Fiberklaar moet Vlaanderen sneller helpen verglazen (Proximus)

Nieuws omtrent telecommunicatie
Gebruikersavatar
keerekeerweere
Plus Member
Plus Member
Berichten: 197
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:47
Locatie: Opwijk
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 20 keer

Orange Internet + Boost 400/40 - OPNSense - VOIP OVH on Fritz!Box 7390
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

de pr-bureaus komen weer spontaan klaar
fortuinen komen hun richting uit om nieuwe namen te verzinnen zoals fiberklaar :)

vind dit wel van een veel te hoog niveau vergeleken met de tuttefrutnamen :)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zucht... nog zeven jaar wachten.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

fluvius zou beter wat werk maken hiervan ipv te zitten trappelen bij hun pilootgebieden
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

Hoeveel jaat lezen we nu al dat ze daar aan gaan beginnen en projecten starten... 2028, tegen dan loop ik met ne stok

Verstuurd vanaf mijn MI 8 met Tapatalk
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Een race voor de makkelijke plekjes... dus de fiberkastjes tegen de gevel... lekker goedkoop, maar daarna...
de koe zegt boe
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

DarkV schreef:Zucht... nog zeven jaar wachten.
Ligt eraan waar ze beginnen
Het bedrijf moet tegen 2028 anderhalf miljoen Vlaamse huizen van snelle glasvezelverbindingen voorzien
Tegen 2028 moet het afgerond zijn voor 1,5 miljoen huizen.
Begin 2020 waren er in het Vlaamse Gewest 2,84 miljoen private huishoudens.
Is dus ongeveer de helft.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hou er ook rekening mee dat Proximus zelf, dus zonder Fiberklaar, glasvezel aanlegt in de grotere steden (Antwerpen, Gent, maar ook bv Mechelen Roeselare Aalst,...). Die 1,5 miljoen gaat volgens mij alleen over Fiberklaar?

Zo staat het in De Tijd (https://www.tijd.be/tablet/newspaper/on ... n/10293495:
Dat moet tegen 2028 1,5 miljoen Vlaamse gezinnen bereiken. Met die inspanning gaat een investering van 2,5 miljard euro gepaard. Voor Proximus is het een grote brok van de verglazingsambities. Het bedrijf verglaast op eigen kracht 2 miljoen huishoudens, 1,5 miljoen extra huishoudens lopen dus via Fiberklaar.
Het hangt er idd van af waar je woont, heb je geluk dan heb je volgend jaar al fiber (vergelijk met vectoring, sommigen hadden dit vrij snel en anderen moesten enkele jaren wachten)

Voordeel is dat EQT veel meer ervaring hiermee heeft dan Fluvius, fingers crossed alvast dat het wat vooruitgaat
Laatst gewijzigd door fibrbuzz1 25 maa 2021, 14:13, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, waar beginnen ze.
Weeral hier vorig jaar meegemaakt.
Ze gooien een hoop straten open om elektriciteitskabels bij te trekken.
En dat waren wat rollekes, niet normaal.
Kunnen dan andere voorbereidingswerken niet ineens gebeuren.
Neen dat doen we echt niet, we gaan het nog eens opengooien :bang:
Een maand of 2 erna Proximus aan het graven :roll:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Abusimbal schreef:Tegen 2028 moet het afgerond zijn voor 1,5 miljoen huizen.
Begin 2020 waren er in het Vlaamse Gewest 2,84 miljoen private huishoudens.
Is dus ongeveer de helft.
Als je dus pech hebt (50% kans) heb je dus binnen 7 jaar nog niets (tenzij tegen dan een Fluvius of andere provider de andere helft doet).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik denk dat we veel sneller internet via starlink gaan hebben dan via glasvezel. Bij starlink is het ook duidelijk en eenvoudig: je hebt 1 provider. In België heb je tig providers voor glasvezel die elk op hun beurt tig internet providers huisvesten. Hier moet je eerst kijken van wie de glasvezel kabel is en dan pas kan je een internet provider kiezen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik lig er niet wakker van, net zoals zovelen. Ze gaan dan waarschijnlijk toch prijsdifferentiatie toepassen en de fiber dichtknijpen en/of het volume beperken dat je er helemaal niets aan hebt, tenzij je een veelvoud wenst te betalen voor een professioneel abonnement.

Een voorbeeld hiervan: Bij telenet kan je nu al 1Gbit downloadsnelheid pakken. Ze verkopen dat als 'onbeperkt'. Maar als je op een maand gedurende 2 uur je verbinding (tijdens de piekuren) volledig openzet, sta je al op smalband (tijdens de piekuren) aangezien je er meer als 750Gbyte hebt doorgetrokken ... Van de (theoretische) +150TByte die je op een maand in de namiddagen technisch kan downloaden, mag je dit maar voor 0,75Tbyte doen. Triestig.

Ik ben dan content met mijn 100Mbit. Het duurt iets langer om op smalband terecht te komen, maar in de essentie is het nog altijd evenveel data ...

Kan iemand mij uitleggen wie en waarom iemand baat zou hebben bij grotere snelheden (in de huidige context, ik spreek nog niet over de toekomst (tv 8K, ...)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Symmetrische upload snelheid.
Dat heb ik nodig.

100/100 is nuttiger dan 300/20
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

Stad Geel , alles binnen de ring dit jaar nog.
b.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

pfuhu schreef: Kan iemand mij uitleggen wie en waarom iemand baat zou hebben bij grotere snelheden (in de huidige context, ik spreek nog niet over de toekomst (tv 8K, ...)
Hier is dat enkel voor de Upload-snelheid, voor de rest niet nodig of zoals "fvhbrugge" symetrische snelheden.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Proximus heeft volgens mij niet de intentie om fiber te cappen in aantal GB, nu gebruiken ze dezelfde regels als bij VDSL, 3TB en daarna kan je gratis volumepakketten bijnemen (al geeft de meter bij mij met Epic Combo 5,85TB aan zonder iets extra te doen) Ik vermoed dat Edpnet ook snel zal aansluiten op dit netwerk, zij streven in ieder geval naar 100% onbeperkt :-D

De reden dat Telenet beperkt tot 750GB is uiteraard omdat de coax gedeeld wordt met andere klanten, ze willen niet dat je voor lange tijd 1Gbps zou trekken, hun overhead is vrij hoog nog altijd). Zowel Starlink als 5G zijn gedeelde media, dus hoe meer users hoe minder snelheid, dat kan niet op tegen een 100% directe fiberlijn van je ISP tot je modem. Ook qua latency is fiber veruit het beste.

Er zijn zeker al use cases voor meer dan 100mbps, overlaatst moest ik GTA V opnieuw downloaden, 100GB!! Duurde meer dan twee uur om via vdsl binnen te halen... En er zijn games die al meer zijn 100 gig. En uiteraard is de hogere upload ook een groot voordeel van glasvezel, via coax is de upload niet fantastisch.
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

Benbits schreef:Stad Geel , alles binnen de ring dit jaar nog.
Heb je hier een bron voor?
Ik had ook al geruchten gehoord dat 'de mannen van Proximus dingen aan het meten waren'.
Zou dit gerelateerd zijn aan de werken van eurofiber in de buurt van de LEX?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Wat ik niet goed snap. Px is al bezig met glasvezel aan te leggen. Gaan zij dan met 2 netwerken werken? 1 van hen zelf en 1 open netwerk? Of gaan de huidige glasvezel kabels naar Fiberklaar dan?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Vaganzza schreef:Wat ik niet goed snap. Px is al bezig met glasvezel aan te leggen. Gaan zij dan met 2 netwerken werken? 1 van hen zelf en 1 open netwerk? Of gaan de huidige glasvezel kabels naar Fiberklaar dan?
2 glasvezel netwerken? En de rest? Ik kan er meteen 4 opsommen en er zullen er nog zijn: Proximus, Fluvius, the last mile, eurofiber,... Ieder van hen met zijn eigen internet providers, zijn eigen infrastructuur, zijn eigen... (vul zelf aan).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat is typisch dit apenland.
Ze hadden, lang in het verleden, Infra moeten lostrekken van ISP's en zo.
Dat vermijd ook alles 100x open te gooien.
En verminderd de risico's van breuken in water en gasleidingen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Het is eigenlijk te gek voor woorden. Ik heb nu internet via provider X. Ik wil overstappen op glasvezel en toevallig ligt hier glasvezel van The Last Mile. Alleen heeft TLM geen partnership met internetprovider X. Dan moet ik hopen dat een ander bedrijf hier glasvezel gaat leggen en dat wel een partnership heeft met provider X. Of ik moet van internetprovider overstappen naar een die wel een akkoord heeft met TLM. Eigenlijk was het tot nu toe simpel: via de coax of via de telefoon. Wie denkt dat het er eenvoudiger gaat op worden met glasvezel is er aan voor zijn moeite. Het tegendeel is waar. Voorgaande is een fictief voorbeeld maar het is wel de realiteit.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

svermassen schreef:Ze hadden, lang in het verleden, Infra moeten lostrekken van ISP's en zo.
Dat vermijd ook alles 100x open te gooien.
En verminderd de risico's van breuken in water en gasleidingen.
Principieel heb je gelijk, maar de realiteit is anders.
We hebben de distributienetbeheerders een monopolie gegeven bij de liberalisering van de energiemarkt. Het gevolg is dat de kost van energie (van/via de energieproducten) verlaagd is, maar dat werd méér dan gecompenseerd door de stijging van de bedragen voor de verschillende niveau's van distributienetbeheerders.
En net zoals we een tandenloze regulator hebben voor telecom (BIPT) die gewoon héél braaf luistert naar de (federale) regering, hebben we ook een vod van een regulator voor de energiemarkt: VREG voor Vlaanderen en CREG voor het federale niveau. Dus geloof maar niet at het BIPT die "infra provider" efficiënt zal kunnen houden.
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 744
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 429 keer
Bedankt: 28 keer

Glasvezel zou idd gewoon een open netwerk moeten zijn beheerd door een apart bedrijf, zoals Fluvius doet.
fibrbuzz1 schreef:Proximus heeft volgens mij niet de intentie om fiber te cappen in aantal GB, [...] Ik vermoed dat Edpnet ook snel zal aansluiten op dit netwerk, zij streven in ieder geval naar 100% onbeperkt
EDPnet is al beschikbaar via het fibernetwerk van Proximus ;)
https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html
fibrbuzz1 schreef:De reden dat Telenet beperkt tot 750GB is uiteraard omdat de coax gedeeld wordt met andere klanten, ze willen niet dat je voor lange tijd 1Gbps zou trekken, hun overhead is vrij hoog nog altijd).
In Nederland hebben de kabelaars het wel altijd gekunnen zonder datalimieten. Hoelang bestaat die limiet van 750GB al? ... Maar goed, die datalimiet is hier al duizend keer gediscussiëerd. :P
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

DaNi0 schreef:Glasvezel zou idd gewoon een open netwerk moeten zijn beheerd door een apart bedrijf, zoals Fluvius doet.
The Last Mile is ook een apart bedrijf dat zijn eigen, open netwerk aanlegt en beheert.
Eurofiber is ook zo een apart bedrijf.
Hoeveel aparte bedrijven moeten er zo komen???
En weet Proximus eigenlijk wel wat het wilt??? :bang:
Uit het artikel in de link onthoud ik:
Het bedrijf moet tegen 2028 anderhalf miljoen Vlaamse huizen van snelle glasvezelverbindingen voorzien.

Uit een artikel op tweakers onthoud ik:
Daardoor moeten in 2025 2,4 miljoen woningen de glasvezelaansluiting hebben, in plaats van in 2030.
Link: https://tweakers.net/nieuws/165282/prox ... g-abo.html
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

2,4 miljoen woningen door Proximus zelf in de steden, gezien de uitrol daar sneller gaat.

Daarbovenop nog eens anderhalf miljoen door fiberklaar voor de rest. Dit staat dan ook los van de 2,4 miljoen proximus aansluitingen.

Toch niet zo moeilijk?

Betreffende 1 infrastructuurnetwerk, ik ben daar absoluut tegen. Dat zorgt alleen maar voor achteruitgang ipv vooruitgang. Waarom zou men namelijk miljarden in glasvezel investeren als er toch geen concurrentie is? Iedereen moet namelijk afnemen van dezelfde beheerder.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Hoeveel vierkante meter fiberkabels ga ik dan aan mijne gevel krijgen.

Nu hangt er een fiber kastje aan mijn gevel, natuurlijk langs de verkeerde kant van mijn huis. Dus lopen er al 3 kabels terug naar particulieren. En dan zouden er nog bijkomen door nieuwe klanten en providers? En dan nog ene van telenet, pffff
de koe zegt boe
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Tuurlijk. We gaan voor meerdere netwerken, allemaal met hun eigen internet providers. Zoals ik schreef: heb je de pech dat een glasvezel aanbieder niet in zee gaat met jouw internet provider, dan sta je daar schoon.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Das mijn punt ook.
Zou het op termijn niet meer kosten?
Want ik kan mij voorstellen dat ze toch allemaal een graantje mee willen pikken?

Stel Proximus voorziet het hier in de straat.
Dan moet die kabel al tot in mijn woning geraken.
Wij hebben een ingesloten hoekperceel, dan zouden ze rij klinkers tot onze voorgevel moeten weghalen en daaronder inslijpen of zoiets.
No way dat ze dat hier volledig gaan opbreken :nono:
Jaar erna komt Fluvius af met hetzelfde verhaal.
Jaar erna nog een andere ....
Want ja, ik zou toch willen switchen indien kan, want anders hang ik weer vast ...
Laatst gewijzigd door svermassen 26 maa 2021, 12:11, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Jij hebt het begrepen svermassen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

bambipower schreef:Een race voor de makkelijke plekjes... dus de fiberkastjes tegen de gevel... lekker goedkoop, maar daarna...
Hoe bedoel je? Zijn die minder duurzaam dan andere technieken?
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

In De Tijd stond dat Fiberklaar pas gaat uitrollen als 20% van de inwoners intekent. Als men in de Fluvius-pilootgebieden dit gaat vragen, gaat men daar antwoorden "sorry, is een half jaar geleden al door Fluvius gebeurd".

Ik denk dus dat in die Fluvius gemeenten voorlopig geen tweede kabel komt, om die reden. Gezien het tempo van Fluvius gok ik wel dat Proximus/Fiberklaar veel rapper gaan uitrollen en Fluvius voor gaan zijn. Mijn verwachting is dat Fluvius daardoor maar beperkt gaat blijven tot een paar gemeenten, en uiteindelijk zal Proximus op de langere termijn in die specifieke gebieden dan hun glasvezelabonnementen via Fluvius aanbieden, als ze VDSL afschakelen.

Het jammere is dat Fluvius veel interessantere/goedkopere providers aanbiedt, maar aan hun tempo is Proximus hun makkelijk voor :-( It is what it is. In ieder geval wil Proximus ook een open netwerk dus we zien wel welke providers er zullen aansluiten.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ging Telenet niet samenwerken met Fluvius om glasvezel uit te rollen? linkje
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Er worden veel dingen in het leven geroepen en daadwerkelijk amper uitgevoerd :lol:
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Het grote voordeel voor Proximus is dat ze investering niet alleen moeten dragen en het dividend van 1,2 euro per aandeel de komende paar jaar kunnen veilig stellen voor de regering.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

lithion schreef:Ging Telenet niet samenwerken met Fluvius om glasvezel uit te rollen? linkje
ze staan toch niet bij de partners

https://glasvezel.fluvius.be/kies-helem ... e-provider
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@lithion & @proximusboyke
https://press.telenet.be/fluvius-en-tel ... e-toekomst
Naar verwachting zullen de gesprekken tussen Fluvius en Telenet tot begin 2021 duren. Tot dan worden door beide partijen geen verdere verklaringen over het project afgelegd.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

we zijn einde eeste kwartaal 2021 dus voorbij begin 2021 !
volgens mij zullen ze blijven zwijgen omdat het voorbij is.
Allez da waren toch de geruchten begin februari (omdat ze wilden dat ze orange afstooten vanwege de join venture met proximus)
dus zou me niks verwonderen aangezien er nog niks is over gezegd
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

bollegijs schreef: Hoe bedoel je? Zijn die minder duurzaam dan andere technieken?
Dan moeten ze straten en stoepen open trekken wat meer moeite en geld kost.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als eerste komt Geel blijkbaar aan de beurt. https://fiberklaar.be/geel-maakt-zich-klaar/
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ze beginnen aan hun informatie campagne, dus begint er ook wat meer informatie beschikbaar te worden: https://fiberklaar.be/geel
Ze zullen dus naar Nederlands model werken en pas beginnen met aanleggen als minstens 20% van de inwoners intekenen op het aanbod.
Daarnaast ben ik ook blij dat de intentie om het netwerk open te stellen voor andere providers dan Proximus geen dode letter is gebleven.
Vind het wel jammer dat Orange wel op het Fluvius netwerk gaat aanbieden, maar niet op Fiberklaar (ik zie niet direct een relevant verschil tussen de netwerken).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”