website opvragen lukt niet, enkel zoekopdracht geven

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Voor mijn werk poog ik ondermeer burgers te helpen met hun online problemen. Ik meen dat mensen een welbepaalde website te kunnen laten opvragen een elementair onderdeel is om een begin te maken om te helpen.

Af en toe heb ik mensen aan de lijn waarbij dat niet lukt. Na 8 - 10 minuten proberen zit ik nog nergens.

Vandaag nog;
Burger had Google Chrome. Ik laat met succes een incognito-venster openen. De cursor is dan aan het pinken in een lege adresbalk. Ik laat intoetsen de domeinnaam. Bijvb; vul in 'eid.belgium.be' en druk op enter. (ik spel het uitdrukkelijk. en punt als symbool.)

Burger krijgt enkel zoekresultaten. Ik laat het proberen met http://eid.belgium.be idem. https://eid.belgium.be gaf een veiligheidswaarschuwing dat de website niet te vertrouwen is.

Ik liet het proberen met Internet Explorer, was versie 11. Maak de adresbalk leeg en vul in 'eid.belgium.be' en druk op enter.

Terug enkel zoekresultaten.

Af en toe heb ik dat voor dat het niet lukt de burger een bepaalde website effectief op te vragen. Ik zeg dan dat ik ook niet weet wat te doen. Adviseer er met een tweede persoon naar te kijken of naar een andere locatie te gaan met een computer en het daar te proberen.

Maar ik begrijp niet hoe dit mogelijk is. Om een of andere manier geeft soms het opvragen van een domeinnaam enkel een zoekopdracht. Ik denk dat indien die adresbalk enkel de functie zou hebben om een websiteadres in te geven en niet ook een zoekopdracht dit wel zou werken.

Is er soms een manier om de zoekopdracht-functie van zo'n adresbalk eenvoudig uit te schakelen?
Of wie weet wat hier gaande zou kunnen zijn? Dit buiten de evidente reden dat de burger het op een of andere wijze toch foutief doet? Dat lijkt evident maar dat zijn meestal geen domme mensen. Dat zijn vaak bedrijfsleiders, HR-medewerkers, leerkrachten, advocaten .
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

WalterB1 schreef:Is er soms een manier om de zoekopdracht-functie van zo'n adresbalk eenvoudig uit te schakelen?
Probeer dit eens: https://ccm.net/faq/39472-google-chrome ... ddress-bar
Zelf FF gebruiker dus kan het niet testen voor u.
WalterB1 schreef:Dit buiten de evidente reden dat de burger het op een of andere wijze toch foutief doet? Dat lijkt evident maar dat zijn meestal geen domme mensen. Dat zijn vaak bedrijfsleiders, HR-medewerkers, leerkrachten, advocaten .
Tjah, het is niet omdat je een slimme mens bent dat je ook goede IT vaardigheden hebt natuurlijk.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

WalterB1 schreef:https://eid.belgium.be gaf een veiligheidswaarschuwing dat de website niet te vertrouwen is.
Ja, dat geeft het wel weg. Klok verkeerd ingesteld, sterk verouderde browser (verouderde rootcerts), maar waarschijnlijk gewoon malware. Wellicht niet in de browser, wel dieper in het besturingssysteem.

Vanaf je zoiets tegenkomt heeft het nog weinig zin wat je allemaal probeert uit te leggen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hoogstwaarschijnlijk heb je af en toe te maken met browser hijacking: https://nl.wikipedia.org/wiki/Browserkaper
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Ik veronderstel dat op mijn werk ik ongeveer hetzelfde zal voorhebben. Bij mij is een rechten kwestie en dus ingesteld door IT.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3709
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

WalterB1 schreef:De cursor is dan aan het pinken in een lege adresbalk.
Negen op tien gebruikers zie ik tegenwoordig naar websites navigeren via Google... een adresbalk wordt nog zelden gebruikt heb ik de indruk.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

"tegenwoordig"? Vroeger was er geen andere keuze dan via de google homepage te gaan, vandaag wel.

Ik vind de "Omnibox" - zoals de address bar tegenwoordig heet, om aan te duiden dat je er ook mee kunt zoeken - iig veel sneller om te zoeken.

Maar soit, als er al beveiligingsmeldingen komen voor certificaten van een website die perfect geldige certificaten aanbiedt, dan heb je wel dringendere zaken te doen dan omnibox proberen uit te leggen etc.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3709
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

CCatalyst schreef:"tegenwoordig"? Vroeger was er geen andere keuze dan via de google homepage te gaan, vandaag wel.
Vroeger bestond Google niet en typte mensen het adres gewoon in hun adresbalk.

Ik weet dus niet waar jou uitspraak vandaag komt... het is pas sinds mensen een Google als homepage hebben dat ze de adresbalk niet meer gebruiken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Omnibox is net een reden om Google niet meer als homepage te moeten hebben. Of je nu Omnibox gebruikt of Google as homepage, het is even snel. Met als bijkomend voordeel dat de Omnibox tijdens de ganse browser sessie toegankelijk is. Google als homepage vereist een extra klik eenmaal je er bent van weggesurft.

Ik denk dat we 2 sterk verschillende benaderingen hebben van het concept adresbalk/omnibox :???: Wat al blijkt uit het feit dat jij de term "adresbalk" gebruikt en ik "omnibox". Soit, het maakt uiteindelijk niet veel uit.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik gebruik ook 'adresbalk' als term maar het is waar; het is omnibox. Wat nu juist het probleem is. Als browsers gewoon een adresbalk hadden en eventueel rechts daarvan een zoekvak zoals vroeger, dat zou eenvoudiger zijn.

Ik stelde deze vraag zonder speciaal zonder veel hoop dat dit op te lossen was. Jammer maar helaas. Dit alles geeft mijn zin om retro te gaan. Ben bezig om te pogen https://www.seamonkey-project.org/ aan de praat te krijgen op mijn Chromebook.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

DarkV schreef:
WalterB1 schreef:De cursor is dan aan het pinken in een lege adresbalk.
Negen op tien gebruikers zie ik tegenwoordig naar websites navigeren via Google... een adresbalk wordt nog zelden gebruikt heb ik de indruk.
Dat is ook de correcte manier van werken (enfin, niet noodzakelijk google, wel een search engine).
Er zijn gewoon té veel phishing attempts die gebruik maken van "common misspelled urls" of varianten (bv enkelvoud-meervoud, al dan niet met of zonder koppelteken, verkeerde TLD, ...).
Een search engine filtert al vele varianten uit.

Uiteraard is het probleem hier van andere aard; door die eengemaakte address bar / search bar met de browser beslissen of je wil zoeken of direct connecten, en dat algoritme durft al wel ns failen.
Mijn Firefox hier houdt beide nog altijd apart, for good reason.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

WalterB1 schreef:Dit alles geeft mijn zin om retro te gaan
Nu snap ik er nog minder van.

Ik blijf erbij dat dergelijk probleem en zijn workaround enkel door de netwerkbeheerder kan opgelost worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Dat is ook de correcte manier van werken (enfin, niet noodzakelijk google, wel een search engine).
Nochtans toont een lege Omnibox de volgende string als suggestie: "Search Google or type a URL". Ik blijf dus van mening dat de "voorgeschreven" manier van werken de dubbele functie is. Wat "correct" is, is imho subjectief. Nog nooit problemen gehad met een algoritme dat faalt. Als je een volwaardige URL tikt beginnend met bv http: of https: of ftp: gaat hij gewoon naar die URL zonder eerst langs Google te passeren. Ook bij niet-volwaardige URL's (bv www.x.x dat begint zonder https://) doet hij dat nog steeds.

Reden dat dat bij OP niet gebeurde is wellicht te zoeken in de malwaresfeer.
WalterB1 schreef: Ik stelde deze vraag zonder speciaal zonder veel hoop dat dit op te lossen was. Jammer maar helaas. Dit alles geeft mijn zin om retro te gaan.
Is wel oplosbaar, doch het zou min of meer neerkomen op een backup van (enkel) de persoonlijke documenten en een verse reinstall van het besturingssysteem. Ik geef het je op een blaadje dat het dan wel zou werken.

Ik hoop iig dat je de persoon in kwestie toch op het juiste persoon gezet hebt. Wie weet welke gegevens van hem/haar allemaal ontfutseld worden met root certificaten geinstalleerd door malware.
Area57
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 jan 2013, 00:21
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als de persoon een Windows-pc heeft kan je de Windows-knop + R laten indrukken en daarna http://eid.belgium.be laten intypen.
Dit werkt natuurlijk niet als de persoon het verschil niet ziet tussen een punt en een komma.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”