Parental control

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dus, lockdown...
Jullie kennen het wel, je hebt een of ander puber/snotneus rondlopen die dezer dagen permanent op Fortnite en/of andere games zit te tokkelen en zich niet aan de afspraken houd.
Dit wil ik dus een beetje controleren/inperken en ben op zoek naar een stuk software die dit voor mij kan doen.
Blijkbaar zijn mijn "eisen" nogal moeilijk, maar ik kan mij niet inbeelden dat er nog ouders zijn met dezelfde noden.
Ik ben op zoek naar een stuk software die enerzijds time based internet acces toelaat en ook web/content filtering.

De zoon heeft een W10 laptop, nintendo switch, nintendo 3DS en een oude android tablet.

Idealiter zet ik iets op, mac of IP gebaseerd dewelke deze toestellen limiteert qua internet toegang.
bv 4u online-tijd tussen 8:00 - 18:00.
schoolwerk (bv bingel/kweetet) ongelimiteerd

Ik zit al een paar dagen rond te snuffelen op internet, maar ik kan niets vinden die aan al mijn eisen voldoet.
Ofwel doet men enkel content filtering (dns based)
ofwel enkel blokkeren van xx tot xx en niet time based (pf/opn-sense).

Ik sta open voor alle voorstellen, momenteel ben ik ons netwerk aan het herinrichten en een Esxi serverke aan het samenstellen waar ik bv een opnsense/pfsense install kan opzetten, maar noch opn/pf-sense voldoen aan mijn eisen (tenminste zonder dat ik weet heb van een of andere plugin.)
Vlans behoren ook tot de mogelijkheid indien nodig.

Ideeën ? => shoot
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

mss niet direct een oplossing voor jouw, maar ik heb dit op mijn synology router staan . safe access genaamd. mss bestaat er hier wel een open source versie van......
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

StarWing schreef:bv 4u online-tijd tussen 8:00 - 18:00.
schoolwerk (bv bingel/kweetet) ongelimiteerd
Dat kan toch perfect geconfigureerd worden op de router?

Je zal wel goed moeten omschrijven hoe jij 4u "online-tijd" tussen die welbepaalde tijdstippen ziet...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Parental control:
Zet al die toestellen op een andere wifi en zet die wifi af tussen bepaalde uren?

Persoonlijk ben ik daar geen fan van, want uw zoon gaat op zoek gaan naar "loop holes"
- 4G
- wifi van de buren
Terwijl jij denkt safe te zitten, is hij via zijn loophole rustig verder aan het doen.
Ik denk dat het slimmer is om in te zetten op gedragssturing: van 8-12 mag hij op zijn kamer (wifi, bingle, Nintento, ...) en na het middageten verplicht buiten spelen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

De onze zijn 10 & 12, dus ik herken het probleem wel.
Jouw oplossing is echter geen oplossing. Zoals al gezegd zijn er genoeg manieren om toch online te geraken. Ofwel wifi van de buren, al dan niet op een guest/hotspot. Mocht dat niet lukken dan is een 4G kaartje van orange nu ook weer niet zo duur.

Je kan de boel toesnoeren, maar het gesprek moet je toch aangaan. Wat heb je dan gewonnen met een technische beperking?
Het enige wat zeker zal gebeuren is ambras en een mooie basis voor verder achterbaks gedoe, want pa/ma vertrouwen me toch niet.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Vrees dat er geen waterdichte oplossing bestaat, tenzij die ingebakken zit in het toestel/OS.

Android heeft Family Link, wat bijzonder goed werkt en dus aan te bevelen valt.
Nintendo Switch heeft ook parental controls, die ook deftig werken wat betreft schermtijd e.d.
Windows is het pijnpunt. Daar zit ook iets van parental filtering op, maar dat valt te omzeilen als je wat van computers kent (bootable usb en klaar).

Lastigte van al is natuurlijk dat al deze systemen niet aan elkaar gelinkt zijn. Je kan dus niet zeggen "4u schermtijd per dag, onfafhankelijk welk toestel", maar moet toestel per toestel en app per app (eventueel) limieten instellen en beheren.

Er zijn "overkoepelende" apps, zoals Qustodio, maar die zijn enerzijds betalend en niet altijd waterdicht. Vooral op Android liet het ding steken vallen, vaak na updates (al dan niet app of OS).

En je kan op netwerk niveau iets gaan bedenken, maar tegenwoordig heeft iedereen 4G of toegang tot de publieke of slecht beveiligde wifi van de buren, dus ook dat is niet waterdicht.

Ik ben uiteindelijk voor de device-specific oplossing gegaan, temeer ook omdat de Android smartphone toch het vaakst gebruikt wordt. Works like a charm (want ik hoor dochterlief regelmatig vloeken ;) ).
ooh. shiny.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Vier uur fortnite, das toch belachelijk weinig?

Als de moderne techniek te lastig is kan je misschien terugvallen op oude werktuigen zijnde den hamer.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Per device instellen is een mogelijkheid, en had ik onderzocht, maar dan kan hij nog steeds device-hoppen, en dat wil ik vermijden.
Ik had er ook moeten bij vertellen dat de zoon ene is met een handleiding. Het gebruikelijke smalltalk werkt niet voldoende.
Dus moeten we het zo oplossen.

Omzeilen zal hij voorlopig niet doen, daar heeft hij de kennis (nog) niet voor. Smartphone heeft hij ook niet, dus in dat opzicht maak ik mij weinig zorgen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

StarWing schreef:dus in dat opzicht maak ik mij weinig zorgen.
Dat ga je blijven denken tot de dag voor je ontdekt wat hij al allemaal kan en weet.
Per chat een vriend om hulp vragen tegen de "tirranie" van zijn pa, een topic op Tweakers/UB en hij heeft zo een bypass te pakken.

Ff de wifi key uit een telefoon plukken of uit de pc van het gezin, die ingeven op een routertje dat een vriend voor hem koopt.
En dan zijn toestellen aansluiten op die "geplukte" wifi. En dat is heus niet het einde van de creativiteit...
:bdaysmile:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Heel die technische ingrepen gaan voorbij aan het feit dat regels opleggen en afspraken maken bij opvoeding horen. Spreek eens met de kinderen en leg hen uit waarom je bepaalde dingen beter niet doet of overdrijft. De bedoeling van opvoeding is net het aanleren van grenzen en leren omgaan met verantwoordelijkheid. Als je je kinderen gaat controleren met technologie en de eigen verantwoordelijkheid als ouder niet zelf wenst uit te oefenen dan moet men niet verbaasd zijn dat de kinderen ook hier iets van gaan opsteken. Het omzeilen wordt ineens een leuke sport en vertrouwen gaat de deur uit. Het is hetzelfde als die tracing van GSM's enz...

Het past uiteraard in de huidige situatie. Kinderen ambetant? zet een scherm voor hun gezicht en laat ze maar doen. Zitten ze teveel voor het scherm, zet dan andere technologie in om hen te sturen, zo moet je zelf niets doen en kan je jezelf wijsmaken dat je goed bezig bent... voor de verkopers van die tech dan toch.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goh, alle goeie raad daar gelaten, maar een semi-autistische zoon zit toch iets anders in elkaar, ik weet wat hij kan en doet.
Maar daar draait het hier niet om.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb dat indertijd gedaan met een combinatie van:
  • PI-hole: enkel tussen vooropgestelde tijdstippen resolved "alles", anders heel wat op de black list (+ gewhiteliste domeinen: school gerelateerd)
  • OpenWrt: sommige mac adressen kunnen enkel op internet tussen vooropgestelde tijdstippen
  • device specifiek (vb W10, Andriod ivm maximale schermtijd per dag)
  • en ... praten.
Eerst natuurlijk proberen praten maar dat had absoluut niet het gewenste effect.
Kinderen zeggen/beloven wel de samen besproken regels te zullen volgen maar doen dat uiteraard niet...
Dat is te verwachten. Niet?
Terug praten en samen vastgesteld dat uit de logging (PI-hole) blijkt dat ze er toch een zootje van maken.
Punten op school en feedback van leerkrachten geven duidelijk aan dat ze er meer en meer hun voeten aan vegen.
Tijd voor deels afdwingen regels: pi-hole resolved selectief en dat enkel tijdens bepaalde tijdstippen.
Gevolg: kinderen staan voor een raadsel. Internet werkt, euh, soms, euh, maar niet altijd...
Tijd voor een babbeltje wat er niet werkt en wanneer...
Samen met hen ook eens gekeken naar hun "screen tijd" (W10 en Android).
Dat was verhelderend en confronterend voor hen.
"Ben ik daar zoveel uren mee bezig??"
Het besef dat men toch wel beter een deel van deze uren aan studie spendeert nam een gigantische sprong voorwaarts.
Maar dan waren we er nog niet...
Afhankelijk van het kind: via Openwrt mac adressen volledig geblokkeerd tijdens bepaalde uren.
Tevens de mogelijkheid besproken dat ook op device niveau een blokkering zou opgezet kunnen worden.
Want ik stelde vast dat men ook overging naar offline apps/spelletjes.
Samen met hen het aantal uren besproken die naar deze offline apps/spelletjes gingen.
't Ja, ze begrepen zelf dat het geen oplossing was om naar deze offline apps/spelletjes te switchen.
Want dan was er nog geen tijd voor studie/huiswerk.

Samen afgesproken dat we tijdens lesweken streng, maar in overleg, de speelse activiteiten met hulp van techniek beperken én loggings én screen tijd bespreken.
Tijdens de vakantie periode (ik denk toen rond Pasen) volledig vrij...
Tijdens dit verlof samen bekeken hoe we de volgende schoolse periode gaan aanpakken.
Ik stelde voor om de teugels te vieren en samen met hen te kijken of het hen lukt om zonder technische beperkingen te proberen.
En dat is gelukt!
Geen nood meer aan opgelegde technische beperkingen.
Studie en huiswerk gaan voor hen nu voor op berichtjes, spelletjes, etc.


PI-hole doet enkel nog zijn werk om de advertenties te blokkeren.
OpenWrt doet zijn werk als "normale" router.
Op device niveau geen enkele blokkering.

==============================================
Uiteraard ook meegemaakt dat ze via 4G aan de slag gingen.
Maar aangezien dit prepaid kaarten zijn, kwam ook dit gebruik erg snel bovendrijven.
En was het opnieuw een mogelijkheid tot communicatie...

Op dit ogenblik gaan ze verstandig om met zowel vast internet (+WIFI) als mobiel.
Ze hebben het verslavend effect van "internet" zelf ervaren én hebben nu de teugels erg goed in handen.

Dus ja, techniek kan zeker helpen. :angel:
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1333
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

StarWing schreef:semi-autistisch
Geen fan van deze term maar denk dat ik weet wat je bedoelt (nu ja twee mogelijkheden, ook geen fan van de term 'normaal functionerende'). Grootste gevaar is dat je het autistische gaat minimaliseren/onderschatten.

Probleem met veel ingebakken parental controls is dat het open of dicht is (toch op fritz). Wat je met opnsense (en co) wel kan doen is in de gaten houden hoeveel en wanneer verkeer er passeert. (Mogelijk zijn er wel analysers die dat simpeler maken dan de pure opnsense hier)
Automatisch op bepaalde uren zou ik daarom niet doen maar wel manueel (in opnsense kan je heel eenvoudig fw regels gewoon laten staan maar disabled) als afspraken niet gevolgd worden.

Te restrictief gaat eerder uitdaging worden om er rond te raken. Misschien lukt het hem (nu nog) niet maar de paar keer dat ik zelf geen uitweg meer vond zijn nogal destructief verlopen (die onderliggende reden was dan ook nog niet bekend, je staat stap voor op mijn ouders :lol: ).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gewoon de internet kraan dichtdraaien. Is dat geen optie? Te eenvoudig waarschijnlijk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Merci Ordon om uw uitleg. Het is een mooi voorbeeld van hoe (blijven) praten veel beter is dan gewoon restrictief optreden.

Jij hebt de tech (goed) gebruikt om het praten te ondersteunen maar de offline mogelijkheden geven ook aan dat zelfs deze vergaande maatregelen ook niet zaligmakend zijn als men echt wil. Het punt is dat je je kind duidelijk moet kunnen maken dat ze teveel online zijn of schermtijd overdrijven. Het is bijna alsof een alternatief tijdsverdrijf niet meer bestaat. Dat heet verslaving en is ernstig. Een ouder die bezig is met zijn kinderen zal dus hier iets aan willen doen zoals Ordon.

Het belang van studeren is ook zoiets. Je moet de kinderen niet gewoon dwingen te studeren maar vooral het belang van een goede opleiding doen inzien. Het zijn vaak grotere materialisten dan volwassenen dus onmogelijk is dat niet.

Dan nog een laatste opmerking. je kan technische beperkingen opleggen maar wat als de ouders zelf constant zitten te tokkelen? Wat als blijkt dat ze zelf de grootste verbruikers zijn? Dat is de ouder die niet wil dat de kinderen roken maar zelf een pak per dag opdoempt :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

ik gebruik qustodio, het eerste dat mijn zoon nog niet heeft kunnen omzeilen. Het grote voordeel is dat het op meerdere platformen werkt.
Werkt zowel online als offline ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”