Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
StijnEu
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2022, 19:13

Blijkbaar is er nog steeds wat onduidelijkheid mbt het al dan niet beschikbaar zijn van de Telenet diensten op het netwerk van Fiberklaar. Ik kan jullie bij deze verzekeren dat deze niet beschikbaar zijn op het netwerk van Fiberklaar en dat hiervoor ook geen plannen zijn in de nabije toekomst. Laat jullie dus niets wijs maken op de infomomenten van Fiberklaar.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Flying schreef:Is dat van Telenet voor straatkasten of is het ook FttH?
Telenet legt nu ook (onafgewerkte) FttH aan terwijl de sleuf van Fiberklaar openligt. Maar die Telenet-fiber zal nog niet zo snel operationeel worden.
Vorig jaar heeft Liberty Global besloten dat EuroDOCSIS-versie 4.0 niet meer kan tippen aan 10 Gbps XGS-PON waar Proximus eind dit jaar mee begint. Dus Telenet geeft eigenlijk toe dat coax in België einde verhaal is...
StijnEu schreef:Ik kan jullie bij deze verzekeren dat deze niet beschikbaar zijn op het netwerk van Fiberklaar en dat hiervoor ook geen plannen zijn in de nabije toekomst.
Tenzij Telenet-klanten massaal overstappen naar providers op het Fiberklaar-netwerk.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat heeft vooral te maken met de berichten van PX over hun snelheidsverhogingen. Telenet heeft altijd fors ingezet in het communicatie op het punt snelheid. Nu de fakkel aan PX geven zal pikken. Coax heeft zeker nog mogelijkheden maar ze hebben dan de positie die PX voorheen had met de koper tegenover coax. Daar heeft Telenet dus geen zin in en dat is begrijpelijk. Hoe kunnen ze anders hun prijsverhogingen nog goedpraten?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Flying schreef:Is dat van Telenet voor straatkasten of is het ook FttH?
Wel, blijkbaar ***van horen zeggen*** zou er ook een pilot project zijn in Wetteren voor FTTH van Telenet. Kan ik echter niet met 100% zekerheid zeggen maar komt uit vrij betrouwbare bron.

Inmiddels ook de plek gevonden waar - vermoedelijk - de POP zal komen. Is een ingang van een klein stukje natuurdomein dat ze op dit moment als privé stortveld gebruiken : https://www.google.be/maps/@50.9941622, ... 312!8i6656

Een erg propere manier van werken is het absoluut niet. Links en rechts putten met wachtbuizen die er uit liggen. Ongelofelijk. En op 48u al een aantal klachten van omwonenden dat men blijkbaar geen rekening houd met de vraag van de mensen om een kabel op manier x of y binnen te brengen...

https://photos.app.goo.gl/eqd2j93uSEbSspaK7

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik vraag me af, zou ik zelf een wachtbuis (bv 4a5cm diameter) mogen leggen van binnen in huis naar ergens in de voortuin of tegen het voetpad (die ik eventueel ook gebruik voor andere zaken)? En gaan ze die dan willen gebruiken?
Het zou fijn zijn moest men wat specs geven (diameter nodig, diepte en max kromming enzo).
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Op de website van Fiberklaar kan je de aannemer vinden voor uw regio, samen met de contactgegevens van die aannemer. Ge kunt er dus rechtstreeks naar bellen of mailen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

NuKeM schreef:Ik vraag me af, zou ik zelf een wachtbuis (bv 4a5cm diameter) mogen leggen van binnen in huis naar ergens in de voortuin of tegen het voetpad (die ik eventueel ook gebruik voor andere zaken)? En gaan ze die dan willen gebruiken?
Natuurlijk, op je privé-terrein mag jij een wachtbuis aanleggen volgens de regels van de kunst.
Men heeft niet liever dan dat de aannemer op een paar minuten tijd de glasvezelkabel door je wachtbuis naar binnen kan brengen. Time is money.

De "standaard" specificaties voor telecomwachtbuizen vind je bij de gevestigde nutsmaatschappijen:
Fluvius - De muurdoorgang en multiplexplaat bij nieuwbouw
Proximus - Technische voorschriften eengezinswoning in glasvezelzone
Proximus - Installatie glasvezelverbinding - bijkomende informatie voor plaatsing wachtbuis en microducts.

Samenvatting algemene richtlijnen:
  • rechtlijnige sleuf graven van minimum 60 cm diep
  • loodrecht vanaf de gevel van het gebouw tot aan de rooilijn
  • wachtbuis met diameter 50 mm, gladde en propere binnenwand
  • muurdoorvoer via aparte PVC-straalbocht of via vrije telecombuis in de energiebocht: diameter 50 mm, buigstraal 600 mm
  • minimum buigstraal is doorgaans 20 keer de diameter van de glasvezelkabel, 120 mm is écht een absoluut minimum
  • muurdoorvoer dient gas- en waterdicht te zijn
  • buisuiteinden afsluiten met gas- en waterdichte dop
Fiberklaar zou volgende aansluitkabel per individuele woning gebruiken:
Microfocus 2F (1x2) Direct Burial câble SM G657A1 ø5,8mm bleu Fiberklaar datasheet
Microfocus 2F (1x2) Direct Burial câble SM G657A1 ø5,8mm bleu Fiberklaar installatiehandleiding

Afwijkingen van de algemene richtlijnen zoals Fluvius en Proximus dit gedocumenteerd hebben is steeds in samenspraak met de aannemer waarmee Fiberklaar in jouw gebied werkt.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Al deze richtlijnen hierboven zijn voornamelijk bedoeld voor kleine bedrijven en nieuwbouw.
Wat met reeds bestaande woning ouder dan 50jaar ?
Wat met plaatsing op de gevel waarbij met door de muur een gat boort ?

Ik zou alvast reeds een gladde pvc buis van 16mm aan de binnenkant kunnen voorzien bij een fiber gevelaansluiting.
Denk dat diameter wel volstaat.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer


Het zal waarschijnlijk zoiets worden als in dat filmpje veronderstel ik. Ze schieten dan met een ‘raket’ onder de oprit/voortuin tot tegen de woning. Van daar gaat het dan naar binnen de woning.
Gezien er best wel wat leidingen lopen in mijn voortuin (en ik die niet op plan heb) zal graven waarschijnlijk de betere optie zijn (misschien doe ik dat dan zelf wel is, maar is geschat 6-8m ofzo). Dan leg ik wel zelf een punt aan tegen de haag naast het voetpad waar ik een wachtbuis naartoe breng en moeten ze zover niet. De buis waar de fiber zelf door moet ziet er behoorlijk dun uit (zie ook specs en foto’s hierboven), dus die zal er wel door gaan.
Een radius van 600m is quasi onmogelijk in een reeds geplaatste woning (toch bij mij). 120mm lijkt me wel haalbaar (das is al bijna zo goed als een 90°van een 50mm buis.
Aangezien ik nog een verharding heb voor mijn woning (80cm) ofzo ga ik die even open halen en de wachtbuis zacht naar boven laten komen door de muur denk ik, dus die buigradius komt wel in orde dan.
Liefst zou ik werken met PVC en een ‘inspectiepunt/put’ ondiep ingegraven in de voortuin, kwestie van het in de toekomst ook nog voor andere zaken te kunnen gebruiken. Maar ik vrees dat zo’n rode standaard wachtbuis iets makkelijker en haalbaarder zal zijn.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zo op de foto's te zien, liggen die precies niet echt diep.
Jozs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:10
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Net gezien dat ze in Lier waar ik aan het bouwen ben stoppen met aanleggen tot aan 4 huisnummers verder dan mn woning. Wat lullig seg. :roll:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jozs schreef:Net gezien dat ze in Lier waar ik aan het bouwen ben stoppen met aanleggen tot aan 4 huisnummers verder dan mn woning. Wat lullig seg. :roll:
Ik woon buiten Lier centrum (waar Fiberklaar beschikbaar zou komen) en heb nu verleden week een "Proximus sleutel" in m'n brievenbus gevonden ?

Hiermee kon je een cadeautje krijgen (gratis aansluiting)... maar op de site van Proximus is er natuurlijk geen nieuws voor m'n straat ?

Ik vrees dus dat ik hier Proximus ga krijgen ipv. Fiberklaar :-(
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Een gratis aansluiting ? Via EdpNet heb je ook een gratis aansluiting bij fiber voor de waarde van 102,85 €
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dit is de mail die ik kreeg na het bezoeken van fiberhuis.be (en het invullen van de code die op de folder in m'n brievenbus stond);
Je Fiber welkomstgeschenk

Beste,

Binnenkort komt fiber naar je buurt en dankzij je welkomstgeschenk kan je er ten volle van genieten.

VIP installatie

Van zodra je in aanmerking komt voor glasvezel komt onze technicus op de door jou gekozen datum, fiber gratis bij je thuis installeren (waarde: €350);

Hij controleert je connectiviteit in elke kamer! Indien nodig installeert hij een gratis Wi-Fi Booster om je wifi-verbinding uit te breiden;

Bovendien ontvang je de gloednieuwe Proximus set-top box met geïntegreerde Chromecast.

Promotie
Afhankelijk van het Flex Fiber-pack dat je kiest, houden we je op de hoogte van de tarieven en de huidige promoties!

Gratis Wi-Fi Booster in een Flex Fiber-pack (500/50 Mbps) of Flex Fiber Premium; 1 per klant en op aanvraag.
Gratis installatie: installatie door een technicus aangeboden aan elke klant die kiest voor een Flex Fiber-pack

Wat moet je doen om je fiber welkomstgeschenk te ontvangen?

Om te weten te komen of je huis al in aanmerking komt voor glasvezel, test je eenvoudig je adres. We controleren regelmatig of je huis in aanmerking komt voor fiber en je krijgt een bericht als fiber bij jou thuis is aangekomen.

Met vriendelijke groeten,
Het Proximus Fiber team.
Geen idee of andere reeds iets geljkaardigs hebben gekregen... is dit de normale procedure bij Proximus ? Trouwens als ik zo'n folder in m'n bus krjg verwacht ik wel dat m'n adres op z'n minst de melding geeft dat fiber onderweg is (nu is het gewoon belachelijk, reclame voor iets wat er niet is ?)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hier fiberklaar gebied en nog niets zoals jij van Proximus gehad. Mogelijk is het enkel Proximus infrastructuur dus bij jou.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

raf1 schreef:Telenet legt nu ook (onafgewerkte) FttH aan terwijl de sleuf van Fiberklaar openligt. Maar die Telenet-fiber zal nog niet zo snel operationeel worden...
krisken schreef:Wel, blijkbaar ***van horen zeggen*** zou er ook een pilot project zijn in Wetteren voor FTTH van Telenet. Kan ik echter niet met 100% zekerheid zeggen maar komt uit vrij betrouwbare bron.
Voor zover ik het begrijp is de technologie die Telenet gebruikt op zijn FTTH aansluitingen gebaseerd op RFoG (Radio Frequency over Glass): https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_fre ... over_glass

Er wordt dus een glasvezel modem geplaatst, die dan terug coax levert (Docsis 3.1?).
Je krijgt dus gewoon dezelfde producten, diensten, snelheden (en limieten) als de andere Telenet-klanten?
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/te ... 69967.html (artikel uit 2017).

De strategie kan intussen al wel veranderd zijn (er is weinig info van Telenet i.v.m. FTTH) :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Hallo, hier hetzelfde scenario (Vlaamse Rand - Tervuren )
https://www.proximus.com/nl/news/2021/2 ... phery.html.

Grote aankondiging op bushokjes en sleutel in de brievenbus, maar mijn adres kan nog niet aangesloten worden.
De Proximus persoon aan lijn wist me wel te vertellen dat ik ook geen VDSL meer kan bestellen op mijn adres. Ook op de lijntest.be zie ik "0 Free Pairs"

Ik ben ook benieuwd wat nu de timing zal zijn tussen de aankondiging en de implementatie.
DarkV schreef:Dit is de mail die ik kreeg na het bezoeken van fiberhuis.be (en het invullen van de code die op de folder in m'n brievenbus stond);
Je Fiber welkomstgeschenk
...
Het Proximus Fiber team.
Geen idee of andere reeds iets geljkaardigs hebben gekregen... is dit de normale procedure bij Proximus ? Trouwens als ik zo'n folder in m'n bus krjg verwacht ik wel dat m'n adres op z'n minst de melding geeft dat fiber onderweg is (nu is het gewoon belachelijk, reclame voor iets wat er niet is ?)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:Voor zover ik het begrijp is de technologie die Telenet gebruikt op zijn FTTH aansluitingen gebaseerd op RFoG (Radio Frequency over Glass): https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_fre ... over_glass
Nee, dit is louter een proefproject om klanten die veraf gelegen zijn toch aan te sluiten en heeft op zicht niets met FTTH te maken.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

DarkV schreef:Nee, dit is louter een proefproject om klanten die veraf gelegen zijn toch aan te sluiten en heeft op zicht niets met FTTH te maken.
In Nederland gebruikt Ziggo RFoG in nieuwe verkavelingen met FTTH. Buiten is alles glas, maar achter de RFoG ONU binnen zit je terug met een coaxkabel waarop een EuroDOCSIS-kabelmodem en een DVB-C-huurdecoder is aangesloten.
Ik denk niet dat Telenet dit vandaag anders aanpakt. Geen uitfasering van DVB-C of EuroDOCSIS in de praktijk, maar gewoon krak dezelfde producten zoals op coax. Inclusief de trage uploadsnelheid.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Ik heb nog effe 2 vragen aan RapidXS gesteld, geen idee of iemand er iets mee is:

- ivm de opzegtermijn: initieel contract is 6 maand, vroegtijdig opzeggen kan enkel in overleg met hen (beetje vaag, maar het geeft wel hoop dat ze open staan voor discussie)

- ik heb ook gevraagd hoe het zit als je initieel de router huurt, en na een paar maanden beslist van hem toch te kopen. Je betaalt dan de volle pot (150 euro), ongeacht hoe lang je hem al huurt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

raf1 schreef:In Nederland gebruikt Ziggo RFoG in nieuwe verkavelingen met FTTH.
Ik was trouwens fout... ik had het niet over RFoG maar hun 60 GHz wireless link voor de local loop.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Iemand een idee of de ZyXEL PMG-5617GA (die je bij RapidXS "krijgt") een beetje deftig is? Of voorzie ik best een eigen router (zoals de fritzbox die je bij edpnet "krijgt")?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Kan je de online infomomenten van fiberklaar online opnieuw bekijken? Zoja, heeft iemand een linkje voor dat van "Dampoort, Sint‑Amandsberg en Oostakker"?
BMaster schreef:Iemand een idee of de ZyXEL PMG-5617GA (die je bij RapidXS "krijgt") een beetje deftig is? Of voorzie ik best een eigen router (zoals de fritzbox die je bij edpnet "krijgt")?
Die ZyXEL bevat ook een GPON interface. Als je een andere router wil gebruiken zal RapidXS een alternatief moeten voorzien (zie ook hun FAQ) of moet je dat zelf voorzien (zie ook eerdere discussies hierboven). Over de ZyXEL zelf kan ik niets zeggen, maar ik zou verwachten dat die de beloofde snelheden wel aankan.

RapidXS FAQ
Je kunt ook een eigen router kiezen, let op: de router moet een WAN Ethernet poort 1Gbps bevatten. Indien je daarvoor kiest sturen wij een converter op die de glasvezel omzet naar ethernet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

NuKeM schreef:Kan je de online infomomenten van fiberklaar online opnieuw bekijken? Zoja, heeft iemand een linkje voor dat van "Dampoort, Sint‑Amandsberg en Oostakker"?
Ja, ik had me ingeschreven (wel voor Lier), kon het niet bijwonen en heb nadien een link gehad om het opnieuw te bekijken.

Ik denk trouwens niet dat er veel regio specifieke info inzit behalve het kaartje dat ze snel even toonden (het overige is gewoon pure blabah).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

NuKeM schreef:Over de ZyXEL zelf kan ik niets zeggen, maar ik zou verwachten dat die de beloofde snelheden wel aankan.
Je zit steeds vast aan die Gigabit Ethernet RJ45-poort die nooit boven de 1000 Mbps zal werken. Er zit ook geen Wifi 6 in die router. Dus je haalt nooit de geadverteerde snelheid van RapidXS.
Om de maximumspecificatie van GPON (2488 Mbps/1244 Mbps) te halen heb je een SFP-glasvezelmodule nodig die je in een eigen switch of router met 2.5GBASE-T poorten steekt.
Natuurlijk moet de rest van je apparatuur dan ook compatibel zijn met 2.5GBASE-T.
Glasvezel luidt definitief het tijdperk van de gigabitsnelheden in, iets om rekening mee te houden voor wie het onderste uit de kan wil...
Laatst gewijzigd door raf1 25 feb 2022, 19:02, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Geen probleem voor mij, ik twijfel echt over RapidXS (desnoods hou ik EDPnet VDSL als backup lijn moest hun dienst echt tegen vallen). Mijn router is een pfSense server met o.a. twee SFP+ poorten, waarvan één dan te gebruiken zou kunnen zijn door een geschikte GPON-module. Als de mogelijkheid er is om zelf een module te kopen (bv. van fs.com) of via hun te verkrijgen, dan zou dat inderdaad zeer mooi meegenomen zijn en is er ruimte voor meer bandbreedte naar de toekomst. Koper moet van mij al lang niet meer. Mijn pc hangt aan een 10GBit/s switch met een glasvezellijntje, idem voor mijn pfSense router ;)
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

raf1 schreef:
NuKeM schreef:Over de ZyXEL zelf kan ik niets zeggen, maar ik zou verwachten dat die de beloofde snelheden wel aankan.
Je zit steeds vast aan die Gigabit Ethernet RJ45-poort die nooit boven de 1000 Mbps zal werken. Er zit ook geen Wifi 6 in die router. Dus je haalt nooit de geadverteerde snelheid van RapidXS.
Om de maximumspecificatie van GPON (2488 Gbps/1244 Gbps) te halen heb je een SFP-glasvezelmodule nodig die je in een eigen switch of router met 2.5GBASE-T poorten steekt.
Natuurlijk moet de rest van je apparatuur dan ook compatibel zijn met 2.5GBASE-T.
Glasvezel luidt definitief het tijdperk van de gigabitsnelheden in, iets om rekening mee te houden voor wie het onderste uit de kan wil...
Gho ja, hoger dan 1gbps is voorlopig echt niet nodig. Binnen ettelijke jaren misschien, da's moeilijk te voorspellen. En die wifi 6 heb ik ook niet echt nodig op de wifi toestellen die nu actief zijn bij ons.
Wat wel belangrijk is, is de wifi ontvangst in het algemeen. Momenteel gebruik ik de wifi die in de orange modem zit, dus zonder eigen router of repeaters. Ik neem aan dat ik van die ZyXEL mag verwachten dat die minstens even goed gaat presteren qua ontvangst?
Ik overweeg toch sterk om een rapidxs abo aan te vragen...
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Je kunt dat zeggen, maar Fiberklaar zelf zet in op snelheden veel hoger dan 1Gbps. Hun promotie die ze willen voeren spreekt over 2,5 en 5Gbps. Vandaag heb ik in het kader van Fiberklaar in mijn gemeente, samengewerkt met communicatieverantwoordelijke van ze. Ze zien de ontwikkelingen in buurlanden richting 2,5Gbps en willen zelf ook dat die snelheden aangeboden worden op het netwerk.

Daarbij beseffen ze ook dat de hardware bij de mensen thuis er natuurlijk voor geschikt moet zijn.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Flying schreef:Je kunt dat zeggen, maar Fiberklaar zelf zet in op snelheden veel hoger dan 1Gbps. Hun promotie die ze willen voeren spreekt over 2,5 en 5Gbps. Vandaag heb ik in het kader van Fiberklaar in mijn gemeente, samengewerkt met communicatieverantwoordelijke van ze. Ze zien de ontwikkelingen in buurlanden richting 2,5Gbps en willen zelf ook dat die snelheden aangeboden worden op het netwerk.

Daarbij beseffen ze ook dat de hardware bij de mensen thuis er natuurlijk voor geschikt moet zijn.
Ze verklaren op hun infoavond inderdaad dat fiber niet beperkt zal blijven tot die 1gbps. Maar voor thuis is dat de eerste jaren toch meer dan voldoende hé. En een router van 150 euro kan binnen een paar jaar - moest je tegen dan sneller nodig hebben - altijd nog vervangen worden.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Als je dan toch 150 euro wil uitgaven dan zou ik kiezen voor een SFP-module en een router met 2.5Gbps poorten. Dan kun je lang verder. Ik heb zo het idee dat Proximus veel sneller met meer dan 1Gbps komt aanzetten en de anderen zullen moeten volgen.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Flying schreef:Als je dan toch 150 euro wil uitgaven dan zou ik kiezen voor een SFP-module en een router met 2.5Gbps poorten. Dan kun je lang verder. Ik heb zo het idee dat Proximus veel sneller met meer dan 1Gbps komt aanzetten en de anderen zullen moeten volgen.
Maar dan ben ik veel meer geld kwijt hé. Een snellere router, die sfp module, snellere netwerkkaart voor de pc, ...
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

Flying schreef:Als je dan toch 150 euro wil uitgaven dan zou ik kiezen voor een SFP-module en een router met 2.5Gbps poorten. Dan kun je lang verder. Ik heb zo het idee dat Proximus veel sneller met meer dan 1Gbps komt aanzetten en de anderen zullen moeten volgen.
Proximus wil voor het eind van het jaar een 10 Gbps-abonnement introduceren. DataNews meldt dat topman Guillaume Boutin dit heeft aangekondigd bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De voorwaarden en tarieven zijn nog niet bekend. Verder wil het bedrijf dat eind 2024 de 5G-dekking is uitgebreid naar 99 procent van het grondgebied.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Wat kan er nu maximaal door wifi?
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Uitgaande van WiFi 6E (niet WiFi 6, omdat die gebaseerd is op een draft specificatie), zijn de 2,5Gbps snelheden meer dan haalbaar. Je hebt dan uiteraard een 6E access point en een 6E client nodig. Als je nu onze providers hoort praten over "We komen met WiFi 6-toestellen" dan bedoelen zij toestellen gebaseerd op die draft specificatie enkel gebruikmakend van 2,4 en 5G Ghz i.t.t. de 6E spec die 2,4, 5 en 6 Ghz gebruikt.

De ASUS ROG Rapture WiFi 6E Gaming Router (GT-AXE11000) belooft snelheden tot 10Gbps, Linksys zijn mesh systeem belooft snelheden tot 8.4Gbps. Netgear gaat daar dan weer over met een belofte tot 10,8Gbps.

Noot: quasi alle clients en toestellen die je eenvoudig en goedkoop kan vinden zijn WiFi 6 en die halen die snelheden niet. WiFi 6E hardware is duur. Ik ga akkoord met de post hierboven die zegt dat 1Gbps meer dan voldoende is voor nu. De echte winst voor ons, en dat lijkt moeilijk aan de reguliere consument uit te leggen, is de uploadsnelheid.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Flying schreef:De echte winst voor ons, en dat lijkt moeilijk aan de reguliere consument uit te leggen, is de uploadsnelheid.
Idd, en dat is nu net zó jammer bij de lanceringsaanbod van Proximus en EDPnet ... assymetrische snelheden. Upload beperken tot 50Mbit en bijbetalen voor 100Mbit (bij Proximus toch). Het moet van mij geen 1Gbit/1Gbit zijn, maar 50% ratio voor upload zou al leuk zijn, zo'n aanbod bv:

250/125Mbit
500/250Mbit
1Gbit/500Mbit

Maar nee, over upload spreken ze bijna nooit in hun marketing... je moet bij proximus en telenet al goed zoeken wat de upload snelheden zijn.
Als mensen downloadsnelheden snappen, gaan ze het belang (zeker nu in deze tijden) beseffen dat upload ook heel belangrijk is :|
bvhalst
Pro Member
Pro Member
Berichten: 398
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 135 keer
Bedankt: 65 keer

Edpnet heeft 100mbps upload (95 in realiteit voor mij), Maakt echt een verschil als ik iets upload.
Synchroon download/upload zou idd welkom zijn. Zit nog met WiFi 5, dus 500mbps is voldoende. Upload zou nog iets beter kunnen.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

EDPnet / Proximus gebruiken ook PPPoE, bij pfSense en opnSense (BSD) zou dat in een single thread draaien. Geen idee of dat bij moderne hardware een probleem/bottleneck zal vormen, maar het kan een dingetje zijn afhankelijk van je hardware. Gelukkig lijkt bv. RapidXS dat niet te gebruiken.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

NuKeM schreef:Mijn router is een pfSense server met o.a. twee SFP+ poorten, waarvan één dan te gebruiken zou kunnen zijn door een geschikte GPON-module.
Welk toestel? Want ik ben aan het rondkijken voor pfsense/opnsense hardware en heb nog enkele Sfp+ poorten op men switchen vrij. Kwestie meteen toekomstgericht genoeg te gaan :angel:.

Bij 't infomoment van Dendermonde vooral zuur volk dat zat te zagen dat Telenet geen optie was... Als de 20% niet gehaald is schuift het 7 jaar op minstens want zo ver staat de planning al vol.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Wifi7 is al bijna op komst, en heeft een snelheid van 30Gbit/s
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

MClaeys schreef:Welk toestel? Want ik ben aan het rondkijken voor pfsense/opnsense hardware en heb nog enkele Sfp+ poorten op men switchen vrij. Kwestie meteen toekomstgericht genoeg te gaan :angel:.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 7&p=690938
Wordt nog steeds verkocht en draait laatste ESXi met pfSense daarop. Er zijn ondertussen misschien wel betere bordjes/CPU’s te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”