EDPNET: FTTH

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is EDPnet beschikbaar op adressen die met glasvezel aangesloten zijn?
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Wat ik me herinner uit een andere post:

Ze bieden nog geen FTTH aan, maar zijn wel aan het onderhandelen om het Proximus FTTH netwerk te mogen gebruiken. (maar daar lijkt voorlopig nog niet veel vaart in te zitten, het zal waarschijnlijk nog een paar jaar duren)

Verder kan je gewoon met EDPnet contact opnemen om te vragen of ze VDSL2/ADSL aanbieden op jouw locatie. Ik weet niet of Proximus fiber en koper legt of alleen fiber.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik herinner me een topic waarbij enkel FTTH aanwezig was, waar dan die persoon VDSL wou, maar proximus niet wou aansluiten omdat er FTTH lag.

Ik zal het eens opzoeken en linken.

EDIT: Ik was mis, het ging over een bepaald abbo welke niet op hun FTTH beschikbaar was : https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 4&start=20
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Leveren momenteel niet op ftth adres.

"Er is geen telefonie- of koperaansluiting aanwezig op uw adres"
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 06 feb 2017, 23:25, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik dacht dat in gebieden waar FTTH aangelegd wordt en koper verdwijnt (of fiber aangelegd wordt in plaats van koper), de zogenaamde "greenfields", Proximus verplicht is om zijn fiber open te stellen voor de OLO's.

In gebieden waar fiber naast VDSL2 blijft bestaann, krijgend e OLo's waarschijnlijk alleen toegang tot koper.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Fallschirmjaeger schreef:Leveren momenteel niet op ftth adres.

"Er is geen telefonie- of koperaansluiting aanwezig op uw adres"
Ik denk dat dat een bug in de lijntest site kan zijn.

Ik heb ook nog dit gevonden: https://www.proximuswholesale.be/en/id_ ... -ftth.html . Wat betekent dit voor EDPnet?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

In principe moet iedereen in België over functionele internettoegang kunnen beschikken op een vaste locatie. Je moet gewoon een aanvraag doen bij EDPnet en als er zich een probleem stelt, klacht indienen bij de Ombudsman Telecom met verwijzing naar artikel 70 ven de telecomwet.

Bij het BIPT is regulering van de universele dienst momenteel dode letter omdat er "zogezegd" geen klachten zijn.
Blijkbaar dient niemand nog officieel klacht in en stapt men veel liever naar de pers die door het BIPT straal wordt genegeerd:
http://www.gva.be/cnt/bleme_02482483/wi ... g-internet
http://atv.be/nieuws/video-ze-willen-da ... abel-38904
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

depeje schreef:Ik heb ook nog dit gevonden: https://www.proximuswholesale.be/en/id_ ... -ftth.html . Wat betekent dit voor EDPnet?
Dat betekent dat Proximus voldoet aan de verplichting om zijn FTTH netwerk open te stellen aan de OLO's ...

Dat betekent natuurlijk nog niet dat EDPNET direct op de kar gaat springen:
  • - zij moeten zorgen voor het overgangspunt bij de klant (FTTH modem?).
    - het moet voor hen winstgevend/competitief blijven, er is niets publiek bekend over de prijzen (huurkosten, set-up kosten).
Wat organisatie en technische uitvoering betreft verandert er in feite niets voor de OLO: alles is al in plaats (VLAN's, POP's, BAS).
Het is alleen de "last mile" die anders is (en daar zorgt Proximus voor).

De grootste impact voor de OLO is de bandbreedte die ze gaan moeten voorzien (VLAN's)
Eens ze FTTH aanbieden aan de klant, zullen ze niet meer toekomen met 100/100 mbps per LEX :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Dat betekent dat Proximus voldoet aan de verplichting
Ben je zeker dat dit een verplichting is? Als de prijs van dit wholesaleaanbod door het BIPT niet gereguleerd wordt en de OLO's bijgevolg ook niet in staat zijn te concurreren met wat Proximus via FTTH aanbiedt dan is dit eerder "schone schijn".

Volgens mij blijft "open access FTTH" in België momenteel compleet dode letter. Je hebt bijvoorbeeld Michaël Trabbia, de CEO van Orange Belgium die aan Dominique Leroy voorstelt om een samenwerkingsverband op te starten en zo de FTTH-investeringen in België drastisch te versnellen.
Na de publieke oproep van Orange werd het muisstil. Proximus weigert te reageren. Telecomminister Alexander Alexander De Croo wil zich ook niet uitspreken over "open access FTTH" en mompelt nog eens dat het duopolie goed is en de huidige infrastructuurconcurrentie werkt.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

raf1 schreef:Telecomminister Alexander Alexander De Croo wil zich ook niet uitspreken over "open access FTTH" en mompelt nog eens dat het duopolie goed is en de huidige infrastructuurconcurrentie werkt.
Daar zeg je het, zolang het genoeg geld opbrengt voor de minister zelf, en alle bijkomende postjes die ze in handen hebben hoeft het niet hé. Ik noem dat corruptie op hoog niveau. De mensen zo uitmelken. We zouden meer op straat moeten komen zoals ze tegenwoordig doen in bv. Roemenië i.v.m. corruptie.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

raf1 schreef:In principe moet iedereen in België over functionele internettoegang kunnen beschikken op een vaste locatie artikel 70 ven de telecomwet.

Bij het BIPT is regulering van de universele dienst momenteel dode letter omdat er "zogezegd" geen klachten zijn.
In de tekst staat niets over de snelheid van internet, alsook niet dat EDPNET moet voldoen aan deze verplichting.
Volgens mij is enkel Belgacom verplicht te voldoen aan de universele dienstverlening.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Momenteel is geen enkele operator verplicht om de universele dienst aan te bieden omdat er "zogezegd" geen klachten zijn.

Bovendien is de universele internetdienst slechts vastgesteld op continu 1 Mbps up/down terwijl Europa ook videobellen onder de universele dienst rekent.
Ondertussen zou men toch ook mogen bekijken of videostreaming niet aan de universele dienst moet toegevoegd worden aangezien dit een populaire technologie is om nieuws en cultuur te consumeren en andere overheidsdiensten zoals de VRT en RTBF dit toch ook reeds aanbieden.

In december 2016 verscheen het laatste rapport over de universele dienst en toont het BIPT geen enkel initiatief om de bitsnelheid van de universele dienst op te trekken. 4 Mbps zou bijvoorbeeld al toelaten dat iedereen in België echt toegang krijgt tot videostreaming en videobellen.

zie ook http://www.bipt.be/nl/operatoren/teleco ... -2015-2016

Volgens mij vormt er zich dus wel een probleem in ADSL-gebied en FTTH-gebied.
In ADSL-gebied kunnen de internetverbindingen soms met moeite 1 Mbps leveren en krijg je bij Telenet na 150 GB verbruik ook met moeite 1 Mbps.
Daar kan je dus niet continu 1 Mbps up/down krijgen tegen een redelijke prijs. Laat staan dat 1 Mbps anno 2017 nog voldoet aan de universele behoeften.

In FTTH-gebied stelt zich hetzelfde probleem aangezien Proximus weigert om daar Internet Start te leveren. Je moet meteen een duur pack kopen en die tarieven passen niet binnen ieders budget.
Gebruikersavatar
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 818
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 185 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als ik de website van proximus juist kan decoderen kan je ook internet comfort voor €38 per maand nemen, of maxi voor €48. Ik zie niet dat je een pack zou moeten nemen. Als maxi voor €48 niet genoeg is zit ik wel met een probleem (of beter mijn misschien toekomstige huisbaas).
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”