Fiber aanvragen

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
Yera
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2021, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Op het perceel naast ons huis was er een bouwval ontstaan door een erfenis ruzie van de kinderen

Nadat via rechtbank dit verplicht verkocht is, zijn er nu 12 appartementen gekomen door een promotor

Nu blijkt dat dit gebouw voorzien is van proximus fiber

Na contact met proximus blijkt dat ze echter geen intentie hebben om de verdere buurt aan te sluiten

Wat kunnen we met de buurt ondernemen om dit toch te bekomen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dit betreft een samenwerkingsverband tussen Proximus en de projectontwikkelaar. Er zullen financiële afspraken gemaakt zijn, met andere woorden de projectontwikkelaar draagt een groot deel van de aanlegkosten en rekent dit door bij de verkoop van de appartementen.

Proximus gaat dit niet doen voor individuele particulieren in bestaande woningen omdat de aanlegkosten te hoog zijn en de particulieren die kost doorgaans niet zullen willen betalen.

Als buurt kan je eventueel samen met het gemeentebestuur wel een partner zoeken die de aanlegkosten op zich wil nemen.
Bijvoorbeeld https://fiberklaar.be
Maar voor drie man en een paardenkop gaat men nooit fiber aanleggen.
Als je erin slaagt een hele gemeente enthousiast te krijgen voor fiber, dan zal Fiberklaar wel interesse tonen.

Anders moet je maar eens contact opnemen met https://www.eurofiber.be of ze jouw buurt willen aansluiten op fiber en tegen welke prijs.
biot
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 9 keer

raf1 schreef:Als buurt kan je eventueel samen met het gemeentebestuur wel een partner zoeken die de aanlegkosten op zich wil nemen.
Bijvoorbeeld https://fiberklaar.be
Maar hoe overtuig je een buurt? Het lijkt me dat de gemiddelde Vlaming het prima vindt om van voren en langs achter gepakt te worden door het duopoly, censuur en immer stijgende prijzen inbegrepen.

Ik zou absoluut niet weten welk argument te gebruiken tegen een tevreden Proximus of Telenet gebruiker.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Om de buurt te overtuigen moeten de opties voor internet daar slecht zijn. Slecht volgens de perceptie van de gewone consument. Een formule zoals Scarlet Trio is populair.

Dus de specs daarvan - 50Mbps down, 4Mbps up, 500 GB quota zonder smallband - is wat een gewone gebruiker gaat beschouwen als goed. Er is dan ook geen reden om fiber te willen als dat haalbaar is.

Voor mij persoonlijk zie ik ook geen toegevoegde waarde voor fiber zoals het nu is. Fiber kan aanzienlijk sneller zijn dat wat nu kan. Maar vanaf een specifiek punt is snel snel genoeg. Dat punt zal verschillen van persoon tot persoon en gebruik.
Yera
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2021, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Welke kost spreken we over?

Als men een beetje inzicht had,
zou men toch bij de aanleg van deze fiber de buurt bevragen…
Hier zijn in dezelfde straat meerdere bedrijven/kantoren die interesse hebben…

Van de 12 appartementen is er slechts 1 effectief aangesloten op fiber, de overige zitten op de kabel
achaos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 143
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Telenet is veel agressiever in hun promoties voor nieuwbouw. Eenmaal aangesloten veranderen de meeste mensen niet meer.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Welke promotie van Telenet heb ik dan gemist? Vijf jaar geleden kregen we bij Telenet niets. Proximus bood ons 1 jaar lang gratis internet/tv/telefonie aan waar we gretig gebruik van gemaakt hebben. Helaas op dat moment geen glasvezelaansluitingen. Het hele project was al in opbouw toen ze begonnen met alle nieuwbouw aan te sluiten op glasvezel.

Alle kavels van dezelfde ontwikkelaar die daarna gebouwd zijn (of worden) hebben wel glasvezel.
achaos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 143
Lid geworden op: 04 mei 2006, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

6 maanden gratis Whoppa of whop , waarschijnlijk omdat Proximus er ook zit met hun fiber.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

LOLLL

Dus vroeger kon ik hier Fiber bestellen en nu plots niet meer terwijl de buurman het wel kan :lol:
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier kon het eerst ook, maar die eerdere aanvraag die kon was denk ik een fout van Proximus. Bij EDPnet en de andere aanbieders was het nooit mogelijk. Fiberklaar komt wel, maar slechts in een deel van de stad en Proximus gaf toen aan dat iedereen aangesloten kon worden.

Ik snap ook niet helemaal waarom ze het niet gewoon doortrekken, ze doen nu een stukje centrum, dan onze wijk niet en dan komt het industriegebied dat al aangesloten zit. Dus waarschijnlijk moeten ze hier zelfs langs om de fiber op elkaar aan te sluiten :p
Laatst gewijzigd door marzman 18 aug 2021, 12:44, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ahnee hier is het geen fout vermoed ik want bij edpnet kon je het ook bestellen ;)

Het ligt hier in de straat en zowel het huisnummer voor mij als na mij kan fiber hebben.
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Hier zijn ze al even bezig de binnenstad te voorzien van glasvezel. Ik keek laatst of ik al kon aansluiten en voor de professionele klant kan het, maar als particulier nog niet...

Fiber en de splitter hangt al aan de gevel.
Waarschijnlijk nog even wachten...
-*-
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Stop eens met dat jaloers maken :-D
Stuur ze maar het Noorden van de Limburg :angel:
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

Eigenlijk snap ik niet waarom het zo moeizaam gaat? In mijn dorp hebben er nu echt ontzettend veel straten opengelegen voor alles en nog wat, met aan de borden te zien nog many te come. Waarom maken ze van zo'n gelegenheid geen gebruik om daar glasvezel in te duwen?

Als ik het goed begrijp ligt er al fiber tot aan de ROP? Het is hier op de meeste plaatsen dan toch echt maar een klein stuk, gezien de hoeveelheid rops hier en het feit dat bijna elk willekeurig adres hier in een lijntestresultaat van 100/40 teruggeeft. Maar mss daarom ook net dat ze het minder belangrijk vinden...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Das hier op sommige plekken juist hetzelfde :bang:
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Indigiswe schreef:Als ik het goed begrijp ligt er al fiber tot aan de ROP? Het is hier op de meeste plaatsen dan toch echt maar een klein stuk, gezien de hoeveelheid rops hier en het feit dat bijna elk willekeurig adres hier in een lijntestresultaat van 100/40 teruggeeft. Maar mss daarom ook net dat ze het minder belangrijk vinden...
Ik denk dat dit niet eens meeweegt. Hier geeft een snelheidstest 13mbit aan de laatste keer dat ik keek in een wijk met 300 woningen die straks ingesloten is door wijken die wel op glasvezel zitten en een hogere snelheid halen op diezelfde check. Waarschijnlijk kijken ze puur hoe veel moeite het kost en hoe veel huishoudens ze er als klant mee denken binnen te halen.
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Misschien heb je hier iets aan:
Hoeveel kost de aanleg van een fiberaansluiting?
Vooraleer we uw gebouw op ons netwerk aansluiten komen we ter plaatse om in te schatten hoe we dit best doen en hoeveel dit kost. Wij maken een bestek en komen tussen in de kosten voor een bedrag van maximaal € 1.550. In de meeste gevallen betekent dit dat de aansluiting van uw gebouw op ons netwerk volledig gratis is. Mocht er toch een kost voor u zijn, heeft u altijd de mogelijkheid uw bestelling te annuleren. De tussenkomst van maximaal € 1.550 is geldig gedurende 3 maanden nadat u werd ingelicht over de mogelijkheden van fiberaansluiting. Voor meer informatie over de exacte voorwaarden van deze aanbieding kunt u contact opnemen met uw Customer Support Officer of bellen naar 0800 22 200.
Dit is wel voor de professionele klanten.
-*-
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

marzman schreef:Ik denk dat dit niet eens meeweegt.
Denk het ook niet, maar de enige reden die ik kon bedenken was dat voor veel klanten de service wel ok is (aka dat er andere klanten zijn, zoals bij u, die meer prioriteit zijn). Maar volgens mij wordt er ook niet zo diep over nagedacht.
Ik zou eerlijk ook eerder voor VDSL XL (100/40) kiezen bij edp dan hun fiberaanbod voor dezelfde prijs: 110/10...
marzman schreef:Waarschijnlijk kijken ze puur hoe veel moeite het kost en hoe veel huishoudens ze er als klant mee denken binnen te halen.
Idd maar ergens hebben ze zo nu wel een kans gemist om weer een stuk van hun infrastructuur meer future proof te maken. Ik denk niet dat die straat nog zomaar eens opengaat in de volgende 10 jaar..... ben niet helemaal mee met hun aanpak, maar soit :P
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”