Koepelorganisatie VRT wil afschakeling FM

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

@petzl --> ik heb vorige week telefonisch contact gehad met de stationmanager van Topradio en die heeft me persoonlijk verteld dat zij als de pioniers voor bezetting van de first channel tussen de 10.000 en 15.000 euro per maand dienen te betalen...diegene die later intekenen zouden meer moeten betalen...
Waarom zou Youri hierover liegen ?
Om mij af te schrikken een regionaal of nationaal project op te starten...is niet echt mijn ambitie, iets lokaal wel :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Dat zou willen zeggen dat Clubfm/Familyradio tot 2x 15.000 per maand = 360.000 euro per jaar betaalt voor DAB+.
Er wordt heel wat geld over de balk gegooid daar in Eeklo maar zo erg zal het wel niet zijn neem ik aan.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

Ja C.M. zal er toch wat geld tegen gooien, voor 2 radio's zal hij wel korting gekregen hebben...die 10.000-15.000 euro is wel bij volledige uitrol over gans Vlaanderen tegen eind 2016 hé , nu zal het idd een pak minder zijn....ben Christoph zn nr kwijt dus kan het hem nie meer vragen...
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

weet niet of het hier al vermeld is...Maar ondertussen kan ik DAB+ ook in Antwerpen en Oost-vlaanderen ontvangen
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

eergisteren in Egem toch nog niet, DAB wel en 1 testkanaal
radiometeor.be
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 38 keer

kan het ontvangen tss Antwerpen en Lokeren (via E34 en E17) en Brussel en Lokeren (via E40 en R4)
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Blijf me toch afvragen hoeveel men tijdelijk aan het betalen is voor brussel. Ik geloof niet dat die "test"uitzendingen al veel geld kosten.
Ik heb de indruk dat men daar wat radio's aan het (mis)gebruiken om dat dab+ verhaal op gang te trekken. Vraag mij af of VBRO echte (en genoeg kapitaal) interesse heeft om te gaan investeren in andere provincies dan west/oost Vlaanderen. Hetzelfde voor radio stad ... HVG laat zijn vergunning voor lille en essen vervallen maar zou dan wel investeren in DAB in veltem ???
Top/club en andere met nationale ambities zijn min of meer verplicht om nu mee te stappen... de VMMA kunnen het zich permitteren om de kat uit de boom te kijken daar ze zo goed als 'must carry' zijn. Zou me verwonderen dat ze van deze positie geen gebruik gaan maken.

Maar daarna lijkt het me terug gedaan met die vzw'tjes op DAB+.. Misschien dat ze een multiplex kunnen maken per mast met enkele provinciale zenders maar ik denk dat de lobby van VRT(radio2)/VMMA hier zijn slag ook wel zal thuishalen
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

In de UK loopt een proefproject met DAB+ op kleine schaal. Dus met minder bereik en minder kosten.

Maakt gebruik van volledig softwarematige encoding waardoor dure apparatuur niet nodig is.
http://www.opendigitalradio.org/

53 Radiostations zullen binnenkort in 10 lokaliteiten starten met digitale uitzending via DAB+. Vermogen per zender is 100W en de test zal 9 maanden duren.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 770 keer
Recent bedankt: 9 keer

Er is blijkbaar een datum in zicht.
Men wil tegen 2022 de nationale radiozenders enkel nog op DAB+ hebben.

Source:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultu ... /1.2654705
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Lokale radio's zouden wel op de FM band blijven... die gaan dan meteen een revival meemaken !

Ik zie niet in dat de meerderheid binnen 6 jaar een DAB+ ontvanger in de auto heeft.

Mooi trouwens dat men ketenradio's aan banden wil leggen... dat heeft niets te maken met lokale radio (al is die al lang dood).
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 7 keer

Op de Standaard lees ik het toch heel anders hoor:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160513_02287697

Gatz wil FM-radio afschaffen ...
Ook de lokale radio’s krijgen een plek op de digitale frequenties...
Op termijn verdwijnt de FM-band, uiterlijk twee jaar nadat de helft van de luisteraars zijn overgeschakeld naar DAB+...

De helft op DAB+, dan wordt na 2j FM afgezet?
Hoe rekent men luisteraars? Stel ik koop een nieuwe auto met DAB+, maar al mijn toestellen thuis zijn nog FM en ik gebruik ook meestal FM in de auto.
Ik hoor toch namelijk niet altijd zo'n goede verhalen van DAB in de auto. Of is dat met DAB+ beter?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 70 keer

Ik zie het nog niet zo meteen gebeuren ...
Een hoop OEM radio's van autofabrikanten (BMW/Merceded/Renault) ondersteunen nog geen DAB+. Dat zou willen zeggen dat auto's die nu gemaakt worden dan geen radio meer kunnen ontvangen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 770 keer
Recent bedankt: 9 keer

Nee, nieuwe autos zullen zowel analoog als dab moeten ondersteunen denk ik.
Het probleem zal het arsenaal aan oudere radios zijn (denk bv maar aan die vintage antieke sets die nog altijd goed verkopen in tweedehandswinkels); mijn eigen communie stereo keten (dat was toen de gewoonte) doet ook nog altijd dienst.
Dat wordt weer een ramp om aan de oudjes uit te leggen.
Of we kopen een converter (zoals die mp3>fm sticks voor in de auto).

Technische vraagjes:
Op welke frequenties zit dab?
Zou de FM band kunnen herbruikt worden door digitale zenders (die wss minder bandwidth zullen innemen)?

Chris_147 schreef:Op de Standaard lees ik het toch heel anders hoor:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160513_02287697

Gatz wil FM-radio afschaffen ...
Ook de lokale radio’s krijgen een plek op de digitale frequenties...
Op termijn verdwijnt de FM-band, uiterlijk twee jaar nadat de helft van de luisteraars zijn overgeschakeld naar DAB+...
Heb jij hetzelfde artikel gelezen als ik? Want zelfs de standaard spreekt over "lokale radios blijven op de FM band, hoe die overschakeling op termijn moet verlopen is nog niet uitgeklaard".
Die 50% regel is dus totaal losgekoppeld van dat 2022 streefdoel voor de nationale zenders.
Of bedoel je gewoon dat de lokale zenders niet permanent op de FM band zullen blijven? Dat klopt, maar hun overgang is nog lang niet geregeld. Ik gok dat men hoopt dat de apparatuurkost wat daalt tegen dat de overschakelingsverplichting komt.
conexio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 16 keer

Chris_147 schreef:Op de Standaard lees ik het toch heel anders hoor:
...De helft op DAB+, dan wordt na 2j FM afgezet?
Hoe rekent men luisteraars? Stel ik koop een nieuwe auto met DAB+, maar al mijn toestellen thuis zijn nog FM en ik gebruik ook meestal FM in de auto.
Ik hoor toch namelijk niet altijd zo'n goede verhalen van DAB in de auto. Of is dat met DAB+ beter?
In tunnels en tussen hoge gebouwen (Noordwijk Brussel, Rooseveltplaats) valt het signaal nog altijd weg voor de rest werkt het goed bij mij. De RTBF zenders zijn in Vlaanderen op DAB van dezelfde kwaliteit als de VRT, op FM is dat wel anders.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Er is een gans arsenaal van DAB-adapters voor autoradio's. Die worden tussen de antenne en de autoradio geschakeld, vangen zelf het DAB-signaal op, en geven het dan via de antennekabel door aan de bestaande autoradio. Soms met een apart scherm, sommige helemaal verborgen, sommige met een afstandsbediening, vaak ook met een weergave van de DAB-zender op het scherm van de bestaande autoradio, enzovoort. Dus er zijn aanpassingen mogelijk. Richtprijs 100-150 euro, zonder inbouwen.

Maar voorlopig is het toch nergens voor nodig. Pure aankondigingspolitiek om de boel wat op spanning te krijgen. Uiteindelijk zal men het toch weer een vijftal jaar gaan uitstellen, als het er al ooit van komt.
Afbeelding
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 175 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Het lijkt mij veel logischer dat men vroeg of laat een verbod installeert op de verkoop van FM-Radio's die daarnaast geen DAB+ ondersteunen.
Pas nadat zoiets een 5-tal jaar succesvol heeft gelopen(en er dus voldoende DAB's in omloop zijn), kan men beginnen nadenken over de afschakeling van FM.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Wetende dat het een boel centjes kost Fm uitzenden.
Heden ten dage is elke zender via streaming te beluisteren.
Dus zou zeggen streefdoel onbeperkte data voor de mobieltjes en weeral een probleem opgelost.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

fendtje schreef:Dus zou zeggen streefdoel onbeperkte data voor de mobieltjes en weeral een probleem opgelost.
Er bestaat niet zoiets als onbeperkte bandbreedte... zeker niet wireless... het zou dus gewoon niet werken indien iedereen individueel gaat streamen (het huidige FM en DAB is op basis van een broadcast model).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vind het wel jammer dat het DAB signaal veel minder ver te ontvangen is dan het FM signaal.

Radio 1 op FM is bijna tot Luxemburg of Dortmund te ontvangen terwijl DAB veel vroeger wegvalt.

Zelfs in Knokke op het einde van de Lippenslaan is het al gedaan en dat met de zender in Egem die slechts 30KM ver staat.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

johan.devos schreef:Ik vind het wel jammer dat het DAB signaal veel minder ver te ontvangen is dan het FM signaal.

Radio 1 op FM is bijna tot Luxemburg of Dortmund te ontvangen terwijl DAB veel vroeger wegvalt.

Zelfs in Knokke op het einde van de Lippenslaan is het al gedaan en dat met de zender in Egem die slechts 30KM ver staat.
Zal wel die van Oostende zijn dat je ontvangt in Knokke. Egem zal te ver zijn daarvoor.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Officieel moeten de uitzendingen ook stoppen op de landsgrenzen dacht ik.

Met FM zenders is dit echter moeilijk te realiseren, met DAB uitzending gaat dit iets eenvoudiger.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Overspill is onvermijdelijk. Signalen ga je altijd ontvangen tot een stuk in het buitenland. Of het nu satelliet uitzendingen zijn, GSM verkeer, radio,...
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

uitzendingen stoppen aan de landsgrenzen...bizar toch want net tegen de grens staat er een zendmast om nu net het signaal zover mogelijk de grens nog over te krijgen... vb Schoten voor Nederland, Oost-Vleteren voor Noord-Frankrijk, omgekeerd de zendmasten in Goes en steunzenders in Roosendaal
om de Nederlandse zenders ook in Belgie binnen te krijgen, de antennestations in Noord-Frankrijk die er voor zorgen dat de evenementenradio's in Vlaanderen zo weggedrukt worden...etc..
FM kan je volgens mij nog beter coordineren dan DAB+, ik ontvang zelfs hier de Waalse streams vanuit Brussel of Wavre, gericht op Wallonie...
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

laroyj schreef:bizar toch want net tegen de grens staat er een zendmast om nu net het signaal zover mogelijk de grens nog over te krijgen
De masten zijn voorzien van directionele antennes.
laroyj schreef:FM kan je volgens mij nog beter coordineren dan DAB+, ik ontvang zelfs hier de Waalse streams vanuit Brussel of Wavre, gericht op Wallonie...
FM frequenties (en alle andere) worden trouwens gecoördineerd met de buurlanden.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

ik plaats zelf fm zenders en antennes , dus zal dit idd wel weten, maar theorie is een groot verschil met de praktijk, neem nu het vb van een fm dipool met stralings diagram bijna alles naar voor en een stuk naar achter, doe maar een proefopstelling met een zender van 50 watt en rijdt eens 15km rond, je zal hem op de achterkant ook nog horen, iets gedempt maar nog duidelijk hoorbaar...wanneer je geen regioinstellingen voor radio2 tijdens de ontkoppeling doet zal je in Aalter meer kans hebben west-vlaanderen te horen ipv Oost-vlaanderen..in Egem staan directionele antennes opgesteld...daar gaat het verhaaltje van de antennes, enkel bij smalbandige frequenties met schotels kan je ervan uit gaan dat je gericht bezig bent....

coordinatie is er met het buitenland, maar dan nog, in Wallonie zend men ook veel zwaarder uit dan toegestaan, het is al jaren commer en kwel...
radiometeor.be
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 649 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

laroyj schreef: neem nu het vb van een fm dipool met stralings diagram bijna alles naar voor en een stuk naar achter,
Hoeveel is de F/B van een dipool volgens jou?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

laroyj schreef:ik plaats zelf fm zenders en antennes , dus zal dit idd wel weten
Een dipool is een rondstraler wat mij betreft (al heeft hij dipjes op de zijkant).

Afhankelijk of je hem verticaal of horizontaal plaatst is hij volledig omnidirectioneel.

Misschien je toch nog eens wat verdiepen in de materie.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

theorie vs praktijk, en papier is gewillig... allemaal mooi die theoretische berekeningen..heb je hetzelfde bij EPC certificaten....

ik ben een praktijkmens, bij een dipool straal je normaal 30% naar achter, en idd weinig op de zijkanten en de winst gaat naar voor, vertikaal 70 * da's ook de reden waarom ze er meestal 4 (of in veelvouden van 4) plaatsen om aan een klaverblad diagram te komen, dan heb je idd een rondstraler met winst...

Jij beweerd dus dat je met een dipool hetzelfde resultaat hebt als een groundplane..geloof het niet... met beperkt vermogen blijf je in de praktijk een beter resultaat hebben met 1 groundplane dan 4 dipolen, je antennes geven winst ja, maar verlies door extra koppelingen aan antennes, verliezen aan de kabels, misafstelling aan de antennes, tussenafstanden, verlies aan de koppelaar etc...

we hebben het hier wel over verticale polarisatie (70°)want horizontaal(200°) is voor de lokale radio's niet toegestaan, horizontaal ga je idd nog meer gaan rondstralen, maar is niet interessant in de autoradio...en dan heb je het probleem van de zijbanden ook niet, voor het perfecte resultaat moet je de circulaire gebruiken, dan straal je 360* met winst...
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

laroyj schreef:Jij beweerd dus dat je met een dipool hetzelfde resultaat hebt als een groundplane..geloof het niet...
Dat zeg ik niet... een groundplane heeft geen dipjes aan de zijkant.

Een dipool krijgt natuurlijk ook een beetje een richteffect door de montage voor een buis welke dienst gaat doen als een soort van reflector.
laroyj schreef:je zal hem op de achterkant ook nog horen, iets gedempt maar nog duidelijk hoorbaar...
Hier geef je trouwens zelf aan dat je "iets" demping hebt op de achterkant...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

bedoeling is idd dat de dipool op een buis staat, en wanneer je er maar 1 gebruikt, zoals bij sommige evenementenradio's of in het geval van meerdere moet de buis, die idd dienst doet als reflector , op zijn minst parallet lopen met de dipool, maw de basis van de (bovenste) dipool mag maar ten vroegste +- 1m van de top(buis) bevestigd worden....
ik begrijp niet dat bepaalde installateurs tegen alle regels in soms nog antennes helemaal bovenaan de buis plaatsen om iets hoger uit te komen, zal zeker niet voor een beter resultaat zorgen.....

Langs de achterkant krijg je een demping, maar het is niet zo dat je er niet meer hoorbaar bent, dipolen worden meestal gericht volgens de bepalingen van de vergunning, rekening houdende met oa andere zenders en coordinatie, bij gebrek daaraan kan je ze zelf richten in de richting van je voorkeur, waar je de beste ontvangst of grootste veldsterkte wil.....

Vandaar ook dat coverage tool berekeningen een hulpmiddel zijn maar ook weer theoretisch, in de praktijk kunnen er grote verschillen zijn, hetzelfde met de theoretische ontvangst van een bepaalde zender met een bepaalde signaalsterkte in dbµV zoals weergeven door fmscan.org
...alles met een korreltje zout nemen....
radiometeor.be
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

laroyj schreef:dat is idd DAB en nog geen DAB+ , die zal je in Wevelgem nie kunnen ontvangen vanuit Brussel vrees ik, althans dit jaar nog niet....
We zijn 1,5 jaar verder en sinds enkele maanden ontvang ik ook DAB+ in mijn auto zonder al te veel problemen doorlopend op een rit tussen Ieper & Antwerpen (met uitzondering van de tunnels in Wevelgem & Kennedy).

Binnen op de wekkerradio's van de kinderen (de enige radio's die we hier thuis hebben) moet de antenne zéér goed geplaatst zijn. Ik wacht dus vol ongeduld op de uitbreiding van DAB+ naar Oost-Vleteren (op 11km afstand).
Egem met zijn 36km afstand in vogelvlucht is dus net iets te ver binnenshuis.
Nog een jaartje geduld :)
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 67 keer

Voor wie een toekomstgericht radiootje wilt voor er bij is er vandaag een interessant toestelletje in de Lidl (en op hun webshop).
Voor 90 euro heb je een internetradio met DAB+/FM (RDS)/Spotify Connect/USB/netwerkspeler met stereogeluid.

Verwacht geen 'Sonos-kwaliteit', maar ik heb het gisteren eventjes getest en was positief verbaasd over de ontvangstkwaliteit van FM en DAB+. Ik woon op wandelafstand van Norkring-mast Oostvleteren, dus de VRT is geen probleem, maar ik woon te ver voor DAB+ die hier nog niet aanwezig is. Toch had ik een foutloos signaal na wat draaien aan de antenne via de zender in Egem. Bij deze zenders komt netjes het zenderlogo op het display.

Ook internetradio, waar je uiteindelijk nog het meest aan hebt, werkt zeer goed, zapt heerlijk snel in vergelijking met mijn oudere toestellen.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Momenteel zitten er nog grote gaten in het DAB+ aanbod met 5 zenders:

Afbeelding

Het plan is dat dit volgend jaar wordt uitgebreid naar 20 zenders, waardoor het in bijna heel Vlaanderen te ontvangen zou zijn, grotendeels indoor:

Afbeelding

Gezien de betere foutencorrectie van DAB+ zou het dan ook beter indoor te ontvangen zijn dan het huidige DAB aanbod van de VRT met diezelfde 20 zenders:

Afbeelding

Dan blijft alleen nog de vraag wanneer de VRT eindelijk volledig gaat overschakelen naar DAB+. De uitbreiding van het commerciële DAB+ aanbod naar heel Vlaanderen is misschien een goed moment daarvoor. De VRT zendt al lange tijd één DAB+ testzender uit (momenteel is dat MNM) en die 80 kB/s MPEG-4 HE-AAC v1 klinkt duidelijk veel beter dan de klassieke DAB met 160 kB/s MPEG-1 Layer 2. Bij die laatste zijn niet alleen de hoge tonen afgesneden, maar ook de bassen. Het geluid klinkt over het algemeen heel flets, eigenlijk veel slechter dan een goede FM-ontvangst.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 25 keer
Provider

Norkring heeft vermoedelijk toch al meer dan die 5 zenders geactiveerd? De Westkust heeft bv al zeer goede ontvangst terwijl Oostende nog op en af is, met enkel de 5 eerste zenders zou de Westkust dus op zijn minst ook ontvangstproblemen moeten hebben.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 324 keer
Bedankt: 728 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Als ik nu naar Luik of Namen rij vanuit Kortrijk kan ik bijna de hele rit naar Radio 1 & StuBru luisteren. Zelfs via de autoroute de Wallonie. Als ik dat vergelijk met de verwachting van DAB is er nog een hele weg af te leggen...
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Naammuur? Lie-esjche? "Waar ligt dat?" Zullen ze wellicht gedacht hebben bij de Vrt.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1201 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik zie het probleem niet.
VRT zendt uit in Vlaanderen en met DAB+ ga je in Vlaanderen ook de VRT kunnen ontvangen.
In de overgangsfase stel je uw autoradio op fallback-to-FM in en eens er enkel nog DAB+ is, schakel je over op internetradio.
Of denk je dat alle providers met bundels van 1-2-3Gb gaan aanmodderen? Lang geleden was Internet Start bij Belgacom 250Mb. Ondertussen is het al jaren lang 100Gb.
Maar ik kan idd via FM de VRT ontvangen tot ver in Nederland, met DAB+ zal het niet meer waar zijn...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Amazor schreef:Voor wie een toekomstgericht radiootje wilt voor er bij is er vandaag een interessant toestelletje in de Lidl (en op hun webshop).
Voor 90 euro heb je een internetradio met DAB+/FM (RDS)/Spotify Connect/USB/netwerkspeler met stereogeluid.
Ook internetradio, waar je uiteindelijk nog het meest aan hebt, werkt zeer goed, zapt heerlijk snel in vergelijking met mijn oudere toestellen.
Hoe zit het met de re-connecties. Ik heb al verschillende internetradio's getest. De meeste herconnecteren niet voldoende.
Ik ben daar niet zo tevreden over. Nu gebruik ik een oude smartphone . Die speelt altijd voort. Maar de kwaliteit is niet fameus.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 67 keer

MarkDM schreef:Hoe zit het met de re-connecties. Ik heb al verschillende internetradio's getest. De meeste herconnecteren niet voldoende.
Ik begrijp niet wat je probleem exact inhoudt. Die radio was niet voor mij bestemd en heb hem ondertussen niet meer.
Als de stream stabiel is kan ik de hele dag luisteren zonder enige onderbreking op mijn andere radio's. Re-connecten is dan niet van toepassing. Ik ken wel een radiozender die een stream heeft die regelmatig uitvalt, maar dit heb ik dan ook op mijn pc met Winamp. De radio's re-connecten in dat geval dan wel, ook die Lidl-radio.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Inderdaad, de stream is niet altijd stabiel. Sommige stations zijn zelfs slecht.
Ik heb een Rasperry Pi met RuneAudio , die herconnecteert alleen bij kort onderbrekingen. Met andere soft niet beter.
Ik kocht ook al een Soundmaster. DAB+ gevoeligheid slecht. Webradio stabiliteit ook. Teruggestuurd.
Daarna een Sangean gekocht.DAB+ is goed maar webradio's ook niet. Herconnecteren aan de wifi doet hij niet, aan de stream ook niet altijd.
Het is nochtans een draagbaar toestel. Een "portatif" zoals we vroeger zegden. Die heb ik nog voor in de tuin.

Het is allemaal niet zo mooi als in de reclame.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws ivm technologie”