Helsinki wil de auto nutteloos maken

Ander nieuws dat te maken heeft met topics die op userbase kunnen besproken worden
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Bron
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... aken.dhtml

Slimme jongens die Finnen, als je 't mij vraagt. En vooruitziend ook. Daar kunnen onze politici een puntje (zeg maar dikke punt) aan zuigen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Leuke oplossing, tot je eens veel moet meenemen (boodschappen) of tot je eens buiten Helsinki moet zijn. Dan heb je plots terug een auto nodig...

Voor een avondje stappen en daarna terug thuis geraken is dit een ideale oplossing.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1895
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 157 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een avondje uit in een andere stad of een ganse lading ophalen in de supermarkt lukt mij prima met een Cambio, en in Finland maken ze naast OpenbaarVervooer ook gebruik van autodelen, dus een auto is voor mij vandaag al nutteloos(al woon ik weliswaar niet in Helsinki)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

En hun openbaar vervoer is daar al zo goed! Niet alleen in de dag, maar ook in de nacht....
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Stroper schreef:Een avondje uit in een andere stad of een ganse lading ophalen in de supermarkt lukt mij prima met een Cambio, en in Finland maken ze naast OpenbaarVervooer ook gebruik van autodelen, dus een auto is voor mij vandaag al nutteloos(al woon ik weliswaar niet in Helsinki)
Dan heb jij een erg goede organisatie :-) Ik zou het niet kunnen dat autodelenverhaal. Ik wil vertrekken wanneer ik wil, niet wanneer een ander het uitkomt dat ik vertrek. Ook zijn die autodeelwagentjes van Cambio mij allen te klein om eens genoeg mee te nemen. Wat ik allemaal met mijn Berlingo'ke versleur en verhuis kan zeker niet in dat ding :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Op zich is dit nu al een groot deel in Helsenki.


Door meerdere redenen:
- Openbaar vervoer is daar vrij goed (zeer stipt, zeer goed aanbod, ...)
- Leren auto rijden is in Finland vrij duur, heel veel mensen hebben er dan ook geen rijbewijs
- Gewoon een auto bezitten in Helsinki is duur, bestaat daar grotendeels uit buildings, geen huizen, en parkeerplaats is daar blijkbaar niet goedkoop.
- Nachtleven is daar volledig anders dan hier, om 2 uur moeten café's toe, nachtclubs om 4 uur (en dit willen ze ook vervroegen). Rondt 2 uur heb je meestal nog de laatste bus, en vroegste is dacht ik ergens 5-6 uur.
- Kaart voor openbaar vervoer is niet volgens type openbaar vervoer, maar volgens zone. Dus je bus, metro, tram, ferry, trein nemen met zelfde abo/dagenkaart binnen zelfde zone, anders is het een bepaald bedrag bijbetalen.

Ben al meerdere keren in Helsinki geweest, en op zich vreemde stad. En ok er rijden wel auto's rondt, maar voor een hoofdstad te zijn niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld Brussel, Parijs, London.
Ook als je er spreekt met mensen van daar die vinden het ook nog vrij normaal dat ze geen auto hebben, of zelf geen rijbewijs.

Het is moeilijk om het "geloofwaardig" te omschrijven, je zou er eigenlijk moeten geweest zijn, om het echt te kunnen vatten.
Toen ik eerste keer naar Finland en dus Helsinki trok dacht ik Finland westers land, België westers land, dit zal wel vrij hetzelfde zijn.
Maar ik ben daar van verschoten, maar omgekeerd is dit ook zo bepaalde dingen die wij hier zodanig gewoon zijn, vinden zij helemaal niet normaal en zou ook niet kunnen bij hun (beste voorbeeld is de NMBS, ik neem elke dag de trein en ben gewoon dat ik geregeld enkele min vertraging heb, daar vinden ze vertragingen dus niet normaal)
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

krisken schreef:
Stroper schreef:Een avondje uit in een andere stad of een ganse lading ophalen in de supermarkt lukt mij prima met een Cambio, en in Finland maken ze naast OpenbaarVervooer ook gebruik van autodelen, dus een auto is voor mij vandaag al nutteloos(al woon ik weliswaar niet in Helsinki)
Dan heb jij een erg goede organisatie :-)
Heeft daar minder te maken met organisatie, maar ingesteldheid, en ik denk dat Stroper dat wel kan beamen.
De Finnen hebben een volledige andere mentaliteit dan de Belgen.

Om eerlijk te zijn ik zou het ook niet kunnen :D
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@denkleine: Klopt, heb daar nooit langer dan 10 min gewacht op openbaar vervoer (inclusief ferry!) Openbaar vervoer kost daar niet veel als je dit vergelijk met andere prijzen...

Hier in België kost het me meer om met het openbaar vervoer naar ergens te gaan dan met de wagen (als je die toch hebt staan en zoizo nodig hebt!)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

denkleine schreef:
krisken schreef:
Stroper schreef:Een avondje uit in een andere stad of een ganse lading ophalen in de supermarkt lukt mij prima met een Cambio, en in Finland maken ze naast OpenbaarVervooer ook gebruik van autodelen, dus een auto is voor mij vandaag al nutteloos(al woon ik weliswaar niet in Helsinki)
Dan heb jij een erg goede organisatie :-)
Heeft daar minder te maken met organisatie, maar ingesteldheid, en ik denk dat Stroper dat wel kan beamen.
De Finnen hebben een volledige andere mentaliteit dan de Belgen.

Om eerlijk te zijn ik zou het ook niet kunnen :D
Ik ben er zeker van dat organisatie van alles ook er voor een deel moet in zitten. Vorige week nog met een volledige auto vol een verplaatsing van 50km gedaan (4 personen, waarvan 2 niet gepland + bagage van 4 personen + tent). Iets van een 4u op voorhand wist ik dat de andere 2 mensen ook nog meegingen. Nu zoals ik gezegd rij ik met een Berlingo waarin dus plaats genoeg is. Dat allemaal stampen in een autotje van Cambio...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1895
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 157 keer
Recent bedankt: 3 keer

Niet vergeten dat ze naast die kleine auto's ook kleine bestelwagens(type berlingo en Monovolumes hebben).
Weliswaar niet zoveel als die kleintjes maar toch. :P

Of het echt een andere mentaliteit/organisatie is, bwa dat zal ook afhangen van waar je woont.
Als je in een kleinere gemeente woont zal je goed op tijd moeten reserveren(of met het OV in een stad geraken), maar in Centrum Gent heb normaliter op 10 minuten stappen(maar hij staat inderdaad niet voor je deur te wachten, dus stappen=>cambio halen=>terugrijden=>inladen=>vertrekken, wat voor mensen die direct kunnen inladen/vertrekken een nadeel zal zijn) das inderdaad verschillende stelplaatsen, dus de kans dat er nergens nog iets beschikbaar is, is vrij klein.
Anderzijds kan het wel een probleem zijn als per ongeluk langer wil/moet blijven en de wagen al gerserveerd is voor de volgende gebruikers(anders kan je je reservatie verlengen).

Nu ik erover nadenk, denk ik dat het vooral in het kopje zit. Ik weet dat ik geen auto heb en dus kan ik ook niet beslissen om nu in de auto te springen voor een dagje Antwerpen ofzo). Iemand die geen TV heeft, gaat zich 's avonds ook niet afvragen of er wel iets op TV is.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goh ik heb ook periodes gekend zonder wagen en het blijft toch organiseren en rekenen op de goodwill van anderen hoor. Nu is er sinds dit jaar een cambioplaats te Merelbeke Flora (kerk) en te Merelbeke Centrum (kerk). Vroeger niet. Aangezien ik geen wasmachine heb (geen plaats, ook al zou ik mijn servers uit dat kot gooien) ging ik ofwel wassen bij mijn ouders, ofwel in een wasserette op het dorp. Ik zie mij bvb niet met mijn wasmand op de bus stappen dan. Nu met die cambio zou ik dat idd zo kunnen oplossen. Maar impulsieve uitstappen (bvb hey tis mooi weer, ik ga even naar de Ardennen) kan je dan ook niet helemaal doen. tis een bepaalde levensstijl, maar ik kon daar niet echt goed mee om. Bij de oudjes stond er bvb altijd wel een auto die ik kon gebruiken, maar eerst met de fiets naar daar en dan met de auto weg vond ik al vrij "vervelend"...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Naar de winkel gaan, colruyt laat thuis leveren en als je meer dan xxx euro besteld is dit toch zo goed als gratis?

Mensen kunnen zich echt aanpassen, maar het is een andere levenstijl, in een stad is het te doen... buiten de stad onmogelijk
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Colruyt levert inderdaad, maar het kost je extra geld. En dat is weer een deel van de belemmering : ze leveren wanneer het hun uitkomt (logischerwijs), niet wanneer het mij uitkomt. Waar ik woon, is het meer en meer een voorstad van Gent aan het worden, maar ook daar zou ik nu niet meer zonder mijn wagen kunnen. Vroeger kon je met OV nog eens naar de cinema (laatavondfilm) en nadien iets drinken om met de bus van 1u10 naar huis te gaan. Nu is de laatste bus...om 21u17. Zulke maatregelen zorgen ervoor dat ik zelfs niet meer wil afhankelijk zijn van het type OV dat we hier kennen. Blijkbaar is het daar helemaal anders, maar we moeten appels niet met peren vergelijken : stem eerst het OV af op elkaar en zorg dat het s nachts ook draait. Dan pas kunnen we eens denken (!) over de wagen thuislaten.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik beken eerlijk dat ik in België zo goed als nooit met het openbaar vervoer reis omdat het hier zo slecht georganizeerd en duur is. Als ik in Spanje ben, dan doe ik niks anders dan met openbaar vervoer heen en weer pendelen. Voornamelijk metro, verder ook stadsbus en af en toe trein. De 2 voornaamste redenen: goedkoop en uitstekend georganizeerd en tot heel laat. Je kan daar bv. de nachtbus nemen in grote steden. Die rijdt tot een uur of 2 's nachts. Vanaf een uur of 6 rijden ze opnieuw, de metro ook vanaf een uur of 6.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Openbaar vervoer is hier alles behalve duur...
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Als je hier in Vlaanderen met de bus kan raken waar je moet zijn, dan ben je voor 32 Euro per maand gesteld (als je alleen in De Lijn zone reist bedoel ik) per persoon. Heb er zelf ooit gebruik van gemaakt toen ik glijdende werkuren had én busverbinding met de werkplek aanvaardbaar was : wel +- 1,5 uur reizen (met de auto duurde de zelfde reis 45 minuten). Voor die prijs kon ik nog niet eens de diesel voor 1 week betalen. Maar je moet er dan wel de extra reistijd bijnemen natuurlijk.

Waar ik woon rijden er alleen maar lijnbussen 's morgens vroeg (vanaf 6u30 tot 8 uur) en 's namiddags (vanaf 16 uur). De laatste bus komt hier om 19u30 aan. Tussendoor kan je wel nog de bus nemen, maar je moet die minstens een uur op voorhand reserveren met je klantennummer (de belbus).

Stel dus dat je om 13 uur zou bellen om een bus te reserveren. Dan kan je de pech hebben dat de eerstvolgende belbus normaal gezien om 13u55 rijdt, maar je bent dan wel te laat voor dat uur dat je op voorhand moet bellen. Dus dan kan je alleen nog maar de belbus van 14u55 reserveren. Zorg dat je ruim 20 minuten op voorhand aan de halte staat, want anders kan die belbus er misschien wel vroeger vandoor zijn gegaan.

Mijn ma kan daar over meespreken. Zij staat er effectief 20 minuten op voorhand als ze een bus gereserveerd heeft. En ze neemt haar GSM mee (die ze nauwelijks gebruikt) om naar de Belbuscentrale te bellen als het toch nog misloopt, om te kunnen verifiëren of haar reservatie wel doorgegeven is. Anders loopt ze het risico dat die bus alsnog komt terwijl ze over en weer naar huis is om te bellen.

Een eeuw geleden was er hier veel regelmatiger openbaar vervoer : er reden hier zelfs trams in het dorp. Tien kilometer verder kon je al de trein nemen. Allemaal verleden tijd.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zorba schreef:Openbaar vervoer is hier alles behalve duur...
Dan moet je eens met tienerkinderen en madam de vrouw van bvb Gent naar Hasselt gaan met de NMBS...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Zorba schreef:Openbaar vervoer is hier alles behalve duur...
Het is echt wel duur voor een doorsnee werk mens, dus geen student/bejaarde/etc.. En als je ziet wat je ervoor terugkrijgt het heeel duur.

Met 5 man even antwerpen-oostende en terug komt neer op 182 euro (5*36,4 euro), 260km heen en terug met de auto, dat is 0.70cent/km en voor dat geld rij je een dikke auto.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

De trein is behoorlijk duur, maar er zijn ook opties zoals een Rail/Go Pass bvb of zoals nu, de Summer Deals. Als je alleen reist is de trein vaak net iets goedkoper, als je met twee reist is de verplaatsing per wagen vaak al goedkoper. Hoe meer personen hoe goedkoper. Ook het parkeren er niet vergeten bij te vertellen. :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ja, maar dan moet je er ook het gemak bijtellen dat je toekomt wanneer jij wilt en vertrekt wanneer jij wilt. Ook in het holst van de nacht en via een weg die je zelf kiest. Maar hoe druk je dit uit in geld?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef: Maar hoe druk je dit uit in geld?
Onbetaalbaar !
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Alles heeft zijn voor en nadelen... Als je de trein neemt en je wint er 3 u mee ipv op de E40 in een file te staan door een groot ongeval dan is dat ook onbetaalbaar. :)

Of tijdens een lange rit zonder stress naar een filmpje kijken. Is ook onbetaalbaar.

Ik heb ook nergens gezegd dat het openbaar vervoer beter is dan de wagen he. Ik gebruik het ook niet vaak maar als ik in de spits ergens naartoe moet, regen of niet, neem ik de motor. Dan kan al de rest mij echt wel gestolen worden want op dat moment is niets de beste keuze.

Ik rij trouwens veel liever met de trein dan met de bus, want dat laatste is echt een ramp.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Absoluut mee eens Slaves. Ik neem bvb dagelijks de trein tussen Gent en Brussel voor mijn werk, en ontkom op die manier aan de file naar Brussel. Echter zou ik voor privéverplaatsingen niet de trein willen nemen wegens te duur als je met twee volwassenen ergens heen gaat.

Een treinrit van Gent-Sint-Pieters naar bvb Dinant duurt 2u21. Met de wagen 1u39. Prijs met summerdeal is 16 euro per persoon (€8/rit enkele reis) dus 32 euro. De prijs om met de wagen naar daar te gaan bedraagt €15.71 volgens mappy (€1.40/liter, middelgrote auto). Als we het op de korrel bekijken is de prijs voor 2 personen dus identiek hetzelfde als je per auto of per trein zou gaan. Echter ben je met de wagen veel mobieler en vertrek je wanneer je wilt. Wat in mijn ogen een groot voordeel is.

Trein is - met de huidige summerdeal - interessant als je alleen reist. Van zodra je met twee of meer bent is koning auto nog steeds goedkoper...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

@krisken : "Met de wagen 1u39"
Sinds wanneer ken je je aankomsttijd vooraf als je hier de wagen neemt ... Meestal krijg je af te rekenen met onaangekondigde files, parkeerproblemen

Wat "reservatie" betreft van deelwagens... Ook in het Gentse komt er een proefproject waar je bij gebruik van deelwagens niet meer hoeft te reserveren.
Voorwaarde is wel dat je een kredietkaart en smartphone bezit. Op de app zie je de dichtst bijzijnde vrije wagen. Je stapt er gewoon in en kan vertrekken.
Je ziet ook steeds je rijkrediet. Echt rekeningrijden dus ... Je mag de wagen bij terugkeer dus zelfs voor je deur parkeren als dat een reglementaire parkeerplaats is.

Klinkt wel goed tenminste als je een kredietkaart en smartphone hebt, ik heb geen van beide :-)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tja sinds wanneer ken je de aankomsttijd van treinen? Daar krijg je te maken met onaangekondigde stakingen, treinmateriaal dat langs alle kanten uitvalt en "tussenkomst van de hulpdiensten". Elke dag ik in Brussel noord op- en afstap kijk ik voor de grap even naar de vertragingen bij andere treinen. Zowat altijd zie je bij minstens de helft van de lijnen overal een rood lijntje naast "+x min". Als je in de file staat...tja pech. Maar de kans dat je sneller gaat zijn dan per trein is dus groot...

Wat het deelwagensysteem betreft : ook daar zit je met het probleem dat je nooit zeker bent of er een wagen klaar staat voor je (of je mag eerst een serieus toertje om lopen). We spreken heel de tijd over verandering van mentaliteit maar kunnen we nu nog terug naar een aantal jaar terug? Vroeger was er één wagen per gezin, inmiddels zijn dat er al gauw twee (vrouw heeft eigen wagen), drie (zoon/dochter), vrier (andere zoon/dochter), vijf (bedrijfswagen) of zelfs meer! Eén van de redenen waarom ik een wagen heb aangeschaft toen ik 21 jaar was, is omdat dit de eerste vraag was op zowat alle sollicitaties : heb je eigen vervoer? Bij "neen" kon je het al vergeten. Bij "ja" was de volgende vraag steeds : een volledig eigen wagen? En dat was het toen niet : ik reed rond met één van de wagens van thuis (mijn ouders hadden een volvo v40 voor dagdagelijkse verplaatsingen van bvb mijn ma voor haar werk en een volvo 340 als oldtimer).

Dat is het grote gemak van de wagen die ik nu heb : ik stap in en uit wanneer ik wil, moet geen rekening houden met anderen (hoogstens met mijn vriendin), ik rij wanneer ik wil, ik moet niet beginnen rekenen en zoeken waar de dichtstbijzijnde auto is : hij staat gewoon voor mn deur :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Treinen... I hate it... maar die discussie hebben we hier al gehad in een andere thread.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1895
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 157 keer
Recent bedankt: 3 keer

krisken schreef: We spreken heel de tijd over verandering van mentaliteit maar kunnen we nu nog terug naar een aantal jaar terug? Vroeger was er één wagen per gezin, inmiddels zijn dat er al gauw twee (vrouw heeft eigen wagen), drie (zoon/dochter), vrier (andere zoon/dochter), vijf (bedrijfswagen) of zelfs meer!
Dat zit er gewoon aan te komen.
In traditionele autolanden(Duitsland en de VS) halen minder jongeren hun rijbewijs en als ze het halen, halen ze het later. En is het autobezit het laatste decenium gezakt(zeker bij jongeren nu in vergelijking met jongeren 20 jaar geleden).
google maar eens op decline car of gelijkaardige termen
bv. http://www.canvas.be/programmas/terzake ... 5193aac026
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Consum ... wijs.dhtml
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

r2504 schreef:Treinen... I hate it... maar die discussie hebben we hier al gehad in een andere thread.
Om nog maar eens een concreet voorbeeld te geven... ik zit momenteel in Antwerpen en heb zodadelijk een meeting in Zavemtem.

Op basis van Google maps... met de auto 29 minuten, met het openbaar vervoer 2u16 :bang:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

1u53 met 2 overstappen met de Lijn. :) Nu ook niet overdrijven he! :lol:

Openbaar vervoer is absoluut niet altijd een goeie oplossing, voorbeelden al dit zijn legio...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vermoedelijk doe je dan Antwerpen Station - Zaventem Station... maar daar zit ik nog wel even af.

En inderdaad, voorbeelden als dit zijn legio... openbaar vervoer is gewoon geen alternatief (tenzij je in een stad woont en werkt misschien).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Over openbaar vervoer gesproken, lijnbussen dan:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kort ... -a1904063/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Jullie zijn al een hele tijd naast de kwestie bezig. Er staat nog altijd Helsinki in de titel en niet gans Finland, terwijl we hier nu over interstedelijk vervoer en uitstapjes bezig zijn. Het punt van hun systeem is dat je in een metropool je dagdagelijkse noodzaken perfect zonder een auto zou moeten kunnen uitvoeren. Dat is dus winkelen, werken, vrienden bezoeken, op voorwaarde dat de meeste van die verplaatsingen uiteraard binnen de stad blijven.

De enige steden met zo'n bevolkingsdichtheid hier zijn Brussel en Antwerpen. Het heeft dus enkel zin om het binnen die grenzen te bekijken, en daar maakt het wel een enorm verschil...
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Moest een tijdje geleden voor het werk naar Zweden...en daar dan 's nacht enkele uren naast een (telecom) site in the middle of nowhere wachten....Wat mij daar toen verbaasde was dat er elk uur een (lijn)bus stopte en dat heel de nacht...

Het zou misschien een goed begin zijn, de hele nacht openbaar vervoer te kunnen nemen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Als men aangeeft dat het met het autogebruik zo niet verder kan (dat zou nu toch voor iedereen duidelijk moeten zijn, Belgie is veel te klein en dichtbevolkt om 2,3 of meer wagens per gezin te gebruiken) wil toch niet zeggen dat men tegelijk het openbaar vervoer, fietsinfrastructuur, voetpaden prima geregeld vind ???

Meer zelfs, net dat laatste is net de reden dat ik nog een wagen heb en wil houden. Ik gebruik hem zo weinig mogelijk. Mocht het openbaar vervoer beter geregeld zijn en beter toegankelijk, dat samen met betere en veiliger fietswegen, ik deed hem direct van de hand.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

r2504 schreef:
r2504 schreef:Treinen... I hate it... maar die discussie hebben we hier al gehad in een andere thread.
Om nog maar eens een concreet voorbeeld te geven... ik zit momenteel in Antwerpen en heb zodadelijk een meeting in Zavemtem.

Op basis van Google maps... met de auto 29 minuten, met het openbaar vervoer 2u16 :bang:
Met een stilstaande ring in A'pen en werken op de snelweg in Londerzeel volgens verkeersinfowebsite ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

fredo66 schreef:Als men aangeeft dat het met het autogebruik zo niet verder kan (dat zou nu toch voor iedereen duidelijk moeten zijn, Belgie is veel te klein en dichtbevolkt om 2,3 of meer wagens per gezin te gebruiken)...
Uit het leven gegrepen voorbeeld: mijn broer en zijn vrouw, beide werkzaam in de scheepvaart (zij kapitein op de lange vaart en hij werktuigkundige). Ze varen al jaren niet meer maar ze controleren (zee)schepen in zeehavens in binnen- en buitenland. Zij werkt voor de FOD, hij voor een privé firma. Beide hebben een auto van de firma en daar bovenop nog hun eigen privé auto, dus 3 auto's voor de deur. Waarom? Hun firmawagens mogen enkel en alleen voor het werk gebruikt worden en helemaal niet privé. Meer nog, als zij met vakantie is of toen ze zwanger was en niet kon gaan werken, moest zij haar auto inleveren de tijd dat ze afwezig was. Het is dus niet zo uitzonderlijk als je denkt, 2 of 3 auto's voor de deur.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Absoluut niet, voorbeeldje dat ik zelf heb meegemaakt...
- Wagen van ouders, dagelijks in gebruik voor de werkzaamheden van mijn ma (rijden van ene patient naar andere)
- Oldtimer, gebruikt door mn vader (maar niet als showauto, gewoon om kleine afstanden te doen als het regent en de andere wagen weg is)
- mijn auto
- broer zijn wagen
- firmawagen van mijn pa
- firmawagen van mij

Chance dat we ze allemaal konden parkeren in de tuin :-)

Maar zoals gezegd : zowel mijn als mijn pa zijn firmawagen mocht je niet privé gebruiken. Broer had wagen absoluut nodig voor het werk (moest soms om 5u vertrekken, of om 1u pas thuis) en ik eveneens (geen enkele OV verbinding naar mn toenmalig werk).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 6 keer

Openbaar vervoer is te doen binnen de steden. Als ik in Brussel zou wonen en werken zou ik het ook met openbaar vervoer doen.

Maar toen ik voor mijn huidige werkgever begon te werken stond mijn bureau in Brussel centrum, dat zou dus haalbaar geweest zijn, na 4 jaar beslist de firma om te verhuizen naar Diegem, dat is bijna niet te doen met openbaar vervoer en dat is niet eens zover uit de hoofdstad.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Kenw00t schreef:Jullie zijn al een hele tijd naast de kwestie bezig. Er staat nog altijd Helsinki in de titel en niet gans Finland, terwijl we hier nu over interstedelijk vervoer en uitstapjes bezig zijn. Het punt van hun systeem is dat je in een metropool je dagdagelijkse noodzaken perfect zonder een auto zou moeten kunnen uitvoeren. Dat is dus winkelen, werken, vrienden bezoeken, op voorwaarde dat de meeste van die verplaatsingen uiteraard binnen de stad blijven.
Gezien onze landshelft enorm dicht bevolkt is en we bijna op elkaars lip leven en zowat heel Vlaanderen op enkele regio's na verstedelijkt is valt heel Vlaanderen eigenlijk onder de noemer stad... :)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Slafes schreef:Gezien onze landshelft enorm dicht bevolkt is en we bijna op elkaars lip leven en zowat heel Vlaanderen op enkele regio's na verstedelijkt is valt heel Vlaanderen eigenlijk onder de noemer stad... :)
En gebieden als bijvoorbeeld het Nationaal Park Hoge Kempen met zijn 5750 hectare noem jij dan allicht een tuintje. :P :P

Ik heb zo'n gevoel dat jij een echt stadsmens bent. :angel:
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”