Google Maps blurred volledige wijk

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Zonet viel me op dat er op Google Maps een volledige wijk uit Streetview gehaald is, en een stuk ervan is blurred op sat.view.
Weet iemand waarom? Is dat een wijkcomite dat een klacht indient? Of heeft dit een andere reden?

Het gaat om de Ringenhofwijk in Lier.
Het geblurrede stuk is pal boven een kerkhof... :???:
gm1.jpg
gm2.jpg
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

En een kerncentrale willen ze niet blurren, rare jongens daar bij Google.
Ijverige buurtbewoners?
https://www.hln.be/regio/lier/ringenhof ... ~afe71ce3/
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Het geblurrede stuk is pal boven een kerkhof... :???:
Wie kent er de correcte vervoeging van "to blur" :lol: :lol: :lol:
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/blur
Laatst gewijzigd door kaarsenbril 19 feb 2019, 14:11, in totaal 1 gewijzigd.
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben zo nog een aantal plaatsen tegengekomen waar Street View volledig verwijderd is, en waar het voorheen zeker bestond.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1895
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 157 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wilde gok.
Die straat heet legerlaan en misschien was er daar vroeger iets van het leger.
En heeft een of andere ambtenaar oude adressen aan Google gegeven in plaats van Kleine Brogel en dergelijke. :lol:

Iets serieuzere gok.
Misschien was daar net een begrafenis/opgraving bezig
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

off topic: ik zie in de foto iets dat ik eigenlijk redelijk vaak tegenkom/kwam: een basisschool kort bij een kerkhof.
vroeg me dat vroeger weleens af of dat een subtiele hint voor het een of het ander was, a la "kijk als je goed studeert eindig je hiernaast" :P
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat denk je van deze bvb?
Blur.png
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 6 keer

Splitter schreef:off topic: ik zie in de foto iets dat ik eigenlijk redelijk vaak tegenkom/kwam: een basisschool kort bij een kerkhof.
vroeg me dat vroeger weleens af of dat een subtiele hint voor het een of het ander was, a la "kijk als je goed studeert eindig je hiernaast" :P
Vroeger was de dorpsschool beheerd door de pastor en dus vlakbij de kerk, net zoals het kerkhof vlakbij de school is, ik denk niet dat je daar meer achter moet zoeken.


Wat ik me wel afvraag of er dan navigaties zijn die gebruik maken van Googledata, als die er sowieso al zijn, die op het op die plekken opgeven.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

De wegenkaart is nog steeds beschikbaar op die plek(ken), dus navigatie gaat niet stilvallen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Code: Selecteer alles

  Art. 120ter. Sw
  1° Hij die, zonder verlof van de militaire, zeevaart- of luchtvaartoverheid, binnen een afstand van een myriameter of binnen enige andere door de minister van Landsverdediging later te bepalen afstand van een versterkte plaats, van een verdedigingswerk, van een post, van een militaire of een zeevaartinrichting, van een luchtvaartinrichting, die niet een vliegveld of luchtvaartstation is, van een militair depot, magazijn of park, welke afstand gerekend wordt vanaf de buitenwerken, door enig procédé topografische opmetingen of verrichtingen doet of fotografische opnamen maakt van een van die plaatsen, werken of inrichtingen, of reprodukties van die opnamen uitgeeft, tentoonstelt, verkoopt of verspreidt;
Het is een militaire begraafplaats dewelke een statuut van militaire inrichting heeft.

Een "myriameter" is 10 km, dit is de straal waarin Street View onbeschikbaar is.

Waarom deze installatie wel en andere gelijkaardige installaties niet is een beslissing geweest van Defensie, die een lijst van alle plaatsen die onder deze wet vallen samengesteld heeft. Het NGI heeft op basis van deze lijst een bestand met coordinaten samengesteld die geblurd moeten worden, en het is dat dat Google gebruikt.

Als je wat goed zoekt vind je wel luchtfoto's van de betrokken plaats die niet geblurd zijn, niet iedereen trekt er zich dus evenveel van aan.

Overigens vallen kerncentrales niet onder deze wet daar dat burgerlijke installaties zijn. Google blurt alleen maar wat de wet hen voorschrijft. Er is geen gelijkaardige wet die kerncentrales beschermt. Een kerncentrale hangt ook niet af van security through obscurity, in tegenstelling tot onze militaire domainen blijkbaar.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

kaarsenbril schreef:
Het geblurrede stuk is pal boven een kerkhof... :???:
Wie kent er de correcte vervoeging van "to blur" :lol: :lol: :lol:
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/blur
Volgens mij kan je hier ook een perfect Nederlandse vertaling voor gebruiken. Iets in de zin van "wazig maken". Alleen staat dat Engels zo chique. Wel jammer dat de moedertaal hier constant vol fouten staat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Sinds een paar weken is er rond ons stadje ook een groot deel van Streetview weggehaald.
Er liggen twee oude militaire domeinen in dit gebied, het leger is hier zeker al meer dan 10 jaar weg.
De straal is bijlange geen 10km, eerder 1 a 2km.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

kaarsenbril schreef:
Het geblurrede stuk is pal boven een kerkhof... :???:
Wie kent er de correcte vervoeging van "to blur" :lol: :lol: :lol:
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/blur
Blurren, blurde, geblurd
Is gewoon kwestie van de bestaande regels toe te passen. Het is eigenlijk enkel bij Engelse werkwoorden waar de stam eindigt op 'e' dat je dan rare situaties krijgt, zoals bij updaten (geüpdatet) of upgraden (geüpgraded).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

decat schreef: Er liggen twee oude militaire domeinen in dit gebied, het leger is hier zeker al meer dan 10 jaar weg.
De straal is bijlange geen 10km, eerder 1 a 2km.
Idd, in Lier ook, Defensie mag zelf de straal kiezen: "binnen enige andere door de minister van Landsverdediging later te bepalen afstand".

Geen idee waarom ze ervoor geopteerd hebben om begraafplaatsen en verlaten militaire domeinen te blurren. Lijkt me allemaal overkill waar er nog klachten gaan over komen, of op zijn minst kritische vragen.

Iig, een "openbaarheid van bestuur" verzoek zal nodig zijn om meer te weten te komen over het hoe of wat van sommige van hun keuzes want info vind je er anders niet over.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Jack Daniels schreef:
kaarsenbril schreef:
Het geblurrede stuk is pal boven een kerkhof... :???:
Wie kent er de correcte vervoeging van "to blur" :lol: :lol: :lol:
http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/blur
Volgens mij kan je hier ook een perfect Nederlandse vertaling voor gebruiken. Iets in de zin van "wazig maken". Alleen staat dat Engels zo chique.
Verdoezelen
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Bezwaarlijk een synoniem te noemen. verdoezelen wordt meestal in de figuurlijke betekenis gebruikt, terwijl blur net slaat op het visuele aspect.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Wazig maken
Verwazigen
Degraderen
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

@Grammar Nazis: het ging hier over het wazig maken van Google Maps info, en weglaten van Streetview data, niet over mijn Nederlandse verkrachting van Engelse termen :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

CCatalyst schreef:Idd, in Lier ook
Het soldatenbos is nochtans niet geblurred… https://www.google.be/maps/@51.142534,4 ... a=!3m1!1e3
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

payphoneuser schreef:Ik ben zo nog een aantal plaatsen tegengekomen waar Street View volledig verwijderd is, en waar het voorheen zeker bestond.
Zwarte pagina's, dat is in mijn straat ook. Ik denk dat dit een fout is van Google? Een oudere of nieuwere datum werkt dan vaak wel.
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer

In Brasschaat ook een ganse vlek, daar is het duidelijker dat het om militaire zaken gaat.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Splitter schreef:off topic: ik zie in de foto iets dat ik eigenlijk redelijk vaak tegenkom/kwam: een basisschool kort bij een kerkhof.
vroeg me dat vroeger weleens af of dat een subtiele hint voor het een of het ander was, a la "kijk als je goed studeert eindig je hiernaast" :P
Wut. :-o Nu je het zegt, ook hier in ons dorp is dat zo! That's deep, eigenlijk nog niet bij stilgestaan! :P

Maar tjah.. als je niet goed studeert, dan eindig je óók daar! :lol:
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

r2504 schreef: Het soldatenbos is nochtans niet geblurred… https://www.google.be/maps/@51.142534,4 ... a=!3m1!1e3
Tja, het is Defensie die de lijst opgesteld heeft, aan NGI gegeven heeft, en NGI heeft vervolgens een dataset met coordinaten gemaakt die het aan Google gegeven geeft. In die dataset zal de reden wellicht ook wel niet staan, Google zal dus niet meer weten dan wij.

Wat de criteria zijn voor Defensie om het ene wel en het andere niet te selecteren weet ik niet maar ze zijn op zijn minst bizar te noemen, en ze roepen meer vraagtekens op dan het geval zou moeten zijn. Een oude begraafplaats wordt even gevoelig beschouwd als Kleine Brogel, maar sommige actieve kazernes dan weer niet? Enige manier om dit te achterhalen lijkt me via een verzoek onder Openbaarheid van Bestuur.

Zaken als Doel kunnen ze wettelijk echter niet selecteren omdat dat geen militaire installaties zijn. Het moeten echt militaire installaties of domeinen zijn. Ze hebben dat ook gerespecteerd afaik.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Vandaag is het me opgevallen dat Streetview in onze buurt terug beschikbaar is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8276
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Er zijn idd wijzigingen gebeurd, in het eerste voorbeeld van svenska hierboven is een groot aantal straten weer zichtbaar geworden.

Het gebied dat nog onzichtbaar is komt nu quasi exact overeen met het gebied dat blurred is op de satellietfoto. Tot voor kort was het gebied dat in Street View onzichtbaar was veel groter.

Geen idee of dit van Defensie komt of eerder van Google maar het mogelijks een fout was dat Street View veel meer censureerde dan de satellietfoto.
pverstraeten
Plus Member
Plus Member
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 dec 2006, 09:10
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:Er zijn idd wijzigingen gebeurd, in het eerste voorbeeld van svenska hierboven is een groot aantal straten weer zichtbaar geworden.

Het gebied dat nog onzichtbaar is komt nu quasi exact overeen met het gebied dat blurred is op de satellietfoto. Tot voor kort was het gebied dat in Street View onzichtbaar was veel groter.

Geen idee of dit van Defensie komt of eerder van Google maar het mogelijks een fout was dat Street View veel meer censureerde dan de satellietfoto.
Het grappige is dat als je kijkt naar deze omgeving via de kaarten app van apple alles mooi zichtbaar, is zelfs in 3D .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”