hosting voor eerste website

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

hi, mijn zoon (17) is geinteresseerd in programmeren, websites bouwen, game ontwikkeling, pcs samenstellen en wil zijn eerste site online zetten.
er zullen ook wel filmpjes opkomen later en hij wil ook zijn eigen mailboxen.
https://www.vimexx.be/webhosting-belgie lijkt me wel iets maar ik zie daar niks staan van mailboxen.
vraag is die van 100GB voor 4.49€ okee en bestaat er beter voor die prijs?

grtn H.
ONE + 4 sims
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zou gaan voor Github Pages, volledig gratis om mee te starten.
CyberThijs
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 15 keer

Ik zou hem laten starten met een goedkope VPS (vb. van OVH voor 3.63 eur/mnd: https://www.ovhcloud.com/nl/vps/cheap-vps/ ).

Laat hem zelf uitzoeken hoe hij daar een website mee kan hosten, bijvoorbeeld door een Wordpress website te installeren (google: "vps wordpress ubuntu 20.04 tutorial") .

Voor een domein kan je beginnen met een gratis domeinnaam (vb. via freenom.com). Eenmaal hij zijn eerste echte website klaar heeft kan je altijd nog een 'echte' .be domeinnaam registreren en naar de VPS laten verwijzen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

liber! schreef:Ik zou gaan voor Github Pages, volledig gratis om mee te starten.
+1 hiervoor. Je kan dan gelijk ook wat beginnen spelen met evt cicd pipelines (Travis CI), projects, ... allemaal skills die nuttig zijn :)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 813
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 43 keer
Recent bedankt: 1 keer

GitHub Pages is inderdaad een ideale start!

Als je zoon een dynamische website wilt hosten, of zelf iets wilt ontwikkelen, dan is een VPS wel heel erg handig omdat dit je enorme vrijheid biedt. Daarnaast hang je niet vast aan PHP wat vaak bij goedkopere shared hosting als enige optie wordt aangeboden voor dynamische content.

Ter aanvulling van CyberThijs, met Hetzner heb ik ook wel goede ervaring voor een goedkope VPS: https://www.hetzner.com/cloud

Daarnaast is het misschien ook wel nuttig om al eens met Docker te experimenteren om zijn website op te zetten? DigitalOcean heeft wel vaak goede guides voor zo'n dingen, al is deze wel al wat geavanceerder: https://www.digitalocean.com/community/ ... er-compose. Dit is nu wel WordPress als voorbeeld en wordt al meteen proper opgezet met een reverse proxy en Let's Encrypt. Ik ben wel fan van Ghost als CMS: https://ghost.org/. Kan je ook gemakkelijk met Docker draaien.

Natuurlijk moet je met een server in eigen beheer nog meer opletten dat je backups hebt (kan je met Hetzner inschakelen, ik vermoed met OVH ook). Maar ook van een eventueel zelf gehoste databank (zoals in de guide hierboven de MySQL) zodat als er per ongeluk iets fout loopt dat je de inhoud van je website niet kwijt bent.

Daarnaast zou ik als je een VPS gebruikt ook wel aanraden om bijvoorbeeld Cloudflare te gebruiken om te verwijzen naar de VPS. Cloudflare proxy't de inkomende request naar de VPS waardoor het echte IP-adres nooit zichtbaar is. Anders kan je met een simpele DNS-lookup het IP-adres van de VPS achterhalen. Voor een hobby-project is dit natuurlijk niet noodzakelijk, maar lijkt me wel aangeraden.


Voor een mailbox is Zoho Mail misschien wel interessant. Zij bieden een gratis abonnement (hun "Altijd gratis"-abonnement) aan met een custom domeinnaam: https://www.zoho.com/nl/mail/. Enige nadeel is dat IMAP/POP niet beschikbaar is met dat abonnement.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Laat hem een site hosten van thuis uit.
Laat hem een mini servertje samenstellen met linux. Daarop dan webserver , php, mysql whatever.
Port forwarding instellen op jullie router.
Dns instellen dat de site thuis bereikbaar is.
Op die server kan hij dan nog wat dockers draaien zoals gitlab om ci-cd te doen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Eventjes bevestigen dat ovh en hetzner goede oplossingen zijn voor vps. Ook voor domeinnamen ben je zeker goed bij hen.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Goedkope domeinen kan ook bij vimexx. Keuze zat eigenlijk.

Voor vps kan je ook bij lunanode eens gaan kijken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

allemaal goeie reacties waar ikzelf weinig van ken maar ik ga hem dit laten lezen en eens kijken wat hij ervan denkt.
hij heeft toevallig net linux op een pc gezet en is zeker niet bang om alles zelf uit te vissen ;)

thanks H.
ONE + 4 sims
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik kan de skills van je zoon niet inschatten, maar op coderdojo heb ik met "google sites" gewerkt. Als beginner een prima startersplek. Pas de stappen daarna kan je bepalen of je echt wel php MySQL wil aanleren.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

thanks, hij is nu bezig met een eigen server en alles wat er komt bij kijken ;)
ONE + 4 sims
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hij mag me wel ns contacteren. Eigen servers draaien. Kan wel iets fixen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Marko Denic heeft een mooie lijst met services die dit gratis aanbieden. Zelf gebruik ik Netlify voor statische pagina’s met npm/nodejs.

https://markodenic.com/list-of-places-y ... -for-free/
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

krisken schreef:Hij mag me wel ns contacteren. Eigen servers draaien. Kan wel iets fixen.
thanks, hij heeft het deze middag geprobeerd op ons netwerk en het lukt maar hij twijfelt nog omdat er veel komt bij kijken en hosting misschien safer is.
ONE + 4 sims
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Ik raad eigenlijk ook wel zeker hosting aan.

Als je experimenteert met websites kan het zeker zijn dat je iets onveilig opstelt (open config panel, vergeten continue up te daten, etc).
Bij een VPS hebben ze hoogstens toegang tot die VPS en kan je (zeker bij OVH) gemakkelijk een OS reinstall doen om vanaf nul te herbeginnen zonder veel erg.

Bij je thuis is het risico veel groter dat ze echt aan iets kunnen wat je niet wilt. Hosting isoleert dus het risico tot enkel dat hosting gedeelte.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ik zou toch ook eerst even gewoon een hosting ergens afnemen. Stap voor stap kennis opbouwen, geen al te grote brok ineens willen aannemen. Met een hosting is het kant-en-klaar, en security (met oa HTTPS) zal wel oké zijn. Eens je daar voorbij groeit, komt een eigen server etc wel als de interesse er is.

Thuis hosten zou ik niet doen, als je toch gaat self-hosten doe het dan via een VPS of maak het enkel bereikbaar via VPN. Maar dat zijn weer extra stappen. Kan allemaal komen, maar om gestart te geraken is een gewone hosting veel makkelijker.

Qua hosting ben ik tevreden van Vimexx (wel geen mail in gebruik daar). Eigenlijk kan je met de Start en Medium al ver komen voor persoonlijke projecten, en moesten de websites toch meer traffic krijgen kan je makkelijk opschalen.

Maak het niet te complex om te beginnen. Er is een lange weg met leermogelijkheden (git, selfhosting, eigen VPS, interactiviteit, dynamische content, ...) maar als je al kan starten met iets dan gewoon werkt en van daaruit op te bouwen komt de interesse om bij te leren wel.
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

iedereen bedankt! het zal waarschijnlijk een hosting worden bij Vimexx, het lijkt me ook veel om als beginner, hij leert bijna alles via Youtube, zelf een server op te zetten thuis. :thumbs:

edit: hosting Vimexx Start http://www.deebug.be

zijn facebook https://www.facebook.com/deebug.be/
ONE + 4 sims
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”