Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Iemand reeds gehoord van Fiberklaar (https://fiberklaar.be/)?

Zou een bedrijf zijn dat een glasvezelnetwerk aan het uitbouwen is sinds 24 maart laatstleden, met hoofdkantoor te Gent (https://fiberklaar.be/over-de-komst-van-fiberklaar/). Ze zijn toen begonnen in Geel, en nu is het de beurt aan Turnhout en Wetteren. Via facebook en Youtube ads al redelijk wat reclame voor hun te zien gekregen en een (online) infomoment bijgewoond hierover.

Concreet wensen ze dat Wetteraars (in mijn geval) zich intekenen bij één van de 4 providers waarmee ze samen werken, en eens dit de 20% van de gezinnen overstijgt komt de aanleg er 100% zeker. Die 20% moet gehaald worden voor 6 september 2021. In totaal zouden er een 5-tal "kotjes" (soort LDC's) in Wetteren geplaatst worden waar alle fibers samen komen, en vanwaar men het internet op gaat. Het gaat niet over GPON, maar ieder zijn eigen fiber dus. Een router kan je kopen, huren of zelf voorzien. Wel kunnen ze niet afmonteren op sfp of sfp+

De providers waaruit je kan kiezen zijn (https://fiberklaar.be/providers/):
- Proximus (http://www.proximus.be)
- EDPnet (http://www.edpnet.be)
- Multifiber (http://www.multifiber.be)
- RapidXS (http://www.rapidxs.be)

Die 2 laatste blijken zo goed als dezelfde firma te zijn (van "horen zeggen" van mensen in de telecomwereld), maar hanteren wel andere tarieven, welke op zich zeer interessant zijn. Een router is inbegrepen bij Multifiber, bij RapidXS moet je die apart huren (3 euro per maand) of kopen (150 euro). Zoals gezegd kan je je eigen router eventueel gebruiken. Deze laatste 2, en EDPnet natuurlijk ook, bieden enkel Internet Only aan, eventueel met vaste telefonie er bij. Wel maken ze reclame voor de app van TV Vlaanderen om zo naar TV te kijken. Wat proximus doet is onbekend, maar ik gok dat daar het gekende tripleplay pakket wel mogelijk zal zijn?

Multifiber:
- 500/500 MBit, Onbeperkt, Fixed IP : 44.95 euro
- 1000/1000Mbit, Onbeperkt, Fixed IP : 49.95 euro

RapidXS:
- 1000/1000Mbit, Onbeperkt, Fixed IP : 49.95 euro

Heb voor mezelf het pakket genomen bij RapidXS, de gebuur heeft gekozen voor het 500/500 pakket van Multifiber. Ben benieuwd of we de 20% zouden halen...

Sorry voor de telegramstijl, wou dit nog even mededelen voor ik straks terug moet vertrekken :-)


Volgens hun website zijn de hoofdaandeelhouders EQT en Proximus.
EQT investeert momenteel actief in meerdere telecomactiviteiten, zoals in Deutsche Glasfaser in Duitsland, DELTA Fiber in Nederland en Global Connect in Scandinavië. EQT heeft sinds haar oprichting meer dan 84 miljard euro kapitaal opgehaald en beheerde op 31 december 2020 meer dan 52 miljard euro aan kapitaal over 17 actieve fondsen
Laatst gewijzigd door meon 02 aug 2021, 13:05, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Titel aangepast, algemeen gehouden ('fiberinfrastructuur in Geel, Turnhout en Wetteren' weggelaten)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Er was een artikel in de tijd een maandje geleden: https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... 93613.html
Toen ik dat las vermoedde is het het deel was van het Proximusplan om de minder winstgevende delen van Vlaanderen met een partner (extern kapitaal) aan te leggen.
vanpeers
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 5 keer

Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met 2 van deze aanbieders.
Ik woon zelf net in Geel en het multifiber abbo klinkt wel interessant.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:01, in totaal 1 gewijzigd.
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

Fiberklaar zelf zegt tijdens hun infomomenten heel erg weinig over de technische aspecten van hun netwerk (ze gaan er duidelijk van uit dat hun 'klanten' nog nooit van glasvezel gehoord hebben). Maar een tijdje geleden stond er op de site van de proximus groep wel een presentatie waarin ze de planning voor de uitrol van fiber in detail bespraken: https://www.proximus.com/nl/investors/f ... date.html# echter lijkt deze pagina niet meer te bestaan...
In ieder geval stond erin dat hun joint ventures (in Vlaanderen dus Fiberklaar) zouden werken met een point-to-point ipv PON. Daar komt dan actieve apparatuur van Proximus op waar andere providers gebruik van kunnen maken (bv. EDPNET) of ze kunnen jun eigen actieve apparatuur plaatsen (RapidXS en Multifiber).
Ben wel heel benieuwd of ze hun 20% gaan halen. Volgens het laatste kwartaalverslag van Proximus is ongeveer 15% van de 'homes passed' op hun netwerk ook effectief aangesloten (hoewel er wel een tijdsverschil zou zijn tussen 'home passed' en effectief aansluitbaar).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

Telenet max. 150/15 ... hoe oud is die presentatie dan wel ?

En hun prijs... 79 euro (maar er staat wel "incl. promo" !).

Zijn er trouwens mensen die al effectief Fiberklaar hebben ?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

De inschrijvingen lopen nog volop in de 3 steden om aan 20% te geraken.

Niemand kan dus al fiberklaar hebben aangezien er nog geen fiberklaar netwerk is.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Eerlijk? Ik denk dat het er overal komt hoor. Je kan nooit 1 op 5 halen voor een onbekend product. Het zou dan ook een enorme blamage zijn mocht blijken dat men een paar miljoen heeft liggen om het op te bouwen, maar dat ze nergens de gevraagde quota's halen.
Tim.Bracquez schreef:
krisken schreef:Het gaat niet over GPON, maar ieder zijn eigen fiber dus.
Waar kan je die info vinden over hoe ze netwerk opbouwen en afleveren?
Zie de link boven je vraag :-) Komt voor op het einde (vragenronde).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Ik geloof ook wel dat ze soepel zullen zijn, daarvoor is er al teveel tamtam rond.

Maar in NL zijn er effectief al projecten geannuleerd wegens te weinig interesse.
https://tweakers.net/nieuws/140521/glas ... ingen.html

Idem trouwens voor Duitsland.
https://www.hessenschau.de/wirtschaft/g ... n-100.html
gerree
Plus Member
Plus Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 maa 2008, 21:15
Locatie: Scherpenheuvel
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

peroxide schreef:Fiberklaar zelf zegt tijdens hun infomomenten heel erg weinig over de technische aspecten van hun netwerk (ze gaan er duidelijk van uit dat hun 'klanten' nog nooit van glasvezel gehoord hebben). Maar een tijdje geleden stond er op de site van de proximus groep wel een presentatie waarin ze de planning voor de uitrol van fiber in detail bespraken: https://www.proximus.com/nl/investors/f ... date.html# echter lijkt deze pagina niet meer te bestaan...
In ieder geval stond erin dat hun joint ventures (in Vlaanderen dus Fiberklaar) zouden werken met een point-to-point ipv PON. Daar komt dan actieve apparatuur van Proximus op waar andere providers gebruik van kunnen maken (bv. EDPNET) of ze kunnen jun eigen actieve apparatuur plaatsen (RapidXS en Multifiber).
Ben wel heel benieuwd of ze hun 20% gaan halen. Volgens het laatste kwartaalverslag van Proximus is ongeveer 15% van de 'homes passed' op hun netwerk ook effectief aangesloten (hoewel er wel een tijdsverschil zou zijn tussen 'home passed' en effectief aansluitbaar).
Ik geloof dat je dit bedoeld?
Afbeelding

Lang leven hun CDN: https://www.proximus-cdn.com/dam/jcr:43 ... update.pdf :twisted:

Ben wel benieuwd naar Fiberklaar, vooral om te kijken hoever ze het zullen schoppen. Ik heb nu een sprankeltje hoop om hier fiber te krijgen op "korte" termijn.
biot
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 9 keer

Vooraleer hard te juichen over de meer open markt die geimpliceerd wordt door de joint ventures (minderheid eigendom van Proximus, symmetrische profielen, ISPs die vanuit het buitenland komen aandraven), lees vooral tussen de lijnen in de presentatie die hierboven gelinkt staat.

Met name:

- pagina 9: controle over de joint ventures komt op termijn in de handen van Proximus -> einde open markt, OLOs worden eruit gezwierd zoals nu (behalve een paar voor de vorm).
- pagina 19: "BIPT draft decision" -> BIPT is aan boord.
- pagina 31: huidige dividend beleid van Proximus blijft onveranderd -> federale regering (hoofdaandeelhouder Proximus) is aan boord.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

gerree schreef:Ik heb nu een sprankeltje hoop om hier fiber te krijgen op "korte" termijn.
Ik ken iemand die betrokken is bij openbare werken (heraanleg van straten) en men krijgt te horen dat Proximus/Fiberklaar de eerste jaren geen fiber zal leggen. Het gaat hier nochtans niet om een kleine gemeente op de boeren buiten, maar quasi centrum van een redelijke gemeente. De hoop dat er dus snel fiber zal beschikbaar zijn in Belgie zou ik dus wat temperen om teleustellingen te vermijden.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat Proximus met een beduidend lagere prijs zal moeten komen willen ze met glasvezel klanten afsnoepen van Telenet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

Waarom zouden ze (hun aanbod is dan toch gelijkwaardig/beter)... ze nemen gewoon identiek dezelfde prijs als Telenet (of zelfs nog iets duurder).
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

De meeste mensen zijn nu al tevreden met de snelheid op de Telenet kabel. Waarom dan veranderen?
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Even een snelle vergelijking, fiber vs. Telenet, 7/7/2021, prijs zonder promoties:
De onderstaande vergelijking is voor ALLE fiber-gebieden in België, dus zowel de grote steden als Antwerpen, Brussel, Gent,... als nu het nieuwe Fiberklaar.

Internet-only
Telenet all-internet 300 down/20 up 54,56€
Edpnet 500 down/100 up 45€
(Proximus: niet direct gevonden :/)

Internet+TV
Telenet all+internet+TV 300 down/20 up 82,43€
Proximus Flex "de basics" (=int+tv) 350 down/50 up 65€
Of Edpnet 500D/100U+ een TV Vlaanderen abonnementje van 10€ = 45€

Internet+TV+een onbeperkt mobiel abonnement
Telenet ONE 1Gbps down/40 up 86€
Proximus 350 down/50 up 78€

Fiber heeft natuurlijk sowieso enorm veel voordelen: VEEL betere latency, hogere upload, lijn niet meer verplicht delen met de buren, hoogstwaarschijnlijk hogere verkoopprijs van je woning want toekomstgericht,..

Maar als je dus puur naar de abos en de prijzen kijkt: voor de eerste twee categorieën heeft fiber duidelijk ook prijsvoordelen. Voor de derde categorie zou je kunnen zeggen dat Telenet iets interessanter lijkt, belangrijke kanttekeningen zijn wel dat BASE netwerk nog steeds ondermaats is vergeleken met Proximus (vorig jaar een drietal maanden Tadaam getest, een wereld van verschil (slechter) dan mijn werk-abo dat bij Proximus zit). Daarnaast zul je zeker geen 24/7/365 een volle 1Gbps halen, ik heb eind 2019 een paar maanden TN genomen toen dit abo net uitgekomen was, met een CV8560E-modem, en de max snelheid ligt eerder tussen de 300 en 500...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3708
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 6 keer

lithion schreef:De meeste mensen zijn nu al tevreden met de snelheid op de Telenet kabel. Waarom dan veranderen?
Vooral een snellere upstream denk ik dat een groot voordeel is.
fibrbuzz1 schreef:hoogstwaarschijnlijk hogere verkoopprijs van je woning want toekomstgericht,..
Dat geloof je toch zelf niet ?
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wat fiber zelf betreft: ja, het zou ooit een verschil kunnen maken als ons internetverbruik nog waanzinnig stijgt (4K-tv, 8K-tv, ...), maar nu nog lang niet. De hier gesuggereerde voordelen weerlegd:

Latency: mijn huidige ping is 10ms naar mijn provider. De FTTH zou daar amper impact op hebben. Welk voordeel heb ik in enkele milliseconden winst?

Hogere upload: true, dit zou mooi meegenomen zijn aangezien ik naar de cloud backup (maar hoeveel mensen doen dat?). Maar ik heb nu 'maar' 20Mbit up en toch is dat al voldoende. Kan je zelfs met 2 volwassenen mee telewerken en teams-meetings mee doen ...

Meerwaarde huis: Bij aankoop van een huis kijk je naar waanzinnig veel, maar echt niet naar je internetaansluiting. Zelfs als die er niet is, kost het niet het grote geld om die aan te (laten) leggen. Ik denk trouwens dat meer als de helft van de bevolking gewoon de provider neemt die er al is, zonder na te denken over de keuze. Vergeet niet dat voor meer dan de helft van de bevolking internet gewoon een dienst is waarvan velen zelfs niet wakker liggen wie het levert (zoals ik bvb mijn eigen elektriciteitsleverancier niet ken ...)

Lijn niet meer delen met buren: true, maar ook daar: als de snelheid weg zou vallen van 1gbit naar 300mbit: ik zou er niet wakker van liggen. Ik ben al tevreden met de 200Mbit die ik heb. Stelt me nooit teleur, net zoals allicht 95% van de bevolking. En als je een rechtstreekse verbinding hebt met het volgende verdeelpunt van je provider, wie kan je garanderen dat vanaf daar je ook nog 100% capaciteit gaat hebben. Denk je dat de providers geen overselling gaan toepassen? Zonder SLA ga je nooit gerust zijn ...

Wat zou voor mij wél het verschil maken: verhoging (of schrappen) limiet. Als ze fiber ook dichtknijpen en limiteren met een FUP, is het enige voordeel mijn inziens weg. Want wat ben je met een supersnelle lijn, als je ze amper mag gebruiken ... En sinds dat voor mij bvb verhoogd werd van 750GB (wat nét krap was) naar 3TB in de piekuren, vormt ook dat minder probleem voor bvb mensen die veel streamen ...

Conclusie: als ze hier fiber komen aanbieden, heb ik eigenlijk geen interesse tenzij het goedkoper zou zijn ...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Probleem is dat je niet weet wat de situatie binnen 10+jaren is.
Moet je daarvan wakker liggen, geen idee.
Blijf je bijvoorbeeld bij Telenet, dan denk ik het niet.
Zit op koper, ga je eigenlijk geen keuze hebben, want vroeg of laat zal Pxs die stekker uittrekken.

Voor ons zou het hier ook enkel de Upload en de limiet zijn die doorslag zou geven.
Maar langs de andere kant, als de installatie nu gratis is of je moet nadien 400+ EUR betalen, dan gaan we dat toch laten binnentrekken als we de kans krijgen hier.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

pfuhu schreef: Lijn niet meer delen met buren: true
Klopt niet, de fiber van Proximus blijft een gedeeld medium (GPON).
Maar aangezien de capaciteit op 1 fiber veeeel hoger ligt, vormt dat (voorlopig) geen probleem.
Echter is dat wel (deels) de oorzaak van het feit dat het nog steeds geen symmetrische snelheid is.
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat is een van de voordelen van Fiberklaar tov van Proximus: geen GPON.
Daarom ook dat bv. Rapidxs en Multifiber wel symmetrische snelheden zullen aanbieden.
Echter zal op de backbone wel alles gedeeld zijn en kan daar nog steeds een bottleneck optreden...
Proximus heeft echter (nog) geen intentie om symmetrische snelheden aan te bieden op dit netwerk.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 4 keer

dupondje schreef:
Klopt niet, de fiber van Proximus blijft een gedeeld medium (GPON).
Maar aangezien de capaciteit op 1 fiber veeeel hoger ligt, vormt dat (voorlopig) geen probleem.
Echter is dat wel (deels) de oorzaak van het feit dat het nog steeds geen symmetrische snelheid is.
Wist ik niet. Dacht dat dat ook gesplitst was. Ik dacht dat ze een pluspunt hadden tov Telenet, maar is dan precies maar hetzelfde ...
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het Wetters gebied waar Fiberklaar zou komen (gepikt uit de powerpoint)

Afbeelding

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Spijtig ik val er net buiten

Zal met de overpriced Telenet Business verder moeten dan zucht
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

pfuhu schreef:Ik dacht dat ze een pluspunt hadden tov Telenet, maar is dan precies maar hetzelfde ...
Buiten dat je natuurlijk veel meer capaciteit hebt op een fiber toch coax. Dus nog steeds veel beter!
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Ik schrik er een beetje van hoeveel mensen "anti FTTH" zijn op een IT-forum als Userbase. Nu, als ze in u gemeente langskomen en je ziet er echt totaal geen voordelen in, moet je het niet doen natuurlijk. Als je die-hard Telenet fan bent kan ik er perfect inkomen dat je het niet doet, ik heb zelf ook een paar merken waar ik koste wat kost wil bijblijven. Nu *persoonlijk(!)* zie ik het zo: in de jaren 80 had je toch ook de kabel kunnen weigeren, via een harkantenne kon je toch ook alle tv-zenders ontvangen? en gratis :-)

Voor mij zijn de voordelen van fiber geen marketing-praat, het is echt wel aanzienlijk beter dan DOCSIS. In Frankrijk en Spanje zijn ze VDSL/DOCSIS al volop aan het uitfaseren... 5G is overigens ook geen optie, want ook een gedeeld medium. Als iedereen in je gemeente 5G als vast internet gebruikt, zullen de snelheden niet meer fantastisch zijn (en worden waarschijnlijk terug datalimieten ingevoerd).

Ik sluit af met een speedtest die ik net genomen heb van mijn Orange verbinding met de Boost-optie, 400 down en 40 up:

Afbeelding (ja, mét directe UTP kabel, rond de middaguren haal ik soms wel 370-380mbps...)
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

fibrbuzz1 schreef:hoeveel mensen "anti FTTH" zijn op een IT-forum als Userbase.
Wat wil je daar mee bedoelen? Zelf ben ik, net zoals enkele anderen hier, geen voorstaander van GPON. GPON en PtP fiber to the home zijn integraal verschillende technologieën. Het ene is goed om een vendor-lock in af te dwingen aan klanten en concurrenten, en misschien marginaal goedkoper in uitrol bron. Als je echter een pensioen spaar fonds bent, dan wil je niet vandaag investeren in de technologie van eergisteren. GPON heeft gewoon een op voorhand bepaalde capaciteit limitatie. En de capaciteit limitaties van GPON zijn laag. Zeer laag. Ik weet dat verkopers met tal van verzinsels afkomen dat overschakelen van GPON naar XGPON geen probleem is en zomaar kan wanneer je extra capaciteit wil hebben.
Als investeringsfonds investeer je dus best in de technologie van vandaag. Dan heb je gewoon de zekerheid om morgen niet direct weer uit de markt geknikkerd te worden door een andere speler. Daarom dat Point to Point fiber the way to go is, en waarom je vaak tegenstanders van GPON zal vinden in communities met mensen die bekend zijn met deze materie.
Ik heb me ooit laten vertellen dat de straat open gooien 300 eur per meter kost, in die context is dus GPON vanuit een financiële lange termijn visie een nog slechtere investering dan je huidige coax of twisted pair netwerk uit te breiden. Fiber is gewoon spotgoedkoop, en je zal in die terminatie huisjes wel wat meer apparatuur nodig hebben, echter heb je geen vendor lock-in waardoor je gewoon standaard apparatuur kan gebruiken. Het openbreken van de straat is wat het meeste geld kost.

En over Frankrijk gesproken. Er zijn daar "bendes van ex-telecom techniekers" die stiekem in de nacht inbreken in wijkkasten en distributie huisjes om de hele boel opnieuw te bekabelen. Op vele plekken is het zo een rommel dat deze mensen het deftig maken om te voorkomen dat het de verdere uitrol van fiber zou tegenwerken. bron; Ook interessant; Op lafibre.fr kan je nog meer informatie en foto's vinden over de deployment van P2P en GPON.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

pfuhu schreef:Latency: mijn huidige ping is 10ms naar mijn provider. De FTTH zou daar amper impact op hebben. Welk voordeel heb ik in enkele milliseconden winst?
Hier vaak maar 5-7ms naar edpnet volgens speedtest.net (VDSL2+Vectoring).
Maar toch, als je een gamende zoon of zelf een gamer bent is het vaak "hoe lager hoe beter". Vooral bij FPS games is het soms echt op die ms dat het aankomt.
En ja, er hangt meer af dan enkel je connectie naar je ISP. Maar FTTH kan ervoor zorgen dat je bijna geen latency meer hebt naar je provider. Als in 0-1ms.
Hogere upload: true, dit zou mooi meegenomen zijn aangezien ik naar de cloud backup (maar hoeveel mensen doen dat?). Maar ik heb nu 'maar' 20Mbit up en toch is dat al voldoende. Kan je zelfs met 2 volwassenen mee telewerken en teams-meetings mee doen ...
Momenteel 35Mbit hier, lijn kan 40 aan maar iets te weinig overschot om 40Mbit profiel te krijgen, en hier ook is het altijd mooi meegenomen als je meer upload hebt. Dan kan je zeg maar je eigen VPN server maken en/of voor je familie je Plex of voor je familiefilms/foto's/... centraal hosten onder iets als Nextcloud ofzo.
Hier dus ook "hoe meer hoe liever".
Ik heb zelfs liever een 100/100 lijn dan een 1000/40 oid.
...

Lijn niet meer delen met buren: true, maar ook daar: als de snelheid weg zou vallen van 1gbit naar 300mbit: ik zou er niet wakker van liggen. Ik ben al tevreden met de 200Mbit die ik heb. Stelt me nooit teleur, net zoals allicht 95% van de bevolking. En als je een rechtstreekse verbinding hebt met het volgende verdeelpunt van je provider, wie kan je garanderen dat vanaf daar je ook nog 100% capaciteit gaat hebben. Denk je dat de providers geen overselling gaan toepassen? Zonder SLA ga je nooit gerust zijn ...
Voor consumenten abbo's ga je inderdaad altijd met overboeking zitten. Zonder SLA kan je daar geen garanties op krijgen zelfs.
Maar bij kabel is het wel sneller merkbaar tov DSL vaak gezien je echt 1 kabel deelt tov elk een eigen paar totaan het punt waar er fiber ligt richting de provider.
Wat zou voor mij wél het verschil maken: verhoging (of schrappen) limiet. Als ze fiber ook dichtknijpen en limiteren met een FUP, is het enige voordeel mijn inziens weg. Want wat ben je met een supersnelle lijn, als je ze amper mag gebruiken ... En sinds dat voor mij bvb verhoogd werd van 750GB (wat nét krap was) naar 3TB in de piekuren, vormt ook dat minder probleem voor bvb mensen die veel streamen ...
Ik heb nu al bijna 15 jaar geen limieten meer, FUP of echt ongelimiteerd maakt niet uit. Maar ik geloof niet dat ze het hier vrij snel gaan "dichtknijpen". Dat zie je ook bij Tweak in Nederland indertijd. Ze brachten een 10Gbit abbo uit in bepaalde steden waarbij er geen harde FUP was maar ze wel iets sneller zouden bellen als het "de spuigaten" uitloopte. Officieel "het mag niet 10 keer hoger liggen dan het gemiddelde van de 1Gbit klanten" toen het geintroduceerd werd. Me dunkt nog altijd best in orde.
Conclusie: als ze hier fiber komen aanbieden, heb ik eigenlijk geen interesse tenzij het goedkoper zou zijn ...
Voor jou misschien niet, maar gezien de voordelen die ik hierboven gezet heb, het feit dat je dan ook niet meer gebonden bent aan een modem van de provider is ook een pluspunt vaak. (Al zullen ze hier ook nog wel een mouw aan naaien waarschijnlijk)
Veel mensen die, zelfs al zou het iets duurder zijn genoeg voordelen ervan inzien. Vooral mensen met (jonge) gezinnen of mensen als ik die graag veel uploaden of servers van thuis uit hosten.

Grootste voordeel eigenlijk van "echte" FTTH is dat de kabel vaak gewoon eens die er ligt mag blijven liggen. Gewoon de apperatuur aan beide kanten aanpassen en je hebt instantly 100/100, 200/200, 1000/1000 of zelfs hoger. Hoe ver je van die ROP ook bent. Tenzij ze echt gore fiber zouden gebruiken of zoals met GPON teveel mensen aan 1 fiber hangen zal je voor een lange tijd safe zitten.

Zelf heb ik ook liever "echte" FTTH tov GPON natuurlijk, maar het zal nog wel even duren voordat voldoende mensen al GPON toegang hebben, laat staan "echte" FTTH.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

dovo schreef: Ik heb me ooit laten vertellen dat de straat open gooien 300 eur per meter kost, in die context is dus GPON vanuit een financiële lange termijn visie een nog slechtere investering dan je huidige coax of twisted pair netwerk uit te breiden.
Ding is wel dat ze bij het opengooien van de straat geen fiber in de grond leggen, maar een wachtbuis (Gabocom Speedpipe).
Hier int straat was het een met 3 wachtbuizen in 1.
Dus mogelijks kunnen ze als ze willen in te toekomst vrij eenvoudig (zonder veel te graven) overschakelen naar P2P Fiber ipv GPON moest het nodig zijn.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

dovo schreef:Zelf ben ik, net zoals enkele anderen hier, geen voorstaander van GPON. GPON en PtP fiber to the home zijn integraal verschillende technologieën. [...]
100% mee eens. Op dat vlak goed dat Fiberklaar aangeeft point-to-point te werken (o.a. in hun infosessie). Bij Fluvius is het ook PtP als ik mij niet vergis. In de gebieden waar Proximus fiber zelf aanlegt (de grote steden) is het jammer genoeg wel GPON, daar zie je dan ook geen providers met symmetrische snelheden :/ In feite zouden we dus moeten hopen dat Prx zelf geen extra gebieden meer aanwijst in Vlaanderen om fiber te leggen, en dat de rest van Vlaanderen door Fiberklaar bediend gaat worden.

Maar wat denk je voor de max snelheden in Prx-steden via GPON, zou 1000 down 500 up in de toekomst technisch mogelijk kunnen zijn?
Heeft iemand evtl weet van hoeveel huishoudens Proximus aan één GPON-"verdeelpunt" verbindt? Ik lees op het forum van Orange in Frankrijk dat het daar 32 of 64 is
dovo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 nov 2015, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

fibrbuzz1 schreef: [...] zou 1000 down 500 up in de toekomst technisch mogelijk kunnen zijn?
Heeft iemand evtl weet van hoeveel huishoudens Proximus aan één GPON-"verdeelpunt" verbindt? Ik lees op het forum van Orange in Frankrijk dat het daar 32 of 64 is
De studie die ik als bron referentie opgaf legt alles haarfijn uit.
P8. punt5 schreef:..GPON systems offer a downstream bandwidth of 2.5 Gbps as
shared capacity. In the case of 64 end customers per splitter thus the system supports an average capacity of 40 Mbps for each user. ..
En uit de manual ubiquity PON hardware
Planning for Capacity vs Client Quantity

When planning your network it is important to plan for future customers and calculate the available bandwidth on each PON port compared to the client count. There is often a mix of many clients with relatively low bandwidth needs of around 50 to 100 Mbps, and a smaller amount of clients requiring 500 Mbps to 1 Gbps bandwidth.

High bandwidth design example:
For highest capacity of bandwidth, connecting a single ONU to a single PON port could provide a single client 20km away with the full bandwidth of the PON port. Keep in mind that each of the eight PON ports on the UF-OLT can provide 2.488 Gbps downstream and 1.244 Gbps upstream. In the rare case that a single ONU is used on a single PON port keep in mind that the bandwidth will be limited by the 1 Gbps LAN copper port on the ONU.

High capacity design example:
For highest capacity of clients. A PLC splitter with a 1:128 ratio connected to a PON port could provide 128 clients with equal bandwidth of about 19 Mbps download and 9 Mbps upload when the clients are all within a range of ~8Km.
Het is dus *theoretisch gezien* mogelijk om 1000/500 door GPON te persen, echter heb ik geen idee of dit in de praktijk wel een goed idee is.


Ik ken de details niet van de deployment van Proximus, echter heb ik die niet nodig om te bewijzen dat GPON dusdanig veel beperkingen heeft, dat de 10% minder aanlegkosten ervan niet te verantwoorden zijn. GPON is wel goed om je oligopolie/duopolie in stand te houden, vanuit het perspectief van de consument is dat andersom en hoort deze op de stapel van tegenargumenten in "GPON vs P2P".

Alles wat ik schrijf is mijn eigen mening.
biot
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 11 okt 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 9 keer

dovo schreef:Ik ken de details niet van de deployment van Proximus, echter heb ik die niet nodig om te bewijzen dat GPON dusdanig veel beperkingen heeft, dat de 10% minder aanlegkosten ervan niet te verantwoorden zijn. GPON is wel goed om je oligopolie/duopolie in stand te houden, vanuit het perspectief van de consument is dat andersom en hoort deze op de stapel van tegenargumenten in "GPON vs P2P".
Integendeel: een vermindering van 10% (of wat dan ook) van de initiele investering, op het ogenblik dat die massief is -- de aanleg van FTTH over het hele land -- is moeilijk te weerstaan.

Vergeet overigens niet dat een latere upgrade niet zoveel werk is als de initiele uitrol. Alle huizen passeren -- ofwel langs de gevel, ofwel onder de grond -- en feeder vezel leggen naar verdeelpunten is duur en traag. De ratio van een GPON groep wijzigen van bvb. 64 naar 32 is eerder een kwestie van een splitter bij zetten, in de splitterkast op/onder de straat.

Vergelijk het met de "ring splits" van Telenet, of extra ROPs van Proximus. Het zijn investeringen, maar geen grote, en mondjesmaat, en enkel waar nodig.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

dovo schreef:
De studie die ik als bron referentie opgaf legt alles haarfijn uit.
P8. punt5 schreef:..GPON systems offer a downstream bandwidth of 2.5 Gbps as
shared capacity. In the case of 64 end customers per splitter thus the system supports an average capacity of 40 Mbps for each user. ..
Ik ken de details niet van de deployment van Proximus, echter heb ik die niet nodig om te bewijzen dat GPON dusdanig veel beperkingen heeft, dat de 10% minder aanlegkosten ervan niet te verantwoorden zijn. GPON is wel goed om je oligopolie/duopolie in stand te houden, vanuit het perspectief van de consument is dat andersom en hoort deze op de stapel van tegenargumenten in "GPON vs P2P".

Alles wat ik schrijf is mijn eigen mening.

Dat is natuurlijk voor de huidige/eerste GPON standaard. Er is al NGPON2 bv die veeeel hogere snelheden haalt.
Vergelijk het als dat we vroeger ook maar 56k haalden over de telefoonlijn en nu 100mbit trekken over diezelfde koper.
Dus er zijn zeker nog mogelijkheden met GPON.

De kostprijs zal wel een stuk beter zijn. Ook een voordeel als er bv een huis bijkomt in de straat etc.
biot schreef: Vergeet overigens niet dat een latere upgrade niet zoveel werk is als de initiele uitrol. Alle huizen passeren -- ofwel langs de gevel, ofwel onder de grond -- en feeder vezel leggen naar verdeelpunten is duur en traag. De ratio van een GPON groep wijzigen van bvb. 64 naar 32 is eerder een kwestie van een splitter bij zetten, in de splitterkast op/onder de straat.

Vergelijk het met de "ring splits" van Telenet, of extra ROPs van Proximus. Het zijn investeringen, maar geen grote, en mondjesmaat, en enkel waar nodig.
Zo eenvoudig is dat toch niet lijkt me. Je moet dan effectief meerdere fibers hebben vanaf het verdeelpunt lijkt me.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Via vrienden gehoord dat er in Sint-Niklaas ook brieven zouden rond gaan van Fiberklaar. Geen idee of iemand hier meer over weet. Hoe zit het eigenlijk met de vorige projecten die hier al gepasseerd zijn? Zijn de werken al aan de gang of afgerond?
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Zou mij verbazen aangezien Proximus zelf de glasvezel aan het aanleggen is in Sint-Niklaas.

Mercatorstraat ziet ge de kabel schoon langs de gevel lopen, idem Knaptandstraat.

Is dus rond de markt dat ze bezig zijn.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 01 aug 2021, 18:27, in totaal 1 gewijzigd.
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vaganzza schreef:Hoe zit het eigenlijk met de vorige projecten die hier al gepasseerd zijn? Zijn de werken al aan de gang of afgerond?
In Geel is de periode om in te tekenen vorige week verlopen. Er is nog altijd geen officiële communicatie van Fiberklaar zelf, maar vie mail hebben ze bevestigd dat het project doorgaat en start na de zomervakantie.
Stad Geel heeft ook een mededeling gedaan die dat bevestigt: https://www.geel.be/na-de-zomer-starten ... rken-fiber
Hierin staat ook dat je gratis een aansluiting zou kunnen bekomen zonder een abonnement af te sluiten, wat tijdens de infosessies steeds ontkent werd door Fiberklaar...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ondertussen de brief gezien en daar staat een website op: https://fiberklaar.be/sint-niklaas/

Fiberklaar zal dus duidelijk ook in Sint-Niklaas aan de slag gaan, naast het netwerk van Proximus. Ik vermoed dat zij niet het centrum gaan doen maar er rond gaan aanleggen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 422
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 17 keer

krisken schreef:Het Wetters gebied waar Fiberklaar zou komen (gepikt uit de powerpoint)

Afbeelding
Heeft iemand ook het kaartje van Turnhout? Volgens mij val ik buiten het gebied, EDPNet geeft ook aan dat het niet beschikbaar is. Maar Proximus geeft een melding dat ik wel al vast fiber aan kan vragen.

Ze hadden het over Oost Turnhout, ik denk gewoon het rechtste gedeelte binnen de ring (maar er liggen ook grote wijken buiten de ring).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Op sociale media of op de website kan je het filmpje meestal wel vinden. Anders fiberklaar ns mailen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”