Proximus Fiber verhoogt ALLE snelheden (tot zelfs Gigabit)

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

Fiber start wordt 120/20 ipv 110/10
Fiber Maxi wordt 350/30 ipv 220/25

Fiber Intense voor Bizz klanten wordt 350/50 ipv 250/30

GIGABIT BABY :)
Fiber Boost optie gaat van 400/50 naar 1000/50 dus GIGABIT !
bij deze optie gaat de FUP van 3TB naar 3,5TB en naar 4TB voor de bizz klanten.

Dit alles geldt voor zowel de losse als de packs minimus, familus, tutimus én Epic Combo
BEHALVE de fiberboosts optie deze zijn enkel compatibel met packs

Klanten hoeven hiervoor niets te doen en in principe zijn alle snelheidswijzigingen op dit moment reeds automatisch doorgevoerd.
Prijswijzigigen zijn er niet op de packs, op de losse fiberabo's Maxi gaat de prijs zelfs lichtjes naar beneden
54,99 ipv 56,67 euro voor de RES klanten en van 63,48 naar 61,79 euro voor de SE/Bizz klanten

Zie ook op : https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_fibe ... conde.html
Laatst gewijzigd door OBiWaN007 01 apr 2020, 19:03, in totaal 5 gewijzigd.
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Tof, maar die upload snelheden zijn wel absurd laag. 1000/50 komaan...
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

powaq schreef:Tof, maar die upload snelheden zijn wel absurd laag. 1000/50 komaan...
Ondertussen krijg je in Zwitserland voor amper 47 EUR (in een packet bestaande uit internet, telephonie, digitale televisie) een glasvezelverbinding aan 10 Gbps down en upload!!!!
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 169 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:

10 Gbit ? dan zal de aansluitkost toch ook niet laag zijn want dit is zeer dure apparatuur...
heb je een link ?

Edit:
Is het deze ? https://fiber.salt.ch/en/fiber/internet
daar is het wel 50€ of 40€ als je bij hen ook mobiel neemt.

vermits ik niets van TV zie staan en de prijzen anders zijn vermoed ik dat je nog een andere bedoeld.

En om toch ontopic te blijven ik vind die 50mbit inderdaad een gemiste kans, hadden ze hier 100 van gemaakt hadden ze mooi kunnen adverteren dat ze het snelste netwerk hadden...
Greetz cyberbug

Afbeelding
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Mijn excuses, ik was vergeten de link erbij te zetten. Ja, het is inderdaad fiber van Salt in Zwitserland.
Voor televisie biedt Salt 250 kanalen met Apple TV 4K.
https://fiber.salt.ch/fr

En inderdaad, ik vind het ook extreem jammer van die belachelijke lage uploadsnelheden. Ik heb toch liever 500/500 dan 1000/50.
Laatst gewijzigd door philippe_d 03 apr 2020, 08:42, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: onnodige fullquote verwijderd
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Wel ten eerste werkt proximus met GPON waardoor de glasvezel waarop je zit een gedeeld medium is vergelijkbaar met coax. De meeste bandbreedte word voorbehouden aan download en dus zullen we niet snel symmetrische snelheden zien.

Kan het dan echt niet hoger? Technisch gezien geen probleem volgens mij, maar dan komen we bij het tweede punt: proximus kijkt naar telenet en vice versa.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 33 keer

De download wordt verdubbeld, en de upload blijft behouden omdat de concurrent dezelfde snelheden adverteert? Dit noem ik geen concurrentie, dit zijn duidelijke onderhandse afspraken. 50Mbit upload tgo 1Gig down is schrijnend.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Dat moet niet eens afgesproken worden. De duopolisten kijken gewoon naar elkaar en volgen elkaars bewegingen in het mate van het mogelijke. Ze hoeven elkaar geen pijn te doen en zo in hun eigen marges te snijden; de markt is al netjes verdeeld en ze hebben er alle belang bij dat evenwicht te behouden.
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

De cijfers mogen dan al in de praktijk gelijk uitkomen, de gebruikservaring is absoluut niet hetzelfde.
Dat zal weinigen hier natuurlijk verbazen, echte fiber vs coax blijft nog steeds een verschil, om nog niet te spreken over het verschil tussen beide providers in omgaan met verkeer.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Op één of andere manier is Telenet erin geslaagd om de massa in te prenten dat hun product technisch superieur was, is en blijft. Zelfs de Proximuslasser die ik over de vloer had, was daarvan overtuigd.
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

En niks is minder waar...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Sowieso fiber is stabieler dan coax en GPON kan wel symmetrisch maar dit is niet het geval bij px.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik zie hier weer meer Px fanboys zitten, zelf ben ik van geen enkele provider fan. Feit is wel dat momenteel Telenet hun product wel superieur is, maar dan wel maar op 1 vlak: het is overal beschikbaar. Bij Proximus is daar nog serieus wat werk aan, dat ze zullen versnellen de komende jaren.

Ik hoop vooral dat Fluvius eens wat meer vaart zal zetten in hun glasvezel project want dat zal de enige manier zijn om het duopolie echt open te breken. De upload snelheden daar liggen wel veel hoger, gaande van 1000/200 (Orange) over 250/250, 500/500, 800/800 en 1000/1000.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Orange lijkt nu inderdaad ook bij vdsl het laken naar zich toe te trekken. Die hebben nu eigenlijk alles beschikbaar. Nu zeker met hun Wholesale Contract met edpnet.
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 364
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 32 keer

Vaganzza schreef:Ik zie hier weer meer Px fanboys zitten, zelf ben ik van geen enkele provider fan.
Het was niet als fanboyisme ofzo, niet mijn stijl. Ik werk overigens al een tijd voor een andere provider.
Ik zie alleen wel al jaren uit eigen gebruik en bij anderen waar de verschillen zitten in de praktijk.

Vroeger had ik zowel Telenet als toen nog Belgacom naast elkaar, de ene ging standaard tot 100Mbit en bij Belgacom zat je toen nog los van afstand sowieso met een cap op 30Mbit. Over de capaciteit en snelheidsverschillen toen in praktijk kan ik wel even doorgaan, maar komt er op neer dat (bekabeld) Telenet belange niet de snelste was per definitie. Vaak integendeel.

Uiteraard zijn er inmiddels veel dingen vooruit gegaan.
Al had ik tot even geleden Telenet met de toen nog boost tot 400Mbit, nu zit ik op Proximus glasvezel met 350/50 (geen pack dus geen boost mogelijk) en mijn reactie was dus vooral dat Telenet hun gigabit coax vergeleken met Proximus Fiber zeker niet superieur is.
Er zijn nogaltijd (technisch logische) verschillen in latency alleen al, ook op vlak van echte throughput van dagelijks verkeer en omgang met volumes is er nog steeds een verschil. Beide bedrijven hebben al jaren een andere benadering voor internetverkeer/volume en dat lijkt nog steeds zo, logisch ergens ook aangezien Telenet geen volstrekt nieuwe technologie gebruikt om gigabit te leveren en dus ook nog met dezelfde uitdagingen als voordien kampt met diezelfde coax (ook na de optimalisaties door het netwerf-project).
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2963
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

liegebeestig schreef:Orange lijkt nu inderdaad ook bij vdsl het laken naar zich toe te trekken. Die hebben nu eigenlijk alles beschikbaar. Nu zeker met hun Wholesale Contract met edpnet.
Bron? Dat zou voor edpnet wel een opsteker zijn.
Computer(k)nul
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Wil je daarmee zeggen dat Orange binnenkort ook VDSL gaat aanbieden via EDPNET? Want dat zou inderdaad een heel interessante combinatie kunnen worden, toch op locaties waar je een 100/40 profiel kan hebben.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Bron? Mezelf: ik heb VDSL via Mixtus (met een EDPNET pppoe) en ik zie Orange staan bij mijn ip-adres als ik speedtest doe. Ik dacht begrepen te hebben dat Edpnet een of andere kleine speler heeft opgekocht en dat die toevallig een goed wholesale contract hadden met Orange. Edpnet gebruikt dat nu. Dat Edpnet met Orange samenwerkt was allanger bekend, zeker qua mobiel. Nu dus blijkbaar ook qua landlijnen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Vaganzza schreef:Wil je daarmee zeggen dat Orange binnenkort ook VDSL gaat aanbieden via EDPNET? Want dat zou inderdaad een heel interessante combinatie kunnen worden, toch op locaties waar je een 100/40 profiel kan hebben.
Orange doet al lang vdsl via edpnet. Ik heb klanten die een groot shape abbo hebben waar dan fixed telephony & internet met 4G backup gratis inzit. Is een oplossing met een fritzbox en edpnet en 4G van orange.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik bedoel het uiteraard voor particulieren klanten. Want geef toe prijs van internet-only is ongeveer dezelfde, als ze dan via VDSL hun Duo of Trio pakket ook zouden aanbieden... Dan wordt het wel heel interessant vind ik.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

boonpwnz schreef:Sowieso fiber is stabieler dan coax en GPON kan wel symmetrisch maar dit is niet het geval bij px.
In andere landen kunnen symmetrische snelheden wel.
Voor minder dan 30 EUR/maand heb je in Hong Kong en Singapore 1 Gbps symmetrisch.

Wat doet Frankrijk anders om in staat te zijn degelijke oplaadsnelheden te leveren?
https://www.free.fr/freebox/freebox-mini-4k
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Voor zover ik met snel te zoeken kan vinden hebben zij EPON ipv GPON om te beginnen ;)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Klopt.

En even een correctie. Gpon kan nooit symmetrisch maar xgs-pon wel. Dat is dezelfde basis die het heeft van Gpon.
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 378
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 44 keer

Is dit dan nog steeds op dezelfde onderliggende 2,5/1,25 Gbit/s uplink per 32 aansluitingen? Dus potentieel 32Gbit/s download voor een 2,5Gbit link?
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Is GPON nu echt zoveel goedkoper dan een WDM oplossing? Of zijn er andere redenen om daarvoor te kiezen?

In mijn armchair-analyse klinkt het als een kleine besparing nu die "later" veel technische beperkingen of kosten met zich meebrengt.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Bij xgs-pon is de snelheid per fiber 10 gbps up en down, te verdelen over een x aantal aansluitingen.
Bij directe vezel moet er vanaf de POP per aansluiting een vezel worden getrokken. In een van de pers documenten van proximus stond dan ook dat vooral voordelen waren bij later aansluiten (niet alles opgraven, maar een splice maken op de kabel) en bij kabelbreuk (1 vezel maken ipv een bundel van x aantal)
booker
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:07
Bedankt: 2 keer

Proximus doet toch wel wat voor hun klanten bij telenet nog steeds 750 gb fup en als zij een snelheidsverhoging doen dan introduceren zij Nieuwe formules met prijsverhoging natuurlijk en de oude formules krijgen natuurlijk de snelheidsverhoging niet
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Dat ze maar snel Fiber overal leggen :) goed dat ze willen samenwerken alvast
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 744
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 429 keer
Bedankt: 28 keer

OBiWaN007 schreef:Fiber Boost optie gaat van 400/50 naar 1000/50 dus GIGABIT !
bij deze optie gaat de FUP van 3TB naar 3,5TB en naar 4TB voor de bizz klanten.
Kun je dan nog altijd gratis datapacks bijkopen om je limiet te verhogen?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja dat kan je nog steeds.

Hier ligt glasvezel in de straat maar de huiseigenaar wil enkel aansluiten ten vroegste binnne 2 jaar.

Volgens px en edpnet kan je hier wel al glasvezel bestellen.
Gebruikersavatar
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 04 jul 2007, 16:08
Locatie: Wetteren
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 24 keer

boonpwnz schreef:Hier ligt glasvezel in de straat maar de huiseigenaar wil enkel aansluiten ten vroegste binnne 2 jaar.
Leuke huisbaas als je weet dat de invoer glasvezel in huis steken op het moment dat ze effectief passeren in de straat 100% gratis is en het maakt niet uit of je proximus, edpnet, telenet of iets anders bent op dat moment, sterker nog het maakt zelfs niet uit als je bij een andere provider bent of je al dan niet bereidt bent om over te stappen... het is sowieso gratis het ONTP fiber aansluitpunt te installeren in de woning.

Als hij dan beslist om binnen 2 jaar toch de werken te laten uitvoeren zullen het zure dollars worden. Ik weet van plaatsen in het gentse waar sommige mensen alsnog besloten hadden om fiber binnen te laten trekken NA dat de fiberhood was voltrokken en hiervoor bijna 1000euro kwijt waren. Het ging hier wel over plaatsen waar ze met een hoogtewerker dienden te passeren om de las op de gevel te voldoen (wat op de meeste plaatsen wel het geval is) dus als de fiberhood nog niet afgerond is lijkt het me een ideale moment om toch even je landlord te overtuigen :)
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
sddt
Pro Member
Pro Member
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 sep 2012, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 18 keer

Iemand meer nieuws of men ook de FullFiber en FullFiber Extended abbo's gaat optrekken tot 1Gbps voor de boost optie?

Op hun site staat nog steeds 500/100Mbps :/

En ook bij het testen is dit de snelheid.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

liegebeestig schreef:Bron? Mezelf: ik heb VDSL via Mixtus (met een EDPNET pppoe) en ik zie Orange staan bij mijn ip-adres als ik speedtest doe. Ik dacht begrepen te hebben dat Edpnet een of andere kleine speler heeft opgekocht en dat die toevallig een goed wholesale contract hadden met Orange. Edpnet gebruikt dat nu. Dat Edpnet met Orange samenwerkt was allanger bekend, zeker qua mobiel. Nu dus blijkbaar ook qua landlijnen.
EDPnet biedt onder eigen naam enkel XDSL aan.

Orange biedt voor de particulieren en kleine zelfstandigen COAX van Telenet aan, eventueel in combinatie met TV.
Orange biedt voor zelfstandigen, groot of klein gsm-abonnementen aan in combinatie met XDSL van EDPnet. Voor Orangeklanten zijn de modems in bruikleen en niet zelf instelbaar voor de klanten.

Bij snelheidstesten gebeurt het nogal eens dat EDPnetklanten Orange zien staan. Of als ze hun IP opzoeken ze ook verkeerdelijk Orange zien staan in plaats van EDPnet.

Orange biedt geen XDSL aan voor particuliere klanten of in combinatie met televisie.
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

Vaganzza schreef:Ik zie hier weer meer Px fanboys zitten, zelf ben ik van geen enkele provider fan. Feit is wel dat momenteel Telenet hun product wel superieur is, maar dan wel maar op 1 vlak: het is overal beschikbaar. Bij Proximus is daar nog serieus wat werk aan, dat ze zullen versnellen de komende.
Klopt niet 10% van vlaanderen kan niet genieten van die speedboost... word niet verteld in de media. Maar mijn gemeente vlak naast brussel.. waar 40k inwoners woont heeft telenet geen plan voor om die 1gbit aan te bieden.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

En hoeveel % van de klanten kan geen gebruik maken van Fiber bij Px? Zal nog geen 10% zijn, bij TN 90%. Dus waarom zou mijn stelling, op de dag van vandaag, niet kloppen qua snelheden dat TN superieur is?

Enfin, niet dat ik 1 Gbps echt nodig heb, dus voor mij zijn en blijven ze allebei valabel op de dag van vandaag. Bij TN zou ik wel 1 Gbps kunnen krijgen, bij Px momenteel max 100 Mbps op mijn adres.

Ik ben eerder bezorgd over de lage uploadsnelheden, daarom wil ik graag dat Fluvius zo snel mogelijk overal glasvezel gaat aanleggen! De providers op dat netwerk zullen voor de nodige uploadsnelheden zorgen die er echt toe doen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
HONcircle
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 maa 2019, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

Ik snap nog steeds niet waarom de upload bij Proximus zo laag is.
Limieten gebonden aan hun nieuwe infrastructuur (dan maakten ze een zware fout) of gewoon ze willen niet beter bieden dan Telenet aan gelijkaardige tarieven?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Beide, maar toch vooral dat laatste :wink:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
amedeeus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 30 dec 2008, 09:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 15 keer

@vanganzza, 1 van u stellingen was dat het overal beschikbaar is, en dat is niet geval, 90 procent is niet overal.

Het netwerk van Proximus is superieur ten opzichte van Telenet, dat kan je makkelijk al op internet zien als je kijkt naar hun uplink informatie.

Als je natuurlijk puur naar the last mile kijkt, is Telenet dan voor de moment superier:
- Proximus met hun vdsl.. nogal traag... zit je dichtbij toch veel stabieler
- Telenet met hun kabel... veel hogere snelheden... zit je met veel buren soms wat onstabiel.
- Proximus fiber: als het beschikbaar is op alle vlakken beter als telenet.

- Fluvius fiber is the way to go... zou eigenlijk de markt weer meer open brengen... een firma die zelf niet naar de eindgebruiker gaat en alleen maar als tussen firma dient, kan alleen maar positief zijn voor de prijs.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5081
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

OBiWaN007 schreef:
Als hij dan beslist om binnen 2 jaar toch de werken te laten uitvoeren zullen het zure dollars worden. Ik weet van plaatsen in het gentse waar sommige mensen alsnog besloten hadden om fiber binnen te laten trekken NA dat de fiberhood was voltrokken en hiervoor bijna 1000euro kwijt waren. Het ging hier wel over plaatsen waar ze met een hoogtewerker dienden te passeren om de las op de gevel te voldoen (wat op de meeste plaatsen wel het geval is) dus als de fiberhood nog niet afgerond is lijkt het me een ideale moment om toch even je landlord te overtuigen :)

Het is in feite een appartement. Maar hier is het zo de huisbaas zegt dat als ze het nu er niet van inzien ze het ook niet gaan laten installeren. Dat is wat ik erover hoorde. Ik weet dat het nu gratis is maar ik en iemand anders hebben dat geprobeerd te doen laten inzien maar da lukt dus niet.

Resultaat fiber komt vermoedelijk pas dus binnen 2 jaar ten vroegste of helemaal niet wegens te kostelijk. Want het aansluiten tot binnen is gratis maar het boren en kabels doorduwen naar appartementen is blijkbaar te lastig.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

boonpwnz schreef:Want het aansluiten tot binnen is gratis maar het boren en kabels doorduwen naar appartementen is blijkbaar te lastig.
Is dat dan inbegrepen bij het gratis plaatsen? Of is dat niet altijd de verantwoordelijkheid van de eigenaar?

Ik zou sowieso niet twijfelen en al laten binnenbrengen tot waar het kan. Je moet goed zot zijn om dat te weigeren als ze het gratis doen :bang:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”