Brexit is een feit

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef:Dat weten we. Maar het toont wel de intentie aan beide zijden om tot een akkoord te komen.
u doet wel uitschijnen alsof er al een akkoord is waarbij België grote toegevingen doet. Wat totaal niet het geval is.

Een intentie tot een akkoord, of zoals jij zei "Ook met ons land is er nu een akkoord. België maakt grote toegevingen..." is een immens groot verschil.

U maakt gewoon jezelf ongeloofwaardig bij wat je allemaal verteld.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Med schreef:
u doet wel uitschijnen alsof er al een akkoord is waarbij België grote toegevingen doet. Wat totaal niet het geval is.
Daarom dat we "intentie" schrijven, en die grote toegevingen staan dus in de intentie.

U doet wel uitschijnen alsof u zelfs een intentie tot akkoord niet gunt aan de Britten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:Het klinkt een beetje alsof je een obsessie hebt met het isoleren (en ook kleineren) van het VK nu ze uit de EU weg zijn, en alsof je het onze exporteurs niet wil gunnen dat ze makkelijk kunnen exporteren naar het VK, maar het is en blijft wel een belangrijke afzetmarkt die niet zomaar vervangen kan worden door een andere.
Ik heb de Brexit altijd als een slecht optie bekeken voor beide kanten. We winnen dus niets met een UK dat problemen heeft. UK is een belangrijke afzetmarkt maar de EU is een grotere voor het UK die ook niet zomaar kan vervangen worden.

Trouwens, als er hier iemand zit te lachen met de EU dan ben jij het wel maar dat zal anders zijn :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef: Trouwens, als er hier iemand zit te lachen met de EU dan ben jij het wel maar dat zal anders zijn :lol:
Ik zie het vertrek van het VK uit de EU als een verlies en niets om jolig over te doen. Ik ben zeer pro-EU, van mij mogen de interne landsgrenzen zelfs PER DIRECT verdwijnen en mag de EU-commissie als een regering rechtstreeks beslissen over alle bevoegdheden, want het is door die trage en moeilijke besluitvorming en nationale veto's dat het VK (onder meer) vertrokken is en de EU aan het stagneren is. Het is ook de enige manier om in de toekomst nog gewicht te hebben wanneer China aan de macht komt, want itt de VS zal China het zeker niet laten om de EU intern uit te spelen en te verdelen. We moeten vermijden dat ze dat uberhaupt nog kunnen doen.

Ik vind wel dat de EU het respect moet afdwingen voor het Brexit-verdrag. Maar de EU heeft zichzelf in het ootje genomen: ze kan enkel maar verliezen en kan dus geen respect afdwingen. Tot groot jolijt van BoJo idd. Ik (en BoJo) lachen niet met de EU, veeleer met de situatie waarin de EU zichzelf gebracht heeft. Maar je weet dat je dat krijgt als als je goede en verstandige onderhandelaars aan de kant schuift en vervangt door Verhofstadt. Wie denkt er nu in godsnaam dat een interne douanecontrole binnen een land zelf een goed idee is?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik vind de Brexit ook niet grappig en ik heb dat ook al meermaals aangehaald waarom. We verliezen beiden. Wat je wel ziet is dat er "jolig" gereageerd wordt als een persoon die door eigen koppigheid zichzelf in de voet schiet dan vinden mensen dit onweerstaanbaar grappig. Die situatie is van toepassing op de Britten want na jarenlang DE dwarsligger te zijn geweest met uitzonderingen die anderen niet kregen zijn ze het zelf afgebold. Het is niet dat de EU hen niet op andere gedachte heeft proberen brengen, neen, ze hebben het zelf gekozen. Dat sommigen te vadsig waren om uit hun nest te komen voor hun eigen toekomst is een bijkomstigheid die vooral henzelf treft. De migratie is niet opgelost, integendeel, men moet nu zelfs smeken om migranten te vinden die het schijtpapier willen rondrijden. Ook de NHS is niet geweldig verbeterd en als klap op de vuurpijl moet men nog altijd rekening houden met externe regels want de wereld is al lang niet meer deze waar het VK iets te zeggen had. Men kan nu alleen niet meer meebeslissen over die regels, wat een verbetering. Dus ja, als men dat aanschouwt kan ik verstaan dat er eens mee gelachen wordt... al is het eigenlijk gewoon triest.

Soit, de Brexit is er nu en we moeten verder.

Er zal sowieso handel zijn tussen het VK en de EU maar de manier waarop is voer voor discussie. Door de Brexit moet alles herbekeken worden en ook dat kost energie en geld aan beide kanten.

Je blijft ook de fout maken van zeer eenzijdig naar het probleem te kijken en te doen alsof er geen alternatief is. Zoals ik al zei zal er onderhandeld moeten worden en zullen afspraken moeten nagekomen worden of er komen vodden van. Zonder naleving is een akkoord nl geen akkoord. Je doet ook alsof de EU in een slechte positie zit maar dat is helemaal niet zo. Ze hebben net veel hefbomen die het UK enorm lastig kunnen maken. Het is niet omdat ze ze nog niet toepassen dat ze niet bestaan. Hoe minder akkoorden gerespecteerd worden, hoe sneller het er van zal komen.

Het VK ligt in Europa en daar zal Brexit niets aan veranderen. We hebben elkaar dus nodig en dus winnen we bij een akkoord dat wederzijds gerespecteerd wordt. De vergelijking met een scheiding is goed. De vechtscheidingen worden al gauw drama's terwijl de scheidingen waarbij de ex-partners ondanks hun verschillen toch een vergelijk proberen te vinden zullen sneller gelukkig zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef:
Med schreef:
u doet wel uitschijnen alsof er al een akkoord is waarbij België grote toegevingen doet. Wat totaal niet het geval is.
Daarom dat we "intentie" schrijven, en die grote toegevingen staan dus in de intentie.

U doet wel uitschijnen alsof u zelfs een intentie tot akkoord niet gunt aan de Britten.
U maakt uzelf minder en minder geloofwaardig nu, aangezien u in de originele term nergens "intentie" gebruikte.
En ik stel duidelijk dat ik elk land een goed akkoord toewens. Wat jij van mijn reacties maakt, tja, in uw fantasiewereld zal je daar ook wel weer iets anders van maken.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik heb de indruk dat sommigen de UK beter/slimmer vinden omdat de EU moeilijk tot een standpunt kan komen die door elk EU lid word onderschreven door het uitstel v/d controles op voeding (uitgesteld tot september volgend jaar) word de indruk inderdaad gegeven dat de EU geen beslissingen zou kunnen nemen het gaat echter maar om een indruk wat als de EU ineens beslist dat de controles ook effectief van start gaan???
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Med schreef: U maakt uzelf minder en minder geloofwaardig nu, aangezien u in de originele term nergens "intentie" gebruikte.
Ik schreef akkoord, en zoals u zelf kan nagaan in de gelinkte materialen, betreft het inderdaad een samenwerkingsakkoord. Ook De Tijd rapporteerde het trouwens in die zin. Kaart u dit dan ook met hen aan?

Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat u dit echt niet gunt aan de betrokken partijen en vandaar dus de reactie.
fluppie schreef:wat als de EU ineens beslist dat de controles ook effectief van start gaan???
Dat moeten ze zeker doen. Maar niemand is daar ongerust over.
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef:
Med schreef: U maakt uzelf minder en minder geloofwaardig nu, aangezien u in de originele term nergens "intentie" gebruikte.
Ik schreef akkoord, en zoals u zelf kan nagaan in de gelinkte materialen, betreft het inderdaad een samenwerkingsakkoord. Ook De Tijd rapporteerde het trouwens in die zin. Kaart u dit dan ook met hen aan?
Het gaat niet over hetgeen de tijd rapporteerde. Het gaat om hetgeen U in uw originele post verklaard en beweerd.

Toch moeilijk te begrijpen voor u blijkbaar. Of wil u gewoonweg niet toegeven dat u fout zat?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Med schreef: Het gaat niet over hetgeen de tijd rapporteerde. Het gaat om hetgeen U in uw originele post verklaard en beweerd.
M.i. klopt dat met de tekst van het samenwerkingsakkoord. Het betreft een samenwerking en ik heb het onder meer over de zaken waar men (letterlijk) toe "bereid" is. Ik schrijf het op dezelfde manier als De Tijd, uiteraard zonder letterlijk hun stuk te kopiëren want dat mag niet.

Ik begrijp dat u zo'n samenwerking niet tot stand wil zien komen. Dat is jammer, want ook Vlaanderen heeft veel te winnen daarbij.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Ik zou als België toch oppassen om "samenwerkingsakkoorden" af te sluiten met landen die akkoorden niet willen nakomen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: 2/ goodwill (if not gewoon een deal) om te kunnen boren
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 50999.html
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik lees "tijdelijk"
'Na een uitgebreide screening van de voorgestelde ontwikkeling van Cambo zijn we tot de conclusie gekomen dat de economische argumenten om in dit project te investeren op dit moment niet sterk genoeg zijn, en dat het project bovendien vertraging kan oplopen', aldus een woordvoerder van Shell donderdag in een verklaring.
Opmerkelijk dat het aandeel Shell steeg bij het bekendmaken :).

De tijd zal uitwijzen welke garanties/lekkers Shell gekregen heeft - bovenop het "standaard" voordeel van niet belaste dividenden - om naar de UK te verhuizen.
De deal met Nissan is ook altijd schimmig gebleven :).
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef:
Med schreef: Het gaat niet over hetgeen de tijd rapporteerde. Het gaat om hetgeen U in uw originele post verklaard en beweerd.
M.i. klopt dat met de tekst van het samenwerkingsakkoord. Het betreft een samenwerking en ik heb het onder meer over de zaken waar men (letterlijk) toe "bereid" is. Ik schrijf het op dezelfde manier als De Tijd, uiteraard zonder letterlijk hun stuk te kopiëren want dat mag niet.

Ik begrijp dat u zo'n samenwerking niet tot stand wil zien komen. Dat is jammer, want ook Vlaanderen heeft veel te winnen daarbij.
Ik ben voor evenwichtige en goede bilaterale akkoorden. Met gelijk welk land. Aangezien ik dit nogmaals moet zeggen, twijfel ik aan uw wil om het te begrijpen.
CCatalyst schreef: Ook met ons land is er nu een akkoord. België maakt grote toegevingen aan het VK...
België maakt (voorlopig) géén enkele toegeving. En het akkoord is enkel een akkoord om de bilaterale gesprekken te heropstarten. Dus tot wat België bereid is moet nog blijken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik ga akkoord dat men akkoord gaat om toegevingen te maken.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Wat is er aan de hand met de kerstfeestjes in de UK???

De Britten worden kort gehouden door Corona maatregelen terwijl BoJo er op los feest,politie kan er niet mee lachen en gaat dit onderzoeken.


p een pseudo-persconferentie over het kerstfeestje van een jaar geleden heeft de toenmalige perswoordvoerder van de Britse premier Johnson zich versproken. Er was wel degelijk een groot personeelsfeestje op 18 december 2020, met "kaas en wijn" en "zonder sociale afstand". Dat zegt toenmalig woordvoerder Allegra Stratton terwijl ze samen met andere personeelsleden een persconferentie inoefent op 22 december 2020. Het filmpje is nu uitgelekt via de zender ITV.




10

10
Current Time0:40
/
Duration Time0:40



De video is voorpaginanieuws in alle Britse kranten en brengt de Conservatieve premier Boris Johnson in nauwe schoentjes. Het is niet voor het eerst dat nieuws over het kerstfeestje in de pers verschijnt. Een week geleden had een medewerker van de premier in de krant The Mirror al toegegeven dat er een groot feest had plaatsgevonden met tientallen opeengepakte mensen.

Toen Johnson daarover vorige week werd ondervraagd in het parlement, ontkende hij niet, maar hij zei dat alles volgens de regels was verlopen. Een magere uitleg voor de oppositie, want Johnson had net de regels voor alle Britse burgers verscherpt. Kerstfeestjes waren alleen toegestaan binnen het eigen gezin. Oppositieleider Keir Starmer van Labour noemde de premier hypocriet en zei dat de Britten zich niet zomaar in het ootje moesten laten nemen.

Domino-effect
Deze video is opnieuw buskruit voor de oppositie. De Schotse nationalistische partij SNP vraagt om het ontslag van de premier. Labourleider Keir Starmer noemt het beschamend dat er gelogen wordt en gelachen wordt over die leugens. "De premier moet zich verontschuldigen."

Ook familieleden van Britten die aan covid zijn overleden, zijn erg misnoegd. Een actiegroep noemt de video "aanstootgevend" en zegt dat de regering denkt dat ze boven de regels staat en kan doen wat ze wil. Ook binnen de Conservatieve Partij van Johnson groeit het ongenoegen. Het einde van de schandalen is trouwens nog niet in zicht. De krant The Mirror schrijft vandaag ook dat de toenmalige minister van Onderwijs Gavin Williamson, vorig jaar een kerstfeestje hield voor zijn personeel.

De politie zegt dat ze deze video gaat bekijken als bewijsmateriaal en onderzoekt of Downing Street 10 zich niet aan de coronaregels heeft gehouden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Een beetje zoals het nieuwjaarsfeestje van de partij van onze premier dit jaar, die kort daarvoor nog een kerst en nieuwjaar in mineur had opgelegd aan alle landgenoten.

Boris kan misschien gewoon "betreuren" dat die beelden worden misbruikt om er een hetze van te maken, zoals Lachaert ook deed, in plaats van zich te excuseren of ontslag te nemen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat soort zaken heeft niks te maken met brexit.
Dat is gewoon arrogantie.

Het toeval wilt dat ik afgelopen week met 2 mensen gesproken heb die kennis van zaken hebben.
Eentje die getrouwd was met een Brit en een Britse die enkele jaren in Duitsland gewoond heeft en nu terug in GB.

Beiden zijn het er helemaal over eens dat er meer nadelen zijn en (in hun ogen) geen voordelen.
Ik hoop oprecht dat dit groeipijnen zijn en er zullen uitgaan, maar ik vrees er toch voor.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Doorbraak in visserijbesprekingen EU-Vk nu VK vergunningen verleent
zo, 12 december 2021 09:51Alliance Nieuws
(Alliance Nieuws) De Europese Commissie heeft zaterdag een doorbraak aangekondigd in de post-Brexit visserijbesprekingen met Groot-Brittannië nadat Londen nieuwe vergunningen had verleend voor EU-schepen.

De Europese Commissie zei dat het besluit "een belangrijke stap was in een lang proces" om de handelsovereenkomst tussen de twee partijen na het vertrek van Groot-Brittannië uit de EU uit te voeren.

De ruzie draait om vergunningen om te vissen in Britse en Kanaaleilandwateren onder de voorwaarden van de deal, de zogenaamde Trade & Co-operation Agreement. Frankrijk heeft lang beweerd dat Groot-Brittannië zijn verplichtingen onder de voorwaarden van de deal niet volledig nakomt.

Een persverklaring van een woordvoerder van de Britse regering zei dat onderhandelaars tijdens de gesprekken een evidence-based benadering hebben gevolgd om licenties te verlenen.

"Waar dat bewijs niet is geleverd, zijn er geen vergunningen afgegeven", aldus de woordvoerder.

Een woordvoerder van de Franse regering zei in een persverklaring dat Parijs en de EU zullen blijven samenwerken voor de volledige implementatie van de TCA.

De doorbraak komt er nadat een door Brussel opgelegde deadline voor het oplossen van de visserijruzie vrijdag voorbijging zonder dat er een akkoord werd gesloten.

Groot-Brittannië heeft nu 18 vergunningen afgegeven voor EU-vervangingsschepen om in Britse territoriale wateren te opereren en vijf vergunningen voor EU-schepen om toegang te krijgen tot de wateren rond Jersey op de Kanaaleilanden.

Het overleg tussen de twee partijen zal in het weekend worden voortgezet in de hoop tegen maandag overeenstemming te bereiken over de vergunningverlening voor nog eens zeven vervangende schepen
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Zo, 2 weken voor het nieuwe jaar en hoever staan ze nu met Brexit?

- De Fransen hebben hun zin gekregen en de Britten hebben hun extra licenties gegeven (alhoewel nog niet volledig zoals voorzien, dus de Franse vissers kunnen nog eens hun tanden tonen).
- Er is al geen sprake meer van om artikel 16 in te roepen door Frost en Bojo. Veel geblaat dus, of eerder gewaffel door Bojo (vaccination, vaccination, booster, jabs, strongest economie, ...) en stilletjes zijn ze akkoord gegaan dat het ECJ bevoegdheid heeft over het NIP (North-Ireland protocol).
- Het besef, ook voor de vroegere pro-Brexit pers, komt stilaan door dat het UK zijn economie naar de vaantjes geholpen heeft ondanks hun nieuwe handelsverdragen (ook de heel recente van vandaag met Australië waarvan de bekendmaking eigenlijk niets zal voorstellen door de catastrofe van de North Shropshire by-election) die niets bijdragen aan hun GDP.
- De bestaande regels qua ´rules of origin´ gaan ook van start vanaf 01/01/2022 voor de UK. Veel Britse firma´s hebben geen besef dat dit ook impact zal hebben voor hun export, maar ja, we zijn dat al gewoon dat ze liever niet vooruit denken.
- De import in het UK zal stricter gecontroleerd worden, dus extra vertraging van de EU naar de UK, behalve...voor Ierland. De vrije toegang via Ierland-Noord-Ierland-UK zal blijven bestaan, itt tot rechtstreeks van de rest van de EU naar de UK. Het is nog maar de vraag hoe het UK die extra controles gaat uitvoeren (geen infrastructuur, geen personeel, geen software, ...).

En nu is er nog de kwestie van wanneer Bojo de laan wordt uitgestuurd, niet of. Met het verlies van een 200 jaar oude Tory-zetel in de North Shropshire
by-election, zullen vele Tory MP´s toch ook beginnen vrezen voor hun zetel. Maar wie o wie is er bereid om Boris zijn Brexit en Covid beslissingen te erven?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

lukadad schreef: - De bestaande regels qua ´rules of origin´ gaan ook van start vanaf 01/01/2022 voor de UK. Veel Britse firma´s hebben geen besef dat dit ook impact zal hebben voor hun export, maar ja, we zijn dat al gewoon dat ze liever niet vooruit denken.
In communicatie die wij gehad hebben staat dat de Britse douane nog steeds zal toelaten dat je de origin "op eer" verklaart. Ik vraag me wel af hoe men het hier zal aanpakken, maar uiteindelijk is het gewoon een extra papiertje dat wel op de website van de fabrikant zal verschijnen. Wel weer extra rompslomp, en particuliere verkopers van bv ouder materiaal worden weer het hardst getroffen.
lukadad schreef:De import in het UK zal stricter gecontroleerd worden, dus extra vertraging van de EU naar de UK
Deze is eerst zien dan geloven. Dat dreigement hebben we al vele keren gehoord, maar het VK heeft daar niets bij te winnen. Momenteel is men zeer laks.
lukadad schreef:Het is nog maar de vraag hoe het UK die extra controles gaat uitvoeren (geen infrastructuur, geen personeel, geen software, ...).
Voila. Momenteel doet men enkel steekproefcontroles.
lukadad schreef:Met het verlies van een 200 jaar oude Tory-zetel in de North Shropshire by-election
Opmerkelijk: niet aan Labour maar aan een Lib Dem.
lukadad schreef:En nu is er nog de kwestie van wanneer Bojo de laan wordt uitgestuurd, niet of.
Ondanks alle zogezegde Brexit-redenen was er uiteindelijk een "wine and cheese" affaire nodig om Labour terug op kop te laten lopen. We wachten af, er zijn nog geen verkiezingen, Schotland doet nog altijd geen referendum, Noord-Ierland eet nog altijd van beide walletjes. Het is nu aan Labour om te verzilveren.

Noot: ook in het laatste kwartaal van vorig jaar liep Labour even voor op BoJo, gelijkaardige redenen: weliswaar geen "wine and cheese" maar "de vlucht" van Cummings alsook de belabberde COVID-aanpak. Men is die voorsprong dan na nieuwjaar weer geleidelijk aan kwijtgeraakt.

Afbeelding
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Britse brexitminister David Frost stapt op
10 uur geleden


© Aangeboden door Belga
De Britse brexitminister David Frost heeft zijn ontslag ingediend. De bewindsman, die verantwoordelijk is voor de vervolgstappen na het Britse vertrek uit de Europese Unie, is ontevreden over het beleid van premier Boris Johnson.

Frost (56) heeft reeds vorige week een ontslagbrief geschreven, maar zal effectief pas begin volgend jaar opstappen, aldus SkyNews.

De minister is ontevreden over het regeringsbeleid, met name hoge belastingen, netto-zero emissies en het coronabeleid.

Zijn vertrek geldt als de zoveelste tegenslag voor de premier. Die kampt al met rebellie binnen de Conservatieven, met schandalen rond feestjes en hij wou bovenal dat de brexit helemaal achter de rug is.


Alweer een verraad aan de Brexit
Het antidemocratische Europees Hof van Justitie mag geen jurisdictie krijgen over Noord-Ierland.

Tim Zwart
TIM
ZWART COLUMNIST
18 december 2021
Alweer een verraad aan de Brexit
Delen
Onderwerpen
BREXIT
POLITIEK
VERENIGD KONINKRIJK
De regering zal het Europees Hof van Justitie (HvJ) toestaan om te blijven oordelen over het Noord-Ierse protocol. De berichten hierover lekten donderdagavond en vrijdagochtend vroeg uit. Het gerucht ging, en ontkende, eerder in de week. Maar naarmate de week vorderde, met de Britse media die zich bezighielden met Omicron en een tumultueuze tussentijdse verkiezingsuitslag, dacht de regering misschien dat dit een goed moment zou zijn om het slechte nieuws te begraven. En het europees hof van justitie laten doorgaan met jurisdictie over Noord-Ierland is echt slecht nieuws.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

fluppie schreef:dacht de regering misschien dat dit een goed moment zou zijn om het slechte nieuws te begraven.
Ja, idd. Sky News en The Sun draaien overuren om afleidingsnieuws te vinden voor BoJo momenteel, desnoods door het zelf te produceren. Omicron is daarvoor een godsgeschenk. Het moet wel opgemerkt worden dat het ontslag niets te maken heeft met de Brexit, officieel toch. Jammer dat er bij ons geen ministers zijn die ontslag nemen uit onvrede met het COVID beleid.
fluppie schreef:En het europees hof van justitie laten doorgaan met jurisdictie over Noord-Ierland is echt slecht nieuws.
In theorie denk ik. In de praktijk is het gelijkaardig aan de grenscontroles met NI, want het is weer de taak van de Britse overheid om de vonnissen ook uit te voeren. Iets waar ze heel selectief kunnen in zijn. En een vonnis dat niet uitgevoerd wordt is hetzelfde als geen vonnis.

Wat gaat de EU doen, NI uit de EU smijten? Dan zijn de gevolgen aan de grens met Ierland ook voor rekening van de EU, zal men oordelen.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Raad eens wie dit gezegd heeft in juni 2016?

I don´t want my daughters to grow up in a world where they need a Visa or permit to work in Europe; or where they
are hampered from growing a business because of extortionate call costs and barriers to trade. Every parent wants their
children to grow up in a healthy environment with clean water, fresh air and thriving natural wonders. Being part
of the EU helps protect these precious resources and spaces.


Juist, de nieuwe minister voor Brexit, Liz 0,0% Truss. :bang:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

CCatalyst schreef:
Jammer dat er bij ons geen ministers zijn die ontslag nemen uit onvrede met het COVID beleid.
Als ze eindelijk minister geworden zijn gaan ze dat postje niet opgeven voor één of ander principe hé. Het is trouwens en toptijd om nu in de regering te zitten. Lekker veel kunnen uitgeven met Corona als magisch paswoord.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Eén jaar na de brexit is 60 procent van Britten overtuigd dat het vertrek uit de EU een slechte zaak was
Louis Peckstadt 19 uur geleden
Antwerps stadsdichterschap wordt omgevormd naar "poule van dichters"
WandaVision meest illegaal gedownloade serie van 2021

© Aangeboden door Business AM
Een jaar nadat het Verenigd Koninkrijk officieel de Europese Unie verliet, is een meerderheid van de Britse bevolking ontevreden met die beslissing. Meer dan zes op de tien Britse kiezers vindt dat de brexit slechter is verlopen dan ze hadden verwacht.

Uit de peiling, afgenomen door peilbureau Opinium bij 1.900 Britse kiezers, valt op hoe vooral het pro-brexitkamp verdeeld is geraakt. Zo’n 42 procent van de Britten die in 2016 ‘leave‘ stemden, zegt dat de situatie vandaag er slechter uitziet dan voor de brexit. Bij de ‘remainers‘ heerst er meer eensgezindheid: bij hen gelooft 86 procent van de stemmers dat de brexit slechter is uitgedraaid dan verwacht.

“In plaats van twee uniform tegengestelde blokken, is het remain-blok nog steeds grotendeels eensgezind dat de brexit slecht is, terwijl het leave-blok meer verdeeld is”, verklaart Adam Drummond van Opinium aan The Guardian.

De steun bij de Britse bevolking voor de brexit was al tanende, maar nu zakt de goedkeuring nog dieper weg. De Britse economie maakte inderdaad een aantal schokken mee sinds het Verenigd Koninkrijk de Unie verliet.

Harde grens, lege rekken
Door uit de Europese Unie te stappen, vielen heel wat economische voordelen voor de Britse economie weg. Zo werd de grens tussen het VK en de EU opnieuw een harde grens, met extra controles op alle goederen en personen die het Kanaal willen oversteken.

Die strengere controle op zowel goederen als personen heeft voor een hele hoop problemen gezorgd die duidelijk voelbaar waren bij de Britse consumenten. Door de striktere controles op geïmporteerd voedsel, moesten supermarkten langer wachten op nieuwe leveringen van producten.

Daarbovenop was er een arbeidstekort aan truckers ontstaan om die goederen te transporteren. Voor de brexit was een groot deel van de vrachtwagenchauffeurs in het VK afkomstig uit Oost-Europa. Door de strengere arbeidsvoorwaarden viel die groep weg, waardoor een tekort aan arbeidskrachten werd blootgelegd.

Noord-Ierse grens
Een ander heet hangijzer is de grens tussen Ierland en Noord-Ierland. Sinds de inwerkingtreding van de brexit, loopt de grens voor goederencontroles vooral langs het eiland Brittannië, waar dus Schotland, Engeland en Wales zich op bevinden. De Britse deelstaat Noord-Ierland bevindt zich echter op het eiland Ierland, dus voor transporten tussen de Republiek Ierland en Noord-Ierland gelden niet dezelfde grenscontroles als voor de rest van het VK.

Premier Johnson ging aanvankelijk akkoord met deze regeling. Maar ondertussen is Londen op dit principe teruggekeerd omdat het onwerkbaar zou zijn. Het Verenigd Koninkrijk eist nu dat de grenscontroles gelijklopen met de grens tussen Noord-Ierland en de Republiek Ierland, om zo goederentransport binnen het VK vlotter te laten verlopen.

De onderhandelingen slepen nu al maanden aan, en onlangs nam de brexitonderhandelaar David Frost nog ontslag, vermoedelijk uit ongenoegen met het beleid van premier Boris Johnson. Aangezien Frost een brexiteer van het eerste uur is, was zijn ontslag een pijnlijke zaak voor premier Johnson.

De Britse premier bevindt zich op een zeer wankele sokkel. Binnen zijn eigen Conservatieve Partij is er een groeiend ongenoegen ontstaan over Boris Johnson. In de publieke opinie leeft ook stevige ontevredenheid omwille van een reeks schandalen die aan het licht zijn gekomen.

(evb)
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Als het zo voortgaat zullen er binnen enkele jaren stemmen opgaan om terug toe te treden tot de EU als het VK nog in zijn huidige vorm zal bestaan want de onafhankelijkheid van Schotland staat al aan de deur te kloppen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Nissan sluit haar laatste EU fabrieken en gaat productie voor de EU-markt volledig concentreren in Sunderland, VK (Brexit-referendum: 61% LEAVE) met een forse investering daar. In dezelfde Sunderland fabriek die ooit het symbool zou zijn van het verdwijnen van jobs uit het VK. How the tables have turned...

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/dum ... 56370.html
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Onder andere Honda heeft/of gaat zijn fabriek in de UK volledig sluiten,het is niet zo dat alle auto merken in de UK gaan blijven,zeker niet.

Men moet zich ook beginnen af te vragen wat de Britse regering zal doen,om de boeren de vriend te houden,die zouden nu heel wat subsidie mislopen v/d EU,geen nood de Britse regering heeft gezegd dat men die bedragen zal uitkeren,afwachten wat het zal worden.

ritse boeren worden geconfronteerd met faillissementen als £ 1,8 miljard aan EU-landbouwgeld opdroogt: parlementsleden waarschuwen dat 'blind Brexit-optimisme' kan leiden tot sprong in voedselprijzen
BIJ:MICHIEL WILLEMS

Britse varkensboeren vragen regering om immigratieregels te versoepelen
De regering benadrukt dat er kansen zullen zijn voor Britse boeren om producten in het buitenland te verkopen: "We moeten stoppen met defensief te zijn"
Directe landbouwfondsen van ongeveer £ 1,8 miljard per jaar zullen in 2025 met de helft worden verminderd en tegen 2027 volledig opdrogen, onder nieuwe regeringsplannen.

Omdat het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) van de EU niet langer van toepassing is op Britse boeren na het vertrek van het VK uit de EU, waarschuwen parlementsleden in een nieuw rapport voor 'blind Brexit-optimisme' van Tory-ministers.

In een nieuw parlementair rapport verwachten de parlementsleden dat veel kleine en pachters in heel Engeland failliet kunnen gaan omdat de regering niet ingrijpt in een financieel gat.


ADVERTENTIE


Bovendien zeggen de Kamerleden dat de regering niet genoeg doet om het vertrouwen van de boeren te winnen bij het leveren van toekomstig beleid.

Hoewel het ministerie van Milieu, Voedsel en Plattelandszaken heeft gezegd dat het van plan is om de £ 2,4 miljard aan subsidies van het EU-GLB aan Britse boeren elk jaar te evenaren, zullen directe betalingen aan boeren worden verlaagd of geschrapt, afhankelijk van de grootte van de landboer, volgens verschillende mediaberichten, waaronder The Independent.

Hogere voedselprijzen
Volgens de voorstellen van de regering worden boeren aangemoedigd om plaats te maken of land vrij te maken voor milieudoeleinden.

De keerzijde is echter dat Engeland mogelijk meer voedsel moet importeren, waardoor de afhankelijkheid van Groot-Brittannië van voedselketens uit andere landen toeneemt en daardoor mogelijk boodschappen en voedselprijzen duurder worden.

Bovendien wijzen de parlementsleden erop dat het waarschijnlijk is dat de invoer afkomstig zal zijn uit landen met milieunormen die slechter zijn dan in het VK.


Daarnaast wijzen de wetgevers ook op de mogelijkheid dat een kleiner aantal maar veel grotere boerderijen zullen overleven, wat het milieu verder kan schaden.

De krant waarschuwde ook dat dit waarschijnlijk zal leiden tot het groter worden van landbouwbedrijven, wat op zijn beurt het milieu zal schaden, tegen de hoop van de overheid in.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Los van het politiek circus...(kijk eens naar PMQ op Youtube), blijft de Brexit-realiteit verzwegen in de Britse pers.
https://www.youtube.com/watch?v=bEO0-BlMvpE

En als je wil weten wat de vertragingen zijn (aan beide zijden van Het Kanaal) :
https://live.sixfold.com/

Hopelijk zijn onze firma´s voorbereid genoeg en geraken hun leveringen met zo weinig mogelijk vertragingen aan de overkant.
Dit is een van de grotere transportfirma´s uit mijn regio :
https://www.focus-wtv.be/nieuws/een-jaa ... elt-impact
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

lukadad schreef:Hopelijk zijn onze firma´s voorbereid genoeg en geraken hun leveringen met zo weinig mogelijk vertragingen aan de overkant.
Daar grijp je de koe bij de horens.

Hoe voorbereid is de logistiek bij de producenten van de goederen, hoeveel keer worden er geen verkeerde codes vermeld op de papieren voor hun goederen. En dan zeggen dat de douane agentschappen niet snel genoeg werken. :eek:
Veel te rade gaan als douaneagent moet je niet bij de douanedienst zelf, de oude garde die je nog raad zou geven of wat helpen toen het nog geen EU was is verdwenen en de jonkies trekken hun schouders op.
Verkeerde codes, BAF, boete aan het been en tijdverlies voor de chauffeur.

Nog een verhaal; Sommige chauffeurs komende uit een niet-EU land rijden gewoon door tot Calais of Duinkerke, hoewel ze goed zouden moeten weten dat je bij de eerste buitenpost waar men de EU binnenkomt moet stoppen met je papierwinkel.
Dan zijn ze verbaasd om in Calais of Duinkerke daar een weekje te moeten staan blijven.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

lukadad schreef:blijft de Brexit-realiteit verzwegen in de Britse pers.
Hangt ervan af wat je als "Brexit-realiteit" bedoelt, maar je hebt zeker gelijk als je bedoelt dat de twee zijden van het kanaal tegenovergesteld rapporteren over de impact van de Brexit, waardoor het moeilijk is om de waarheid te onderscheiden.

Herinner u de "grote tekorten" in de Britse supermarkten in onze media vorig jaar; ik ben zelf ter plaatse gegaan en daar bleek weinig van aan. Ook over het gebrek aan kalkoenen voor Kerstmis heb ik niets meer gehoord. Dat sluit natuurlijk niet uit dat er regionaal misschien enkele lege rekken zijn van bepaalde producten - net zoals bij ons trouwens - maar basisbenodigdheden ontbreken daarom nog niet.

Omgekeerd is het zeker zo dat The Sun, Sky en co, die altijd al een pro-Brexit agenda hebben gehad, overdreven rooskleurig rapporteren over de impact.
lukadad schreef:En als je wil weten wat de vertragingen zijn (aan beide zijden van Het Kanaal) :
https://live.sixfold.com/
Er is tot zaterdagochtend weer eens een verlengd weekendstaking gaande in de openbare sector in Frankrijk, dat speelt ook mee in de files momenteel. Ook voor de Brexit kon het druk zijn aan de kanaaltunnel en waren wachttijden van enkele uren niet ongebruikelijk door de beperkte capaciteit. Let wel: voor vrachtwagens natuurlijk, in een personenwagen kan je zoals je wellicht weet vlotjes voorbij de wachtrij met vrachtwagens rijden.

De "chaos" die in onze media voorspeld werd hebben we eigenlijk enkel maar gezien in de laatste dagen voor het einde van de overgangsperiode van de Brexit. Maar die ontstond door de Britse variant waardoor de grens plots gesloten werd, niet door de Brexit. Sindsdien zijn files van die orde niet meer teruggekomen.
timmermc schreef:de oude garde die je nog raad zou geven of wat helpen toen het nog geen EU was is verdwenen en de jonkies trekken hun schouders op.
Verkeerde codes, BAF, boete aan het been en tijdverlies voor de chauffeur.
Daarom dat je een beroep kan doen op private brokers die dit dagelijks doen. De overheid vindt het idd haar taak niet om de douaneregels die zij zelf uitvaardigt duidelijk uit te leggen.
timmermc schreef:dat je bij de eerste buitenpost waar men de EU binnenkomt moet stoppen met je papierwinkel.
Dan zijn ze verbaasd om in Calais of Duinkerke daar een weekje te moeten staan blijven.
Ik verwacht geen antwoord hierop maar kan maar proberen: waar komen die dan precies de EU (of Schengen) binnen?
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Het is niet echt aangehaald geweest in de UK-pers, gezien de focus op het theater gisteren in het Lagerhuis, maar Boris heeft een sprookje uit, The Benefits of Brexit.
Ideaal om te lezen als je mag aanschuiven in de Dover-files :

https://www.gov.uk/government/publicati ... -of-brexit
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Code: Selecteer alles

This policy document sets out how the UK is capitalising on the benefits of Brexit and how the government will use its new freedoms to transform the UK into the best regulated economy in the world.
Doen ze dat dan?

Ofwel blijven ze gewoon de EU-richtlijnen volgen (ze zouden zot zijn het niet niet te doen, maar goed),
en als ze toch met iets nieuws afkomen (bv EU CAP-vervanger), steekt er massaal protest op.

Komt ervan als je voor een leugenaar stemt.
"Get Brexit done", is nog altijd niet gebeurd. Tussen de parties door, is hij nog altijd aan het kwebbelen over de Brexit-deal en de implementatie ervan.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

lukadad schreef: Ideaal om te lezen als je mag aanschuiven in de Dover-files :
Files zijn toch weer verminderd na de Franse staking?

Geen/weinig file voor Eurotunnel. Er is wel een file in Dover en Calais voor de boten, maar dat is het gevolg van de backlog die de storm gisteren veroorzaakt heeft. Er is ook een file aan een van de twee douanestations, alhoewel de andere geen files heeft. Ik ben niet zeker of die stations maar in 1 richting gebruikt kunnen worden of wat.

Afbeelding
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Problemen met controles N-Ierland met goederen die uit de UK komen,die moeten gecontroleerd worden om te kijken of ze aan de EU wetten voldoen,dit staat ook duidelik in het Brexit akoord.

Noord-Ierse minister beveelt douanecontroles op invoer uit Groot-Brittannië te stoppen maar krijgt tegenwind
Katrien Vanderschoot, Rony Van Gastel 2 uur geleden
Lichte regen op donderdag
Dit zijn de beste laptops van februari 2022

grenscontrole in de Noord-Ierse haven Larne © AP grenscontrole in de Noord-Ierse haven Larne
De Noord-Ierse minister van Landbouw Edwin Poots van de unionistische partij DUP heeft gisteravond beslist dat de grenscontroles op invoer vanuit Groot-Brittannië om middernacht moesten worden stopgezet. Volgens hem is er geen wettelijke basis voor. De controles op goederen die in Noord-Ierse havens binnenkomen maken nochtans deel uit van een protocol dat is afgesproken met de Europese Unie. De zet van de unionistische minister kreeg meteen tegenwind binnen de Noord-Ierse regering en van Ierland.

Noord-Ierland dreigde er al een tijdje mee de controles in zijn havens stop te zetten. Om middernacht is het echt zover, zo heeft de Noord-Ierse minister van landbouw Edwin Poots beslist. De minister van de Unionistische partij DUP schendt daarmee het Noord-Ierse-protocol, dat een belangrijk onderdeel vormde in de onderhandelingen over de Brexit. Volgens minister Poots hebben zijn advocaten hem verzekerd dat hij die beslissing eigenhandig mocht nemen.

Landbouwminster Edwin Poots (voorgrond) met Noord-Iers premier Paul Givan © 2021 The Associated Press. All rights reserved. Landbouwminster Edwin Poots (voorgrond) met Noord-Iers premier Paul Givan
Als de Noord-Ierse regering zou meegaan in de politieke beslissing van de minister, dan zet dat de relatie met de Europese Unie verder onder druk. Ten tijde van de Brexit was namelijk overeengekomen dat er géén grenscontroles zouden komen aan de grens tussen Ierland en Noord-Ierland. De republiek maakt deel uit van de EU , terwijl Noord-Ierland als deel van het Verenigd Koninkrijk géén EU-lid meer is. Controles aan de grens tussen Ierland en Noord-Ierland waren helemaal uit den boze. Dat zou een schending zijn van het Goedevrijdagakkoord, en een bedreiging voor het vredesproces in Noord-Ierland.

Omdat alle goederen die de Unie binnenkomen moeten voldoen aan Europese normen en kwaliteitscriteria, was daarom afgesproken dat er dan maar douanecontroles zouden komen in de Noord-Ierse havens. Die zijn er ook een tijdlang geweest, maar nu wil vooral de pro-Britse DUP er komaf mee maken.


De verordening van minister Edwin Poots komt niet als een verrassing. Vorige week nog had de voormalige leider van de DUP er al mee gedreigd, nadat hij geen steun kreeg van de andere regeringspartijen in Stormont, het Noord-Ierse parlement. De unionisten in Noord-Ierland hebben het over een moedige stap van hun regering. Maar de Noord-Ierse republikeinen reageren afwijzend. Vicepremier Michelle O'Neill van Sinn Féin, noemt de zet "een poging om op onwettige wijze tussenbeide te komen in de binnenlandse en internationale wetgeving".

Ook uit de Ierse republiek komen scherpe commentaren. "Een politieke stunt" noemt Europees parlementslid Kelleher het. Een reactie van de Europese Unie zal niet lang op zich laten wachten.

Of de eenzijdige beslissing van minister Poots om middernacht is ingegaan zal pas later vannacht duidelijk worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

fluppie schreef:Die zijn er ook een tijdlang geweest, maar nu wil vooral de pro-Britse DUP er komaf mee maken.
Dus enkel een regularisatie van de reeds bestaande toestand?
fluppie schreef:Een reactie van de Europese Unie zal niet lang op zich laten wachten.
We wachten daar al meer dan een jaar op.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

We zijn nu 34 dagen ver in 2022 en van die 34 dagen werd er 20, jawel twintig!!, keer gestaakt in Frankrijk :wink: .
Nondedju, das gewoon op iedere werkdag.

Bron : https://www.theguardian.com/business/20 ... -at-dover?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Franse stakingen zijn een fenomeen op zich. Het is niet omdat er een staking is dat er problemen zijn, maar eind januari was het wel een relatief grote staking in de publieke sector wat ook de Franse douane/grenscontrole treft.

Nu, wat de huidige problemen betreft (los van de storm nog): "The main cause is a 25% increase in freight traffic in January compared with a year earlier, combined with roadworks and ferries being out of service," volgens de Port of Dover. Blijkt dat het schema van de afvaarten niet 100% ingevuld is omdat sommige boten langer in onderhoud zijn dan voorzien.

Filebeeld vandaag toont geen verandering tov eerder: nog altijd druk aan de terminals van de boten, maar Eurotunnel is normaal (geen troost als je de Eurotunnel niet mag nemen natuurlijk).

Laat ons niet vergeten dat er ook voor de Brexit daar wel meer dan eens files stonden.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”