Waarom zou Youri hierover liegen ?
Om mij af te schrikken een regionaal of nationaal project op te starten...is niet echt mijn ambitie, iets lokaal wel

Heb jij hetzelfde artikel gelezen als ik? Want zelfs de standaard spreekt over "lokale radios blijven op de FM band, hoe die overschakeling op termijn moet verlopen is nog niet uitgeklaard".Chris_147 schreef:Op de Standaard lees ik het toch heel anders hoor:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160513_02287697
Gatz wil FM-radio afschaffen ...
Ook de lokale radio’s krijgen een plek op de digitale frequenties...
Op termijn verdwijnt de FM-band, uiterlijk twee jaar nadat de helft van de luisteraars zijn overgeschakeld naar DAB+...
In tunnels en tussen hoge gebouwen (Noordwijk Brussel, Rooseveltplaats) valt het signaal nog altijd weg voor de rest werkt het goed bij mij. De RTBF zenders zijn in Vlaanderen op DAB van dezelfde kwaliteit als de VRT, op FM is dat wel anders.Chris_147 schreef:Op de Standaard lees ik het toch heel anders hoor:
...De helft op DAB+, dan wordt na 2j FM afgezet?
Hoe rekent men luisteraars? Stel ik koop een nieuwe auto met DAB+, maar al mijn toestellen thuis zijn nog FM en ik gebruik ook meestal FM in de auto.
Ik hoor toch namelijk niet altijd zo'n goede verhalen van DAB in de auto. Of is dat met DAB+ beter?
Er bestaat niet zoiets als onbeperkte bandbreedte... zeker niet wireless... het zou dus gewoon niet werken indien iedereen individueel gaat streamen (het huidige FM en DAB is op basis van een broadcast model).fendtje schreef:Dus zou zeggen streefdoel onbeperkte data voor de mobieltjes en weeral een probleem opgelost.
Zal wel die van Oostende zijn dat je ontvangt in Knokke. Egem zal te ver zijn daarvoor.johan.devos schreef:Ik vind het wel jammer dat het DAB signaal veel minder ver te ontvangen is dan het FM signaal.
Radio 1 op FM is bijna tot Luxemburg of Dortmund te ontvangen terwijl DAB veel vroeger wegvalt.
Zelfs in Knokke op het einde van de Lippenslaan is het al gedaan en dat met de zender in Egem die slechts 30KM ver staat.
De masten zijn voorzien van directionele antennes.laroyj schreef:bizar toch want net tegen de grens staat er een zendmast om nu net het signaal zover mogelijk de grens nog over te krijgen
FM frequenties (en alle andere) worden trouwens gecoördineerd met de buurlanden.laroyj schreef:FM kan je volgens mij nog beter coordineren dan DAB+, ik ontvang zelfs hier de Waalse streams vanuit Brussel of Wavre, gericht op Wallonie...
Hoeveel is de F/B van een dipool volgens jou?laroyj schreef: neem nu het vb van een fm dipool met stralings diagram bijna alles naar voor en een stuk naar achter,
Een dipool is een rondstraler wat mij betreft (al heeft hij dipjes op de zijkant).laroyj schreef:ik plaats zelf fm zenders en antennes , dus zal dit idd wel weten
Dat zeg ik niet... een groundplane heeft geen dipjes aan de zijkant.laroyj schreef:Jij beweerd dus dat je met een dipool hetzelfde resultaat hebt als een groundplane..geloof het niet...
Hier geef je trouwens zelf aan dat je "iets" demping hebt op de achterkant...laroyj schreef:je zal hem op de achterkant ook nog horen, iets gedempt maar nog duidelijk hoorbaar...
We zijn 1,5 jaar verder en sinds enkele maanden ontvang ik ook DAB+ in mijn auto zonder al te veel problemen doorlopend op een rit tussen Ieper & Antwerpen (met uitzondering van de tunnels in Wevelgem & Kennedy).laroyj schreef:dat is idd DAB en nog geen DAB+ , die zal je in Wevelgem nie kunnen ontvangen vanuit Brussel vrees ik, althans dit jaar nog niet....
Hoe zit het met de re-connecties. Ik heb al verschillende internetradio's getest. De meeste herconnecteren niet voldoende.Amazor schreef:Voor wie een toekomstgericht radiootje wilt voor er bij is er vandaag een interessant toestelletje in de Lidl (en op hun webshop).
Voor 90 euro heb je een internetradio met DAB+/FM (RDS)/Spotify Connect/USB/netwerkspeler met stereogeluid.
Ook internetradio, waar je uiteindelijk nog het meest aan hebt, werkt zeer goed, zapt heerlijk snel in vergelijking met mijn oudere toestellen.
Ik begrijp niet wat je probleem exact inhoudt. Die radio was niet voor mij bestemd en heb hem ondertussen niet meer.MarkDM schreef:Hoe zit het met de re-connecties. Ik heb al verschillende internetradio's getest. De meeste herconnecteren niet voldoende.