Proximus legt fiber maar sluit bewoners niet aan

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoi,

in juni 2018 heeft proximus hier fiber in de straat getrokken.
Ik heb toen naar hun klantendienst voor glasvezel gebeld en ze hebben toen weliswaar telefonisch bevestigd dat we zouden aangesloten worden maar we moesten wachten tot dat groot muziekfestival hier bijna in mijn achtertuin gedaan was.
Ik bel dus in augustus dat jaar terug en ze gingen ons schriftelijk verwittigen.
Ondertussen heb ik nog niets gehoord, al een paar keer terug gebeld maar ze doen alsof hun neus bloedt en scheppen me af.
Volgend jaar komt er een volledige heraanleg van de straat, 2.4 miljoen euro met oa ook het voetpad.. als het dan niet gebeurd dan kunnen we dat vergeten voor de volgende 10j.
Op hun website staan we allesinds niet mee op.
De gemeente is mee aan de boom aan het schudden maar zijn er nog andere dingen die we kunnen doen? Ik denk bijvoorbeeld aan de ombudsman, zou dat zin hebben ?

Wij zitten hier nog altijd met een 50Mb mijn en dit zou nu toch wel is beter mogen.

Tom
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1839
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

jij wil dus proximus "overtuigen" om hun fiber uit te rollen in uw straat omdat je overtuigd bent dat de fiber er reeds ligt.
Nu moet je ook weten dat het niet is omdat er fiber in je straat ligt, dat de uitrol naar FTTH, dus naar je huis ook meteen kan starten, dat zijn 2 verschillende dingen. Er ligt al vele jaren in vele straten fiber maar dit is vooralsnog om ROP (VDSL wijkkasten) te verbinden met het Proximus fiber netwerk.
Als je vandaag 50 Mbit echt te weinig vind (ik kan me inbeelden dat er mensen zijn die het met minder moeten doen) dan raad ik je aan om Telenet/orange kabel internet te nemen.
Verder ben ik heel benieuwd naar de reactie van de ombudsdienst, want die is er voor je rechten te verdedigen als klant van een bepaald product dat je hebt. En je hebt dat product niet, sterker nog, je kan het momenteel ook niet verkrijgen ;)
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Denk dat hier wat dingen door elkaar gehaald worden?

-De fibers die proximus bij u in de straat heeft aangelegd zijn wellicht distributiefibers.
-FTTH hangt (stedelijk althans) aan de gevels en moeten dus geen graafwerken voor gebeuren (*), dus ik zie het verband met de heraanleg van de straat niet.

* Occasioneel duiken ook ftth fibers al eens een stukje onder de grond, bv op plaatsen waar aansluiting via gevel niet mogelijk is, maar ondergronds wel, bv appartementsblokken met ondergrondse technische ruimtes enz enz, en de koppelingen aan de lokale nodes enz enz enz ...



Verder ben ik , net zoals Fry, curieus naar het standpunt van de ombudsman, ik vermoed dat die netjes gaat zeggen "wij komen hier niet in tussen, wij kunnen operatoren niet verplichten om aan alle klanten alle producten te leveren, als deze klanten in gebieden wonen die daar technisch niet klaar voor zijn". Of iets in dat genre.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik begrijp het ook niet echt helemaal, naar mijn mening getuigd zo’n gedachtengang van een zeer verwrongen beeld over hoe een klant-leverancier relatie er zou moeten uitzien.

Wie gaat er maandagmiddag mee betogen omdat 6G zo lang op zicht laat wachten?! Ik WiL dAt nU!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

FlashBlue schreef:
* Occasioneel duiken ook ftth fibers al eens een stukje onder de grond, bv op plaatsen waar aansluiting via gevel niet mogelijk is, maar ondergronds wel, bv appartementsblokken met ondergrondse technische ruimtes enz enz, en de koppelingen aan de lokale nodes enz enz enz ...
Klopt. Ook soms bij rijhuizen, zoals in ons geval. Voetpad open gebroken in april dit jaar en oranie fiber getrokken tot binnen. Maar vermoedelijk is dit uitzonderlijk omdat we toch wel in redelijk stedelijk gebied wonen. Mannen zijn ongeveer 4u bezig geweest. Dit kost proximus erg veel geld. Hoewel ze dit ongetwijfeld er wel bij ons gaan uithalen. :lol:

Het verhaal van de ombudsdienst is sowieso verloren energie. Proximus zou niks liever willen dat iedereen aangesloten wordt en liefst zo snel als mogelijk maar het is een jobke van lange adem. Laat geduld nu toevallig iets zijn waar we allen niet al te veel van hebben :|
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Misschien moet proximus doen wat openreach doet ( het netwerkbedrijf afgesplitst van bt ). Daar kan je (mits betaling) een fiber laten trekken naar de dichtstbijzijnde straatkast, dus mensen die snel fiber willen kunnen het daar mits betalen. ( FTTP on Demand )
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Hier in Gent is de kabel aan de gevels getrokken, in mijn straat 3 weken geleden.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hallo,

Misschien toch even wat verduidelijking.
in 2018 is de straat hier open gebroken speciaal om die glasvezel hier te legegn.
ik heb toen naar proximus gebeld en die hebben toen weliswaar telefonisch toegezegd dat wij als bewoners op die glasvezel zouden worden aangesloten, welkom in de 21ste eeuw zei hij er nog leuk bij...
Daarnaast was toen het standpunt van proximus , als er glasvezel gelegd wordt id straat sluiten we de bewoners aan...
Helaas zijn ze daar nu op terug gekomen.
Ik vraag me af waarom mijn vraag zo over the edge is. Ik vraag hen niet om in onze straat glasvezel te leggen, die ligt er al,die ligt voor de deur van de bewoners, we hebben zelfs een week de onze oprit niet kunnen gebruiken om die gelegd te krijgen. Wat ik vraag is, kunnen de bewoners niet aangesloten worden op die kabel dat er al ligt en indien niet waarom hebben ze dit dan in 2018 wel toegezegd...
Daarnaast heb ik ook niet gezegd dat dit gratis moet.

Is dit zo een vreemde vraag ?


Tom
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

FlashBlue schreef:Verder ben ik , net zoals Fry, curieus naar het standpunt van de ombudsman, ik vermoed dat die netjes gaat zeggen "wij komen hier niet in tussen, wij kunnen operatoren niet verplichten om aan alle klanten alle producten te leveren, als deze klanten in gebieden wonen die daar technisch niet klaar voor zijn". Of iets in dat genre.
Ik herinner mij nog van destijds dat Proximus een verplichting heeft om minstens 85% van de gezinnen van breedband internet te voorzien. Nergens in de kleine lettertjes staat er dat dit perse fiber moet zijn.

Het lijkt me dan ook een beetje serieus miereneuken van de op dat hij perse eist dat hij op fiber gezet wordt omdat 50mbit volgens hem wat te weinig is. :bang:

Dit is precies terug zoals 10 jaar terug dat mensen hier zaten te neuten dat ze vlakbij een ROP wonen en toch maar 16mbit vdsl kregen, zonder ook maar enig flauw benul te hebben van hoe het systeem in mekaar zit en wat de technologische beperkingen zijn dat ze niet sneller konden krijgen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 959
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 50 keer

tom35 schreef:Hallo,

Misschien toch even wat verduidelijking.
in 2018 is de straat hier open gebroken speciaal om die glasvezel hier te legegn.
ik heb toen naar proximus gebeld en die hebben toen weliswaar telefonisch toegezegd dat wij als bewoners op die glasvezel zouden worden aangesloten, welkom in de 21ste eeuw zei hij er nog leuk bij...
Daarnaast was toen het standpunt van proximus , als er glasvezel gelegd wordt id straat sluiten we de bewoners aan...
Helaas zijn ze daar nu op terug gekomen.
Ik vraag me af waarom mijn vraag zo over the edge is. Ik vraag hen niet om in onze straat glasvezel te leggen, die ligt er al,die ligt voor de deur van de bewoners, we hebben zelfs een week de onze oprit niet kunnen gebruiken om die gelegd te krijgen. Wat ik vraag is, kunnen de bewoners niet aangesloten worden op die kabel dat er al ligt en indien niet waarom hebben ze dit dan in 2018 wel toegezegd...
Daarnaast heb ik ook niet gezegd dat dit gratis moet.

Is dit zo een vreemde vraag ?


Tom
Al aan gedacht dat die persoon aan de telefoon zich vergist kan hebben en, zoals hierboven al geschreven, die glasvezel dient om wijkcentrales aan te sluiten?
Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand in dienst, of onderaanneming, van een provider verkeerde informatie verstrekt.
Laatst gewijzigd door Ernie 28 sep 2020, 23:00, in totaal 1 gewijzigd.
Heppie NY!
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Sowieso nooit mensen van de "klantendienst" zomaar geloven wat ze zeggen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Bij ons zijn ze ook fiber komen trekken in de straten rondom (in juli/augustus), zeer duidelijk, op de camionettes stond duidelijk dat het fiber was in opdracht van Proximus (Go4Fiber ofzoiets denk ik dat de naam van de firma was). In de grond, niet op de gevels, want onze wijk is een beschermd stadsgezicht. Er zijn nu in het trottoir af en toe van die zwarte putjes met Proximus logo op. Nu zijn ze ook gewoon ineens gestopt halverwege onze straat en dat is het dan. Ook nooit iets gehoord over eventuele aansluiting. Zeer vreemd allemaal.
Als ik online check is nergens in de buurt fiber beschikbaar. Vreemd.

EDIT: correctie, net nog eens via hun site gekeken. Die zegt nu: "Goed nieuws: binnenkort ligt er fiber tot in je woning!
De uitrol gebeurt in verschillende fasen en de aansluitingwerken zijn gepland in je buurt. Gelieve er rekening mee te houden dat het enkele weken kan duren vooraleer je woning effectief aangesloten is op ons fibernetwerk.
Wil je gecontacteerd worden zodra fiber beschikbaar is? Vul ons formulier in."

Duurt dus blijkbaar een tijdje voor dat beschikbaar komt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je contacteert best het gemeentebestuur om na te gaan hoe het zit met FTTH in je straat. Zij verlenen vergunningen aan Proximus voor werken op openbaar domein. Veel kans dat ze ook weten waarom precies het zo lang duurt vooraleer een FTTH-project operationeel wordt.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

powaq schreef:Duurt dus blijkbaar een tijdje voor dat beschikbaar komt.
Ik spreek uit ervaring; daar kan makkelijk 6 maanden tot een jaar over gaan.
Evergreen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

hier (in Evere) hebben ze dat een tijd geleden in de maand januari op de gevel gehangen (ik weet het jaar niet meer, allicht 2019) en de aansluiting is gebeurd in september of oktober. Ik was de eerste van de straat die aangesloten werd...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Ben ook gewezen proximus-klant en heb de stap naar Telenet gezet 8 jaar gezeten na aanhoudende problemen met TV en internetsnelheid.

Los van fiber discussie vind ik al dat Proximus niet iedereen een gelijkwaardig product verschaft voor eenzelfde prijs. Wie dicht bij een ROP woont, heeft de snelheid die aangekondigd wordt. Wie heel ver woont, mag het vergeten. Toch betalen beiden dezelfde prijs. Dit is een anomalie.

Voorlopig min of meer tevreden bij Telenet. Zeker als je echt extra-internetsnelheid zoekt, is dit momenteel de provider die overheerst. TV- kwaliteit is eer goed. GSM abo ook geen klagen over.

Minpunt van TN is dat klantendienst of helpdesk op niets trekt, zeker wanneer nieuwe producten gelanceerd worden. Verder werken er die het verschil niet kennen tussen router en modem edm. Helpdesk enkel OK voor kleine problemen waar je als multimedia liefhebber al lang de standaard oplossingen hebt uitgeprobeerd.

Dus het is zo een beetje kiezen tussen pest en cholera. Komt door dat beiden hun duopolie blijven behouden. Telenet geniet finaal na jaren ervaring ook met Proximus toestanden, de voorkeur. Da's natuurlijk weer subjectief.
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Wat ik heel vreemd vind ivm fiber van Proximus: letterlijk op enkele meters links van ons, en op een 20 meter rechts van ons, staan allemaal nieuwbouwappartementen. Ook achter ons (aangrenzende tuinen) is een volledig nieuwe wijk. Wij, onze buren en hun buren zijn de enige oude huizen in een volledig nieuwe wijk. Op de site van proximus zie ik dat in al die nieuwe appartementen fiber beschikbaar is. Alleen onze drie huizen die er middenin staan zijn een grijs blokje dat niet eens op de planning staat om er fiber te leggen.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

@kippewit:
Ik denk dat dat te maken kan hebben met de bouwpromoters.
Ze kunnen hier samen werken waardoor Proximus dit naar binnen trekt tijdens bouw hiervan.

In de kleine nieuwbouwwijk (35 huizen + 6 appartementen) waar ik woon is enkel die wijk voorzien van Fiber, de aanpalende straat hebben ze (nog) niet aangeraakt.
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
oliviermaes
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 apr 2010, 11:47
Bedankt: 7 keer

Proximus legt in nieuwe verkavelingen/nieuwbouwprojecten glasvezel aan indien beschikbaar, koper wordt dan zelfs niet meer binnen gebracht.
Weet dat er bij nutsmaatschappijen aparte diensten zijn voor net exploitatie en uitbreiding.
Elk met hun eigen jaarbudgetten.
Reeds aangesloten klanten migreren zijn aparte investeringen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Trojan schreef:Dit is precies terug zoals 10 jaar terug dat mensen hier zaten te neuten dat ze vlakbij een ROP wonen en toch maar 16mbit vdsl kregen, zonder ook maar enig flauw benul te hebben van hoe het systeem in mekaar zit en wat de technologische beperkingen zijn dat ze niet sneller konden krijgen.
OK, maar vind je het dan ook logisch dat iedereen hetzelfde bedrag aangerekend wordt ? Px heeft zelf voor deze technologie moeten kiezen (want hun netwerk bestaat uit koper) net zoals Telenet destijds ook voor coax gekozen heeft omdat hun netwerk hier mee uitgerust was;

Dat is wat ik ook ervaren heb. Ver van de ROP wonen is miserie en ok - dit is een beperking van de technologie - maar toch rekent men evenveel aan aan diegenen die hierdoor minder performante services krijgen. Dit snap ik niet goed ...

Nogmaals, wil hier geen polemiek pro of contra PX noch Telenet noch andere providers opstarten. Nogmaals, een provider kiezen, is voor mij altijd kiezen tussen pest en cholera ...Spijtig genoeg - maar ik weet niet of dit wel realistisch is - laat men hier de Europese markt niet spelen. Probleem is dat buitenlandse spelers ongetwijfeld weer beroep moeten doen op netwerken van de 2 grote spelers hier in BelgIë. Maar misschien zou extra-kapitaal de technologie een booost kunnen geven maar daar zal dan voor de end-user weer een prijskaartje aanhangen waarschijnlijk ... En zo is de cirkel altijd rond.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 30 sep 2020, 16:49, in totaal 1 gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Wil je de juiste mensen quoten, ja?

Ook is de rest van je post offtopic. Het gaat hier over fiber, niet over je anti proximus sentimenten.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

FlashBlue schreef:Wil je de juiste mensen quoten, ja?
Bij deze rechtgezet en waarvoor excuses.
FlashBlue schreef:Ook is de rest van je post offtopic. Het gaat hier over fiber, niet over je anti proximus sentimenten.
Misschien mijn vorige posts eens goed lezen aub. Heb gesteld dat de voorkeur voor een provider subjectief, maw. persoonlijk is. Duidelijk gesteld dat :
- verschillende overwegingen daarbij voor ieder individueel een rol kunnen spelen
- en dat het kiezen van een provider, kiezen is tussen pest en cholera in mijn ogen. Cf. weliswaar mijn persoonlijke voorkeur voor Telenet die ook hun tekorten hebben. Ik beweer hier in geen enkel opzicht dat Telenet beter is qua prijs/kwaliteit verhouding of louter technologisch dan PX en vice versa.

Verder zie ik ook verband tussen de hoop van topic starter naar hogere snelheid die met fiber kan gehaald worden waarbij Elite Poster ook verwijst naar vroegere klagers over hun VDSL snelheid die daalt naar mate je verder van de ROP woont. Als het om snelheid gaat, vond en vind ik het nog steeds onlogisch dat voor een verschil in resultaat van dienstverlening ieder dezelfde prijs blijft betalen ...

Telenet heeft andere tekortkomingen zoals door mij aangehaald ... Dus nogmaals: geen anti-PX houding

En evenzeer, i.m.o. gaat het topic over aanleg van fiber waardoor verwachtingen gecreëerd worden inzake hogere snelheid maar waarbij - door het niet aansluiten van bewoners - men moet terug vallen op de huidige technologie met koper bekabeling en dit met de door mij gestelde vraag inzake prijsbepaling door PX.

Mijn nederige excuses indien dit een associatie te veel is die als off-topic moet beschouwd worden.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

koenraaddeconinck schreef:OK, maar vind je het dan ook logisch dat iedereen hetzelfde bedrag aangerekend wordt ? Px heeft zelf voor deze technologie moeten kiezen (want hun netwerk bestaat uit koper) net zoals Telenet destijds ook voor coax gekozen heeft omdat hun netwerk hier mee uitgerust was;
Ik denk dat je even moet nagaan wat de geschiedenis is van px en telenet hun netwerk.

Beide hebben juist nergens voor gekozen, ze zijn voort gebouwd op de bestaande technologie van hun netwerk dat destijds aangelegd was toen er van internet nog geen sprake was. Je kon op het moment dat het internet opkwam niet verwachten van beide bedrijven om voor gans belgie een volledig nieuw netwerk aan te leggen omdat ze toen al wisten dat hetgeen ze hadden niet ging voldoen 20 jaar later.

Wees eens realistisch man.

En wees nu eens blij dat PX tegen een volle vaart aan het investeren is in fiber en het tijdens de aanleg blijkbaar ook nog eens gratis maakt om over te stappen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Om een voorbeeld te geven uit het buitenland. In juli hebben ze bij ons in Frankrijk (vakantiewoning) glasvezel getrokken en ondertussen al aansluitbaar.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 118 keer

Trojan schreef:
koenraaddeconinck schreef:OK, maar vind je het dan ook logisch dat iedereen hetzelfde bedrag aangerekend wordt ? Px heeft zelf voor deze technologie moeten kiezen (want hun netwerk bestaat uit koper) net zoals Telenet destijds ook voor coax gekozen heeft omdat hun netwerk hier mee uitgerust was;
Ik denk dat je even moet nagaan wat de geschiedenis is van px en telenet hun netwerk.

Beide hebben juist nergens voor gekozen, ze zijn voort gebouwd op de bestaande technologie van hun netwerk dat destijds aangelegd was toen er van internet nog geen sprake was. Je kon op het moment dat het internet opkwam niet verwachten van beide bedrijven om voor gans belgie een volledig nieuw netwerk aan te leggen omdat ze toen al wisten dat hetgeen ze hadden niet ging voldoen 20 jaar later.

Wees eens realistisch man.

En wees nu eens blij dat PX tegen een volle vaart aan het investeren is in fiber en het tijdens de aanleg blijkbaar ook nog eens gratis maakt om over te stappen.

Dank voor de toelichting maar ik was al op de hoogte van de historiek. En inderdaad, applaus voor het fibernetwerk dat PX al aan het uitrollen is. Hopelijk komt het er ook overal want bij mij zijn ze gestopt juist in een aanpalende straat. Als ze dan nog over voldoende technologie beschikken om uit fiber effectief ook uit te halen wat uit fiber kan gehaald, worden dan kunnen ze Telenet plat concurreren met snelheden de je via een coax netwerk niet kan halen.

Het punt dat ik wou maken is alleen maar dat ik het niet logisch vind dat iemand die eenzelfde product aankoopt nu en niet op fiber kan, riskeert even veel te betalen voor minder snelheid dan iemand die de max haalt. Maar OK, ik ben o.m. om deze reden geen PX meer en zal het ook niet meer zijn tot zolang ze mij geen fiber kunnen aanbieden die deze andere providers overtreffen. Ieder moet maar uitmaken voor zich wat het beste is al dan niet ...
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Als je de prijzen moet gaan aanpassen op basis van de gekregen snelheid wil dat zeggen dat PX nooit op voorhand een "gegarandeerde" vaste prijs kan voorleggen aan een consument. Mensen die dochterbij wonen en dus (automatisch?) een hogere snelheid krijgen zouden dan ineens meer moeten gaan betalen? I don't think so.

En misschien ook even handig om over na te denken is dat PX al hun tarieven en producten moet voorleggen en laten goedkeuren bij het BIPT. Ik kan mij wel inbeelden dat die niet staan te springen op een variabele prijs.

Dat tegenstaande, andere providers bieden ook zo geen variabele prijs aan, dus waarom zou je dan enkel PX aanvallen?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Prijzen opgeven volgens internetsnelheid cap die er gelegd wordt bijvoorbeeld
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Bij edpnet kun je kiesen tussen VDSL XL en XS, beide onbeperkt downloaden maar met een verschillende snelheid en kostprijs.
Bij PX zijn de goedkopere abos trager maar ook met een downloadlimiet wat inderdaad jammer is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

johan.devos schreef:Bij edpnet kun je kiesen tussen VDSL XL en XS, beide onbeperkt downloaden maar met een verschillende snelheid en kostprijs.
Bij PX zijn de goedkopere abos trager maar ook met een downloadlimiet wat inderdaad jammer is.
Die factoren hebben er voor gezorgd dat ik weer bij edpnet ben gegaan. Een Franstalige collega op het werk had ook over edpnet gehoord en vroeg mij om advies. Resultaat: een paar weken later was hij ook bij edpnet aangesloten.
Joachim: lees je mee? :angel:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”