Brexit is een feit

lukadad
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 35 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Re: Brexit is een feit

Berichtdoor lukadad » 3 dagen 8 uur 56 seconden geleden (14 Okt 2021, 18:49)

De Britten aanvaarden dus het EU-voorstel voor hun worst en aspirine, maar ze blijven gebonden aan het Europees Hof en verliezen andermaal voor de ogen van de ganse wereld hun geloofwaardigheid.

De Noord-Ieren wordt duidelijk gemaakt dat ze voor Downing Street niets voorstellen, want anders hadden ze de voorstellen van de EU wel verscheurd, artikel 16 ingeroepen en een handelsoorlog begonnen, ook met de US.
Veel poeha, oorlogstaal en dreigementen, ja dat wel, maar de leeuw is een gecastreerde kat gebleken.

Twas dus weer gewoon voor de interne Tory-keuken, en de EU heeft andermaal getoond dat ze de vrede in N-Ierland meer genegen zijn dan de Britten.

En nu mag de volledige Brexit wel eens van start gaan, zeker, en beginnen ze eindelijk met hun invoercontroles? Aja, dat was ook uitgesteld zeker, want take back control en soverindinges.
Rare jongens,...

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 353 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer

Berichtdoor CCatalyst » 3 dagen 6 uur 4 minuten geleden (14 Okt 2021, 20:45)

fluppie schreef:ik denk dat we pas volgend jaar echt het verschil zullen zien

We wachten af. De grote problemen gingen nochtans zogezegd al dit jaar komen, maar goed. Momenteel is er niets dat hier niet het geval is. Weinig gasvoorraad (check), voorraadverstoringen in de winkel (check), en die irrationele sociale media rush op de benzinestations lijkt achter ons te liggen.

fluppie schreef:Wat het Europees Hof betreft,daar zal Europa geen milimeter op toegeven,geen enkele lidstaat zal bereid zijn daar zelfs een gesprek over te hebben.

Ik snap dit niet goed. Vergelijk het met de douanecontroles. Wie is er verantwoordelijk om die bepaling van het verdrag uit te voeren? Wel, het VK. Ah ja, want Noord-Ierland is deel van het VK.

Kan het VK niet - zoals ze bij de douanecontroles doen - eenzijdig beslissen om de beslissingen van het Europees hof naast zich neer te leggen en er geen rekening mee te houden in Noord-Ierland? Ik dacht van wel. Wat kan de EU daar tegen doen? Ze kan niet zelf die beslissingen komen uitvoeren, dat is de taak van de lidstaten. Ze kan wel sancties nemen, maar die willen haar Westerse lidstaten gewoon niet zien omdat het VK onmiddellijk tegensancties zal invoeren die onze export zwaar zal treffen. Dus laten begaan zeker?

lukadad schreef:En nu mag de volledige Brexit wel eens van start gaan, zeker, en beginnen ze eindelijk met hun invoercontroles? Aja, dat was ook uitgesteld zeker, want take back control en soverindinges.
Rare jongens,...

Ik denk niet dat die douanecontroles er snel gaan komen. Het VK moet ze doen van de EU, maar het VK wilt ze niet, dus het VK doet ze niet, en de EU laat begaan. Volgens mij slechts een kwestie van tijd voor producten vanaf het VK hun weg via Noord-Ierland en Ierland naar de EU markt gaan vinden, zonder importcontroles of -tarieven. als het nu al niet gebeurt.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 783 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 412 keer

Berichtdoor heist_175 » 3 dagen 5 uur 47 minuten geleden (14 Okt 2021, 21:02)

CCatalyst schreef:
fluppie schreef:ik denk dat we pas volgend jaar echt het verschil zullen zien

We wachten af. De grote problemen gingen nochtans zogezegd al dit jaar komen, maar goed. Momenteel is er niets dat hier niet het geval is. Weinig gasvoorraad (check), voorraadverstoringen in de winkel (check), en die irrationele sociale media rush op de benzinestations lijkt achter ons te liggen.

Jah :).
Laten we alles op een hoopje gooien.

Vergelijk de UK gasprijs eens met de spotprijs die we in BE/EU betalen? Oeps.
Voorraadverstoringen: in BE als gevolg van slechte IT (Delhaize) of stakingen (Carrefout en nu Lidl). In de UK zijn de voorraadstoringen "vanzelf" gekomen, zonder stakingen.
Ze krijgen hun varkens niet geslacht, welk afkooksel gaan we daar in BE/EU tegenover stellen? Het feit dat de varkensboeren €30 per varken verlies maken (agv gedaalde vraag wegens Afrikaanse varkenspest).

Mij niet gelaten hé. Ik rij morgen naar de Colruyt en ben zeker dat ik alles ga vinden.
En als ik morgen ga tanken, dan weet ik nu al dat ik én niet in de file ga staan én wel kan tanken.
Wat een breeze, zo'n luilekkerleventje in de EU :banana: .

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 3 dagen 5 uur 36 minuten geleden (14 Okt 2021, 21:13)

heist_175 schreef:En als ik morgen ga tanken, dan weet ik nu al dat ik én niet in de file ga staan én wel kan tanken.

Nog steeds geen elektrische wagen? Ik zou dan vandaag nog gaan. Morgen betaal je nog meer door de neus voor je brandstoffen die nieuwe recordprijzen blijven zetten. Maar dat zal ongetwijfeld ook wel door een IT-fout of een staking komen?

De Brit betaalt toch nog altijd minder aan de pomp :-) Als we dan toch prijzen vergelijken...

Ik neem er nog nota van dat je de huidige gasprijs een spotprijs vindt, ook al ligt die 5 keer hoger dan begin dit jaar en moeten bedrijven als Nystar en BASF hun productie verminderen door de kost. In de andere topic werd je ongevoeligheid voor problemen die jou niet treffen al aangehaald, als ik me goed herinner.

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 202 keer
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer

Berichtdoor boulder » 3 dagen 3 uur 1 minuut geleden (14 Okt 2021, 23:48)

Dizzy schreef:Je maakt de denkfout dat een situatie oneindig verder kan duren. Een toegeving betekent niet dat men toegevingen blijft doen, integendeel het is eerder dichterbij de moment waarbij het genoeg is geweest.

De EU maakt zich belachelijk, ze zijn duidelijk een papieren tijger.
Het verhaal van "wacht maar, het zal niet blijven duren", daar is niemand van onder de indruk.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 3 dagen 1 uur 32 minuten geleden (15 Okt 2021, 01:17)

Mijn samenvatting van hierboven werd grotendeels vanavond in De Tijd gepubliceerd

Let op de titel: "Europese lidstaten vrezen". Maw de setting wordt al gemaakt voor nog veel meer eenzijdige toegevingen van de EU aan het VK, die er zeker zullen komen. En dat de Britten geloofwaardigheid verliezen, dat zie ik er toch niet in. Het gaat vooral over de "grote toegevingen" die de EU maakt.

En dit snap ik niet: "de Commissie koppelt haar voorstellen aan veel serieuzere controles van het goederenverkeer tussen Noord-Ierland en de rest van het Verenigd Koninkrijk en de overdracht van die data aan de Europese douane." Het is en blijft wel het VK die die serieuzere controles en die dataoverdracht dan moet doen. En het VK zal dat niet doen. Ze zullen zeggen dat ze het gaan doen, maar ze gaan het niet doen. Ze doen nu al die verplichte controles niet. De EU blijft daar maar intrappen, en straks vloeien producten vanuit het VK gewoon zonder controles en tarieven naar de EU, TENZIJ men de harde grens tussen Ierland en Noord-Ierland terugzet, maar dan zijn de rellen ook op het conto van de EU want het VK wil die grens niet terug. Ik zie niet in hoe het VK hier straks niet als grote winnaar gaat uitkomen, de EU kan bijna niet anders dan verder toegeven.

"Het risico dat Londen een bres slaat in de interne markt dankzij die soepeler handelsregels, is reëel, zeggen Europese topdiplomaten," ja dat zie je van ver aankomen.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 2 dagen 17 uur 10 minuten geleden (15 Okt 2021, 09:39)

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:En als ik morgen ga tanken, dan weet ik nu al dat ik én niet in de file ga staan én wel kan tanken.

Nog steeds geen elektrische wagen?

:bdaysmile:
Laten we iedereen met een ICE wagen aan de schandpaal nagelen :).
Ik heb niet eens een auto, ik krijg die via een fiscaal geoptimaliseerde constructie ter beschikking, aka firmawagen.

Ik neem er nog nota van dat je de huidige gasprijs een spotprijs vindt

Serieus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spot_market
https://nl.wikipedia.org/wiki/Contante_markt

Als het gebruik van basic woordenschat al leidt tot inflammatoire reacties, ben je slecht bezig.
De rest van uw conclusie is dan ook gewoon gebazel, omdat je struikelt over het woord "spotprijs".

Ten gronde:
max spotprijs EU oktober: €160 (en ondertussen iets rond de €90)
spotprijs UK in juli: £160

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 59 keer
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer

Berichtdoor fluppie » 2 dagen 16 uur 2 minuten geleden (15 Okt 2021, 10:47)

@ Heist 175,wat het tanken betreft,het is hier een zekerheid dat men in de file staat,de Nederlanders hebben nu in massa de Belgische tankstations ontdekt,geen wonder,meer dan 2€/L voor benzine in Ned.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor CCatalyst » 2 dagen 15 uur 19 minuten geleden (15 Okt 2021, 11:30)

heist_175 schreef:
Als het gebruik van basic woordenschat al leidt tot inflammatoire reacties, ben je slecht bezig.
De rest van uw conclusie is dan ook gewoon gebazel, omdat je struikelt over het woord "spotprijs".

Een "spotprijs," het woord dat je gebruikt hebt, is in het Nederlands heel eenduidig gedefinieerd. Wat je bedoelde is de "prijs op de spotmarkt," of ook de "contante koers," en die is momenteel allesbehalve een spotprijs. Verdere semantische discussie is overbodig.

Graag de prijs op de spotmarkt ook vergelijken met vorige winter ipv enkel met vorige week. Dat zegt al wat meer.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor heist_175 » 2 dagen 12 uur 31 minuten geleden (15 Okt 2021, 14:18)

CCatalyst schreef:Een "spotprijs," het woord dat je gebruikt hebt, is in het Nederlands heel eenduidig gedefinieerd. Wat je bedoelde is de "prijs op de spotmarkt," of ook de "contante koers," en die is momenteel allesbehalve een spotprijs. Verdere semantische discussie is overbodig

Afbeelding

Graag de prijs op de spotmarkt ook vergelijken met vorige winter ipv enkel met vorige week. Dat zegt al wat meer.

Goeie keuze, want vorige winter was een "periode creuse", dus ideaal om "base effects" te misbruiken.

Data sinds 1997 https://www.eia.gov/dnav/ng/hist/rngwhhdm.htm (1MBTu = 0,3MWh, dus de prijs op de rechtse as grofweg ver3voudigen)
Data sinds 2016 https://www.reuters.com/business/energy ... 021-09-20/
Data sinds 2011 https://www.bruegel.org/2021/09/is-euro ... a-one-off/
Data sinds 2008 https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... _consumers (figure 2)

https://www.theice.com/products/2799666 ... 051&span=3
De spotprijs staat nu voor Q2 op €45,
voor juni & augustus op €42
voor Q3 op €42 en Q4 op €45.
Dat is minder dan de helft van de huidige prijs (€97) en die van december (€97).
En vergelijkbaar (als je rekening houdt met inflatie etc), maar nog steeds een stukje hoger dan bv 2018.

Terug naar “Ander nieuws”