Downtime Userbase 08/06/2021

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16443
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 692 keer
Recent bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 542 keer
Contact:

Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor meon » 1 week 5 dagen 15 uur geleden (08 Jun 2021, 18:12)

Zoals alle grote sites was ook Userbase vandaag niet bereikbaar.

Geen echt goeie reden waarom, lijkt op stomweg een kernel-crash van de server-host. Ik was al snel een plan B aan het bedenken om de site terug online te brengen op basis van backups (vandaar de ugly lege witte pagina met tekst), maar de -altijd vriendelijke- EDPnet-support heeft met een fysieke druk op de powerknop de machine terug aan de praat gekregen. Hoera!

Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4858
Lid geworden op: 22 Feb 2005
Bedankt: 529 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 479 keer

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor Joe de Mannen » 1 week 5 dagen 15 uur geleden (08 Jun 2021, 18:24)

Grotesk 'zoals alle grote sites' :beerchug:

Afkickverschijnselen begonnen te komen...

Goed gewerkt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...

Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 752
Lid geworden op: 31 Aug 2009
Locatie: Aalst
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 14 keer
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor jphermans » 1 week 5 dagen 15 uur geleden (08 Jun 2021, 18:31)

Was toch al van deze morgen heel vroeg. Kon toen ook al niet meer op userbase.
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16443
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 692 keer
Recent bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 542 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor meon » 1 week 5 dagen 15 uur geleden (08 Jun 2021, 18:39)

Was sinds gisteren-avond eigenlijk: https://stats.uptimerobot.com/N9EPsNvJL/777340712

Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4154
Lid geworden op: 13 Aug 2003
Locatie: Vlaanderen
Bedankt: 241 keer
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor Sasuke » 1 week 5 dagen 13 uur geleden (08 Jun 2021, 19:45)

Precies eens wat vaker rebooten. Site is ook pak sneller nu

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16443
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 692 keer
Recent bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 542 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor meon » 1 week 5 dagen 13 uur geleden (08 Jun 2021, 20:36)

Kernel panic wegens uptime overflow :angel: 't zou zomaar eens kunnen ook :-)

Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1732
Lid geworden op: 14 Dec 2005
Locatie: 03BOO0
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 274 keer

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor fryelectro » 1 week 5 dagen 12 uur geleden (08 Jun 2021, 21:02)

Ni gewoon een memory leak? Heb je iets qua post mortem info?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus

Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1849
Lid geworden op: 23 Nov 2006
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Bedankt: 85 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor seagull » 1 week 5 dagen 12 uur geleden (08 Jun 2021, 21:23)

"Nieuwe berichten" werkt bij mij (nog) niet. Redirect naar http://userbase-prd.cloud.anigraphics.b ... d=newposts.

Screenshot 2021-06-08 212301.png
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - Sewan/FreePBX - Proximus TV

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16443
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 692 keer
Recent bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 542 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor meon » 1 week 5 dagen 12 uur geleden (08 Jun 2021, 21:26)

SubZero heeft wat zitten rondkijken, maar zoals ik zei eigenlijk geen goeie uitleg. In de syslog zie je gisteren tot 22:16 falende SSH-inlogpogingen (nothing new) en de volgende entry is van deze middag bij het booten dat imklog en rsyslogd starten...

@seagull op deze site zou geen enkele link naar die URL kunnen bestaan, dus waarschijnlijk gevolg van de 302 redirect die je browser gecached heeft. Doe eens de F12-tools open, samen met dit vinkje en klik nog eens op die link?
Bijlagen
2021-06-08_21-28-23.png

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8220
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 606 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 155 keer

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor ITnetadmin » 1 week 5 dagen 9 uur geleden (09 Jun 2021, 00:06)

Wat mijns inziens wel aantoont dat een secondair communicatie kanaal handig kan zijn.
Of dat nu een fullblown chat is, zoals discord, of een medium als twitter of facebook (waar ik trouwens oude userbase accounts gevonden heb).

Wel toeval dat dit net gebeurde als fastly down ging :-)

Bijkomend vraagje: waar komt de userbase-prd.cloud.anigraphics.be URL vandaan?
Een tijdelijke stop page op iemands domein?

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16443
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 692 keer
Recent bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 542 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor meon » 1 week 5 dagen 9 uur geleden (09 Jun 2021, 00:12)

Ja, mijn eigen domein, alles cloud.anigraphics.be = Azure-hosted spul.
Ik had al eerder een nieuwe Debian-VM daar draaien voor test-doeleinden en was al wat aan het voorbereiden om daar backups op te restoren mocht de originele Userbase-server niet meer (simpel) opkomen. Die 'stop page' zoals je zegt was eigenlijk eerder ook een placeholder-page dus.

Nuja, 't is niet dat ik geen meldingen heb gekregen; vooral via Twitter spraken verschillende mensen mij aan. Goztow was gisteren de eerste, via SMS :-) In het begin hoopte ik nog op een tijdelijk issue dat zichzelf ging oplossen, maar had voorbij voormiddag te veel prior commitments gepland staan om snel wat opgelost te krijgen.

Maar je geeft op zich wel iets aan waar aan gewerkt kan worden, want nu was gewoon een halve dag eigenlijk geen communicatie, enkel de Cloudflare "host offline"-pagina.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8220
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 606 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 155 keer

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor ITnetadmin » 1 week 5 dagen 6 uur geleden (09 Jun 2021, 02:52)

Intern zal er wel communicatie geweest zijn, maar voor de rest van ons was het koffiedik kijken.
Voor een site over telecom etc is dat uiteraard een tikkeltje jammer.

Een status pagina bij de placeholder had al iets kunnen zijn; nog leuker zou een nood communicatiemiddel zijn, iets two-way zoals een of ander basic chat of forum systeem om onder mekaar op de hoogte te kunnen blijven (kwestie van niet te hard te moeten afkicken :-) )

Uiteraard is dat een beetje een luxe item, maar als vooraanstaande telecom site mag het wat meer zijn, niet? ;-)

PS: er is een userbase twitter account en een fb page (beide laatst gebruikt in 2015); ik neem aan dat niemand de login gegevens nog heeft? ;-)

Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 365
Lid geworden op: 12 Jun 2017
Bedankt: 36 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor antutu » 1 week 5 dagen 3 uur geleden (09 Jun 2021, 06:15)

ITnetadmin schreef:Wat mijns inziens wel aantoont dat een secondair communicatie kanaal handig kan zijn.
Of dat nu een fullblown chat is, zoals discord, of een medium als twitter of facebook (waar ik trouwens oude userbase accounts gevonden heb).


En waarom precies zou dat nodig zijn? Het is nu niet alsof hier kritieke zaken van wereldbelang worden besproken die absoluut NIET kunnen wachten tot na de downtime. :P

We zijn hier allemaal nog, dus blijkbaar is niemand hieraan dood gegaan! :D

En weet je... er moet niet altijd voor alles een Discord zijn. Voor je het weet hangt zowat de hele userbase (no pun intended lol) uit in die chatrooms en is hier geen ziel meer te bespeuren and then... another forum bites the dust. En er zijn al zo weinig gezellige Belgische forumpjes. Ze vallen als vliegen op de grond, net dóór al dat modernere gedoe.

Welcome back, Userbase.be! :beerchug:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.

Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6148
Lid geworden op: 29 Jun 2005
Locatie: Tienen
Bedankt: 697 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor selder » 1 week 5 dagen 2 uur geleden (09 Jun 2021, 07:10)

Die discord is er al eeuwen, maar die heeft nooit veel gevlogen :-)

https://discord.gg/wCmxfcg
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2102
Lid geworden op: 08 Feb 2010
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor ddd » 1 week 5 dagen 2 uur geleden (09 Jun 2021, 07:14)

Menu "Forum" -> "Nieuwe berichten" werkt nog niet.

Goztow
Erelid
Erelid
Berichten: 13226
Lid geworden op: 14 Nov 2006
Locatie: Brussel
Bedankt: 825 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1353 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor Goztow » 1 week 5 dagen 2 uur geleden (09 Jun 2021, 07:35)

Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2102
Lid geworden op: 08 Feb 2010
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor ddd » 1 week 5 dagen 2 uur geleden (09 Jun 2021, 07:37)

Ok, was dus de cache. thanks!

Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 07 Mei 2011
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor Fallschirmjaeger » 1 week 5 dagen 1 uur geleden (09 Jun 2021, 07:52)

Op mijn Samsung gsm met de Samsung browser, blijf ik een redirect krijgen naar de cloud anigraphics pagina die uiteraard niet meer laadt. Dit wel enkel de main page, userbase.be. Een specifieke forumpagina opent wel als ik die via google aanklik.

Iemand een idee hoe ik dit in orde krijg? Alle website data & cookies heb ik reeds verwijderd, maar helaas helpt het niet.

Edit: opgelost, alles verwijderen via de browser was niet voldoende, het moest rechtstreeks in de android instellingen.

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3969
Lid geworden op: 05 Mei 2006
Bedankt: 297 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor on4bam » 1 week 5 dagen 40 minuten geleden (09 Jun 2021, 09:04)

Ik had ook gehoopt op een melding via Twitter. Ik was gaan kijken of daar iets gemeld was maar gezien de "laatste activiteit" heb ik er niets gevraagd er van uit gaande dat er druk gewerkt werd om alles weer up te krijgen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com

Gebruikersavatar
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3168
Lid geworden op: 05 Dec 2010
Twitter: fusabe
Locatie: ::1
Bedankt: 435 keer
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor Tim.Bracquez » 1 week 4 dagen 23 uur geleden (09 Jun 2021, 10:15)

@meon: Zet even een redirect op http://userbase-prd.cloud.anigraphics.be/forum/ naar https://userbase.be/forum/

zal bij velen wel niet werken en niet iedereen kan (en wil) zijn cache clearen
Tim Bracquez, [email protected], https://www.fusa.be
Dedicated Servers & Promoties - https://fusa.be/nl/hosting/offer
MikroTik Routerboards - https://fusa.be/shop

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16443
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 692 keer
Recent bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 542 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor meon » 1 week 4 dagen 21 uur geleden (09 Jun 2021, 12:07)

on4bam schreef:Ik had ook gehoopt op een melding via Twitter.

Een password reset later:
Twitter: https://twitter.com/userbase/status/1402567428865986564
on4bam schreef:Ik was gaan kijken of daar iets gemeld was maar gezien de "laatste activiteit" heb ik er niets gevraagd er van uit gaande dat er druk gewerkt werd om alles weer up te krijgen.
Ja, de grap is dat we een maintenance pagina hebben... Maar die staat mee op de server die nu down was. Was geen rekening gehouden met totale downtime :(.
Tim.Bracquez schreef:@meon: Zet even een redirect op http://userbase-prd.cloud.anigraphics.be/forum/ naar https://userbase.be/forum/

Goed idee, ik heb DNS en hostnames voor dat domein nu gepoint naar deze server, hopelijk lost het dat op.

Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4154
Lid geworden op: 13 Aug 2003
Locatie: Vlaanderen
Bedankt: 241 keer
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor Sasuke » 1 week 4 dagen 21 uur geleden (09 Jun 2021, 12:19)

@meon ... lees uw FB berichten eens :-)

wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5298
Lid geworden op: 28 Okt 2011
Locatie: 'tstad
Bedankt: 244 keer
Uitgedeelde bedankjes: 331 keer

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor wied » 1 week 4 dagen 21 uur geleden (09 Jun 2021, 12:21)

Voor wat het waard is: hier (Debian 10 machine) gaf firefox browser aan dat de server down was, via chrome browser echter kreeg ik de mededeling van meon te zien...
PX Internet Start, FVD/OVH+Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, Astra 1&2 FTA

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16443
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 692 keer
Recent bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 542 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor meon » 1 week 4 dagen 20 uur geleden (09 Jun 2021, 13:04)

Aangezien er een aanpassing was op DNS-niveau (van Cloudflare -> Azure DNS en later weer terug) kan het zijn dat jouw gebruikte DNS-servers omwille van DNS-caching/het (niet) respecteren van de minimum TTL, ... inderdaad de werkende of niet-werkende omgeving te zien krijgt.

Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4163
Lid geworden op: 17 Mei 2006
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 18 keer
Uitgedeelde bedankjes: 459 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor devilkin » 2 dagen 15 uur 24 minuten geleden (18 Jun 2021, 18:20)

Terug down geweest ?
Telenet All-Internet & TV -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)

Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4154
Lid geworden op: 13 Aug 2003
Locatie: Vlaanderen
Bedankt: 241 keer
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor Sasuke » 2 dagen 15 uur 7 minuten geleden (18 Jun 2021, 18:36)

Nee, dagje verlof :-)

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16443
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 692 keer
Recent bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 542 keer
Contact:

Re: Downtime Userbase 08/06/2021

Berichtdoor meon » 2 dagen 13 uur 25 minuten geleden (18 Jun 2021, 20:18)

Langer dan nodig was door een misverstandje :(


Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast