Proximus Fiber

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Ik kreeg net op Facebook een advertentie van Proximus dat ze in bepaalde regio's ook glasvezel gaan introduceren. Deurne zou nu al kunnen bestellen. Info: https://www.proximus.be/glasvezel .

Even naar de prijs en specs kijkende vind ik die prijs wel serieus meevallen, of ben ik gewoon te lang uit de running. Familus Fiber kost bv 67 euro en daar krijg je een 220/25 internetlijn voor, TV en onbeperkt bellen. Eventueel nog 10 euro opleggen voor 350/25. Kunnen ze eindelijk terug wat concurreren op vlak van snelheid met Telenet qua snelheid, alleen spijtig dat de upload nog steeds zo laag blijft..

Aansluiting zou ook gratis zijn, én andere providers op hun netwerk kunnen er ook gebruik van maken dus vermoedelijk kan je binnenkort bij EDPNet, Scarlet, ... dan ook een fiber pakket krijgen.

Anyway, benieuwd hoe snel ze dit ook naar andere regio's gaan uitrollen. Moest ik niet op kot zitten zou ik wel zo'n 350/25 lijn laten leggen.

EDIT: beetje te snel gekeken, die 42 euro is voor de eerste 6 maanden. Daarna is het 67 euro, wat ook nog wel te doen is voor triple play.
Gebruikersavatar
ikhlaske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 334
Lid geworden op: 15 dec 2010, 13:25
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 6 keer

Correctie de fiber boost is 350/50 MbpsAfbeelding
Provider: Orange Fiber 1000/200
Modem/Router: Orange Nokia Fiber Modem + Unify USG
Switch: UniFi 24p + 8p POE 150W
Wifi: Unify AP AC LR + AP AC PRO
GSM: Proximus
Nas: Synology DS 219+ 16GB ram 512GB nvme ssd cache - Synology DS 219se
Backbone: (Plex)
  • Intel NUC - 16GB Ram
  • Intel NUC - 4GB Ram
  • Mac Mini - M1
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Damn, da's twee keer dernaast dan. 't Is al laat ook :-) .
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat fiber voorlopig nog bij hen aleen zal blijven, en dat vind ik maar normaal ook.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Het zou mooi zijn moesten ze hun planning eens wat duidelijker maken...

Zeker op plaatsen met nieuwebouw moeten ze de andere providers ook toegang geven als ze geen koper aanleggen. Er is al zo weinig concurrentie.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Als je fiber van Proximus hebt in je woning, kun je dan nog Scarlet Trio nemen? Verloopt dat dan ook via fiber of via VDSL?
Je snelheid wordt uiteraard gecapped tot 50/4 maar zou toch leuk zijn om te weten :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hoe gaat het precies in zijn werk?
  1. We leggen de glasvezelkabel in je straat.
  2. We brengen de glasvezelkabel binnen in je huis, of in het gebouw.
  3. We installeren het glasvezelaansluitpunt in je woning.
  4. De installatie is klaar!
    Vanaf nu kan je kiezen voor internet, tv en telefonie via glasvezel. Dat kan bij ons of bij om het even welke andere operator die gebruik maakt van ons netwerk.
bron: https://www.proximus.be/nl/id_cr_optica ... oning.html
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

inderdaad philippe dan kan je kiezen welke operator maar enkel vdsl.
Loopt allemaal via dezelfde kabel.
voorlopig enkel proximus en maar best ook.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zo staat het niet.
Er staat duidelijk dat je kan kiezen voor internet via glasvezel. Bijj hen of bij om het even welke andere operator die gebruik maakt van hun netwerk.....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

philippe_d schreef:om het even welke andere operator die gebruik maakt van hun netwerk.....
En welke operatoren zijn dat?

Wordt er onderscheid gemaakt tussen het DSL-netwerk en het fibernetwerk of is alles één groot netwerk?

TL;DR: Kan ik 350/50 of 220/25 afnemen bij EDPnet?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Fiber bestaat via 2 mogelijkheden tegenwoordig.

Greenfield (wat ik heb) zijn nieuwbouw wijken en hier wordt er geen koper meer gelegd.

Brownfield (de projecten in Anspach, Deurne, Gent, Charleroi) is fiber die ze binnen leggen op bestaande aansluitingen. (Koper & fiber dus).

Greenfield: iedereen kan fiber aanbieden mits overeenkomst met Proximus. In de praktijk wil blijkbaar niemand dit, want ik kan geen Scarlet, Edpnet of Dommel krijgen volgens hun websites. Ze vermelden trouwens ook nergens fiber in hun aanbod, enkel adsl en vdsl.

Brownfield: aangezien er nog koper ligt, kan je perfect de andere providers gebruiken op het kopernetwerk.
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

proximusboyke schreef:inderdaad philippe dan kan je kiezen welke operator maar enkel vdsl.
Loopt allemaal via dezelfde kabel.
voorlopig enkel proximus en maar best ook.
Fiber is al open voor andere providers zoals het philippe ook aantoond.
Echter is er ook meer nodig dan enkel proximus die zijn fiber moet openstellen, zelfde verhaal een beetje met de coax...

Er zijn allezins al fibers van andere providers die vandaag up and running zijn (als ik mij nog goed herinner is destiny daar 1 van)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Fallschirmjaeger schreef: Brownfield (de projecten in Anspach, Deurne, Gent, Charleroi) is fiber die ze binnen leggen op bestaande aansluitingen. (Koper & fiber dus).

Greenfield: iedereen kan fiber aanbieden mits overeenkomst met Proximus. In de praktijk wil blijkbaar niemand dit, want ik kan geen Scarlet, Edpnet of Dommel krijgen volgens hun websites. Ze vermelden trouwens ook nergens fiber in hun aanbod, enkel adsl en vdsl.
Of het nu Brownfield is, of Greenfield maakt, volgens mij, helemaal niets uit.
De fiber staat open voor de OLO's.
Maar ... de voorwaarden die Proximus stelt voor het gebruik voor hun fiber zijn van die aard, dat OLO's niet ingaan op het FTTH aanbod :(
Vandaar zie je geen fiber aanbod op de websites van Scarlet, Edpnet of Dommel.
Werk aan de winkel voor het BIPT :wink: .

Het enige verschil tussen Brownfield en Greenfield is inderdaad dat er nog koper ligt in het eerste geval, en de OLO's dus verder VDSL kunnen aanbieden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

ik kan met moeite wachten op het eerste UB bericht waar geklaagd wordt over het verplicht gebruik van de PXM modem op hun FTTH lijn en dito discussies over het kunnen uitlezen van de syncspeed, SNR, attainable bitrate... (ieder diertje zijn pleziertje, uiteraard :-) )

spannend 8)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

flupke19 schreef:ik kan met moeite wachten op het eerste UB bericht waar geklaagd wordt over het verplicht gebruik van de PXM modem op hun FTTH lijn en dito discussies over het kunnen uitlezen van de syncspeed, SNR, attainable bitrate... (ieder diertje zijn pleziertje, uiteraard :-) )

spannend 8)
Ik ook alleen het voordeel aan fiber is dat net zoals bij kabel die sync speed stabiel en voorspelbaar is, het werkt of het werkt niet aan de bepaalde snelheid. Maar soit de modem is voorlopig een bbox3 op termijn zullen er wel leuke alternatieven komen zeker.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Tomsworld schreef: Maar soit de modem is voorlopig een bbox3 op termijn zullen er wel leuke alternatieven komen zeker.
Bij FTTH is de modem geen b-box3, maar een PX fiber modem, waarachter de b-box3 aangesloten wordt als router (via de WAN poort).
Waarschijnlijk met PPPoE.
Ik zie dus niet in waarom je niet om het even welke router zou kunnen gebruiken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Voor telefonie is de bbox3 quasi verplicht toen op die plek waren de sip credentials niet bekend. Maar ik ben akkoord dat zolang Proximus de pppoe gegevens blijft meedelen dat je een eigen router kan gebruiken, al dan niet met een extra switch tussen de fiber cpe en de bbox3. Maar ik ben er zeker van dat het maar een tijd meer zal duren alvorens Proximus dezelfde policy gaat hanteren als scarlet. Maar soit zoals iemand zei ooit, we zullen het probleem oplossen als het zich stelt.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

antwoord van Scarlet op mijn vraag of ze ook fibeabo's aanbieden in onze nieuwbouwwijk (fiber is er geplaatst door Proximus)

Beste klant,

We kunnen helaas nog niet opleveren op Fiber.

Wij hopen je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht je nog andere vragen hebben, gelieve op deze e-mail te reageren. Voor dringende vragen, gelieve ons telefonisch te contacteren op het nummer 02 275 27 27 (openingsuren).

Voor een antwoord op de meest gestelde vragen kan je de klok rond terecht op http://www.scarlet.be/help.

Met vriendelijke groeten,

Haron
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Het verbaast me dat ik SC/APC connectoren zie, net nu de grote fiberbedrijven bezig zijn met het afstappen hiervan en iedereen op LC/(U)PC steken...
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Kan je dit al daadwerkelijk bestellen? Want ik vul 2 straten van Deurne in en daar was het niet beschikbaar.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Beschikbaarheid FTTH op kaartje: http://ict.proximus.be/include/opticalfiber.html
Het lijkt er op dat de FTTH-uitrol aangekondigd in 2017 nog niet operationeel is.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Via nieuwbouw op geschikte verkaveling gekomen en zo een adres bestaande woning getest:
Boekenberglei 10
Yes!
U kan een gratis glasvezelaansluiting tot in je woning krijgen.
Laat deze kans niet aan je voorbijgaan en haal de toekomst nu al in huis. Het is helemaal gratis en zonder verplichting om klant te worden bij ons.
Vul hieronder het formulier in en één van onze medewerkers bel je zo snel mogelijk op met meer informatie.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

raf1 schreef:Beschikbaarheid FTTH op kaartje: http://ict.proximus.be/include/opticalfiber.html
Het lijkt er op dat de FTTH-uitrol aangekondigd in 2017 nog niet operationeel is.
Vooral industriegebieden zo te zien. Hier is nog maar 3j vdsl dus fiber zal voor 2030 zijn.

Telkens ik in Roemenië zit verbaas ik mij dat die allen aan fiber snelheden surfen...voor €5 a 15 per maand. Meestal is de up sneller dan down.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Als je het gemiddeld maandelijks loon van iemand uit Roemenië of omstreken zou zien zou je ook ineens zien waarom die zo "goedkoop" zijn itt hier.
(Niettegenstaande dat de snelheden in een hoop oost europese landen (en scandinavie) vaak beter zijn)
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hier in de straat (aan mijn straatkant, paar huizen verder) zijn er naast de ROPs ook ondergrondse 'kasten' (Belgacom deksel dacht ik). Heb me ooit laten wijsmaken dat dit voor grotere fiberinterconnecties is. Kan kloppen, want ze gaan ook richting een groot industriegebied.
Als dit zo zou zijn (en eigenlijk geldt dat ook voor een ROP aan je straatzijde), dan is de enige belemmering toch de fiber van de straat in huis krijgen? Zou dit meer kans geven om in de toekomst sneller FTTH te hebben dan pakweg de mensen aan de overkant van de straat?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik weet niet of dat klopt, want heb paar straten verder hier inderdaad zo'n Belgacom "deskel" in de grond gezien. Echter is dat richting een gewone straat met een wegel. Er is wel een industrieterrein in de buurt, maar daar "wijst" dat deksel niet.

Ik zal het eens op google maps opzoeken, zien of je het duidelijk kan zien.
EDIT: Het is niet zo duidelijk met de resolutie/hoek van de foto, maar hier op dit "deksel" staat "Belgacom". Met gewoon een ROP ernaast.
https://www.google.be/maps/@51.1994297, ... 312!8i6656

EDIT2: Dit is een foto die ik indertijd genomen heb. Heb hiervoor m'n oude smartphone moeten bovenhalen omdat ik die niet overgezet had :P
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Gelijkaardige hier met Belgacom opschrift.
Met 'wijzen' bedoel ik dat onze straat in de richting van een industriepark loopt (maar nu ook niet als enige). Ik zie ze niet overal die ondergrondse 'dingen' dus het moet wel iets 'speciaal' zijn. Wie verlost ons uit ons lijden en vertelt ons wat er onder die deksels schuil gaat :-D
Ik meen mij ook te herinneren ooit zo'n deksels (in Brussel) open gezien te hebben bij werken om fiber te blazen.

Iets gevonden:
http://www.ageres.be/atn/project/werken ... -metingen/
Dit zijn ze dus denk ik :)

Blijkbaar zit in sommige ook een soort van splice box (de zwarte cilinder 1 2 3 4)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

NuKeM schreef:Wie verlost ons uit ons lijden en vertelt ons wat er onder die deksels schuil gaat
Zoals je kan zien uit de bovenstaande foto's (voorbeeld foto nr 4) schuilt er onder deze deksels opgerulde stukken fiber (microducts).

In tegenstelling tot de koperdraad, waar de Proximus lassers "IN" het putje moeten kruipen om kabels te lassen, worden de opgerolde kabeluiteinden "UIT" de put gebracht tot in de camionette, waar ze de toestellen hebben om te lassen en uit te meten.
Na het lassen (in de camionette) worden de uiteinden terug opgerold en in de put gelegd.

Onder die deksels schuilt er waarschijnlijk niets anders dan glasvezel kabels en verbindingen, dus niets magisch ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

springfield schreef:Kan je dit al daadwerkelijk bestellen? Want ik vul 2 straten van Deurne in en daar was het niet beschikbaar.
Het is deurne Zuid en dan specifiek het gebied rond Arena

ik woon daar en ben eens gaan polsen
wil ik glasvezel stompen ze nog een doos in mijn kot en moet ik uiteraard een tuttebel abonnement nemen,
50 euro betalen voor een onbeperkte limiet terwijl ik nu 35 betaal?

dat zou stom zijn

enne die 10 euro fiber boost komt natuurlijk bovenop de kosten van uw totaalpakket. 70 wordt dan 80 :)
deman3417
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 aug 2013, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Op 100m van m'n deur is er industriegebied en fiber beschikbaar. #frusterend
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

deman3417 schreef:Op 100m van m'n deur is er industriegebied en fiber beschikbaar. #frusterend
Ach, hier ook. Bijna letterlijk een steenworp verwijderd van zo'n heel industriegebied met fibre. Gewoon de autostrade over (nieteens de autostrade zelf, de "overgang/in/uitgang" eerder) en voila, fibre. Terwijl de persoon die aan die rand woont in een zone 3 zit qua VDSL2.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Geduld en nog eens geduld.. en mss hopelijk zelfde gebeuren zoals in NL dat kleinere nieuwe spelers zelf ook ermee starten maar de kans is klein
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

philippe_d schreef:Onder die deksels schuilt er waarschijnlijk niets anders dan glasvezel kabels en verbindingen, dus niets magisch ...
Lassers (7) Mangat - Trodon.gif
Zoals @philippe_d aangeeft ....
1 - ofwel een lasput voor koperdraad (er bestaan grote en kleine lasputten).
2 - ofwel de mogelijkheid om aan de glasvezel te werken.
3 - ofwel de mogelijkheid om aan de buizen te geraken die onder de grond liggen.
Met andere woorden, er worden verbindingen gemaakt in die putten !

PS: er werden ook veel glasvezels geplaatst tussen Centrales, naar LDC's, ROP's, enz. de zogenaamde junctie-kabels/glasvezels 8)
Die liggen er wel maar dienen enkel om dat doel en kunnen zo maar niet voor iets anders worden gebruikt (bestaand netwerk) !
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

GuntherDW schreef:Ik weet niet of dat klopt, want heb paar straten verder hier inderdaad zo'n Belgacom "deskel" in de grond gezien. Echter is dat richting een gewone straat met een wegel. Er is wel een industrieterrein in de buurt, maar daar "wijst" dat deksel niet.

Ik zal het eens op google maps opzoeken, zien of je het duidelijk kan zien.
EDIT: Het is niet zo duidelijk met de resolutie/hoek van de foto, maar hier op dit "deksel" staat "Belgacom". Met gewoon een ROP ernaast.
https://www.google.be/maps/@51.1994297, ... 312!8i6656

EDIT2: Dit is een foto die ik indertijd genomen heb. Heb hiervoor m'n oude smartphone moeten bovenhalen omdat ik die niet overgezet had :P
die wagen staat ook mooi in z'n vakje geparkeerd :bang:
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

GuntherDW schreef:
deman3417 schreef:Op 100m van m'n deur is er industriegebied en fiber beschikbaar. #frusterend
Ach, hier ook. Bijna letterlijk een steenworp verwijderd van zo'n heel industriegebied met fibre. Gewoon de autostrade over (nieteens de autostrade zelf, de "overgang/in/uitgang" eerder) en voila, fibre. Terwijl de persoon die aan die rand woont in een zone 3 zit qua VDSL2.
Idem.
1,5km (reële afstand over de weg, vogelvlucht +/- 1km) van een industriegebied met fiber.

220/25 lijkt me wel cool, maar 350/50 is pas echt nice :) :)
dat zou de meerprijs tov mijn 85/20 lijn nu rechtvaardigen:
€35 voor 85/20
€80 voor 350/50
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hier dus ook op minder dan een km vogelvlucht van industrieterrein, met bijna zeker fiber die onder het voetpad voor mijn huis voorbij komt :-(
Ik vraag me af wat de aansluitkosten zouden zijn, want ik zou er wel wat voor over hebben.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Na mijn verhuis begin maart ben ik blijkbaar ook in een fiber zone terecht gekomen.

Er zat gisteren vrijdag een brief in de bus van PX dat ze de komende tijd hier FTTH gaan uitrollen, en dat er twee info avonden georganiseerd worden. Daarbuiten is er blijkbaar een infopunt waar je paar dagen per week kunt langsgaan, dus ik ben gisteren eens mijn licht gaan opsteken.

-De uitrol zal gebeuren over een periode van ongeveer 6 maanden, hier blijbkaar tussen mei en oktober, je moet tussen die periode intekenen om de installatie gratis te krijgen.
-Er is geen verplichting tot contract, het is als het ware een preinstall, kunt perfect later een abo afsluiten als je wil.
-voor appartementsgebouwen moet er een akkoord met syndic zijn over locatie leidingen, men gaat ofwel (indien mogelijk) via bestaande stijgleidingen, of via gevel langs buitenzijde. PX neemt zelf contact met alle syndics van grotere gebouwen die binnen de zone vallen om op voorhand tot een akkoord proberen komen en om plannen gebouw op te vragen
-In principe komt bij alleenstaande huizen binnen met een fiber tot termination point, daar korte patch naar fiber modem, dan naar bbox.
-Voor appartementen een multi tot in technische ruimte, daar breakout naar de stijgleidingen. (Geen idee hoe ze het gaan doen op plaatsen waar gevelmontage nodig is!)
-Men kon mij nièt vertellen of er internet only abonnementen beschikbaar komen, voorlopig alleen de familus en tuttimus paketten.
-Een installatietijd, zelfs in weken of maanden, kon men niet geven, dat zal afhangen van de interesse en de vooruitgang van de werken.

Tot zover.... Als ik meer te weten kom laat ik het wel weten hier...
Heb iig zelf interesse, op voorwaarde dat er een prijscompetitief abo mogelijk is tov mijn business fibernet 200 @61€/maand
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

q-tec schreef:
raf1 schreef:Beschikbaarheid FTTH op kaartje: http://ict.proximus.be/include/opticalfiber.html
Het lijkt er op dat de FTTH-uitrol aangekondigd in 2017 nog niet operationeel is.
Vooral industriegebieden zo te zien. Hier is nog maar 3j vdsl dus fiber zal voor 2030 zijn.
Laat u vooral niet misleiden door dat kaartje. Dat kaartje bestaat al wat jaren, echter alleen voor industrie zones. Daarom ook een verschil in kleur. De donkere zone's en aangetoond met een 6hoek zijn de oude industrie Fiber zones, dus waar indien bedrijf genoeg geld voor over had wel een mogelijkheid bestond om fiberke binnen te laten steken. VB: Volvo Cars.
Moest je het niet geloven, moet je maar eens een paar gemeentes nemen waar je de industriezone's weet liggen, en je gaat zien dat deze zones overeen gaan komen met de insdustrieparken

De lichte zone's aangeduid met het google pin teken, zijn de nieuwe zones Greenfield & Brownfield.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Internet kan stand alone genomen worden op ftth, maar is enkel de maxi en die kost €56,67/maand.

Familus/Tuttimus/Bizz Office/Bizz All-in zijn dezelfde prijzen voor zowel ftth als koper.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”