Snelheid van draadloos internet: hoe werkt het precies

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Iets dat ik me al 10 jaar afvraag.

Ik heb Orange internet 100/10: ik doe een speedtest, ik haal 70/8 als resultaat
Met de kabel haal ik wel 95/9.5. Waarom haal ik niet ook 9.5 als upload via WiFi? Want de WiFi is duidelijk sterk genoeg, want er kan 70 Mbit geleverd worden.


Ik heb Orange Internet met Speed Boost optie: 400/40 is dit theoretisch. Ik doe een speedtest via Wifi, ik haal 120/20 als resultaat. Met de kabel haal ik 390/38.
Waarom haal ik nu opeens meer dan de 70 Mbit download die ik haalde zonder Speed Boost? Het potentieel van de Wifi is dus duidelijk meer dan 70 Mbit, want nu haal ik opeens 120 Mbit?
Waarom haal ik maar 20 Mbit upload: als 38 Mbit lukt via de kabel, dan toch ook via WiFi zou moeten halen? Want de WiFi is duidelijk sterk genoeg.


Ik lachte altijd met mensen die een duurder abonnement nemen bij Telenet, "om sneller internet te hebben", terwijl het probleem is dat ze te ver van de WiFi zitten en dus daarom maar 5 Mbit halen. Maar experimenteel moet ik vaststellen dat het wel dus in percentages werkt van je maximumsnelheid: ik kan hier geen verklaring voor vinden.
Laatst gewijzigd door Bababa 11 mei 2021, 21:32, in totaal 1 gewijzigd.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Het antwoord is : 'draadloos'. Het zal wel deels te maken hebben met de 'draadloze' elementen in uw keten, en hier en daar interferentie.
Draadloos? verwacht geen wonderen. Maar het kan wel sneller. Ge kunt gerust 1000 Mbps met wifi halen.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Sylvester schreef:Het antwoord is : 'draadloos'. Het zal wel deels te maken hebben met de 'draadloze' elementen in uw keten, en hier en daar interferentie.
Draadloos? verwacht geen wonderen. Maar het kan wel sneller. Ge kunt gerust 1000 Mbps met wifi halen.
Ik denk dat je niet goed mee bent met mijn precieze vraag, of toch alleszins niet de verklaring kent.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ik ben heel goed mee hoor.Wifi en het daarachter liggende LAN en/of WAN werkt in elk geval niet zo 'procentueel' als jij denkt.
Ik haal hier zonder problemen via wifi én via LAN identieke waarden.
Begin al maar eens te zoeken waarom je geen 400/40 haalt via WIFI
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sylvester schreef:Ik ben heel goed mee hoor.Wifi en het daarachter liggende LAN en/of WAN werkt in elk geval niet zo 'procentueel' als jij denkt.
Maar wat is je verklaring dan ? De draadloze componenten in zijn netwerk kunnen niet zien wat zijn upstream limiet is, dus ik vind het ook maar vreemd dat hij draadloos maar 70% van zijn upstream haalt.

Ik merk daar bij mij hier thuis alleszins niets van. Met 200/20, ga ik nog altijd 20 Mbps upstream halen zelfs al zit ik ver van het AP en haal ik down bijlange geen 200.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Begin eens eerst te vertellen wat je allemaal in je netwerk hebt zitten. Is dat alleen de wifi van je kabelmodem? Of heb je eigen router, eigen AP's?
Heb je powerline toestellen? Hoe zit dat in elkaar? Welke clients heb je? Hebben die allemaal hetzelfde probleem? Heb je al eens een test op je GSM gedaan? enz...
In elk geval kan je al zo goed als zeker zijn dat het ergens in die toestellen zit.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Helemaal geen exotische set-up dus daaraan ligt het niet. Router gewoon van Orange, geen AP's, powerlines etc.
Op de iPad en gsm en andere laptops hetzelfde fenomeen. Ga ik bv verder van de router, haal ik bij een speedtest bv. 20/3 op de iPad. Nooit haal ik op een toestel 5/5 of 13/13 zoals ik theoretisch zou verwachten.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Alfi
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2021, 12:14
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dat wifi trager is dan kabel is niet zo boeiend in dit vraag

Wel boeiend is het waarom er blijkbaar meer wifi snelheid beschikbaar is voor download dan voor upload
Want voor de stralingen kan dat toch geen verschil zijn
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

Je bent met de speedtest dan ook niet de wifi aan het testen. Die data moet naar de server en dan ga je zien dat bij de upload de bandbreedte van de modem bepalend is voor de snelheid. Bij download is dat niet per sé het geval, dus een verklaring waarom daar de snelheid met en zonder speedboost verschilt, kan ik niet echt geven. Meten is wel moeilijk, want je moet daar exact dezelfde omstandigheden creëren voor die test, dus zelfde afstand, hoek, temperatuur, luchtvochtigheid, andere clients etc… En mischien is dat dan wel de verklaring: dat dit eigenlijk niet nauwkeurig te meten is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Hier een ZEER GEDETAILLEERDE beschrijving van hoe jouw "5300 Mbps 4x4 router" uiteindelijk een snelheid van 455 Mbps of veel minder met de client heeft.

Conclusie: de client bepaalt de snelheid.

https://www.duckware.com/tech/wifi-in-t ... wifispeeds
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 429
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 53 keer
Recent bedankt: 6 keer

Doe eens een test met iperf (server bedraad aan de router, client wireless)
Het verklaart niet waarom je upload naar het internet trager is naar het internet maar je zou wel gelijkaardige snelheden moeten zien down/up
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Net hier eens een speedtest gedaan via wifi: 99,7 down en 9,58, upload.

Ik heb hier wel alles met AP's van Ubiquiti icm Mac. Hier ook Orange 100/10.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”