Toevoegen 'block spammers' gebruikers?

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is toch wel zeer regelmatig dat er een nieuwe gebruiker een spammer blijkt te zijn die zijn onzin zit te posten op dit forum. En dan als ik dat zie gebeuren denk ik; jammer dat ik die niet kan blokkeren.

Zou het niet een gedacht zijn om een een flinke groep gebruikers rechten te geven om gebruikers te kunnen blokkeren? Rechten enkel voor dat (zelfs als die technisch meer mogelijkheden zouden hebben), niet met de bedoeling dat die zich met iets anders gaan bemoeien. Enkel 'blokkeer nieuwe gebruiker die aan het spammen is'.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Ja, rockystone maakt het wel heel erg bont vandaag.
Maar hoe kan je zoiets regelen?
Want die heeft op heel korte tijd erg veel berichten geplaatst.
Misschien best wachten tot er een mod langskomt om de boel op te ruimen, denk ik.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Bij elke nieuwe gebruiker eerste post enkel toelaten na moderatie.
Als het dan geen spam is, whitelisten gebruiker.

Zoiets daar moet toch een functie voor bestaan?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Normaal stond de functie welke ub4b beschrijft zelfs aan...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

geen idee of phpbb dat standaard heeft, maar je zou ook kunnen zeggen dat een bericht naar een koelkast vliegt als 1 of meer mensen dat topic rapporteren.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

ub4b schreef:Bij elke nieuwe gebruiker eerste post enkel toelaten na moderatie.
Als het dan geen spam is, whitelisten gebruiker.
+1
Heppie NY!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Even herinneren waarom het meer dan 1 is:
meon schreef:We hebben een geo-block op o.a. Rusland en China.

Vrijwel alle spamberichten komen in het forum "Business Nieuws", en ik heb daar geen directe verklaring voor. Spamberichten die als reactie komen op bestaande topics lijkt minder geautomatiseerd te zijn.

Nu, ik *dacht* dat ik permissies gezet had voor nieuwe gebruikers op dat forum, maar blijkbaar werkt dat niet of heb ik iets fout ingesteld.
Ik heb nu de waarde waarmee je gezien wordt als "nieuwe gebruiker" verhoogd van 1 naar 5 berichten.
Die stond zo laag omdat we soms nieuwe gebruikers zien die wilden reageren op een zoekertje en geen PM konden sturen om af te spreken.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dagelijks is het een opkuis. Ik merk wel dat mijn collega moderatoren de berichten verwijderen, maar ze staan nog op de frontpage en bevuilen nog steeds de "Recente forumberichten". Dan verwijder ik de gebruiker incl zijn berichten en is de boel weer opgekuisd (ik denk niet dat moderatoren die rechten hebben).
Het zou niet slecht zijn weer een of ander systeem te hebben dat dit wat tegen gaat, het is elke dag van dat (meestal 3 berichten van een nieuwe gebruiker).
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

NuKeM schreef:Dagelijks is het een opkuis. Ik merk wel dat mijn collega moderatoren de berichten verwijderen, maar ze staan nog op de frontpage en bevuilen nog steeds de "Recente forumberichten". Dan verwijder ik de gebruiker incl zijn berichten en is de boel weer opgekuisd (ik denk niet dat moderatoren die rechten hebben).
Die zij jij omwille van je mod/admin-powers, de "gewone" gebruiker ziet geen soft-deleted berichten op de homepage of in de recente berichten.
Ik heb nog eens met de permissies gespeeld van nieuw geregistreerde gebruikers. Ik ben benieuwd of die nu op de moderatiequeue komen voor die nieuws-fora of niet... (want lijkt er op dat die massa-spam enkel daar gepost wordt).

//edit: testje gedaan, ziet er al goed uit:
chrome_2020-09-26_20-50-55.png
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

M3ON_DE_SPAMMER Zijn nog goed te keuren bericht is wel te zien onder de recente forum berichten (ik was niet ingelogd).
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Haja, enkel op de homepage. Nice catch.
Die is custom en ik moet daar zelf even zien op welke parameter ik daar moet filteren om die daar verborgen te houden.
//edit: nu niet meer :cop:
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zie er weer drie staan, ik zal de gebruiker (vandaag geregistreerd) even niet wissen. De berichten staan ook in het frontpage overzicht.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je mag het userbase aankondigingen forum ook toevoegen aan je lijst met geblokkeerde fora.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Welgemeend bloemetje voor de mensen die zich inzetten voor een spamvrije Userbase!!!

Ik hoop dat jullie ingrepen succesvol zijn en dit dankwoordje dus niet te vroeg komt. Voorlopig moeten we immers nog afwachten of Alberta & Rocky & andere vervelende kwasten zich morgenochtend tegen de UB-beveiligingsmuur te pletter lopen.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Argh, ik wilde vermijden dat legitieme nieuwe gebruikers hier last van hadden, maar lijkt er op dat ze gewoon een volgend forum kiezen. Denk ik?
Heb dit subforum nu ook op moderated gezet voor nieuwe gebruikers.
En merci sandbert :)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ach, bij een forum dat ik runde hadden we ook een extra vraag toegevoegd als anti-bot measure bij het registratie proces. Nog altijd voldoende bot signups welke erdoor geraakten spijtig genoeg.

Het is echt een kat & muis spel met die dingen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

De enige oplossing die ik had op een ander forum dat ik vroeger runde was een geoblock op alles behalve be/nl/fr bij account registratie.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Captcha's/vragen oplossen "as-a-service" kost 50 cent voor 1000 taken. Daarmee stop je de bots niet meer. De vragen zijn bovendien voorspelbaar.

Geoblock hangt ervanaf, het introduceert altijd wel op een of andere manier een probleem voor legitieme gebruikers, en .nl en .fr worden evenzeer gebruikt door bots, weliswaar in mindere mate.

Ik snap iig wel de moeilijkheid, enerzijds SPAM verdrijven, anderzijds wil je nieuwe gebruikers ook niet teveel stokken in de wielen waardoor ze kunnen afdruipen. Het is een moeilijke balans.

Wat misschien redelijk effectief kan zijn, is als je een eigen unieke aanpak doet die de bots niet in hun arsenaal hebben zitten. Bv wanneer je in de velden van het phpBB signup form, zaken gaat veranderen zodat de klassieke template niet meer van toepassing is. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de input name tags. Je kan de naam van die tags veranderen zodat een bot niet vindt wat hij zoekt. Je kan ook subtieler tewerk gaan en bv "email" en "nickname" omwisselen van plaats, doch enkel in de tag en niet in het label, en uiteraard pas je ook de code die het form verwerkt in die zin aan. Een bot vult dan z'n nickname in in het veld waar een mens z'n email zal invullen en raakt nooit meer door de validering. Ik zou dan ook de foutmelding die gegeven wordt veranderen naar iets dat afwijkt van de template.

Het nadeel is uiteraard dat je dan de officiele phpBB code afgebranched hebt en het is iets dat je altijd in het achterhoofd moet houden bij upgrades. Een ander nadeel is dat je "autofill"-functionaliteit van browsers van legitieme gebruikers evenzeer rond de tuin zult leiden.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:. Daarmee stop je de bots niet meer. De vragen zijn bovendien voorspelbaar.
.
Zou er nog geen geregionaliseerde checkers zijn? Of iets waar je zelf de vragen kunt insteken?

Zoals:
"Balthazar XXXX (voetbal)"
"Pascaleke, geef mij nog een XXXXXXX" (kantine)
"The Voice of Europe" Exxxx Wxxxx" (handtas)
"Dagbladverschijnsel en Keizer" Nxxx

Iets om zich mee te amuseren om vragen te verzinnen :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

WalterB1 schreef: Zou er nog geen geregionaliseerde checkers zijn? Of iets waar je zelf de vragen kunt insteken?
Absoluut, maar:
* Je moet toch weer zo algemeen gaan met je vragen dat een simpele google altijd wel het antwoord zal leveren. De vragen die je geeft zijn een makkie voor de huidige demografie van dit forum, maar daar kent geen Nederlander het antwoord op, ook immigranten uit een andere cultuur niet, en evenmin een deel van de Vlaamse jongeren. Te specifieke vragen zullen dus de huidige demografie bestendigen, wat niet de bedoeling is denk ik.
* Uiteindelijk zullen de "captcha-as-a-service" diensten ook de antwoorden kennen en opslaan, en je kan niet oneindig vragen verzinnen.

Het is niet makkelijk :-( een "one-fits-all" oplossing is er helaas niet.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

En wat met het manueel valideren van een nieuwe user alvorens toegang te krijgen?
Heppie NY!
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat heeft Meon een tijd gedaan maar dan krijg je > 10 users per dag te valideren.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Op een ander forum die tegenwoordig ook nog leeft, is de regel dat de eerste 2 berichten manueel moeten goedgekeurd worden.
Waarom niet maar 1: omdat er tegenwoordige spambots zijn die zo "slim" zijn dat het geen spam lijkt.

Sinds het instellen van die regel geen last meer van spambots (in het publiek), en zoveel extra werk is het niet.
Als je rekening hield dat je anders spam moest opkuisen als beheerder/moderator...

Dit wel in combinatie met de gekende technieken: invisible recaptcha en stopforumspam, die halen er toch nog altijd een eerste linie uit.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Doen ze nog steeds de gmail alias truc met een hoop random dots of plus tekens in de naam? Het is natuurlijk legitiem om dat te doen maar vrijwel geen enkele legitieme user deed dat bij ons (>miljoen), dus een naamfilter à la *+*+*+*+*+*+*+*@gmail.com kan heel veel opvangen. Ook een * tussen elke letter kan werken als de (random) naam lang genoeg is maar uiteraard altijd eerst checken tegen de database.

IPs van China, Rusland, en Oekraïne waren bij ons de grootste spammers. Er zat geen patroon in de registratietijden (iedere rood blokje is een spam-account, voorbeeld van anderhalve maand):
Bijlagen
33_GraphStats_Image_ 20111218_17'53.gif
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”