Brexit is een feit

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:In Engeland zelf vertellen ze nochtans weer een heel ander verhaaltje. Global changes in de autoindustrie, een nieuw model lanceren enzo. Dat klopt ook met wat Honda zelf zei.
Waarom zou je u als bedrijf uitspreken over een netelige kwestie?
Met heel dat Brexit-fiasco maak je uw rekening op en besluit je: nee, dit gaan we niet doen. Voor de buitenwacht maak je er een mooi PR verhaaltje van en klaar.

Over de rest van de impact van/op de auto-industrie (Bosch, Ford, ...) hoor je weinig in de pers.
Binnen enkele jaren, als er al wat meer stof is gaan liggen, zal blijken wat de balans is van het fratske.
Hoe zit het met het Schots referendum voor onafhankelijkheid? Hoe langer dit duurt, hoe meer de Schotten het gewend zullen raken.
Dat zal, net als ongeveer overal (incl Vlaanderen), eindigen in:
- niets (zoals het lang leek voor Catalonië)
- wat meer bevoegdheden links en rechts (zoals Vlaanderen nu al & Catalonië bezig is)

Waarmee gaan de Schotten hun rekeningen betalen? Met olie op te pompen, wat een aflopend verhaal is?
Net zoals het dwaas is/was voor de UK om uit de EU te stappen (al zullen ze in de praktijk de regels van de EU volgen, om nog te kunnen exporteren en N-Ierland niet te doen ontploffen) omdat het leeuwendeel van import&export van/naar de EU is. Is het voor de Schotten waanzin om uit de UK te stappen, omdat het leeuwendeel van de handelsbewegingen met de UK zijn.
De Britten hebben zich in de luren laten leggen, hopelijk begaan de Schotten niet dezelfde fout.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

heist_175 schrijft: ...Binnen enkele jaren, als er al wat meer stof is gaan liggen, zal blijken wat de balans is van het fratske...

Vergeet het stof maar wees klaar voor de corona-rekening! De UK, met eigen munt en eigen centrale bank, heeft daarom zonder twijfel a good fighting chance...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Zoek voor de fun eens op 'petrol station' in Google Maps in het Verenigd Koninkrijk en leg de filter 'verkeer' aan. :bang:
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Brexit was blijkbaar toch geen goed idee van het Verenigd Koninkrijk.

VK reikt 10.500 tijdelijke werkvisa uit om Kerstmis te redden van bevoorradingstekorten

https://www.hln.be/buitenland/vk-reikt- ... ~a34cba51/
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dan ga je wel voorbij aan de grootse overwinning dat ze nu in hun eigen eenheden de tekorten mogen uitdrukken. :angel:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Data technicus schreef:Brexit was blijkbaar toch geen goed idee van het Verenigd Koninkrijk.

VK reikt 10.500 tijdelijke werkvisa uit om Kerstmis te redden van bevoorradingstekorten

https://www.hln.be/buitenland/vk-reikt- ... ~a34cba51/
Goh, ALS de Europese arbeidskrachten daar op ingaan (geen idee of ze dat zullen doen) hebben ze er in het VK nog altijd veel baat bij.

In periodes dat ze werkkrachten tekort komen die visas uitreiken, en wanneer de drukte voorbij is stuur je ze terug naar hun land waarbij je niet moet voorzien in werkloosheid of andere sociale vangnetten + maken dat de jobs blijven voor de eigen burgers. Ook de toegang tot NHS en co valt dan meteen weg.

Alles zal er dus vanaf hangen hoezeer EU arbeiders bereid zijn om de EU te "verraden" en in te stappen in zo'n systeem waarin een gegarandeerd retourticketje naar huis zit (waar ze dan terug werk moeten vinden etc). Ben benieuwd. Als ze dat niet doen, hebben ze in het VK het eerste échte grote probleem sinds de Brexit.

Er is natuurlijk ook kans dat het VK die visa's zal blijven verlengen en dat maakt het al heel wat aantrekkelijker, maar vandaag is dat koffiedik kijken.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik weet niet of veel Europese chauffeurs bereid zullen zijn naar de UK te verhuizen,om daar tijdelijk een job van enkele maanden aan te nemen,en dan terug naar de EU te mogen komen,met zo een verhaal is de UK helemaal niet meer aantrekkelijk.

Dit is trouwens ook op de VRT Nieuws geweest,gisteren geloof ik.
Het probleem zou kunnen zijn dat dit het begin word van een hele reeks Brexit problemen,afwachten maar.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Westminster heeft al laten horen dat een beter salaris misschien kan helpen om eigen volk eerst te bedienen!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Waar zijn er geen tekorten aan chauffeurs?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

"Low-cost" chauffeurs bedoel je!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is maar het topje van de ijsberg. Wat dat tekort doet, is veel erger.
Sinds enige tijd dumpen ze in de UK afvalwater recht in de rivieren, omdat de vrachtwagens de waterzuiveringsstations niet meer bevoorraad krijgen.

Leve de Brexit :roll: !
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Zoals Nigel Williams al zei na de brexit poll: "I hope they get what they voted for."
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Velen hebben daar niet voor gekozen en nog eens een hoeveelheid voelt zich enorm misleid. Ik heb er alleszins geen leedvermaak in. Het is weeral Jan Modaal die er het slachtoffer van is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

We hebben dit nog al gezegd, maar zo'n enorme beslissing voorleggen aan de massa, met slechts een normale en geen speciale meerderheid...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Er is een referendum geweest, en enkele jaren later nog een verkiezing die feitelijk een redo van het referendum was. Enfin, er was een duidelijke keuze tussen "get Brexit done" en "alle opties bekijken, inclusief een nieuw referendum" bij de verkiezing. Bij het referendum was de keuze voor een Brexit en bij de verkiezingen was de keuze nog overtuigender voor "get Brexit done". Hoeveel keer moet de vraag voorgelegd worden?

De spijtige realiteit is dat tot twee keer toe een meerderheid voorstander was van de Brexit, hoe dat komt doet er m.i. weinig toe, de EU heeft kansen genoeg gehad (en laten liggen) om haar voordelen in de kijker te zetten, maar ze was helaas teveel met zichzelf bezig zodat de weg vrij lag voor Nigel Farage en Sky/The Sun/The Daily Mail. Als ik de EU vandaag bezig zie, lijkt het mij dat er daaruit ook helaas geen enkele les getrokken is. Mensen zoeken naar duurzamere integratie dan een verplicht type charger voor hun smartphone...

Gelet op het feit dat tot op heden geen van de voorspelde plagen uitgekomen zijn - geen leegloop van de City, geen sluiting van de autofabrieken (integendeel, productie verhuist naar het VK), geen visserij/landbouwproblemen - zullen zij die voor de Brexit gestemd hebben zich zeker gesteund voelen in hun beslissing.

Als - ALS - de EU truckers beslissen om niet mee te stappen in deze visa scheme, zou het de eerste keer zijn dat ze zwaar in de problemen komen. Maar ik acht de kans groter dat de truckers - zekere jongere truckers - de EU zonder verpinken zullen verraden om toch maar enkele centen meer te kunnen verdienen per uur ook al bouwen ze geen rechten op, waardoor de Britse regering de gevolgen van de Brexit verder zal kunnen maskeren voor haar bevolking, die zich verder gesteund zullen voelen in hun beslissing.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Maar dat is dan toch puur kiezersbedrog? Waren de buitenlandse werkkrachten niet één van de drijfveren om voor sommige Britten toch maar voor die brexit te gaan?
Mijn Britse vrienden en familie maken de meest waanzinnige dingen mee. Van bijna constant tekort (ook online!) van gebruiksgoederen, voedingswaren, oogsten die lagen te rotten omdat er geen plukkers meer zijn. Nu komt het even in de picture omdat de brandstoftekorten in onze pers komt, maar die tekorten zijn al maanden aan de gang.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

petrol242 schreef:Maar dat is dan toch puur kiezersbedrog? Waren de buitenlandse werkkrachten niet één van de drijfveren om voor sommige Britten toch maar voor die brexit te gaan?
Ik denk dat je dit, net als de Britten, pragmatisch moet bekijken. Het ging hem eerder over hoe buitenlandse werkkrachten het werk kwamen stelen van de Britten. Nu komen er enkele maanden in het jaar dat er teveel werk is voor de Britten, en dan denk ik niet dat de modale Brit er problemen mee heeft dat ze komen want hij wil zijn kalkoen op tafel. Maar de Brit wil ook dat die werkkrachten op 1 januari terug in hun thuisland zitten en niet verder hengelen naar de jobs die dan terug schaarser worden (in bepaalde sectoren). Onder het stelsel van de EU was dat niet mogelijk (de buitenlandse werkkrachten mochten er dan blijven werken), dankzij de Brexit is dat wel mogelijk en de Britse regering maakt er gretig gebruik van. Het is de EU trucker die zal beslissen of hij dit pikt of niet.
petrol242 schreef:Mijn Britse vrienden en familie maken de meest waanzinnige dingen mee. Van bijna constant tekort (ook online!) van gebruiksgoederen, voedingswaren, oogsten die lagen te rotten omdat er geen plukkers meer zijn. Nu komt het even in de picture omdat de brandstoftekorten in onze pers komt, maar die tekorten zijn al maanden aan de gang.
Mja ik zie het eerder omgekeerd: de media hier laat geen kansen liggen om de nadelen van de Brexit tentoon te spreiden, maar de Britse media doet dat veel minder. Ik hoor/zie toch geen zaken over mensen die verhongeren of grootschalige tekorten van andere essentiele zaken. Zoals elk jaar moet ik in november even naar ginder, en ik ben er gerust in dat ik geen lege winkels zal aantreffen. Nu er even een massapaniek ontstaan is nav enkele mediaberichten over brandstof komt het idd wel in de media ginder, maar het zal m.i. ook weer overwaaien. Het is niet alsof de brandstofkraan dichtgedraaid is.

Er zou echt eens een grote crisis moeten ontstaan nav een of ander gebrek, maar de Britse regering zal dat ten allen koste proberen te vermijden zodat het idee dat de Brexit de juiste keuze was in leven blijft. Daarbij wellicht gesteund door de EU truckers, die zonder verpinken hun EU-rechten zullen afstaan om toch maar enkele centen meer te kunnen verdienen per uur, zodat de Britse regering de xenofobie tegen hen in stand kan houden.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Het ging hem eerder over hoe buitenlandse werkkrachten het werk kwamen stelen van de Britten
Er kwam niemand niets stelen. Het probleem is niet een tekort aan werknemers, het probleem is een tekort aan mensen die voor het gegeven loon die job willen doen. Als de vrije markt nu nekeer van toepassing is het bij deze. Willen ze volk, dan zullen de lonen naar omhoog moeten gaan.

Immigratie wordt gebruikt als drukkingsmiddel om lonen naar omlaag te drukken, en dat is heus niet de schuld van die immigranten die quasi geimporteerd worden.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

CCatalyst schreef:Het ging hem eerder over hoe buitenlandse werkkrachten het werk kwamen stelen van de Britten.
Dat is zo'n algemene opvatting die ook hier dikwijls rond gaat. Het groot kapitaal heeft er alle belang bij om de arbeidersklasse onderling te verdelen en met elkaar te laten concureren. Hoe pervers is dat? Sociale dumping is niet de schuld van buitenlandse werkkrachten. Die proberen ook maar hun boterham te verdienen.
CCatalyst schreef:Ik hoor/zie toch geen zaken over mensen die verhongeren of grootschalige tekorten van andere essentiele zaken.
Je kan het natuurlijk uit zijn context trekken, maar lege winkelrekken zouden we hier ook niet tolereren. Ik hoor ook andere verhalen van de mensen die er wonen. Je kan het zo gek niet bedenken maar constant lopen ze tegen absurde dingen aan die rechtstreeks en onrechtstreeks met brexit te maken hebben. En het zijn zeker niet alleen de problemen door een gebrek aan seizoensarbeiders en de truckers. Neem nu verplegend personeel.
Of ga eens met een hond van de UK naar het vaste land, zeker als die origineel een europees 'paspoort' heeft. Het kost je een fortuin aan dierenartskosten om zogezegd terug in orde te zijn met alle vaccinaties en voorwaarden om dat beestje onder UK documenten mee te mogen nemen. En nog een groter fortuin om terug te komen.
Of als artiest verkoop je vinylplaten en plots krijgen je fans een extra factuur van de douane. Plezant hoor...
De lijst is lang en het is geen pretje en dat is al efkes aan de gang.
Ik ga mij niet expliciet over brexit uitspreken, zeker niet met een falend Europa, maar nationalisme hebben zelden voor de gewone burger voordelen opgebracht.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

petrol242 schreef:Sociale dumping is niet de schuld van buitenlandse werkkrachten. Die proberen ook maar hun boterham te verdienen.
Maar daarnaast zijn die ook bereid om al hun EU-rechten af te staan in ruil om enkele centen meer te verdienen, maar ook weer geen boterham meer. Dat houdt het allemaal toch in stand. Ook binnen de EU is er werk genoeg voor hen, ze verdienen iets minder maar bouwen wel meer op, desondanks zullen velen wellicht toch kiezen voor het snelle geld.
petrol242 schreef:Je kan het natuurlijk uit zijn context trekken, maar lege winkelrekken zouden we hier ook niet tolereren.
:???: Lege winkelrekken in Colruyt wegens een conflict met Nestle, lege winkelrekken in Carrefour door een staking in het distributiecentrum, lege winkelrekken in Delhaize door de watersnood in Wallonië. Het betreft idd nooit compleet lege winkelrekken, maar dat is in het VK tot heden ook niet het geval geweest.
petrol242 schreef:Neem nu verplegend personeel.
Ook weer iets dat hier evenzeer een probleem is.
petrol242 schreef:Of als artiest verkoop je vinylplaten en plots krijgen je fans een extra factuur van de douane. Plezant hoor...
Dit kan ook voorkomen worden door de prijzen te verhogen en ze te verzenden met de BTW inbegrepen. Overigens kon men tot half dit jaar wel een vinyl krijgen zonder BTW, maar de EU heeft dit afgeschaft.

Om maar te zeggen: ja er zijn problemen, maar ze zijn moeilijk (uitsluitend) aan de Brexit toe te schrijven. Het blijft wachten op de eerste grote crisis die rechtstreeks met de Brexit verband houdt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Je kan de problemen één voor één wegcijferen, ontkennen of minimaliseren maar daarmee zijn ze nog niet weg. Leven in het VK is er voor de gewone mensen niet simpeler op geworden. Ik hoor het bijna dagelijks van mijn familie en vrienden. Soms tot in het absurde dus hé.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:De spijtige realiteit is dat tot twee keer toe een meerderheid voorstander was van de Brexit
De spijtige realiteit is dat
1) het tweede een verkiezing was, geen referendum
2) de mensen brexit zo kotsbeu waren dat je nooit een duidelijk antwoord zou krijgen, ze wilden "van het gezaag af"
3) verkiezingen in de UK "first past the post" zijn, waardoor je altijd vertekeningen krijgt van partijen die genoeg verspreid zijn om de meeste districten te winnen
4) dat nog altijd het probleem niet oploste dat het oorspronkelijke referendum *nooit* met gewone meerderheid beslist had mogen worden
5) dat orginele referendum overigens totaal niet bindend was
6) dat je zo'n vragen eigenlijk niet op zo'n manier aan je bevolking stelt; om het cru te zeggen: "daar zijn ze niet opgeleid genoeg voor om alle consequenties te vatten" ("democratie is de slechtste vorm van overheid, behalve dan alle anderen").


Dat de EU echter faalt op sociaal vlak, weten we allang.
Werknemers uit een land waar een gemiddeld loon 500 euro bedraagt, laten concurreren met werknemers uit een land waar dat gemiddeld loon 2000 euro bedraagt (fictieve afgeronde cijfers), is absurd.
Geef werknemers uit land A 1000 euro om te werken in land B, en die doen alles voor je.
Ik vind ook dat we binnenlandse werknemers positief moeten mogen en kunnen discrimineren tov buitenlandse werknemers, maar dat mag weer niet van de EU.
Ik begrijp dat de modale minder verdienende mens op dat vlak de EU niet graag heeft.
Die mens wil nl helemaal niet moeten concurreren met buitenlanders die de helft minder verdienen en daarmee nog altijd rijkelijk (in hun ogen) betaald worden.

Je kan perfect een bedrijfje inplanten eender waar in de EU (liberale vrijheid), maar je kan als werknemer niet zomaar intekenen (incl bijdragen betalen) op het pensioensysteem en zorgsysteem van eender welk land in de EU (sociale vrijheid).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

petrol242 schreef:Velen hebben daar niet voor gekozen en nog eens een hoeveelheid voelt zich enorm misleid. Ik heb er alleszins geen leedvermaak in. Het is weeral Jan Modaal die er het slachtoffer van is.
Jan Modaal wil(de) zich laten misleiden.
Toen de dramatische (voor de Britten) uitslag bekend was, werd er plots veel via Google gezocht naar wat de EU voor de UK betekende.
de EU heeft kansen genoeg gehad (en laten liggen) om haar voordelen in de kijker te zetten, maar ze was helaas teveel met zichzelf bezig zodat de weg vrij lag voor Nigel Farage en Sky/The Sun/The Daily Mail.
Opnieuw: de gemiddelde Brit nam niet eens de moeite om na te gaan wat de EU voor hen betekende.
En de lezers van een rioolkrant hebben zelf gekozen voor dat soort journalistiek, dan moet je achteraf toch niet komen zeuren? Ze kozen er zelf voor om slecht geïnformeerd te zijn?
Gelet op het feit dat tot op heden geen van de voorspelde plagen uitgekomen zijn - geen leegloop van de City, geen sluiting van de autofabrieken (integendeel, productie verhuist naar het VK), geen visserij/landbouwproblemen - zullen zij die voor de Brexit gestemd hebben zich zeker gesteund voelen in hun beslissing.
Die lezing van de realiteit geeft meteen aan dat je u niet bijster veel zorgen maakt om de feiten :)? De visexport is compleet in elkaar gestuikt. Logisch, want de bijkomende administratie die sinds de Brexit vereist is, maakt dat verse fis half rot toekomt in de EU. En de vissers wisten wel hoeveel ze naar de EU exporteerden, maar ze dachten zich interessant te maken door contrair te doen.
Als - ALS - de EU truckers beslissen om niet mee te stappen in deze visa scheme, zou het de eerste keer zijn dat ze zwaar in de problemen komen. Maar ik acht de kans groter dat de truckers - zekere jongere truckers - de EU zonder verpinken zullen verraden om toch maar enkele centen meer te kunnen verdienen per uur ook al bouwen ze geen rechten op, waardoor de Britse regering de gevolgen van de Brexit verder zal kunnen maskeren voor haar bevolking, die zich verder gesteund zullen voelen in hun beslissing.
Wat bazel je nu over "de EU verraden"? Als EU truckers beslissen om ginder meer te gaan verdienen, is dat gewoon logisch. De truckers, noch de EU verraden daar eender welk principe. Het is de UK en de Brexit-believers die net moeten toegeven dat het hen niet lukt, zo op hun uppie op hun eiland. Iets wat iedereen met 2 frank verstand al van in het begin had aangegeven.
Het ging hem eerder over hoe buitenlandse werkkrachten het werk kwamen stelen van de Britten. Nu komen er enkele maanden in het jaar dat er teveel werk is voor de Britten, en dan denk ik niet dat de modale Brit er problemen mee heeft dat ze komen want hij wil zijn kalkoen op tafel.
Je gelooft die UKIP onzin ook echt hé :)?
Buitenlandse werkkrachten steelden voor de Brexit geen jobs. Het is net andersom. De buitenlandse werkkrachten deden de jobs die de modale Brit niet (meer) wilde doen en hield zo de economie mee staande. Seizoensarbeid, hospitality (hotels etc), NHS, ... Geen van allen mogelijk zonder massale "import" van buitenlandse krachten.
Lege winkelrekken in Colruyt wegens een conflict met Nestle, lege winkelrekken in Carrefour door een staking in het distributiecentrum, lege winkelrekken in Delhaize door de watersnood in Wallonië. Het betreft idd nooit compleet lege winkelrekken, maar dat is in het VK tot heden ook niet het geval geweest.
:bdaysmile:
Er zijn daar winkels met rekken die echt leeg zijn. Niet enkel door het binnenlandse gebrek aan transporteurs, maar gewoon omdat er niet genoeg voorradig is. De enige keer dat ik ooit lege rekken gezien heb in BE is de aanloop naar de coronalockdown. Toen was de koeling bij de Colruyt echt leeg. Ik heb toen de laatste 4 venkels meegepakt om 's avonds een risotto te maken. Verder waren er geen groenten meer.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210926_97798720
Brits leger moet tekort aan truckers bestrijden
Bij de akkefietjes die jij aanhaalde, heb ik nog nooit het leger weten inzetten. Qua minimalisering kan dat tellen :)

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210926_97798720
Intussen stapelen de tekorten zich op in het VK. Eerst waren er lege rekken in de supermarkten, nu zijn er lege tankstations. De Britten vertonen hamstergedrag. Op verschillende plekken staan lange rijen auto’s aan te schuiven om nog snel te tanken, waardoor nog meer stations zonder brandstof vallen. Volgens Bloomberg is 1 procent van de 8.380 Britse tankstations volledig dicht, andere kampen met gedeeltelijke lege pompen. De uitbater EG Group legde beperkingen op: klanten kunnen maximaal voor 30 pond tanken.
Bij de corona-stormloop op WC-papier werden er ook beperkingen opgelegd door sommige winkels. Om maar te zeggen hoe "niet-normaal" het leven er nu is.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210917_97362759
Afvalwater dat niet gezuiverd raakt, lege rekken in supermarkten, beddengoed in hotels dat slechts mondjesmaat ververst wordt: het tekort aan vrachtwagenchauffeurs laat zich in het Verenigd Koninkrijk steeds harder voelen.
En als je dacht dat het iets recents is, vergeet het maar.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210827_97862405
Geen milkshake in Britse McDonald’s door tekort aan chauffeurs
De Britse economie begint steeds harder de gevolgen te voelen van een groot tekort aan werknemers als gevolg van de Brexit. Winkels en fastfoodketens raken moeizaam bevoorraad omdat er te weinig chauffeurs zijn.
petrol242 schreef:Ik heb er alleszins geen leedvermaak in.
Ik evenmin. Het is jammer dat de Britten zich bewust hebben laten misleiden door hele (Farage) en net-niet hele (Cameron & BoJo) leugenaars en bedriegers en dat ze er collectief voor gekozen hebben om zich te verarmen.
Ik hoop dat de Vlamingen, bij een even idioot referendum, kiezen om zich te informeren en niet te laten bedriegen. Het jammere is dat de niet-stemmers en vote-remain'ers mee in de miserie zitten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

De problemen zijn deze die voorspeld werden voor de Brexit. Wie niet horen wil...

De Britten merken nu dat ook de riedeltjes over gestolen jobs onzin zijn en dat er gewoon te weinig Britten zijn die de rotjobs willen doen, zeker tegen deze rotlonen. En waarom zou je als trucker gaan helpen in een land dat je buiten wilde als vuile profiteur of dief tenzij er niet serieus meer boter bij de vis komt voor enkele maanden? Nadien wordt je opnieuw gedumpt en moet je opnieuw op zoek naar een werkgever en onder welke voorwaarden? Zelf zou ik ze eens goed uitlachen :lol:

Ze leren ook dat handel internationaal is en dat je alleen niet veel kan beginnen. Uiteindelijk moet je toch handelen met anderen en dan helpt het niet dat je deze serieus tegen de schenen hebt geschopt.

Laat ze maar sudderen, niets beter dan mensen te laten wennen aan de gevolgen van hun eigen dwaas gedrag.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het jammere is dat er nu een complete bevolking gestraft wordt voor de dwaasheid van een heel kleine meerderheid.
Mocht er 100% voor een brexit gestemd zijn, dan zou ik ook zeggen: eigen schuld dikke bult, bekijk het maar.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: Opnieuw: de gemiddelde Brit nam niet eens de moeite om na te gaan wat de EU voor hen betekende.
Dat indachtig betekent niet dat de EU geen moeite kon doen om haar voordelen in kaart te brengen.
heist_175 schreef:De visexport is compleet in elkaar gestuikt.
Hier ligt er toch nog altijd evenveel VK-vis in de rekken van de supermarkt hoor. En ook de andere VK-producten vind ik hier nog altijd. Misschien is het tekenend voor de EU als zij haar producten niet in het VK krijgt, maar het VK wel in die van ons?
heist_175 schreef:Het is de UK en de Brexit-believers die net moeten toegeven dat het hen niet lukt, zo op hun uppie op hun eiland.
Nochtans zijn dat kleine/tijdelijke correcties die alvast voldoende de indruk kunnen wekken dat het lukt. Uiteindelijk hebben ze wel de voordelen van de arbeidskrachten, maar niet de nadelen (vrij verkeer etc). Dat is wat ze altijd wilden.
heist_175 schreef:Je gelooft die UKIP onzin ook echt hé :)?
Ik zeg dat het daar over ging. De EU heeft nooit de moeite gedaan om dat te ontkrachten.
heist_175 schreef:Er zijn daar winkels met rekken die echt leeg zijn.
Maar is dat ook zo, of praat je gewoon de media van hier na? En gaat dat over structureel veel winkels, of over een winkel(tje) hier en daar? Ik zal het in november ter plaatse (in Londen) eens gaan bekijken en zal het dan weten te zeggen.
Inzake de talloze artikels uit de media van hier, besef dat het in de media van ginder helemaal anders beschreven wordt. Wie er partijdig is, wie zal het zeggen?

Het is ook makkelijk om iets te framen in het kader van de Brexit, zonder dat dat de oorzaak hoeft te zijn. Hier gebeuren gelijkaardige zaken, maar wijzen we naar COVID als de oorzaak. Of de watersnood. Of de supply-chain crisis.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

CCatalyst schreef:Inzake de talloze artikels uit de media van hier, besef dat het in de media van ginder helemaal anders beschreven wordt. Wie er partijdig is, wie zal het zeggen?
Goh, dit vind ik toch niet bepaald bemoedigend:
https://www.independent.co.uk/news/busi ... 17763.html
https://www.bbc.com/news/business-58519997
Vlaams kan je deze bronnen ook niet noemen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik wil gerust geloven dat ik in een bubbel zit, maar ik denk het niet :) (wat natuurlijk iedereen denkt/beweert)
https://www.bloomberg.com/news/articles ... op-shelves
Afbeelding

Als McDonals geen milkshakes meer kan verkopen, lijkt me dat niet zo normaal te zijn?

@CCatalyst in London
Dan vervang je de mediaberichten door uw anekdotiek. Ik ga nu al zeggen dat ik niet onder de indruk ga zijn.
Algemene data van import/export, voorraden van winkelketens, ... zegt veel meer dan uw indruk binnenkort op reis.

En euhm... Sinds 15/03 heb ik de winkels waar ik ga winkel geen lege rekken meer gezien. Covid of niet.
Dus de huidige tekorten in de UK op het conto van corona/covid schuiven, is ook om te lachen, toch :)?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

cadsite schreef: Vlaams kan je deze bronnen ook niet noemen.
Eerste is paywalled voor mij, maar het BBC artikel is een mooi voorbeeld van hoe het daar benaderd wordt. Onze media zou gewoon Brexit aanduiden, zij duiden de volgende redenen aan: de pandemie, een gebrek aan truckers IN GANS EUROPA, EU-truckers die het VK verlaten hebben na de Brexit EN DOOR DE PANDEMIE EN BELASTINGSVERANDERINGEN, en arbeiders die op online retail zijn overgeschakeld.

Dus de enige keer dat de Brexit aangehaald wordt, wordt het nog verdund met andere redenen (pandemie, belastingsveranderingen). En dit is de BBC, ik garandeer dat The Sun en co de Brexit zelfs niet zullen aanduiden.
heist_175 schreef: Dan vervang je de mediaberichten door uw anekdotiek.
Tbh ik vind vooral die DS berichten erg anekdotisch. Je kan het evengoed over de winkels hier schrijven, ook anekdotisch.
heist_175 schreef:En euhm... Sinds 15/03 heb ik de winkels waar ik ga winkel geen lege rekken meer gezien. Covid of niet.
Uit uw favoriete bron :-) : https://www.standaard.be/cnt/dmf20210728_92624032

Even anekdotisch als in het VK, ik ben er mij van bewust, maar ik heb die lege rekken wel gezien. Net zoals ik in het VK wel zal zien als er iets van aan is of niet.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

cadsite schreef:Het jammere is dat er nu een complete bevolking gestraft wordt voor de dwaasheid van een heel kleine meerderheid.
Mocht er 100% voor een brexit gestemd zijn, dan zou ik ook zeggen: eigen schuld dikke bult, bekijk het maar.
Je kan inderdaad inbrengen dat het niet verstandig is om referenda op zo'n manier te organiseren maar het is toch ook en vooral de fout van al de tegenstanders die niet zijn gaan stemmen en dat waren er een heel pak. Nu is het te laat om te janken, ze hebben hun kans gehad.

De mensen die tegen stemde en geen meerderheid haalden omdat sommigen te vadsig zijn om uit hun nest te komen voor hun toekomst, dat is bitter ja.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

CCatalyst schreef:Dus de enige keer dat de Brexit aangehaald wordt, wordt het nog verdund met andere redenen (pandemie, belastingsveranderingen).
Alles behalve de brexit gaat toch ook op voor de andere landen? Wat blijft er dan nog over?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:
cadsite schreef: Vlaams kan je deze bronnen ook niet noemen.
Eerste is paywalled voor mij, maar het BBC artikel is een mooi voorbeeld van hoe het daar benaderd wordt. Onze media zou gewoon Brexit aanduiden, zij duiden de volgende redenen aan: de pandemie, een gebrek aan truckers IN GANS EUROPA, EU-truckers die het VK verlaten hebben na de Brexit EN DOOR DE PANDEMIE EN BELASTINGSVERANDERINGEN, en arbeiders die op online retail zijn overgeschakeld.
En in wat opzicht zijn die andere parameters anders voor België, Frankrijk, Nederland, ...?
Het ganse rijtje redenen zal wel kloppen. Met als resultaat dat de winkels in BE wél vol liggen en ik hier niet in de rij moet aanschuiven om te tanken. En in de UK wel. Wat, maar echt wat, zou er anders zijn in de UK dan op het vasteland?
...
Tbh ik vind vooral die DS berichten erg anekdotisch. Je kan het evengoed over de winkels hier schrijven, ook anekdotisch.
Hetzelfde verschijnt in andere kranten in de US en UK.
heist_175 schreef:En euhm... Sinds 15/03 heb ik de winkels waar ik ga winkel geen lege rekken meer gezien. Covid of niet.
Uit uw favoriete bron :-) : https://www.standaard.be/cnt/dmf20210728_92624032
Als je u al moeten beroepen op een zone in watersnood om de vergelijking met de Brexit te kunnen maken, zegt dat al veel.
Ik hoorde van iemand die bij Colruyt werkt dat "hun" winkel in de getroffen zone 3 weken gesloten is geweest (en nu al lang terug open is).
Even anekdotisch als in het VK, ik ben er mij van bewust, maar ik heb die lege rekken wel gezien.
Gelukkig is uw opmerking om te lachen.
In de UK staan ze overal in het land aan te schuiven om te tanken, in BE is een winkel gesloten omdat ie net weggespoeld/overstroomd werd.
Niet helemaal hetzelfde :).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: Het ganse rijtje redenen zal wel kloppen. Met als resultaat dat de winkels in BE wél vol liggen
Nochtans zegt het anekdotische artikel van DS het omgekeerde
Door de overstromingen in Wallonië kampen verschillende winkels van Delhaize met lege winkelrekken. Er zouden onvoldoende trucks en chauffeurs zijn om de winkels te bevoorraden
heist_175 schreef:Hetzelfde verschijnt in andere kranten in de US en UK.
Over de VS spreek ik me niet uit, maar de benadering in de media in het VK is erg anders. De BBC zal de Brexit nog wel blameren, maar The Sun/Sky etc doen dat amper.
heist_175 schreef:Als je u al moeten beroepen op een zone in watersnood om de vergelijking met de Brexit te kunnen maken, zegt dat al veel.
Dan heb je het artikel niet goed/volledig gelezen, want het gaat ook in op de leveringsproblemen die al veel langer aanhouden. De titel alleen nog maar: Watersnood verergert grieven rond belevering. Men haalt tal van anekdotische redenen aan. Geen Brexit want die is hier niet, maar voor de rest gelijkaardig aan het artikel van de BBC.
heist_175 schreef:In de UK staan ze overal in het land aan te schuiven om te tanken
Da's puur een paniekreactie zoals we hier ook zagen in maart vorig jaar. Is er echt een structureel brandstoftekort ginder? Volgens mij niet.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:Da's puur een paniekreactie zoals we hier ook zagen in maart vorig jaar. Is er echt een structureel brandstoftekort ginder? Volgens mij niet.
Neen, er is een structureel tekort aan mensen die rotjobs aan rotvoorwaarden willen doen. Kortom, niemand wil blijkbaar de jobs die zogezegd gestolen werden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

CCatalyst schreef:Dan heb je het artikel niet goed/volledig gelezen, want het gaat ook in op de leveringsproblemen die al veel langer aanhouden.
Yep, en weet je waarom die leveringsproblemen er waren?
https://www.retaildetail.be/nl/news/foo ... ompensatie
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3934
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Bij de Brexit-promo was er dikwijls een rode dubbeldekker bus te zien,waarop stond hoeveel pond de UK zou uitsparen door geen EU lid meer te zijn(per maand,en per jaar),eerst was het de bedoeling dat dit geld naar de gezondheid-geneeskundige sectoren zou gaan,maar aan het eind v/d promo was het al duidelijk dat dit niet zou gebeuren,maar wat gebeurd er dan wel met dat geld die bespaard is????????

Persoonlijk denk ik ook dat de Brexit problemen vooruitgeschoven zijn door Corona,en we er nu nog geen zicht op hebben,dit is eigenlijk het eerste echt groot verhaal die naar buiten komt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

fluppie schreef:Bij de Brexit-promo was er dikwijls een rode dubbeldekker bus te zien,waarop stond hoeveel pond de UK zou uitsparen door geen EU lid meer te zijn(per maand,en per jaar)
Afbeelding

En nu heeft BoJo de belastingen zelfs verhoogd :lol:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat zijn steevast dezelfde riedeltjes om mensen voor de kar te spannen. Men zoekt een vijand en steekt dan allerlei fouten op die vijand als redenen om de eigen agenda te kunnen uitvoeren. Nadat dit gebeurd is, komt er weinig of niets van de beloftes/voorspellingen in huis. Trump ging Amerika ook weer groot maken, de taliban zou rust brengen,...

Hier zien we dat bij het geld dat naar de Walen vloeit en waar de Vlaming zogezegd van zou kunnen genieten bij een splitsing. Het kindergeld ging ook beter Vlaams zijn, beter is blijkbaar lager en strenger :roll:

De huizenprijzen gingen zeker dalen mat de afschaffing van de woonbonus. De prijzen zijn gewoon blijven stijgen en de woonbonus is weg. De kracht van verandering zou alles veranderen, het eerste atikel over verandering werd meteen in de diepvriezer gestoken :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Op het Willy nieuws spraken ze van 80% van de tankstations die zonder brandstof zitten.
Hoe je dat anders dan aan de Brexit kan toeschrijven moet je me toch eens uitleggen.

Eenzijdige gekleurde nieuwsvorming? :?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is toch simpel... Ginds zijn er geen mensen die die jobs willen doen (aan het geboden loon). In de rest van Europa wel.

Dus ja, kijk, als je je gaat afscheuren van Europa, met meer moeilijkheden voor mensen om 'vrij' te reizen tussen land van oorsprong en de UK, dan krijg je... Dit.

Voeg daar nog wat covid uitval bij op de bestaande populatie van truckers, en dan is het helemaal in orde.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”