VR-bril om een te proberen

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoi,

No man's sky, een spel wat ik wel af en toe speel, brengt volgende week de ondersteuning voor VR uit.
Ik zou dit wel eens willen proberen, maar ben totaal een leek op dit gebieden.

Eveneens zou ik er ene willen kopen die qua prijs/kwaliteit niet te duur is.

Iemand tips?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Als het op PC is heb je weinig keuze denk ik ... Het is ofwel de Oculus Rift (of de nieuwe Rift S) of de Vive. Een goedkoop model bestaat volgens mij niet, of je moet een onbekend merk nemen waarvan ik niet verwacht dat het dezelfde kwaliteit als de 2 groten zal zijn.

Ikzelf heb de Oculus Rift met 3 sensoren (normaal maar met 2, maar voor 360° tracking wordt 3 aangeraden), de Oculus Touch controllers en de Oculus in-ear headphones.

Uitlenen wordt moeilijk denk ik, maar je vraag heeft doet me nadenken of ik de hele santeboetiek niet te koop moet zetten, ik doe er afschuwelijk weinig mee...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Damn, dat kost nog geld.
Uitlenen moest ook niet hoor.
Zoals gezegd, een leek op dat gebied.

Dan zal het voor in de toekomst zijn.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er zijn mensen die een VR experience aanbieden. Wij hebben dit gedaan rond Wetteren dacht ik.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik denk er overigens ook aan om zo een headset te kopen, ik twijfel voor de valve index maar die heeft geen Oled.
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Je kan ook altijd voor de Windows Mixed Reality headsets gaan, deze werken gewoon met SteamVR waarmee je dus meeste spellen probleemloos kan spelen.

Voordelen:
- Cheap (250€ vaak in aanbieding voor de 1e generatie modellen)
- Goede resolutie van display (beter als 1e generatie vive en oculus)
- Room scale VR met geen extra lighthouses die je moet ophangen of webcams die je moet rond je plaatsen
- Beschikbaar van verschillende merken: HP/Dell/Lenovo/Acer/Medion/Samsung/...

Nadelen:
- Geen OLED display, buiten voor de samsung variant van de bril.
- Tracking van controllers gebeurt door de gyroscoop en de 2 camera's in de headset die ook de motion tracking van het hoofd doen, als de controllers een aantal seconden buiten het zicht zijn van de camera's in de bril verliezen ze tracking tot ze weer door de camera gezien worden. Dit nadeel valt goed mee en er valt perfect spellen zoals beat saber mee te spelen.
- De bril gebruikt 2 camera's om movement te tracken, bij eerste setup moet je de kamer waarin je speelt eens doorlopen met de bril en zal die boundaries instellen, hij heeft echter dus genoeg licht nodig in de ruimte om goed te functioneren.

Er is recent van HP ook een 2e generatie Mixed Reality bril uitgekomen welke dus wel wat duurder is maar weer hogere resolutie heeft.
Afbeelding
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 492
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

De controllers van de Vive kunnen niet tippen aan die van de Rift. De index kost sowieso het dubbel, en beide personen die ik ken die hem hebben klagen over lanceringsbugs. Mijn ervaring ermee op een VR event is wel top qua comfort en controllers. Check wel of je nog bijkomende kosten hebt qua vereisten voor je PC. De Oculus Quest is stand alone, maar geen hoogvlieger. Verder heb je ook nog de Pimax 5k (en 8k) waar je volledig FOV hebt ipv 90 à 110°. Deze heeft voor- en tegenstanders. Ikzelf ben een dagelijkse gebruiker van de Rift.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

@afax: ga je de Rift S ook halen, of heeft die geen meerwaarde tegenover de huidige Rift?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Games”