Nieuwe ramp op komst

Nieuws omtrent telecommunicatie
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

Binnenkort mss weken zonder internet.

https://www.caribemagazine.nl/een-sterk ... latleggen/
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik dacht wat nieuws te lezen :-)
Dat is toch algemeen geweten dat een zonnestorm de electronica op aarde om zeep kan helpen? En dat de laatste hevige zonnestorm in de jaren 1800 was, maar toen enkel wat telegraaflijnen getroffen heeft?
Zo zijn er nog rampen te verwachten hoor binnenkort.
De Yellowstone supervulkaan barst normaal gezien elke 600 000 jaar uit. Maar nu is hij al 40 000 jaar overtijd. Het kan dus elk moment gebeuren! (konden ze ook zeggen in het jaar 0 of in het oude Egypte, of ...)

't is allemaal zo relatief :-)
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

technicus schreef:Binnenkort mss weken zonder internet.

https://www.caribemagazine.nl/een-sterk ... latleggen/
Welkom in 2021.
En de doemberichten.
God gaat ons toch beschermen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2969
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

technicus schreef:Binnenkort mss weken zonder internet.

https://www.caribemagazine.nl/een-sterk ... latleggen/
Het Nederlands ik hun artikel is ook niet het van het :-) , slechte vertaling of zijn het amateurs ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Je vergeet nog ‘de big one’ waarbij heel florida in de oceaan gaat zakken.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als concept is het wel een reële mogelijk ramp. Op basis wat ik er over gelezen heb. Een elektromagnetische puls, natuurlijk of kunstmatig, kan het stroomnetwerk vernietigen en zowat alles met elektronica in.

En dan gaat dat geen weken zijn maar jaren indien het in een aanzienlijk deel van de wereld zou plaatsvinden. Instorting van de maatschappij. Van handelsketens. Monetair naar nul. En massale sterfte van de bevolking door gebrek aan orde, voedsel en medische voorzieningen. Rusthuizen eerst. Geen internet is dan geen prioriteit. Een rijdende auto of diepvriezer wel.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

En de supertsunami in de VS als de helft van Tenerife in de Atlantische Oceaan dondert.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Italië heeft ook een supervulkaan: Campi Flegrei. Maar als je ziet hoeveel mensenlevens afhangen van gletsjer smeltwater, dan zijn we zelf de wereldrampen aan het creëren.

Jaren geleden had ik eens een vreemde droom waarin gans de Siberische kust volgebouwd was met enorme woontorens -- tegenwoordig is dat met de hittegolven in Siberië eerder een investeringsmogelijkheid dan een grap, een beetje zoals: Telosa, plans for $400-billion new city in the American desert unveiled.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

WalterB1 schreef:Als concept is het wel een reële mogelijk ramp. Op basis wat ik er over gelezen heb. Een elektromagnetische puls, natuurlijk of kunstmatig, kan het stroomnetwerk vernietigen en zowat alles met elektronica in.

En dan gaat dat geen weken zijn maar jaren indien het in een aanzienlijk deel van de wereld zou plaatsvinden. Instorting van de maatschappij. Van handelsketens. Monetair naar nul.
Gelukkig zijn er dan nog crypto's.
Of nee, wacht, toch niet.
Welk niet bestaand probleem losten die crypto-prullen nu ook weer op?
:bdaysmile:
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

WalterB1 schreef:Als concept is het wel een reële mogelijk ramp. Op basis wat ik er over gelezen heb. Een elektromagnetische puls, natuurlijk of kunstmatig, kan het stroomnetwerk vernietigen en zowat alles met elektronica in.

En dan gaat dat geen weken zijn maar jaren indien het in een aanzienlijk deel van de wereld zou plaatsvinden. Instorting van de maatschappij. Van handelsketens. Monetair naar nul. En massale sterfte van de bevolking door gebrek aan orde, voedsel en medische voorzieningen. Rusthuizen eerst. Geen internet is dan geen prioriteit. Een rijdende auto of diepvriezer wel.
"diepvriezer wel.....,"

een diesel Kw groep kan uitkomst brengen , maar al die crypto's foetsie :lol: , plastic cards onbruikbaar wegens ATM's defect , cash blijft evenwel king :beerchug:
En ....euh... heeft dat enig effect op ...zonnepanelen ? Daar die juist zoveel mogelijk gericht zijn om zon op te vangen ....
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Matt555 schreef: En ....euh... heeft dat enig effect op ...zonnepanelen ? Daar die juist zoveel mogelijk gericht zijn om zon op te vangen ....
Probeer dat boeltje maar eens aan te sturen als alle elektronica doorgebrand is. Ik vrees dat je daar niet op zult moeten rekenen.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik denk dat uw zonnepanelen dan niet meer werken, gezien uw omvormer elek nodig heeft om op te starten. Dan moet je eerst ook nog de beveiliging uitschakelen dat uw omvormer uitzet als er geen stroom is op het net (voor als er werken zijn aan het net).

Spijtige zaak dat je zelfs met zonnepanelen niet voort kan op zo'n moment.

En idd met een zonnestorm is alles kapot, dan gaat het sowieso niet.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

Nob schreef:Ik denk dat uw zonnepanelen dan niet meer werken, gezien uw omvormer elek nodig heeft om op te starten. Dan moet je eerst ook nog de beveiliging uitschakelen dat uw omvormer uitzet als er geen stroom is op het net (voor als er werken zijn aan het net).

Spijtige zaak dat je zelfs met zonnepanelen niet voort kan op zo'n moment.

En idd met een zonnestorm is alles kapot, dan gaat het sowieso niet.
Zels met baterijen kan je dan niet verder want u elektronica om deze om te vormen naar 230V zal kapot zijn.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Montréal 1989 was het voorbeeld wat een mini zonnestorm kan uitrichten. En toen was nog geen sprake zelfs van het internet.
https://www.nasa.gov/topics/earth/featu ... kness.html

Als dat nu zou voorvallen op grote schaal, dan is gewoon de hele beschaving 200 jaar terug in de tijd gecatapulteerd. Begin maar eens om iets te produceren zonder electriciteit.
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

Fallschirmjaeger schreef:Montréal 1989 was het voorbeeld wat een mini zonnestorm kan uitrichten. En toen was nog geen sprake zelfs van het internet.
https://www.nasa.gov/topics/earth/featu ... kness.html

Als dat nu zou voorvallen op grote schaal, dan is gewoon de hele beschaving 200 jaar terug in de tijd gecatapulteerd. Begin maar eens om iets te produceren zonder electriciteit.
Deze was nog zwaarder: https://be.wikiqube.net/wiki/May_1921_geomagnetic_storm
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Voor wie graag zicht heeft over hoe vaak zo'n rampen voorvallen raad ik aan om "Een kleine geschiedenis van bijna alles"
van Bill Bryson te lezen. Omdat miljarden jaren moeilijk in te schatten is, maakt hij op een gegeven een vergelijking mét één volledig etmaal.

Het komt er hierop neer dat als onze aarde één volle dag bestaat (dwz van middernacht tot middernacht, en stel dat we nu terug middernacht zijn), dat de mens dan op die aarde is gekomen, ergens om 3 seconden voor middernacht. Het leven is ontstaan rond 17u in de namiddag, en de gewervelden rond 23u 's avonds (corrigeer me als ik verkeerd ben, ik heb geen goesting om het boek te gaan zoeken).

Maar... en dan komt het. Gedurende elke minuut van die 24 uur zijn er gemiddeld 3 gebeurtenissen geweest die het potentieel hadden "volledig levensvernietigend" te zijn. Komeetinslagen, opwarmingen, afkoelingen, zonneflares, you name it.

Dus... ik zou er niet van wakker liggen. Binnenkort zitten we dankzij Musk op Mars. :beerchug:

Edit: dan hebben we 20 seconden langer om ons op de zonneflare voor te bereiden :bang:
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Om nog maar niet aan denken wat er met de atoomcentrales gebeurt , ik veronderstel dat die dus uitvallen , en dus niet veilig stilgelegd kunnen worden zoals nu als er een mankement is ....." nucliare meltdowns " wereldwijd ? :think:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

leger insiders weten dat een carrington er vroeg of laat aankomt, nog binnen uw mensenleven

de elite weet dit ook
de elite is voorbereid via enorme ondegrondse bunkers en tunnels

de overheid & elite geeft geen moer als jullie het loodje leggen, ze geven enkel om zichzelf:

https://www.vicetv.com/en_us/show/while ... -of-us-die

zie o.a. COG
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is mogelijk om apparatuur te beschermen tegen een elektromechanische puls. Zijn vooral bepaalde militaire toestellen denk ik die zo gemaakt zijn. Ik mag hopen dat men op dat punt niet gierig is geweest bij de controle apparatuur van kerncentrales.

En/of dat men die zo gebouwd heeft dat een noodstop volledig manueel kan zonder elektronica indien nodig. Zover ik weet stop je een kerncentrale door het splijtingsmateriaal uit een vat te halen. Dat zou moeten kunnen met een tegengewicht.

Langst de andere kant;
Herinner u die sabotage in een Belgische kerncentrale een paar jaar geleden. Iemand had een kraan opgezet waarmee de olie van een onderdeel wegliep. Draaiende machine zonder smeermiddel = groot (heel duur) probleem.

Blijkbaar was het nog niet verplicht dat medewerkers steeds minimaal met twee moeten zijn om daar rond te lopen. Dat is nu wel zo. - Als leek leek het mij evident dat dit vanaf dag 1 verplicht zou zijn geweest.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Die oude kerncentrales gaan een EMP zeker niet overleven:

https://www.forbes.com/sites/jamesconca ... pulse-emp/
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Alé, tsj! loopt naar de gamma, koopt u een schop en begint te graven voor uwe schuilkelder en laat de schapen gerust. :roll:
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

ub4b schreef:de overheid & elite geeft geen moer als jullie het loodje leggen
Veel succes voor de elite dan :lol: Ik zal er alvast niet meer van wakker liggen op dat moment.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

brubbel schreef:
ub4b schreef:de overheid & elite geeft geen moer als jullie het loodje leggen
Veel succes voor de elite dan :lol: Ik zal er alvast niet meer van wakker liggen op dat moment.
https://www.imdb.com/title/tt13950332/

In de voorlaatste aflevering wordt duidelijk dat de bewaking van de elite, die de bunkers moet bewaken, zich zal keren tegen de elite, als ze beseffen dat de waarde van hun geld verdampt is.

Zelf een bunker in uw tuin graven wordt volledig debunked in de serie, dat is echt iets voor domme mensen die de overheid geloven. Zelfde verhaal met de propaganda tijdens de koude oorlog hoe zich te beschermen, dat dit niet werkt. Hooggeplaatste mensen in de serie zijn getuige dat dit propaganda is.

En dan deze, die zal voor de meeste usersbasers wel extreem vergezocht zijn, maar een pre-opkuis voor de echte grote kuis door zo'n EMP / killshot / poleshift /ELE event:

https://www.brighteon.com/04b12580-e267 ... 2c2a13daa1

Nuttig is dat de legertop weet dat zo'n event nog voor ons mensenleven is.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Afbeelding
:angel:
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

WalterB1 schreef:Het is mogelijk om apparatuur te beschermen tegen een elektromechanische puls. Zijn vooral bepaalde militaire toestellen denk ik die zo gemaakt zijn. Ik mag hopen dat men op dat punt niet gierig is geweest bij de controle apparatuur van kerncentrales.

En/of dat men die zo gebouwd heeft dat een noodstop volledig manueel kan zonder elektronica indien nodig. Zover ik weet stop je een kerncentrale door het splijtingsmateriaal uit een vat te halen. Dat zou moeten kunnen met een tegengewicht.

Langst de andere kant;
Herinner u die sabotage in een Belgische kerncentrale een paar jaar geleden. Iemand had een kraan opgezet waarmee de olie van een onderdeel wegliep. Draaiende machine zonder smeermiddel = groot (heel duur) probleem.

Blijkbaar was het nog niet verplicht dat medewerkers steeds minimaal met twee moeten zijn om daar rond te lopen. Dat is nu wel zo. - Als leek leek het mij evident dat dit vanaf dag 1 verplicht zou zijn geweest.
Blijkbaar zou er dan geen een metertje werken of ledje nog branden , dan maar op goed geluk alles blind doen zeker :-( , ws. in het donker want in die centrales zijn er niet zoveel venstertjes , vooral niet in die controlebunkers :wink: tenzij er batterijen het overleeft hebben ?

Niet te bevatten ...., geen electriciteit meer ....en niets nu alledaags werkt nog dan :roll:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 810
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

In verband met die kerncentrales die in meltdown kunnen gaan bij een EMP..... wat gaat er gebeuren bij bedrijven waarbij sommige (chemische) processen niet zomaar kunnen worden gestopt?
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Kijktip: Netflix, Into the Dark.

Dat gaat over zo'n zonneflare.
Ze zijn net begonnen met seizoen 2.
Het komt erop neer dat als je met een vliegtuig altijd maar aan de schaduwkant van de aarde blijft,... er niets aan de hand is.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3936
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik was eens in Makro Eke,toen plots de stroom uitviel(zeker 20 jaar geleden)we waren net aan de snoep,en alles werd voor een 10-15 sec volledig donker......een lawaai tot en met en toen de noodverlichting aansloeg lag de gang vol kopot getrokken verpakkingen van snoepgoed allerhande.De stroomstoring was over gans het land.
Ik bedoel maar,men mag er niet aan denken wat er zou gebeuren mocht de stroom voor een lange tijd uitvallen.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

24 uren geen elektriciteit en ge zult hier de grootste paniek en verval van de maatschappij in complete chaos zien.
Zonder elektriciteit is er namelijk 0,0 communicatie mogelijk vandaag de dag.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb daar eens zo'n boek over gelezen (geen elektriciteit meer). Communicatie valt inderdaad uit, maar:

- Medicijnen geraken uitgeput (hard to say, maar bye bye diabetes patiënten, schildklier problemen mensen, personen aan de nierdialyse,...).
- Mensen gaan op de lange duur niet meer werken, dus mensen in rusthuizen worden niet meer verzorgd en sterven in hun eigen uitwerpselen/ van ziektes/ Idem voor vele mensen met een handicap.
- Transport werkt niet meer, dus de hele voedselketen stort in elkaar, voorraden raken snel uitgeput, na een paar dagen al beginnen mensen in survival modus te komen en wordt het dus vechten om eten/drank/...
- Geen (schoon) water meer, want de pompen/zuiveringsinstallaties van de watermaatschappij werken niet meer.
- In de winter, is er buiten met hout, gewoon niet meer te verwarmen.
- Steden zijn dan te mijden als de pest.
- ... (de waslijst was nog veel langer)

Enfin, laat ons hopen dat het nooit zo ver komt (zei het door een EMP, door terrorisme, door....).
Laatst gewijzigd door Nob 10 sep 2021, 18:34, in totaal 1 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

jutuiz schreef:Kijktip: Netflix, Into the Dark.
Vooral niet kijken. Iemand met een klein beetje intellect zal zich doodergeren aan de vele inconsistenties. Ik heb S1 toch uitgekeken (waren gelukkig niet veel afleveringen) en de strafste kwam nog op het einde: in de reeks vertrekken ze in Brussel en vliegen dan westwaarts om de zon voor te zijn. Op het eind komen ze terug aan in Europa, en vluchten een bunker binnen waarin er militairen zitten, tegen wie ze zeggen : "we zijn al een week op de vlucht". Seriously ?!
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef: Vooral niet kijken.
Ik heb S1 uitgezien maar was er ook niet gelukkig mee. Ga S2 niet bekijken. Dat boek van Nob is denk ik hetzelfde als wat ik gelezen heb,
Een seconde later , van William R. Forstchen . Er is ook een vervolg op; Een jaar later. Ik kan die boeken aanbevelen.

Heb ook het boek 'Black-out' van Marc Elsberg gelezen.

Verhaal komt mij realistisch over. Is al een poos geleden dat ik heb gelezen maar het concept is dat door massale hacking van de elektrische elektriciteit meters en bepaalde energiecentrales en verdeelstations men een verlies van evenwicht in het netwerk gaat veroorzaken. Nationale en regionale elektriciteitsnetwerken gaan down en slepen andere met zich mee. En terug opstarten wanneer grote stukken van West-Europa down is blijkt heel moeilijk te zijn. De elektronica is niet stuk in dat verhaal. Enkel het stroomnetwerk ligt plat. En er is enige schade in sommige installaties.

Ook een aanrader. Veel beter dan Netflix.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer



Deze docu vind ik nog altijd een van de betere om het kort en bondig samen te vatten. Is wel in het Duits.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

WalterB1 schreef: Dat boek van Nob is denk ik hetzelfde als wat ik gelezen heb,
Een seconde later , van William R. Forstchen . Er is ook een vervolg op; Een jaar later. Ik kan die boeken aanbevelen.

Heb ook het boek 'Black-out' van Marc Elsberg gelezen.
Klopt, ik heb ze ook alledrie gelezen.
Persoonlijk vind ik dat we er veel te weinig bij stilstaan hoe fragiel ons systeem is. Veel mensen nemen het allemaal als vanzelfsprekend, maar dat is het zeker niet.
Al moeten we geen doomdenkers worden ook niet natuurlijk.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Zijn die jodium pillen nog gratis bij de apotheker? :lol:
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

bollegijs schreef:Zijn die jodium pillen nog gratis bij de apotheker? :lol:
Ja. Maar mogelijk niet voorradig. Ik heb in de media vernomen dat er zo weinig mensen die waren komen afhalen. Dus ik stelde mij magazijnen vol met pillen voor. Ik ben dat al eens gaan vragen bij een paar apotheken. Ze hadden die niet voorradig. Mijn gebruikelijke apotheek heeft navraag gedaan voor mij. Voorlopig kunnen ze er geen nieuwe bekomen. Er zou een nieuwe openbare aanbesteding moeten gebeuren en dat zou nog maanden duren. Hij had er oorspronkelijk 10 dozen.

Goed dat er geen ramp is.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Zalig, ik heb er nog liggen van de Belgische Overheid, kon de apother in de tijd direct meegeven (rond 2015) maar die zijn nu over tijd dusja :lol:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

WalterB1 schreef:Goed dat er geen ramp is.
Volgens John Moore gaat er wel degelijk nog een ELE zijn, hij legt dat ook uit in de eerder geposte video.
Goed geïnformeerde US militairen gaan allemaal hun pensioen hoog in de bergen uitzingen, toen een verzekeringsmakelaar dan vroeg waarom dit was, hebben er uit de biecht geklapt.

Ik heb een gelijkaardig onderzoek gedaan voor de EU en voor ons was Andorra daarvoor de geschikte locatie. We hebben er zelfs eens drie weken gezeten voor eigen research te doen of we daar zouden kunnen naar emigreren.

Als je daar permanent binnen geraakt, betaal je ook geen personenbelasting meer. Je moet daar in vastgoed investeren om in aanmerking te komen. Buiten een heliport en één hoofdweg die Frankrijk over Andorra met Spanje verbindt, is het volledig afgezonderd. Geen trein, geen luchthaven.

Net over de grens is er wel een zeer kleine luchthaven:
https://en.wikipedia.org/wiki/Andorra%E ... ll_Airport
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:Je vergeet nog ‘de big one’ waarbij heel florida in de oceaan gaat zakken.
Dat was toch Californie?

WalterB1 schreef:En/of dat men die zo gebouwd heeft dat een noodstop volledig manueel kan zonder elektronica indien nodig. Zover ik weet stop je een kerncentrale door het splijtingsmateriaal uit een vat te halen. Dat zou moeten kunnen met een tegengewicht.
Nee, iirc doe je dat door control rods bij te voegen die de reactie absorberen en stilleggen.
Het probleem is koeling.
Die fuel staven blijven wel radioactief zijn en warmte afgeven.
Je moet een afgedankte reactor iirc nog jaren koelen alvorens je hem volledig kan stilleggen.


En ja, het grote probleem bij een Carrington event is dat er quasi geen enkele stroomtransformator op gebouwd is om er tegen te kunnen (te duur in cost/benefit).
De bean counters hebben beslist om de fragiele infrastructuur van onze samenleving niet te harden tegen een once in a lifetime event.
En reserves heeft men lang niet genoeg op voorraad.
Dus stroomvoorziening gaat maanden zoniet jaren plat liggen.
Directe impact is koeling: onze voedselbevoorrading leeft op koeling; geen stroom, geen koelkasten, geen eten.
And when food goes, society goes.

Dusja, ik ben geen fan van onnodige paniekzaaierij, maar tegen een Carrington event mogen we ons wat mij betreft een stuk beter wapenen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

ITnetadmin schreef:Dusja, ik ben geen fan van onnodige paniekzaaierij, maar tegen een Carrington event mogen we ons wat mij betreft een stuk beter wapenen.
Wij zullen dit dan zelf moeten doen want de overheid geeft geen moer om ons. De elite zal zichzelf redden.

https://www.imdb.com/title/tt13950332/
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”