Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

Vaganzza schreef:Ik ook benieuwd naar de ervaringen. Misschien best hier dan vermelden: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=54&t=62180
ik zou dan ook daar meedelen.
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer

leeyuentuen schreef:bij mij in sint-niklaas hebben ze deze week al de glasvezel doorgeblazen door de wachtbuis. nu wachten op activatie van rapidxs
Kan je misschien ook eens het tijdschema meedelen?

1. Wanneer leggen van de wachtbuizen in de straat
2. Wanneer wachtleiding naar je woning
3. Wanneer doorblazen glasvezel
4. Wanneer aansluiting provider


Thanks
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

1. Wanneer leggen van de wachtbuizen in de straat
Ze waren op 10 januari 2022 de straat aan het openleggen en hebben toen de dikke kabel onder het voetpad gelegt
2. Wanneer wachtleiding naar je woning
Hetzelfde dag hebben ze ook een wachtbuis naar binnen gelegt in mijn woning
3. Wanneer doorblazen glasvezel
4 juli 2022 zijn ze langsgeweest om de glasvezel door te blazen in mijn woning.
Ik moest letterlijk meerdere mails sturen naar fiberklaar / besix om te vragen wanneer ze gingen langskomen. Normaal zouden ze zelf contact opnemen. Afspraak maken kon snel als er plaats is. Vorige week donderdag een bericht dat die deze week kon. Gelijk de maandag genomen.
4. Wanneer aansluiting provider
Order bevestiging was rond 10 mei aangevraagd voor een aansluiting (stond toen direct beschikbaar, maar bij deze klopt het niet). Ze starten mijn contract niet zolang de fiberklaar lijn geactiveerd is
Vandaag heb ik een telefoon van Fiberklaar gekregen dat de activatie (ook al ligt er alles klaar) dat er nog een 2 tal weken inbeslag kan nemen om die fiberkabel nog te testen, hier en daar nog een activatie doen voordat er een bericht naar de ISP gaat dat die lijn klaar is.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Laat mij raden, de Begijnenstraat? Ik vroeg mij al af wanneer ze die eindelijk gingen aansluiten.
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

Fallschirmjaeger schreef:Laat mij raden, de Begijnenstraat? Ik vroeg mij al af wanneer ze die eindelijk gingen aansluiten.
ja in de buurt daar maar is niet begijnenstraat
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Terug uit vakantie een kaartje van Fiberklaar in de bus dat ze langs geweest zijn.
Is dat om te kijken hoe ze fiber binnen kunnen krijgen? Er wordt nog niet gegraven in de buurt (052).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat zal waarschijnlijk inderdaad zijn om te kijken waar ze het kunnen/mogen binnenbrengen bij jou.
Zie je bij de buren groene(?) bollen of kruisjes op straat geschilderd? Dat is waar de aftakkingen moeten gebeuren.
Dat is toch hoe APK het hier doet.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Voor de geinteresseerden: deze brief zat in de bus een dag of 2 geleden. Stak in een enveloppe met mijn adres op. Ik woon tegen industrieterrein Hoogveld van Dendermonde.
Bijlagen
IMG_20220714_124608.jpg
(92.04 KiB) Nog niet gedownload
IMG_20220714_124639.jpg
(89.4 KiB) Nog niet gedownload
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
nvdeynde
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 mei 2012, 12:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb gisteren dezelfde brief gekregen van Fiberklaar.

Vraag is hoe ze dit gaan binnenbrengen. Fiber van The Last Mile ligt hier al meer dan 1 jaar op mijn gevel maar is voor zover ik weet is die niet in dienst.

Ik dacht dat Fiberklaar geen gevelrecht gekregen had dus wordt dat voetpad openbreken. Probleem is dat wij een oprit hebben in blauwe steen en zie het niet zitten om die open te schieten voor hun kabel. Men moet minstens tegen de gevel een put maken om fiber door de gevel binnen te brengen.

Het is mij een zootje. Kan me nu niet 1 fiber leggen voor alle providers en deze delen zoals met de coax en koperdraad. Zal te makkelijk zijn.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Gevrelecht moeten ze niet krijgen. Dat zijn verworven rechten voor nutsbedrijven. Dus ze hebben dat.
Goedkeuring voor openbreken straat of stoep is wel door vergunningen van gemeentes.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

nvdeynde schreef:Ik dacht dat Fiberklaar geen gevelrecht gekregen had dus wordt dat voetpad openbreken. Probleem is dat wij een oprit hebben in blauwe steen en zie het niet zitten om die open te schieten voor hun kabel.
Check of koperdraad of coaxkabel binnenkomt via een wachtbuis. Fiberklaar kan die wachtbuis gebruiken, de aansluitkabel is dunner dan één centimeter.
Anders is het wellicht een raketboring vanaf de straat tot aan je gevel en een putje graven.
nvdeynde schreef:Het is mij een zootje. Kan me nu niet 1 fiber leggen voor alle providers en deze delen zoals met de coax en koperdraad. Zal te makkelijk zijn.
Het BIPT onderzoekt dit jaar hoe de glasvezeldropkabel toegankelijk kan gemaakt worden voor andere operatoren. Dus hopelijk komt er volgend jaar een regelgeving die vermijdt dat er meerdere fiberkabels je woning binnenkomen. Zeker in appartementsgebouwen zou het al te gek zijn dat er dubbele glasvezelbekabeling wordt aangelegd.
nvdeynde
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 21 mei 2012, 12:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Check of koperdraad of coaxkabel binnenkomt via een wachtbuis.
Anders is het wellicht een raketboring vanaf de straat tot aan je gevel en een putje graven.
Telenet coax ligt op de gevel, idem fiber Last Mile. Koperdraad zit niet in wachtbuis. Ligt hier in straat bij quasi iedereen bloot onder voortuin of oprit. Wachtbuizen hebben we niet, rest wijk ook niet op een zeldzame uitzondering na.

Wordt raketboring vrees ik maar dan moet men nog oprit kapotschieten voor putje om kabel op te vissen tegen de gevel.

Fiberklaar is voor 50% van Proximus dus het is duidelijk dat die geen fiber meer gaan uitrollen hier.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Vandaag voor 052 zone, in Lebbeke na maanden niks; nog eens thé last Mile hun kabels komen bevestigen die al maanden slingerden aan de gevel ( gezien tijdens voorbij rijden )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2126
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

en hoe is de the last mile te herkennen? logo met naam op hun wagens? paar dagen terug was er hier een camionette met Nederlandse nummerplaat kort aan 't werk

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Was een camionette wit met blauw en een liggend 8 logo met onder of boven hun naam 'the last mile' er zat ook soort hoogtewerker op die camionette.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Artikel in HLN
https://www.hln.be/dendermonde/supersne ... ~a6bdc01d/
Kan er zelf niet bij zijn. Had late shift gevraagd omdat ik 's morgens naar de tandarts moet :cry:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
YordiDR
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mei 2022, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer

Jack Daniels schreef:Artikel in HLN
https://www.hln.be/dendermonde/supersne ... ~a6bdc01d/
Kan er zelf niet bij zijn. Had late shift gevraagd omdat ik 's morgens naar de tandarts moet :cry:
Ik ben er langs geweest, volgende info heb ik kunnen vergaren:

1. Activatie van de lijnen zal pas voor volgend jaar zijn, het zal vooral wachten worden op de POPs om gezet te worden.
Aansluiting van de huizen zal al beginnen eind dit jaar.

2. Proximus enforced hun GPON ONT niet, dus een andere ONT zoals de SFP transciever van FS.com kan werken. Zo kan je dus rechtstreeks van de SC/APC fiber naar uw router/firewall gaan zonder proximus ONT & bbox. Dit ga ik proberen als de lijn opgeleverd wordt. Ze ondersteunen dit niet maar ze blokkeren het ook niet langs hun kant. Dus indien de verbinding niet goed meer werkt helpen ze je niet (ook al is het iets op straat, ...). Je kan dan wel tijdelijk hun ONT terug plaatsen en dan de support contacteren.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Voor de inwoners van Sint-Niklaas, ge krijgt €5 (via de Sengzen) als ge u inschrijft bij Fiberklaar.

https://app.sengzen.be/ui/users/-837039 ... 86/profile
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Heb horen zeggen dat ze redelijk wat moeilijkheden hebben om vergunningen te krijgen van de steden en gemeentes voor hun fiber-POP's. (16m²)

Het grootste deel van de vertragingen is daaraan te wijten.
YordiDR
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mei 2022, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer

Gray schreef:Heb horen zeggen dat ze redelijk wat moeilijkheden hebben om vergunningen te krijgen van de steden en gemeentes voor hun fiber-POP's. (16m²)

Het grootste deel van de vertragingen is daaraan te wijten.
Dat ligt in lijn met wat ze mij vertelden. Glasvezel binnenblazen kan al de komende maanden beginnen maar de activatie aan de andere kant van de fiber heeft meer tijd nodig. Zou kunnen door vergunningen want ik denk dat ze de POPs ook op openbare grond zetten.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

YordiDR schreef:
Gray schreef:Heb horen zeggen dat ze redelijk wat moeilijkheden hebben om vergunningen te krijgen van de steden en gemeentes voor hun fiber-POP's. (16m²)

Het grootste deel van de vertragingen is daaraan te wijten.
Dat ligt in lijn met wat ze mij vertelden. Glasvezel binnenblazen kan al de komende maanden beginnen maar de activatie aan de andere kant van de fiber heeft meer tijd nodig. Zou kunnen door vergunningen want ik denk dat ze de POPs ook op openbare grond zetten.
Zouden wel eens geplande vertragingsmanoeuvres kunnen zijn, aangezien Fluvius via die intercommunales eigendom is van gemeentes en die ook binnekort hun eigen POP gaan nodig hebben. :nono:
https://www.hln.be/internet/proximus-ce ... ~a124dbf1/
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Kabel in straat ligt hier al een tijdje. En in meerdere delen van Gentbrugge. Maar verder nog niks vernomen wanneer ze de huizen klaar maken.
Weet iemand er meer over?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

YordiDR schreef:2. Proximus enforced hun GPON ONT niet, dus een andere ONT zoals de SFP transciever van FS.com kan werken. Zo kan je dus rechtstreeks van de SC/APC fiber naar uw router/firewall gaan zonder proximus ONT & bbox. Dit ga ik proberen als de lijn opgeleverd wordt. Ze ondersteunen dit niet maar ze blokkeren het ook niet langs hun kant. Dus indien de verbinding niet goed meer werkt helpen ze je niet (ook al is het iets op straat, ...). Je kan dan wel tijdelijk hun ONT terug plaatsen en dan de support contacteren.
Dat laatste intrigeert met wel ...
Vraag is hoe een ONT zich kenbaar maakt op het netwerk (bij de OLT).
  • - met een soort "ONT-ID" (in Duitsland is dat de "Installationskennung").
    - of met de UTAC/ONI (UTAC nummer is een identifier van het Fiber-toegangspunt, een cijfercode begint met 54 13729 00000 123456 / 01.
    - of met het ONT serienummer.
    - of een combinatie van bovenstaande?
Ik vermoed dat het ONT serienummer bij Proximus opgeslagen is, en een switch tussen de Proximus ONT en een eigen SFP tranciever niet zomaar kan, maar ingebracht moet worden in de systemen? Een beetje zoals een kabelmodem "geprovisioneerd" moet worden. Dus tijdelijk ONT terugplaatsen voor support is niet zo eenvoudig als een router wisselen ?? Tenzij je het serienummer van de originele ONT kan spoofen?

Iemand die hier meer over weet en kan uitleggen?

Ik heb hier een Fritz!Box 5530 met een SFP GPON module een 2.5 Gbit LAN poort
Ik zou deze wel eens willen testen bij iemand die nu al Fiber heeft (EDPNet, Proximus, Mobile Vikings) - op voorwaaarde dat we aan de nodige identificatiegegevens geraken?

In Spanje bijvoorbeeld is Movistar de monopolist voor de fiber. Alle fiber aanbieders gebruiken dus de Movistar glasvezel, en plaatsen hun ONT.
De truc is daar om aan de "ONT-ID" te geraken (lukt in vele gevallen als je aanwezig bent bij de installatie)
Wat ik ervan begrijp:
  • - de ONT-ID kan je instellen in de Fritz!Box.
    - hiermee wordt je aangemeld bij de OLT, waarbij ook het serienummer van de ONT doorgegeven wordt.
    - dat activeert jouw ONT bij de OLT
    - hierna is de ONT-ID niet meer nodig, gezien de OLT de ONT herkent aan het serienummer.
In de FritzBox 5530 service menu kan je ook een serienummer ingeven (dit spooft waarschijnlijk het serienummer van de originele ONT?)

Als iemand hier meer van weet, graag wat info.
Dit is voor ons nieuwe materie, en waarschijnlijk is bovenstaande volledig nonsens?

PS - beetje off topic, maar nog een grappige anekdote: Movistar klanten moeten inloggen via PPPoE, en de PPPoE logon is al sedert de tijd van ADSL voor iedereen dezelfde:
  • username = adslppp@telefonicanetpa
    Password: adslppp
    VLAN = 6
Bijlagen
fb_fibre_uebersicht.jpg
(46.84 KiB) Nog niet gedownload
fb_gpon_module.jpg
fb_gpon_module.jpg (31.83 KiB) 2194 keer bekeken
fb_verbindungs_settings.jpg
(63.18 KiB) Nog niet gedownload
C93CA2D7-CC12-44E6-A181-F8A560E488A6.png
(424.62 KiB) Nog niet gedownload
550FA448-DD19-4886-8CB6-6A995E2C48D4.png
(290.29 KiB) Nog niet gedownload
DC6875D0-89CB-4D32-BBFF-50E47C6B6488.png
(518.63 KiB) Nog niet gedownload
58E1AC39-7598-4B7B-846E-8666489BF2CF.png
(543.56 KiB) Nog niet gedownload
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
YordiDR
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 mei 2022, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer

Ik vroeg me dit ook af, ze zeiden dat dit inderdaad met een identifier werkt, ik denk de UTAC maar het zou ook het serienummer kunnen zijn. Dat weet ik niet meer zeker. De proximus representative wist me alleszinds te zeggen dat dit "publiek" gekend is, m.a.w. je vindt de nodige nummers ergens op de ONT of kan ze vragen aan de technieker/helpdesk. Bij GPON transcievers zoals die van FS.com kan je tamelijk wat instellen van identifiers, dat zou daarmee dus wel moeten lukken. Misschien kan de Fritzbox dit ook?

Edit: ik zou er niet van uit gaan dat EDPnet hetzelfde doet als Proximus qua GPON authenticatie. Blijkbaar zet EDPnet zijn eigen infrastructuur in de fiberklaar POPs en gebruiken ze dus niet meer het Proximus netwerk zoals ze bij xDSL doen.
Ik dacht dat ze nog steeds de profielen (en dus infrastructuur) van Proximus door verkochten gezien de snelheden die ze aanbieden. Volgens de proximus representative is dit dus niet zo in geval van fiberklaar.
Voor mobile vikings is het wel exact hetzelfde als Proximus.
Laatst gewijzigd door philippe_d 21 jul 2022, 10:18, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullqoute verwijderd
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bij RapidXS gebeurt de GPON-authenticatie met het serienummer van de ONT. Dat is inderdaad op voorhand geprovisioneerd in de OLT als het fiberabonnement wordt opgeleverd. (Vergelijkbaar met hoe het MAC-adres van kabelmodems wordt geprovisoneerd.)
In een aantal GPON SFP-modules kan je dat serienummer spoofen.

De authenticatie kan ook gebeuren met een PLOAM-wachtwoord. Een andere methode is authenticatie met een registration ID.
De 'Installationskennung', 'ONT-ID of 'IdONT' waar philippe_d naar verwijst is hetzelfde als het PLOAM-wachtwoord.

In sommige gevallen zal je én serienummer én PLOAM-wachtwoord correct moeten instellen/spoofen om succesvol te authenticeren.

Wat Proximus en EDPnet als authenticatie gebruiken, weet ik niet. Dat zal je hen moeten vragen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

YordiDR schreef:De proximus representative wist me alleszinds te zeggen dat dit "publiek" gekend is, m.a.w. je vindt de nodige nummers ergens op de ONT of kan ze vragen aan de technieker/helpdesk
Zijn hier PX techniekers die hier iets meer kunnen/willen/mogen over vertellen?
YordiDR schreef:ik zou er niet van uit gaan dat EDPnet hetzelfde doet als Proximus qua GPON authenticatie. Blijkbaar zet EDPnet zijn eigen infrastructuur in de fiberklaar POPs en gebruiken ze dus niet meer het Proximus netwerk zoals ze bij xDSL doen.
Ik dacht dat ze nog steeds de profielen (en dus infrastructuur) van Proximus door verkochten gezien de snelheden die ze aanbieden. Volgens de proximus representative is dit dus niet zo in geval van fiberklaar.
Dat is nieuw.
Tot nu toe was het zo dat EDPNet via Proximus fiber aanbiedt.
Als EDPNet natuurlijk hogere snelheden wilt aanbieden, zullen ze inderdaad los van Proximus moeten werken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

on4bam schreef:Terug uit vakantie een kaartje van Fiberklaar in de bus dat ze langs geweest zijn.
Is dat om te kijken hoe ze fiber binnen kunnen krijgen? Er wordt nog niet gegraven in de buurt (052).
Vandaag eindelijk eens gebeld naar het nr op het kaartje, 20 min later kwam er al iemand langs. Foto van de plaats van installatie genomen en (fiber)klaar. Blijkbaar krijgen we binnenkort nog een brief met extra info.
Op de website van de gemeente staat onze straat nog niet bij de te verwachten verkeersproblemen wegens werken, wel een aantal andere locaties.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Misschien willen ze vast kijken hoe de huizen er uitzien voor het binnen brengen? Of hebben je buren een totaal ander huis?

Jammer dat je nergens een planning kan zien, het hoeeft niet heel gedetaileerd, per kwartaal zou al goed zijn.

Ik zie hier ook nog niemand graven, alleen de postcodecheck is veranderd en ze hebben een keer per ongeluk een kaartje in de bus gedaan. Daarna kregen we nog een kaartje dat ze te enthousiast waren en dat het nog niet komt maar wel later dit jaar. De postcodecheck gaf toen nog niks aan en nu wel dat er glasvezel aangelegd wordt in de stad of gemeente.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

marzman schreef:Misschien willen ze vast kijken hoe de huizen er uitzien voor het binnen brengen? Of hebben je buren een totaal ander huis?
Dat is idd de bedoeling. Dat was ook zo aangekondigd. De huizen in onze straat zijn bijna allemaal verschillend (sommige zijn "belle etage" anderen hebben een grotere inham aan de voordeur e.d.)
Bij ons is het gemakkelijk, bij de buren moeten ze op de 1e verdieping zijn (maar daar is het enkel binnen leggen, er komt geen fiber abo).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

on4bam schreef:
on4bam schreef:Terug uit vakantie een kaartje van Fiberklaar in de bus dat ze langs geweest zijn.
Is dat om te kijken hoe ze fiber binnen kunnen krijgen? Er wordt nog niet gegraven in de buurt (052).
Vandaag eindelijk eens gebeld naar het nr op het kaartje, 20 min later kwam er al iemand langs. Foto van de plaats van installatie genomen en (fiber)klaar. Blijkbaar krijgen we binnenkort nog een brief met extra info.
Op de website van de gemeente staat onze straat nog niet bij de te verwachten verkeersproblemen wegens werken, wel een aantal andere locaties.
Heeft er bij mij ook niet gestaan, gewoon briefje in de bus, we werken van datum x tot datum y maar heeft niet op geopunt gestaan.
Zelfs op de planningssite van onze gemeente stond het er niet.
Wat een zekerheid is die mannen werken door, op 2 dagen tijd stak onze ganse straat vol wachtbuis en weer netjes dicht gedaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

raf1 schreef:De authenticatie kan ook gebeuren met een PLOAM-wachtwoord. Een andere methode is authenticatie met een registration ID.
De 'Installationskennung', 'ONT-ID of 'IdONT' waar philippe_d naar verwijst is hetzelfde als het PLOAM-wachtwoord.

In sommige gevallen zal je én serienummer én PLOAM-wachtwoord correct moeten instellen/spoofen om succesvol te authenticeren..
In de Fritz!Box 5530 kan je inderdaad 2 zaken ingeven:
  • In het Menu Internet > Toeggangsgegevens > Internet toegang kan je:
    - een ONT installatiecode (= ONT-ID?).
    - en natuurlijk ook de PPPoE gegevens (of kiezen voor DHCP) en een VLAN.
  • In het Fritz!Box Support Menu (beetje weggestoken) kan je:
    - het GPON PLOAM of GPON serienummer ingeven.
Als je aan deze 2 gegevens raakt, zou je toch probleemloos de Fritz!Box 5530 moeten kunnen gebruiken op Fiberklaar en/of Proximus glasvezel (en dus de "verplichte" Proximus ONT vervangen ...

PS. Je kan de 5530 ook als router gebruiken achter een provider ONT, maar dan verlies je 2.5GB poort (LAN1) die dan als WAN ingesteld wordt.
En natuurlijk overkill om een Fibermodem als router only te gebruiken :oops:
Bijlagen
FritzBox 5530 ONT-ID.png
(61.85 KiB) Nog niet gedownload
FritzBox 5530 PLOAM.png
(47.7 KiB) Nog niet gedownload
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Als je aan deze 2 gegevens raakt, zou je toch probleemloos de Fritz!Box 5530 moeten kunnen gebruiken op Fiberklaar en/of Proximus glasvezel (en dus de "verplichte" Proximus ONT vervangen
Ik weet alleen dat RapidXS/Multifiber authenticeert aan de hand van een GPON-serienummer dat bij hen geregistreerd staat.
Hoe Proximus, EDPnet en Mobile Vikings de authenticatie doen, weet ik niet. Dat moet je hen vragen.

Ik weet wel dat het GPON-serienummer op de achterkant van de Nokia ONT die Proximus installeert af te lezen is. Dat GPON-serienummer begint steeds met een vendor id. Bijvoorbeeld ALCL als het een Nokia ONT is. Op de FritzBox staat dit vermeld als Modem ID en begint het met AVMG. (Maar alleen nuttig als je provider dit serienummer wil registreren om toegang te verkrijgen.)

PLOAM-wachtwoord = ONT installatiecode, Installationskennung, ONT-ID, IdONT
Maar ik weet dus niet of de providers een PLOAM-wachtwoord gebruiken. Dat is optioneel in de GPON-standaard.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

Er is vandaag een persoon langs geweest bij mijn ouders om te komen kijken waar ze de fiber gaan leggen en hoe. Mijn pa zei tegen de persoon is wel 110m op prive en zo volledig gratis zijn. Maar is pas voor na de zomer een tijd daar achter. Heeft verschillende foto's genomen
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

glda19 schreef:Er is vandaag een persoon langs geweest bij mijn ouders om te komen kijken waar ze de fiber gaan leggen en hoe. Mijn pa zei tegen de persoon is wel 110m op prive en zo volledig gratis zijn. Maar is pas voor na de zomer een tijd daar achter. Heeft verschillende foto's genomen

Ah wow, da's wel goed nieuws.
Houd ons op de hoogte als het finaal ook gedaan wordt.
mogelijks dat anderen deze info kunnen gebruiken
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

elke situatie is anders da wat doet mijn info er toe
je moet naar dit e-mail adres mailen [email protected]
Met je naam en straat en gemeente en zij contacteren je voor een afspraak te maken om te komen kijken van hoe en wat
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Feit, maar als ze het eens doen, mogelijks bij anderen ook.

Het geeft toch een klein argument ten voordele van de consument

Of mensen die niet eens polsen, met het idee dat ze het sowieso aan zullen rekenen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1461
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

glda19 schreef:elke situatie is anders da wat doet mijn info er toe
je moet naar dit e-mail adres mailen [email protected]
Met je naam en straat en gemeente en zij contacteren je voor een afspraak te maken om te komen kijken van hoe en wat
fiber4flanders doet wel enkel Gent/Antwerpen/blankenbergen (en omstreken) dus best het contactformulier op de site van fiberklaar invullen als je niet zeker bent.

Ik geloof dat er momenteel zo een 8 onderaanemers zijn en binnekort nog veel meer vermoed ik.
leeyuentuen
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 mei 2022, 19:13
Bedankt: 10 keer

status na 1 maand van fiberklaar (na een email naar hun).
kreeg het volgende van de onderaannemer:
Wij zijn nog steeds aan het onderzoeken waar het fout loopt met uitgevoerde installaties. Op dit moment lopen ze niet door naar de providers. Ik kan op dit moment nog geen update geven. U staat wel al op de lijst om onmiddellijk te contacteren wanneer dit in orde is gemaakt.
de persoon die de fiber kwam lassen vertelde dat men in 4-5 dagen het bericht naar de isp kon sturen.
toen ik een mail stuurde naar de onder aannemer, ging het 2 weken duren voor de activatie en testen..
we zijn nu al 1 maand verder en blijkbaar is er een probleem gekomen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

on4bam schreef: 01 aug 2022, 23:42 Blijkbaar krijgen we binnenkort nog een brief met extra info.
Niettegenstaande gezegd werd dat we "volgende week" een brief met extra info zouden krijgen... nog niets vernomen. Bij de buren zijn ze een tweede keer langs geweest omdat ze blijkbaar de verkeerde info in hun systeem hadden staan. Daar werd gezegd dat ze een mail zouden krijgen met extra info maar ook daar.. niets...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 863
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 11 keer

heb zelf contact opgenomen met fiberklaar
En kreeg dit e-mail adress van hen [email protected]
Je moet daar je contact gegevens dus adres telfoonnr /gsmnr opgeven.
Zij bellen je dan op om een afspraak te maken om te komen kijken. Afspraak gaat vrij vlug.
Dacht begin augustus hier een e-mail verstuurd en denk -+10 @ 14 dagen later komen kijken.
Was bij de ouders was gaan werken en hebben verschillende foto's gemaakt.
Maar de plaatsing kan pas een tijdje na de zomer
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”