Hoe zit het nou precies?

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Deze vragen al eens in een ander topic gesteld maar geen antwoord op gekregen. En ondertussen ook nog wat andere onbeantwoorde vragen. Mocht iemand zich geroepen voelen om te reageren...
In Dendermonde uitrol van glasvezel van The Last Mile. Zij hebben een samenwerking met fiberweb.be als internet provider. Hier gaat binnen afzienbare tijd ook nog eens glasvezel van Proximus voorbij mijn deur passeren en edpnet (mijn huidige vdsl provider) zal gebruik maken van Proximus fiber. Concreet: moet ik vooraf beslissen bij welke provider ik internet neem en in functie daarvan glasvezel van deze of gene firma nemen? ik wens dus bv. edpnet als internet provider, dan moet ik glasvezel van Proximus in huis halen. Ik wens later over te stappen naar een andere internet provider, maar die werkt samen met The Last Mile of Fluvius of... Moet ik dan een nieuwe glasvezel aansluiting in huis halen van The Last Mile? Als dat zo zou zijn, dan is dit toch een erg ingewikkelde situatie; Bij VDSL kan om het even welke provider aangesloten worden op het koper netwerk. Ik heb ondertussen ook weet van "actieve" en "passieve" contactdozen voor glasvezel. Bij de ene sluit je een modem voor glasvezel aan met glasvezelkabel en bij de andere moet je dan weer gebruik maken van Ethernet omdat die contactdoos glasvezel aan de ingang heeft maar de uitgang is Ethernet en daar sluit je dan om het even welke modem aan. Hoe zit het daarmee in België? Hoe dieper je in de glasvezel put graaft hoe ingewikkelder het wordt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Huidige situatie:

Als je Edpnet wil, moet je over de glasvezel van Proximus.
Wil je gebruiken maken van de glasvezel van de The last Mile dan kan je enkel terecht bij Fiberweb.
Wil je een andere provider dan moet je wachten op de glasvezel van Fluvius.

Dus ja je zal iedere glasvezel fysiek moeten binnentrekken als je gebruik wil maken van de verschillende providers
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Pfff, wat een miserie. Onder dergelijke omstandigheden lijkt mij glasvezel in België een doodgeboren kind te zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Moest dit nu in een aparte topic gebeuren? Dit kon gewoon in je andere topic toch?

Alsnog, Proximus werkt niet met "echte" FTTH, maar GPON. Hierbij heb je dan ook de optie voor edpnet te nemen.

Als je het "geluk" hebt om een Fluvius fiber binnen te krijgen heb je veel meer opties en zit je met synchrone opties. Tenzij je provider het niet aanbiedt zoals bv Orange welke 1000/200 doet over Fluvius.
Dat lijstje van providers over fluvius is hier te bezichtigen : https://glasvezel.fluvius.be/kies-helem ... e-provider

Wat "The Last Mile" doet weet ik zo snel niet maar gezien ze voorop zetten dat het een "open FTTH" netwerk is zal het wel min of meer hetzelfde zijn als Fluvius. Echter vind ik niet zo snel een lijst van providers welke op hun netwerk hun diensten aanbieden?

Fiber kon mooi zijn maar het is momenteel nog een boeltje. Al zit Proximus het verst met de uitrol, zit je "vast" aan hun GPON natuurlijk.

In principe is dit wel hoe we bij grotere uitrollen raken echter. Zoals in Nederland kleine projectjes. Daar zag je doorheen de jaren ook verscheidene gemeenten/dorpen welke ineens een heel netwerk uit de grond stampten. (tot KPN ze vakkundig de nek omdraaide en alle vormen van innovatie stillegden tot ze niet echt anders meer konden natuurlijk...)

Nuja, lang verhaal kort het grootste voordeel bij fiber is dat eenmaal het er ligt het er kan blijven liggen. Tenzij er beschadiging aan de kabel is, is het ineens goed voor eeen lange tijd. In tegenstelling tot onze huidige coax en kopernetwerken in de grond.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

bij the Last mile heb je enkel de keuze voor fiberweb (https://www.fiberweb.be). En die hebben dan weer dezelfde eigenaars als the last mile.

Dus echt open zou ik het niet noemen :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

En dan nu nog een antwoord op de "actieve" en "passieve" contactdozen. In dit filmpje wordt er over gesproken:


Maar ik onthoud 1 ding uit GuntherDW zijn uiteenzetting: glasvezel is 1 grote knoeiboel. Voorlopig afblijven is de boodschap. Want er is nog maar eens geen samenhang. Iedereen moddert maar wat aan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Als ze het in de straat komen leggen, kan je al wel goedkoper aansluiting laten plaatsen. Dacht dat dat kan zonder activeren.
Gebruikersavatar
pluim
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 apr 2020, 14:03
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Het is misschien een zooitje om het allemaal binnen te krijgen, maar over x jaar is het eigenlijk eerder een luxeprobleem dat je mogelijk de keuze hebt tussen 3 glasvezelnetwerken, een kabelnetwerk en 4G/5G-netwerken. :)
An easily-interested brunette who loves to explore the unfamiliar :curt:
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”