Sony boven de wet??

Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 Jun 2004
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Sony boven de wet??

Berichtdoor brooklyn » 12 Sep 2008, 13:32

Ik zit met een vervelend probleem, de PSP van mijn zoon heeft het net begeven. Ik bel naar sony voor eventuele reparatie, wat zeggen zij je hebt maar 1 jaar garantie en bel maar naar test aankoop enzo je kunt er niks aandoen? Das wel heel straf ik heb me laten wijsmaken dat er een
wettelijke garantie is van 2 jaar.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user

Goztow
Erelid
Erelid
Berichten: 12968
Lid geworden op: 14 Nov 2006
Locatie: Brussel
Bedankt: 799 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1294 keer
Contact:

Berichtdoor Goztow » 12 Sep 2008, 13:36

Enkel op fabricagefouten 2 jaar (zie website van FOD economie).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 820
Lid geworden op: 05 Aug 2006
Bedankt: 12 keer

Berichtdoor Mr.T » 12 Sep 2008, 13:37

Je hebt inderdaad 2 jaar garantie, maar na 6 maand of 1 jaar moet je als consument bewijzen dat de fout bestond ten tijde van de aankoop.

Zie ook http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm

Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 Jun 2004
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Berichtdoor brooklyn » 12 Sep 2008, 13:42

Als hij na 1 jaar en 3 maand stuk gaat zit er een fabricage fout in volgens mij. Toestel is perfect onderhouden geen krassen of schrammen.
1 ding weet ik zeker nooit meer een sony dan.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user

airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 Sep 2002
Contact:

Berichtdoor airzimmy » 12 Sep 2008, 18:18

brooklyn schreef:Als hij na 1 jaar en 3 maand stuk gaat zit er een fabricage fout in volgens mij. Toestel is perfect onderhouden geen krassen of schrammen.
1 ding weet ik zeker nooit meer een sony dan.


Kan je niet sowieso een toestel binnenbrengen ter reparatie? Als het een fabricagefout is betalen zij, zoniet, jij, ...?

Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4157
Lid geworden op: 04 Apr 2005
Locatie: België
Bedankt: 83 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor Ken » 12 Sep 2008, 19:00

In Europa 2 jaar garantie op alle elektronische apparaten van toepassing indien het apparaat defect is door een mankement bij de fabricatie en/of software.

Voor alle non-elektronische apparaten is er minimum 1 jaar garantie van toepassing op mankementen en/of fabricatie fouten.

Deze garantie is enkel geldig in het land waar je het apparaat aangekocht hebt en bij de retailer waar je het gekocht hebt en niet rechtstreeks via de fabrikant.

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3, referral code click here

verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 Mar 2004

Berichtdoor verdickt » 12 Sep 2008, 19:14

Best altijd een carepack nemen, zeker bij een laptop. Bij sony zijn die echter wel heel duur :(

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3003
Lid geworden op: 18 Feb 2008
Bedankt: 57 keer
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer

Berichtdoor fluppie » 12 Sep 2008, 19:26

waar heeft u dit toestel gekocht??
Messchien is het beter om naar de winkel te gaan waar u het toestel gekocht heeft.
Ik meen,dat u als consument,in de EU 2 jaar garantie krijgt,op alle consumentengoederen.

Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4157
Lid geworden op: 04 Apr 2005
Locatie: België
Bedankt: 83 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor Ken » 12 Sep 2008, 19:33

fluppie schreef:waar heeft u dit toestel gekocht??
Messchien is het beter om naar de winkel te gaan waar u het toestel gekocht heeft.
Ik meen,dat u als consument,in de EU 2 jaar garantie krijgt,op alle consumentengoederen.
Alle elektronika. Gewone non-food artikelen 1 jaar.

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3, referral code click here

Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 Dec 2003
Contact:

Berichtdoor The_Borg » 12 Sep 2008, 19:58

Best altijd een carepack nemen, zeker bij een laptop. Bij sony zijn die echter wel heel duur


Carepacks nemen zou niet nodig mogen zijn ... . Grote retailers en fabrikanten proberen altijd van onder de garantie uit te komen. Zolang ze daar met weg komen, zal het blijven gebeuren. Een apparaat dat geen uiterlijke kenmerken van misbruik vertoont, en toch kapot is, is naar mijn normen gewoon slecht gemaakt.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."

lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1843
Lid geworden op: 21 Aug 2006
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Berichtdoor lithion » 12 Sep 2008, 21:27

Ken schreef:Deze garantie is enkel geldig in het land waar je het apparaat aangekocht hebt en bij de retailer waar je het gekocht hebt en niet rechtstreeks via de fabrikant.

Gelukkig past niet iedere fabrikant dit zo strikt toe. Ervaring met bvb Philips leert dat zij garantie bieden in alle landen waar het product verkocht wordt. Dus als je dingen koop in Duitsland en het gaat stuk kan je je rechtstreeks richten tot Philips België voor herstelling en garantie.

Mr. Demmel
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 Aug 2008

Berichtdoor Mr. Demmel » 12 Sep 2008, 22:10

6 maand geleden bracht ik mijn HP laptop binnen waar ik hem had gekocht (Makro).
Na 2 weken had ik een nieuw toestel(beter model).

2 weken geleden was mijn batterij defect van dit toestel
Ik heb dat via de chat van HP gemeld en zonder iets te bewijzen hebben ze een nieuwe verstuurd. En moest dit niet helpen kwamen ze het toestel gewoon aan huis halen.

Conclusie: Service is er toch nog bij sommige fabrikanten.

Mr. Demmel

Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 Jun 2004
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Berichtdoor brooklyn » 13 Sep 2008, 14:40

Gekocht bij barsmit in Belgie , wij kunnen je niet helpen was het antwoord. Deze week eens een mailtje sturen naar test aankoop , ben daar toch abonnee. sony vraagt een basisbedrag van 89 euro en dan is de kans nog groot dat je extra mag betalen.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user

Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4157
Lid geworden op: 04 Apr 2005
Locatie: België
Bedankt: 83 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor Ken » 13 Sep 2008, 15:29

Ze zijn verplicht je te helpen bij bartsmit. Ga gewoon terug en meld dat je garantie hebt van 2 jaar gelijk waar in België waar je een electronisch apparaat aankoopt.

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3, referral code click here

Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 Jun 2004
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Berichtdoor brooklyn » 13 Sep 2008, 16:04

Ik heb proberen uit te leggen op handen en voeten dat ze verplicht zijn om 2 jaar garantie te geven. Volgens de verkoper is er maar 1 jaar garantie bij bartsmit (het staat zo in hun kaft die in de winkel ligt) en dan moet je bij sony zijn , maar sony zegt de pot op er is maar 1 jaar garantie en bel maar naar test aankoop of gelijk wat.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user

Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 Jun 2004
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Berichtdoor brooklyn » 13 Sep 2008, 16:24

mailtje is al verzonden naar test aankoop , ff wachten op hun reactie
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user

Gebruikersavatar
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 Dec 2006

Berichtdoor Draco888 » 15 Sep 2008, 21:04

brooklyn schreef:Ik heb proberen uit te leggen op handen en voeten dat ze verplicht zijn om 2 jaar garantie te geven. Volgens de verkoper is er maar 1 jaar garantie bij bartsmit (het staat zo in hun kaft die in de winkel ligt) en dan moet je bij sony zijn , maar sony zegt de pot op er is maar 1 jaar garantie en bel maar naar test aankoop of gelijk wat.

Totale BS om u trachten af te schepen. Die 2 jaar garantie is trouwens een EU-richtlijn die alle lidstaten verplicht hebben moeten omzetten. Het geld dus voor alle elektronica producten verkocht in de EU. Ze moeten dus maar al te goed weten dat ze die 2 jaar garantie moeten geven.

PS: betreffende richtlijn is
EU richtlijn 1999/44/EG

lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1843
Lid geworden op: 21 Aug 2006
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Berichtdoor lithion » 15 Sep 2008, 22:15

Eventueel kan je een klacht indien bij de FOD Economie? Een brief schrijven naar Sony kan soms ook geen kwaad. Bart Smit gaat hier ook wel in de fout aangezien zij de verkoper zijn. Ev eens een contact opnemen met de hoofdzetel van Bart Smit?

Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4157
Lid geworden op: 04 Apr 2005
Locatie: België
Bedankt: 83 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor Ken » 16 Sep 2008, 18:03

Bart Smit is de verkoper en dient dus de garantie te geven. Sony heeft niks te maken met de consument, enkel met de retailer in dit geval.

Bart Smit is in de fout. Punt.

Internet = Telenet Business Fibernet 200 200/25Mbps + Orange Surf Extra Card LTE backup
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Orange Arend Pro + Huawei Honor9
TV = Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3, referral code click here

Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 Jun 2004
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Berichtdoor brooklyn » 16 Sep 2008, 19:20

Ik heb al meerdere malen het hoofdkantoor proberen te bereiken maar je geraakt er gewoon niet binnen.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user

Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3670
Lid geworden op: 18 Okt 2003
Locatie: Hasselt
Bedankt: 76 keer
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer

Berichtdoor AnD » 16 Sep 2008, 21:38

2 jaar garantie is het, ik heb een paar maanden nog zoiets gehoord van iemand die ik ken, die had een mp3 speler van Creative en die was ook kapot gegaan binnen de 2 jaar, die man naar exell omdat hij die daar gekocht had en ze zeiden net hetzelfde.

mm2
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 Jan 2004

Berichtdoor mm2 » 17 Sep 2008, 10:24

Hetgeen ik altijd doe in zo'n geval: een brief schrijven ter attentie van de directie naar de hoofdzetel van de betrokken firma (hier Bart Smit).
Daarin leg je het geval chronologisch uit. Wat heb je gedaan op welke datum en in welke winkel ? Voeg ook fotokopies van bewijsstukken bij (bvb aankoopfactuur, herstelbons,...).
Schrijf als slot de kern van het probleem op en wat jij als oplossing voorstelt. En vraag of ze de opvolging van dit slepende probleem willen op zich nemen en je feedback willen geven over een oplossing.

Schrijf vooral alles op een neutrale toon, zonder te dreigen of te schelden.

Ik heb hiermee al meermaals succes geboekt in slepende problemen die ik via de gewone wegen niet opgelost kreeg.

Gebruikersavatar
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 Dec 2006

Berichtdoor Draco888 » 17 Sep 2008, 10:37

Veel bedrijven, in casu de verkopers, trachten zich idd van hun verplichtingen te onttrekken. Nochtans is die wetgeving al een paar jaar in praktijk.

Hier het voorbeeld van iemand op het forum van Kassa (Nl consumentenprogramma) die de problematiek tracht aan te kaarten.

Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 Jun 2004
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Berichtdoor brooklyn » 17 Sep 2008, 12:06

Weet er iemand waar ik moet zijn (correct email adres) bij de FOD Economie.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user

Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 Jun 2004
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Berichtdoor brooklyn » 22 Sep 2008, 14:52

Ok slecht nieuws dus, test-aankoop heeft net gemeld dat er maar 6 maand garantie is ?? idd ik kon het ook niet geloven , die 2 jaar dat je overal is ziet is puur bedrog, en als klant juridisch niet te bewijzen.
bye bye sony bye bye bartsmit dat was mijn laatste koop bij jullie.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user

Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3670
Lid geworden op: 18 Okt 2003
Locatie: Hasselt
Bedankt: 76 keer
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer

Berichtdoor AnD » 22 Sep 2008, 19:05

Inderdaad slecht nieuws. Maar dan kan je kopen wat je wil, je hebt dan toch maar een half jaar garantie ?

duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 23 Apr 2008
Bedankt: 158 keer
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer

Berichtdoor duizend » 22 Sep 2008, 20:31

brooklyn schreef:Ok slecht nieuws dus, test-aankoop heeft net gemeld dat er maar 6 maand garantie is ?? idd ik kon het ook niet geloven , die 2 jaar dat je overal is ziet is puur bedrog, en als klant juridisch niet te bewijzen.
bye bye sony bye bye bartsmit dat was mijn laatste koop bij jullie.


post eens letterlijk wat testaankoop geantwoord heeft, want in hun boekske schrijven ze het toch anders ...

Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 Jun 2004
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Berichtdoor brooklyn » 23 Sep 2008, 09:01

Ze hebben mij opgebeld, ik kan helaas geen mail posten van hun.
Het komt er op neer dat je maar 6 maand garantie hebt in geval van een defect, vanaf 6 maand moet je als klant kunnen aantonen dat er al een defect inzat van in het begin , wat juridisch niet haalbaar is voor de gewone mens. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dit allemaal toepassen maar in het geval sony wel.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user


Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast