Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:. Anderzijds: waarom drie fiber providers (met elk zijn internet providers)?
Dat is het typische probleem, samenwerken, niet alleen in België hoor.
Sebiet moet je een gigantische bundel binnentrekken om dan toch maar de keuze te hebben tussen 50 ISP's :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik heb dan ook nog een vraag. Aanbod van edpnet via fiberklaar is 100/10 profiel, hun instap abo zeg maar voor de prijs van vdsl xl. Hier op de site beweert edpnet dat ze geen hogere snelheid krijgen van proximus. Maar fiberklaar is een open netwerk, voor iedereen toegankelijk. Ik begrijp dus niet waarom edpnet hier beweert dat hun snelheid gecapped wordt door proximus. Als ik ooit naar fiber zou gaan, ligt rapidxs met hun prijs en aanbod in de bovenste lade. Ten koste van edpnet bij wie ik toch al vele jaren klant ben.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:Maar fiberklaar is een open netwerk, voor iedereen toegankelijk. Ik begrijp dus niet waarom edpnet hier beweert dat hun snelheid gecapped wordt door proximus.
Omdat EDPnet gekozen heeft om geen overeenkomst met Fiberklaar af te sluiten en geen eigen apparatuur in de glasvezelwijkcentrales te plaatsen.
EDPnet heeft een overeenkomst met Proximus Wholesale en ze bieden inderdaad profielen aan uit het Proximus Bitstream Fiber GPON-aanbod
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Beetje tegenstrijdig vind je niet ? Je biedt een dienst aan via een bepaalde leverancier maar je sluit er geen overeenkomst mee af? Waar zit het voordeel voor edpnet om op deze manier te handelen ?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

EDPnet neemt gewoon een dienst af bij Proximus.
Zij werken dus niet met apparatuur.

Fiberklaar biedt glasvezels aan, maar de apparatuur die deze aanstuurt/belicht/switcht/routeert niet. Proximus doet dit en biedt dit zo aan. En EDPnet neemt zo af.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Fiber, ingewikkelder dan je denkt. Het is een Bing ding.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:Je biedt een dienst aan via een bepaalde leverancier maar je sluit er geen akkoord mee af?
De leverancier van EDPnet is Proximus. En Proximus heeft een overeenkomst met Fiberklaar en plaatst haar apparatuur in de glasvezelwijkcentrales.
Jack Daniels schreef:Waar zit het voordeel voor edpnet om op deze manier te handelen ?
Het is vooral heel erg gemakkelijk. EDPnet gebruikt een quasi identiek bedrijfsproces om fiber of VDSL2 op te leveren in heel België.
Dus financieel gezien is die werkwijze heel transparant en zonder risico.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

raf1 schreef: Dus financieel gezien is die werkwijze heel transparant en zonder risico.
Maar daarom niet de meest winstgevende (voor edpnet)?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Bij een kabelverdeler en een rop (staat hier meer open dan dicht in de straat) , lex ... kan ik me wel wat bij voorstellen. Glasvezelcentrale? Waar staat dat ding?

Misschien dat edpnet uitleg wil geven over haar strategie? Of zou dit teveel interne keuken zijn. Is misschien het minste risico inderdaad. Voor zover ik weet (ben jaren goedkoop klant geweest) had dommel eigen ADSL2+ dslams (noemde BRUO aanbod dacht ik) ... ik ben jaren klant geweest dus misschien is mijn apparatuur wel betaald geweest.. maar risico zullen ze daar wel genomen hebben denk ik.
Voor zover ik het technische begrijp (moet me nog eens inlezen) gebruikt Px op het eigen netwerk GPON maar bij fiberklaar (iedereen eigen vezel)is dit eigenlijk niet nodig. Eigenlijk dark fiber waar al de rest ingevuld mag worden door de ISP?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:Maar daarom niet de meest winstgevende (voor edpnet)?
Als je per Fiberklaar-regio genoeg klanten kan vinden zal dat winstgevender zijn. Maar het vergt eerst investeringen en klanten afsnoepen van Telenet en Proximus is niet zo eenvoudig.
Fluppeke schreef:Glasvezelcentrale? Waar staat dat ding?
Op vrije (gemeente)grond die Fiberklaar aankoopt. (hier kruispunt Vlasstraat/Klapperbeekstraat in Sint-Niklaas)
Afbeelding
Fluppeke schreef:Voor zover ik het technische begrijp (moet me nog eens inlezen) gebruikt Px op het eigen netwerk GPON maar bij fiberklaar (iedereen eigen vezel)is dit eigenlijk niet nodig. Eigenlijk dark fiber waar al de rest ingevuld mag worden door de ISP?
Zoiets ja, maar alle ISP's op het Fiberklaar-netwerk gebruiken GPON-apparatuur. Da's het goedkoopst momenteel.
Bijlagen
pop_fiberklaar.jpg
(498.3 KiB) Nog niet gedownload
biot
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 9 keer

krisken schreef:4. Het is dankzij het BIPT dat de coax en telefoonkabel al jaren toegankelijk zijn voor iedereen. Dus ja, je mag die marionetten vertrouwen.
Het is dankzij de EU telecom directive van 1998 dat er een openbare markt is voor telecom diensten. Het BIPT is, zoals fluppeke eerder zei, een marionet die meer tegen- dan meewerkt wat betreft die markt.

De regering beschermt het Proximus dividend door middel van 1. hoofdaandeelhouder te zijn van Proximus, en 2. door het BIPT.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De regering beschermt het Proximus dividend door middel van 1. hoofdaandeelhouder te zijn van Proximus, en 2. door het BIPT.[/quote]
En hoelang is het reeds dat Telenet haar kabel openbaar heeft gemaakt? Sinds 2015 ofzo? Dus mochten ze werkelijk zo pro Proximus zijn, dan zouden ze dit al veel eerder gefixed hebben hé.

Overigens over kleinere aanbieders gesproken die bezig zijn met fiber : wie kent er becactus? :-)
https://www.becactus.be/

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

En om even terug te komen op het lassen van glasvezel
https://www.hln.be/antwerpen/glasvezell ... ~a3058f7a/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nu nog een Userbase-fiber :banana:
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Fiberklaar heeft zijn publiturbo blijkbaar aangezet.
Daarstraks iemand aan de deur die wat vragen wou stellen over Fiberklaar. Direct gezegd dat ik al ingeschreven was via EDPnet en blijkbaar denken ze dan direct aan Px. In elk geval vroeg ze nogmaals bij welke provider ik was Px of TN. Nee, EDPnet dus.. OK, ik zal het aanduiden...
Ik denk dus dat het eerder Px is die deze mensen rondstuurt om nog zieltjes te winnen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Logisch éh ... Fiberklaar werkt in opdracht van PX.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Dat ze dan zeggen dat ze voor Px rondlopen...
Nu goed, ik ga er van uit dat ze meestal hun sales pitch wel kunnen afsteken en mensen naar Px pushen i.p.v. bv. EDPnet. Ze probeerde in elk geval met "hebt u een TV abo...?" Nee dus.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jack Daniels schreef:
raf1 schreef: Dus financieel gezien is die werkwijze heel transparant en zonder risico.
Maar daarom niet de meest winstgevende (voor edpnet)?
Maar misschien die met de minste eigen investeringen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ondertussen is de deadline (2 mei) verstreken voor mijn regio (Dampoort, Sint‑Amandsberg en Oostakker) en wacht ik (alsnog met enige spanning) een nieuwsbericht af dat ze er mee door gaan :)
Philiper
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

Digicafé schreef:Geen idee hoe je technisch hier op deze forumsoft een discussie kunt verplaatsen naar een ander topic.

We zullen hier verder gaan :D
Digicafé schreef: * er komt slechts één fiberkabel in een gegeven straat en de woningen, en dat is maar goed ook.
Ik heb hier glasvezel liggen van zowel proximus en telenet (helaas niet van fiberklaar)
Digicafé schreef: * de dag na de installatie van de kabel door Fiberklaar werd mijn dochter in haar appartement al gecontacteerd voor het verder in huis trekken, gratis van de interne installatie door ... Proximus ! Op de vraag of er dan een abonnement werd toegezegd werd ontwijkend geantwoord, maar het is wel duidelijk dat Fiberklaar de vordering van hun werkzaamheden straat per straat doorspeelt aan Proximus.
Klopt Fiberklaar geeft deze info door aan de providers zo kan je ook bij Rapid XS, Multifiber en edpnet een check doen of je aansluitbaar bent.
Proximus is gewoon iets agressiever in hun marketing en klanten werving (iets wat ook niet altijd gesmaakt wordt bij fiber klaar https://www.hln.be/edegem/supersnel-gla ... ~a43d3667/)
Digicafé schreef: * de andere providers komen inderdaad ook in aanmerking maar ... worden door Fiberklaar duidelijk buiten de loop gehouden.

De verbinding is dus wel duidelijk.
Klopt dus niet maar die hebben gewoon minder financiële middelen middelen dan Proximus hellaas.
Alle providers zijn ook vertegenwoordigd op de info avonden.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Ik volg je in grote lijnen behalve waar je schrijft dat je een fiber hebt van Telenet ... want die bestaat niet.
Telenet zet omstandig uiteen op zijn website dat ze met hun "hybride" hetzelfde resultaat garanderen maar het is geen fiber pur sang.

[quote] 1. Klaar voor de toekomst, zónder graafwerken
Ons hybride glasvezel-coaxnetwerk is van meet af aan gebouwd op groei. Het is geen verouderde technologie en moet dus niet vervangen worden. Het Telenet-netwerk groeit makkelijk mee met uw behoeften, er zijn geen graaf- of boorwerken nodig die een impact op uw business kunnen hebben. [end quote]

Op langere termijn lijkt me dat toch betwistbaar, maar ik kan begrijpen dat ze niet met aarts-concurrent Proximus op dezelfde kabel willen ...
Philiper
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

Digicafé schreef:Ik volg je in grote lijnen behalve waar je schrijft dat je een fiber hebt van Telenet ... want die bestaat niet.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 67#p797649

:D Word wel voorlopig naar coax omgezet
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Volgens mij zitten ze bij Telenet dan ook met een immens probleem, want hoe ze een fiber op die interne fiber gaan aansluiten blijft een open vraag, als ze geen tweede fiberkabel in de straat mogen leggen (wat bij mijn weten de gemeentes niet zullen toestaan).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8270
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Digicafé schreef:(wat bij mijn weten de gemeentes niet zullen toestaan).
Dezelfde gemeentes (of hun politieke verkozen) die maar wat financiële belangen hebben bij het welzijn van Telenet? Die zouden dat niet toestaan, denk je?

In heel wat straten lopen er nu al 2, 3, 4 of zelfs meer fiberconduits parallel. Proximus/Fluxys zijn de residentiële die je kent, maar er zijn er nog een pak meer die je niet kent. Talloze netwerken van de overheid (inclusief Infrabel), en dan andere grote spelers zoals Lumen (ex-Level 3), Colt, Versatel etc. Die lopen voor aanzienlijke delen ook door residentiële straten, veelal aangelegd nadat er een vaag "wij breken uw voetpad even open" berichtje in uw bus zat.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Waar mogelijk legt Fiberklaar alvast op de gevels van de huizen...
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Klopt ook niet. Hier in Sint-Niklaas zijn ze alles ondergronds aan het aanleggen, terwijl het gewoon rijhuizen zonder voortuin zijn.

Proximus daarentegen gebruikt de gevel waar mogelijk.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Fallschirmjaeger schreef:Klopt ook niet. Hier in Sint-Niklaas zijn ze alles ondergronds aan het aanleggen, terwijl het gewoon rijhuizen zonder voortuin zijn.

Proximus daarentegen gebruikt de gevel waar mogelijk.
Dit klopt ook niet. Hier is alles via de stoepen behalve in het centrum. Er zijn hier ook straten met enkel huizenrijen zonder voortuin, ook daar gaat men niet tegen de gevel. Er is al veel gezegd over de logica maar ik heb het nog niet direct kunnen vinden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Fallschirmjaeger schreef:Klopt ook niet. Hier in Sint-Niklaas zijn ze alles ondergronds aan het aanleggen, terwijl het gewoon rijhuizen zonder voortuin zijn.

Proximus daarentegen gebruikt de gevel waar mogelijk.
klopt ook niet.
Hier bij mij in 't straat ligt alles onder de grond en ik woon in een rijhuis in een steenweg met quasi exclusief lintbebouwing.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Dizzy schreef:
Fallschirmjaeger schreef:Proximus daarentegen gebruikt de gevel waar mogelijk.
Dit klopt ook niet. Hier is alles via de stoepen behalve in het centrum. Er zijn hier ook straten met enkel huizenrijen zonder voortuin, ook daar gaat men niet tegen de gevel. Er is al veel gezegd over de logica maar ik heb het nog niet direct kunnen vinden.
Proximus legt zelf geen fiber dus dat slaat nergens op.
De regel is mij uitgelegd toen ik toestemming moest geven voor het plaatsen langs de gevel. Elke eigenaar tussen 2 straathoeken, dus in een rij huizen moet akkoord zijn om over de gevel te gaan. Is er één die de toestemming niet geeft dan moeten ze daar ondergronds. En om niet constant op en neer te gaan, gaat dan de ganse rij ondergronds.
Philiper
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

Digicafé schreef:
Dizzy schreef:
Fallschirmjaeger schreef:Proximus daarentegen gebruikt de gevel waar mogelijk.
Dit klopt ook niet. Hier is alles via de stoepen behalve in het centrum. Er zijn hier ook straten met enkel huizenrijen zonder voortuin, ook daar gaat men niet tegen de gevel. Er is al veel gezegd over de logica maar ik heb het nog niet direct kunnen vinden.
Proximus legt zelf geen fiber dus dat slaat nergens op.
Proximus legt wel degelijk fiber zelf of in onderaanneming natuurlijk (Geen fiberklaar)
https://www.proximus.be/nl/id_cr_optica ... -wijk.html
Digicafé schreef: De regel is mij uitgelegd toen ik toestemming moest geven voor het plaatsen langs de gevel. Elke eigenaar tussen 2 straathoeken, dus in een rij huizen moet akkoord zijn om over de gevel te gaan. Is er één die de toestemming niet geeft dan moeten ze daar ondergronds. En om niet constant op en neer te gaan, gaat dan de ganse rij ondergronds.
Klopt want fiberklaar wil rap zo veel mogelijk aansluiten dus de gevel is de snelste oplossing
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Hier zijn het inderdaad werken van PX door onderaannemer, geen fiberklaar dus.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
zeromancer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Tienen Centrum komt proximus eens deze dagen langs (volgens brief in de bus)
Zij zullen alles aan de gevel hangen staat er.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Pffff, ik weet het niet meer. Ik zie op de site van The Last Mile dat ik voor mijn straat nu een fiber aansluiting kan reserveren. En over afzienbare tijd zal hier wel iets in de bus zitten om een aansluiting bij fiberklaar te nemen. En in randgemeenten van Dendermonde is proximus ook bezig met uitrol van fiber. Kan toch moeilijk 3 glasvezel kabels naar binnen laten brengen???
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

zeromancer schreef:Tienen Centrum komt proximus eens deze dagen langs (volgens brief in de bus)
Zij zullen alles aan de gevel hangen staat er.
Dat stond er ook op mijn brief, maar een paar dagen erna lag de stoep open. :roll:
zeromancer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 feb 2013, 14:34
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

cadsite schreef:
zeromancer schreef:Tienen Centrum komt proximus eens deze dagen langs (volgens brief in de bus)
Zij zullen alles aan de gevel hangen staat er.
Dat stond er ook op mijn brief, maar een paar dagen erna lag de stoep open. :roll:
Heb jij enig idee of je zelf mag kiezen waar de intro zich zal bevinden? Bij ons komt telenet binnen in de inkom hal maar ik zou fiber veel liever op de zolder laten binnenkomen zodat die op de router die daar staat kan connect worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Digicafé schreef:De regel is mij uitgelegd toen ik toestemming moest geven voor het plaatsen langs de gevel. Elke eigenaar tussen 2 straathoeken, dus in een rij huizen moet akkoord zijn om over de gevel te gaan. Is er één die de toestemming niet geeft dan moeten ze daar ondergronds. En om niet constant op en neer te gaan, gaat dan de ganse rij ondergronds.
Er is geen toestemming nodig van de eigenaar. Hiervoor geld het "gevelrecht".
Ze mogen hun netwerk aanleggen op gevels die grenzen aan de openbare weg, en zelfs werken uitvoeren op privégrond als dat nodig is.
Je kan die toestemming niet weigeren ...
Wat er wel gebeurt is dat ze met de eigenaar in overleg gaan (hoe de kabel het best aangebracht wordt, etc ).
zeromancer schreef:Heb jij enig idee of je zelf mag kiezen waar de intro zich zal bevinden? Bij ons komt telenet binnen in de inkom hal maar ik zou fiber veel liever op de zolder laten binnenkomen zodat die op de router die daar staat kan connect worden.
In overleg, en als het technisch mogelijk is, kan er heel wat besproken worden :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Digicafé
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 apr 2022, 11:29
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Gevelrecht is er enkel voor publieke nutsbedrijven en daar valt Fiberklaar dus niet onder.
Proximus en Telenet wél...

Er werd mij zelfs expliciet gezegd dat ik me kon verzetten, maar ik had géén reden om dat te doen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9748
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Hahaha, overleg. De avond voor de werken rap iets in de bus. De volgende ochtend zijn ze al aan het graven.

Tijdens het "overleg" is het van ja, ja, alles wordt in oorspronkelijke staat terug gebracht. 2 dagen later lijkt uw straat op Marioepoel. Planten in voortuin gewoon op een hoop gegooid. Na een klacht zijn ze deze wat komen "arrangeren" met wat verse grond en wat lege blikjes als fundering. Bij het lassen rijdt de lasser met zijn bestelwagen lekker over de zieltogende plantjes. Laat ons zeggen dat het overleg even goed loopt als dat tussen Rusland en Oekraïne.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

NuKeM schreef:Ondertussen is de deadline (2 mei) verstreken voor mijn regio (Dampoort, Sint‑Amandsberg en Oostakker) en wacht ik (alsnog met enige spanning) een nieuwsbericht af dat ze er mee door gaan :)
uw lijden is voorbij:

https://fiberklaar.be/we-maken-gent-dam ... oor-fiber/
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dizzy schreef:Hahaha, overleg. De avond voor de werken rap iets in de bus. De volgende ochtend zijn ze al aan het graven.

Tijdens het "overleg" is het van ja, ja, alles wordt in oorspronkelijke staat terug gebracht. 2 dagen later lijkt uw straat op Marioepoel. Planten in voortuin gewoon op een hoop gegooid. Na een klacht zijn ze deze wat komen "arrangeren" met wat verse grond en wat lege blikjes als fundering. Bij het lassen rijdt de lasser met zijn bestelwagen lekker over de zieltogende plantjes. Laat ons zeggen dat het overleg even goed loopt als dat tussen Rusland en Oekraïne.
Foto's nemen voor ze beginnen dan is "oorspronkelijke staat" ineens gedefinieerd en niet afgeven tot het in orde is.
Heb het hier ook al twee keer gedaan.
Door den duur komen ze op hun knieeen vragen of het goed is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”