Jeugdsentiment: 'auto-rally'

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik moest onlangs ineens aan een soort 'spel' terugdenken van toen ik tiener was (bijna 40 jaar geleden :eek: ). Het was een variant op de klassieke auto-zoektocht (ook iets dat wellicht al lang dood en begraven is), maar waarbij de route-beschrijving vrij technisch was, en een reeks van opdrachten die je heel juist moest interpreteren of je was (letterlijk) de weg kwijt. Bvb: derde kruispunt naar rechts, maar dan moest je heel goed zien wat wel en niet een kruispunt was. Voor zover ik het me herinner heette dat een 'rally' maar had dus niets met de gekende auto-sport te maken en was ook niet voor tijd, dacht ik, maar wel om zoveel mogelijk opdrachten langs de route tot een goed einde te brengen.

Bovendien was er ook een papieren virtuele versie van. Op een blad papier had je dan een stratenparcours, en moest je dan daarop een bepaalde route afleggen opnieuw met dezelfde regels als in real-world. Als ik me niet vergis stonden op het parcours ook letters en je moest dus noteren welke letters je allemaal passeerde en dat vormde dan een woord dat de oplossing was van de 'rally'.

Benieuwd of dit iemand bekend in de oren klinkt. Ben vooral benieuwd of daar op het Internet nog iets over terug te vinden is. Maar met de term 'rally' kom ik uiteraard niet ver.

PS: beetje in dezelfde lijn zijn de 'foto-zoektochten'. Was een vastgestelde route die je met de wagen aflegde, waarbij je op voorhand een bundel foto's kreeg die je onderweg moest ontdekken en dan terug wat opdrachten vervullen. Was best fun voor het gehele gezin. Als ik zo snel google, lijkt dat nog altijd te bestaan als zijnde 'autozoektocht' (alhoewel ik niet direct zie of het foto-zoektochten zijn).


EDIT: na nog wat googlen met betere zoektermen heb ik eindelijk wel wat beet. Wat blijkt, het bestaat nog altijd ! Heb al websites gevonden van verschillende 'rally-clubs', inclusief 'reglementen' die eigenlijk een heel gedetailleerde beschrijving zijn van hoe je de opdrachten moet interpreteren. Ik was al vergeten wat voor gemuggezif dat eigenlijk allemaal was :angel: . Dat van die rallies op papier, vind ik voorlopig wel niets van terug.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Tegenwoordig vaak 'auto zoektocht' genaamd dacht ik. Samen met de schoonouders ettelijke, en tot voor een paar jaren die in Z-WVL - N-Frankrijk gedaan (Zoektocht van Nieuwpoort) maar sinds de mooiste prijzen nog maar flessen wijn meer waren die de Colruyt ook niet meer verkocht kreeg zijn we 2 jaar geleden afgehaakt... We maken er nu (alli, tot er Covid was :evil: ) een WeekEndje fietsen in Frans-Vlaanderen van en dat bevalt ons minstens evenzeer (kostprijs van de gevloeide Picon ligt wel hoger dan het inschrijvingsgeld van de zoektocht indertijd). Hopelijk was dit wat je zocht??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jep jep dat wordt nog gedaan vooral populair bij oldtimers. Maar het woordje rally wordt wel dikwijls weggelaten omdat het niets met snelheid te maken heeft en een verkeerde indruk geeft.

Vroeger als kind inderdaad met de old-timer meegedaan als mijn vader tijd had. Was wel leuk en nu besef ik pas hoe knap die organisatie in elkaar zat.

Je kreeg ook een typische rallyplaat om aan uw auto te hangen.

https://www.oldtimerweb.be/oldtimer-rondritten.aspx
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Doet me wat denken aan de Carbage Run eigenlijk? Daar heb je bepaalde opdrachten maar je route bepaal je zelf.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat zijn toch nog andere dingen die jullie daar opsommen.

Hier enkele websites die ik vond:
http://www.krczoektochtenclub.be/
https://wrvzoektochten.be/
http://www.ert-de-minirijders.be/

En zo zijn er nog wel...

Ik denk dat die rally-zoektochten ook een specifieke meer hardcore variant is van algemene autozoektochten. Op elke website staat er wel ergens een 'reglement' maar dat zijn dus eigenlijk de spelregels van de zoektochten en die deden me wel direct belletjes rinkelen van de vele discussies destijds over mogelijke oplossingen van vragen, omdat het telkens neerkwam op het correct interpreteren van die spelregels. Bvb een woord tussen aanhalingstekens betekent dat je letterlijk de tekst moet vinden. Dus als een vraag was: Hoeveel vensters zie je in de voorgevel van "de kerk", moest je dus niet die van de kerk tellen, maar ergens een huis zoeken met de tekst "de kerk" op... Heel vaak strikvragen dus.

Qua navigatie had je dus ook regels. Bvb wanneer is een viersprong eigenlijk gewoon 2 opeenvolgende driesprongen. Dan moest je echt naar de borduren van de wegen kijken en dan zien of ze elkaar overlapten. Indien niet, waren het eigenlijk 2 direct opeenvolgende kruispunten. Je kan je al inbeelden dat wat voor discussies, en kijktoestanden dit dan leidde :D.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Er wordt in die dingen dan ook veel 'valsgespeeld' er is zoiets 'te voet' ook, 'droppingen' noemen ze dat, maar het heeft met droppen niks meer vandoen.
Maar er zitten altijd mensen bij die er te fanatiek in gaan en niet tegen hun 'verlies' kunnen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Ouders deden wel aan vossejacht in jaren 70-80 wat hier wel op lijkt. Is later legaal geworden en dan was het niet plezant meer... Is iets later nog eens opgekomen en denk wel dat het nog bestaat. Enige dat ik me er nog van herinner zijn de 'visite' kaartjes met de callsigns (qrc? was een 3 letterig acroniem voor ik ooit van cisco gehoord had maar weet het niet meer)

Blijkbaar QSL...
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Is vossejacht niet een zoektocht naar een radiosignaal waar de zendmast de eigenlijke bestemming is?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vossenjacht (of ARDF - Amateur Radio Direction Finding) werd vroeger gigantisch veel gedaan tussen CB'ers. Nu gebeurd het nog steeds, maar een pak minder. Er zijn 2 varianten : te voet en per auto. Per auto heb ik nooit gedaan, maar de wildste verhalen gaan de ronde. Door bossen, bospaadjes etc racen met je auto om toch maar als eerste ter plekke te zijn. Verkeersovertredingen bij de vleet...

De vossenjacht te voet heb ik wel meegedaan, en zelfs internationale kampioenschappen. Daar zoek je 5 "vossen" in een bos, en als je deze alle 5 hebt zoek je de "MO" (zit op een andere frequentie). Deze "MO" zal je sturen naar de eindplaats. De startplaats en eindplaats hoeven dus niet persé dezelfde te zijn! Meestal zijn deze vossenjachten op de 2m (144MHz band) of 80m (3.5MHz band) te vinden.

Bedoeling is dat vos 1 gedurende 1 minuut een signaal de lucht in stuurt. Na 1 minuut stopt deze, en neemt vos 2 het over. Vervolgens vos 3, etc etc. Je gaat deze vossen "peilen" naar afstand en richting en vervolgens ga je met een stafkaart de volgorde uitvissen om ze allen te nemen.

Aan de vos zat vroeger een knijpertje waarin naaldjes waren aangebracht. Deze naaldjes prikten dan door je papier en zo kon je bewijzen dat je de vos had gevonden. Nu is dat met een soort RFID chip.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Die knijpertjes zijn dezelfden als bij de orientatieloop (geen idee of dat nu nog is, ik denk ook electronisch nu)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

krisken schreef:Per auto heb ik nooit gedaan, maar de wildste verhalen gaan de ronde.
Ik neem die verhalen ook wel met een emmer zout en nodige nostalgie.
Vooral dat politie het niet wist vind ik maar moeilijk te geloven, denk eerder 'gedoogbeleid' en hun kant van het verhaal zal eerder zijn dat ze toch wat vossen schrik aangejaagd hebben :lol: Was ook wel heel klein en lokaal (volgens mij. Kan me niet herinneren dat ouders er ver voor buiten de marginale driehoek gegaan zijn.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Joe de Mannen schreef:Die knijpertjes zijn dezelfden als bij de orientatieloop (geen idee of dat nu nog is, ik denk ook electronisch nu)

J.
Is oriëntatieloop niet gewoon hetzelfde onder een andere naam?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

orientatieloop is met punten op de kaart, da's vooral kaartlezen.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Games”