Hoe snel evolueert internet snelheid?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Holier_Eggnog
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2022, 12:08
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hoe blij ik was met breedband always-on Telenet met downloadsnelheden tot 500 kb/s! Geschenk uit de hemel vergeleken met inbelmodem-internet. Toen downloadde ik toen Rap Superstar.mp3 via Napster aan 10kb/s en dat duurde bijna een hele dag, maar ik wilde het kost wat kost = 10.000 BeFr (€ was nog te nieuw om in waarde te begrijpen) en razend kwade ouders. Vandaag stream je de videoclip instantly in 4K met Siri commando en behaal je thuis makkelijk gemiddeld 50mb/s. En maal 10 via internet speedtest.

Tussen vandaag en toen zit uiteraard een geleidelijke evolutie, maar
hoe exact evolueert die verder? Ik las
According to Nielsen’s law of Internet bandwidth, the speed of a high-end user’s Internet connection should grow by 50 percent each year.
Hoe ervaren jullie dit? Werkelijk +50%/jaar? Waar vind je meer interessantste stats hierover? Hoe volgen onze providers die evolutie? Behalen we gemiddeld 50gb/s in 2044?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

In België gaat het te snel en te traag.
Te snel: de prijs gaat te snel omhoog
Te traag: de snelheid (of breder: het aanbod) gaat te traag omhoog.

Enkel de happy few hebben glasvezel, de rest zit nog te prullen met DSL en coax.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ik heb altijd redelijk geluk gehad met de ligging voor internet. Ik had altijd een verdeelkast op enkele meters van de deur, daardoor was Proximus voor mij altijd een valabele optie.

Ik heb internet genomen toen het nog vrij onbekend was. Op café moest je nog iemand echt overtuigen dat je kon chatten met een metalfan uit Brazilië :) Ook negatieve verrassingen zoals een torenhoge rekening omdat na herinstallatie je inbelde van een andere zone, ja dat bestond toen nog. Ook verbinding verbroken telkens als la mama de telefoon gebruikte en dat horrorgeluid als je verbinding maakte :lol:

Dus ondanks dat ik telkens een goede verbinding had gingen de snelheidsverhogingen niet mee met de bijna jaarlijkse prijsverhogingen. Ik zal hopelijk binnen een maand of 2 fiber kunnen nemen en dat zal de snelheid nog flink verhogen, de prijsverhoging wil ik counteren met TV via de fiber te laten lopen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bij mijn ouders hadden wij een klassieke telefoonlijn als ik met een 14.4kbit modem begon. Dit is vrij snel veranderd naar 28Kbit modem en nadien naar een 56k modem. Ondanks het feit dat de rekeningen torenhoog waren (400 a 500 euro waren geen uitzondering, maar dan in BEF) wou mijn vader thuis geen Telenet. Hij was immers werknemer bij Belgacom en zij waren met iets gelijkaardigs beter. We gingen NOOIT de concurrentie in huis halen...

Uiteindelijk is er dan ISDN gekomen. Werkte prima en zo was telefonie en internet gescheiden. Ware het ni et dat zoonlief plots doorhad dat je beide ISDN kanalen kon gebruiken om dubbel zo snel te downloaden! Ik had echter geen rekening gehouden met het feit dat de kosten dan ook dubbel zo snel gingen.

Uiteindelijk heb ik dan maar mijn eigen Telenetlijn laten aanleggen, en deelde ik de kosten met mijn broer en mijn 2 buurjongens (met een UTP kabel van mijn huis naar hun huis... Telenet Internet Mono, want je kreeg maar één IP adres. Dat je daar een router kon aan hangen snapten ze nog niet goed in Mechelen.

Enkele maanden later (denk 6 maand?) kwam er plots ADSL bij ons thuis dankzij mn vader. Ik heb Telenet dan nog 6 maandjes verder gebruikt en dit opgezegd. De kabel tussen mij en mijn buur is echter altijd blijven hangen tot aan beide kanten alle kinderen het huis uit waren.

Ik vond het internet steeds iets fascinerends. Hoe dat van een server via allerhande routers en switches tot bij mij thuis kwam. Ik weet nog als ik mijn eerste servertje ging plaatsen. Ik kon kiezen : ofwel een bandbreedte van 1Mbit, ofwel een datavolume van 50GB! En dat was toen ZAT genoeg. Nu is 1Mbit echt niks meer waard :-) : http://185.18.148.198:8080/graphs/iface ... %20Uplink/

Voor wie zich afvraagt wat de server aan het downloaden is : enkele mirrors aan t opstarten int datacenter...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

De grootste verandering was de invoering van ADSL, eindelijk een vast bedrag voor uw internetgebruik en dus een heel andere ervaring. Ik timede mijn gebruik tot op de minuut om hoge facturen te vermijden, dat is minder comfortabel dan gewoon uw lijn altijd open hebben.

Ook het geduld dat je moest hebben. Minutenlang wachten voor een afbeelding zo groot als een postzegel en nog slechtere kwaliteit. Halfweg de download kon de lijn ook nog uitvallen waardoor je opnieuw kon beginnen :)

Maar het was wel leuk in het begin. Er zaten ook heel weinig mensen op, zeker Belgen. Jongeren hebben geen idee van hoe fel dat allemaal veranderd is. Ik moet er altijd aan denken als men klaagt over de snelheid van internet :)

En ik was ook abonee van clicks vanaf het eerste nummer. Ze waren daar nogal pro telenet en ik was dus overtuigd dat ik zou overstappen eens het mogelijk was en goedkoper dan Belgacom... die dag is nog altijd niet gekomen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Download snelheid kan ik niet over klagen, upload dat kan wel veel beter vind ik.
10 staat tot 1 verhouding zou ik al tevreden mee zijn, dus 1Gbit download 100Mbit upload.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Met windows95 de eerste versie van Rhino3d (geduldig) downloaden vanaf een amerikaanse server, installeren en beginnen tekenen! Ik vond die ervaring veel sterker dan het aanschouwen van gelijk welk ander mirakel... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Waar is de tijd. Eerst aan de KUL zitten downloaden, netnews, IRC etc... alhoewel dat eigenlijk niet mocht :D. Daarna dan via dial-up naar de KUL met inderdaad ook gepeperde telefoonrekeningen tot gevolg.
Grootste boost was inderdaad ADSL. Als ik me goed voorheb zat ik mee in een pilot voor iets genaamd "Turbonet". Al herinner ik me helemaal niets meer van snelheden en dergelijke. Ik heb hier vorig jaar of zo nog de ADSL model naar de kringloopwinkel gebracht :angel: .
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Yup, Clickx, ook jarenlang abonnee van geweest. Net zoals "netwerk" :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Holier_Eggnog
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2022, 12:08
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Dizzy schreef:En ik was ook abonee van clicks vanaf het eerste nummer.
omg Clicks, heb ik ooit nog een mini-collumnke voor geschreven! Getting old ...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Netwerk was er ook bij. Als je elke dag een uur op de trein zit dan kon wat leesvoer er wel bij. Ik heb er toch wat van opgestoken.

De ADSL modem was ook een speciaal geval, precies een groene octopus :)
Afbeelding
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dizzy schreef:Netwerk was er ook bij. Als je elke dag een uur op de trein zit dan kon wat leesvoer er wel bij. Ik heb er toch wat van opgestoken.

De ADSL modem was ook een speciaal geval, precies een groene octopus :)
Afbeelding
Ofwel genaamd "de kwal" :-)
Ik had niet die, maar de andere met ethernet aansluiting.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er waren er 3. De pstn 1000, de ’brooddoos’. De interne pci kaart. En later de kwal.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik wil niet mierenneuken, maar volgens mij is het een pladijs :-D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”