Google Stadia

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Zijn er nog meer UB'ers die benieuwd zijn naar de nieuwe game-service van Google?

Zelf heb ik ingetekend op een Stadia Founders Edition Bundle en normaal ligt deze 1 van de komende dagen aan de deur ( volgens Google, voor 21 nov.)

Ik ben absoluut geen gamer en voelde me aangesproken door het concept. Ik heb geen game-ervaring, de laatste game die ik gespeeld heb was Wing Commander IV, kan je raden.

Als de ervaring meevalt met het gratis spel, dan zou ik bvb RDR2 kopen, want volgens een andere thread op Userbase is dit toch wel een heel goeie game.
En valt de ervaring tegen, dan verkoop ik de controller en hou de Chromecast Ultra.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Hou ons op de hoogte als je wil. Misschien kan je een kleine review schrijven ?
Ik weet wel niet waarom de meeste dit zo speciaal vinden er zijn in het verleden toch nog bedrijven geweest die met zo een concept op de markt zijn gekomen, zoals Onlive om maar iets te noemen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

AnD schreef:Hou ons op de hoogte als je wil. Misschien kan je een kleine review schrijven ?
Ik weet wel niet waarom de meeste dit zo speciaal vinden er zijn in het verleden toch nog bedrijven geweest die met zo een concept op de markt zijn gekomen, zoals Onlive om maar iets te noemen.
je hebt nog steeds de service van Nvidia die in Beta draait nl Geforce Now. Je hebt verder nog Blade Shadow, Parsec. De ene al prijziger dan de ander.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

AnD schreef:Ik weet wel niet waarom de meeste dit zo speciaal vinden er zijn in het verleden toch nog bedrijven geweest die met zo een concept op de markt zijn gekomen, zoals Onlive om maar iets te noemen.
Er zijn toch al wat game-streamingdiensten dacht ik.

Soms verdenk ik de media ervan "gesponsorde inhoud" te brengen. Of hetgeen ze brengen zal toch zeer dicht in de buurt liggen van gesponsorde inhoud. Gisteren mij bv. doodgeërgerd aan het VTM nieuws die een volledig topic aan Google Stadia besteedt en dit bovendien ook nog als dé grootste vernieuwing brengt. Of 't zal zijn dat de voetbaltopics net op waren? Geen voetballer met sjieke schoenen of een dure jas gespot? Geen baby geboren van de rechtsachter van KSV Putkappelle? :wink:

De kern is... is het goed? Ik ben benieuwd om wat feedback te krijgen.

Ik denk alleen dat streaming ideaal is voor een casual gamer die geen dure schermkaart of zware PC wil kopen, of nieuwsamengestelde gezinnen waar consoles of PC's moeten mee verhuizen of zo. De vraag is dan of zo'n casual gamer wel 9,99 euro per maand zal willen uitleggen? En de vraag is of de hardcore gamers zich kunnen vinden in de beperkingen van streaming.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Gisterenavond al wat initiële reviews gelezen. Sommige vinden het de toekomst van gaming (bvb De Standaard), maar anderen vonden het een regelrechte ramp (bvb Forbes). In elk geval is het zo dat ze blijkbaar launchen met een hoop missende features die ze destijds beloofd hadden, en met een zeer magere library (22 games), dat velen het toch wat een beta release vinden tegen de volle prijs.

Ik wist overigens zelf ook niet dat veel games ook gewoon voor de volle pot 'verkocht' worden. Als je €60 moet geven voor een RDR2, terwijl je ook nog eens je abonnement van €10 per maand nodig hebt om het te kunnen spelen, lijkt me dat wel een slechte deal. Kun je even goed je geld besteden aan een console waar je jaren mee doet, en uiteindelijk even veel (of zelfs veel minder als je het niet erg vindt 2dehands games te kopen) geld kwijt bent voor de games.

Ik vraag me ook wel af hoe het met de game ervaring zit. Elk klein beetje lag of hiccup ga je ofwel zien in het beeld, of voelen in de gameplay. Zelfs als het maar eens om de 5u voorvalt, zou dat toch al iets zijn dat me enorm gaat enerveren. EDIT: heb eigenlijk al jaren PS+ en zou dus gewoon ook eens PS Now kunnen uitproberen, maar anderzijds weinig behoefte aan. Ook is PS Now dan nog eens beperkt tot 720p wat al helemaal een afknapper is.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Streaming zal zijn aantrek wel vinden bij casual gamers die dat soort games spelen waar latency niet zo'n groot issue is.

Maar voor FPS games (Quake, Doom, Far Cry, ...) waarvan bewezen is dat je gewoon beter speelt op dikste hardware met zo veel mogelijk frames per seconde en een zo laag mogelijke latency tussen je muis/keyboard en de game-engine zie ik streaming helemaal niet goed komen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik volg het wel, vooral om zelf eens RDR2 of GTA5 te spelen. Voor dat enkele spel koop ik echt geen high-end pc.
Maar de "gratis" versie gaat pas vanaf 2020 van start. Dus ik zal nog even moeten wachten.

Maar kan je eigenlijk spellen die je op stadia koopt, later omzetten naar bijv. steam? Als die high-end pc er dan toch eens ooit komt bijvoorbeeld, of stadia niet naar behoren werkt door bijvoorbeeld te slechte internetverbinding?

@jutuiz

Dat effect bereik je door goed na te denken over een persconferentie. Redactie's zoeken zelf amper nieuws, ze selecteren gewoon de feed dat ze aangeboden krijgen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Dit is de help-link die ik kreeg ivm mijn Stadia-bestelling :

https://support.google.com/stadia?hl=nl#topic=9495319
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Block schreef:
Maar kan je eigenlijk spellen die je op stadia koopt, later omzetten naar bijv. steam? Als die high-end pc er dan toch eens ooit komt bijvoorbeeld, of stadia niet naar behoren werkt door bijvoorbeeld te slechte internetverbinding?
Nee, het is een eigen ecosysteem zoals consoles. Aankopen in Stadia werken enkel in Stadia. Net zoals een ps4 game nooit op xbox one of switch zal werken.

Ik heb het trouwens in juni besteld om eens te testen (was toch op zoek naar nieuwe chromecast), maar nog geen mail ontvangen om te spelen en de bestelling is nog steeds niet verzonden, alhoewel het geld al gereserveerd staat op mijn visa.

Samen met de vele geschrapte features, is dit toch wel één van de triestigste launches ooit.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

jutuiz schreef:De vraag is dan of zo'n casual gamer wel 9,99 euro per maand zal willen uitleggen?
I mean.. wat is het alternatief? Een dikke build tussen de 1000 en 2000 euro kopen/bouwen. Het mag nog 1000 euro zijn, daar kun je 4 jaar Stadia voor aanschaffen. Maar die dikke PC van 1000 euro is na diezelfde 4 jaar allang een antiek stuk geworden.

Ik hoorde verder ook nog dat er in 2020 een gratis versie van Stadia komt (zij het beperkt in aanbod/resolutie etc)
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Ik ga er vanuit dat Google hier niet zomaar met begint. Ik kan mij bijvoorbeeld inbeelden dat Google gepersonaliseerde reclame zal voorzien in game menus en op posters en reclame borden in games zelf.

Speel je fallout, is er in stad op een gebouw een poster of advertentiebord geplaatst en Google personaliseerd dit. Of de reclame borden in fifa worden gepersonaliseerd.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

dragonflo schreef:Ik ga er vanuit dat Google hier niet zomaar met begint.
Nouja, Google wil tegenwoordig overal wel een voet in aarde hebben. Zo las ik laatst nog dat ze ook al plannen hebben om in het bankwezen te stappen.

Zul je bij elke transactie die je doet een advertentietje moeten bekijken? :lol: :lol:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

jutuiz schreef:Soms verdenk ik de media ervan "gesponsorde inhoud" te brengen. Of hetgeen ze brengen zal toch zeer dicht in de buurt liggen van gesponsorde inhoud. Gisteren mij bv. doodgeërgerd aan het VTM nieuws die een volledig topic aan Google Stadia besteedt en dit bovendien ook nog als dé grootste vernieuwing brengt.
Is een beetje wat in het hart van de journalisten zit en ze mogen natuurlijk geen hype missen. Denk niet echt gesponsord maar ze worden echt wel extreem veel misbruikt. Om er echt een nieuwsitem van te maken... vond het al raar over de fortnite "end of the world", normaal zijn zo'n artikels eerder tijdens periodes dat je merkt dat ze een lading stagiairs hebben en ineens ander wereldbeeld, denk dat die stagiairs ooit ook wel echt beginnen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

dragonflo schreef:Ik ga er vanuit dat Google hier niet zomaar met begint. Ik kan mij bijvoorbeeld inbeelden dat Google gepersonaliseerde reclame zal voorzien in game menus en op posters en reclame borden in games zelf.

Speel je fallout, is er in stad op een gebouw een poster of advertentiebord geplaatst en Google personaliseerd dit. Of de reclame borden in fifa worden gepersonaliseerd.
Inderdaad, ze gaan dit gewoon weer gebruiken om data te vergaten en je advertentie-profiel aan te scherpen (je reactietijd, inzicht, psychologisch profiel op basis van speelwijze/keuzes,...). Vooral handig om jongeren al vroeg te profileren.

Ik word daar niet gelukkig van, maar de doorsnee man en vrouw ziet er natuurlijk geen graten in :(
Waar we vroeger Spyware verfoeiden heeft Google er een kunst van gemaakt de zaken zo (goed) te maken dat we het van hun gewoon aanvaarden zonder ons er verder vragen bij te stellen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

antutu schreef:I mean.. wat is het alternatief? Een dikke build tussen de 1000 en 2000 euro kopen/bouwen. Het mag nog 1000 euro zijn, daar kun je 4 jaar Stadia voor aanschaffen. Maar die dikke PC van 1000 euro is na diezelfde 4 jaar allang een antiek stuk geworden.
Voor die prijs heb je nog geen games. games kopen op een dienst van Google die ze vroeg of laat de nek om draaien de Google way? Moest het nu een abo zijn en er staan x games op die je onbeperkt kan spelen dan valt er nog wat voor te zeggen natuurlijk (Volgens mij is Project Xcloud zo).
Een systeem van 4 jaar oud valt vaak ook redelijk simpel up te graden met kleine ingrepen,, en niet alle gamers spelen altijd de nieuwste grafische games natuurlijk.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

antutu schreef:
jutuiz schreef:De vraag is dan of zo'n casual gamer wel 9,99 euro per maand zal willen uitleggen?
I mean.. wat is het alternatief? Een dikke build tussen de 1000 en 2000 euro kopen/bouwen. Het mag nog 1000 euro zijn, daar kun je 4 jaar Stadia voor aanschaffen. Maar die dikke PC van 1000 euro is na diezelfde 4 jaar allang een antiek stuk geworden.

Ik hoorde verder ook nog dat er in 2020 een gratis versie van Stadia komt (zij het beperkt in aanbod/resolutie etc)
Voor 4k.
Volgend jaar: ps5 sowieso, nieuwe xbox waarschijnlijk ook.
Dit jaar: ps4 pro of xbox one X.

Geen enkele van deze mogelijkheden kost of zal meer als €500 kosten. Bovendien heb je in beide gevallen genoeg mogelijkheden om goedkoop aan games te geraken (deals, inruilacties, 2de hands bij fysieke spellen, xbox gamepass, deals op de stores).
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

De gratis variant is volgens mij: Enkel het spel kopen maar je moet geen abo nemen.

Je speelt dan op 1080p.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Volgens de reviews halen ze de 1080p nu al met moeite en die betalen voor 4K.
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Misschien dit even eerst bekijken...

[youtube]i6dyrtnLU_w[/youtube]
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

antutu schreef:Nouja, Google wil tegenwoordig overal wel een voet in aarde hebben. Zo las ik laatst nog dat ze ook al plannen hebben om in het bankwezen te stappen.

Zul je bij elke transactie die je doet een advertentietje moeten bekijken? :lol: :lol:
Nah. Ze willen gewoon weten waar je je geld aan uitgeeft. En op die manier gerichter reclame maken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

antutu schreef:I mean.. wat is het alternatief? Een dikke build tussen de 1000 en 2000 euro kopen/bouwen. Het mag nog 1000 euro zijn, daar kun je 4 jaar Stadia voor aanschaffen. Maar die dikke PC van 1000 euro is na diezelfde 4 jaar allang een antiek stuk geworden.
Die casual gamer zal sowieso al geen game PC kopen, maar eerder een PS4 die hem nog geen 300 euro zal kosten en wellicht zelfs met nog een paar games bij, zeker nu in de sint/thanksgiving/kerst/nieuwjaars-periode.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Eerste update :

Code gisteren binnengekregen, username aangemaakt op Stadia en de gratis games Destiny 2 en Samurai Shodown geclaimed. Spelen kon ik niet want ik had geen enkele compatibele controller in huis.
Daarbij is je Stadia Pro code gelinkt aan een specifieke controller, dus wachten op de set.

Vandaag werden de controller en chromecast ultra via DHL geleverd.

Uitpakken, chromecast ultra (via UTP verbonden) aan HDMI-poort TV (fullHD, geen 4K), aanmelden bij de Home app, daarna verbinden met controller en hopla, Destiny2 opgestart.
Niets wachten, karakter aanmaken en spelen maar.

Heb zo'n 15 minuten het spel geprobeerd en geen haperingen of rare dingen meegemaakt.

Positief :
- Controller : heb wel geen ervaring met andere controllers, maar deze voelt stevig aan, trilling is duidelijk, knoppen goed bereikbaar, klikt goed.
- Simpel : opstarten via controller, TV springt aan op juiste kanaal, game kiezen en starten.
- Snelheid : geen lag of freezes merkbaar, directe reactie op mijn controller
- Stil : geen geluid te horen van een console/pc/HD, gewoon geluid/muziek van het spel, love it.

Negatief :
- Google kon de launch beter georganiseerd hebben blijkbaar, maar bij mij hebben ze hun belofte gehouden. Steeds stond er 'voor 21-22 nov' en dat hebben ze waargemaakt.

To do's :
Beslissen welk spellen ik ga aankopen. Ik heb dus nog geen enkele van de 22 games ooit gespeeld, dus voor mij is het allemaal nieuw.
Op mijn short list staan oa RDR2 en GRID (multi-player met 40 racers!)

Er was even een discussie op internet over het gerucht dat enkel games, aan de volle pot, ook speelbaar zouden blijven als je overschakelt op de gratis account. Maar nu blijkt dat elke gekochte game in je Pro-account, ook met korting, beschikbaar blijven op je gratis account.

Dus, nu enkele games kopen met reductie, en later overschakelen op de gratis account. Daarna terug een maandje pro nemen (bvb Black Friday volgend jaar), games kopen en terug naar gratis account, enz...
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Ondertussen ook wat Destiny 2 gespeeld. Overzetten van mijn save van de ps4 versie ging vlot en direct aan de expansions kunnen beginnen. In het spel ook geen enkele merkbare lag gehad, alles speelde zoals op de ps4 destijds.

Samurai Showdown ook even opgestart, maar is niet mijn genre. Werd er alweer nerveus van na 2 matchen. Simpele acties reageerden ook vlot zonder merkbare input lag, bij ingewikkelde moves waarbij meerdere knoppencombinaties nodig zijn, ging het toch moeilijk. Kan aan de controller liggen dat die hiervoor niet geschikt is.

Over de controller. Deze is niet slecht. Voor 80% is dat wel een Xbox One controller, zowel qua look, gewicht en design De ligging van de analoge sticks en de l2 en r2 knoppen zijn duidelijk de ps4 controller. De “select” knop ligt naar mijn goesting wel te hoog, waardoor ik steeds op de google assistant knop (die nog niet werkt) aan het duwen was. Wel een groot pluspunt tov de xbox controller is dat er hier een batterij ingebouwd is, in tegenstelling tot AA batterijen (of een extra battery pack zelf te kopen) bij de xbox controller.

De app is tot nu toe redelijk basic (op ipad). 3 tabs, winkel, home en verkennen (wat youtube info over stadia + link naar hun community). De setup was snel en zeer gemakkelijk.

Prijzen van de games zijn de standaard pc prijzen. Ook nog weinig content, maar dat was al geweten. Quasi alle interessante games heb ik al een ander platform gespeeld, dus niet van plan om ze hier nog eens aan te kopen. Wel een paar deals al beschikbaar, maar ook hier zijn het niet de goedkoopste deals die ik al gezien heb op de betrokken spellen. Zal dus afwachten worden tot hun catalogus wat groter is en er daardoor interessantere deals zullen beschikbaar worden.
Wel zwaar aan het twijfelen om 1 spel te kopen, Football Manager 2020. Ik wil wel eerst zien of de snelheidswinst het verlies aan features op Steam (vooral de mods voor echte namen, kleuren, logo’s) voldoende compenseert, maar daar kan ik jammer genoeg nog niet teveel info over terugvinden.

Is het zijn geld waard? Ja en nee.

Founders Edition: ja, de chromecast en controller zijn hun geld waard en standalone kost een chromecast en xbox one controller hetzelfde. 3 maanden abo zijn een extra en ge krijgt er direct 2 spellen bij.

Het abonnement: niet direct op dit moment. Zal dus afhangen of ze net zoals Sony en Microsoft maandelijks gratis games gaan geven of niet en ook van de kortingen in toekomstige deals. Voor €4/maand hebt ge namelijk gamepass for windows, waar veel van dezelfde games inzitten. Of ps now voor €10 per maand (€60 per jaar).


Voorlopige conclusie: voor pc gaming is het geen concurrentie, daarvoor zijn er teveel limitaties. Vooral het gebrek aan mods of mogelijkheid om gamebestanden te editten, maakt dat iemand zot zou moeten zij om dit te verkiezen boven een pc versie. Zeker aan dezelfde prijs qua games. Enkel voor games die een super pc vereisen (fm 2020 bij grote databases) kan het interessant zijn.
Stadia kunt ge dus niet vergelijken met pc gaming.

Vergeleken met consoles kan het interessant zijn voor de casual gamer die op 1080p heel af en toe eens spel koopt, geen nood heeft aan deals en uiteraard geen console heeft. Van zodra iemand regelmatig een game speelt, heeft deze persoon weinig verloren bij Stadia op dit moment. Niet alleen is er op elk platform een enorm groot aanbod verkrijgbaar, ook de prijzen van de games zijn veel goedkoper (*).

De launch was overigens wel een compleet fiasco in mijn ogen. Pre orderen promoten met de belofte dat de keys first come first serve zouden verstuurd worden, zodat de eerste de mogelijk hebben om hun gamertag te kiezen.
Ik had op 7 juni besteld, de apparatuur werd pas verstuurd op launchdag in de avond. Daar kan ik wel mee leven, had het tenslotte gisteren ontvangen. Veel erger was het versturen van hun keys, deze kreeg ik pas gisterenavond om 22u53, terwijl er anderen die maanden later besteld hadden wel al hun keys en materiaal op launchdag ontvingen. En uiteraard geen enkele deftige communicatie van Google hierover.

* Ik betaal tegenwoordig zelden nog de volle pot voor een spel.
Op ps4 staat elke nieuwe game na 3 maanden in deal (fysiek of digitaal) als je wat geduld hebt. Indien je dat niet hebt, heb je ook vaak inruilacties bij gamemania of goedkopere launchprijzen bij mediamarkt.
Op Xbox One heb je xbox gamepass voor €10/maand met een grote selectie aan games.
Op pc hebt gamepass for pc aan €4/maand, gratis games met de epic store, humble bundle of gog en quasi elke week wel een of andere deal bij een platform.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Update Stadia :

De eerste game-dagen zijn gepasseerd, eerste game gekocht, GRID. Het voordeel is dat ik met een Amerikaanse Google account werk, de prijzen zijn dus in $ en dat scheelt alweer 11 euro voor bvb. GRID. (59 euro ipv 70)

En de eerste positieve ervaring blijft.
Gamen op TV of op de chromebook lukt zonder problemen, enkel op de chromebook (via Wifi UAP AC 5Ghz) soms, heel soms, een keer een hapering of een verlies van kwaliteit (blokvorming) voor een fractie van een seconde. De games starten zo snel op, het is een gemak om zo eventjes een kwartiertje te gamen.

De eerstvolgende gratis games voor december zijn ook gekend, Farming Simulator 19 en Tombraider Definitive edition.
Mocht je het spel al gekocht hebben en er nog geen twee uur in gespeeld hebben, kun je je aankoop terugclaimen blijkbaar.

Het enige dat ik in de gaten ga moeten houden is mijn datalimiet. De GB's vliegen erdoor, dank u Telenet. (Whoppa abo)
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

Ik dacht dat ik die Google Stadia ook eens wou proberen, maar toen ik zag dat je verplicht bent om eerst hardware aan te kopen...
"Stadia Premiere Edition" 130€ voor wat rommel dat ik toch nooit ga gebruiken, ik dacht dat het abbonment van 10 € al genoeg zou zijn.

Ik test af en toe die Geforce Now uit en vind dit eigenlijk veel interessanter, ik vraag mij af als je zo wat games koopt bij google stadia en google cancelled dat project zoals ze met zoveel projecten ervoor hebben gedaan (onlangs nog Cloud Printing) dan verlies je ook al u spellen. Zou liever zoals geforce now mijn steam bibliotheek kunnen streamen.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

amedeeus schreef:...
"Stadia Premiere Edition" 130€ voor wat rommel dat ik toch nooit ga gebruiken, ik dacht dat het abbonment van 10 € al genoeg zou zijn...
Sinds dat de Buddy passes uitgedeeld zijn, kun je gewoon een compatibele controller (PS4, Xbox) aansluiten op je PC of laptop en zo spelen.
Spelen op je TV is voorlopig voorbehouden aan de Founders en Premiere Editions, met de daarbijhorende controller en Chromecast Ultra.

In 2020 wordt de gratis versie van Stadia gelanceerd, waarbij je geen rommel hoeft aan te kopen, enkel de spelletjes.

Ik ben content met de rommel, geen pc of console voor mij. Het zijn toch maar energieslurpende en oorverdovende kastjes naast je scherm of tv, als ik zo ook alles mag geloven wat op internet gezegd wordt.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Update :

Elke chromecast ultra kan nu gebruikt worden om Stadia te spelen, niet enkel deze die meegeleverd werden met de Founders of Premiere Edition.
Er was al een workaround daarvoor, maar nu is dat niet meer nodig.

De Stadia controller blijft wel nodig om op de TV te spelen (in combinatie met CC-ultra), maar deze is los te bestellen bij Google.

De positieve ervaring blijft, Stadia speelt vlot, zowel op TV als op een chromebook of laptop.
Het hoge dataverbruik blijft voor mij een struikelblok, door mijn Telenet-abo. Ik heb geen 4K tv, maar toch trekt de chromecast het 4K datasignaal binnen, wat mij enkele GB's kost per gamesessie.
Sinds mijn zoon ook actief is op Stadia (via buddypass) heb ik het datagebruik op beperkt gezet (max. 4,5 GB per uur). De kwaliteit wordt hierdoor op 720p gezet, maar ik merk het kwaliteitsverschil niet op mijn fullHD schermen (TV, chromebook of laptop).

Het enige spel waar je geen controller voor nodig hebt is Just Dance 2020, elke gsm met de Just Dance app is al voldoende. Jammer dat oude Wii controllers niet compatibel zijn, vrees dat er opeens gsm's door de lucht gaan vliegen. Maar de kinderen vinden het wel machtig, zo met hun gsm staan dansen, tjah.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Nu de Android TVs nog se, zoals bv de Mi Box.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Iedereen kan het nu twee maanden gratis proberen. Ik ben nu Gylt aan het proberen en heb RDR2 gekocht.

Ik ben wel benieuwd of je snel tegen datalimieten aanloopt want het schijnt hard te gaan (ik zie het alleen achteraf op de factuur van Orange).

Ik hoop dat het ook nog op de Mibox gaat werken inderdaad :)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Moest er iemand Doom Eternal eens proberen met muis en keyboard, zou willen weten hoe die ervaring is
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 maa 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 34 keer

Heb je een lijst van games die gratis beschikbaar zijn?
- Internet, TV, mobile: scarlet Trio, Tempo Giga, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Vive / Reverb G2 en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control & philips hue & Nest
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

orionis schreef:Heb je een lijst van games die gratis beschikbaar zijn?
The two free months of Stadia Pro will give users access to the following games, as of April:
Destiny 2: The Collection.
GRID.
Gylt.
SteamWorld Dig 2.
SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech.
Serious Sam Collection.
Spitlings.
Stacks on Stacks (on Stacks)

Hou er rekening mee dat deze games enkel beschikbaar zijn tijdens je Pro-abonnement. Er zijn meer gratis games beschikbaar, maar dit hangt af van wanneer je je Pro abonnement geactiveerd hebt.
Gekochte games, ook deze gekocht met korting tijdens je pro-abo, blijven altijd beschikbaar.

Ik heb mijn Pro abo opgezegd na mijn eerste 3 maanden. Ik heb GRID, Trials en RDR2 gekocht, allen met flinke korting, en kan deze nog altijd spelen.
Het gemak vind ik nog altijd dat je gelijk wanneer je Stadia kan opstarten en enkele tellen later ben je al aan het gamen.

Zelf ben ik geen grote gamer, en ik weet nu al dat ik bvb RDR2 pas ga uitspelen over enkele maanden.
De kwaliteit heb ik al teruggeschroefd, want mijn Whoppa-abo bij Telenet met zijn 750Gb limiet kan de 4K stream gewoon niet aan.
thvranken
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2009, 01:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

selder schreef:Moest er iemand Doom Eternal eens proberen met muis en keyboard, zou willen weten hoe die ervaring is
Wanneer je een game koopt via Stadia, kan je het sowieso probleemloos refunden, zolang je het niet langer dan 2 weken geleden aankocht, en je het niet langer gespeeld hebt dan 2 uur. Het is dus ook mogelijk om bijvoorbeeld Doom Eternal gewoon even te kopen en het zelf te proberen. Indien niet tevreden kan je gewoon je geld terug krijgen.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb de kwaliteit ook maar teruggezet. Op zich werkt het prima op 4k, maar met 20 GB per uur gaat dat inderdaad te hard.

Grid zou ik ook wel willen kopen, maar dat kan niet omdat het een gratis pro spel is.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Ziet er leuk uit allemaal - iemand enig idee voor leuke games die prijselijk zijn en goed werken
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vermaak me prima met Red Dead Redemption 2. Ik weet niet wat je redelijk geprijsd vindt, het zijn consoleprijzen.

Gylt en Grid speel ik ook, die kun je nu gratis proberen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Lang geleden was ik een gamer.. maar dat blijf je wel een beetje. :wink:
Ook maar een gratis account gemaakt voor 2 maanden....

Wat speelt het heerlijk seg op mijn antieke i3 office pctje!
Binnen 2 minuten zit je midden in een spel.. geen downloads. Wel een constante stream van 30mbit.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Ook maar 2 maanden gratis genomen als try-out, moet zeggen soms beetje wazig beeld ondanks goede internetverbinding, maar oke geen ramp draait soepel.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Kan ik dat nu al aanklikken dat ik enkel de twee gratis maanden pro wil? Waarschijnlijk is de stadia base versie voor mij voldoende.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Tuneboy2005
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 maa 2007, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 5 keer

Ik gebruik hier al enkele maanden met volle tevredenheid Shadow. Voordeel van dit is dat je een gewone windows 10 workstation ter beschikking hebt met krachtige hardware en je gewoon alles kan installeren zoals je thuis zou doen. Steam en Epic enz. Nog een voordeel is dat je met Shadow je bitrate kan instellen van 5 tot 70 Mb/sec. Dus ook voor de iets tragere verbindingen lukt dit nog wel goed. Dat je gewoon een krachtige windows 10 PC hebt zowel op je smartphone of tablet of oude laptop vind ik geweldig.
Plaats reactie

Terug naar “Games”