In zoveel problematieken waar men probeert aan een betere leefbaarheid te werken (betere luchtkwaliteit, minder afval, minder broeikasgas, minder verkeersslachtoffers, minder lawaai,...) komt telkens weer dat cliché van Bokrijk als tegenargument.
En dat is totaal ongepast omdat er een technologieverschil is van +200 jaar. Al die oplossingen zijn gebaseerd op nieuwe, moderne en groene technologie. Streven naar een betere leefbaarheid is dus geen stap achteruit maar net een bewuste stap vooruit (nul-uitstoot, circulaire economie, etc.)
Mooiste voorbeeld: elektrische auto's. Als je ooit elektrisch gereden hebt, dan moet je rationeel toegevens dat een diesel of zelfs ook een benzine auto industriële archeologie is (lawaai, uitstoot, onderhoud, verbranding van grondstoffen) . Blijven vasthouden aan die ICE bakken, dat is pas conservatisme en achteruitgang. Ik zie ook graag een oldtimer, maar die nostalgie mag de vooruitgang niet tegenhouden.
En Waze of Google Maps maken ook deel uit van die veranderingen. En ze zijn ook noodzakelijk.
Ik ken Gent van vroeger en kon vroeger op het gevoel naar een bestemming rijden. Dat kan nu al een hele tijd niet meer, al van voor het huidige circulatieplan. Maar vertrouwend op Waze rij ik nu zeer gerust en stressloos naar mijn bestemming of parkeergarage in de buurt. Ik vermijd op die manier ook files en boetes.

Over de Fnac: Je kan al 30 jaar niet meer in de Veldstraat rijden of parkeren, maar er zijn wel parkeergarages in de buurt.
En al dat klagen over files in Gent:
1, gebruik Waze en vermijd files. Dat werkt. Ik doe het bijna permanent, en de keren dat ik het niet doe heb ik nadien spijt.
Ik wou bijna zeggen, ik gebruik het dagelijks, maar dat is niet meer waar. Ik slaag er meer en meer in om niet alle dagen mijn auto nodig te hebben. En ook dat brengt rust. Zie punt 2.
2, Er zijn veel alternatieven voor de auto en die worden dank zij de technologie steeds beter bekend en beschikbaar.
Openbaar vervoer was voor mij altijd een raadsel, maar dank zij enkele apps geraak ik echt overal. De auto is slechts één van de opties en dikwijls maar een onderdeel van de reismiddelen. P+R of deelfietsen, dat werkt echt goed. Deelfietsen doe ik oa. met de KBC app.
De dagen dat ik materiaal of goederen moet vervoeren, dan rij ik uiteraard met de auto. Maar als iedereen wat bewuster zijn auto gebruikt, dan verdwijnen de files vanzelf.

We zijn hier verdomme een technologie-forum, en toch wordt nieuwe technologie hier constant bekeken alsof het hier seniorennet is.
Is het niet omwille van de "privacy", dan zijn er altijd weer andere argumenten om die nieuwe technologie te wantrouwen.
Mijn ervaring is dat nieuwe technologie ons vooruithelpt. Niet alles werkt, sommige dingen werken slecht (zeker als de overheid er voor iets tussen zit), maar er komt veel uit silicon valley en uit China dat verdomd goed werkt.

Die mensen die klagen over een stad als Gent die verbeteringen voor zijn burgers brengt, die horen zelf thuis in Bokrijk. (in de betekenis die ze zelf hanteren als oord van achterlijkheid).
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Fnac is volledig passé omdat ze niet kunnen concurreren met bol.com, coolblue of amazon en steeds de duurste zijn.

De laatste keer dat ik nog eens iets in een Fnac gekocht heb, was 11 jaar geleden omdat ik er toch was voor het werk. En zelfs dan waren ze gewoon duurder dan elke toenmalige offline winkelketen.

Cd en dvd verkoop => streaming
Games => ze waren duurder dan Gamemania, dat zegt al genoeg.
Hardware => online
Boeken => online of boekenwinkels
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

koenraaddeconinck schreef:Ter illustratie: FNAC. In de Veldstraat. Tot voor enkele jaring in het begin van de straat, een grote winkel met een uitgebreid gamma. Nu zijn ze al enkele jaren verhuisd. Personeel vreest voor zijn job binnen afzienbare tijd want steeds meer mensen mijden Gent als binnenstad. Idem voor andere - en vooral kleinere - zaken.
Als er winkels sluiten is dat misschien eerder omdat e-commerce een steeds belangrijker aandeel krijgt in de resultaten van de groep, die in het vierde kwartaal vorig jaar nog 10% groei geboekt heeft?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

FNAC is slechts een ad random voorbeeld. Praat eens met de handelaars in de Gentse binnenstad over het nieuw circulatieplan en je zal zien dat velen not amused zijn ...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Waar die handelaars vooral last van hebben is van al het gezaag hoe slecht het wel is in Gent. Ze creëren met andere woorden zelf de negatieve sfeer over het circulatieplan en schrikken daarmee inderdaad mensen van buitenaf af.
Want de realiteit is zoals ik hierboven al schreef toch wel anders. Het is helemaal niet zo dat die winkels slechter bereikbaar zijn. En bovendien is het winkelen in verkeersluwe of autovrije straten sowieso veel aangenamer en aantrekkelijker.
Dat de demografie verandert is vrij normaal. Dat zou ook gebeuren zonder circulatieplan. Een handelaar die wil overleven moet zich daar aan aanpassen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Zoals enkelen al terecht hebben opgemerkt is de voorspelling dat Gent geen winkels meer zal hebben gewoon compleet van de pot gerukt. Gent heeft een probleem van teveel bezoekers ipv te weinig. Wie bij deze massa geen zaken kan doen, kan het nergens. Uiteraard steken de mislukkelingen het liever op een ander maar er zijn ook de feiten.

Fnac draait OVERAL zeer slecht en dacht zelfs aan verkopen/stoppen. Hun model is gewoon achterhaald en ze zijn daarenboven pokkeduur. Wie daar nog gaat is iemand die ofwel geld teveel heeft of internet nog niet kent. Die sterven razendsnel uit, veel sneller dan de winkels in Gent :lol:

Ja, zelfstandigen klagen maar dat doen ze overal. E-commerce en veranderende markten zijn dingen waar je als handelaar aan moet aanpassen en sommigen denken dat het andersom is. Veel van dat gezaag is ook politiek. Men is niet blij dat er niet nog meer cadeau's richting handel schuiven en dus gaat men maar op elke slak zout leggen. De effecten van het plan zijn al lang duidelijk en duidelijk positief. Uiteraard geldt dat niet voor elk individu of zaak maar dat gaat op voor bijna elke maatregel. Gent heeft verkiezingen gehad NA het plan en het bestuur werd niet afgestraft, integendeel. I rest my case.

En de files, ja er zijn files in Gent, net zoals in elke drukke stad. Deze files wijzen er eerder op dat men Gent NIET mijdt. Ben net nog naar het centrum gereden voor een take away. Vermits ik dat maar zeer zelden doe had ik bang om met koud eten thuis te komen. Echter geen probleem, alles nog goed warm en vooral superlekker. Ben gaan afhalen in de buurt van de Poel en terug via Rooigemlaan.

Ook voor corona nam ik bijna dagelijks de bus en zat ik dus midden in de drukste momenten in het Gentse verkeer. Ik was bang dat het plan de files zou verergeren. Mijn bus gaat echter vlotter dan vroeger. Nie neuten, nie pleue!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Het gaat dan ook vrij slecht in de randgemeenten van Gent,men heeft het hier altijd vooral over het centrum,maar het lijkt erop dat de rand economisch aan het doodgaan is,als bewoner v/d rand kan ik dat ook bevestigen.Wat de oorzaak is weet ik niet,maar het enorme drukke verkeer ook van zwaar vervoer kan er wel iets mee te maken hebben,(hier kijkt men naar niets)vooral op de Kennedylaan gebeuren bijna alle dagen ongelukken,men gaat dit nu aanpakken met een turbo rotonde te Oostakker,afwachten of dit zal helpen,de cosmos rotonde(Aan burelen Sidmar Zelzate) was al te klein toen ze eindelijk afgewerkt was.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Dizzy heeft hier wel gelijk. Alle steden volgen de evolutie die Gent ook volgt. Zo wordt het 'leefbaarder' (heb je verschillende definities voor). Echter vergeet ie altijd de keerzijde van het verhaal te vertellen;

De meeste steden hanteren hier een asociaal beleid om dit te bekomen, want een 'leefbare stad' kan men het snelst en goedkoopst fixen door de lagere bevolking dwingende maatregelen te laten nemen die nefast zijn voor hen, maar gemakkelijk door te voeren. Waarom men nooit kijkt naar industrie is dan ook een vraag van geld/opoffering.

Het spijtige aan Gent is dat het historisch gezien altijd een sociale stad is geweest, en voor veel mensen stoot dit natuurlijk tegen de borst dat ze geen sociaal beleid meer uitschrijven (maar de omgekeerde beweging zijn ingegaan), wat bijvoorbeeld Groen je ook wil doen geloven. Begrijpbaar, die mensen zijn niet meer welkom in het centrum maar moeten naar Wetteren, Gavere, Eeklo, ...

Gent wil nu gewoon een moderne stad zijn zoals vele steden in Europa. Dizzy heeft hier volledig gelijk. Moderne steden zijn door deze evolutie NIET voor de working poor gemaakt.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

bollegijs schreef: Moderne steden zijn door deze evolutie NIET voor de working poor gemaakt.
Da's een beetje een kringredenering en een excuus om niet te werken aan leefbaarheid.
Het is altijd zo geweest dat betere woongebieden (ligging, leefbaarheid, kwaliteit van accommodatie) duurder zijn en dus de hogere inkomens aantrekt. Dat is een wetmatigheid. Of het nu over stadscentra, woonwijken of groene zones gaat.
Als men in Gent nu aan de leefbaarheid werkt zal dat inderdaad mensen aantrekken en zal er ongetwijfeld sprake zijn van verdringing of gentrification.
Maar dat mag toch geen reden zijn om de leefbaarheid niet te verbeteren? Dat lijkt dan op het Brussels model waar men het status quo nastreeft en men ingrijpen en verbetering schuwt om "lagere klassen" (of het PS kiesvee) niet te raken. Alsof de bewoners van die wijken gediend zijn van luchtvervuiling, verkeersonveiligheid, parkeerchaos, een tekort aan open en groene ruimten etc.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

bollegijs schreef:Dizzy heeft hier wel gelijk. Alle steden volgen de evolutie die Gent ook volgt. Zo wordt het 'leefbaarder' (heb je verschillende definities voor). Echter vergeet ie altijd de keerzijde van het verhaal te vertellen;

De meeste steden hanteren hier een asociaal beleid om dit te bekomen, want een 'leefbare stad' kan men het snelst en goedkoopst fixen door de lagere bevolking dwingende maatregelen te laten nemen die nefast zijn voor hen, maar gemakkelijk door te voeren. Waarom men nooit kijkt naar industrie is dan ook een vraag van geld/opoffering.

Het spijtige aan Gent is dat het historisch gezien altijd een sociale stad is geweest, en voor veel mensen stoot dit natuurlijk tegen de borst dat ze geen sociaal beleid meer uitschrijven (maar de omgekeerde beweging zijn ingegaan), wat bijvoorbeeld Groen je ook wil doen geloven. Begrijpbaar, die mensen zijn niet meer welkom in het centrum maar moeten naar Wetteren, Gavere, Eeklo, ...

Gent wil nu gewoon een moderne stad zijn zoals vele steden in Europa. Dizzy heeft hier volledig gelijk. Moderne steden zijn door deze evolutie NIET voor de working poor gemaakt.
Alé, nu is Gent asociaal maar als het over andere zaken gaat zouden we een bijna communistisch hol zijn :roll:

Uiteraard zit aan elke positieve maatregel ook nadelen en wint niet iedereen evenveel. Dat geldt echter voor alle steden en zowat alle maatregelen, gaan we dan gewoon niet meer evolueren?

Gent trekt inderdaad volk aan en veel van die mensen zijn ex-studenten die uiteraard goed verdienen en dus meer kunnen uitgeven. Zij kopen de huizen op in de armere buurten en drukken zo de armere bevolking weg. Dat is echter iets dat mondiaal is en niet aan Gent gebonden. Je hebt overal betere en minder goede buurten. Het feit dat er meer gegoede burgers willen komen wonen toont net aan dat de inspanningen op leefbaarheid werken. Toen ik meer dan 20 jaar geleden in Gent arriveerde was het een veel onaangenamere stad. Fietsen was er levensgevaarlijk en ook in de weekends kon het er zeer rustig zijn als de studenten er niet waren. Nu is het er praktisch altijd levendig.

Het klopt dat ingrepen een groter nadeel hebben voor bepaalde inkomensklasses. De LEZ was een voorbeeld. Ik heb zelf mijn wagen van 10+ jaar weggedaan. Voor mij geen probleem maar ik begrijp dat niet iedereen geld over heeft voor een nieuwe wagen. Anderzijds heeft de stad ook een tegemoetkoming om uw wagen te vervangen en bieden ze wel degelijk een goed OV aan. Nogmaals, het is de bedoeling om autoverkeer te weren en dus wagens te verminderen. Gent is één van de weinige steden in België die daarin slaagt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Dizzy schreef: Alé, nu is Gent asociaal maar als het over andere zaken gaat zouden we een bijna communistisch hol zijn :roll:
Ik merk dat je meer en meer schuldig hieraan maakt Dizzy, ook in andere draadjes. Toch zaken van Vlaams Belang communicatie aan het overnemen he? ;)

Jij weet zeer goed dat ik Gent nooit een communistisch hol zou noemen... :lol:
Laatst gewijzigd door bollegijs 22 feb 2021, 12:07, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Hoe kom je erbij dat mijn posts enkel aan jou zouden gericht zijn? Kortom neem het niet persoonlijk want zo was het ook niet bedoeld.

Uiteraard is Gent niet communistisch (dat is Zelzate :) ) maar je hoort (te) vaak dergelijke belachelijke opmerkingen alsof in Gent Groen alles voor het zeggen heeft. Ik ben zelf niet zo politiek eenzijdig en het kan me niet schelen welke partij de stad bestuurt, als het maar positief vooruit gaat. Ik denk dat vele Gentenaren er zo over denken en daarom werd het stadsbestuur dus ook niet electoraal afgestraft.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Bedoel het provocerend taaltje :P

Als je communisme zou kunnen meten adhv hoeveelheid camera's een stad heeft is Gent wel het communistische deel van België?

Sorry, nu doe ik mee aan dezelfde non discussie :-o
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Tja, wat is Antwerpen dan als camera's een indicatie zouden zijn? Noord Korea? Moskou? Ze hebben ook al langer en een grotere LEZ.

Het gaat me niet wie in het bestuur zit, ik ben tevreden met het beleid in de stad omdat er duidelijke verbetering merkbaar is. Het politiek etiket kan me minder boeien.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik moet bekennen dat ik laatst voor de eerste keer naar Game Mania Eeklo ben gereden,i.p.v. naar Gent,en het ging heel vlot gemakkelijk en dicht te parkeren(gratis) en dan vlug weer weg.Mss had ik in Gent zelfs nog geen parkeerplaats,en die zijn ook niet gratis.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Oh vandaar de naamsveradering naar vooruit.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik denk dat 'veel volk' niet altijd wil zeggen dat handelaars en horeca een goede dag hebben,als mensen die in de buurd wonen gewoon een wandeling maken,zonder iets te kopen is er ook veel volk.Ik bedoel dat het de bedoeling moet zijn mensen in de stad te krijgen,die kopen in de winkels of iets drinken/eten op de terassen,en dat zijn dan mensen die iets verder wonen en het is precies op dat vlak dat Gent het helemaal niet goed doet met zijn dure parkeer plekken en het mobiliteitsplan .
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Sorry maar dit is onzin. Waarom zouden mensen van verder meer kopen? Dan had Lippens de frigoboxen moeten aanmoedigen want velen komen van ver :lol:

Meer mensen in de stad is meer kans dat ze ook iets opdoen. Gent trekt zeer veel volk en voor velen zelfs teveel. Nogmaals wie uit die stroom mensen niet genoeg klanten kan puren is gewoon niet geschikt om zaken te doen. Er zijn veel en veel slechtere plaatsen met veel minder volk die wel draaien. Excuses zijn er om gebruikt te worden en dat doen ze dan ook, ook in Gent.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Dizzy schreef:Meer mensen in de stad is meer kans dat ze ook iets opdoen. Gent trekt zeer veel volk en voor velen zelfs teveel. Nogmaals wie uit die stroom mensen niet genoeg klanten kan puren is gewoon niet geschikt om zaken te doen. Er zijn veel en veel slechtere plaatsen met veel minder volk die wel draaien. Excuses zijn er om gebruikt te worden en dat doen ze dan ook, ook in Gent.
Je bekijkt de dingen te zwart-wit. Als je regelgeving in samenspraak met lobby werk van grote spelers is verstrengd zodat het natuurlijk lijkt dat kleine ondernemers het moeilijk hebben, omdat ze niet geschikt zijn om te ondernemen...

Kijk nu naar het lobbywerk van Upkot in onze gemeente. De strengere regelgeving rond een kothuis is een goeie zaak op eerste zicht, maar de kleine kotmadam kan er vaak niet tegen opbotsen tegen die kosten en stoppen dan. Resultaat? Upkot krijgt nog meer markt in handen, en natuurlijk weten ze ook hoe dit systeem werkt.

Om dan Jeanne te bestempelen als slechte onderneemster is logisch, maar toch wringt er iets bij me... Ah ik en mijn oude socialistische samenlevingsutopie. Ik besef dat het ook aan mij kan liggen en dat mijn denkpatroon ook te ouderwets is...

Torhout kwam onlangs in het nieuws voor ouderwetse maatregelen toe te passen :banana:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Je pikt er nu één sector uit die niet eens kleinhandel betreft. Het gaat meer over huisvesting.

Bovendien maak je de denkfout dat vroeger/ouderwets ook beter zou zijn. Dan kunnen we ineens de vooruitgang afschaffen en alles laten zoals het was.

Als we echter de kotenmarkt bekijken dan moeten we helaas ook toegeven dat het ook niet zo koosjer was. Kotbazen met ik weet niet hoeveel k(r)otten die ze uitmelken tot het waanzinnige. Brandveiligheid is ook zoiets. Kortom dat de regels aangescherpt worden en ook voor mensen die studeren gelden, is niet meer dan normaal. Uiteraard hebben mensen die wel investeren in een gezond/modern uitgerust kot daar voordeel bij maar mag het?

De eisen van de mensen evolueren en als ondernemer evolueer je mee of uw zaak zal minder draaien. Uiteraard is het gemakkelijker om de schuld op de regels, overheid of concurrentie te steken maar je gaat me niet vertellen dat je in Gent geen kot kan verhuren. Wel is het logisch dat de minste koten in verhouding tot prijs en voorzieningen er het eerste uit gaan.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 815
Lid geworden op: 06 aug 2011, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Google weet zelfs mijn adres niet zijn in Gent. Wat OpenStreetMap wel vind.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”