Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Alles hangt af wat er aan de andere kant staat natuurlijk. Want aan mijn kant hoeft die modem niet te staan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Begrijp ik dan goed dat, als ze zo'n gebundelde reeks van 24 buisjes in de grond leggen ze er bij het eerste huis eentje uithalen, bij het tweede huis weer eentje etc...

Dus na het eerste huis is het vervolg van 1 van de 24 buisjes al compleet nutteloos geworden (en na het tweede huis 2 van de 24..)???
En moeten ze dus per 24 huizen ook een nieuwe bundel beginnen ???? (wat ook al kan verklaren dat er inderdaad meerdere blauwe buizen de grond ingaan)
lebeno
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 apr 2006, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 6 keer

tdemeyer schreef:Begrijp ik dan goed dat, als ze zo'n gebundelde reeks van 24 buisjes in de grond leggen ze er bij het eerste huis eentje uithalen, bij het tweede huis weer eentje etc...

Dus na het eerste huis is het vervolg van 1 van de 24 buisjes al compleet nutteloos geworden (en na het tweede huis 2 van de 24..)???
En moeten ze dus per 24 huizen ook een nieuwe bundel beginnen ???? (wat ook al kan verklaren dat er inderdaad meerdere blauwe buizen de grond ingaan)
Inderdaad, elk buisje is een aftakking naar een huis. Maar dat sluit niet uit dat de structuur met 24 buisjes aan beide kanten in een manhole uitkomt en dus langs twee kanten fibers kan krijgen. Op die manier kunnen 48 huizen een aansluiting krijgen. Idem als die 24 buisjes een huizenblok rond gaan en start+einde in zelfde manhole zitten.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

lebeno schreef:Maar dat sluit niet uit dat de structuur met 24 buisjes aan beide kanten in een manhole uitkomt en dus langs twee kanten fibers kan krijgen. Op die manier kunnen 48 huizen een aansluiting krijgen.
zjust.. stupid me.. niet aan gedacht dat er twee eindes zijn aan een buis :)

Maar, dan even verder denkend: Je hebt dus om de paar honderd meter een knooppunt, waar dus 2 * 24 fibers potentieel toekomen. de aankomende kabelbundel kan je dus niet doorverbinden met de vertrekkende. Worden die (potentieel 48 aansluitingen) dan gelast op een "masterkabel" die naar een POP gaat?
lebeno
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 apr 2006, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 6 keer

Terug correct, de "masterkabel" die jij bedoelt is meestal een "loose-buffered gel-filled" distributiekabel die van de POP komt. In zo'n kabel zitten meerdere tubes. In zo'n tube zitten (meestal) 12 "naakte" losse fibers zwevend in een geloplossing. Die gel dient om water uit de tube te houden en de fibers mechanisch te beschermen. Een naakte fiber heeft een diameter van 0,25mm. Een kabel met 4 tubes heeft 48 vezels en een kabel met 8 tubes 96 vezels, maar allerhande varianten zijn mogelijk.

De vezels die van de individuele klanten komen worden in een soort koppelbehuizing gekoppeld op de distributiekabel. Als de koppelingen ondergrond zitten (in putten/a.k.a. manholes) dan gebruiken ze meestal een "fiber optic dome enclosure". Die zijn zelfs geschikt om de distributiekabel door de laten lopen en dan kunnen bv. 1 of 2 van de buisjes van die distributiekabel in die behuizing gekoppeld worden op de klanten fibers terwijl de rest van de buisjes gewoon doorlopen, die kabel loopt dan naar volgende manholes waar dan terug 1 of meerdere buisjes van die distributiekabel worden gebruikt.

Behalve de glasvezelbuisjes zit er in zo'n distributiekabel meestal ook een "strength member", een soort staaf die voor de stevigheid zorgt, rondom zit er een kabelmantel.

Glasvezelkabel is niet zoals UTP: uitbaters van glasvezelnetwerken bestellen tientallen kilometers kabel per keer en dan kunnen ze er voor kiezen dat hun bedrijfsnaam op de kabel staat geprint. Indien nodig wordt een kabel volledig naar klantspecificatie gemaakt.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

En dan krijg je zoiets;

[youtube]Il8-6sKZVHE[/youtube]
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Gevraagd aan RapidXS of het mogelijk is om de Fiber aan te sluiten in de toekomst op een SFP poort. Hun antwoord:
In de toekomst zijn wij wel van plan om enkele SFP modules aan te bieden aan onze klanten, echter zijn deze momenteel niet leverbaar.

Mocht u uw eigen router willen gebruiken adviseren wij u om een converter bij ons aan te schaffen, deze zet het glasvezel (GPON) signaal om naar Ethernet.
U hoeft uw apparatuur dan verder ook niet te configureren, zolang uw router een DHCP functie heeft zal dit moeten werken.

Mocht u dus toch uw eigen router inclusief met SFP module willen gebruiken is dit dus wel mogelijk, maar kunnen wij u niet garanderen dat dit vlekkeloos werkt.
U dient dan ook zelf een geschikte SFP module aan te schaffen, wij kunnen eventueel wel technische gegevens aanleveren waar deze module aan moet voldoen.

Mocht u verder nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Best alles van RapidXS in dit topic zetten: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=54&t=62180

Dan kan dit topic blijven voor Fiberklaar zelf.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Ze hebben nu dus project Wetteren centrum uitgebreid zodat Wetteren ruim, Laarne en Melle er ook onder vallen?

Iemand enig idee of ze naar nog buurgemeentes kijken? Zoals Wichelen (ik ben opportunistisch, laat mij :P )
Of iemand idee hoe ze tot zo'n beslissingen komen? Gemeentes die dat aanvragen of veel verzoeken van bewoners,..?

Grtjs
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Ik laat mijn Proximus abonnement overzetten naar Proximus via Fiberklaar en geniet van de 5€ per maand gedurende 12 maanden.
Daarna zie ik wel of ik overstap naar een andere aanbieder.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Belgissschenaap schreef:Of iemand idee hoe ze tot zo'n beslissingen komen?
Vooral economische haalbaarheid veronderstel ik.
Aantal potentiële klanten per lopende meter graafwerken. Dus wellicht is dat sterk gelieerd aan de bevolkingsdichtheid/ruimtelijke ordening.
In principe kan een gemeente de aanleg niet weigeren, de telecommarkt is vrij.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Belgissschenaap schreef:Ze hebben nu dus project Wetteren centrum uitgebreid zodat Wetteren ruim, Laarne en Melle er ook onder vallen?

Iemand enig idee of ze naar nog buurgemeentes kijken? Zoals Wichelen (ik ben opportunistisch, laat mij :P )
Of iemand idee hoe ze tot zo'n beslissingen komen? Gemeentes die dat aanvragen of veel verzoeken van bewoners,..?

Grtjs
Als jij kan zorgen voor een fiber tot bij mij (Wetteren), dan zorg ik er voor dat je op Fiberklaar zit! :p

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

krisken schreef: Als jij kan zorgen voor een fiber tot bij mij (Wetteren), dan zorg ik er voor dat je op Fiberklaar zit! :p
Oei, val jij er nog steeds buiten? Dus ze doen nog steeds niet volledig Wetteren? Gewoon een beetje meer als voorheen?

Op kaart lijkt het toch echt dat het heel Wetteren is? Moet wel toegeven dat ik de grens niet persoonlijk goed ken. Gewoon eens vergeleken met google maps.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Dat bedoel ik nu met lientbebouwing!!! :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Belgissschenaap schreef:Op kaart lijkt het toch echt dat het heel Wetteren is? Moet wel toegeven dat ik de grens niet persoonlijk goed ken. Gewoon eens vergeleken met google maps.
Het lichtblauwe is inderaad gans Wetteren... maar het is enkel het vage roze gebied waar men fiber gaat leggen.

Het is dus eerder Melle en Laarne waar men fiber gaat leggen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

En de rest blijft dan koper? :-o
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Aaah, deze kaart is enkel voor de verdere uitbreiding van Wetteren centrum. Zou handig zijn als ze zo'n kaart ook hebben voor oorspronkelijk Wetteren om dat op te kunnen merken.

Zeer spijtig voor de rest van Wetteren in dit geval :/
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

svermassen schreef:En de rest blijft dan koper? :-o
Alvast geen Fiberklaar... zo is het ook met hun kaart van Lier, die geeft lichtblauw ook gans Lier (en deelgemeente) aan, echter het roze gedeelte is enkel Lier centrum (zoals ook vermeld bij hun projecten). Het probleem is dat het roze gedeelte heel vaag is daar waar ze die informatie natuurlijk wel hebben (in hun voorstelling eerder dit jaar toonde men wel een correcte kaart).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoals als in Proximus Fiber toppic aangegeven zijn ze hier in sommige wijken (zag intussen nog op een plaats) bezig met Pxs Fiber.
Maar daar is niets van te vinden op de kaarten en compleet versnippert dus.
Gewoon niet te snappen.
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

De deadline voor intekenen op Fiberklaar voor regio Dendermonde is 9 mei.

Ze wachten daar blijkbaar niet op, want in de straat net naast mijn wijk (Grembergen/Dendermonde) is men nu al begonnen met het leggen van Fiberklaar. :banana:

PXL_20220426_110551099.jpg
(77.13 KiB) Nog niet gedownload
PXL_20220426_110541619.jpg
(231.18 KiB) Nog niet gedownload
PXL_20220426_110528662.MP.jpg
(264.53 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door Tazmanian79 26 apr 2022, 13:24, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Maandag rond de middag stonden er 2 gasten met fiberklaar t-shirt aan op de parking van lidl grembergen. Heb ze meteen aan gesproken. Wisten mij te vertellen dat de 20% al berekt was. Nog praatje mee gemaakt en weg waren ze op hun electrische step.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Super om te horen ik tel al af om Telenet buiten te smijten.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Is al een aantal keer aan bod gekomen... maar zou die 20% ook vooral geen marketing zijn? Om de early adopters 'schrik' aan te jagen dat het project er mogelijks niet komt als ze niet intekenen?

Persoonlijk ben ik helemaal niet zo blij. Eerst en vooral een lelijke kabel en een hoop boringen? aan de (crepi)gevel (tenminste ik hoop dat het ondergronds is , maar ik vrees ervoor) waarbij de telenetkabel die er al jaren zit wel in de gevel zit (vorige eigenaar) maar uiteraard geen wachtbuis ofzo voorzien is. Ik heb eens wat rondgekeken in de straten en er zijn uiteraard meer mensen in deze situatie ( mensen met gevelbekleding hebben amper een wachtbuis of plaats voor een andere kabel dan de reeds jaren bestaande tv-distributie)

Ten 2de is het duidelijk dat glasvezel duurder is. Wanneer koper afgeschakeld zal worden zijn bepaalde goedkope abbo's niet meer beschikbaar (edpnet xs, scarlet trio,...)

Ten 3de , in theorie is het interessant dat fiberklaar enkel het netwerk doet en onafhankelijk is van de ISP. Alleen lijkt mij in praktijk het zo te zijn dat Px daar een serieuze vinger heeft en (ik vermoed) als het ooit interessant is het netwerk wel zal overnemen. Dan (kijk naar wat er met scarlet en zijn resellers is gebeurd) is het met concurrentie op glasvezel ook ineens gedaan, misschien daarme dat edpnet nu al enkel een Px reseller is op glasvezel? Ook op glasvezel zal politiek steeds duidelijk kiezen om concurrentie te fnuiken .. ze hebben duidelijk gezegd dat het niet de taak is van fluvius om glasvezel in de grond te stoppen.

Als laatste, in stad zijn de afstanden tot ROP relatief kort dus voor mij (en groot deel) zal VDSL nog wel even voldoen . Ik synch aan 100/35 maar heb slechts een 50/4 (scarlet trio). En (upload zou wat hoger mogen) dat voldoet terwijl we toch heel wat data verzetten.
Ik begrijp nu ook wel dat capaciteit steeds voorzien moet worden en dat de toepassingen daarna wel zullen volgen..
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Fluppeke schreef:Is al een aantal keer aan bod gekomen... maar zou die 20% ook vooral geen marketing zijn? Om de early adopters 'schrik' aan te jagen dat het project er mogelijks niet komt als ze niet intekenen.
Dat denk ik ook. Men heef tde interessantste gebieden al eerst aangepakt, dat zijn dus plaatsen waar ze het meest rendement van verwachten. Het zou raar zijn dat er dan geen 20% zou bereikt worden op die plaatsen, waar anders wel?

Een ander signaal dat het marketing is, is het feit dat men u een aanbod doet om over te stappen. Het zaaien van angst is altijd een goeieke om mensen te pushen in de gewenste richting.

Daar komt nog bij dat ook voor de providers het goedkoper is om het nieuwe netwerkt te onderhouden en dus is ook een snellere afschakeling in hun voordeel. Daar komt ook nog eens de hogere prijs (inkomen) bij.

Neen, wees niet bang, fiber komt eraan en niet alleen omdat wij het zo graag willen :lol:

PS Via de grond is niet altijd veel beter hoor, hier is iedereen redelijk malcontent omdat men voortuinen heeft omgeploegd, opritten naar de kloten geholpen en de straat tot een stort herschapen. Bij de aansluiting zal men trouwens nog eens moeten graven. Zoals steeds, elk voordeel heb zijn nadeel.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

1. Die 20% is bijna altijd haalbaar, daar men de huidige proximusklanten (die op vdsl zitten) alvast mee rekent in die 20%.
2. Die "lelijke" kabel zie je niet. Fiberklaar gaat altijd ondergronds
3. Ja, er zijn graafwerken. Echter kan ik je zeggen dat Fiberklaar ongelofelijk snel door doet. Een hele woonwijk beleggen met fiber is hier gebeurd op 5 werkdagen, en op dag 6 kwamen ze enkel nog ns controleren of de stoep overal terug OK was, en er wat extra wit zand tussen gooien. De toegang naar mijn huis is slechts 2 dagen verminderd bereikbaar geweest, tis te zeggen : er lag een plastic overbrugging over de graafgeul.
4. Glasvezel is goedkoper in gebruik in vergelijking met koper voor de operator. Dus als iedereen op fiber zit zal je - net als nu met koper - ook wel een prijzenslag krijgen.
5. Daar zal het BIPT zich wel mee bemoeien. Zie naar de coaxkabel die tot 10 jaar terug enkel van Telenet was, met als belangrijkste argument "wij hebben er een paar tientallen jaren geleden zoveel voor betaald, dus we willen er maximaal rendement uit halen".
6. Er is geen enkele voortuin omgeploegd of opritten naar de kloten geholpen. Een straat is tijdelijk wel een stort, dat dan weer wel ... Maar ook dat ruimen ze nadien netjes op.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1197
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

Hoe zit dat nu met Telenet Fiber ? Gaan die apart ook nog eens fiber aanleggen ... of springen die mss ook nog op de kar van Fiberklaar?

Ik ken redelijk wat mensen die liever hun TV bij Telenet houden. Zeker oudere mensen switchen niet zo graag naar een Proximus TV decoder ...
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

Telenet lijkt van plan om een apart glasvezelnetwerk aan te leggen. In Geel worden er alvast wachtbuizen van Telenet in de grond gestopt samen met die van Fiberklaar.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hier in wetteren leggen ze naast de buizen van Fiberklaar (lichtblauw) ook meteen buizen van Telenet (zwart)

De beschadigingen aan je tuin bij Proximus als ze komen lassen : https://photos.app.goo.gl/tzfaNCTjr6BVyRwi6
De beschadigingen aan je tuin bij aanleg Fiberklaar : https://photos.app.goo.gl/ftgHMpwmwcuNAUu99

Bij Proximus hebben ze de boei open gegooid, put gemaakt, put dichtgegooid en mocht ik het allemaal zelf opruimen. Bij fiberklaar hebben ze mooi een stukje gras van 30 op 30cm van mn gazon weggedaan, hebben ze de buis door dat stukje grond naar de graafgeul gebracht (onder de klinkers van de stoep), en hebben ze het stukje gras mooi teruggeplaatst. Resultaat : na iets meer dan een maand zie je het al niet meer.

Als ze de kabel echt komen binnen brengen thuis gaan ze ofwel via een wachtbuis, ofwel gaan ze met een "molletje" onder je gazon door, en is er niks beschadigd. De werken van Fiberklaar zien er natuurlijk grotesk uit, gezien ze vanaf 0 moeten beginnen. Maar als Proximus of Telenet hun kabel komt leggen in een nieuwe woonwijk, is dat eveneens zo hoor...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

1. Die 20% is bijna altijd haalbaar, daar men de huidige proximusklanten (die op vdsl zitten) alvast mee rekent in die 20%.
Bron? Als dat klopt is het inderdaad een pure vorm van marketing natuurlijk
2. Die "lelijke" kabel zie je niet. Fiberklaar gaat altijd ondergronds
Bron? ik hoop dat je gelijk hebt, de site en communicatie van fiberklaar is daar niet duidelijk over, men spreekt soms over kabel op de gevel, maar dat zou ook de intro/of dropkabel (als je het vergelijkt met telenet). Ik heb een energiebocht steken met voldoende ruimte.
3. Ja, er zijn graafwerken
Lijkt me logisch maar momenteel zijn er al werken in een van de hoofdstraten in lier, gaan ze die binnenkort al terug opensmijten om glasvezel te leggen....
Glasvezel is goedkoper in gebruik in vergelijking met koper voor de operator.
Is volgens mij enkel mogelijk met strikte scheiding netwerk/ISP. Of dit met een joint/venture gaat lukken? Lijkt me sterk dat proximus het netwerk écht uit handen gaat geven en overlaten aan fiberklaar.
5. Daar zal het BIPT zich wel mee bemoeien
Als we op die marionetten moeten vertrouwen??? Sinds mensenheugenis worden begrotingen opgesmukt met belgacom dividenden en is er een systeem dat zichzelf in stand moet houden. Waarom zouden ze een sterk BIPT willen? (en is dat überhaupt wel een slimme keus want waar moeten die inkomsten dan vandaan komen)
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Hier gisteren weer een brief van Fiberklaar. Weer de marketingpraat ...20%... wat hier geen probleem zal zijn.
Ze gaan nogmaals een avond organiseren (sporthal St-Gillis deze keer) en je kan VIP tickets winnen voor de Ros Beiaardstoet (Vicaris village). Aan promo geen gebrek.
Ze zouden beter wat minder reclame rondsturen en wat meer graven :-D

In elk geval al goed dat ze in Grembergen begonnen zijn.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

1. Bron : de fiberklaar vergaderingen die ze organiseren. Is bij mij (Wetteren) gewoon gezegd omdat ik toen heb aangehaald dat vele mensen tevreden zijn van Proximus en Telenet, ze meestal geen nut zien in verandering naar fiber, en Belgen gewoontedieren zijn die al moeite hebben om van de ene bestaande provider naar de andere te switchen. Laat staan naar een nieuwe provider met nieuwe technologie.

2. Bron : zie foto's op mn vorige post

3. Neen : fiber is wel degelijk goedkoper. Je hebt geen lex'en of ldc's meer nodig. Je moet niet op elke straathoek energiezuipende apparatuur plaatsen (ROP's en Telenet versterkers), fiber blijft fiber en is niet onderhevig aan oxidatie bijvoorbeeld. Eens een fiber goed gelast is, blijft deze goed gelast. Je moet ook geen dure en energieverslindende dslams gaan zetten. Dus op elk aspect is het goedkoper.

4. Het is dankzij het BIPT dat de coax en telefoonkabel al jaren toegankelijk zijn voor iedereen. Dus ja, je mag die marionetten vertrouwen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

@on4bam
Aan brieven geen gebrek, er zal vanaf nu geen maand voorbij gaan of ze sturen wel iets. Ook sommige deelnemende ISP sturen u nog enkele keren flyers (enkel de kleine zoals rapidXS laten u gerust ;). Sandwich wagen rijden ze ook mee rond.

@krisken
Ik hoop dat je op al je punten gelijk hebt (vooral ondergrondse aanleg:) )
Onderhoud van bestaande netwerk zal vermoedelijk duurder zijn en duidelijk aan zijn limieten zitten, maar de aanleg is lijkt me al 1000 keer afgeschreven en de onderhoudskost kan gedeeld worden door veel gebruikers (telefoon / VDSL / ...) .
Dat van fiberklaar moet nog beginnen en zal de eerste jaren minder gebruikers tellen ... ik denk dat de 'late majority' pas komt als Px het koper zal afschakelen. Ik hoop mis te zijn, maar het lijkt me dan dat Px het netwerk van 'fiberklaar' wel eens zou kunnen annexeren .... en dan zal het bedrijf enkel de geschiedenisboeken in zal gaan als het Px-vehikel dat fiber legde in de centrumsteden. (en PX zelf in grootsteden). Wie weet bijv nog dat INDI ooit de de eerste was met digitale HD-TV (dus niet telenet) sinds rechtbank besliste dat telenet ook in interkabel gebied de digitale diensten kon leveren ? Same Story..
Laatst gewijzigd door Fluppeke 26 apr 2022, 15:51, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Je moet geluk hebben welke onderaannemer de werken doet. Als je pech hebt dan is uw oprit en/of voortuin naar de kloten. Mijn plantjes die net mooi dichtgegroeid waren zijn nu eerder bruikbaar als voorbeeld van Tchernobyl. De buren hun steenjes liggen nu bij een andere buur, zij hebben nu een mengeling. Anderen hun net aangelegde oprit ziet er nu uit als eentje die er al 30 jaar ligt, inclusief verzakkingen en legfouten. Wij hadden hier dus pech en daardoor denk ik dat Px toch niet zo snel mensen zal overtuigen.

Er zijn wel degelijk aansluitingen op de gevels. Bij ons in de wijk is het allemaal ondergronds maar in het centrum is het wel degelijk tegen de gevels.

Het vreemdste is dat men 2 verschillende systemen toepast waardoor je nu met wijken zit met Fiberklaar en andere met Px.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat is het verschil : in centrum Gent hangt er Proximus FTTH en is door proximus zelf aangelegd tegen de gevels. Fiberklaar gaat bijna overal waar ik kijk ondergrond, ook al kunnen ze prima werken tegen de gevels. Zou sneller gaan, en minder kosten.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

In Dendermonde krijgen we minimaal 3 glasvezel aanbieders: fiberklaar, proximus en the last mile (die al op verschillende plekken hun kabel hebben geplaatst). Die gasten van fiberklaar wisten trouwen niet wie the last mile is en hadden er nog nooit van gehoord.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dan hou ik mijn hart vast als ze dat hier ooit komen doen.
Verschillende ingesloten hoekpercelen en een hoop andere, waarvan de meeste klinkers hebben liggen.
En de aannemer is bij velen dezelfde geweest.
Aanleg alsof er tank over moet kunnen rijden :banana:
Vorig jaar nog ne camion, maar daar rij ik niet op.
Wie heeft dat aangelegd, ahja, dien, dan is het geen probleem :angel:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat ze daar nog niet van gehoord hebben verwonderd me totaal niet. Die mannen zullen ook nog nooit gehoord hebben van Hermes Telecom, terwijl deze nu druk bezig zijn met Borgerhout te voorzien van fiber (meest dichtbevolkte gebied van België). Unifibre zullen ze ook niet kennen hoor. Terwijl je deze kleine spelers net niet mag onderschatten. Ze zijn veel flexibeler dan een log iets als Fiberklaar, Telenet of Proximus.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ze wisten ook te zeggen dat er heel wat internet providers bij zullen komen. Als voorbeeld van nieuwe speler haalden ze rapidxs aan. Anderzijds: waarom drie fiber providers (met elk zijn internet providers)?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Ik zag afgelopen zaterdag (!) werknemers van Fiberklaar met een iPad op stap in Zandbergen (of all places), tussen het station en de denderbrug... Heb er 'n klapke mee gedaan, en ze waren een en ander in kaart aan 't brengen.

Dus wie dáár woont en dacht nooit fiber te kunnen krijgen, niet wanhopen...:-D
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goeie vraag. Doet me wat denken aan Leuven destijds (begin de jaren 2000) : je had er coax van Telenet, maar ook van een ander bedrijf aan de gevel. En uiteraard Proximus ook nog.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”