5G bij digi
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 43 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik stoor niet, het probleem is dat Telenet geen kabelversterkers plaatst met mantelstroomfilters, want die zijn duurder.DidierS schreef: 1 week geleden Als jij buren stoort, moet je toch even hand in eigen boezem steken en desnoods je vermogen verlagen... Maar das een heel andere discussie...
Dit kwam ik te weten van een zendamateur die bij Telenet werkt.
Nadat Telenet die versterkers heeft vervangen, na lang aandringen want hun storingsmonteur geloofde me niet, is er geen enkel probleem meer.
Verder zijn Fritzboxen niet RFI resistent, ik heb dit gemeld bij AVM en ze gingen het onderzoeken, maar nooit meer iets gehoord.
Er zijn normen waar apparatuur aan moet voldoen, heel veel inclusief bijna heel Telenet en Proximus voldoen niet aan de normen.
Toen ik dat probleem had met Telenet zat ik maar met 100W, had niet eens een amplifier. Het probleem lag niet bij mij, BIPT is hier wezen meten.

Groeten Joop.
EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
EDPnetFix 100/35mbit
VDSL Draytek 2865AX
Fritzbox 5690Pro - Voip only
Drayek 3x AP805 Mesh
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
Devices Fritz 1260 - remote Wifi-bridge
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Vanavond liep ik buiten nog even rond en viel me tijdens een telefoongesprek ineens iets op: mijn toestel switchte een aantal keer tussen 'LTE' en '5G'. Ik wou mijn bevindingen posten, maar het forum leek even onbereikbaar te zijn.
Ondanks mijn boerendorpje, een tijdje terug toch opgemerkt dat er enkele attesten van Citymesh Mobile te bespeuren waren op de zendantennekaart van Omgeving Vlaanderen rondom mij, waarvan sommigen al in eind 2023 en begin 2024 gedaan waren. Tot mijn grote verbazing bleek ik daar mogelijks zonet dus mee verbonden te zijn.
Dit geeft Field Test Mode aan wanneer ik op het Proximusnetwerk zit:

Bij 'capabilities' staat 'SA+NSA', maar je krijgt enkel toegang tot 4G.
Dit zag ik vanavond:

Bij 'capabilities' staat enkel 'LTE'.
Om de zoveel tijd verspringt het echter naar '5G NSA':

Zoals in dit topic ook al werd aangegeven, ontvang ik volgens mij enkel band 3 en 8 van DIGI.
Ondanks al dit wordt er daaronder wel enkel informatie m.b.t. LTE getoond. Wanneer je 5G gebruikt, verschijnt er normaal ook een vak met 'NR', dus geen idee of dat is omdat de verbinding nooit lang stand houdt (je ziet NR-informatie op iPhone meestal pas als je de verbinding echt 'gebruikt', want tijdens idle rust je op LTE) of het gewoon om een bug gaat.
Ik heb 2 verschillende cellen van band 3 zien verschijnen wanneer één daarvan ontvangen wordt, geeft hij '5G NSA' als capability aan en verschijnt ook effectief het 5G-icoontje.

Daarnaast switcht het constant tussen het netwerk van Proximus en DIGI. Mijn kennis rijkt niet ver genoeg om te weten of de mogelijkheid bestaat CA te bekomen met spectrum van beide netwerken, of dat beide netwerken echt afzonderlijk van elkaar werken (maar daar lijkt het niet op, aangezien er duidelijk ook cellen van Proximus verschijnen onder 'other LTE bands' en er vlekkeloos tussen beide geswitcht kan worden). Tijdens een gesprek met VoLTE lijkt hij wel DIGI te verkiezen.
Latency lijkt wel een 3 à 4 keer hoger te zijn via het DIGI-netwerk (75-110 ms naar de snelst reagerende locaties) t.o.v. het Proximusnetwerk (quasi altijd + 25 ms).
Op onze watertoren zou een site van Citymesh Mobile moeten zijn, alsook twee in het naburig dorpje. Ik woon van alle 3 misschien net te ver om ze echt goed te ontvangen (vooral 1800 MHz (en hoger?)). Als ik morgen of overmorgen eens tijd heb, zal ik eens zien wat het geeft als ik mij dichter naar die sites begeef.
Ik heb 3 MHz bandbreedte op band 8 (900 MHz) en 2 × 20 MHz op band 3 (1800 MHz) zien verschijnen (al lijkt dat laatste niet te kloppen met een andere post dat ik hier ooit eens zag).
Ondanks mijn boerendorpje, een tijdje terug toch opgemerkt dat er enkele attesten van Citymesh Mobile te bespeuren waren op de zendantennekaart van Omgeving Vlaanderen rondom mij, waarvan sommigen al in eind 2023 en begin 2024 gedaan waren. Tot mijn grote verbazing bleek ik daar mogelijks zonet dus mee verbonden te zijn.
Dit geeft Field Test Mode aan wanneer ik op het Proximusnetwerk zit:

Bij 'capabilities' staat 'SA+NSA', maar je krijgt enkel toegang tot 4G.
Dit zag ik vanavond:

Bij 'capabilities' staat enkel 'LTE'.
Om de zoveel tijd verspringt het echter naar '5G NSA':

Zoals in dit topic ook al werd aangegeven, ontvang ik volgens mij enkel band 3 en 8 van DIGI.
Ondanks al dit wordt er daaronder wel enkel informatie m.b.t. LTE getoond. Wanneer je 5G gebruikt, verschijnt er normaal ook een vak met 'NR', dus geen idee of dat is omdat de verbinding nooit lang stand houdt (je ziet NR-informatie op iPhone meestal pas als je de verbinding echt 'gebruikt', want tijdens idle rust je op LTE) of het gewoon om een bug gaat.
Ik heb 2 verschillende cellen van band 3 zien verschijnen wanneer één daarvan ontvangen wordt, geeft hij '5G NSA' als capability aan en verschijnt ook effectief het 5G-icoontje.

Daarnaast switcht het constant tussen het netwerk van Proximus en DIGI. Mijn kennis rijkt niet ver genoeg om te weten of de mogelijkheid bestaat CA te bekomen met spectrum van beide netwerken, of dat beide netwerken echt afzonderlijk van elkaar werken (maar daar lijkt het niet op, aangezien er duidelijk ook cellen van Proximus verschijnen onder 'other LTE bands' en er vlekkeloos tussen beide geswitcht kan worden). Tijdens een gesprek met VoLTE lijkt hij wel DIGI te verkiezen.
Latency lijkt wel een 3 à 4 keer hoger te zijn via het DIGI-netwerk (75-110 ms naar de snelst reagerende locaties) t.o.v. het Proximusnetwerk (quasi altijd + 25 ms).
Op onze watertoren zou een site van Citymesh Mobile moeten zijn, alsook twee in het naburig dorpje. Ik woon van alle 3 misschien net te ver om ze echt goed te ontvangen (vooral 1800 MHz (en hoger?)). Als ik morgen of overmorgen eens tijd heb, zal ik eens zien wat het geeft als ik mij dichter naar die sites begeef.
Ik heb 3 MHz bandbreedte op band 8 (900 MHz) en 2 × 20 MHz op band 3 (1800 MHz) zien verschijnen (al lijkt dat laatste niet te kloppen met een andere post dat ik hier ooit eens zag).
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 14 keer
Hier nog geen 5G gezien. Wel is de gesprekskwaliteit de laatste week erg slecht, tot zelfs onverstaanbaar. Niet het geval zoals bij VoIP wanneer je packet loss hebt, maar gewoon een hele slechte bitrate precies. Ook merk ik weer dagelijks dat ik regelmatig meerdere minuten zonder signaal val, op plaatsen waar tot de week ervoor gewoon prima signaal was.
-
- Official
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 37 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Dag Nordic,Nordic schreef: 2 dagen geleden Hier nog geen 5G gezien. Wel is de gesprekskwaliteit de laatste week erg slecht, tot zelfs onverstaanbaar. Niet het geval zoals bij VoIP wanneer je packet loss hebt, maar gewoon een hele slechte bitrate precies. Ook merk ik weer dagelijks dat ik regelmatig meerdere minuten zonder signaal val, op plaatsen waar tot de week ervoor gewoon prima signaal was.
Onze excuses voor deze verbindingsproblemen. Stuur het DIGI Care Team gerust een mailtje via [email protected] zodat onze technische afdeling dit kan onderzoeken.
Groeten,
Noah van DIGI