Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dizzy schreef:Ik snap ook niet waarom Px kiest voor de mindere oplossing want nu nemen ze het nadeel van coax zelf over op fiber.
Allez? Meen je dat?
Proximus kopieert de specificaties van Telenet op de goedkoopst mogelijke manier. Dat is hoe het duopolie al jarenlang werkt.
Telenet ONEup: 1 Gbps downloaden, 40 Mbps uploaden
Proximus Fiber Gigabit: 1 Gbps downloaden, 50 Mbps uploaden

Multifiber Internet max via Fiberklaar: 1 Gbps downloaden, 1 Gbps uploaden
Als de duopolisten zich niet moeien zijn er opeens wél symmetrische snelheden zonder FUP/downloadlimiet mogelijk.
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 14 keer

Dizzy schreef:Als PX fiber open is voor anderen waarom is Fiberklaar er dan?
Wie bepaalt waar er Fiberklaar komt en waar PX? Nu lijkt het of ze aan het racen zijn.
Proximus legt zelf de fiber in grote steden, brengt meer op (meer klanten per meter fiber).
Fiberklaar is er voor de kleinere steden in de rand.

PS. Iemand in Aartselaar heeft van Telenet een brief gekregen in de trend van :
We weten dat Fiberklaar bij u in de straat FTTH gaat leggen.
We willen u informeren dat Telenet terzelfdertijd ook al een fiber in de grond gaat leggen zodat de straat maar 1x moet opengebroken worden.
U zal later ook op FTTH van Telenet kunnen aansluiten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Dat ze commerciële acties volgen is logischer, dat doen zowat alle bedrijven die een concurrent hebben. Dat is ook niet altijd negatief.

Hier gaan ze een technisch nadeel kopiëren, dit heeft geen voordeel voor de klant. Door de constructie zit de klant trouwens vast aan ddat nadeel.

Waarom is fiberklaar in St-Amandsberg en niet in centrum Gent?

Was dat de deal? PX de steden met meeste winstmarge en de rest mag vechten voor de dorpen en parking? Welke politieker heeft dit toegestaan?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ringlord schreef:PS. Iemand in Aartselaar heeft van Telenet een brief gekregen in de trend van :
We weten dat Fiberklaar bij u in de straat FTTH gaat leggen.
We willen u informeren dat Telenet terzelfdertijd ook al een fiber in de grond gaat leggen zodat de straat maar 1x moet opengebroken worden.
U zal later ook op FTTH van Telenet kunnen aansluiten.
Oei, voelen ze nattigheid in Mechelen ? Wil men hiermee mensen doen twijfelen om de stap te zetten ?
Dizzy schreef:Waarom is fiberklaar in...
De vraag is inderdaad welke logica erachter zit... nu zijn het blijkbaar allemaal geisoleerde gemeentes.

Is het de bedoeling van hieruit verder uit te breiden of blijft het nog vele jaren een lappedeken ?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Terzelfdertijd :lol: Eerder, 2 weken later breken we alles weer open.

Wel meer organisaties pakken het zo aan, oa CM. Als je een overstap aanvraagt dan sturen ze je in het beste geval een ontradingsbrief en in het slechtste komen ze zelfs langs.

Logica moet je vaak niet zoeken in België, dat zit op dezelfde plaats als gezond verstand. Waarschijnlijk koopt PX die fiberklaar gewoon op na een aantal jaren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

In Wondelgem/Mariakerke hebben ze Proximus fiber aangelegd/aan het aanleggen.
Dit terwijl dat zeker niet allemaal dichtbevolkt is (aka veel straten met villa's/halfopen).

Terwijl ledeberg/sint-amandsberg me toch drukker bevolkt lijkt, maar daar is het dan Fiberklaar ...
Het is idd niet echt logisch.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Berichten: 377
Lid geworden op: 03 dec 2005, 12:44
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 20 keer

dupondje schreef:In Wondelgem/Mariakerke hebben ze Proximus fiber aangelegd/aan het aanleggen.
Dit terwijl dat zeker niet allemaal dichtbevolkt is (aka veel straten met villa's/halfopen).

Terwijl ledeberg/sint-amandsberg me toch drukker bevolkt lijkt, maar daar is het dan Fiberklaar ...
Het is idd niet echt logisch.
stadscentrum Proximus fiber en daarbuiten fiberklaar kennelijk.
greets
master-magic
MV Fiber 930/504 snelheid ;)
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

dupondje schreef:In Wondelgem/Mariakerke hebben ze Proximus fiber aangelegd/aan het aanleggen.
Dit terwijl dat zeker niet allemaal dichtbevolkt is (aka veel straten met villa's/halfopen).

Terwijl ledeberg/sint-amandsberg me toch drukker bevolkt lijkt, maar daar is het dan Fiberklaar ...
Het is idd niet echt logisch.
Dat weet ik als ervaringsdeskundige :lol:

Mariakerke en Wondelgem zijn toch redelijk dichtbevolkt en samen goed voor meer inwoners. Minder appartementen maar de huizen staan toch dicht op elkaar. De bebouwbare percelen zijn er zo schaars als het gezond verstand. Zeker de kant Mariakerke/Kolegem zijn eerder tweeverdieners met de betere inkomsten, voor PX dus een logische keuze. Wondelgem heeft meer arbeiderswijken en dus meer kleinere huizen dicht op elkaar.

Het zijn deelgemeentes dus er is inderdaad weinig logica. Blijkbaar vond PX St-Amandsberg eerder bij de kruimels horen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

BMaster schreef:
NuKeM schreef: Grrr EDPnet zegt dat fiber nog niet beschikbaar is voor pre-order op mijn adres terwijl fiberklaar, evenals alle andere providers, zeggen dat het eraan komt op mijn adres.
Dat heb ik hier ook voor... Ze vermoeden dat er misschien een fout is geslopen in de adreslijst die ze van fiberklaar gekregen hebben
Ik heb even met een medewerker van EDPnet gechat via hun site. Blijkbaar hebben ze nog geen datum gekregen ofzo en is het daarom nog niet ok, afwachten dus en af en toe checken.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

NuKeM schreef: Ik heb even met een medewerker van EDPnet gechat via hun site. Blijkbaar hebben ze nog geen datum gekregen ofzo en is het daarom nog niet ok, afwachten dus en af en toe checken.
Ha, dat heb ik gisteren ook gedaan, en ik vond die alles behalve vriendelijk. Wist eigenlijk niet waar het over ging precies...
In elk geval: ik heb daarna een mail naar fiberklaar zelf gestuurd, en zij bevestigen wel dat ons adres in het project valt. En even later kwam die melding ook op de edpnet site als ik daar opnieuw de check deed...
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hier was het op de EDPnet website gisteren nog steeds niet beschikbaar en vandaag komt er:
Sorry, edpnet internet is niet beschikbaar op je adres
Zelfs VDSL dus niet, terwijl ik natuurlijk gewoon EDPnet internet al heb liggen :)

Als ik op de hoofdpagina de test doe komt er:
Je adres komt helaas niet in aanmerking voor een aansluiting via Fiberklaar. Ontdek hier onze andere internetabonnementen vanaf €24,95 per maand.
Afwachten en anders doe ik ook eens een mailtje naar fiberklaar van mijn kant.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Heeft het eigenlijk niet te maken met boven en ondergrondse kabels?
Proximus doet vooral de bovengrondse aan de gevels en Fiberklaar vooral de ondergrondse?
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Helemaal niet. Het betreft écht fundamenteel verschillende infrastructuur. Allee, het is beiden glasvezel natuurlijk maar PON vs point-to-point...
Proximus werkt nu in eerste instantie vooral aan haar glasvezelnetwerk in dicht bevolkte gebieden. Daar is grotere kans op snellere return én mogen ze inderdaad vaak op de gevels werken naast bv bestaande coax-infra. Da's sneller en goedkoper.
Maar in de staat van mijn werk in St-Jans-Molenbeek zit het wegens geen rijhuisbebouwing netjes onder het voetpad hoor...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Heeft iemand al iets gehoord dat Orange ook naar de Fiberklaar kabel komt? De geruchten deden dat zelfs Telenet dat wou doen, maar dat lijkt me weinig waarschijnlijk.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

@Vaganzza: Orange werkt momenteel enkel samen met Fluvius op Fiber.

https://glasvezel.fluvius.be/

Op Fiber site van Orange kan je lezen:
Orange fiberdiensten zijn momenteel beschikbaar in:
Genk, Gent, Diksmuide, Poperinge & Antwerpen.
https://www.orange.be/nl/producten-en-d ... home-fiber
https://www.orange.be/nl/hulp/technisch ... ijn-straat
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

8balljunkie schreef:Heeft het eigenlijk niet te maken met boven en ondergrondse kabels?
Proximus doet vooral de bovengrondse aan de gevels en Fiberklaar vooral de ondergrondse?
Klopt niet, hier PX onderaannermer die de stoepen komt omwoelen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

TheCeet schreef:@Vaganzza: Orange werkt momenteel enkel samen met Fluvius op Fiber.
Klopt, maar de mensen van Fiberklaar hebben bij een vriend van mij al vermeld dat er gesprekken aan de gang zijn met Orange en Telenet om ook via hen internet aan te bieden. In het geval van Orange lijkt me dat meer waarschijnlijk dan Telenet.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Vaganzza schreef:
TheCeet schreef:@Vaganzza: Orange werkt momenteel enkel samen met Fluvius op Fiber.
Klopt, maar de mensen van Fiberklaar hebben bij een vriend van mij al vermeld dat er gesprekken aan de gang zijn met Orange en Telenet om ook via hen internet aan te bieden. In het geval van Orange lijkt me dat meer waarschijnlijk dan Telenet.
Voor de consument zou het beter zijn dat Telenet zich erbuiten houdt. Maar ik maak me weinig illusies het duo polie moet stand houden en de kassa vullen van de overheid en de Amerikanen van Telenet.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

q-tec schreef:Voor de consument zou het beter zijn dat Telenet zich erbuiten houdt.
Hoe meer aanbieders op Fiberklaar hoe beter... uiteindelijk moet je hier echt concurreren op prijs en diensten (aangezien het netwerk van Fiberklaar is).
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

DarkV schreef:
q-tec schreef:Voor de consument zou het beter zijn dat Telenet zich erbuiten houdt.
Hoe meer aanbieders op Fiberklaar hoe beter... uiteindelijk moet je hier echt concurreren op prijs en diensten (aangezien het netwerk van Fiberklaar is).
Maar als fiberklaar de enige is met een fysieke verbinding, genereer je wel een monopolie die nu mogelijks competetief is, maar in toekomst misbruik maakt van die situatie.

Tenzij dit door overheid/bipt super hard gecontroleerd wordt dat er geen woekerprijzen kunnen zijn.
Fiberklaar zou dan functioneren gelijk andere infrastructuurwerken, met verschil dat ze privaat zijn
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Belgissschenaap schreef:Maar als fiberklaar de enige is met een fysieke verbinding
Je wil toch niet opnieuw x netwerken naast elkaar in de grond gaan steken ?

Gewoon één infrastructuur beheerder waarop iedereen z'n diensten kan aanbieden aan dezelfde voorwaarden.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Zou fijn zijn, dat is waar.
Maar wat als ze de prijzen opdrijven? Dan is er geen alternatief meer.

Dus die prijzen moeten altijd gecontroleerd blijven door de maatschappij. Geen volledig vrije markt dus. En da's ok.

Zou er niet best ook een extra lege leiding liggen, voor als de kwaliteit van de vezel niet voldoende goed meer is voor de toekomst?
Zodat die makkelijk uitgewisseld kan worden

2 verbindingen zou nog 1 groot voordeel hebben:
Redundantie voor als de andere uitvalt (permanent en tijdelijk)
Kunnen zelfs 2 fibers zijn.
Naar zelfde of andere POP als je nog veiliger wilt zijn
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Fiberklaar infrastructuur huren is wellicht duurder dan Fluvius: geef maar eens een adres op waar waar Fluvius levert (via Multifiber).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Meest ontnuchtetende mail van 2022...



Helaas hebben wij nog geen zicht wanneer de eerste aansluitingen zullen gebeuren.

Dit zal al zeker niet voor 2023 zijn aangezien we nog volop met het netaanleg bezig zijn.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je zou denken dat men ondertussen graag inkomsten zou hebben... blijkbaar niet dus :eek:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Ze kunnen gewoon niet volgen met aanleggen. Hier zijn ze al meer dan een maand bezig en het is nog niet gedaan. Het meeste werk is herstellen wat ze allemaal afgebroken hebben en dan al de klachten verwerken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dizzy schreef:Ze kunnen gewoon niet volgen met aanleggen.
En ze hebben nog maar 22 (deel)gemeenten op hun lijst staan... nog 278 te gaan :lol:
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het gaat dus nog wel even duren, supersnel internet is nu eenmaal niet supersnel aangelegd :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 14 keer



https://www.test-aankoop.be/hightech/te ... -glasvezel

Proximus schakelt naar glasvezel: TA wil duidelijkheid over omschakelplan en vraagt commerciële geste voor klanten

Heb eens gebeld met klantendienst en effectief een abbo enkel internet zou 5€ duurder zijn per maaand.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik las daarnet een artikel op Tweakers waarin men vermelde; "In het tweede en derde kwartaal van 2021 samen zijn er bijna 400.000 glasvezelaansluitingen bijgekomen"

Hoeveel aansluitingen zou een gemiddeld dorp hebben in Belgie... 10 a 15.000 ?

Aan dergelijk tempo zou je dus 25 a 40 dorpen kunnen doen op twee kwartalen... ik betwijfel of men dat tempo in Belgie gaat halen.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

krisken schreef:Meest ontnuchtetende mail van 2022...



Helaas hebben wij nog geen zicht wanneer de eerste aansluitingen zullen gebeuren.

Dit zal al zeker niet voor 2023 zijn aangezien we nog volop met het netaanleg bezig zijn.
In januari 2022 geven ze aan het dat ten vroegste voor januari 2024 zal zijn? Twee jaar om op één plaats aanleg te voorzien? :eek:
lebeno
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 apr 2006, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 6 keer

Fiberklaar komt ook naar Gent Dampoort, Sint-Amandsberg en Oostakker: https://fiberklaar.be/dampoort-oostakke ... mandsberg/
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vandaag heb ik ook de pre-order kunnen doen op de EDPnet webpagina (regio Gent Dampoort, Sint-Amandsberg en Oostakker). Maar, er zijn nog wel wat onduidelijkheden.
Zo kan je bij EDPnet aangeven dat ze je huidige DSL-provider moeten opzeggen (via handige drop down te kiezen), maar enkel zijzelf staan er niet bij... misschien gaat dat dan automatisch... misschien ook niet, niet duidelijk dus.
Anderzijds bieden ze bij de pre-order ook een FRITZ!Box FON WLAN 7530 AX aan, geschikt voor de fiberaansluiting. Echter, dat lijkt me een gewone FRITZ!Box en aangezien ik een pfSense router heb draaien stelt zich de vraag of ik die dan wel nodig heb (buiten voor telefonie misschien die ik niet gebruik)... weer niet duidelijk dus, maar ik veronderstel dus dat ik die niet echt nodig ga hebben. Nu, ik heb hem wel besteld (ze gaven een goede prijs), maar als het niet nodig blijkt wil ik hem misschien wel annuleren.
Dan hebben ze de 100€ zorgeloze installatie. Dat heb ik dan maar niet genomen. Ik kan me niet inbeelden dat de installatie zo moeilijk zal zijn. Het ziet er naar uit dat de fiber in huis via RJ45 zal aangeboden worden en eenvoudig aansluitbaar is (gezien ze het aanbieden via een gewone FRITZ!Box denk/hoop ik dat ik met hulp van een online EDPnet guide mijn weg wel zal vinden in de specifieke instellingen etc.), al kan ik daar dus weer niets over terugvinden...
Veel onduidelijkheid dus, maar we zien wel :)
Ik ga niet beginnen klagen omdat fiber eraan komt :lol:

Add: toch nog wat info gevonden
https://www.edpnet.be/nl/conditions/alg ... aties.html
onder 4. Doe-Het-Zelf Installatie in geval van een Fiber-bestelling en 7. Fiber NT Installatie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

NuKeM schreef:Het ziet er naar uit dat de fiber in huis via RJ45 zal aangeboden worden
Het zou nochtans fijn zijn moest je de fiber gewoon in je firewall/router kunnen pluggen.

Met RJ45 heb je weer een beperking op 1 Gbit/s of is het een 2.5 of zelfs 10 Gbit/s poort op hun modem ?
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

lebeno schreef:Fiberklaar komt ook naar Gent Dampoort, Sint-Amandsberg en Oostakker:
In St-Amandsberg heeft familie van me al PX-fiber.

Is dit dan een 2de fiber-netwerk, naast dat van PX?
Zoja, waarom dat nu weer nodig is, die veelheid aan kabels...
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Proximus is aan de z-o kant van SInta amandsberg en de andere helft van dat 'hoefijzer' krijgt nu fiberklaar.
Laatst gewijzigd door philippe_d 26 jan 2022, 17:41, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: onnodige fullquote verwijderd
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

DarkV schreef:
NuKeM schreef:Het ziet er naar uit dat de fiber in huis via RJ45 zal aangeboden worden
Het zou nochtans fijn zijn moest je de fiber gewoon in je firewall/router kunnen pluggen.

Met RJ45 heb je weer een beperking op 1 Gbit/s of is het een 2.5 of zelfs 10 Gbit/s poort op hun modem ?
Inderdaad + het zal weer wat extra latency geven (al zal dat minimaal zijn). Ik heb vrije SFP+ sloten, misschien is het bakje in huis niet meer dan een adapter. Als er aan dat bakje een fiber aansluiting/connector zit die ik kan losmaken, kan ik die misschien direct in een juiste SFP+ adapter steken en in mijn router pluggen... we zullen wel zien :)
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Fysiek kan het ,maar zal denk ik niets opleveren. Maar idd, als je het hebt, kan je maar eens checken. Zolang je connector niet beschadigd.

Proximus gebruikt een Bidirectionele SC connector. En vermoed dat fiberklaar dit dus ook zo zal aanbieden.
Geen idee van de gloflengtes of andere specificaties.
Laatst gewijzigd door philippe_d 26 jan 2022, 17:41, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: quote/quote/quote verwijderd
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Iemand ervaring met RapidXS, eigenlijk de goedkoopste aanbieder, na EDPnet (tragere upload) ?
50€/1G up-down. Weinig keuze als je vergelijkt met het Fluvius aanbod.
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Ik vraag me af of je na de overstap van VDSL naar fiber bij EDPnet nog terug zou kunnen naar VDSL, vanwege hogere upload ?
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”