Telenet en Fluvius willen nieuw infrastructuurbedrijf voor internetkabel oprichten

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Telenet en Fluvius willen samen een nieuw infrastructuurbedrijf oprichten om snellere glasvezelverbindingen uit te rollen in 'de grote meerderheid van Vlaanderen'. Ze hebben daarover een niet-bindende intentieovereenkomst ondertekend, melden beide bedrijven.

Bron: https://datanews.knack.be/ict/nieuws/te ... 95063.html
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Geen goeie ontwikkeling voor de consument lijkt me :'(
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik had het ook al in het fiber topic gepost, maar staat de deur nu ook open om Proximus en Fiberklaar mee in hetzelfde bedrijf te kunnen opnemen met 1 groot open netwerk voor gans Vlaanderen? Althans zo'n toon lees ik tussen de lijntjes door...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
elmariachi2920
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 08 aug 2011, 17:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

Ik lees eigenlijk net hetzelfde.
op dit moment was fluvius zelf ook al bezig met een glasnetwerk aan te leggen als ik mij niet vergis.
op de duur krijg je 20 verschillende glasvezelnetwerken naast elkaar bij wijze van spreken.
en btw als ik mij niet vergis huurde of leasde telenet de coax bij bvb integan en hebben ze dit een tijd geleden volledig overgenomen
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Als ik het zo lees krijgen we zoals de kaarten nu geschud worden 2 aparte fiber netwerken. Proximus + investeerders en JV Fluvius/Telenet + investeerders. Beter als één netwerk dat uitgemolken kan worden imho
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Nee, wij worden nogmaals uitgemolken! Bad habits never die! De koperdraadboer en de kabelboer gaan een eigen "pijp" behouden en het beproefde duopolie ditmaal loslaten op de fiberwereld...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Sweenie73
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jun 2017, 17:38

Fluvius, voorheen Infrax, moet zich in de toekomst bezighouden met zijn kerntaak. Glasvezel en coax zijn er daar geen van, daarom de oprichting van een infrastructuurbedrijf.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Waarom doet de overheid dat niet? Is het verstandig om dat aan beursgenoteerde buitenlandse bedrijven zoals Liberty Global over te laten?
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Fluvius is de (gemeentelijk) overheid.
De gemeenten en politici krijgen er dan een extra inkomen postje bij en telenet verdient aan eender welke concurrent geld.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De intercommunales zijn idd lokale overheid maar kunnen we dat van Fluvius ook nog zeggen? En Telenet is het helemaal al lang niet meer.
Onze energie en onze banken zitten al in buitenlands privaat kapitaal. Telecom ook al voor een groot stuk. Zo gezond vind ik dat allemaal niet.

Openbare infrastructuur zoals glasvezel in de straat zou openbaar moeten blijven. Van de uitverkoop van de kabel destijds voelen we nu nog de gevolgen.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef: Openbare infrastructuur zoals glasvezel in de straat zou openbaar moeten blijven. Van de uitverkoop van de kabel destijds voelen we nu nog de gevolgen.
Dan moet er in Vlaanderen op andere partijen worden gestemd ;)

Volgens mij werkt het in Nederland wel redelijk met KPN die zowel internetprovider is als aanbieder van netwerken. Maar de overheid heeft daar ook veel ingegrepen in de beginperiode om de prijs iedere keer een stukje te verlagen tot het eerlijk was voor andere providers. En nu is het een belangrijk businessmodel voor ze geworden (https://www.kpn-wholesale.com/) ipv een verplichte dienst voor concurrenten die gesaboteerd moet worden.

Telenet is nog niet zo ver, Proximus lijkt me er wel verder in.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 402
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 38 keer

Hallucinant! We gaan ons netwerk al aan de Amerikanen verkopen nog voor het er lig! Leve de Vlaamse daatkracht! :bang:
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Wakker worden, aub! Sinds de zeventiger jaren zitten we al onder de (neo-)liberale knoet van de US...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

Er loopt talloze glasvezel door Vlaanderen en mogelijks ook door uw straat, zowel privaat maar ook van de overheid, die allemaal niet opengesteld worden aan de burgers ook al zijn ze vaak sterk onderbenut.

Zeker wat de netwerken van de overheid betreft is dat problematisch: die zijn volledig met jouw en mijn belastingsgeld betaald, maar we krijgen er geen toegang toe.

Voorbeelden:
* het netwerk van Agentschap Wegen en Verkeer, door N-VA omgedoopt tot "Het Vlaamsch Glasvezelnetwerk" (GIGANTISCH groot, peperduur, en duikt overal op waar je het niet zou verwachten), hier vlak naast mij is er een klein paadje voor joggers/wandelaars/fietsers en guess what er loopt glasvezel van AWV onder. Het is de dichtste glasvezel bij waar ik zit, nog geen 15 meter ver.
* Het netwerk van de Vlaamse Waterweg: langs *elke* bevaarbare waterweg, en dat is zijn er heel wat in Vlaanderen, loopt er kabel onder het jaagpad
* Het netwerk van de NMBS Infrabel B-Telecom Syntigo Eurofiber: ook gigantisch want overal waar de NMBS ooit "right of way" gehad heeft ligt er glasvezel, ook al zijn de sporen al lang weg. Onlangs nog meegemaakt "heu waarom ligt er hier nu al glasvezel? ah da's omdat de NMBS hier in de vorige eeuw een spoor had liggen".
* Het is zelfs mogelijk dat uw eigen stad/gemeente, als het ene is die zwemt in het belastingsgeld, een eigen netwerk heeft uitgebouwd om de bewakingscamera's op aan te sluiten (meer zit er doorgaans niet op).
* Enzovoorts

Enkel op de private providers kappen is dus niet echt correct. Het is de overheid die het duopolie in stand houdt door haar eigen onderbenutte netwerken niet aan de de burgers open te stellen, maar ze er wel voor te laten betalen. Het mag dan wel "Het Vlaams Glasvezelnetwerk" heten, als Vlaming krijg je er geen toegang toe, je mag (moet) er enkel voor betalen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:Enkel op de private providers kappen is dus niet echt correct. Het is de overheid die het duopolie in stand houdt door haar eigen onderbenutte netwerken niet aan de de burgers open te stellen, maar ze er wel voor te laten betalen. Het mag dan wel "Het Vlaams Glasvezelnetwerk" heten, als Vlaming krijg je er geen toegang toe, je mag (moet) er enkel voor betalen.
Dit netwerk wordt echt wel voor meer zaken gebruikt dan enkel de Vlaamse overheid. Dit staat oa ook open voor onderzoekscentra, hogescholen en universiteiten. Ook is er een overeenkomt met Fluvius waarbij ze elkaars netwerk aanvullen.

Laat ons hopen dat die concurrentie van de 2 netwerken ervoor zorgt dat er nog sneller glasvezel wordt aangelegd.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

CCatalyst schreef:Er loopt talloze glasvezel door Vlaanderen en mogelijks ook door uw straat, zowel privaat maar ook van de overheid, die allemaal niet opengesteld worden aan de burgers ook al zijn ze vaak sterk onderbenut.

Zeker wat de netwerken van de overheid betreft is dat problematisch: die zijn volledig met jouw en mijn belastingsgeld betaald, maar we krijgen er geen toegang toe.

Voorbeelden:
* het netwerk van Agentschap Wegen en Verkeer, door N-VA omgedoopt tot "Het Vlaamsch Glasvezelnetwerk" (GIGANTISCH groot, peperduur, en duikt overal op waar je het niet zou verwachten), hier vlak naast mij is er een klein paadje voor joggers/wandelaars/fietsers en guess what er loopt glasvezel van AWV onder. Het is de dichtste glasvezel bij waar ik zit, nog geen 15 meter ver.
* Het netwerk van de Vlaamse Waterweg: langs *elke* bevaarbare waterweg, en dat is zijn er heel wat in Vlaanderen, loopt er kabel onder het jaagpad
* Het netwerk van de NMBS Infrabel B-Telecom Syntigo Eurofiber: ook gigantisch want overal waar de NMBS ooit "right of way" gehad heeft ligt er glasvezel, ook al zijn de sporen al lang weg. Onlangs nog meegemaakt "heu waarom ligt er hier nu al glasvezel? ah da's omdat de NMBS hier in de vorige eeuw een spoor had liggen".
* Het is zelfs mogelijk dat uw eigen stad/gemeente, als het ene is die zwemt in het belastingsgeld, een eigen netwerk heeft uitgebouwd om de bewakingscamera's op aan te sluiten (meer zit er doorgaans niet op).
* Enzovoorts

Enkel op de private providers kappen is dus niet echt correct. Het is de overheid die het duopolie in stand houdt door haar eigen onderbenutte netwerken niet aan de de burgers open te stellen, maar ze er wel voor te laten betalen. Het mag dan wel "Het Vlaams Glasvezelnetwerk" heten, als Vlaming krijg je er geen toegang toe, je mag (moet) er enkel voor betalen.
Zo onderbenut zijn die netwerken niet, het is soms moeilijk nog vezels te vinden op bepaalde traces, er wordt vooral aangelegd bij andere werken en zelden specifiek. Die glasvezels naast de snelwegen, en waterwagen zijn nodig voor de telematica, dus een paar vezels meer is enkel efficieter. Ook worden deze vezels geruild / verhuurd aan commerciële bedrijven, is trouwens vrij gangbaar in die wereld. Nmbs, syntigo ok is eurofiber, maar ook nmbs/infrabel heeft dit netwerk vandaag nodig om de treinen te doen rijden.

Het is de last mile wat in mijn inziens naar Fluvius zou moeten gaan zoals in Frankrijk of Nederland, liefst 2 vezels point to point van een kast naar iedere woning, en dan kunnen alle operatoren kiezen wat ze er op zitten. Direct point to point of gpon of xgpon ...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

lithion schreef:Dit staat oa ook open voor onderzoekscentra, hogescholen en universiteiten.
Ik denk dat je verwart met BELnet. Nog een netwerk, maar die heb ik idd niet vermeld onder het lijstje van onderbenutte netwerken.
lithion schreef:Laat ons hopen dat die concurrentie van de 2 netwerken ervoor zorgt dat er nog sneller glasvezel wordt aangelegd.
Zoals hierboven al aangehaald valt er niets bij te "hopen" bij een duopolie. Telkens hetzelfde doen en toch een ander resultaat verwachten?
Tomsworld schreef: Zo onderbenut zijn die netwerken niet, het is soms moeilijk nog vezels te vinden op bepaalde traces, er wordt vooral aangelegd bij andere werken en zelden specifiek. Die glasvezels naast de snelwegen, en waterwagen zijn nodig voor de telematica, dus een paar vezels meer is enkel efficieter. Ook worden deze vezels geruild / verhuurd aan commerciële bedrijven, is trouwens vrij gangbaar in die wereld. Nmbs, syntigo ok is eurofiber, maar ook nmbs/infrabel heeft dit netwerk vandaag nodig om de treinen te doen rijden.
Noch telematica voor slechts de helft van dit landje en noch treinen doen rijden vereist de ganse bandbreedte van een glasvezelnetwerk. Het is ook niet alsof telematica hier ver gevorderd is (vergeleken met Nederland bv), steek je hand op als je vandaag weer voor een rood gelicht gestaan hebt op een kruispunt waar *niets* beweegt omdat er geen verkeer is aan de kant waar het groen is.

Ik zie ook niet in waarom een netwerk dat met het belastingsgeld van de Vlamingen gebouwd en onderhouden wordt enkel ter beschikking gesteld zou worden van bedrijven. Ik zeg niet dat de Vlaamse overheid internetprovider moet gaan spelen, maar ken een aparte residentiële internetprovider capaciteit toe op dat netwerk en je hebt een derde netwerk+speler, hetgeen wij altijd tekort kwamen tot nu toe.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toch ook een beetje eigenaardige wending in die zin:
Fluvius was inderdaad de voorbije jaren in tal van gemeenten fiber aan het uitrollen. Ze hadden ook een productenaanbod specifiek voor gemeenten, dat aanbod ging trouwens ook veel verder dan connectiviteit via fiber: internet access, datacenter diensten, telefonie.
De tarieven voor sommige van die diensten lagen belachelijk laag, maar dat kon je nog plaatsen omdat de gemeenten aandeelhouder zijn.

Vorig jaar nog maar kregen ze van hogerhand (Vlaamse regering OF lobby achter de grote providers) echter te horen dat ze hun aanbod aan gemeenten moesten stopzetten. Hun aanbod aan gemeenten zou té commercieel en marktverstorend zijn...
Eerst nog was het: we starten geen nieuwe dossiers. Nu is het: wordt volledig stopgezet, ga maar op zoek naar een alternatief. Dat laatste is voor gemeenten die al hun (inter)connectiviteit al naar Fluvius (of eerder Infrax) gebracht hadden natuurlijk een serieus probleem.


Eigenlijk proberen ze nu opnieuw hetzelfde, nl. hun netwerk dat in de grond zit te vermarkten. Deze keer in een andere constellatie, want in samenwerking met een andere commerciële partner en onder een andere vlag. Ben wel benieuwd naar de politieke reactie (or the lack of).
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:
lithion schreef:Dit staat oa ook open voor onderzoekscentra, hogescholen en universiteiten.
Ik denk dat je verwart met BELnet. Nog een netwerk, maar die heb ik idd niet vermeld onder het lijstje van onderbenutte netwerken.
Als klant bij Belnet moet je zelf zorgen voor de connectiviteit tot aan een van de PoPs. Dit is net hetgeen de vlaamse overheid doet met hun glasvezelnetwerk. Belnet huurt trouwens vezels af bij andere providers voor hun eigen netwerk.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8274
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 13 keer

lithion schreef: Als klant bij Belnet moet je zelf zorgen voor de connectiviteit tot aan een van de PoPs. Dit is net hetgeen de vlaamse overheid doet met hun glasvezelnetwerk.
Maar dat doen de grote onderzoekinstellingen toch ook. Het is niet alsof het netwerk van de KU Leuven van het datacentrum in Heverlee naar BELnet over de glasvezel van AWV loopt.

Dat er een of andere kleinere instelling is die dat wel doet kan ik wel aannemen maar zal bijgevolg ook niet tot overbenutting leiden.
lithion schreef:Belnet huurt trouwens vezels af bij andere providers voor hun eigen netwerk.
Zoals gezegd, ik meen niet dat een netwerk dat betaald wordt met Vlaams belastingsgeld enkel opengesteld moet worden aan bedrijven of organisaties, terwijl de Vlaming gegijzeld blijft door een duopolie.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Het was veel beter geweest dat Vlaanderen 1 maar volledig netwerk had dat dan opengesteld werd aan elk bedrijf dat er diensten op wil aanbieden. De overheid behoudt dan de controle over het netwerk en de concurrentie tussen de aanbieders zorgt voor betere prijzen voor de consument.

Dit is Vlaanderen waar men echter steeds de lobby van bedrijven laat voorgaan op algemeen belang. Het probleem van het duopolie wordt gewoon gekopieerd naar de fibernetwerken. Voor de consument is er enkel een prijsverhoging terwijl we al veel betaalden. Maar de Belg betaalt graag dus geen probleem :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

En wie denk je dat de subsidies betaalt die dergelijke bedrijven krijgen om actief te willen zijn in ons land ? ;-)
Laatst gewijzigd door didi79 02 dec 2021, 17:09, in totaal 1 gewijzigd.
fmcstaartmees
Member
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 feb 2021, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Telenet heeft indertijd miljoenen euro's aan steun gekregen vanuit de vlaamse regering want dat ging nu eens het echte vlaamse telecomneterk worden. "In 1995 wordt onder impuls van de Vlaamse regering het project Telenet Vlaanderen opgestart. Het project was niet alleen bedoeld om technologische innovatie te stimuleren, maar ook als communautaire hefboom. In 1999 en 2001 werd de boel verkocht aan de Amerikanen.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

fmcstaartmees schreef:In 1999 en 2001 werd de boel verkocht aan de Amerikanen.
Logisch, het was slecht georganiseerd en het koste de belastings betaler veel geld. Een verkoop was een win voor de belastingsbetaler /sarcasm
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ook interessant in die geschiedenis van Telenet wat ik niet wist.

Op 14 november 1997 huldigt minister-president Luc Van den Brande in aanwezigheid van Minister van Telecommunicatie Elio di Rupo de nieuwe gebouwen van Telenet aan de Liersesteenweg in Mechelen in.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

https://tweakers.net/nieuws/193110/tele ... heeft.html

Telenet verwacht in 2022 opnieuw een groei in winst en omzet te maken. Het bedrijf zegt dat de focus komt te liggen op de samenwerking met Fluvius om een Vlaams datanetwerk op te zetten en op 'een strategische beoordeling' van mobiele zendmasten
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”