Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

MClaeys schreef:Die mens van Fiberklaar sprak als doel klaar tegen eind de zomer in Dendermonde.
Staat in schril contrast tot The Last Mile. Daar hoor je hier niks meer van. Heb eens een mail gestuurd, nooit reactie gekregen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Uit relatief goede bron weet ik dat Fiberklaar geen toestemming krijgt door stadsbestuur Dendermonde. Ze moeten aldaar de vezels van The Last Mile maar gebruiken

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dat ze hier in t straat maar toestemming krijgen. Ze leggen de stoep beter dicht dan 't stad, dan zijn we van de putten vanaf.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dan heb ik geen idee hoe de stad daar de stoep dicht legt, maar in Wetteren is het alvast een ramp...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

'T voetpad waar Fiberklaar al gepasseerd is ligt er nu beter bij dan ervoor alleszins :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

krisken schreef:Uit relatief goede bron weet ik dat Fiberklaar geen toestemming krijgt door stadsbestuur Dendermonde. Ze moeten aldaar de vezels van The Last Mile maar gebruiken
Ben ingeschreven voor hun info avond 14 juni in sint gillis. Als ik eraan denk zal ik dat even aankaarten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

Morgen beginnen ze glasvezel te leggen in mijn wijk (Grembergen / Dendermonde).

Maar niets van brief op voorhand gehad. Gelukkig werd ik door de buren verwittigd om niet op de oprit te parkeren of mijn auto was morgen mss geblokkeerd. Enige communicatie minstens 1 week op voorhand zou toch handig zijn.

Weet iemand hoeveel later ze ongeveer de kabel in huis trekken na het leggen van de glasvezel in de straat?


EDIT: zelfs de communicatie van de mensen die vandaag in de straat rondliepen klopt langs geen kanten. Oprit wordt nu al open gebroken :roll:
Hoe sneller hoe liever uiteraard. Maar enige duidelijke en tijdige info zou toch wel handig zijn geweest!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Tazmanian79 schreef:Morgen beginnen ze glasvezel te leggen in mijn wijk (Grembergen / Dendermonde).

Maar niets van brief op voorhand gehad. Gelukkig werd ik door de buren verwittigd om niet op de oprit te parkeren of mijn auto was morgen mss geblokkeerd. Enige communicatie minstens 1 week op voorhand zou toch handig zijn.

Weet iemand hoeveel later ze ongeveer de kabel in huis trekken na het leggen van de glasvezel in de straat?


EDIT: zelfs de communicatie van de mensen die vandaag in de straat rondliepen klopt langs geen kanten. Oprit wordt nu al open gebroken :roll:
Hoe sneller hoe liever uiteraard. Maar enige duidelijke en tijdige info zou toch wel handig zijn geweest!
Zo ging dat hier ook. Een brief in de bus de avond voor de werken. De volgende dag waren ze al aan het graven.

Voor het leggen van de fiber naar binnen moet je zelf contact opnemen. Ze zullen u wel reclame in uw bus steken zodat je al kan kiezen. Maak een afspraak met de provider en dan gaat het snel.

PS Bij het graven leggen ze enkel de buizen/kabels. Nadien moet er nog een "lasser" komen aan de bakjes. Hier zijn ze begonnen met graven in december en ik heb fiber sinds 2 weken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Rechtstreeks van op de Fiberklaar info avond: Mobile Vikings gaat ook zijn diensten via Fiberklaar aanbieden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Daarstraks gezien dat ze in Appels tussen de sporthal en de brug over de Dender ook aan't graven waren. 1.5 uur later op de terugweg bleek alles al weer dicht te liggen op uitzondering van de plaatsen waar de wachtbuizen boven de grond steken. Nergens een vermelding van Fiberklaar, wel iets van "Fiber" op de buizen.

@Krisken Vreemd want in onze straat ligt nog niets, ook geen Last Mile, dan zullen ze toch "iets" moeten doen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:Rechtstreeks van op de Fiberklaar info avond: Mobile Vikings gaat ook zijn diensten via Fiberklaar aanbieden.
Sowieso want Mobile Vikings is net als EDPnet een "klant" van Proximus Wholesale Fiber.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Jack Daniels schreef:Rechtstreeks van op de Fiberklaar info avond: Mobile Vikings gaat ook zijn diensten via Fiberklaar aanbieden.
Hebben ze nog iets van Telenet laten vallen? Want dat hoorde ik in september al waaien van het Fiberklaar personeel dat rond kwam.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tazmanian79 schreef:Morgen beginnen ze glasvezel te leggen in mijn wijk (Grembergen / Dendermonde).
Grootzand? Of zijn ze ook al elders bezig? Hier waren ze enkele weken geleden om de hoek bezig maar dat ligt nu precies wat stil.
Ze geven misschien voorrang aan de wijken met meer aanvragen.
raf1 schreef:"klant" van Proximus Wholesale Fiber
Daar mag het BIPT zich komende weken over buigen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Vaganzza schreef:
Jack Daniels schreef:Rechtstreeks van op de Fiberklaar info avond: Mobile Vikings gaat ook zijn diensten via Fiberklaar aanbieden.
Hebben ze nog iets van Telenet laten vallen? Want dat hoorde ik in september al waaien van het Fiberklaar personeel dat rond kwam.
Telenet werd vermeld, ze zijn welkom maar nog geen concrete afspraken tussen beide partijen.
Grof, heel grof. De mannen van The Last Mile, die andere glasvezel aanbieder in Dendermonde, hadden hun camion toch wel vlak voor het Gildenhuis geparkeerd zeker?
Enne die samenwerking TLM en FK zal er niet komen. FK is in onderhandeling maar the last mile is niet geneigd om hun netwerk te laten gebruiken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

MClaeys schreef:Grootzand? Of zijn ze ook al elders bezig? Hier waren ze enkele weken geleden om de hoek bezig maar dat ligt nu precies wat stil.
Ze geven misschien voorrang aan de wijken met meer aanvragen.
Nee, de wijk achter "Den Echte Bakker" ...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tazmanian79 schreef:
MClaeys schreef:Grootzand? Of zijn ze ook al elders bezig? Hier waren ze enkele weken geleden om de hoek bezig maar dat ligt nu precies wat stil.
Ze geven misschien voorrang aan de wijken met meer aanvragen.
Nee, de wijk achter "Den Echte Bakker" ...
Ah, ideaal, dan zijn ze toch nog vlakbij bezig, niet gezien dan (Gaverstraat).
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

of dit iets met fiber te maken heeft weet ik niet maar hier is een firma bezig met dikke orange kabel te leggen (geen holle buis maar is al gevuld) en nu zie ik om de zoveel afstand een rooster met het proximus logo er op.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

@bartman:
Dat kan dat het fiber is, regio Aalst zijn alle fibers ook met die oranje wachtbuizen.
Afbeelding

Hierin worden later dan de echte fibers doorgeblazen dacht ik.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Op de info avond werd mij verteld dat FK geen aansluitpunt plaatst met RJ45 aansluiting maar dat van het aansluitpunt een glasvezel kabel naar de modem gaat. Met andere woorden er moet een modem geplaatst worden met fiber ingang. Kan iemand bevestigen? Ik vind het zelf nogal een rare manier van werken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

In Lebbeke ook zone 052 hangen die kabels van the last Mile al maanden te bengelen en liggen ze zelf in sommige straten gewoon voor de mensen hun voordeur op het voetpad.
Ronduit een schande, je kan het opdelen in 4 delen die straat.
3 delen gedaan en 1 deel overgeslagen.
Dit ziet er echt amateuristisch uit.

Dat PX en fiberklaar maar snel 052 zone volledig volsteken met fiber ipv van die vzw puur schande dat het al maanden zo verwaarloosd is zegt genoeg van hun werking tevens ken ik niemand maar dan ook niemand die een actieve aansluiting heeft bij thé last mile
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Jack Daniels schreef:Op de info avond werd mij verteld dat FK geen aansluitpunt plaatst met RJ45 aansluiting maar dat van het aansluitpunt een glasvezel kabel naar de modem gaat. Met andere woorden er moet een modem geplaatst worden met fiber ingang. Kan iemand bevestigen? Ik vind het zelf nogal een rare manier van werken.
Welke modems komen dan in aanmerking?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nog volgens FK zou de glasvezel van The Last Mile niet voldoen aan de geldende normen.
@Vaganzza: geen flauw idee. AVM heeft wel een fritzbox voor fiber maar verder weet ik het ook niet. Daarom dat ik hier de vraag stelde of iemand hun bewering kan bevestigen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vaganzza schreef:Welke modems komen dan in aanmerking?
Dat hangt af van de ISP die je kiest. Fiberklaar legt enkel glasvezel van in hun PoP tot bij jou in huis.
Welke modem geschikt is hangt af van de actieve apparatuur die de ISP in de PoP van Fiberklaar plaatst.
Voor Rapid XS is hier al aangegeven dat de klant een eigen keuze zou kunnen maken.
Voor proximus (en de aanbieders die via de Proximus apparatuur aanbieden zoals EDP en MV) zal er waarschijnlijk geen vrije keuze zijn. Wel kan je hier na de modem zelf een eigen router op aansluiten.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:Op de info avond werd mij verteld dat FK geen aansluitpunt plaatst met RJ45 aansluiting maar dat van het aansluitpunt een glasvezel kabel naar de modem gaat. Met andere woorden er moet een modem geplaatst worden met fiber ingang. Kan iemand bevestigen? Ik vind het zelf nogal een rare manier van werken.
Fiberklaar brengt een glasvezelkabel met twee vezels binnen die getermineerd wordt op een passieve aansluitdoos met twee SC/APC-connectoren (8 graden). (concreet: de Attema Universele FTU).

Alle apparatuur achter deze FTU (fiber termination unit) is de verantwoordelijkheid van de internetprovider of de klant.
Proximus plaatst daarachter bijvoorbeeld steeds een Nokia ONT met Gigabit Ethernet RJ45-connector die met een SC/APC-patchkabel wordt aangesloten op de Fiberklaar FTU.
RapidXS laat bijvoorbeeld toe dat je een SFP-glasvezelmodule gebruikt. Ze bieden de ISCOM HT801-XGSFP aan. Je kan ook een modem/router gebruiken, de ZyXEL PMG-5617GA
EDPnet en Mobile Vikings zijn alternatieve operatoren die steeds via Proximus opereren en daar krijg je dus ook de Nokia ONT zoals bij Proximus in bruikleen. (Nokia G-010G-Q ONT of Nokia G-040G-A ONT)
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 447
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Hier op de Bevrijdingslaan in Appels is de kabel gelegd en zijn ze komen kijken voor de plaatsing van de fiber in huis.
Toen even gevraagd en ze schatten dat dit binnen +- 2 weken zou gebeuren.
Ik tel af maar vroeg mij af hoe ik het volgende probleem ga tackelen:
Het fiber aansluit punt zal in de garage aan mijn nutsvoorzieningen binnen komen.
Mijn firewall staat 3 meter verder in mijn garage en heeft alleen ethernet input.
Tussen de 2 plaatsen loopt wel een utp kabel.
Kan de ZyXEL in een bridge modus gezet worden zodat mijn pfsense firewall het publieke ip op zijn wan poort krijgt of is er een andere oplossing?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Als ik ooit overstap op fiber wordt het misschien een fritzbox 5530
De FRITZ!Box 5530 Fiber AON kan rechtstreeks worden gebruikt op AON-glasvezelaansluiting - zonder mediaconverter, zonder voorgeschakelde providermodem
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Jack Daniels schreef:Als ik ooit overstap op fiber wordt het misschien een fritzbox 5530
De FRITZ!Box 5530 Fiber AON kan rechtstreeks worden gebruikt op AON-glasvezelaansluiting - zonder mediaconverter, zonder voorgeschakelde providermodem
Tot op heden nog altijd geen provider in België die AON levert. Nu en in de nabije toekomst zal het allemaal PON technologie zijn. Kan later altijd veranderd worden.
Ik zou dus eens de situatie zich stelt, eens onderzoek doen. Er zijn hier al heel wat mensen die zullen/willen onderzoeken of ze met providers de 'vereiste' media converter kunnen vervangen door hun eigen model. En dan ook de welke per provider zullen werken.
Resultaten komen nog, eens deze enthousiastelingen toegang hebben tot fiber en tijd.

AON=Active optical network
PON=Passive optical network
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Ik dacht dat AON anders was dan GPON, dus gaat het niet werken denk ik, mogelijks met fluvius?
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

rpr schreef:Kan de ZyXEL in een bridge modus gezet worden zodat mijn pfsense firewall het publieke ip op zijn wan poort krijgt of is er een andere oplossing?
Ah ja, bij RapidXS kan je ook een ONT/mediaconverter vragen. Dan heb je Gigabit Ethernet RJ-45 op de plaats waar de fiber je woning binnenkomt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:Op de info avond werd mij verteld dat FK geen aansluitpunt plaatst met RJ45 aansluiting maar dat van het aansluitpunt een glasvezel kabel naar de modem gaat. Met andere woorden er moet een modem geplaatst worden met fiber ingang. Kan iemand bevestigen? Ik vind het zelf nogal een rare manier van werken.
Absoluut geen rare manier van werken ...
Dat is volledig in lijn met de richtlijnen van Europa, die bepaalt dat het "demarcatiepunt" tussen een provider en de klant het passieve aansluitpunt is (= vrije hardware keuze).
Alleen is dit in België nog niet bij wet geïmplementeerd (in tegenstelling tot vb Duitsland, Nederland, Italië ...), en sommige providers willen nog altijd hun eigen modem verplichten (zoals Proximus hun ONT of Fibermodem verplicht) ....
Jack Daniels schreef:Als ik ooit overstap op fiber wordt het misschien een fritzbox 5530
De FRITZ!Box 5530 Fiber AON kan rechtstreeks worden gebruikt op AON-glasvezelaansluiting - zonder mediaconverter, zonder voorgeschakelde providermodem
De Fritz!Box 5530 wordt geleverd met 2 SPF modules: AON en GPON.
Je zou dus perfect een Fritz!Box 5530 Fiber of een Fritz!Box 5590 Fiber (WiFi 6) rechstreeks kunnen aansluiten op de glasvezel FTU (ONTP) - mits gebruik van de juiste fiber patchkabel ...
  • - in geval van Rapid XL (Fiberklaar) zal dat werken (want zij geven jou de GPON inlogdata)
    - in geval van Proximus (EDPNet, Mobile Vikings) zal dat niet lukken, gezien Proximus de eigen ONT (Fiber modem) verplicht.
Proximus beschouwt de ethernetpoort als het demarcatiepunt ...

EDIT
Als iemand aan de inlogdata geraakt van een Proximus ONT wil ik gerust eens een Fritz!Box 5530 testen. Ik heb hier een liggen met GPON module :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Belgissschenaap schreef:Tot op heden nog altijd geen provider in België die AON levert. Nu en in de nabije toekomst zal het allemaal PON technologie zijn. Kan later altijd veranderd worden.
Wat een verrassing. We gaan dus wederom voor het minst performante systeem:
In een AON-systeem hebben de abonnees een speciale glasvezelstreng. Dat wil zeggen dat elke abonnee dezelfde bandbreedte krijgt die niet gedeeld wordt. Terwijl de gebruikers de glasvezelstrengen delen voor een deel van het netwerk in PON. Dus mensen die PON gebruiken, kunnen ook merken dat hun systemen langzamer zijn, omdat alle gebruikers dezelfde bandbreedte delen. Als er iets fout ging in een PON-systeem, zou het moeilijker zijn om de oorzaak van het probleem te vinden.
AON kan een afstand van maximaal 90 km overbruggen, terwijl PON meestal wordt beperkt door glasvezelkabels van maximaal 20 km.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Jack, dat klopt niet helemaal.

Bij fiberklaar gebruiken de providers louter PON toestellen. De fibers zijn echter wel niet gedeeld. AON of PON maken dus niets uit, want AON en PON zijn eigenlijk gemaakt voor gedeelde fibers.
Bij AON kan je iedereen een unieke golflengte geven en bij PON niet, maar dat is enkel een belemmering bij gedeelde fibers.

De apparatuur kan altijd gewisseld worden, PON/AON/Elke acronym die er nog ooit bij zou komen.

Updated
BIJKOMEND:
PON/AON/... die we in de naamgeving gebruiken,gaat telkens over het protocol dat over een gedeeld (prox) of een uniek (FK) naar de woningen gaat van de ROP.
We spreken dus niet van de technologie die de ROP verbindt met de provider en dan het wereld wijde web via exchanges. Daar is geheel andere technologie gemoeid, die niet te vergelijken is met de verbinding met de woningen.
Da's geen PON/AON meer
Laatst gewijzigd door Belgissschenaap 16 jun 2022, 16:23, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Fiberklaar is toch een individuele fiber (of twee) per woning? Deze gaat tot in de centrale. Daar is het de provider die beslist of deze gedeeld wordt en hoe of niet. Proximus zal dan bv. in die centrale (en dus niet in de straat) zijn GPON apparatuur zetten. Nu, op een bepaald punt moet bij elke implementatie alles wel eens over een gedeeld medium… dusja.

Add: Wat hierboven staat dus :)
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

hier lijken ze precies altijd maar aan één kant vd straat een kabel te leggen tenzij die geldt voor beide kanten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Die Fritz 5530 lijkt me wel een goede optie, zowel qua prijs als qua functies. De glasvezel kan er, mits gebruik correcte module, rechtstreeks op aangesloten worden. Er zit een 2.5Gbps poort op ook. Je kunt toekomstgericht een 2.5Gbps switch achter die poort zetten wanneer de snelheden van het abonnement stijgen.

Een duurder alternatief is de Ubiquiti UDM-SE. Daar heb je ook een 2.5Gbps poort en krijg je de "extra functionaliteiten" van dat ecosysteem.

De aangeboden Zyxel bij RapidXS en Multifiber ben ik, om aan te kopen, minder fan van. Mochten de snelheden in de toekomst stijgen dan ben je helemaal niets meer met die router (ook al zou dat lang kunnen duren). Ze vragen 150 euro voor de aankoop ervan, terwijl de Fritzbox 5530 die prijs niet veel ontloopt, maar wel een 2.5Gbps aan boord heeft. Je kunt ook huren voor 3 euro/m, in dat geval duurt het net iets langer dan 4 jaar voor je aan die 150 euro komt, maar heb je wel recht op een ander toestel bij defect of nieuwere technologie.

Na dat opzoekwerk neig ik toch richting die 5530.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

De Fritz!Box 5530 Fiber heeft 3 LAN poorten, waarvan één 2.5 Gbit
heeft geen USB (die ik zou missen, gezien ik de Fritz!Box ook gebruik als NAS / Mediaserver :-(

Zijn groter broertje (Fritz!Box 5590 Fiber) heeft naast de SPF poort, één WAN poort (2.5 Gbit) en 4 LAN poorten (gigabit).
De 2.5 Gbit WAN poort kan als "LAN 5" ingesteld worden ...
Heeft 2 USB 3.0 aansluitingen ...
nadeel: zeer prijzig (ca 300 EUR) :-(

https://www.router-faq.de/?id=routervg& ... wf2=fb5590
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

De MikroTik RB5009UG+S+IN lijkt me ook wel fijn :)
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

philippe_d schreef:De Fritz!Box 5530 Fiber heeft 3 LAN poorten, waarvan één 2.5 Gbit
heeft geen USB (die ik zou missen, gezien ik de Fritz!Box ook gebruik als NAS / Mediaserver :-(

Zijn groter broertje (Fritz!Box 5590 Fiber) heeft naast de SPF poort, één WAN poort (2.5 Gbit) en 4 LAN poorten (gigabit).
De 2.5 Gbit WAN poort kan als "LAN 5" ingesteld worden ...
Heeft 2 USB 3.0 aansluitingen ...
nadeel: zeer prijzig (ca 300 EUR) :-(

https://www.router-faq.de/?id=routervg& ... wf2=fb5590
Die Mikrotik die wordt aangegeven is goedkoper en heeft wel USB, maar ik weet niet hoe goed dat werkt als NAS via RouterOS.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Flying schreef:Die Mikrotik die wordt aangegeven is goedkoper en heeft wel USB, maar ik weet niet hoe goed dat werkt als NAS via RouterOS.
Koop je een Synology zou ik zeggen... USB als NAS :roll:
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Proximus heeft ook een nieuwe router, als vervanging van de bbox3, deze heeft wifi 6 (maar ook geen usb meer) zou ook wat minder stroom verbruiken en men gaat terug naar de 1vlan setup.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”